versiunea moldoveneasca русская версия


Medicamente pentru mândrie

Medicamente pentru mândrie

3 февраля 2025

Există trei medicamente pentru mândrie: oamenii, circumstanțele și bolile noastre. Aceste medicamente ajută omul să se smerească în diferite perioade ale vieții. Oamenii sunt cauza cea mai frecventă a smereniei: un soț beat, o soție petrecăreață, un șef rău, un subordonat încăpățânat, un coleg viclean… Vine la spovedanie o astfel de persoană și spune: „Părinte, ce să fac cu acest om care mă chinuie?” Iar acest om care îți crează probleme ți-a fost trimis în cale pentru ca tu să te smeresti. Și prin această smerire vei recăpăta harul pierdut: Duhul curăției,... 

Mesaj pentru comunitatea din satul Răuțel

Mesaj pentru comunitatea din satul Răuțel

2 февраля 2025

  

Predică în duminica întoarcerii lui Zaheu

Predică în duminica întoarcerii lui Zaheu

1 февраля 2025

A fost o vreme când era nevoie de jertfe, fiindcă acestea erau preînchipuire a singurei Jertfe adevărate, a Jertfei pe Cruce de pe Golgota — dar după ce s-a săvârşit această înfricoşată şi ultimă Jertfă, vechile jertfe au încetat şi a venit o eră nouă, era milostivirii şi a dragostei, pe care a adus-o pe pământ Domnul Iisus Hristos.  

De ce sf. Antonie este supranumit „cel Mare”?

De ce sf. Antonie este supranumit „cel Mare”?

30 января 2025

Acesta era de neam egiptean, din satul Come, de langa vestita cetate Heracleopolis, din Egiptul de Sus. S-a nascut catre 250, invatand de la parinti si de la mosii sai credinta in Hristos, si a trait pe vremea lui Diocletian si Maximian, ajungand pana in zilele binecredinciosului imparat Constantin si a feciorilor lui. Si vazand el viata cea patimasa a tinerilor ce invatau carte, in vremea lui, n-a voit a merge la scoli si stia numai limba lui. Dar parintii lui, oameni cu stare fiind ei, se ingrijeau de cresterea fiului lor si de sora lui, dupa luminile intelepciunii crestinesti, fiind el foarte... 

Revenire la normalitate

Revenire la normalitate

25 января 2025

 

Poporul care stătea în întuneric a văzut Lumină mare

Poporul care stătea în întuneric a văzut Lumină mare

25 января 2025

Sfînta Biserică a rînduit ca, la fiecare praznic mare, să fie prăznuire şi înainte şi după praznic, pentru ca înainte de praznic să ne pregătim prin pocăinţă şi prin fapte bune, iar după praznic să aducem mulțumire lui Dumnezeu care ne-a învrednicit să prăznuim cu toată vrednicia creştinească. Sfinţii Părinți au rînduit ca Evangheliile, care se citesc în zilele dinaintea praznicelor, cît şi cele care se citesc în zilele de după praznice, să aibă potrivire şi asemănare cu scopul praznicului. De aceea în Duminica înainte de Botez s-au citit  

Cum a fost sărbătorit Botezul Domnului în Eparhie

Cum a fost sărbătorit Botezul Domnului în Eparhie

23 января 2025

Botezul Domnului sărbătorit pe 6/19 ianuarie, se axează pe semnificația teologică și spirituală a acestui eveniment, care marchează botezul lui Iisus Hristos în râul Iordan de către Sfântul Ioan Botezătorul. Este un moment central în viața Bisericii Ortodoxe, numit și Epifania sau Teofania, deoarece prin botez se descoperă Sfânta Treime: glasul Tatălui, Fiul botezat și Duhul Sfânt în chip de porumbel. În această sărbătoare se descoperă Sfânta Treime. Evenimentul Botezului este unul dintre cele mai clare momente din Scriptură în care Sfânta Treime se arată în mod... 

De ce postim în ajunul Botezului Domnului?

De ce postim în ajunul Botezului Domnului?

17 января 2025

Sărbătoarea Botezului Domnului, celebrată pe 6/19 ianuarie, este precedată de o zi de post aspru, cunoscută sub numele de ajunul Botezului Domnului. Această zi de post, ce datează din secolele IV-VI, era destinată pregătirii catehumenilor prin post și rugăciune pentru a primi botezul în ziua praznicului Botezul Domnului. După botez, aceștia puteau participa pentru prima dată la Liturghia credincioșilor și se împărtășeau cu Trupul și Sângele Domnului. Postul din 5/18 ianuarie are rolul de a ne pregăti duhovnicește pentru a gusta cu vrednicie din Agheasma Mare și pentru... 

Fișă-pliant la sărbătoarea Botezului Domnului

Fișă-pliant la sărbătoarea Botezului Domnului

15 января 2025

Cu binecuvântare, recomandăm tuturor parohilor să distribuie acest pliant la fiecare casă, odată cu vizita pastorală. Printează în word sau pdf. Izvoarele credinței. Ziarul parohial, nr.1, din 18.01.2025. „Să luăm aminte”. Motoul zilei: „Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh” (Matei 28,19), „Feriţi-vă de proorocii mincinoşi, (învățătorii mincinoși = ereticii), care vin la voi în haine de oi, iar pe dinăuntru sunt lupi răpitori” (Matei 7,15). Vă felicit, dragii mei creștini,... 

Dreptul la educaşie – perspectiv? spiritual?

Într-un fel tainic, nepriceput şi neexplicitat raşional, Dumnezeu respect? voin?a omului, chiar şi acea voin?? care refuz? binele şi prefer? r?ul.

Drept aceea, mergÎnd, Înv??aşi toate neamurile… (Mt. 28,19)

În urm? cu dou? milenii, Apostolii de curÎnd trecuşi prin experien?a Învierii, aud cuvintele lui Hristos: „mergÎnd, Înv??aşi toate neamurile”. Erau cuvinte formulate În exigen?a unui veritabil Testament. Apostolii sunt invitaşi s?-şi asume exigen?a de a merge şi de a Înv??a, iar din aceast? asumare a lor s-a n?scut şi Înc? se mai na?te Biserica. Interesant este şi faptul c? Domnul trimite pe Apostoli la „toate neamurile”. Acest „toate” cuprinde În sine, f?r? excepşie, f?pturile umane ale acestei lumi, ca destinatari ai actului pedagogic al mÎntuirii.

Toşi oamenii sunt chemaşi s? afle de mÎntuirea adus? de Hristos Domnul. Nu toşi Îns? consider? c? trebuie s? r?spund? acestei invitaşii. Nu toşi au aceeaşi percepşie asupra mesajului transmis. Acest fapt arat? c?, Într-un fel tainic, nepriceput şi neexplicitat raşional, Dumnezeu respect? voin?a omului, chiar şi acea voin?? care refuz? binele şi prefer? r?ul. Aceasta nu Înseamn? c? Domnul ?şi opre?te mergerea şi c? Înv??area neamurilor sufer? un e?ec. M?rturie este faptul c? Biserica ?şi continu? şi ast?zi lucrarea m?rturisitoare. Oamenii au dreptul s? primeasc? vestea cea bună a mÎntuirii În Hristos şi, ca atare, Biserica Încearc? s? intre În dialog cu umanitatea mai mult sau mai puşin dispus? s? asculte, s? Înve?e, s? ?mplineasc?.

Modelul dialogic propus de experien?a Bisericii cre?tine este În mare şi modelul pe care s-a construit civilizaşia contemporan? european? şi ramificaşiile sale din lume. Aceast? civilizaşie este n?scut? din interacşiunea spiritual? şi cultural? a duhului cre?tin cu geniul civilizaşional greco-roman precum şi cu tradişiile popoarelor care de-a lungul istoriei au vie?uit În aceste locuri. Iar un dialog din care Biserica lipse?te, este de cele mai multe ori o experien?? problematic?, mai ales atunci cÎnd se vorbe?te despre educaşie, fie sub aspectul metodei fie sub aspectul conşinutului. Referirea la r?d?cini nu şine, În acelaşi timp, doar de recunoa?terea existen?ei unei pinacoteci a tradişiilor cu evident interes muzeistic, ci reprezint? o continu? surs? de inspiraşie pentru cre?terea şi formarea societ?şilor de azi şi de mşine.

Prezen?a Bisericii În dialogul pentru educaşia tÎn?rului de ast?zi este fundamentat? pe faptul c? valorile pe care Biserica le propune societ?şii de ast?zi sunt valori verificate În focul trecerii timpului şi al contest?rilor de lung? durat?. Modelele de formare pe care Biserica le propune sunt modele a c?ror for?? de convingere s-au dovedit benefice, conşinuturile pe care Biserica le prezint? În exercitarea actului educaşional ofer? continuitate, stabilitate şi Înnoire, iar metodele pe care ea le folose?te sunt motivate de respectul pentru demnitatea uman? şi pentru alegerile sale.

Societatea romÎneasc? este str?b?tut? ast?zi de curente care doresc regÎndirea rolului Bisericii În exercitarea educaşiei tinerelor generaşii. Ar fi incorect Îns? ca acest rol s? fie diminuat. Dimpotriv?, ar trebui c?utate cşi de cre?tere. şi aceasta pentru c? membrii acestei comunit?şi au dreptul s? interacşioneze cu un depozitar uria? de informaşie, experien?? şi practic? de civilizaşie aflat În Biseric?, cum au şi dreptul s?-l refuze. Reducerea prezen?ei Bisericii În actul educaşional ar intensifica şi mai mult tendin?ele manifestate tot mai insistent de a reduce pe om doar la ceea ce simte, doar la nevoile subzisten?ei biologice. O astfel de abordare ar conduce la o nevalorificare a unei experien?e umane care s-a dovedit viabil? şi ar d?una unei abord?ri holistice a omului. Acesta ar trebui perceput ca Întrep?trundere a unor realit?şi biologice, intelectuale, emoşionale subsumate unei dimensiuni spirituale de care, În onestitate, nimeni nu poate face abstracşie.

De aceea, În?elegerea şi practica spiritual? nu pot s? lipseasc? din experien?a educaşional? a tinerilor. Aceasta, mai ales, Într-o perioad?, cÎnd consumerismul, relativismul şi apeten?a pentru convenşional, formal şi corectitudine politic? decid destine, credin?e şi vieşi omene?ti.

Credem, prin urmare, c? dimensiunea cre?tin? a educaşiei trebuie integrat? modelului formativ al ?colii romÎne?ti iar aceasta se poate ?mplini printr-un dialog continuu cu tot ceea ce a produs umanitatea În materie de ?tiin?? a educaşiei c?t şi cu r?d?cinile ei spirituale, cu destinul ei În veÎnicia voit? de Dumnezeu.

Sursa: doxologia.ro

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.