versiunea moldoveneasca русская версия


25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

24 февраля 2017

Marți, 21 februarie 2017, în incinta centrului eparhial din Bălți a avut loc înmânarea veșmintelor noi pentru 25 de preoți din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Acest dar a fost oferit de primarul municipiului Bălți și președintele Partidul Nostru – domnul Renato Usatîi. Din partea administrației municipale a participat la eveniment domnul vice-primar Igor Șeremet, care a menționat prin acest gest echipa administrativă a primăriei și-a exprimat solidaritatea cu slujitorii Bisericii. La rândul său Preasfințitul Marchel a mulțumit domnului Renato Usatîi pentru... 

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

23 февраля 2017

Începând de luni, 27 februarie 2017, prima zi a postului mare, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți vor fi expuse pentru închinare fragmente de moaște ale SFÂNTULUI IERARH LUCA AL CRIMEII, SFÂNTULUI MARE MUCENIC PANTELIMON, SFINTEI FERICITE MATROANA. Vă îndemnăm, iubiți credincioși, să folosiți această ocazie pentru a vă închina și ruga înaintea acestor sfinți bineplăcuți lui Dumnezeu. Zilnic se vor citi acatiste și moleben în fața acestor sfințenii, care se... 

Care este sensul vieții?

Care este sensul vieții?

22 февраля 2017

Din motive religioase, toate culturile mondiale pot fi împărțite în două curente: soteriologice și hedoniste. 1.„Soteriologice” (din grecescul soteria — mântuire), care sunt în căutarea mântuirii ca sensul ultim al vieții umane. Aceștia cred că de cealaltă parte a pragului morții este viață, iar menirea vieții acesteia de acum este exprimată prin cuvintele lui Socrate „o pregătire pentru moarte”… 2.„Hedoniste”  

Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

Învăţătură de tipic în duminica a 15-a după Cincizecime

Slujba sărbătorii Naşterii Maicii Domnului se săvârşeşte împreună cu cea a învierii din Octoih.
Din apostol şi evanghelie se va citi:
La utrenie — Luca 1, 39-49, 56.
La liturghie – duminica înainte de Înălţarea sfintei Cruci Galаteni 6, 11-18. Ioan 3, 13-17.
Cea de rând a duminicii a 15-a: 2 Corinteni 4, 6-15. Мatei 22, 35-46.
A sărbătorii Naşteii Maicii Domnului: Filipeni 2,5-11. Luca 10, 38-42; 11, 27-28.
La vecernia mare se cântă „Fericit bărbatul” şi se citeşte toată catisma.
La „Doamne strigat-am” stihirile se pun pe 10: se citesc 4 stihire a duminicii gl.6; şi 6 stihire a sărbătorii. „Slavă şi acum” – a sărbătorii.
Vohodul. Prochimenul „Domnul a împărăţit”. 3 paremii din mineu a Naşterii M.D.
La litie se citesc stihirile Naşterii M.D.. „Slavă şi acum” – tot a sărbătorii M.D.
La stihoavnă se citesc stihirile învierii gl.6. „Slavă şi acum” a sărbătorii M.D.
După „Sfinte Dumnezeule” troparul Naşterii M.D. de 3 ori.
La utrenie la „Dumnezeu este Domnul” – troparul învierii de 2 ori; „Slavă şi acum” troparul Naşterii M.D.
Catisma 2 şi 3. Ecteniile mici. Sedelniile învierii din octoih gl.6
La polieleu. Se cântă mai întâi „Mărimu-te…” o dată. Se cântă binecuvântările învierii. Ipacoi din octoih, sedealna din mineu, „Slavă” din mineu, „Şi acum” din mineu. Antifoanele glasului 6 din octoih. Prochimenul sărbătorii din mineu. Evanghelia sărbătorii Naşterii M.D. Se cântă „Învierea lui Hristos văzând”. După ps.50: „Slavă” – Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu… „Şi acum” tot aşa şi se cântă stihira sărbătorii.
Canoanele: a învierii cu irmosul pe 4; a Născătoarei din Octoih pe 2; şi a praznicului Naşterii M.D. (două canoane) pe 8.
Catavasia: „Cruce însemnând Moisei”.
După cântarea a 3-a se citesc condacul şi icosul învierii din octoih gl.6; sedealna praznicului; „Slavă şi acum” aceiaşi a sărbătorii Naşterii M.D.
După cântarea a 6-a – se citesc condacul şi icosul sărbătorii Naşterii M.D. din mineu.
Cântăm „Măreşte suflete al meu pe Domnul … Ceea ce eşti mai cinstiră…” (a sărbătorii se lasă).
După cântarea a 9-a. Cântăm „Sfânt este Domnul Dumnezeul nostru”. Se citeşte luminânda învierii din octoih, „Slavă şi acum” – a sărbătorii din mineu.
Cântăm „Toată suflarea să laude pe Domnul”. Stihirile pe 8: a învierii din octoih pe 4; a sărbătorii din mineu pe 4, cu stihurile din mineu. „Slavă”- a sărbătorii. „Şi acum” – cântăm „Preabinecuvântată eşti Născătoare de Dumnezeu”.
După doxologia mare cântăm troparul obişnuit la duminicii: „Înviat-ai din mormânt…”
Otpustul: „Cel ce a înviat din morţi…”
Înainte de ceasul 1 la „slavă şi acum” – citim stihira evangheliei a 4-a.
La ceasuri – troparul învierii, „Slavă” troparul sărbătorii. Condacul învierii şi cel al sărbătorii se citesc rânduindu-se câte unul la fiecare ceas.
La Liturghiese cântă psalmii 102 şi 145 … „Unule Născut…”
Fericirile glasului din octoih pe 6; şi a sărbătorii de la cântarea a 3-a se pun pe 4.
La ieşire: „Veniţi să ne închinăm … Cel ce ai înviat din morţi..”
Troparele: a învierii; a sărbătorii; „Slavă” condacul învierii; „şi acum” a sărbătorii.
Prochimenul – cel înainte de Înălţarea sfintei Cruci cu stihul lui; apoi prochimenul Naşterii M.D.
Aleluia cu stihurile a Sfintei Cruci.
Apostolul şi evanghelia se citesc în următoarea ordine: a duminicii înaintea sfintei Cruci; a dumicii a 15-a; şi a sărbătorii Naşterii M.D.
În loc de „Cuvine-se cu adevărat” se cântă stihul şi irmosul cântării a 9-a din mineu a sărbătorii până la odovanie.
Chinonicul se cântă mai întâi cel de duminică şi apoi cel al sărbătorii din mineu.
Otpustul: „Cel ce a înviat din morţi…”


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.