versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica a II-a a Postului Mare în catedrala episcopală

Duminica a II-a a Postului Mare în catedrala episcopală

17 марта 2025

În a doua duminică din Sfântul și Marele Post al Paștilor, când Biserica dreptmăritoare îl prăznuiește cu evlavie pe Sfântul Plăcut lui Dumnezeu, Sfântul Ierarh Grigorie Palama, în măreața Catedrală Episcopală a fost săvârșită Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ierarh Vasile cel Mare. Slujba a fost oficiată cu aleasă solemnitate de către Înaltpreasfințitul Marchel, dimpreună cu un sobor de preoți și diaconi. Cuvântul de învățătură al ierarhului, rostit după citirea Sfintei Evanghelii, a adus mângâiere și întărire sufletească celor prezenți,... 

Ți se iartă păcatele tale

Ți se iartă păcatele tale

15 марта 2025

Tâlcuirea Evangheliei în duminica a II-a din Postul Mare, despre vindecarea slăbănogului. Sfântul Apostol Pavel ne spune că credinţa este din auz, iar auzul prin cuvîntul lui Dumnezeu (Romani 10:17). Adevărul acestor cuvinte apostolice îl înțelegem mai cu seamă din spusele Evangheliei care s-a citit astăzi. Minunea ce s-a făcut cu slăbănogul a avut o mare putere să încredinţeze pe toți cei ce au văzut-o cu ochii lor, că Iisus Hristos este Dumnezeu adevărat. Cine altul cunoaşte păcatele cele ascunse, sau înțelege gîndurile cele din adîncul inimii, sau numai printr-un... 

Un lung tren ne pare viața

Un lung tren ne pare viața

13 марта 2025

Un lung tren ne pare viața, ne trezim în el mergând, Fără să ne dăm noi seama unde ne-am suit și când. Fericirile sunt halte, unde stăm câte-un minut; Până când să ne dăm seama, sună, pleacă, a trecut…. Iar durerile sunt stații lungi, de nu se mai sfârșesc, și în ciuda noastră parcă tot mai multe se ivesc. Arzători de nerabdare înainte tot privim, să ajungem mai degrabă la vreo țintă ce-o dorim.  

ÎPS Mitropolit Vladimir i-a conferit ÎPS Arhiepiscop Marchel – Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II

ÎPS Mitropolit Vladimir i-a conferit ÎPS Arhiepiscop Marchel – Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II

11 марта 2025

În cadrul lucrărilor Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova, Înaltpreasfințitul Vladimir, Mitropolitul Chișinăului și al Întregii Moldove, i-a conferit Înaltpreasfințitului Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II. Această distincție a fost acordată cu ocazia împlinirii a 65 de ani de viață ai ierarhului, în semn de recunoștință a activității sale pastorale și administrative în slujba Bisericii Ortodoxe din Moldova. Mitropolitul Vladimir i-a transmis urări de sănătate, împliniri frumoase și binecuvântare... 

Vino și vezi frumusețea Ortodoxiei

Vino și vezi frumusețea Ortodoxiei

8 марта 2025

Din aşezămînt apostolesc, dreptcredincioşii creştini împodobeau bisericile lui Hristos cu sfinte icoane, nu socotindu-le dumnezei, nici slujind lor, ci înălţîndu-şi printr-însele mintea la persoanele pe care le închipuiau ele, se închinau lor şi le sărutau pentru dragostea cea către acele persoane sfinte. Dar răutatea şi mîndria ereticilor a năpăstuit nu numai scopul cel sfînt al Bisericii, zicînd că slujeşte icoanelor, precum slujeau închinătorii de idoli, idolilor, ci au îndrăznit şi au făcut împotriva sfintelor icoane un lucru pe care nimeni nu l-a făcut asupra... 

Îndumări pentru Împărtășire

Îndumări pentru Împărtășire

7 марта 2025

Se pot împărtăși doar acei creștini care au primit la spovedanie binecuvântarea preotului duhovnic. Toți cei care se împărtășesc, obligatoriu, nu mănâncă și nu beau nimic până la împărtășire, nici măcar anaforă sau agheasmă. Excepție fac doar pruncii și, în anumite cazuri, cu binecuvântarea preotului, unii bolnavi care au strictă nevoie să bea o pastilă. Creștinul care vine la slujbă trebuie să fie îmbrăcat cu îmbrăcăminte curată și decentă. Femeile trebuie să poarte fustă și să aibă capul acoperit. Buzele nu trebuie să fie vopsite pentru a nu murdări... 

Din notele Ierarhului: Postul cel mare — angajamente de suflet

Din notele Ierarhului: Postul cel mare — angajamente de suflet

4 марта 2025

Ne aflăm, stimaţi creştini, în plinul postului cel mare, perioadă deosebită în viața și activitatea Sf. Biserici, dar şi în viața duhovnicească a omului. Postul înseamnă, mai întîi, înfrînare, reținere, urmărind schimbarea spre bine a stării morale a omului. Nimic nu-l poate organiza mai bine şi cu mai multă înțelepciune pe om decît această înfrînare benevolă, conştientă de la patimi şi plăceri. Perioada postului mai prevede şi rugăciune sporită, ceea ce înseamnă adresare sinceră, în intimitate, către Izvorul tuturor bunătăților — Dumnezeu. Rugăciunea... 

7 păcate care te țin departe de Dumnezeu

7 păcate care te țin departe de Dumnezeu

2 марта 2025

1. Mândria este păcatul de moarte prin care a căzut îngerul şi s-a facut drac şi din lumină a devenit întuneric. Din aceasta se naşte slava desartă, îngâmfarea, ipocrizia, megalomania, aroganţa, înfumurarea, laudaroşenia, neruşinarea, ocara şi altele, care sunt toate fiice ale mândriei. Din mândrie se nasc doua surori: îngâmfarea si nerusinarea. Dupa Sf. Nectarie al Eghinei, îngîmfarea este patima cea mai rea dintre toate si pricina a tuturor relelor dintre oameni. Aceasta produce toate scandalurile, aceasta aduce dezbinarile, provoaca schismele, rastoarna asezamintele, tulbura... 

Post, rugăciune și milostenie

Post, rugăciune și milostenie

1 марта 2025

Trei fapte bune ne învață Sfînta Evanghelie care s-a citit astăzi: iertarea, postirea şi milostenia. Postirea a rînduit-o Domnul nostru între celelalte două fapte bunę, fiindcă ura şi nemilostivirea oprește roada postului. În zadar posteşte cel care urăşte pe fratele său (Matei 5:23-24). În zadar îşi închide gura de la desfătarea bucatelor, cel care nu întinde mîna sa spre ajutorarea săracilor. Cel care însă a unit postul cu iertarea greşelilor aproapelui şi cu milostenia,  

Comuniunea cu Dumnezeu

E cu putință oare apropierea cît mai sufleteşte posibilă de Dumnezeu? Da, e posibilă. Acea verigă tainică de comuniune cu Dumnezeu este religia, ceea ce înseamnă legătură. Aşadar, religia este acea modalitate de unire trainică a omului cu Dumnezeu, bazată pe tămăduitorul rod al descoperirilor Dumnezeieşti din Sf. Scriptură. Revelația Dumnezeiască nu conține numai cunoştinţele despre Dumnezeu, dar şi cele despre lume, despre om şi atitudinile acestuia față de Dumnezeu, precum şi cele ale lui Dumnezeu față de om.

Dacă omul îşi aranjează viața în concordanță cu preceptele biblice, atunci în firea sa se produc mari schimbări: omul se contopeşte cu voinţa lui Dumnezeu; mintea, sufletul, inima lui se lasă stăpînite de lumina purificatoare Dumnezeiască; într-un cuvînt, omul începe a se îndumnezei. Biblia ne spune că omul este zidit după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Sf. Părinți și Învățători ai bisericii tratează acest adevăr în felul următor: în firea omului sînt aşezate aceleaşi calități care sînt caracteristice şi lui Dumnezeu şi anume: rațiunea, voința liberă, simțurile etc. Fireşte, aceste calități ale omului nu pot fi comparate, în evoluția lor, cu calitățile Dumnezeieşti. Asemănarea omului cu Dumnezeu presupune desăvîrşirea acestor calități, ceea ce ar însemna, negreşit, apropierea omului de sacru, de El.

Aşa deci, în temeiul cunoştinţelor, căpătate prin descoperirea Dumnezeiască, desăvîrşindu-şi calitățile pomenite mai sus, firea omenească se apropie de Dumnezeu, contopindu-se pe de-a-ntregul cu voia Domnului, astfel realizîndu-se acea legătură puternică bisericeşte numită comuniune cu Dumnezeu.

Acest „tandem” de trăire duhovnicească Dumnezeu-om sau om-Dumnezeu este mai luminos simțită atunci, cînd calitățile morale ale omului se aseamănă cîtuşi de puţin cu cele dumnezeieşti.

Altfel fie spus, reducerea distanței dintre om şi Dumnezeu sau apropierea celui dintîi de Dumnezeu, săvîrşirea acestui uimitor act este posibilă doar în temeiul eforturilor întru desăvîrşirea morală a omului. Iar asta presupune negreşit curățarea minții de gînduri nevrednice, înstrăinarea de minciună, lepădarea obiceiurilor rele, de asemenea presupune vorbe drepte, fapte bune etc.

Mulți doresc să se apropie de Dumnezeu, să primească de la El cele dorite, dar ocolesc această unică şi adevărată cale (ea presupune dăruire deplină, sacrificii, responsabilitate sporită, firește), căutîndu-L pe Dumnezeu pe la extrasenzori, ghicitori în cărți, vrăjitori de tot soiul. Nimerind în mrejele celor vicleni, ei cer ajutor nu de la Dumnezeu, ci de la cei răi şi necinstiţi.

Comuniunea sau acea puternică şi sinceră legătură cu Dumnezeu se poate săvîrşi doar numai şi numai prin Sfinta Biserică şi Învățătura Ei. Numai Ortodoxia este capabilă să unească omenirea cu Dumnezeu prin cele şapte Sfinte Taine bisericeşti.

Iar în viața de toate zilele, aceasta se poate produce prin onorarea zilnică a obligațiilor creştineşti: rugăciunea de seară și de dimineață; rugăciunea la începutul lucrului; respectarea zilelor de sărbătoare şi a duminicii; postul; desele spovedanii şi împărtăşanii cu cele sfinte. Rugăciunea, care mai e numită de Sf. Părinți şi convorbirea omului cu Dumnezeu, este cel mai trainic fir de legătură dintre creație şi Creator. Şi dacă noi care rîvnim cu insistență să ne apropiem, să ne unim cu Dumnezeu prin metode propuse de Învățătura Ortodoxă şi dorim aceasta din tot sufletul, ținînd cont şi de rugăciunea Sf. proor. David: ,,Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule, şi duh drept înnoieşte întru cele din lăuntru ale mele…» (Ps. 50.11), trebuie neapărat să ne grijim, să ne curățim inimile de vicleşug, minciună şi de alte păgubitoare pentru suflet metehne, pentru că numai o inimă curată, o inimă smerită nu este respinsă de iubitorul de oameni, Dumnezeu (Ps. 50).

Doamne ajută tuturor.

Episcopul Marchel, între sacru și teluric, p. 85


К записи есть 1 комментарий

Din notele Ierarhului