versiunea moldoveneasca русская версия


Mesaj de felicitare al ÎPS Marchel, Arhiepiscop de Bălți şi Fălești, adresat ÎPS Vladimir, Mitropolit al Chișinăului și întregii Moldove, cu prilejul aniversării a 35 de ani de arhierie

Mesaj de felicitare al ÎPS Marchel, Arhiepiscop de Bălți şi Fălești, adresat ÎPS Vladimir, Mitropolit al Chișinăului și întregii Moldove, cu prilejul aniversării a 35 de ani de arhierie

21 июля 2024

Înaltpreasfințite Stăpâne, cu adâncă venerație și bucurie în suflet, ne adresăm cu cele mai calde și sincere felicitări cu ocazia împlinirii a 35 de ani de arhierie. Această impresionantă aniversare reprezintă nu doar un prilej de sărbătoare pentru întreaga comunitate ortodoxă, ci și un moment de recunoștință pentru tot ceea ce ați realizat în slujba lui Dumnezeu și a Bisericii noastre. În toți acești ani, ați fost un far luminos pentru credincioși, un păstor vrednic care a ghidat turma sa pe calea credinței, speranței și iubirii creștine.  

Du-te, şi după cum ai crezut, fie ţie!

Du-te, şi după cum ai crezut, fie ţie!

20 июля 2024

Dintre evanghelişti, cel dintii care a scris dumnezeiasca Evanghelie, a fost Sfîntul Matei; a urmat apoi Sfîntul Marcu, Sfîntul Luca şi mai pe urmă Sfîntul Ioan. Însă, după povăţuirea lui Dumnezeu, cei ce au scris mai pe urmă au trecut sub tăcere unele fapte despre care au scris cei dinaintea lor, şi au istorisit în schimb altele, despre care aceia nu au scris nimic. Vedem acest lucru din înşăşi istorisirea Evangheliei care s-a citit astăzi. Sfîntul Luca, vorbind despre sutaş, ne spune unele amănunte nepovestite de Sfîntul Matei. Despre venirea sutaşului la Domnul şi... 

Darurile credinței

Darurile credinței

18 июля 2024

Credinţa este o virtute dintre cele mai mari, fără de care nu se poate mântui nimeni, căci prin credinţă: ne facem fii ai Împărăţiei cerului; prin credință facem faptele cele bune ale milosteniei trupești și sufletești; Credinta ne face să-i iubim pe vrăjmaşii noştri, să călcăm peste egoul nostru, peste mândrie; credinţa ne face să urâm plăcerile lumeşti; credinţa ne face să uităm insultele;  

Încrederea în pronia dumnezeiască

Încrederea în pronia dumnezeiască

13 июля 2024

Încrederea în Dumnezeu se mai numește încrederea în pronia divină sau providența dumnezeiască, sau mai simplu spus — în purtarea de grijă a Domnului. Această învățătură arată mai întîi cum trebuie să fie sufletul omului, pentru ca să nu-l stăpînească patima iubirii de argint. După aceea, dumnezeiescul Învățător înalță inima omenească de la grijile față de lucrurile pămînteşti, care o frămîntă adesea atît de mult, şi aprinde în suflet încrederea desăvîrşită în iubirea şi purtarea de grijă a lui Dumnezeu pentru om. Deci ascultați cu toată... 

La hramul bisericii „Sf.Ap.Petru și Pavel” din Bălți

La hramul bisericii „Sf.Ap.Petru și Pavel” din Bălți

12 июля 2024

Vineri, 12 iulie 2024, când Biserica Drept-măritoare sărbătorește pe Sfinții Apostoli Petru și Pavel, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a oficiat sfânta Liturghie în mijlocul enoriașilor bisericii cu hramul „Sf.Ap. Petru și Pavel” din municipiul Bălți. La invitația parohului – protoiereul mitrofor Alexandru Paiul, la hram au venit un sobor de preoți și diaconi din municipiu, au participat ctitorii și enoriașii iubitori de prăznuire și însetați după Cuvântul lui Dumnezeu. Răspunsurile mari au răsunat festiv de frumosul cor parohial.... 

Pășind pe urmele Sfinților Apostoli Petru și Pavel: misiune, martiriu și moștenire.

Pășind pe urmele Sfinților Apostoli Petru și Pavel: misiune, martiriu și moștenire.

11 июля 2024

Pentru acesti doi Apostoli, pricina de lauda nu va afla nimeni mai mare alta, decat lauda, pe care le-a dat-o, Domnul Insusi, fiecaruia. Ca, pe Petru l-a fericit, pentru marturisirea Lui, numindu-l «Piatra» si pe adevarul marturisirii lui a zidit Biserica Sa; iar, pe Pavel l-a numit «Vas ales», care avea sa poarte numele Domnului, inaintea tiranilor si a imparatilor. Dar, iata, alte cateva cuvinte despre aceste slavite capetenii ale Apostolilor. Sfantul Apostol Petru, mai intai, era pescar din Betsaida, la Marea Galileii si se chema Simon, inainte de a se intalni cu Domnul.... 

Mărturisirea preoților la biserica „Sf.Pantelimon” din Sîngerei

Mărturisirea preoților la biserica „Sf.Pantelimon” din Sîngerei

10 июля 2024

Miercuri, 10 iulie 2024, în biserica sfântului Pantelimon din orașul Sîngerei, părintele-blagocin Maxim Guzun a convocat adunarea preoților din blagocinia Sîngerei pentru mărturisire. Întrunirea a debutat cu sfânta Liturghie, oficiată de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe părintele-paroh Serghei Zubatîi, iar răspunsurile mari au fost date de corul parohial. Cu un cuvât de suflet ziditor s-a adresat clericilor duhovnicul circumscripției, protoiereul Grigore Cotruţa, îndemnând la respectarea pravilei de rugăciune și milostenie după putință.  

Care poruncă este mai mare?

Evanghelia cuprinde temelia întregii credinţe creştine şi temeiul tuturor faptelor bune. De asemenea învățăturile pe care ni le împărtăşeşte sînt atît de lămurite, încît s-ar părea că nici nu mai au nevoie de tîlcuire. Şi totuşi, cuvintele Domnului se aseamănă cu pămîntul, care are deasupra lui iarbă, pomi, flori şi roade; dar cel care doreşte argintul, aurul sau pietrele scumpe, trebuie să sape adîne şi să cerceteze cu grijă adîncurile pămîntului. Cînd citim cuvintele Evangheliei, vedem pe deasupra lor harul lui Dumnezeu, frumuseţea duhovnicească și învăţătura sfîntă; dar cel care doreşte învăţături mai adînci, înţelesuri mai înalte şi dogme dumnezeieşti, acela trebuie să se coboare în taina cuvintelor şi să cerceteze întelesurile cele ascunse în slove. De aceea, deşi cuvintele Evangheliei de astăzi par lămurite, tîlcuirea lor ne va fi de cel mai mare folos, mai ales dacă ținem seama că ele au fost rostite de Domnul Iisus Hristos către farisei, către aceşti fruntași ai poporului iudeu, care urmăreau în toată clipa să-L prindă pe Domnul în cuvînt, ca să găsească motiv să-L piardă. Deci fariseii, auzind că El a astupat gura saducheilor, s-au adunat împreună,

„Şi unul dintre ei, învățător al Legii, ispitind pe lisus L-a întrebat: Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege?” (Matei 22,35-36).

Învățător al Legii se numea pe atunci acela care tilcuia Legea. El se mai numea şi cărturar, aşa cum de de altfel îl numeşte Evanghelistul Marcu. Cînd fariseii au auzit cum a răspuns Iisus la întrebările saducheilor, cu privire la viaţa veşnică, în care ei nu credeau, s-au apropiat de Iisus Hristos şi unul dintre ei, care era învăţător al Legii, a început să-L ispitească pe lisus cu întrebarea: Învățătorule, care poruncă, din cele scrise în Lege, este mai mare? Fiindcă unii dintre iudei socoteau că tăierea-împrejur este cea mai mare poruncă din Lege, iar alții porunca despre ținerea sîmbetei, de aceea învățătorul acesta îl ispitea pe Iisus Hristos, ca să vadă dacă lisus învăța aceste porunci ale lui Dumnezeu, sau pe altele ale Sale. Iar dacă ar mărturisi că cea mai mare poruncă din Decalog este: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău nu cumva să adauge şi despre Sine: ,,să Mă iubeşti şi pe Mine”, şi astfel să se mărturisească pe Sine Fiu al lui Dumnezeu, ceea ce după omeneasca lor părere, ar fi constituit o blasfemie adusă lui Dumnezeu şi deci un puternic cap de acuzare împotriva Domnului Hristos. Dar, prea înțeleptul şi cunoscătorul de inimi,

„Iisus i-a răspuns: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău. Aceasta este cea mai mare şi cea dintîi poruncă” (Matei 22,37-38).

Cu inima dorim, cu sufletul gîndim şi cu cugetul cercetăm. Deci, cînd inima nu doreşte nimic altceva decît numai pe Dumnezeu şi în sufletul nostru nu intră nici un gînd din care să lipsească Dumnezeu, iar cugetul nostru nu primeşte nici o cercetare, care să nu aibă în ea credinţă şi ascultare față de Dumnezeu, atunci noi iubim pe Dumnezeu cu toată inima noastră, cu tot sufletul nostru şi cu tot cugetul nostru; atunci dragostea noastră față de Dumnezeu este dragoste desăvîrşită, care este cea mai mare poruncă, fiindcă din ea izvorăsc, ca dintr-un izvor bogat, toate celetalte fapte bune.

„Iar a doua, la fel cu aceasta: Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi” (Matei 22,39).

Iar a doua şi asemenea cu cea dintii, spune Iisus, este dragostea către aproapele, fiindcă ea se naşte din dragostea faţă de Dumnezeu, de care este nedespărţită. Căci cel care iubeşte pe Dumnezeu, după cum hotărăşte porunca cea dintîi din Decalog, acela trebuie să iubească şi pe aproapele său. Cel care iubeşte pe cel care a născut, iubeşte şi pe cel care s-a născut dintr-însul; iar cel care nu iubeşte pe aproapele său, acela nu iubeşte nici pe Dumnezeu, după cum ne spune Sfîntul Apostol Ioan, zicînd: „Cel ce nu iubeşte pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe Care nu L-a văzut, nu poate să-L iubească”. Iată cum Domnul a măsurat dragostea faţă de Dumnezeu cu dragostea tuturor puterilor noastre, zicînd: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău; iar ca măsură a dragostei către aproapele, a socotit dragostea cu care ne iubim pe noi înşine, zicînd: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”, adică să iubim pe aproapele nostru cît ne iubim pe noi înșine. Cîtă grijă purtăm şi cît ne sîrguim pentru noi înşine, tot atîta grijă să purtăm şi tot atîta să ne sîrguim şi pentru aproapele nostru, căci: ,

„În aceste două porunci se cuprinde toată Legea şi proorocii” (Matei 22,40).

Dacă vom cerceta cele zece porunci ale Legii care s-a dat lui Moise în muntele Sinai, vom vedea că cele patru porunci de la început vorbesc despre dragostea către Dumnezeu, iar celelalte şase despre dragostea către aproapele. Dacă vom citi cu luare aminte propovăduirile proorocilor, le găsim pline de mustrări contra celor care se lepădau de slujirea și de închinarea către adevăratul Dumnezeu şi aduceau jertfe idolilor; pline de ameninţări contra celor care fac nedreptate şi fac rău aproapelui şi pline de sfaturi şi îndemnuri la binefaceri în folosul aproapelui. Deci pentru aceasta a zis Iisus Hristos că în aceste două porunci: către Dumnezeu şi către aproapele se cuprind şi se întăresc toate poruncile Legii lui Dumnezeu şi toate propovăduirile sfinților prooroci. După ce a răspuns acestea fariseului învățător de Lege, împrejurul Său încă,

„Fiind adunaţi fariseii, i-a întrebat lisus, zicînd: Ce vi se pare despre Hristos? Al cui Fiu este? Ei i-au răspuns: al lui David” (Matei 22,41-42).

După ce Iisus a răspuns la întrebările fariseului învăţător de Lege, a întrebat pe fariseii adunaţi în jurul Său ce cred ei despre Hristos, cel propovăduit de prooroci, al cui Fiu îl socotesc pe El, vrînd în acest chip să-i înduplece să creadă că El este Hristos cel proorocit şi deci Fiul lui Dumnezeu. Dar fariseii au răspuns îndată că ei socotesc pe Hristos că este fiul lui David, adică numai om, nu şi Dumnezeu.

„El i-a întrebat: Cum atunci David, de Duh insuflat, îl numeşte pe El Domn, cînd zice: zis-a Domnul Domnului meu: şezi de-a dreapta Mea, pînă ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale? Deci, dacă David îl numeşte pe El Domn, cum este fiu al lui?” (Matei 22,43-45).

Dumnezeiescul prooroc David, fiind luminat de Prea Sfîntul Duh, a proorocit despre cele ce vor fi după înălţarea lui Hristos, grăind: „Zis-a Domnul”, adică Dumnezeu-Tatăl, ,,Domnului Meu”, adică Fiului Său, Iisus Hristos: ,,şezi de-a dreapta Mea, pînă ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale”. Deci Mîntuitorul ne-a spus această proorocire ca o dovadă a Dumnezeirii şi omenirii Sale, spre îndreptarea rătăcitelor socoteli ale fariseilor, care credeau că Hristos, Cel prezis de sfinții prooroci, este numai om. Prin cuvintele: ,,Zis-a Domnul, Domnului meu”, proorocul David a arătat că Hristos, Cel ce avea să se întrupeze, nu era numai Fiu al lui Dumnezeu, ci şi Domn şi Stăpîn al lui David, adică Hristos era şi Dumnezeu. David a arătat însă că Hristos este şi om prin ceea ce a zis: „Şezi de-a dreapta Mea”, căci ca Dumnezeu, Hristos era din veac una cu Dumnezeu, Tatăl Său, şi împreună cu El stînd pe scaunul slavei dumnezeieşti; dar, ca om, după înălţarea Lui la ceruri a şezut de-a dreata Tatălui întru slava cea mai înaltă, cu Trupul Său proslăvit. Prin cuvintele ,,pînă ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale” se înţelege veşnicia, pentru că Tatăl n-a spus Fiului Său, că numai pînă la o vreme îi va supune pe vrăjmaşii Lui, adică pe stăpînii şi ţiitorii întunericului veacului acestuia, diavolii, ci i-a spus că din veci şi pînă în veci. Iar mai pe urmă I-a supus şi moartea, pentru că moartea Domnului nu numai că a izbăvit neamul omenesc din robia diavolilor, ci l-a şi mutat din moarte la viață. După ce a spus cele proorocite de David, Iisus Hristos a întrebat pe farisei: Dacă David numeşte pe Hristos, Domn al său, cum atunci mai este El fiu al lui? Cu aceasta lisus n-a zis că El nu este Fiul lui David, fiindcă El a luat trup din Sfînta Fecioară, care se trăgea din neamul lui David; ei a îndreptat părerea cea greșită a fariseilor care ziceau că El este numai fiu al lui David, nu şi Domnul lui David care este părintele Domnului Iisus după trup, dar care este rob al lui Iisus, după Dumnezeire. Din aceste cuvinte proorocite de David, Iisus a silit pe farisei să-L mărturisească Dumnezeu şi Om, căci dintre ei,

„Nimeni nu putea să-I răspundă o vorbă şi nici nu mai cuteza vreunul, din ziua aceea, să-L mai întrebe pe El ceva” (Matei 22,46).

Prin cuvintele proorocului David, Iisus a astupat gurile fariseilor şi i-a pus în situaţia de a nu mai putea să dea nici un răspuns. Au tăcut cu desăvîrşire, fiindcă nu aveau ce să mai răspundă. Dar nu numai că au tăcut atunci, ci, văzînd că nu cîştigă nimic din asemenea întrebări şi că, dimpotrivă, mai mult se păgubesc, fiindcă poporul auzind răspunsurile lui Iisus credea într-însul. din ziua aceea n-au mai îndrăznit să-L mai întrebe ceva. Prin tăcerea lor, fariseii au recunoscut că lisus Hristos nu este numai un om, din neamul lui David, ci că este şi Dumnezeu, născut din Dumnezeu-Tatăl, aşa cum și noi mărturisim, ca fii ai Sfintei Biserici Ortodoxe. Amin!

Din aceași categorie:


К записи есть 1 комментарий

Cazania