versiunea moldoveneasca русская версия


ÎPS Mitropolit Vladimir i-a conferit ÎPS Arhiepiscop Marchel – Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II

ÎPS Mitropolit Vladimir i-a conferit ÎPS Arhiepiscop Marchel – Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II

11 марта 2025

În cadrul lucrărilor Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova, Înaltpreasfințitul Vladimir, Mitropolitul Chișinăului și al Întregii Moldove, i-a conferit Înaltpreasfințitului Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II. Această distincție a fost acordată cu ocazia împlinirii a 65 de ani de viață ai ierarhului, în semn de recunoștință a activității sale pastorale și administrative în slujba Bisericii Ortodoxe din Moldova. Mitropolitul Vladimir i-a transmis urări de sănătate, împliniri frumoase și binecuvântare... 

Vino și vezi frumusețea Ortodoxiei

Vino și vezi frumusețea Ortodoxiei

8 марта 2025

Din aşezămînt apostolesc, dreptcredincioşii creştini împodobeau bisericile lui Hristos cu sfinte icoane, nu socotindu-le dumnezei, nici slujind lor, ci înălţîndu-şi printr-însele mintea la persoanele pe care le închipuiau ele, se închinau lor şi le sărutau pentru dragostea cea către acele persoane sfinte. Dar răutatea şi mîndria ereticilor a năpăstuit nu numai scopul cel sfînt al Bisericii, zicînd că slujeşte icoanelor, precum slujeau închinătorii de idoli, idolilor, ci au îndrăznit şi au făcut împotriva sfintelor icoane un lucru pe care nimeni nu l-a făcut asupra... 

Îndumări pentru Împărtășire

Îndumări pentru Împărtășire

7 марта 2025

Se pot împărtăși doar acei creștini care au primit la spovedanie binecuvântarea preotului duhovnic. Toți cei care se împărtășesc, obligatoriu, nu mănâncă și nu beau nimic până la împărtășire, nici măcar anaforă sau agheasmă. Excepție fac doar pruncii și, în anumite cazuri, cu binecuvântarea preotului, unii bolnavi care au strictă nevoie să bea o pastilă. Creștinul care vine la slujbă trebuie să fie îmbrăcat cu îmbrăcăminte curată și decentă. Femeile trebuie să poarte fustă și să aibă capul acoperit. Buzele nu trebuie să fie vopsite pentru a nu murdări... 

Din notele Ierarhului: Postul cel mare — angajamente de suflet

Din notele Ierarhului: Postul cel mare — angajamente de suflet

4 марта 2025

Ne aflăm, stimaţi creştini, în plinul postului cel mare, perioadă deosebită în viața și activitatea Sf. Biserici, dar şi în viața duhovnicească a omului. Postul înseamnă, mai întîi, înfrînare, reținere, urmărind schimbarea spre bine a stării morale a omului. Nimic nu-l poate organiza mai bine şi cu mai multă înțelepciune pe om decît această înfrînare benevolă, conştientă de la patimi şi plăceri. Perioada postului mai prevede şi rugăciune sporită, ceea ce înseamnă adresare sinceră, în intimitate, către Izvorul tuturor bunătăților — Dumnezeu. Rugăciunea... 

7 păcate care te țin departe de Dumnezeu

7 păcate care te țin departe de Dumnezeu

2 марта 2025

1. Mândria este păcatul de moarte prin care a căzut îngerul şi s-a facut drac şi din lumină a devenit întuneric. Din aceasta se naşte slava desartă, îngâmfarea, ipocrizia, megalomania, aroganţa, înfumurarea, laudaroşenia, neruşinarea, ocara şi altele, care sunt toate fiice ale mândriei. Din mândrie se nasc doua surori: îngâmfarea si nerusinarea. Dupa Sf. Nectarie al Eghinei, îngîmfarea este patima cea mai rea dintre toate si pricina a tuturor relelor dintre oameni. Aceasta produce toate scandalurile, aceasta aduce dezbinarile, provoaca schismele, rastoarna asezamintele, tulbura... 

Post, rugăciune și milostenie

Post, rugăciune și milostenie

1 марта 2025

Trei fapte bune ne învață Sfînta Evanghelie care s-a citit astăzi: iertarea, postirea şi milostenia. Postirea a rînduit-o Domnul nostru între celelalte două fapte bunę, fiindcă ura şi nemilostivirea oprește roada postului. În zadar posteşte cel care urăşte pe fratele său (Matei 5:23-24). În zadar îşi închide gura de la desfătarea bucatelor, cel care nu întinde mîna sa spre ajutorarea săracilor. Cel care însă a unit postul cu iertarea greşelilor aproapelui şi cu milostenia,  

Veniți binecuvântații Tatălui meu, moșteniți împărăția!

Veniți binecuvântații Tatălui meu, moșteniți împărăția!

22 февраля 2025

Sfînta Evanghelie care s-a citit astăzi ne spune că Cel Unul-Născut, Fiul şi Cuvintul lui Dumnezeu, va veni iarăşi pe pămînt, dar nu cum a venit întîi, smerit şi umil, ci cu slavă multă şi cu mare strălucire dumnezeiască. Şi va veni, nu ca să mîntuiască lumea, ca mai înainte, ci ca să judece pe toți oamenii, pe cei vii si pe cei morți; să dea celor care au făcut cele bune Împărăţia cea veşnică, iar celor care au făcut cele rele, osînda cea veşnică.  

De ce Patriarhia Română e pe calea schismei prin deciziile luate?

Să analizăm împreună câteva dintre deciziile ce rănesc unitatea Bisericii lui Hristos:

  1. Sinodul Bisericii Ortodoxe Române din 29 februarie 2024 decide:  punctul 11: Binecuvântarea, încurajarea și susținerea inițiativelor comunităților ortodoxe românești din Ucraina de a reface comuniunea cu Biserica Mamă, Patriarhia Română, prin organizarea lor juridică în structura religioasă numită Biserica Ortodoxă Română din Ucraina. Adică, acolo unde deja este o Biserică Canonică, sub omoforul Mitropolitului Onufrie care slujește inclusiv în română (ex. Mitropolitul Longhin Jar), doriți să mai deschideți o biserică… Ceva de genul: Rușii rup din Ucraina cu armele dintr-o parte iar românii vor rupe cu biserica din altă parte. Oare nu e aceeași dorință de expansiune? Oare nu aceasta a fost cauza și Marii Schisme din 1054? Și dacă totuși, e pentru ucrainenii români, de ce Patriarhia Română publică pe pagina lor slujba înmormântării în limba ucraineană? Canonul 2 Sin. II ec. (Autonomia ierarhilor şi a unităţilor bisericeşti) si celelate (34, 37 ap.; 4, 5, 6, 7 sin. I ec; 3 sin. II ec; 8 sin. III ec; 17, 19, 28 sin. IV ec; 8, 25, 36, 38, 39 Trul.; 3, 6 sin. VII ec; 9, 16, 18,19, 20,23 Antioh.; 40 Laod.; 11, 13, 18, 26, 34, 73, 76, 95, 98, 120 Cartag.; 3 Sard.; 14)
  2. În cadrul aceluiași sinod, (eu îl numesc tâlhăresc), punctul 12 exprimă reafirmarea faptului că toți clericii ortodocși români și păstoriții lor din Republica Moldova care revin în Mitropolia Basarabiei sunt clerici canonici și credincioși binecuvântați, iar orice sancțiune disciplinară îndreptată împotriva lor pe motivul apartenenței lor la Biserica Ortodoxă Română este considerată nulă și neavenită, potrivit hotărârii sinodale nr. 8090 din 19 decembrie 1992. O Biserică Ortodoxă poate declara nule deciziile unei alte Biserici Ortodoxe? E nulă doar decizia de oprire/caterisire, sau nule sunt și decretul de hirotonire, de numire în parohie, decorațiile? Sau deja așa numita ”mitropolie a basarabiei” decide ea singură ce e nul și ce nu? Canonuul 33 apostolic (Cărţile sau scrisorile canonice de preoţie): Nici unul dintre episcopii și presbiterii sau diaconii străini să nu se primească fără scrisori de încredințare (recomandare), şi aducându-le pe acestea, să fie ispitiți (verificați), şi dacă vor fi propovăduitori ai dreptei credințe, să fie primiți, iar de nu, dându-li-se lor cele de trebuință, să nu-i primiți pe ei în biserică (comunitate), fiindcă multe se fac prin vicleană răpire (amăgire).
  3. Decizia de canonizare! Părintele Protoiereu Alexandru Baltaga, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia. Tot Dvs ați făcut filmul documentar despre această personalitate cu adevărat remarcantă, dar numai nu ca sfânt. L-am privit cu multă atenție dar: Martiriul Unirii? Canonizăm deja oamenii pentru că au vrut unirea? Cu același succes trebuie canonizat și Mihai Viteazul sau Alexandru Ioan Cuza! Documentele nu atestă nicăieri că Părintele ar fi murit pentru Hristos, ci pentru că a semnat documentul unirii! Decizia de a canoniza în felul dat, discreditează iremediabil ideea de sfințenie sau cea de canonizare a sfinților.

Din aceași categorie:


К записи есть 1 комментарий