versiunea moldoveneasca русская версия


Pot fi scoase sufletele din iad?

Pot fi scoase sufletele din iad?

29 октября 2025

Da.  Deoarece  se spune: 1) că Jertfa răscumpărării e pentru toţi: vii şi morţi, şi 2) că Dumnezeu are puterea să scoată sufletele din iad, nu omul (Rut 2, 20; III Regi 2, 6; Ps. 48, 16; Matei 12, 32; Rom. 14, 9; I Cor. 15, 19; I Tim. 2, 6; Evr. 9, 22; I Ioan 2, 2 şi Apoc. 1, 18). Puterea şi  iertarea  lui Dumnezeu, Care  împlineşte „orice” vom cere de  la El  (Marcu 11, 24; Ioan 14, 13), sunt fără margini,  iar bunătatea Lui e atât de mare, că numai El poate schimba osânda veşnică a omului.  

Cine a fost cuvioasa Parascheva și ce biserici au acest hram?

Cine a fost cuvioasa Parascheva și ce biserici au acest hram?

27 октября 2025

Aceasta s-a născut în satul Epivat din Tracia, nu departe de Constantinopol, și a trăit pe vremea despărțirii Bisericii de la Roma de Biserica sobornicească ortodoxă (1054). A fost crescută de părinții ei în teama de Dumnezeu și în deprinderea faptelor bune creștinești, dar mai cu osebire în deprinderea rugăciunii, a postului și a milosteniei. Nu o dată s-a dezbrăcat de hainele sale cele bune și le-a dat săracilor, îmbrăcând hainele simple ale acelora, ceea ce i-a adus mustrarea și uneori bătaie din partea părinților. Dar fecioara a arătat hotărâre în folosirea... 

Sămânța Domnului rodește doar în inimă bună

Sămânța Domnului rodește doar în inimă bună

25 октября 2025

Duminica a XXI-a după Rusalii ne prezintă o pildă despre sămânță, care este cuvântul lui Dumnezeu (Luca 8, 11). Astăzi Mântuitorul ne vorbește printr-o pildă simplă, dar plină de adâncime – Pilda semănătorului. Este o pildă pe care toți o putem înțelege, căci fiecare dintre noi, la sat sau la oraș, am văzut ce înseamnă sămânța, pământul, ploaia și roada. Domnul nu ne vorbește despre pluguri și grâu ca să ne dea lecții de agricultură, ci ca să ne arate cum este sufletul omului înaintea lui Dumnezeu.  

Sărbătoare arhierească și recunoștință pentru preotul Iuvenalie Coada în parohia Flămînzeni

Sărbătoare arhierească și recunoștință pentru preotul Iuvenalie Coada în parohia Flămînzeni

19 октября 2025

În duminica a XIX-a după Pogorârea Sfântului Duh, 19 octombrie 2025, când Biserica Ortodoxă face pomenirea Sfântului Apostol Toma și a icoanei Maicii Domnului de la Hîrbovăț, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a coliturghisit împreună cu Înaltpreasfințitul Vladimir, Mitropolitul Chișinăului și al întregii Moldove, cu Înaltpreasfințitul Ioan, Arhiepiscop de Soroca și Drochia și cu Preasfințitul Patrocl, episcop de Dondușeni, vicar al Eparhiei de Edineț și Briceni, în biserica «Sfântul Ierarh Nicolae» din satul Flămînzeni,... 

Adunarea generală a preoților din 16.X.2025

Adunarea generală a preoților din 16.X.2025

16 октября 2025

Joi, 16 octombrie 2025, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți a avut loc adunarea eparhială trimestrială a preoților și a fost condusă de Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești. Întrunirea a debutat cu sfânta Liturghie arhierească, cu rugăciuni pentru unitatea bisericească și pentru pacea în Ucraina. În cadrul adunării, Înaltpreasfințitul Marchel a abordat mai multe subiecte ce țin de ordin pastoral-misionar: 1. Un prim moment a fost discursul Ierarhului în fața preoțimii, în ceea ce privește activitatea preoțească.  

Anunț: Liturghie arhierească la Flămînzeni, sub omoforul a patru Ierarhi

Anunț: Liturghie arhierească la Flămînzeni, sub omoforul a patru Ierarhi

15 октября 2025

În duminica de 19 octombrie 2025, satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, va deveni loc de aleasă sărbătoare duhovnicească. În biserica „Sfântul Ierarh Nicolae”, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, va coliturghisi împreună cu Înaltpreasfințitul Vladimir, Mitropolitul Chișinăului și a Întregii Moldove, alături de soborul de ierarhi: ÎPS Ioan, Arhiepiscop de Soroca și Drochia; PS Patrocl, Episcop de Dondușeni, vicar al Eparhiei de Edineț și Briceni, precum și un sobor de preoți și diaconi.  

Cum a apărut sărbătoarea Acoperemântului Maicii Domnului?

Cum a apărut sărbătoarea Acoperemântului Maicii Domnului?

13 октября 2025

Praznicul de astăzi, al Acoperământului, a început a se prăznui pentru o pricină ca aceasta: În zilele împăratului Leon cel Înțelept (886–912), în Constantinopol, spre Duminică, făcându-se priveghere de toată noaptea în cinstita biserică a Vlahernei, într-u slava Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, la întâia zi a lunii octombrie, și de față stând mulțimea norodului, fiind ca la patru ceasuri din noapte, Sfântul Andrei, împreună cu ucenicul său, fericitul Epifanie, și-au ridicat ochii în sus și au văzut pe Împărăteasa cerului, pe Acoperitoarea a toată lumea,... 

Trebuie să ne iubim vrăjmașii?

Trebuie să ne iubim vrăjmașii?

11 октября 2025

Duminica a XIX-a după Rusalii are ca text evanghelic Predica de pe munte – iubirea vrăjmașilor (Luca 6, 31-36) „Iubiți pe vrăjmașii voștri și faceți bine celor ce vă urăsc.” (Luca 6, 27). Duminica aceasta ne pune înainte una dintre cele mai înalte și mai grele porunci ale Domnului: porunca iubirii vrăjmașilor. Nimic nu zguduie mai mult firea noastră omenească decât acest cuvânt: „Iubiți pe vrăjmașii voștri.” Este o poruncă ce pare omului de azi imposibilă. Și totuși, ea este măsura desăvârșirii creștine. Prin ea ne deosebim de lumea care iubește doar... 

Anunț pentru 16 octombrie 2025

Anunț pentru 16 octombrie 2025

7 октября 2025

Joi, 16 octombrie 2025, ora 8:30, după Liturghia arhierească, în catedrala „Sf. Împ. Constantin și Elena” din Bălți, va avea loc adunarea trimestrială a clerului din cuprinsul Eparhiei de Bălți și Fălești. Adunarea va fi ordinară: alocuțiunea generală a Înaltpreasfințitului Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, iar la final discuții individuale. Se vor prezenta dările de seamă pentru trimestrul III și se vor discuta cele mai importante subiecte de ordin administrativ și pastoral. Prezența este obligatorie.  

Duminica lăsatului sec de brînză (a izgonirii lui Adam din Rai), comemorată la Catedrala episcopală ,, Sf. Împ. Constantin si Elena”, or. Bălți.



Iubiţi  credincioşi!

 

Astăzi, cu ajutorul Domnului, am urcat a patra treaptă a Triodului pe care, păşind, intrăm în Sfântul şi Marele Post. Astfel, în seara aceasta, lăsăm sec de brînză, de aici şi denumirea acestei duminici. Dar ea se mai numeşte, ştim cu toţii, a izgonirii lui Adam din Rai.

Avem, aşadar, trei noţiuni: izgonire, Adam, Rai, cuvinte asupra cărora vom zăbovi în cele ce urmează.

1. Izgonire.

Vom pune mai întâi o întrebare: Cine l-a izgonit pe Adam din Rai? Veţi zice, Dumnezeu. Nu! Să nu vă miraţi de acest răspuns. Atunci cine, dacă nu Dumnezeu? Adam însuşi s-a izgonit! O foarte scurtă analiză ne va lămuri. Propriu-zis, pe Adam l-au izgonit din Rai trei mari păcate, rod al întrebuinţării neînţelepte a libertăţii dăruite lui de Dumnezeu: mândria, neascultarea şi lăcomia.

Lăsându-se amăgit de diavolul-şarpe, omul s-a mândrit crezând că va fi asemenea lui Dumnezeu şi fără ascultare, de aceea s-a lăcomit să accepte repede oferta Evei. În acest sens grăieşte Sfântul Ioan Gura de Aur: „Pe Adam lăcomia pântecelui l-a scos din Rai!”.

2. Adam.

Trebuie să recunoaştem că de fiecare dată când recitim istoria căderii şi izgonirii lui Adam, ne gândim exclusiv la el, ca personaj biblic. Oare numai despre el sa fie vorba? Nicidecum! În primul rând trebuie să ştim că Adam este prototipul fiecăruia dintre noi, aşa încât ne dăm seama că noi repetăm, sub o formă sau alta, istoria căderii lui.

Nu doar el a căzut şi a fost izgonit, ci fiecare dintre noi am căzut şi nu zicem am fost izgoniţi, ci ne-am izgonit singuri, afară din împărăţia sfinţeniei, dreptăţii, adevărului. Suntem legaţi de strămoşul nostru nu numai prin rudenia descendenţei, ci şi prin moştenirea păcatului său, numit îndeobşte „păcatul strămoşesc”.

Sfântul Apostol Pavel scrie limpede: „Precum printr-un om a intrat păcatul în lume şi prin păcat moartea, aşa şi moartea a trecut la toţi oamenii, pentru că toţi au păcătuit în el” (Romani, 5, 12).

Iar acest păcat, se ştie, este şters prin Taina Sfântului Botez. Evident, urmările acestui păcat n-ar avea putere, dacă n-am repeta greşelile strămoşului nostru. Dar cine ar putea spune că nu repetă, zilnic poate, cele trei mari păcate adamice, pomenite mai sus: mândria, neascultarea şi lăcomia?

Iar odată cu acestea pe toate câte ni le ştie Dumnezeu! În Canonul Sfântului Andrei Criteanul, una din stihirile care se citeşte luni seara, în prima săptămână a Postului Mare, glăsuieşte astfel: „Râvnind neascultării lui Adam celui întâi zidit, m-am cunoscut pe mine dezbrăcat de Dumnezeu şi de împărăţia cea vecuitoare şi de desfătare pentru păcatele mele…” (Cântarea I, stihira 4).

Sfântul Andrei a exprimat poetic, aşadar, acest adevăr al strânsei noastre legături cu păcatul adamic. Pe de altă parte, când pronunţăm cuvântul „Adam”, trebuie să ne gândim şi la Noul Adam, Iisus Hristos, Care ne-a oferit mijloacele prin care putem redobândi Raiul pierdut.

Dacă Vechiul Adam a fost calea de izgonire, Adam cel Nou este Calea de intrare. Tot Sfântul Apostol Pavel ne asigură asupra acestui adevăr: „Căci de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om şi învierea morţilor. Căci precum în Adam toţi mor, aşa şi în Hristos toţi vor învia…” (I Cor., 15, 21-22).

3. Rai.

Raiul pierdut nu trebuie înţeles numai ca loc geografic, plin cu pomi fructiferi, udat de patru râuri limpezi, grădină a bunăstării şi fericirii. Prin „Rai” înţelegem în primul rând locul apropierii maxime de Dumnezeu, locul fericirii de a vieţui cu El, a-I simţi prezenţa, a vorbi cu El. Locul în care te simţi în maximă siguranţă, în care răul nu te poate ajunge.

De aceea, izgonit din Rai, Adam a trăit durerea sfâşietoare a ruperii de Dumnezeu, o dată cu dorul după ocrotitoarea apropiere de El. După Adam, toate generaţiile retrăiesc această nostalgie a paradisului, cum genial s-a exprimat teologul nostru Nichifor Crainic. În excepţionala carte „Nostalgia paradisului”, Crainic arată cât de potrivit este cuvântul „nostalgie” pentru a exprima dorul după comuniunea cu Dumnezeu.

Iată ce spune: „Căci nostalgia este alcătuită din două cuvinte greceşti: nostos, care înseamnă întoarcere, în sens de întoarcere acasă sau întoarcere în patrie şi algos, care înseamnă durere, în sensul unei copleşitoare afecţiuni subiective, căreia nu i se poate rezista. Nostalgia este astfel durerea de a nu mai fi în locul unde ai fost odinioară, pe care amintirea îl păstrează mereu prezent, ca pe un cuib al fericirii pierdute”.

Acestei limpezi şi convingătoare etimologii, Nichifor Crainic îi adaugă următoarea explicaţie: „Nostalgia paradisului este dorul de patria cerească a spiritului nemuritor. Iar idea paradisului, adică a unui loc care a fost sau care va fi al fericirii veşnice, e universal omenească. Fie în forma anteistorică privind începutul lumii, fie ca formă post istorică privind sfârşitul ei, fie ca amândouă deodată, această idee e comună tuturor credinţelor religioase şi tuturor neamurilor pământului. Pretundenitatea ei, în care se realizează un miraculos acord unanim al sufletului omenesc, peste toate timpurile şi peste toate locurile globului terestru, ne vorbeşte, ca însăşi universalitatea credinţei în Dumnezeu, de un destin originar şi de un destin final al omenirii”.

Pentru mai multe fotografii accesați aici:

https://drive.google.com/drive/folders/1—hqeOm3n_nWOInvi2P78aR9LXXI8CQG

 


К записи есть 1 комментарий

Episcopia de Bălți și Fălești