versiunea moldoveneasca русская версия


Du-te, şi după cum ai crezut, fie ţie!

Du-te, şi după cum ai crezut, fie ţie!

20 июля 2024

Dintre evanghelişti, cel dintii care a scris dumnezeiasca Evanghelie, a fost Sfîntul Matei; a urmat apoi Sfîntul Marcu, Sfîntul Luca şi mai pe urmă Sfîntul Ioan. Însă, după povăţuirea lui Dumnezeu, cei ce au scris mai pe urmă au trecut sub tăcere unele fapte despre care au scris cei dinaintea lor, şi au istorisit în schimb altele, despre care aceia nu au scris nimic. Vedem acest lucru din înşăşi istorisirea Evangheliei care s-a citit astăzi. Sfîntul Luca, vorbind despre sutaş, ne spune unele amănunte nepovestite de Sfîntul Matei. Despre venirea sutaşului la Domnul şi... 

Darurile credinței

Darurile credinței

18 июля 2024

Credinţa este o virtute dintre cele mai mari, fără de care nu se poate mântui nimeni, căci prin credinţă: ne facem fii ai Împărăţiei cerului; prin credință facem faptele cele bune ale milosteniei trupești și sufletești; Credinta ne face să-i iubim pe vrăjmaşii noştri, să călcăm peste egoul nostru, peste mândrie; credinţa ne face să urâm plăcerile lumeşti; credinţa ne face să uităm insultele;  

Încrederea în pronia dumnezeiască

Încrederea în pronia dumnezeiască

13 июля 2024

Încrederea în Dumnezeu se mai numește încrederea în pronia divină sau providența dumnezeiască, sau mai simplu spus — în purtarea de grijă a Domnului. Această învățătură arată mai întîi cum trebuie să fie sufletul omului, pentru ca să nu-l stăpînească patima iubirii de argint. După aceea, dumnezeiescul Învățător înalță inima omenească de la grijile față de lucrurile pămînteşti, care o frămîntă adesea atît de mult, şi aprinde în suflet încrederea desăvîrşită în iubirea şi purtarea de grijă a lui Dumnezeu pentru om. Deci ascultați cu toată... 

La hramul bisericii „Sf.Ap.Petru și Pavel” din Bălți

La hramul bisericii „Sf.Ap.Petru și Pavel” din Bălți

12 июля 2024

Vineri, 12 iulie 2024, când Biserica Drept-măritoare sărbătorește pe Sfinții Apostoli Petru și Pavel, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a oficiat sfânta Liturghie în mijlocul enoriașilor bisericii cu hramul „Sf.Ap. Petru și Pavel” din municipiul Bălți. La invitația parohului – protoiereul mitrofor Alexandru Paiul, la hram au venit un sobor de preoți și diaconi din municipiu, au participat ctitorii și enoriașii iubitori de prăznuire și însetați după Cuvântul lui Dumnezeu. Răspunsurile mari au răsunat festiv de frumosul cor parohial.... 

Pășind pe urmele Sfinților Apostoli Petru și Pavel: misiune, martiriu și moștenire.

Pășind pe urmele Sfinților Apostoli Petru și Pavel: misiune, martiriu și moștenire.

11 июля 2024

Pentru acesti doi Apostoli, pricina de lauda nu va afla nimeni mai mare alta, decat lauda, pe care le-a dat-o, Domnul Insusi, fiecaruia. Ca, pe Petru l-a fericit, pentru marturisirea Lui, numindu-l «Piatra» si pe adevarul marturisirii lui a zidit Biserica Sa; iar, pe Pavel l-a numit «Vas ales», care avea sa poarte numele Domnului, inaintea tiranilor si a imparatilor. Dar, iata, alte cateva cuvinte despre aceste slavite capetenii ale Apostolilor. Sfantul Apostol Petru, mai intai, era pescar din Betsaida, la Marea Galileii si se chema Simon, inainte de a se intalni cu Domnul.... 

Mărturisirea preoților la biserica „Sf.Pantelimon” din Sîngerei

Mărturisirea preoților la biserica „Sf.Pantelimon” din Sîngerei

10 июля 2024

Miercuri, 10 iulie 2024, în biserica sfântului Pantelimon din orașul Sîngerei, părintele-blagocin Maxim Guzun a convocat adunarea preoților din blagocinia Sîngerei pentru mărturisire. Întrunirea a debutat cu sfânta Liturghie, oficiată de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe părintele-paroh Serghei Zubatîi, iar răspunsurile mari au fost date de corul parohial. Cu un cuvât de suflet ziditor s-a adresat clericilor duhovnicul circumscripției, protoiereul Grigore Cotruţa, îndemnând la respectarea pravilei de rugăciune și milostenie după putință.  

La hramul bisericii din Pietrosu

La hramul bisericii din Pietrosu

8 июля 2024

Sfinții Petru și Fevronia sunt considerați ocrotitorii familiei, fidelității și ai tinerilor, o pildă frumoasă de fidelitate familială. Sărbătoarea este cinstită în fiecare an în biserica „Înălțarea Domnului” din satul Pietrosu, protoieria Fălești 1, pentru că la temelia sfintei mese din altar sunt fragmente din moaștele acestor sfinți. La invitația părintelui-paroh Victor Vatrici, un sobor de preoți au oficiat sfânta Liturghie, avându-l ca protos pe părintele-blagocin Ioan Pelin, iar răspunsurile la strană au fost date de corul blagocinal „Axion”. Din soborul... 

Marea chemare

Marea chemare

6 июля 2024

PRONIA, adică purtarea de grijă şi iubirea de oameni sînt două însuşiri ale marelui Dumnezeu şi Ziditorului făpturii. Domnul nostru Iisus Hristos, Care este strălucirea slavei lui Dumnezeu Tatăl, are împreunate şi nedespărțite aceste două însuşiri. Oriunde este Pronia Lui, acolo este şi iubirea Lui de oameni; şi oriunde este iubirea Lui de oameni, acolo este şi Pronia Lui, pentru că în toate lucrurile Lui cu iubire de oameni a purtat grijă şi cu purtarea de grijă a arătat iubire de oameni. În tot lucrul lui Dumnezeu vedem, aşadar, şi Pronia și iubirea Lui de oameni.... 

Rubrica "numerotat"

Darurile credinței

Credinţa este o virtute dintre cele mai mari, fără de care nu se poate mântui nimeni, căci prin credinţă:

  1. ne facem fii ai Împărăţiei cerului;
  2. prin credință facem faptele cele bune ale milosteniei trupești și sufletești;
  3. Credinta ne face să-i iubim pe vrăjmaşii noştri, să călcăm peste egoul nostru, peste mândrie;
  4. credinţa ne face să urâm plăcerile lumeşti;
  5. credinţa ne face să uităm insultele; mai mult…

De ce credem în Biserică?

#numerotat, pentru #ora de Religie. 1. Credem în Biserică pentru că ne uneşte cu Dumnezeu;
2. pentru că în ea se află neîncetat Hristos, Mântuitorul nostru şi Sfântul Duh. De aceea Biserica nu greşeşte niciodată, fiind „stâlpul şi temelia adevărului” (1Timotei 3:15);
3. credem în Biserica lui Hristos, căci numai în ea ne putem boteza, mărturisi și împărtăși cu Sfintele Taine;
4. pentru că numai în ea ne putem mântui. Sf. Ciprian susţine că în afară de Biserică nu e mântuire şi că cine n-are Biserică de mamă nu poate avea pe Dumnezeu de tată;
5. credem în ea şi pentru frumuseţea şi înălţimea scopurilor pe care ea le urmăreşte: acela de a ne pregăti pentru mântuire şi acela de a ne mijloci această mântuire.

De ce a trebuit să moară Iisus Hristos pentru noi răstignit pe Cruce?

Pentru  mai  multe  pricini.  Însemnăm  câteva:  a)  ca să  moară  înălţat  spre  cer,  dar  cu privirea şi cu braţele deschise spre lume, arătând că Se aduce jertfă Tatălui, dar cu iubire faţă de  lume;  b)  ca să moară  cu  încetul  şi  deci  ca  patima  Lui, răbdată fără  cârtire, să  fie mai îndelungată şi ca sângele Lui să se scurgă stăruitor peste păcatele lumii, spre a le spăla; c) dar mai ales pentru că moartea prin răstignirea pe cruce era moartea cea mai ruşinoasă (Deut. 21, 23; Gal. 3, 13), şi  la ea erău osândiţi cei mai mari  tâlhari. Prin aceasta s-a arătat până unde coborâse  ticăloşia noastră,  încât am fost în stare să socotim mai mult…

10 aforisme ale Sfântului Grigorie Teologul:

  1. Fiecare din noi este pictorul propriei vieţi. Sufletul nostru este ca o pânză; virtuţile sunt culorile; Iisus Hristos este modelul pe care trebuie să-L pictăm.
  2. Cerul este, adesea, mai aproape de noi atunci când ne aplecăm, decât atunci când ne înălțăm.
  3. Să nu uităm frica de Dumnezeu în bucurie ca să nu pierdem niciodată speranța la vreme de necaz.
  4. Facem o mare greșeală pentru că dăm prezentul diavolului, iar lui Dumnezeu doar viitorul.
  5. mai mult…

Când se folosește Aghiasma Mare?

#numerotat, pentru #ora de Religie. Cuvântul este grecesc (aghiasmos) şi înseamnă sfinţire. La noi, prin aghiasmă se înţelege atât apă sfinţită, cât şi slujbă pentru sfinţirea ei. Aghiazma este de două feluri, în înţelesul ei de slujbă: mare şi mică. Cea mică se mai numeşte în popor şi sfeştanie; iar cea Mare, care înseamnă luminare, sau slujba luminilor, pentru că se înţelege Aghiasma care se săvârşeşte la Bobotează, sărbătoare numită şi ziua luminilor sau a luminării, deoarece atunci se botezau catehumenii.

Sfinţirea cea mică a apei se săvârșește în biserică, de regulă, la fiecare zi întâi a lunii, iar în case, oricând cer credincioşii, mai ales cu ocazia sfințirii casei, la 40 de zile după un deces, la ziua onomastică sau de naștere, etc. mai mult…

De ce aprindem candelă înaintea icoanelor

#numerotat, pentru #ora de Religie. În primul rând, deoarece credinţa noastră e lumină. Hristos a zis: Eu sunt lumina lumii. Lumina candelei ne aduce aminte de lumina cu care Hristos luminează sufletele noastre.

În  al  doilea  rând,  ca să  ne  aducă  aminte  de  caracterul  luminos  al  sfântului  în  faţa căruia aprindem candela — fiindcă sfinţii sunt numiţi fii ai luminii.

În al treilea rând, ca să ne slujească drept mustrare pentru faptele noastre întunecate şi pentru  gândurile  şi  dorinţele  noastre  rele,  şi să ne  cheme  la  calea  sfinţeniei  evanghelice,  ca astfel să ne ostenim cu râvnă pentru a împlini porunca Mântuitorului: aşa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca să vadă lucrurile voastre cele bune. mai mult…

5 lecții despre cum trebuie să ne rugăm

Lecția întâi. Lucrarea rugăciunii este cea dintâi în viața creștină. Dacă și în ceea ce privește rânduiala lucrurilor obișnuite este valabilă zicătoarea: „Omul, cât trăiește, învață”, cu atât mai valabilă este ea în privința rugăciunii, a cărei lucrare trebuie să fie necontenită și ale cărei trepte nu au hotar. Când se întâlneau, Sfinții Părinți din vechime obișnuiau să se salute întrebând nu de sănătate și nici de altceva, ci de rugăciune: „Cum merge, cum lucrează rugăciunea?” Lucrarea rugăciunii era pentru ei semnul vieții duhovnicești, și o numeau „respirația duhului”. Trupul respiră, deci trăiește; dacă respirația încetează, nu mai este în trup nici viață. mai mult…

20 de motive pentru care viețuim pe pământ

#numerotat, pentru #ora de Religie. Mi se pare că pricinile pentru care trăim pe acest pământ sunt multe. Dar din cele multe voi însemna aici pe acestea:
Întâia pricină pentru care noi trăim pe pământ este că nu am fost vrednici să trăim în Rai. Şi de aceea am fost izgoniţi pe pământ, pentru că am călcat porunca lui Dumnezeu (Fac. 3, 6, 12, 23).
A doua pricină este pentru a ne face canonul aici pe pământ întru necazuri şi sudoarea feţii până la moarte (Fac. 3, 17-19).
A treia pentru ca împlinind binecuvântarea lui Dumnezeu să crească şi să se înmulţească oamenii pe pământ (Fac. 1, 28). mai mult…

De ce a trebuit să moară Iisus Hristos pentru noi tocmai răstignit pe cruce?

#numerotat#cateheze pentru #ora de Religie.
a) ca să moară înălţat spre cer, dar cu privirea şi cu braţele deschise spre lume, arătând că Se aduce jertfă Tatălui, dar cu iubire faţă de lume;
b) ca să moară cu încetul şi deci ca patima Lui, răbdată fără cârtire, să fie mai îndelungată şi ca sângele Lui să se scurgă stăruitor peste păcatele lumii, spre a le spăla;
c) dar mai ales pentru că moartea prin răstignirea pe cruce era moartea cea mai ruşinoasă (Deut. 21, 23; Gal. 3, 13), şi la ea erau osândiţi cei mai mari tâlhari. mai mult…

Cum se numesc poruncile privitoare la îndatoririle credincioşilor faţă de Biserică?

#numerotat, #cateheze pentru #ora de Religie. Se numesc porunci bisericeşti şi sunt nouă. Care este întâia poruncă bisericească? Să ascultăm cu evlavie Sfânta Liturghie în fiecare duminică şi sărbătoare. Ce învaţă această poruncă? Această porunca tâlcuieşte porunca a patra dumnezeiască, arătând felul în care sunt datori creştinii să prăznuiască zilele de sărbătoare. Ea cere creştinului să se roage lui Dumnezeu, precum spune Sfântul Apostol Pavel: „Rugaţi-vă neîncetat” (I Tes. 5,17), fiindcă rugăciunea este mijlocul cel mai potrivit de a înfăţişa înaintea lui Dumnezeu gândurile şi simţămintele mai mult…