verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Slujirea preoților militari

Slujirea preoților militari

14 noiembrie 2016

Luni, 14 noiembrie, cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Moldova, în incinta Centrului de Cultură şi Istorie Militară din mun. Chișinău s-a desfășurat conferința pastoral-misionară – „Slujirea preoților militari”. Pentru activitatea pastoral-misionară în Instituțiile de Forță, militare și penitenciare, din partea Episcopiei noastre au fost binecuvântați următorii preoți: protoiereu Pavel Petrov pentru municipiul Bălți; protoiereu Oleg Fistican pentru raionul Fălești; protoiereu Victor Guleac pentru raionul Glodeni; protoiereu Maxim Guzun... 

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

12 noiembrie 2016

Daca vezi vreun evadat ca-ti bate copilul, te mânii si te repezi ca o fiara asupra lui, dar stai linistit si nu faci nimic, dacă în fiecare zi vezi demonii atacându-l si împingându-l la pacate. Stai si nu-l scapi din ghearele lor. Daca copilul ti-e cumva posedat, alergi la toti sfintii si tulburi linistea si celor ce pustnicesc prin vârfuri de munti, ca sa-l scapi de nebunie. Dar, desi vezi cum în fiecare zi îl tulbura pacatul, care este cel mai îngrozitor demon, nu faci nimic. Si chiar sa fie cineva posedat de un demon, nu este deloc îngrozitor, pentru ca demonul nu poate cu nici un... 

Întrunirea  profesorilor de Religie din Sîngerei

Întrunirea profesorilor de Religie din Sîngerei

11 noiembrie 2016

“Pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: puține cuvinte, multe exemple și mai multă rugăciune” (sf. Paisie Aghioritul). Joi, 10 noiembrie 2016, la gimnaziul ,,Iurie Boghiu” din satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, s-a desfășurat atelierul de formare continuă a profesorilor de Religie cu genericul ,,Acces, relevanță, calitate în educație – competențe pentru viitor”. Seminarul a început cu prezentarea instituției de către doamna Cumpătă Lilia, directorul gimnaziului, apoi a urmat lecția publică la clasa II-a, cu subiectul: ,,Minunea... 

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

5 noiembrie 2016

Prin această pildă, Hristos voieşte să ne înveţe următoarele: Era un om bogat, zice El, care trăia în multe desfrânări, şi totuşi nu suferise nici o nenorocire, ci, dimpotrivă, îi curgeau toate bunurile ca un râu. Că pe el nu l-a ajuns nici o întâmplare rea, neaşteptată, că n-a avut nici o pricină de descurajare şi nici o neîndemânare în viaţă, aceasta arată Domnul prin cuvintele: „veselindu-se în toate zilele luminat”. Iar că el trăia în păcate, se vede din sfârşitul ce l-a ajuns, şi încă mai dinainte, din dispreţul său către săraci. Căci el n-a... 

Înv???tur? de tipic

În SFÎnTA ?I MAREA JOI

               Pavecerni?a o citim cea mic? şi cÎnt?m TricÎntarea Joii celei Mari pe glas 6, Facere a SfÎntului Andrei Criteanul. Irmosul punÎndu-se de c?te dou? ori iar Troparele punÎndu-se toate c?te sunt şi pe urm? punÎndu-sse Irmosul În amÎndou? stranele. Dup? Sfinte Dumnezeule… punem Condacul glas 2: Pşine luÎnd În mşini… celelalte ale Pavecerni?ei celei mici dup? obicei şi Otpustul, facem trei metanii tot deodat? rar şi f?cÎndu-se Rug?ciune de la cel mai mare mergem fiecare la chilia sa.

                Se cuvine s? ?tim c? din ziua de ast?zi Miezonoptica nu se cÎnt? În Biseric? pÎn? la S?pt?mÎna SfÎntului Toma iar În Bisericile cele sobornice?ti şi de enorie se cÎnt? În Biseric?.

                La Utrenie Întru al ?aptelea ceas din noapte toac? paracliserul şi adunÎndu-ne În Biseric? şi f?cÎnd preotul Începutul: Bine este cuvÎntat Dumnezeul nostru…, Începem (o dat?): Sfinte Dumnezeule… şi Tat?l nostruDoamne miluie?te… (de 12 ori); Slav?… şi acum… apoi Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) citim cei ?ase Psalmi obiÎnuişi dup? obicei dup? sf?rşitul  se pune Ectenia cea mare apoi cÎnt?m Aliluia pe glas 8 şi Troparul aceluiaşi glas: CÎnd sl?vişii Ucenici la scularea … s-au luminat (de trei ori) dup? aceea punem citire din t?lcuirea SfÎntului Ioan Gur? de Aur care este din Evanghelia de la Matei a acelei zile. Iar dup? Citire punem Evanghelia de la Luca: În vremea aceea se apropia Praznicul … cela ce se zice pasha, care se termin? cu cuvintele: Dup? DÎnsul au mers ucenicii… apoi Psalmul 50 iar Rug?ciunea: MÎntuie?te Dumnezeule poporul t?u… nu se mai spune ci cÎnt?m Canonul pe glas 4, Facerea SfÎntului Cozma, Irmoasele punÎndu-se de c?te dou? ori iar Troparele punÎndu-se de dou?zeci şi patru şi pe urm? Irmosul punÎndu-i-se În amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? CÎntarea a treia, punem Sedealna Triodului cu glas 1: Cel ce a f?cut iazurile şi izvoarele şi marea…, Slav?…. pe glas 4, Podobia: Ar?tatu-Te-ai ast?zi…, Smerindu-te pentru milostivirea…, şi acum… acelaşi glas: CÎntÎnd St?pÎne cu ucenicii tşi…, şi citind CuvÎntul SfÎntului Ioan Gur? de Aur cel pentru vinderea lui Hristos, cel pentru Înv???tura Sfintelor Taine iar cealalt? parte r?mas? din cuvÎnt o citim la mas?. Dup? CÎntarea a ?asea, punem Condacul glas 2, Podobia: Cele de sus c?utÎnd…, Bine luÎnd În mşini vÎnz?torul…, şi Icosul şi citim Sinaxarul. La CÎntarea a noua nu cÎnt?m Ceea ce e?ti mai cinstit?… ci Îndat? punem Irmosul de către fiecare stran? se cÎnt? c?te (o dat?) şi pe urm? acelaşi Irmos se cÎnt? În amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? CÎntarea a noua punem LuminÎnda: C?mara ta MÎntuitorule… (de trei ori). La Laude punem Stihirile pe patru, cele Samoglasnice pe glas 2: Adun?-se acum…, celelalte asemenea Slav?… şi acum… acelaşi glas: pe care Isaia L-a propov?duit… La Stihoavn? punem Stihirile Samoglasnice glas 8: Ast?zi adunarea cea viclean? s-a adunat asupra lui Hristos…cu Stihul: Cela ce mÎnÎnc? pşinile mele a gÎndit asupra mea cu vicle?ug…, Ast?zi Iuda ?şi ascunde fa?a sa cea iubitoare de s?raci…, cu Stihul al doilea: Ie?ea afar? şi grşia ?mpreun?…, şi al treilea: N?ravul t?u este plin de vicle?ug…, cu Stihul al treilea: CuvÎnt f?r? de lege asupra mea… Apoi Stihira: Nimenea o credincioşilor s? nu r?mÎn? ne?mp?rt?şiot de cina …, Slav?…. acelaşi glas: Paharul t?u este plin de vicle?ug…, şi acum… glas 5: ÎndreptÎnd spre cele de tain? pe ucenicii tşi, Doamne… Apoi Bine este a ne m?rturisi Domnului…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul: CÎnd sl?vişi ucenicvi…, apoi Evanghelia şi Otpustul, Ceasul 1 dup? obicei la care zicem Troparul: Sl?vişii ucenici…, şi acum… a N?sc?toarei Ceasului: Ce te vom numi pe tineApoi Troparul Proorociei   glas 3: Cela ce ai fost lovit cu palme peste obraz pentru neamul omenesc…, Slav?… şi acum… tot acelaşi apoi Prochimenul citirii: Din Proorocia Ieremiei citire…, apoi iar?şi Prochimenul şi: Paşii mei auzi-i Doamne…, apoi s? se umple gura mea. Dup? Sfinte Dumnezeule… şi Tat?l nostru… punem Condacul Triodului: Pşine luÎnd În mşini… celelalte apoi Otpustul cel final.

                Se cuvine s? ?tim c? Litie pentru cei adormişi În pridvor nu se face pÎn? la Duminica Tomei. Iar la al treilea Ceas din zi toac? paracliserul În toaca cea mic? şi adunÎndu-ne În Biseric? cÎnt?m Ceasurile ?mpreun? al treilea, al ?aselea şi al nou?lea dup? obicei În pridvor, la care zicem Troparul: Preasl?vişii Mucenici… iar dup? Sfinte Dumnezeule… şi Tat?l nostru… punem Condacul Triodului: Pşine luÎnd În mşini…, şi Fericirile le spunem repede f?r? s? le cÎnt?m, apoi Pomene?te-ne pe noi Doamne …(de trei ori) apoi Ceat? Îngereasc?…, şi cu Stihul: Apropiaşi-v? către DÎnsul şi v? luminaşi… şi iar?şi: Ceat? Îngereasc?…, apoi Slav?…. ceata Sfinţilor .. şi Arhangheli, şi acum…, şi Crezul: Cred Într-Unul Dumnezeu… Apoi Rug?ciunea: Sl?ve?te, las?, iart?…, apoi Tat?l nostru.. şi Condacul Triodului punÎndu-se numai el singur: Pşine luÎnd În mşini vÎnz?torul… Apoi Doamne miluie?te… (de 40 de ori) şi Rug?ciunea: Prea SfÎnt? Treime… st?pÎnie de o fiin??… şi apoi Otpustul.

 ÎnTRU SFÎnTA ?I MAREA JOI

                La Vecernie la ceasul al optulea din zi toac? paracliserul şi adunÎndu-ne În Biseric? binecuvÎntÎnd preotul Începe Vecernia f?r? de Catism?. ?mp?rate Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Doamne miluie?te… (de 12 ori) apoi Slav?… şi acum… apoi Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) iar dup? Psalmul de sear? cel obiÎnuit: Binecuvinteaz? suflete al meu pe Domnul… urmeaz? Ectenia cea mare. Doamne strigat-am… ?l cÎnt?m glas 2, iar Preotul ?şi schimb? ve?mintele şi c?de?te toat? biserica şi pe fraşi, apoi ÎntorcÎndu-se face Proscomidia  iar noi punem Stihirile pe zece şi cÎnt?m Stihirile Samoglasnice ale zilei   glas 2: Adun?-se acum…, repetÎndu-le, apoi Slav?….. şi acum… glas 6: Iuda cu adev?rat este fiul viperilor… Apoi se face  Vohodul cu Evanghelia, Lumin? lin?…, Prochimenul zilei şi trei Citiri ale zilei. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi cÎnt?m Sfinte Dumnezeule…, apoi Prochimenul Apostolului, glas 7: Boierii popoarelor s-au adunat ?mpreun? asupra Domnului şi asupra Unsului S?u…, cu Stihul: Pentru ce s-au Înt?r?tat neamurile… Apostolul din Cartea cea Corinteni: Fraşilor eu am luat de la Domnul…, Aliluia glas 6: Fericit este cela ce În?elege pe s?rac…, cu Stihul: Vr?jmaşii Mei mi-au grşit Mie rele…, Stihul al doilea: Cel ce mÎnÎnc? pşinile Mele a m?rit asupra Mea vicle?ugul… Evanghelia de la Matei: Zis-a Domnul ucenicilor Sşi: ?tişi c? dup? dou? zile va fi Pa?tele…, şi dup? rÎnduial? se pune Dumnezeiasca Liturghie a Marelui Vasile.  În locul CÎnt?rii Heruvicului, cÎnt?m: Cinei tale celei de tain?…, (de trei ori), glas 6, punÎndu-se de fiecare stran? În parte, iar la cea de pe urm? zicem Aliluia… (de trei ori), iar În locul Axionului, cÎnt?m Irmosul CÎnt?rii a noua: Din osp??ul St?pÎnului…, şi În locul Pricesnei, cÎnt?m acelaşi Tropar Cinei Tale celei de tain?…, cÎntÎndu-l de multe ori pÎn? ce ?mp?rt??esc fraşii cu Dumnezeieştele Taine. Dup? aceea punem Aliluia… (de trei ori), şi În locul CÎnt?rii: S? se umple gurile noastre de lauda Ta…, cÎnt?m acelaşi Tropar şi Aliluia… Apoi intr?m la mas? şi mÎnc?m fiertur? cu untdelemn şi bem vin, apoi alt? mÎncare uscat?, deoarece s-a cÎntat Aliluia…

În Tipicul Mănăstirii Studişilor se porunce?te ca În Sfinta şi Marea Joi S?pt?mÎna se mÎnÎnce numai fiertur?, de linte sau bob fiert şi s? bem puşin vin

Iar Tipicul SfÎntului Munte al Athosului porunce?te ca În SfÎnta şi Marea Joi s? se mÎnÎnce dou? fierturi cu untdelemn şi s? se bea vin c?te trei pahare. şi aceste toate s? se fac? dup? cum va socoti cel mai mare.

şi citim Pavecerni?a cea mic?, la care se cÎnt? TricÎntarea glas 8, CÎntarea a cincea, cu Irmosul: În negura sufletului meu…, de c?te dou? ori, iar Troparele punÎndu-se toate c?te sunt ele, dup? care iar?şi punÎndu-se Irmosul În amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… Ecfonisul Preotului, punem Condacul:  Pe Cel ce S-a r?stignit pentru noi… şi celelalte dup? obicei, şi Otpustul. Iar Miezonoptica o cÎnt? fiecare În parte, la chilie.

               Ar?tare pentru ritualul Sp?l?rii picioarelor În SfÎnta şi Marea Joi, de la Capitolul 42, din Tipicul cel Grecesc.

Dup? Rug?ciunea Amvonului iese Preotul a?a cum este ?mbr?cat, cu f?clia şi cu c?delni?a, În afara uşilor celor mari ale bisericii, fiind legat cu un prosop ce mai Înainte a fost preg?tit de către eclesiarh, şi odat? cu el ies şi 12 fraşi cei ce sunt rÎnduişi, care vor s? fie sp?laşi de cel mai mare, Între care neap?rat trebuie s? fie portarul şi iconomul, şi ?mpreun? cu Preotul mergem şi noi toşi cÎntÎnd Psalmul 50, iar dup? sf?rşitul Psalmului zicem aceste Tropare, din Canonul zilei, Joii celei Mari, de la CÎntarea a cincea, glas 6: Cu leg?tura dragostei…, apoi: Cel care şine apa cea neşinut?…, şi: Ucenicilor afar? st?pÎnul… Apoi cÎnt?m Stihirile Samoglasnice ale Sp?l?rii cu glas 1: Cel ce Te-ai Încins cu ?tergarul…, altul glas 2: VrÎnd s? lu?m mare facere de bine, credincioşii…, altul, acelaşi glas: Petru  se ruşina a i se sp?la picioarele…, apoi alta, glas 8: Ast?zi Cel mai apropiat dup? fiin??…, Slav?… glas 6: Mai bine şi-ar fi fost şie Iudo…, şi acum… glas 8: Cu dormitare diavoleasc? cuprins fiind Iuda…, iar la sf?rşitul acestora, Preotul zice Ectenia mare: Cu pace  Domnului s? ne rug?m… şi celelalte, şi Econisul: C? tu e?ti cur?şirea sufletelor noastre…, iar dup? Amin!, Preotul se roag? cu mare glas spunÎnd aceast? Rug?ciune: Dumnezeule prea bunule, Cela ce e?ti neapropiat cu Dumnezeirea,  care-le În chipul robului, chip de slujitor, la suflet şi-ai luat… şi Ecfonisul: C? şie se cuvine toat? slava, cinstea şi Închin?ciunea,  Acum şi pururea şi-n vecii vecilor. Amin. Apoi zice: Pace tuturor!  Capetele noastre Domnului s?  le plec?m!,  şi se roag? Preotul În tain? zicÎnd a?a: Doamne Dumnezeul nostru Cel ce ne-ai ar?tat nou? m?suri de smerenie… şi celelalte, apoi Ecfonisul: C? milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu e?ti… şi celelalte. Iar dup? Ecfonis, cÎnd Preotul zice: şi s? ne Învrednicim noi a asculta  SfÎnta Evanghelie…, cei ce voiesc s? se spele stau pe scaunele cele mai Înainte preg?tite şi Preotul Începe a citi Evanghelia  cea dintşi a Sp?l?rii, de la Ioan, În timp ce, cel mai mare st? şi face a?a, dup? cum spune şi arat? Evanghelia. Deci cÎnd zice: şi au pus hainele lor…, cel mai mare ?şi d? jos, mantia, iar cÎnd zice: LuÎnd ?tergarul s-a Încins…, luÎnd şi el prosopul se Încinge cu dÎnsul, iar cÎnd zice: şi dup? aceea a turnat ap? În sp?l?toare…, toarn? şi el ap? cald? În lighean, şi cÎnd zice iar?şi: şi a Început a sp?la picioarele ucenicilor…, Începe şi el  a le sp?la, de la portar pÎn? la Iconom şi Eclesiarh, şi spal? picioarele fiec?ruia din cei 12. Iar cÎnd zice: şi le-a ?ters cu prosopul cu care era Încins…,  Atunci şi el le ?terge la fiecare din cei ce şi-au sp?lat picioarele şi le s?rut? pe dÎnsele. Iar cÎnd vine la Iconom, atunci Preotul cite?te cealalt? parte a Evangheliei şi zice: Deci a venit şi la Simon Petru şi a zis Lui acela…, deci atunci Iconomul zice: Doamne au Tu vrei s?-mi speli picioarele mele…, iar cel mai mare zice către dÎnsul: Ceea ce fac eu tu nu În?elegi acum dar vei În?elege dup? aceea.., şi Iconomul zice iar?şi: Nu vei sp?la picioarele mele În veac…, apoi iar?şi, cel mai mare zice: Dac? nu te voi sp?la Eu pe Tine tu nu ai parte cu Mine…, şi Iconomul zice iar?şi: Doamne nu numai picioarele mele ci şi mşinile şi capul spal?-le…, iar cel mai mare zice: Cel ce este curat nu are trebuin?? a i se sp?la, f?r? numai picioarele, pentru c? este curat tot, şi voi sunteşi curaşi dar nu toşi… şi apoi toate cele ce urmeaz? de aici Înainte, pÎn? se ?mpline?te Evanghelia. şi Iconomul st? şi i se spal? picioarele, de către cel mai mare, iar dup? ce s-au sp?lat toşi, cel mai mare merge la locul s?u şi se dezleag? de prosop şi se ?mbrac? cu mantia şi cu hainele sale, iar Preotul se mut? şi st? el În locul analogului şi zice: şi s? ne Învrednicim noi asculta SfÎnta Evanghelie… şi cite?te În auzul tuturor a doua Evanghelie a Sp?l?rii: În vremea aceea dac? a sp?lat Iisus Picioarele Ucenicilor Sşi…, iar dup? Evanghelie zice Rug?ciunea: Doamne Dumnezeul nostru: Doamne  Dumnezeul nostru cela ce pentru multa Ta mil? Te-ai de?ertat pe Tine chip de rob luÎnd…  şi apoi Ecfonisul: C? Tu e?ti Cel ce BinecuvÎntezi şi Sfin?e?ti toate, Hristoase Dumnezeul nostru… iar dup? sf?rşitul Rug?ciunii se stropesc toşi din sp?l?tura fraşilor. Apoi intr?m În biseric? cÎntÎnd Troparele acestea, din CÎntarea a cincea a TricÎnt?rii Vinerii celei mari: Dac? şi-au sp?lat picioarele şi mai Înainte s-au cur?şit…, altul: Vedeşi o prietenilor ca s? nu v? tulburaşi…, repetÎndu-le. Iar dup? aceea zicem: Fie numele Domnului binecuvÎntat… (de trei ori), Slav?… şi acum…, Psalmul 33, apoi se d? anafura fraşilor şi se face Otpustul.

ÎnTRU SFÎnTA ?I MAREA JOI SEARA

Punem Slujba Sfintelor şi MÎntuitoarelor Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos. La al doilea ceas din noapte paraclisierul toac?, şi adunÎndu-ne În biseric? şi Preotul binecuvÎntÎnd, noi zicem: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi Prea SfÎnt? Treime…, iar dup? Tat?l nostru…  Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?…  şi acum…, apoi Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi citim cei ?ase Psalmi obiÎnuişi, iar dup? sf?rşitul acestora punem Ectenia cea mare, şi dup? Ecfonis cÎnt?m Aliluia… glas 8 şi Troparul, acelaşi glas: CÎnd sl?vişii ucenici… (de trei ori), cÎntÎndu-l rar şi cu CÎntare dulce (este scris În SfÎnta şi Marea Joi La Utrenie ). Atunci Eclesiarhul ?mp?r?e?te lumÎn?ri fraşilor, pe care ei le aprind la fiecare Evanghelie. Iar În timp ce se cÎnt? Troparul, intr? cel mai mare sau Preotul cel de rÎnd, ?mpreun? cu Diaconul În SfÎntul Altar şi ?mbr?cÎndu-se În Sfintele Ve?minte c?de?te SfÎnta Mas? În chipul crucii şi tot SfÎntul Altar, stranele şi pe fraşi dup? rÎnduial?. Apoi zice Ectenia cea mic? şi celelalte. Aceast? Ectenie se zice de Diacon sau de Preot, Înaintea Sedelnelor, pÎn? la Evanghelia a opta. Dup? aceasta Preotul spune: şi ca s? ne Învrednicim noi a asculta SfÎnta Evanghelie…, iar cÎnt?reşii cÎnt?: Doamne miluie?te… (de trei ori), apoi Diaconul spune: În?elepciune drepşi!, apoi cel mai mare sau Preotul cel de rÎnd zice: Pace tuturor!, iar Strana r?spunde: şi duhului t?u., şi cite?te prima Evanghelie, de la Ioan, A?ez?mÎntul Sfintelor Patimi: Zis-a Domnul ucenicilor Sşi acum s-a proslăvit Fiul Omului…, cu sf?rşitul: Întru care a intrat El şi ucenicii Lui. Iar cÎnt?reşii cÎnt?: Slav? Îndelung r?bd?rii Tale Doamne, Slav? şie Doamne slav? şie. Prima Evanghelie se cite?te de către cel mai mare sau de Preotul cel de rÎnd, iar celelalte Evanghelii le citesc ceilalţi Preoşi, unul dup? altul, fiecare dup? starea sa. Iar dup? Citirea Evangheliei Îndat? cÎnt?m Antifoanele, repetÎnd toate Troparele. Punem Antifonul Întşi glas 8, iar dup? al treilea Antifon punem Ectenia cea mic? şi Sedealna glas 7, Slav?… şi acum… iar?şi aceeaşi Sedealn?, la care nu se st? jos, ci o cÎnt?m stÎnd În picioare, pentru c? atunci c?de?te Preotul sau Diaconul SfÎnta Mas?. Apoi Diaconul zice: şi pentru ca s? ne Învrednicim noi… iar Preotul cite?te  cea de-a doua Evanghelie de la Ioan: În vremea aceea ieşit-a Iisus cu ucenicii Sşi…, cu sf?rşitul: Ci ca s? mÎnÎnce Pa?tele. Iar dup? Evanghelie cÎnt?m Antifonul al patrulea, glas 5 şi alte dou? Antifoane ?mpreun? cu dÎnsul. Apoi iar?şi Ectenia cea mic?, dup? obicei şi Sedealna glas 7: Ce pricin? te-a f?cut vÎnz?tor al MÎntuitorului… Slav?…  şi acum…  iar?şi aceasta, dup? cum s-a ar?tat şi mai sus, apoi Evanghelia a treia de la Matei: În vremea aceea ostaşii luÎnd pe Iisus l-au dus la Caiafa, cu sf?rşitul: şi ieşind afar? a plÎns cu amar… Apoi cÎnt?m Antifonul al ?aptelea al opt?lea şi al nou?lea, dup? cum s-a ar?tat mai sus şi Ectenia cea mic?, apoi Sedealna glas 8: Acum Iuda cel ce era oarecÎnd ucenic…, Slav?…  şi  acum… tot aceasta, apoi Evanghelia a patra, de la Ioan: În vremea aceea adus-au pe  Iisus de la  Caiafa În divan…, cu sf?rşitul: L-au dat pe DÎnsul lor ca s?-L r?stigneasc?… Apoi cÎnt?m Antifonul al zecelea, al unsprezecelea şi al doisprezecelea,  glas 6 şi glas 8. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi Sedealna glas 8, (de dou? ori), dup? care Preotul cite?te Evanghelia a cincea, de al Matei: În vremea aceea v?zÎnd Iuda pe Cel ce-L vÎnduse, pe Iisus…, cu sf?rşitul: S? duc? crucea Lui… Apoi cÎnt?m Antifonul al treisprezecilea, al paisprezecelea  şi al cincisprezecelea, glas 6, glas 8 şi iar?şi glas 6, apoi Ectenia cea mic? şi Sedealna glas 4, Podobia: Degrab ne Înt?mpin?…;      R?scump?ratu-ne-ai pe noi… (de dou? ori). Urmeaz? Evanghelia a ?asea, de la Marcu: Din vremea aceea ostaşii l-au adus pe Iisus Înl?untrul curşii…, cu sf?rşitul: Ca s? vedem şi s? credem Lui… şi Îndat? cÎnt?m Fericirile, glas 4: Întru ?mp?r?şia Ta pomene?te-ne pe noi Doamne…, la care punem nou? Stihiri ÎncepÎnd de la Stihul: Fericişi cei ce fl?mÎnzesc…, şi pe rÎnd, le punem pe toate celelalte. Apoi Prochimenul glas 4:    ?mp?r?şit-au hainele mele loruşi…, cu Stihul: Dumnezeule, Dumnezeul meu ia aminte… Urmeaz? Evanghelia a ?aptea, de la Matei: În vremea aceea venind ostaşii la locul ce se numea Golgota…, cu sf?rşitul: Cu adev?rat Fiul lui Dumnezeu a fost acesta… Apoi Citire din T?lcuirea Evangheliei lui Matei, cu sf?rşitul: CuvÎntul crucii…, sau CuvÎntul Preacuviosului Efrem Sirul, cel pentru Patimile MÎntuitorului şi Psalmul 50. Iar ÎncepÎnd de acum Diaconul Înceteaz? s? mai c?deasc? şi nu mai zice Ecteniile Sedelnelor, ci spune doar: şi ca s? ne Învrednicim noi a asculta SfÎnta Evanghelie…, la toate celelalte Evanghelii. Apoi urmeaz? Evanghelia a opta de la Luca: În vremea aceea ducea ?mpreun? cu Iisus şi alţi doi f?c?tori de rele…, cu sf?rşitul: Din Galileea v?zÎnd acestea… Dup? aceea cÎnt?m TricÎntarea alc?tuit? de SfÎntul Cozma, glas 6, la CÎntarea a cincea, Irmosul punÎndu-se de c?te dou? ori şi Troparele punÎndu-se pe doisprezece, apoi la sf?rşit, se pune Irmosul cÎntat de amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? CÎntarea a cincea punem Ectenia cea mic?  şi Condacul glas 8, Stihira Samoglasnic?: Pe Cel ce S-a r?stignit pentru noi…, apoi Icosul şi citim Sinaxarul. La CÎntarea a noua nu cÎnt?m Ceea ce e?ti mai cinstit?…, ci Îndat? punem Irmosul CÎnt?rii a noua, cÎntÎndu-se de fiecare stran? c?te o dat?, pe urm? Irmosul se cÎnt? În amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? CÎntarea a noua punem LuminÎnda (de trei ori), apoi Evanghelia a noua, de la Ioan: În vremea aceea st?tea lÎng? crucea lui Iisus mama Lui…, cu sf?rşitul: Vedea-vor pe carele L-au ?mpuns... şi Îndat? se cÎnt?: Toat? suflarea…, glas 3 şi cÎnt?m trei Stihiri Samoglasnice ale Laudelor, repetÎnd-o pe cea dintşi: Dou? lucruri şi rele au f?cut…, Slav?… glas 6: Dezbr?catu-m-au pe Mine de hainele Mele…, şi acum… acelaşi glas: Spatele Meu L-au dat spre b?tşi… Urmeaz? Evanghelia a zecea de la Marcu: În vremea aceea venit-a Iosif din Arimateea…, cu sf?rşitul: Privind unde ?l vor pune pe El… Se pune apoi Slav? Întru cei de sus lui Dumnezeu…, dup? care Preotul zice Ectenia: S? plinim rug?ciunea noastr? cea de diminea??… şi celelalte dup? obicei. Iar dup? Ecfonisul: C? Dumnezeu milostiv şi iubitor de oameni…, Îndat? pune Evanghelia a unsprezecea, de la Ioan: În vremea aceea rugat-a pe Pilat Iosif…, cu sf?rşitul: Au pus pe Iisus… Apoi la Stihoavn? cÎnt?m Stihirile Samoglasnice, cea dintşi pe glas 1: Toat? f?ptura s-a schimbat de fric?… şi a treia, glas 2, cu Stihurile, primul Stih: ?mp?rşit-au hainele mele loruşi…, al doilea Stih: Dat-au spre mÎncare Mie fiere… şi al treilea: Iar Dumnezeul nostru mai Înainte de veac…, Slav?… glas 8: Doamne suindu-te Tu pe cruce…, şi acum… acelaşi glas: Acum se intinge condeiul r?spunsului de judecat?… Apoi Diaconul c?de?te ca şi la Început toat? biserica. Dup? aceea, cel mai mare cite?te Evanghelia a doisprezecea, de la Matei: Iar a doua zi care este dup? Vineri…, cu sf?rşitul: Pecetluind piatra cu straj?… Apoi Bine este a se m?rturisi Domnului…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul glas 4: R?scump?ratu-ne-ai pe noi din blestemul legii…, apoi Ectenia: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule…, iar Preotul zice: În?elepciune!  şi face Otpustul. Iar Ceasul 1 nu-l citim acum, ci ?l punem În ceasul al doilea  din zi ?mpreun? cu celelalte Ceasuri.

Din aceași categorie:


К записи есть 1 комментарий

nu stergeti invatatura de tipic ca e buna