versiunea moldoveneasca русская версия


Intrarea Domnului în Ierusalim

Intrarea Domnului în Ierusalim

28 апреля 2024

În cea de-a VI-a duminică a Postului Mare, a Intrării Domnului în Ierusalim, numită și duminica Floriilor, ÎPS Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a oficiat sfânta Liturghie în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din mun.Bălți. Alături de Arhipăstor au coliturghisit slujitorii catedralei, iar răspunsurile liturghice au fost date de corul condus de doamna Aurelia Cristinoi. Intrarea Domnului în Ierusalim, cunoscută și sub numele de duminica Stâlpărilor, este sărbătorită în ultima duminică din Postul Mare de către creștinii drept-măritori. Această sărbătoare... 

Sâmbăta învierii lui Lazăr

Sâmbăta învierii lui Lazăr

27 апреля 2024

„Israel se îmbracă cu porfiră și vison mohorât, îndestulându-se cu Legea și cu Proorocii, se veselea în slujbele Legii… Dar în loc de porfiră și vison, s-a îmbrăcat cu focul cel nestins. Iar Lazăr, poporul păgânesc, mai înainte lipsit de adevăr, acum se încălzește în sânurile credinței lui Avraam, îmbrăcat cu porfira Sângelui Tău și cu haina Botezului”. Sâmbătă, 27 aprilie 2024, în ziua pomenirii Dreptului Lazăr, ÎPS Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a oficiat sfânta și dumnezeiască Liturghie în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”... 

Ce înseamnă cuvântul „Osana”?

Ce înseamnă cuvântul „Osana”?

27 апреля 2024

Luminat şi slăvit este praznicul Intrării Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim, pe care îl sărbătorim astăzi. Despre el ne povesteşte Sfînta Evanghelie, pe care ați auzit-o la Sfinta Liturghie, şi care începe aşa: „Cu şase zile mai înainte de Paşti, lisus a venit în Betania, unde era Lazăr cel pe care îl înviase din morţi. Acolo, i-au făcut un ospăt, iar Marta slujea. Și Lazăr era unul dintre cei ce şedeau cu El la masă” (Ioan 12:1-2).  

Mărturisirea clericilor din Bălți

Mărturisirea clericilor din Bălți

26 апреля 2024

Vineri, 26 aprilie 2024, în catedrala „Sf. Ier. Nicolae” din municipiul Bălți, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a convocat adunarea preoților din blagocinia Bălți pentru mărturisire. Întrunirea a debutat cu rugăciunile pentru mărturisire, oficiată de părintele-duhovnic Petru Ciunciuc. Pentru activitatea sârguinciosă, Înaltpreasfințitul Marchel, l-a decorat pe părintele Alexandru Paiul, parohul bisericii „Sf.Ap. Petru și Pavel” din Bălți și dirijorul corului arhieresc, cu medalia eparhială «Pentru statornicie în Ortodoxie», gradul... 

Clericilor care au abandonat Biserica Ortodoxă din Moldova

Clericilor care au abandonat Biserica Ortodoxă din Moldova

24 апреля 2024

Apel către slujitorii şi clericii care au părăsit samavolnic Biserica Ortodoxă din Moldova și îndemn la pocăință. Constatăm cu durere și dezamăgire alegerea Sfinţiilor voastre de a părăsi calea pe care cu sfințenie ați jurat să o urmați. Această acțiune pune la îndoială seriozitatea angajamentului vostru față de vocatia pastorală. Vă chemăm acum, nu doar să meditați asupra greșelilor comise, ci să vă pocăiți profund și să reveniți în sânul Bisericii. Așa cum învățăturile părintești ne îndeamnă, pocăința este singura cale spre reabilitarea spirituală... 

Caterisirea clericilor: Victor Țurcanu, Ioan Mileac și Augustin Catană

Caterisirea clericilor: Victor Țurcanu, Ioan Mileac și Augustin Catană

23 апреля 2024

În data de 23 aprilie 2024, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a participat la Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova. S-a audiat raportul Înaltpreasfinţitului Marchel, privind părăsirea samavolnică şi neîntemeiată canonic a Eparhiei de Bălți şi Fălești, a Bisericii Ortodoxe din Moldova, de către următorii slujitori: preot. Victor Țurcanu, preot. Ioan Mileac şi ierodiac. Augustin (Catană). S-a decis: Având în vedere timpul oferit slujitorilor pentru îndreptare şi aducerea pocăinței depline în fața autorităților ierarhic-superioare, şi... 

ÎPS Marchel a participat la hirotonia PS Episcop Patrocl (Porombac)

ÎPS Marchel a participat la hirotonia PS Episcop Patrocl (Porombac)

22 апреля 2024

La data de 21 aprilie 2024, duminica a V-a din Postul Mare, a Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca, Înaltpreasfințitul Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, a participat la sfânta Liturghie în catedrala mitropolitană „Nașterea Domnului” din Chișinău, alături de Mitropolitul Vladimir și ierarhii-sinodali ai Bisericii Ortodoxe din Moldova. În timpul Sfintei Liturghii a avut loc hirotonia Preacuviosului arhimandrit Patrocl (Porombac) în treapta de episcop de Dondușeni, vicar al Eparhiei de Edineţ şi Briceni.  

„Ştiţi că cei ce se socotesc cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele, dar între voi nu trebuie să fie aşa„ (Mc.10:42)

„Ştiţi că cei ce se socotesc cârmuitori ai neamurilor domnesc peste ele, dar între voi nu trebuie să fie aşa„ (Mc.10:42)

20 апреля 2024

Sfînta Evanghelie care s-a citit astăzi, cuprinde proorocia despre Patimile Domnului nostru lisus Hristos, cererea fiilor lui Zevedei de a li se da locuri lîngă lisus în Împărăţia cerurilor şi sfatul Domnului dat celorlalți apostoli. Prin proorocia Sa, Domnul Iisus a arătat, de mai înainte, apostolilor Săi toate cele ce avea să pătimească şi totodată moartea şi învierea Lui cea de a treia zi. Cererea lui Iacob şi Ioan, fiii lui Zevedei, a pricinuit răspunsul Domnului, prin care ne-a arătat cine sînt vrednici de Împărăţia Lui cea cerească. Iar prin sfatul dat apostolilor,... 

Comentarii patristice la Evanghelia despre tămăduirea femeii gârbove

„Şi învăţa lisus într-una din sinagogi sâmbăta. Şi iată o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum; lar lisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a zis: Femeie, eşti dezlegată de neputinţa ta. Şi Şi-a pus mâinile asupra ei, şi ea îndată s-a îndreptat şi slăvea pe Dumnezeu” (Lc. 13, 10-13).
Iată o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă. Starea sa poate fi de mare folos duhovnicesc celor care înţeleg că trebuie să culegem cele folositoare din fiecare colţişor. Prin ceea ce se petrecuse cu ea, vedem că diavolul capătă uneori putere asupra unor persoane care cad în păcat şi care nu se mai străduiesc să viețuiască în fapte cucernice. Acela ce este stăpânit de diavol, se îmbolnăvește de boli trupeşti pentru că pe diavol nu-l încântă nimic altceva chinurile şi cruzimile… Osânditul diavol este pricina bolilor din trupul oamenilor, numai că mărturisim că Adam a greșit el însuși prin fapta sa şi, prin aceasta, trupul nostru a devenit predispus slăbiciunilor şi stricăciuni. (Sfântul Chiril al Alexandriei, Comentariu la Luca, Omilia 96).

*

„Şi învăţa Iisus într-una din sinagogi sâmbăta. Şi iată o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum; lar lisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a zis: Femeie, eşti dezlegată de neputinţa ta. Şi Şi-a pus mâinile asupra ei, şi ea îndată s-a îndreptat şi slăvea pe Dumnezeu”. (Lc. 13, 10-13).

Membrii Bisericii sunt asemenea unei vii. Ei sunt sădiți cu rădăcinile credinţei și făcuți să crească de vlăstarele smereniei… Domnul a aşezat în Biserică un turn de apostoli, prooroci şi doctori, gata să apere pacea Bisericii, şi a săpat în jurul ei când a eliberat-o de sub povara neliniştilor lumești. Nimic nu împovărează mintea mai mult decât preocuparea pentru lume şi setea după bogăţie ori putere.

O pildă a acestei lucrări a Domnului se află în pericopa despre femeia care avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum. De fapt, sufletul ei era gârbovit, neavând harul dumnezeiesc, adică era plecat către foloasele pământești. lisus a văzut-o şi i-a vorbit, iar ea de-ndată a lepădat cele pământești. Cei de faţă la vindecare erau și ei împovărați de aceleaşi păcate, iar lor lisus le-a spus următoarele cuvinte: veniţi la Mine toți cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi (Mt. 11, 28). Sufletul acelei femei a început să respire din nou şi s-a înălțat precum o vie care a fost curățită şi în jurul căreia a fost săpat pământul.

(Sfântul Ambrozie al Milanului, Cel şase zile ale creaţiei 3, 50).

*

„Şi învăţa Iisus într-una din sinagogi sâmbăta. Şi iată o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum; lar lisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a zis: Femeie, eşti dezlegată de neputinţa ta. Şi Şi-a pus mâinile asupra ei, şi ea îndată s-a îndreptat şi slăvea pe Dumnezeu”. (Lc. 13, 10-13)

Întruparea Cuvântului şi însuşirea naturii umane au avut loc prin înfrângerea morții, a stricăciunii şi a pizmei nutrite împotriva omului de către vicleanul şarpe, pricinuitorul răului. Aceasta ni se vădeşte deschis prin însăşi faptele Sale, slobozind pe fiica lui Avraam din îndelungata sa neputinţă, stricând stăpânia diavolului şi zicând: Femeie, eşti dezlegată de neputinţa ta. Un cuvânt dumnezeiesc şi plin de o putere mai presus de om. Din mărinimia Sa alungă boala, întinzându-şi mâinile asupra ei, şi de-ndată trupul i se îndreaptă. Acum este cu putinţă a se vedea cum sfântul Său Trup purta în el puterea şi lucrarea lui Dumnezeu. A fost însăşi trupul Său, şi nu a unui alt fiu decât de EI, deosebit şi aparte de EI, cum unii cu nelegiuire şi-ar putea imagina.

(Sfântul Chiril al Alexandriei, Comentariu la Luca, Omilia 96)

*

„Iar mai-marele sinagogii, mâniindu-se că lisus a vindecat-o sâmbăta, răspunzând, zicea mulțimii: Şase zile sunt în care trebuie să se lucreze; venind deci într-acestea, vindecaţi-vă, dar nu în ziua sâmbetei”! (Lc. 13, 14)

Întreaga fire umană, precum această femeie, era aplecată şi înclinată spre pământ. Proorocul David cunoaşte pe aceşti duşmani, strigă şi spune că au împilat sufletul meu (Ps. 56, 8). Satana şi îngerii săi, au plecat la pământ sufletele oamenilor, căci diavolul i-a gârbovit ca să cugete doar la cele pământeşti şi trecătoare, oprindu-i a căuta cele de sus (vezi şi Col. 3, 1).

Întrucât Domnul spune acestea despre femeia pe care Satana o legase de optsprezece ani, acum era timpul pentru a fi eliberată de neputinţa ei, chiar și în zi de sâmbătă. Însă, oamenii s-au scandalizat degeaba pentru vindecarea ei. Şi cine ar putea fi acești oameni, decât cei care şi ei sunt gârboviţi. Pentru că nu au putut

pricepe nici cele poruncite de Dumnezeu (leş. 20, 8-10), au judecat vindecarea cu inima plecată spre pământ. Ei ţineau ziua sâmbetei în litera sa, trupeşte, şi nu au observat însemnătatea sa spirituală.

(Fericitul Augustin, Predica 162B)

*

„Iar mai-marele sinagogii, mâniindu-se că lisus a vindecat-o sâmbăta, răspunzând, zicea mulțimii: Şase zile sunt în care trebuie să se lucreze; venind deci într-acestea, vindecaţi-vă, dar nu în ziua sâmbetei”! (Lc. 13, 14)

Neînţelegând aceasta, mai-marele sinagogii a poruncit ca nimeni să nu fie tămăduit în zi de sâmbătă, pentru că sâmbăta este o prefigurare a viitoarei zile de odihnă. Dar sâmbăta este zi de odihnă de la fapte rele, nu de la cele bune. Porunca spune că, nepurtând povara greşelilor şi nefiind lipsiţi de faptele cele bune, vom sărbători sâmbăta după moarte. Domnul răspunde în chip duhovnicesc când spune: Făţarnicilor! Fiecare dintre voi nu dezleagă, oare, sâmbăta boul său, sau asinul de la iesle, şi nu-l duce să-l adape? De ce pomeneşte Iisus de încă o creatură? Pentru a arăta potrivnicilor săi, mai-marilor sinagogii, cele viitoare. Căci, pe lângă evrei, şi neamurile își vor stinge setea trupului și fierbinţeala adusă de lume din preaplinul izvorului dumnezeiesc. Boul îşi cunoaşte stăpânul şi asinul ieslea domnului său (Is. 1, 3). Oamenii care au fost hrăniţi cu iarba care, înainte de a fi smulsă, s-a uscat (Ps. 128, 6), au primit Pâinea care s-a coborât din cer (In. 6, 33).

(Sfântul Ambrozie al Milanului, Tâlcuire la Evanghelia după Luca 7, 174-175).

*

„Iar mai-marele sinagogii, mâniindu-se că lisus a vindecat-o sâmbăta, răspunzând, zicea mulţimii: Şase zile sunt în care trebuie să se lucreze; venind deci într-acestea, vindecaţi-vă, dar nu în ziua sâmbetei! lar Domnul i-a răspuns şi a zis: Făţarnicilor! Fiecare dintre voi nu dezleagă, oare, sâmbăta boul său, sau asinul de la iesle, şi nu-l duce să-l adape? Dar aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a legat-o satana, iată de optsprezece ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată de legătura aceasta, în ziua sâmbetei”? (Lc. 13, 14-16)

Însă Hristos spune că eşti dezlegat de neputinţa ta şi este şi ea dezlegată. Dar tu, tu nu-ţi dezlegi cureaua în zi de sâmbătă? lar ea, a început chiar în acea zi să țeasă şi să muncească? Nu, evanghelistul spune că doar a fost vindecată. Vindecarea a fost o muncă. Tu nu te-ai mâniat din pricina sâmbetei, ci te mânii când Îl vezi pe Hristos lăudat și mărit ca Dumnezeu, îţi ieşi din minţi, te-neci cu mânie și te usuci de ură. Căci una ai în inima ta şi alta arăţi, de aceea eşti osândit de Domnul, care ştie felul tău de a gândi. Eşti numit pe bună dreptate făţarnic, prefăcut şi ticălos.

(Sfântul Chiril al Alexandriei, Comentariu la Luca, Omilia 96)

*

„Şi zicând EI acestea, s-au ruşinat toţi care erau împotriva Lui, şi toată mulţimea se bucura de faptele strălucite săvârşite de EI” (Lc. 13, 17).

Ruşinea i-a năpădit pe cei care au gândit asemenea lucruri josnice, împiedicându- se de piatra cea din capul unghiului și sfărmându-se. Când s-au grăbit să îndrepte vasele cele stricate, aceştia s-au ciocnit de Olarul cel înțelept şi s-au împotrivit Taumaturgului. Nu au mai avut cuvânt de apărare. Fără a mai avea ce spune, s-au osândit pe ei înşişi. Au fost reduși la tăcere, neștiind ce să spună. Domnul le-a închis gurile îndrăznețe. Mulţimile care s-au împărtăşit din minune se bucurau. Slava şi măreţia acestei lucrări a dat răspunsul fiecărei căutări şi îndoieli a celor ce- L caută cu inimă curată.

(Sfântul Chiril al Alexandriei, Comentariu la Luca, Omilia 96).

Din înţelepciunea sanscrită.
Omul care nu ştie, dar nu ştie că nu ştie, este periculos — să te fereşti de el;
Omul care nu ştie, dar ştie că nu ştie, este neputincios — ajută-l, învaţă-l să ştie;
Omul care ştie, dar nu ştie că ştie, este adormit — trezeşte-l;
Omul care ştie, şi ştie că ştie, este înţelept — urmează-l.


К записи есть 1 комментарий

Comentarii patristice