versiunea moldoveneasca русская версия


Vizita Înaltpreasfințitului Marchel la mănăstirea Călinești

Vizita Înaltpreasfințitului Marchel la mănăstirea Călinești

13 июля 2025

Vineri, 27 iunie 2025, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a efectuat o vizită pastoral-misionară la mănăstirea Călinești. Scopul întâlnirii a fost discutarea organizării Festivalului dedicat sfântului voievod Ștefan cel Mare, eveniment planificat pentru data de 15 iulie. Programul zilei de festival: Ora 7:00 – Slujba va începe cu sfânta Liturghie arhierească. Preoții care doresc să coliturghisească sunt rugați să fie prezenți în veșminte de culoare galbenă. Ora 9:30 – Va urma programul artistic, în cadrul căruia sunt invitate să evolueze... 

Lumina care tulbură întunericul

Lumina care tulbură întunericul

12 июля 2025

Evanghelia acestei duminici ne pune înainte o scenă cutremurătoare: doi oameni, posedați de duhuri necurate, trăind în morminte, înspăimântând întreaga regiune a Gherghesenilor, sunt vindecați de Mântuitorul Hristos. Este o lecție adâncă despre războiul dintre lumină și întuneric, despre prezența reală a diavolului în lume, dar și despre mila necuprinsă a lui Dumnezeu, Care nu se teme să pășească în cele mai întunecate colțuri ale existenței noastre ca să ne mântuiască.  

Pășind pe urmele Sfinților Apostoli Petru și Pavel: misiune, martiriu și moștenire.

Pășind pe urmele Sfinților Apostoli Petru și Pavel: misiune, martiriu și moștenire.

11 июля 2025

Pentru acesti doi Apostoli, pricina de lauda nu va afla nimeni mai mare alta, decat lauda, pe care le-a dat-o, Domnul Insusi, fiecaruia. Ca, pe Petru l-a fericit, pentru marturisirea Lui, numindu-l «Piatra» si pe adevarul marturisirii lui a zidit Biserica Sa; iar, pe Pavel l-a numit «Vas ales», care avea sa poarte numele Domnului, inaintea tiranilor si a imparatilor. Dar, iata, alte cateva cuvinte despre aceste slavite capetenii ale Apostolilor. Sfantul Apostol Petru, mai intai, era pescar din Betsaida, la Marea Galileii si se chema Simon, inainte de a se intalni cu Domnul.... 

Arhiepiscopul de Bălți și Fălești, Marchel, și credincioșii și-au exprimat susținerea față de Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ucrainene, Preafericitul Onufrie

Arhiepiscopul de Bălți și Fălești, Marchel, și credincioșii și-au exprimat susținerea față de Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ucrainene, Preafericitul Onufrie

9 июля 2025

Clerul și poporul Eparhiei de Bălți și Fălești își exprimă solidaritatea și susținerea în rugăciune față de Preafericitul Onufrie, Mitropolitul Kievului și al întregii Ucraine, în legătură cu lipsirea nedreaptă a cetățeniei ucrainene, prin acțiunile nelegiuite ale autorităților statului ucrainean, precum și față de celelalte prigoane la care este supusă Biserica Canonică din Ucraina. Ne uimim de curajul și statornicia Dvs, Vlădica Onufrie! Dorim ca, cu ajutorul lui Dumnezeu, să treceți prin aceste încercări, ale acestor prigoniri, cărora este supusă Biserica... 

Ziua Fidelității sărbătorită cu evlavie la Pietrosu, în cinstea sfinților Petru și Fevronia

Ziua Fidelității sărbătorită cu evlavie la Pietrosu, în cinstea sfinților Petru și Fevronia

8 июля 2025

În fiecare an, la data de 8 iulie, este sărbătorită Ziua Fidelității, prilejuită de pomenirea sfinților cneji Petru și Fevronia din Murom, ocrotitorii familiei creștine. Cu această ocazie, în satul Pietrosu, raionul Fălești, unde se păstrează fragmente din moaștele acestor sfinți, a fost oficiată o Liturghie sobornicească. Evenimentul s-a desfășurat la inițiativa părintelui — paroh, protoiereul Victor Vatrici, iar slujba a fost condusă de părintele — blagocin Ioan Pelin. Răspunsurile la strană au fost date de corul mănăstirii Călărăușeuca. Din preoții... 

Proorocul care a arătat lumii pe Hristos

Proorocul care a arătat lumii pe Hristos

6 июля 2025

Biserica întreagă se bucură de una dintre cele mai mari și tainice sărbători: Nașterea sfântului Ioan Botezătorul, Înaintemergătorul Domnului, cel mai mare între proroci, vocea pustiei și pilda desăvârșită a smereniei. Sfinții Părinți spun că acest sfânt nu este doar un proroc, ci „mai mult decât un proroc” (Luca 7, 26), pentru că a avut harul unic de a-L prezenta lumii pe Mântuitorul Hristos: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii!” Dar iată că Biserica nu prăznuiește doar moartea sau faptele sale, ci și nașterea sa, ceea ce este un semn... 

Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu

Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu

5 июля 2025

„Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu, ci zi numai cu cuvântul și se va tămădui sluga mea.” (Matei 8, 8) Iubiți frați și surori în Hristos, Evanghelia de astăzi ne înfățișează una dintre cele mai tulburătoare întâlniri din viața pământească a Mântuitorului – întâlnirea cu un sutaș roman, un păgân prin neam, dar un credincios prin inimă. Această pericopă evanghelică, deși scurtă, este plină de adâncime teologică și de învățătură pentru viața noastră de zi cu zi. Vedem astăzi o minune care s-a săvârșit de la distanță, prin puterea... 

Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui

Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui

28 июня 2025

În duminica a treia după Rusalii, sfânta Evanghelie ne cheamă să ne îndreptăm inima și mintea către cele cerești și să nu ne îngrijorăm peste măsură pentru cele pământești. Mântuitorul Iisus Hristos ne arată astăzi că „nimeni nu poate sluji la doi domni” – adică, nu putem să fim cu inima și în cer și, în același timp, lipiți doar de pământ. Domnul vorbește despre ochiul trupului care luminează trupul și despre ochiul sufletului – adică mintea și inima omului – care luminează viața întreagă. Dacă privirea noastră este curată, adică dacă gândurile... 

Mărturisirea preoților din blagocinia Glodeni

Mărturisirea preoților din blagocinia Glodeni

26 июня 2025

În data de 27 iunie 2025, în biserica „Sf. Ier. Nicolae” din satul Iabloana, raionul Glodeni, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, protoiereul mitrofor Victor Guleac, blagocinul raionului Glodeni, a convocat adunarea preoțească pentru mărturisire. Întrunirea a debutat cu rugăciunile pentru mărturisirea clerului, citite de parohul și duhovnicul circumscripției, protoiereul Valeriu Zîcu. La finalul rugăciunilor părintele-blagocin Victor a răspuns la întrebările preoților privitor la disciplina preoțească și corectitudinea... 

10 aforisme ale Sfântului Grigorie Teologul:

  1. Fiecare din noi este pictorul propriei vieţi. Sufletul nostru este ca o pânză; virtuţile sunt culorile; Iisus Hristos este modelul pe care trebuie să-L pictăm.
  2. Cerul este, adesea, mai aproape de noi atunci când ne aplecăm, decât atunci când ne înălțăm.
  3. Să nu uităm frica de Dumnezeu în bucurie ca să nu pierdem niciodată speranța la vreme de necaz.
  4. Facem o mare greșeală pentru că dăm prezentul diavolului, iar lui Dumnezeu doar viitorul.
  5. Prietenia nu subordonează, ci egalează. Ea înseamnă ridicarea unuia prin celălalt la Dumnezeu.
  6. Cel mai aproape de Dumnezeu stă sufletul îndurerat. Uneori, durerea este mai benefică decât sănătatea.
  7. Pe unii oameni îi vindeci cu cuvântul; pe alții numai cu pilda vieții tale.
  8. Să ne gândim la furtună când încă cerul e senin.
  9. Pocăinţa are doua feţe: ea priveşte la cele trecute şi la cele viitoare; la cele trecute ca să-ţi plângi păcatele făcute, iar la cele viitoare ca să nu le mai repeți.
  10. Vorbești de rău pe alții, observând în ei păcate mărunte; nu ți-e teamă că ei vor începe să vorbească despre viciile tale cele mari?

În amintirea Bisericii Ortodoxe Sf. Grigore de Nazianz a rămas cu numele de „Teologul Treimii” și nu întâmplător. El și-a închinat întreaga viață nu numai luptei împotriva ereziilor, ci și contemplării Preasfintei Treimi, care a fost miezul vieții sufletului său. Toată activitatea literară a Sfântului Grigore este impregnată de o iubire extraordinară, profundă, pentru Sfânta Treime: „Trinitatea este gândul și podoaba mea”. Activitatea teologică a Sfântului Grigore a făcut posibilă rezolvarea problemei dogmatice trinitare care tulburaseră conștiința Bisericii timp de câteva secole. Împreună cu ceilalți părinți capadocieni, a fost elaborată o terminologie trinitară clară, șlefuită, datorită căreia s-a pus capăt incertitudinii și nedumeririi anterioare în domeniul înțelegerii dogmatice a tainei Sfintei Treimi. În doctrina sa despre Sfânta Treime, Sfântul Grigore împrumută și dezvoltă gândurile Sfântului Vasile cel Mare, pe care l-a numit „învățătorul său de dogme”. Cu toate acestea, el nu ezită să creeze termeni noi acolo unde acest lucru este necesar pentru o mai mare claritate și asimilare a învățăturii dogmatice. Sf. Grigore insistă constant asupra unității absolute a ființei Divine a celor Trei Persoane: „Nu am timp să mă gândesc la Unul — deoarece sunt iluminat de Cei Trei. Nu am timp să-i împart pe cei Trei, pe măsură ce mă urc la Unul. Când îmi apare Cel din Trei, îl privesc ca un întreg…». Troița, în înțelegerea Sfântului Grigore, este unirea celor Trei Ipostasuri, egale și consubstanțiale, unele cu altele, unite prin unirea Iubirii. El este de părerea că taina unității în Treime este revelată lumii pentru ca oamenii să învețe să trăiască în unitatea păcii și a iubirii. „Toți să fie una; precum Tu, Tată, ești în Mine și Eu în Tine, așa să fie și ei una în noi” (Ioan 17:21).
Deși este unul din cei care a sistematizat doctrina Treimii, Sfântul Grigore Teologul nu a fost doar un teoretician în domeniul teologiei trinitare. Pentru el Sfânta Treime a fost un obiect de admirație, de contemplare în rugăciune. „Treimea mea”, așa cum o numea adesea Sfântul Grigore într-un acces de dragoste înfocată. Lupta pentru curăția credinței, susținând consubstanțialitatea Sfintei Treimi, nu a făcut decât să întărească și să adâncească și mai mult în el atașamentul față de Treime, care a devenit parte a propriei sale vieți.
(Traducere din «Dezvăluirea doctrinei Sfintei Treimi în lucrările Sfântului Grigorie Teologul», autor episcopul Ilarion Alfeev)
*
După ce părăsise cu multă dezamăgire eparhia de Sasima și se retrăsese «la liniște» în Nazianz, Sfântul Grigore Teologul este din nou rugat de prietenul său, Sfântul Vasile cel Mare, să renunțe la liniștea mult dorită și să se antreneze în lupta de salvare a Ortodoxiei. Era perioada în care în Constantinopol nu exista nicio biserică ortodoxă, toate fiind ocupate de arieni. În orașul marelui Constantin exista o singură comunitate de ortodocși care se aduna într-o bisericuță numită numită «Anastasia» (Sfânta Înviere) și care ducea mare lipsă de un bun pastor care să-i povățuiacă și să-i apere de ereticii arieni. Sf. Grigore, conștient de responsabilitatea ce o avea ca episcop în fața lui Dumnezeu, renunță la viața tihnită de monah și acceptă să preia acestă comunitate în grija sa arhipăstorească. Aici, în modesta biserică a Sfintei Învieri din Constantinopol, Sfântul Grigorie a rostit celebrele sale cinci „Omilii Teologice”, care au pus bazele învățăturii dogmatice despre Sfânta Treime. Aici, va fi găsit de împăratul ortodox Teodosie cel Mare, când acesta va prelua imperiul și îl va ridica pe Grigore în scaunul de Patriarh al Constantinopolului.
*
În anii 80 ai secolului al IV-lea, Sf. Grigore Teologul scrie una din lucrările sale critice, poemul „Despre mine și despre episcopi”, în care scoate în evidență și mustră lucruri mai puțin plăcute ce pătrunsese în sânul Bisericii odată cu creștea ei rapidă. Înflorirea exterioară nu l-a putut înșela pe păstorul cu experiență bogată, profund preocupat de starea interioară a Bisericii. Sf. Grigore știa bine că printre episcopii proaspăt hirotoniți se aflau mulți foști arieni, precum și destui carieriști, care din interes îmbrăcase o înfățișare nouă pentru a se potrivi circumstanțelor vremii. În plus, aflându-se în inima imperiului, la Constantinopol, Sf. Grigore a înțeles că înființarea de noi eparhii atrage și riscul ca aceste catedre episcopale sa fie ocupate nu doar de cei mai buni candidați, deoarece era imposibil să se pregătească un număr suficient de clerici demni într-un timp atât de scurt. Despre cei nedemni ce râvneau cu orice preț să ocupe un scaun de episcop, Grigore Teologul scria: «Voi vă înghesuiți în jurul Prestolului dumnezeiesc (Sfânta Masă) împingându-vă și dându-vă coate unul altuia <…> căci este mai bine să fii tu însuți la conducere decât să te supui altuia <…> dar (credincioșii) cei ce văd acestea, se îngrozesc și fug de voi. Și acesta este singurul beneficiu din depravarea voastră!”.
Viziunea Sf. Grigore asupra clerului din timpul său, pare a fi destul de pesimistă. Unii comentatori sunt de părerea că autorul exagerează, că este prea subiectiv în aprecierile sale. Scos din tronul de patriarh al Constantinopolului de tovarășii săi episcopi, Sf. Grigore a simțit pe propria-i piele efectele invidiei, urei și a geloziei ce vine de la confrați. Cu toate acestea, în cele descrise de sine, Sf. Grigore vede nu atât tragedia sa personală, cât o reflectare a situației generale de criză care se dezvolta în Biserica Răsăriteană la sfârșitul secolului al IV-lea. El avea în fața ochilor o stare de înrobire treptată a Bisericii de către lume, o secularizare masivă a ierarhiei și a clerului. Imaginea episcopului ca păstor și părinte spiritual ce se bucură de o autoritate incontestabilă în ochii turmei sale, a fost treptat înlocuită de imaginea episcopului ca demnitar de stat, mai mult antrenat în ceremonii religioase și activități lumești, un ascultător supus autorităților civile nu numai în chestiuni bisericești-administrative, ci și în chestiuni dogmatice. Sf. Grigore era conștient că în astfel de circumstanțe granița dintre Biserică și lume, dintre „împărăția duhului” și „împărăția lui Cezar” se va șterge rapid.
Avea impresia că oricine este ridicat la rangul de episcop, doar pentru a ocupa posturile vacante, fără dovadă unei vieți îmbunătățite, fără pregătire, va căuta mai mult să stea bine și să fie împăcat cu cei mari și puternici ai lumii acesteia, de cât cu propria conștiință și cu Dumnezeu.
Procesul de secularizare a clerului și de „naționalizare” a Bisericii, început din vremea lui Constantin cel Mare, va duce în epoca lui Iustinian cel Mare (sec. VI) la proclamarea oficială a idealului așa-zisei „simfonii” între stat și Biserică — o „simfonie” în care Biserica își va pierde de fapt independența și va fi complet supusă autorității statului. În epoca iconoclastă (sec. VII-VIII), ierarhia bizantină, din cauza oportunismului său, avea să-și piardă atât de mult autoritatea în ochii turmei, încât credincioșii de rând își vor îndrepta privirile și vor căuta călăuzire spirituală nu la reprezentanții „Bisericii oficiale”, ci la monahi, care în multe cazuri se vor dovedi a fi principalii apărători ai credinței ortodoxe împotriva împăraților eretici și a episcopilor lor docili. Grigore Teologul nu s-a putut abține să nu vadă în ce abis alunecă reprezentanții conducerii de vârf a Bisericii atunci când urmează orbește legilor „lumii acesteia” și uită de Evanghelie și bunul simț. De aceea, în poemul său „Despre mine și despre episcopi”, el vorbește despre pedeapsa ce va veni asupra slujitorilor nedemni ai Altarului la Judecata de Apoi, le amintește acestora despre potopul biblic și despre soarta Sodomei, ca prototipuri ale Zilei Judecății. Denunțurile Sfântului Grigore asupra clerului nedemn sună ca un avertisment profetic pentru toate generațiile viitoare. În secolul al XI-lea, Simeon Noul Teolog, în mod clar influențat de Grigore de Nazianz, s-a adresat episcopilor și preoților din timpul său cu mustrări similare.
Timpul trece, dar problema încă rămâne nerezolvată. Atâta vreme cât în Biserică există arhipăstori nevrednici de chemarea lor, cuvântul Sfântului Grigore își păstrează actualitatea.
(Traducere din «Viața și învățătura Sf. Grigore Teologul», autor episcopul Ilarion Alfeev)
Sf. Grigore Teologul s-a născut în anul 330 în orașul Nazianz din Cappadocia. Tatăl său era episcop de Nazianz, iar mama sa, Sfânta Nona, se trăgea dintr-o familie creștină aristocrată. A primit o educaţie aleasă în cele mai cunoscute școli ale timpului, Cezareea Palestinei, Alexandria și
Atena. După regula timpului, se botează la maturitate, la vârsta de 30 de ani. Iar pentru că era predispus spre viață monahală, se retrage într-o mănăstire. La renunțat la viața liniștită la rugămintea insistentă a prietenului său, Sf. Vasile cel Mare, care l-a hirotonit episcop pentru orașul Sasima din mitropolia Cezareii Capadociei. La scurt timp, Sf. Grigore renunță la catedra de episcop și se reîntoarce la Nazianz, unde îl ajută pe tatăl său în treburile eparhiei de Nazianz. Între anii 379 și 381 a ocupat scaunul de Arhiepiscop al Constantinopolului, dar a demisionat în timpul celui de-al doilea Conciliu Ecumenic, cedând în fața presiunilor din partea episcopilor egipteni și răsăriteni. Moare la 25 ianuarie 389, în Nazianz.
În anul 950 rămășițele lui pământești au fost mutate la Constantinopol și așezate în biserica Sfinților Apostoli. În anul 1204, cînd Constantinopolul a fost devastat de cruciați, moaștele Sf. Grigore au fost duse la Roma. Conform hotărîrii papei Ioan Pavel al II-lea din 26 noiembrie 2004, racla cu moastele Sfântului Grigore sunt reîntoarse la Constantinopol, împreună cu cele ale Sf. Ioan Gură de Aur. Pentru activitatea sa de predicator și scriitor bisericesc și-a căpătat numele de mare cuvântător de Dumnezeu. Sf. Grigore face parte din pleiada Părinților Capadocieni (numiți și neoniceeni) care au dat o explicație completă învățăturii despre Sfânta Treime și în special despre Sfântul Duh.
Cu ale lui sfinte rugăciuni, Dumnezeu să ne binecuvânteze cu pace și sănătate.
Via manastirea.sfantulierarhluca.3

Din aceași categorie:


К записи есть 1 комментарий

Mănăstirea sfântul Luca al Cremeii