versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica a II-a a Postului Mare în catedrala episcopală

Duminica a II-a a Postului Mare în catedrala episcopală

17 марта 2025

În a doua duminică din Sfântul și Marele Post al Paștilor, când Biserica dreptmăritoare îl prăznuiește cu evlavie pe Sfântul Plăcut lui Dumnezeu, Sfântul Ierarh Grigorie Palama, în măreața Catedrală Episcopală a fost săvârșită Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ierarh Vasile cel Mare. Slujba a fost oficiată cu aleasă solemnitate de către Înaltpreasfințitul Marchel, dimpreună cu un sobor de preoți și diaconi. Cuvântul de învățătură al ierarhului, rostit după citirea Sfintei Evanghelii, a adus mângâiere și întărire sufletească celor prezenți,... 

Ți se iartă păcatele tale

Ți se iartă păcatele tale

15 марта 2025

Tâlcuirea Evangheliei în duminica a II-a din Postul Mare, despre vindecarea slăbănogului. Sfântul Apostol Pavel ne spune că credinţa este din auz, iar auzul prin cuvîntul lui Dumnezeu (Romani 10:17). Adevărul acestor cuvinte apostolice îl înțelegem mai cu seamă din spusele Evangheliei care s-a citit astăzi. Minunea ce s-a făcut cu slăbănogul a avut o mare putere să încredinţeze pe toți cei ce au văzut-o cu ochii lor, că Iisus Hristos este Dumnezeu adevărat. Cine altul cunoaşte păcatele cele ascunse, sau înțelege gîndurile cele din adîncul inimii, sau numai printr-un... 

Un lung tren ne pare viața

Un lung tren ne pare viața

13 марта 2025

Un lung tren ne pare viața, ne trezim în el mergând, Fără să ne dăm noi seama unde ne-am suit și când. Fericirile sunt halte, unde stăm câte-un minut; Până când să ne dăm seama, sună, pleacă, a trecut…. Iar durerile sunt stații lungi, de nu se mai sfârșesc, și în ciuda noastră parcă tot mai multe se ivesc. Arzători de nerabdare înainte tot privim, să ajungem mai degrabă la vreo țintă ce-o dorim.  

ÎPS Mitropolit Vladimir i-a conferit ÎPS Arhiepiscop Marchel – Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II

ÎPS Mitropolit Vladimir i-a conferit ÎPS Arhiepiscop Marchel – Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II

11 марта 2025

În cadrul lucrărilor Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova, Înaltpreasfințitul Vladimir, Mitropolitul Chișinăului și al Întregii Moldove, i-a conferit Înaltpreasfințitului Marchel, Arhiepiscop de Bălți și Fălești, Ordinul „Sfântul Ierarh Serafim Ciceagov” de gradul II. Această distincție a fost acordată cu ocazia împlinirii a 65 de ani de viață ai ierarhului, în semn de recunoștință a activității sale pastorale și administrative în slujba Bisericii Ortodoxe din Moldova. Mitropolitul Vladimir i-a transmis urări de sănătate, împliniri frumoase și binecuvântare... 

Vino și vezi frumusețea Ortodoxiei

Vino și vezi frumusețea Ortodoxiei

8 марта 2025

Din aşezămînt apostolesc, dreptcredincioşii creştini împodobeau bisericile lui Hristos cu sfinte icoane, nu socotindu-le dumnezei, nici slujind lor, ci înălţîndu-şi printr-însele mintea la persoanele pe care le închipuiau ele, se închinau lor şi le sărutau pentru dragostea cea către acele persoane sfinte. Dar răutatea şi mîndria ereticilor a năpăstuit nu numai scopul cel sfînt al Bisericii, zicînd că slujeşte icoanelor, precum slujeau închinătorii de idoli, idolilor, ci au îndrăznit şi au făcut împotriva sfintelor icoane un lucru pe care nimeni nu l-a făcut asupra... 

Îndumări pentru Împărtășire

Îndumări pentru Împărtășire

7 марта 2025

Se pot împărtăși doar acei creștini care au primit la spovedanie binecuvântarea preotului duhovnic. Toți cei care se împărtășesc, obligatoriu, nu mănâncă și nu beau nimic până la împărtășire, nici măcar anaforă sau agheasmă. Excepție fac doar pruncii și, în anumite cazuri, cu binecuvântarea preotului, unii bolnavi care au strictă nevoie să bea o pastilă. Creștinul care vine la slujbă trebuie să fie îmbrăcat cu îmbrăcăminte curată și decentă. Femeile trebuie să poarte fustă și să aibă capul acoperit. Buzele nu trebuie să fie vopsite pentru a nu murdări... 

Din notele Ierarhului: Postul cel mare — angajamente de suflet

Din notele Ierarhului: Postul cel mare — angajamente de suflet

4 марта 2025

Ne aflăm, stimaţi creştini, în plinul postului cel mare, perioadă deosebită în viața și activitatea Sf. Biserici, dar şi în viața duhovnicească a omului. Postul înseamnă, mai întîi, înfrînare, reținere, urmărind schimbarea spre bine a stării morale a omului. Nimic nu-l poate organiza mai bine şi cu mai multă înțelepciune pe om decît această înfrînare benevolă, conştientă de la patimi şi plăceri. Perioada postului mai prevede şi rugăciune sporită, ceea ce înseamnă adresare sinceră, în intimitate, către Izvorul tuturor bunătăților — Dumnezeu. Rugăciunea... 

7 păcate care te țin departe de Dumnezeu

7 păcate care te țin departe de Dumnezeu

2 марта 2025

1. Mândria este păcatul de moarte prin care a căzut îngerul şi s-a facut drac şi din lumină a devenit întuneric. Din aceasta se naşte slava desartă, îngâmfarea, ipocrizia, megalomania, aroganţa, înfumurarea, laudaroşenia, neruşinarea, ocara şi altele, care sunt toate fiice ale mândriei. Din mândrie se nasc doua surori: îngâmfarea si nerusinarea. Dupa Sf. Nectarie al Eghinei, îngîmfarea este patima cea mai rea dintre toate si pricina a tuturor relelor dintre oameni. Aceasta produce toate scandalurile, aceasta aduce dezbinarile, provoaca schismele, rastoarna asezamintele, tulbura... 

Post, rugăciune și milostenie

Post, rugăciune și milostenie

1 марта 2025

Trei fapte bune ne învață Sfînta Evanghelie care s-a citit astăzi: iertarea, postirea şi milostenia. Postirea a rînduit-o Domnul nostru între celelalte două fapte bunę, fiindcă ura şi nemilostivirea oprește roada postului. În zadar posteşte cel care urăşte pe fratele său (Matei 5:23-24). În zadar îşi închide gura de la desfătarea bucatelor, cel care nu întinde mîna sa spre ajutorarea săracilor. Cel care însă a unit postul cu iertarea greşelilor aproapelui şi cu milostenia,  

Care sunt temeiurile biblice ale cinstirii sfintelor icoane?

Sfânta Scriptură opreşte  închinarea  la  chipuri  cioplite  şi  la  alte  asemănări văzute  (Ies.20,  4;  Lev.  26,  1;  Deut.  5,  8;  Fapte  17,  29).  Dar  prin  această  opreşte  numai  închinarea întemeiată  pe  socotinţă că  chiar  aceste  chipuri  sunt  cinstite  ca  dumnezei,  adică  opreşte închinarea la idoli. Nu opreşte, însă, cinstirea unor semne şi înfăţişări ale lui Dumnezeu şi ale sfinţilor,  când  această  cinstire  nu rămâne  la materia  din  care  sunt făcute,  ci duce  gândul  la Dumnezeu sau  la Sfântul cel  închipuit prin ele. Am văzut cinstirea ce se dădea unor brâie şi ştergare  purtate  de Apostolul Pavel.

În Vechiul Testament  ni  se  spune  despre  doi  heruvimi sculptaţi, aşezaţi  deasupra  chivotului,  sau  brodaţi  în  perdeaua  din  faţa  chivotului  sau  în covoarele  din  locaşul  sfânt  (Ies.  25,  18-22;  26,  32  etc.).  Înaintea  lor  se tămâia  şi  se făceau închinăciuni (Iosua 7, 6; Ies. 30, 1, 7, 8). Precum ne ajutăm de cuvânt ca să ne ridicăm la cele mai presus de cuvânt, aşa ne folosim de icoană ca să ne ridicăm la cele mai presus de icoana. Şi precum Dumnezeu vrea ca auzul nostru să se sfinţească prin cuvinte curate, aşa vrea ca şi văzul nostru să se sfinţească prin icoane cuvioase, ca prin amândouă aceste simţuri superioare să se scurgă în suflet gânduri curate.
Care este porunca a doua? Porunca a doua este aceasta: „Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici asemănare a vreunui lucru din  câte  sunt  în  cer,  sus,  şi  din  câte  sunt  pe pământ,  jos,  şi  din  câte  sunt  în  apele  de  sub pământ! Să nu te închini lor, nici să le slujeşti lor” (Ieş. 20, 4-5).

Ce învaţă porunca aceasta? Porunca a doua învaţă că creştinul nu trebuie să se închine la idoli, adică la lucruri făcute de mâini omeneşti sau la alte făpturi ale lui Dumnezeu, pe care să le socotească înzestrate cu puteri  dumnezeieşti.  Se  opreşte  adică  idololatria,  atât  de răspândită  pe  vremea  când Dumnezeu a dat poporului evreu cele 10 porunci.

Dar ce înţeles poate să aibă această poruncă la creştini? Este drept că creştinii nu se mai gândesc astăzi  la zei mincinoşi, adică  la  idoli, aşa cum credeau  unele  popoare  din  vechime.  Dar  cuvântul  „idol”  a  primit  în  creştinism  şi  un  alt înţeles. De pildă, iubirea de argint, este numită de Sfântul Apostol Pavel „închinare la idoli” (Col.  3,  5);  tot  asemenea lăcomia  la  mâncări  şi băuturi, căci  dumnezeul  lacomului  este pântecele  (Filip.  3,19).  Deci,  banii,  mâncarea,  hainele  şi  alte  lucruri  care 1-ar  face  pe credincios rob al lor, pot fi considerate pe bună dreptate ca idolii lui. De  aceea,  ca să  nu  fie  învinovăţit  de  idololatrie,  creştinul  trebuie să  iubească  pe Dumnezeu mai presus de orice.

Nu  cumva  prin  cinstirea  icoanelor  creştinii  calcă  în  vreun  chip  porunca aceasta? Nu, căci  —  precum s-a  arătat  –  creştinii  nu  se  închină materialului  din  care  sunt făcute icoanele, nici zugrăvelilor de pe lemn, ci persoanelor al căror chip este zugrăvit pe icoane. Porunca aceasta nu opreşte cinstirea sfintelor icoane, care sunt reprezentări ale unor fiinţe reale  (Dumnezeu,  sfinţii)  şi  despre  care  cel  de  al VII-lea  Sinod  Ecumenic  a  hotărât:  «Este permis şi chiar bineplăcut înaintea lui Dumnezeu a face icoane. Acestor icoane sfinte nu li se dă  însă adorarea  (închinarea) care se cuvine numai  lui Dumnezeu, ci venerarea sau cinstirea care se aduce persoanei înfăţişate pe icoană, iar nu materiei icoanei sau chipului de pe ea».


К записи есть 1 комментарий

Catehismul dreptei credințe