verdiunea moldoveneasca русская версия


Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Slujirea preoților militari

Slujirea preoților militari

14 noiembrie 2016

Luni, 14 noiembrie, cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Moldova, în incinta Centrului de Cultură şi Istorie Militară din mun. Chișinău s-a desfășurat conferința pastoral-misionară – „Slujirea preoților militari”. Pentru activitatea pastoral-misionară în Instituțiile de Forță, militare și penitenciare, din partea Episcopiei noastre au fost binecuvântați următorii preoți: protoiereu Pavel Petrov pentru municipiul Bălți; protoiereu Oleg Fistican pentru raionul Fălești; protoiereu Victor Guleac pentru raionul Glodeni; protoiereu Maxim Guzun... 

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

12 noiembrie 2016

Daca vezi vreun evadat ca-ti bate copilul, te mânii si te repezi ca o fiara asupra lui, dar stai linistit si nu faci nimic, dacă în fiecare zi vezi demonii atacându-l si împingându-l la pacate. Stai si nu-l scapi din ghearele lor. Daca copilul ti-e cumva posedat, alergi la toti sfintii si tulburi linistea si celor ce pustnicesc prin vârfuri de munti, ca sa-l scapi de nebunie. Dar, desi vezi cum în fiecare zi îl tulbura pacatul, care este cel mai îngrozitor demon, nu faci nimic. Si chiar sa fie cineva posedat de un demon, nu este deloc îngrozitor, pentru ca demonul nu poate cu nici un... 

Întrunirea  profesorilor de Religie din Sîngerei

Întrunirea profesorilor de Religie din Sîngerei

11 noiembrie 2016

“Pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: puține cuvinte, multe exemple și mai multă rugăciune” (sf. Paisie Aghioritul). Joi, 10 noiembrie 2016, la gimnaziul ,,Iurie Boghiu” din satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, s-a desfășurat atelierul de formare continuă a profesorilor de Religie cu genericul ,,Acces, relevanță, calitate în educație – competențe pentru viitor”. Seminarul a început cu prezentarea instituției de către doamna Cumpătă Lilia, directorul gimnaziului, apoi a urmat lecția publică la clasa II-a, cu subiectul: ,,Minunea... 

Înv???tur? de tipic

ÎnTRU SFÎnTA ?I MAREA S?MB?T?

                În patru ceasuri din noapte toac? Paraclisierul şi trage toate clopotele, şi    adunÎndu-ne În biseric? cÎnt?m Utrenia, ca de obicei, zicÎnd: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru…  Preotul spune Ecfonisul, apoi Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?… şi acum… Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi cei doi Psalmi obiÎnuişi. Apoi Sfinte Dumnezeule…, f?r? Închin?ciuni, iar dup? Tat?l nostru… punem Ecfonisul, apoi Troparul: MÎntuie?te Doamne poporul T?u…  şi celelalte, iar dup? aceea Preotul spune Ectenia cea mic? şi Ecfonisul, dup? care urmeaz? Slav? Sfintei şi celei deofiin?? şi de via?? f?c?toarei şi nedesp?rşitei Treimi…, iar cÎnt?re?ul r?spunde Slav? Întru cei de sus lui Dumnezeu… (de trei ori), Doamne buzele mele vei deschide… (de dou? ori) şi citim cei ?ase Psalmi obiÎnuişi.

Dup? sf?rşitul Psalmilor se pune Ectenia cea mare. La: Dumnezeu este Domnul… punem Troparul glas 2: Iosif cel cu bun chip… Slav?… CÎnd Te-ai pogor?t la moarte via?a cea f?r? de moarte…, şi acum…: Mironosi?ele femei cele ce st?teau lÎng? mormÎnt… Dup? aceea cel mai mare ?mparte lumÎn?ri fraşilor şi Începem a cÎnta: Fericişi cei f?r? de prihan?…, cu glas dulce, iar dup? fiecare Stih punem Troparele cele de laud?, pe care le cÎnt? cÎnt?reşii, glas 5: Bine e?ti cuvÎntat Doamne Înva??-m? Îndrept?rile Tale…; apoi Fericişi cei f?r? de prihan? În cale, care umbl? În legea Domnului…, apoi Lauda, pe glas 5: Via?? În mormÎnt Te-ai pus Hristoase… şi celelalte Tropare cu Stihrile lor. Atunci cel mai mare c?de?te toat? biserica şi pe fraşi dup? rÎnduial?, iar la sf?rşit cÎnt?m Slav?… Treimica,  şi acum… a N?sc?toarei şi amÎndou? stranele ?mpreun?, cÎnt? Troparul cel dintşi. Apoi Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? s-a binecuvÎntat numele T?u…, iar dup? c?dire Începe a doua stare, cealalt? stran? cÎntÎnd Troparul: Cuvine-se s? Te m?rim pe Tine d?t?torule de via??…, iar Preotul c?de?te numai Icoanele cele dintşi şi stranele. Apoi dup? sf?rşitul st?rii se cÎnt? Slav?… Treimica, şi acum… a N?sc?toarei, şi iar?şi Troparul cel dintşi, care se cÎnt?  În amÎndou? stranele ?mpreun?. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi Ecfonisul: C? sfÎnt e?ti Dumnezeul nostru… Apoi Începem a treia stare, iar cel mai mare c?dind, Strana cÎnt? Troparul glas 3: Neamurile, toate cÎntare aduc Îngrop?rii Tale Hristoase al meu…, iar la sf?rşit se pune Slav?…, Treimica, şi acum… a N?sc?toarei, dup? cum s-a ar?tat mai sus. şi imediat se cÎnt? Troparele Învierii, glas 5: Bine e?ti cuvÎntat Doamne…, apoi Troparele: Soborul Îngeresc s-a mirat… şi celelalte dup? rÎnduiala lor. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi Sedealna zilei, glas 1, Podobia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…; Cu giulgiu curat şi cu miresme Dumnezee?ti…, Slav?… tot aceasta, şi acum…: SpşimÎntatu-s-au cetele Îngere?ti… Apoi Citire din T?lcuirea SfÎntului Ioan Gur? de Aur, la Evanghelia de la Matei. Iar a doua zi care este dup? Vineri, nu zicem: Învierea lui Hristos…,  ci Îndat? spunem Psalmul 50. Punem Canonul, glas 6, CÎntarea Întşi, Irmosul: Pe Cel ce a acoperit cu valul marea oarecÎnd…, punÎndu-se de c?te dou? ori, şi Troparele punÎndu-se pe doisprezece, apoi iar?şi se pune Irmosul, cÎntÎndu-se ?mpreun? de amÎndou? stranele. Canonul este, de la CÎntarea Întşi pÎn? la CÎntarea a ?asea, alc?tuit de SfÎntul Marcu Monahul, Episcopul Idruntului, iar Irmoasele sunt alc?tuite de o oarecare femeie, care se numea Vasia. Iar de la CÎntarea a ?asea pÎn? la sf?rşit, Canonul este f?cut de către SfÎntul Cosma. Dup? CÎntarea a treia punem Sedealna, glas 1, Însuşi Podobia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…, Slav?… şi acum…, tot aceasta. Dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul glas 6: Cel ce a Încuiat adÎncul mort se vede…, apoi Icosul şi citim Sinaxarul. La CÎntarea a noua nu cÎnt?m: Ceea ce e?ti mai cinstit?…, ci punem Irmosul: Nu te tÎngui pentru mine Maic?… (de dou? ori), apoi iar?şi acelaşi Irmos, cÎntÎndu-se ?mpreun? de amÎndou? stranele. Dup? CÎntarea a noua nu punem LuminÎnda, ci În locul ei cÎnt?m: SfÎnt este Domnul Dumnezeul nostru… (de trei ori), glas 2. La Laude punem patru Stihiri şi cÎnt?m Stihirile Samoglasnice, glas 2: Ast?zi cuprinde mormÎntul…, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte o a  Închipuit marele Moise…, şi acum…: PreabinecuvÎntat? e?ti… Apoi Doxologia cea mare, În timpul c?reia cel mai mare intr? În SfÎntul Altar, cu Preoşii şi cu Diaconii şi se ?mbrac? În toate ve?mintele cele Sfinţite, iar Preoşii numai În Feloane, şi iese cel mai mare cu Evanghelia sub SfÎntul Aer, pe care ?l şin Preoşii deasupra, iar Diaconii ?l c?desc. În acea vreme se trag clopotele şi ieşim afar? cu lumÎn?ri şi cu dou? SfeÎnice, care merg Înainte, În timp ce amÎndou? stranele cÎnt?: Sfinte Dumnezeule… cel funebru, deasupra MormÎntului. şi vine Egumenul cu Preoşii Înaintea Uşilor ?mp?r?te?ti şi acolo stau a?teptÎnd Sf?rşitul CÎnt?rii: Sfinte Dumnezeule… cel de pe urm?. Iar dup? ce se termin? Sfinte Dumnezeule… intr? cel mai mare cu Evanghelia prin Uşile ?mp?r?te?ti şi pune Evanghelia pe SfÎnta Mas?, iar SfÎntul Aer ?l pune pe masa cea g?tit? În chipul MormÎntului, cel mai mare zicÎnd: În?elepciune drepşi! , iar noi Îndat? cÎnt?m Troparul: Iosif cel cu bun chip… (o dat?).

                ÎnSEMNARE: În vremurile cele de acum, nu se p?ze?te aceast? rÎnduial? veche, c?ci şi Biserica cea Mare şi toat? Cre?tin?tatea din evlavia cea mare şi din dragostea cea pentru Îngroparea Domnului nostru Iisus Hristos au luat obiceiul ce urmeaz? În acest fel:             Vineri seara la Vecernie, cÎnd Începe s? se cÎnte la Stihoavn?: CÎnd de pe lemn…, intr? cel mai mare În SfÎntul Altar şi se ?mbrac? În toate ve?mintele cele preo?e?ti, iar ceilalţi preoşi numai În Feloane şi Diaconii În Stihare. Iar cÎnd Încep cÎnt?reşii a cÎnta: Slav?… şi acum… a Stihoavnei, glas 5: Pe Tine Cel ce te ?mbraci cu lumina ca şi cu o hain?…, pe care o cÎnt? rar şi cu glas dulce, atunci, cel mai mare şi Preoşii ?mpreun? cu dÎnsul sco?Înd SfÎntul Aer, ?l ridic? de pe SfÎnta Mas? şi cel mai mare ?l c?de?te În chipul Crucii (de trei ori), iar dup? aceea ridic? SfÎntul Aer, SfÎnta Evanghelie şi SfÎnta Cruce, şi purtÎndu-l deasupra capetelor lor ei ies pe Uşile ?mp?r?te?ti şi se Întorc pe dup? SfeÎnicul cel dinspre miazÎnoapte şi vin În mijlocul Bisericii, unde este masa preg?tit? şi ?mpodobit? şi pun SfÎntul Aer pe masa aceea, apoi Evanghelia În partea cea către cap, iar SfÎnta Cruce o pun către picioare, citeşii zicÎnd: Acum sloboze?te…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… Preoşii cÎnt? Troparul, glas 2: Iosif cel cu bun chip…, Slav?… şi acum…: Mironosi?ele femei…, În timpul c?rora, cel mai mare c?de?te SfÎntul Aer În chipul crucii (de trei ori) şi face trei metanii mari, s?rutÎnd SfÎntul Aer, avÎnd capul descoperit, apoi mai face o metanie la sf?rşit. La fel fac şi Preoşii mergÎnd doi c?te doi, iar pe urm? merg şi fraşii şi f?cÎnd şi ei asemenea, s?rut? SfÎntul Aer. Astfel st? SfÎntul Aer pe masa aceasta pÎn? a doua zi diminea?a, spre s?rutarea tuturor, fiind aprinse dou? f?clii toat? noaptea şi fiind pus? t?mşie aprins? deasupra mesei. Iar a doua zi cÎntÎndu-se Doxologia cea mare, iese cel mai mare cu Preoşii din SfÎntul Altar, ?mbr?caşi cu ve?mintele cele Preo?e?ti şi stau ?mprejurul mesei celei pe care este SfÎntul Aer. Iar cÎnd Încep cÎnt?reşii a cÎnta Sfinte Dumnezeule…, atunci cel mai mare, ?mpreun? cu Diaconul, şi cu f?clii În mÎn?, c?de?te SfÎntul Aer În chipul crucii (de trei ori) şi cÎnd se cÎnt?: Sfinte Dumnezeule… cel mai de pe urm?, atunci ridic? SfÎntul Aer şi punÎndu-l iar?şi peste capul celui mai mare şi peste capetele tuturor celorlalţi Preoşi, Înainte mergÎnd dou? SfeÎnice aprinse şi Diaconii c?dind spre SfÎntul Aer, ieşim afar? din  Biseric? şi mergem pÎn? În dreptul crucii celei din dreapta, cÎnt?reşii cÎntÎnd Sfinte Dumnezeule… funebru. Diaconul zice Ectenia: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule… şi pomene?te pe ?mp?raşii sau pe Domnii, apoi pe Mitropolitul sau pe Episcopul şi pe Egumenul, apoi zice: Înc? ne rug?m pentru bună Întocmire a v?zduhului, pentru buna rodire a pămîntului şi pentru vremi cu pace şi pentru toşi Drept m?ritorii cre?tini… iar la sf?rşitul ei, Preotul spune Ecfonisul. Apoi mergÎnd şi stÎnd În dreptul SfÎntului Altar, cÎntÎndu-se: Sfinte Tare…, Diaconul zice aceeaşi Ectenie, Pomenind pe ?mp?rat sau pe Domn sau pe Arhierei sau pe Egumen, dup? care: Înc? ne rug?m… şi-i pomene?te pe ctitori şi pe cei mai Înainte adormişi p?rinşi şi fraşi ai no?tri, drept m?ritorii cre?tini, apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi dreptm?ritorii cre?tini… iar Preotul spune Ecfonisul. Iar cÎnd suntem În dreptul Stranei celei de-a stÎnga, cÎnd se cÎnt?: Sfinte f?r? de moarte…, Diaconul zice Ectenia cea ar?tat? mai sus şi ad?ugÎnd, zice: Înc? ne rug?m pentru fraşii no?tri Preoşi, Ieromonahi, Ierodiaconi, Diaconi, Monahi şi Monahii şi pentru toşi cei Întru Hristos fraşi ai no?tri, apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi drept m?ritorii cre?tini…, dup? care Preotul spune iar?şi Ecfonisul. Apoi mergÎnd În spatele Bisericii spre Apus, Diaconul zice iar?şi Ectenia cea ar?tat? mai sus şi mai adaug?: Înc? ne rug?m pentru cei ce aduc daruri şi fac bine În SfÎnt? şi Întru tot cinstit? Biserica aceasta, pentru cei ce se ostenesc şi cÎnt? şi pentru tot poporul care st? Înainte şi a?teapt? de la Tine mare şi mult? mil?. apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi dreptm?ritorii cre?tini…; Înc? ne rug?m pentru ca se p?zeasc? SfÎnt loca?ul acesta şi ?ara aceasta… şi celelalte, dup? care Preotul spune Ecfonisul: Auzi-ne pe noi Dumnezeule c? milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu e?ti… Dup? aceea intr?m În biseric?, iar Preoşii, cu SfÎntul Aer se opresc la Uşile ?mp?r?te?ti şi stÎnd acolo cel mai mare zice: În?elepciune drepşi! apoi intr? În SfÎntul Altar prin Uşile ?mp?r?te?ti şi cÎnt? Troparul  glas 2: Iosif cel cu bun chip…, (o dat?) şi apoi Întind SfÎntul Aer, iar?şi pe SfÎnta Mas?, iar Cite?ul zice Îndat? Troparul Proorociei, glas 2: Cel ce şii marginile lumii… şi celelalte, Slav?… şi acum… tot acelaşi Tropar şi Îndat? zice Prochimenul, glas 4: Scoal?-te Doamne ajut?-ne nou? şi ne izb?ve?te pe noi pentru numele T?u…, cu Stihul: Dumnezeule cu urechile noastre am auzit… Apoi Citirea din Proorocia lui Iezechiel: Fost-a peste mine mÎna Domnului… Dup? aceea punem Prochimenul Apostolului, glas 7: Scoal?-Te Doamne Dumnezeul Meu Înal??-se mÎna Ta…, cu Stihul: M?rturisi-m?-voi şie Doamne cu toat? inima mea… Apostolul din Cartea cea către Corinteni: Fraşilor puşin aluat dospe?te toat? fr?mÎnt?tura, Aliluia…, glas 5: S? Învieze Dumnezeu şi s? se risipeasc? vr?jmaşii Lui…, cu Stihul: Precum se stinge fumul s? se sting?…, Stihul al doilea: A?a s? piar? p?c?toşii de la fa?a lui Dumnezeu… Evanghelia de la Matei: Iar a doua zi care este dup? Vineri…, cu sf?rşitul: Pecetluind-o cu p?zire… Apoi Ectenia: S?  zicem toşi… şi Ectenia: S? plinim rug?ciunea noastr? cea de diminea??… şi Otpustul, dup? care prin Mănăstiri se face s?rutarea Aerului spre Închipuirea punerii În mormÎnt. Iar unde nu este SfÎntul Aer se s?rut? Icoanele, iar CÎnt?reşii cÎnt? Stihira glas 5: Venişi s? fericim pe Iosif cel pururea fericit… Urmeaz? Ceasul 1, la  care punem Troparul zilei din Triod. Dup? Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Condacul Triodului şi celelalte şi Otpustul cel final.

                Iar la ceasul al patrulea din zi toac? Paraclisierul În toaca cea mic? şi adunÎndu-ne În Biseric? citim Ceasul 3 şi 6, citindu-le ?mpreun? În pridvor. La ele zicem Troparul şi Condacul Zilei şi al Triodului, şi Fericirile: Întru ?mp?r?şia Ta…, le citim repede f?r? s? le cÎnt?m, dup? care punem: Pomene?te-ne pe noi Doamne… (de trei ori) şi Rug?ciunea:….. Ceat? Îngereasc?… şi celelalte, Slav?…, Ceata Sfinţilor Îngeri…, şi acum… Crezul: Cred Într-unul Dumnezeu… Apoi Rug?ciunea: Sl?be?te, las?, iart?…  Iar dup? Tat?l nostru… punem Condacul zilei din Triod: Cel ce ai Încuiat adÎncul…, apoi Doamne miluie?te… (de 12 ori) şi Rug?ciunea: Prea SfÎnt? Treime… Apoi Cuvine-se s? te fericim… şi Otpustul.

 

ÎnTRU ACEAST? SFÎnT? ?I MARE S?MB?T? SEARA

                La zece ceasuri din zi sau şi mai devreme cÎnd va socoti cel mai mare, Paraclisierul toac? În toaca cea mare şi se trag toate clopotele prelung, şi adunÎndu-ne În Biseric? se ?mbrac? Preotul În toate ve?mintele cele preo?e?ti şi Diaconul În stihar şi binecuvÎntÎnd Preotul Începem Vecernia, zicÎnd: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… zicem Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?… şi acum…, apoi Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi Psalmul de sear? obiÎnuit: BinecuvÎnteaz?  suflete al meu pe Domnul… Dup? aceea Ectenia cea mare, cu Ecfonisul ei. CÎnt?m Doamne strigat-am… pe glas 1, timp În care Preotul şi Diaconul mergÎnd fac Proscomidia, şi  noi punem Stihirile, pe opt, şi cÎnt?m patru Stihiri ale Învierii, glas 1: Rug?ciunile noastre cele de sear?… timp În care Diaconul c?de?te toat? Biserica şi pe fraşi dup? rÎnduiala obiÎnuit?. Punem apoi trei Stihiri Samoglasnice ale Triodului repetÎnd una şi f?cÎnd astfel patru, glas 8: Ast?zi iadul suspinÎnd strig?…, (de dou? ori) şi celelalte c?te o dat?, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte a Închipuit-o marele Moise…, şi acum… a N?sc?toarei, cea dintşi a glasului: Pe ceea ce este slava a toat? lumea… Urmeaz? Vohodul cu Evanghelia, Lumin? lin?… Dup? aceea nu zicem Prochimen, ci Îndat? Preotul sau Diaconul spune În?elepciune!  şi Cite?ul Începe Citirile zilei din Triod, dup? rÎnduiala lor, care de toate sunt 15. Iar dup? sf?rşitul Citirilor punem Ectenia cea mic? şi Preotul zice Ecfonisul: C? sfÎnt e?ti Dumnezeul nostru… În locul CÎnt?rii Sfinte Dumnezeule… cÎnt?m: C?şi Întru Hristos v-aşi botezat… şi punem Prochimenul, glas 5: Tot pămîntul s? se-nchine şie şi s?-şi cÎnte şie…, cu Stihul: Strigaşi Domnului tot pămîntul cÎntaşi numele Lui… Apostolul din Cartea cea către Romani: Fraşilor c?şi Întru Hristos Iisus ne-am botezat… Iar Aliluia… şi Psalmul lui David, nu-l zicem, ci dup? ce va zice Preotul: Pace şie…, Cite?ul Îndat?, În loc de Aliluia… zice, Stihul, glas 7: Scoal?-te Dumnezeule, judec? pămîntul c? Tu vei mo?teni Întru toate neamurile… iar cÎnt?reşii zic acelaşi Stih, dup? care se pun celelalte, cu Stihurile lor, la sf?rşit se pune iar?şi Stihul: Scoal?-te Doamne judec? pămîntul… Iar cÎnd se cÎnt? acestea, Preotul şi Diaconul se dezbrac? de ve?minte şi se ?mbrac? cu ve?minte albe. Apoi se zice Evanghelia de la Matei: În seara S?mbetei…, cu sf?rşitul: PÎn? la sf?rşitul veacului. Amin. şi dup? rÎnduial? se pune Dumnezeiasca Liturghie a Marelui Vasile. În locul CÎnt?rii Heruvicului se cÎnt? Troparul acesta glas 8: S? tac? tot trupul omenesc…, iar În locul Axionului se pune Irmosul: Nu te tÎngui pentru Mine maic?… Priceasna: Sculatu-sa ca din somn Domnul şi a Înviat mÎntuindu-ne pe noi…, apoi Aliluia… (de trei ori) şi se d? anafura de către Preot şi Otpustul, dup? care se face obiÎnuita BinecuvÎntare a pşinilor şi a vinului. Preotul vine şi le c?de?te şi zice obiÎnuita Rug?ciune a binecuvÎnt?rii: Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce ai binecuvÎntat cele cinci pşini… şi celelalte, apoi zicem: Amin şi Otpustul.

                Se cuvine s? ?tim: c? dac? pentru oarecare mare nevoie nu se face Liturghie, Atunci cÎnt?m, la:  Doamne strigat-am… Stihirile pe opt, trei ale Învierii, una a lui Anatolie şi trei ale Triodului, punÎndu-le, pe patru, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte a Închipuit marele Moise…, şi acum… a N?sc?toarei, cea dintşi a glasului: Ceea ce este slava a toat? lumea… Vohodul cu c?delni?a, Lumin? lin?…, apoi Prochimenul glas 6: Domnul a ?mp?r?şit… şi Citirile zilei din Triod, dup? rÎnduiala lor. Iar dup? sf?rşitul Citirilor punem Ectenia: S? zicem toşi…, apoi Învrednice?te-ne Doamne În seara aceasta…, iar dup? aceasta iar?şi Ectenia: S? plinim rug?ciunea noastr? cea de sear?… La Stihoavn? punem Stihirile Învierii, glas 1: Cu patima ta Hristoase… şi celelalte trei, dup? Alfavita, cu Stihrile lor: Domnul a ?mp?r?şit…, Slav?… şi acum… a N?sc?toarei. Iat? s-a ?mplinit Proorocia Isaiei… Apoi Acum sloboze?te…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul, glas 2: Iosif cel cu bun chip…, Slav?…  CÎnd Te-ai pogor?t la moarte…, şi acum… Mironosi?ele femei… şi Otpustul.

                Este dator Eclesiarhul  ca s? aib? grij? cu de-a dÎnsul, ca atunci cÎnd se va s?v?rşi SfÎnta Liturghie s? fie ceasul al doilea din noapte iar dup? Otpust nu ieşim din Biseric? la mas? ci st? fiecare la locul s?u În t?cere şi cu bună cucernicie. şi Îndat? intr? buc?tarul şi d? fraşilor c?te o bucat? de pşine, ca şi cum ar fi c?te o prescur?, fiind preg?tite special pentru aceasta, Înc?t s? fie pşinea de c?te o jum?tate de kilogram, m?surat? Întocmai, şi le mai d? c?te ?ase smochine sau finice şi c?te un pahar de vin. Iar unde nu este vin fraşii beau must de miere sau din secar?, iar smochine se g?sesc În cele mai multe p?rşi ale lumii. şi apoi gustÎndu-le pe cele ?mp?rşite se pune Îndat? Citire mare din faptele Sfinţilor Apostoli, de la Început şi Cite?ul zice Începutul, iar Preotul spune: Pentru Rug?ciunile Sfinţilor Apostoli Doamne Iisuse Hristoase Dumnezeul nostru, miluie?te-ne pe noi. Iar dup? ce r?spundem: Amin., Începe Cite?ul a citi.

                Se cuvine s? ?tim: c? În Înv???turile Sfinţilor Apostoli şi În alte ?Înv???turi ale oarec?rora dintre Sfinţii P?rinşi, poruncesc ca pÎn? la CÎntarea Canonului s? ajuneze credincioşii. SfÎntul al VI Sobor Ecumenic porunce?te s? se ajuneze pÎn? la miezul nopşii, iar Tipicile Mănăstirii Studişilor şi ale Ierusalimului şi al SfÎntului Munte al Athosului zic ca, pÎn? la al treilea ceas din noapte s? se s?v?r?easc? Slujba şi a?a s? nu se mÎnÎnce nimic altceva În afar? de pşine şi poame şi puşin vin. Deci toate aceste a?a dup? cum trebuie     le-am adunat aici şi le-am pus Înaintea tuturor fraşilor no?tri celor Întru Hristos, precum s-a scris mai sus, dup? Tipicul cel p?rintesc, ca ?mpreun? dup? apusul soarelui, unde şi la ce vreme şi ceas ajunge Otpustul, trebuie s? se toace.

Iar dup? aceast? gustarea a fraşilor se face Citire de la aceleaşi Fapte ale Sfinţilor Apostoli, dup? cum s-a zis mai Înainte şi s? ia aminte cel mai mare al Bisericii, ca s? se citeasc? Faptele Apostolilor toate pÎn? la sf?rşit, iar fraşii toşi s? asculte cu luare aminte şi s? nu se leneveasc? cineva şi s? se dea la somn pe sine-şi, temÎndu-se de spurc?ciunea ispititorului vr?jma?, pentru c? În ni?te vremi ca acestea şi În aceste locuri se s?rguie?te du?manul a spurca pe monahii cei ce nu iau aminte şi nu se p?zesc pe ei şi sunt somnoroşi. şi se schimb? Cite?ul şi se cite?te pÎn? la ceasul al no?lea din noapte. Dup? aceea aprinde Paraclisierul toate candelele şi luÎnd BinecuvÎntarea de la cel mai mare, merge şi toac? În toaca cea mic?, iar Cite?ul Înceteaz? Citirea. şi Îndat? BinecuvÎntÎnd Preotul, zicem: Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru…,  Doamne miluie?te…(de 12 ori), Slav?… şi acum…, Venişi s? ne-nchin?m… (de trei ori) şi Psalmul 50. Apoi cÎnt?m Canonul S?mbetei celei Mari, glas 6: Pe cela ce a acoperit cu valul m?rii…, Irmosul punÎndu-se de c?te dou? ori şi Troparele punÎndu-le pe doisprezece, cu Stihrile CÎnt?rilor, iar la sf?rşit cÎntÎnd Irmosul amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? CÎntarea a treia punem Sedealna, glas 1, Însuşi Podobnia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…, Slav?… şi acum… tot aceasta. şi se cite?te CuvÎntul SfÎntului de   Epifanie al Ciprului, al c?rui Început este: Ce este  ast?zi aceast? t?cere mult? c? ?mp?ratul doarme… Dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul şi Icosul S?mbetei celei Mari: Cel ce a Încuiat adÎncul… şi citim din CuvÎntul SfÎntului Ioan Gur? de Aur, cel de la sf?rşitul Evangheliei lui Matei, sau din CuvÎntul SfÎntului Ioan, de la CuvÎntul pentru Înviere Dup? aceasta punem CÎntarea a ?asea şi celelalte. Dup? CÎntarea a noua punem Irmosul cel de pe urm? În amÎndou? stranele ?mpreun?. Apoi Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul glas 2: CÎnd Te-ai pogor?t la moarte… şi Ectenia: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule…, apoi Otpustul cel scris mai Înainte.

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.