versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Înv???tur? de tipic

ÎnTRU SFÎnTA ?I MAREA S?MB?T?

                În patru ceasuri din noapte toac? Paraclisierul şi trage toate clopotele, şi    adunÎndu-ne În biseric? cÎnt?m Utrenia, ca de obicei, zicÎnd: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru…  Preotul spune Ecfonisul, apoi Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?… şi acum… Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi cei doi Psalmi obiÎnuişi. Apoi Sfinte Dumnezeule…, f?r? Închin?ciuni, iar dup? Tat?l nostru… punem Ecfonisul, apoi Troparul: MÎntuie?te Doamne poporul T?u…  şi celelalte, iar dup? aceea Preotul spune Ectenia cea mic? şi Ecfonisul, dup? care urmeaz? Slav? Sfintei şi celei deofiin?? şi de via?? f?c?toarei şi nedesp?rşitei Treimi…, iar cÎnt?re?ul r?spunde Slav? Întru cei de sus lui Dumnezeu… (de trei ori), Doamne buzele mele vei deschide… (de dou? ori) şi citim cei ?ase Psalmi obiÎnuişi.

ÎnTRU SFÎnTA ?I MAREA S?MB?T?

                În patru ceasuri din noapte toac? Paraclisierul şi trage toate clopotele, şi    adunÎndu-ne În biseric? cÎnt?m Utrenia, ca de obicei, zicÎnd: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru…  Preotul spune Ecfonisul, apoi Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?… şi acum… Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi cei doi Psalmi obiÎnuişi. Apoi Sfinte Dumnezeule…, f?r? Închin?ciuni, iar dup? Tat?l nostru… punem Ecfonisul, apoi Troparul: MÎntuie?te Doamne poporul T?u…  şi celelalte, iar dup? aceea Preotul spune Ectenia cea mic? şi Ecfonisul, dup? care urmeaz? Slav? Sfintei şi celei deofiin?? şi de via?? f?c?toarei şi nedesp?rşitei Treimi…, iar cÎnt?re?ul r?spunde Slav? Întru cei de sus lui Dumnezeu… (de trei ori), Doamne buzele mele vei deschide… (de dou? ori) şi citim cei ?ase Psalmi obiÎnuişi.

ÎnTRU SFÎnTA ?I MAREA S?MB?T?

                În patru ceasuri din noapte toac? Paraclisierul şi trage toate clopotele, şi    adunÎndu-ne În biseric? cÎnt?m Utrenia, ca de obicei, zicÎnd: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru…  Preotul spune Ecfonisul, apoi Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?… şi acum… Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi cei doi Psalmi obiÎnuişi. Apoi Sfinte Dumnezeule…, f?r? Închin?ciuni, iar dup? Tat?l nostru… punem Ecfonisul, apoi Troparul: MÎntuie?te Doamne poporul T?u…  şi celelalte, iar dup? aceea Preotul spune Ectenia cea mic? şi Ecfonisul, dup? care urmeaz? Slav? Sfintei şi celei deofiin?? şi de via?? f?c?toarei şi nedesp?rşitei Treimi…, iar cÎnt?re?ul r?spunde Slav? Întru cei de sus lui Dumnezeu… (de trei ori), Doamne buzele mele vei deschide… (de dou? ori) şi citim cei ?ase Psalmi obiÎnuişi. Dup? sf?rşitul Psalmilor se pune Ectenia cea mare. La: Dumnezeu este Domnul… punem Troparul glas 2: Iosif cel cu bun chip… Slav?… CÎnd Te-ai pogor?t la moarte via?a cea f?r? de moarte…, şi acum…: Mironosi?ele femei cele ce st?teau lÎng? mormÎnt… Dup? aceea cel mai mare ?mparte lumÎn?ri fraşilor şi Începem a cÎnta: Fericişi cei f?r? de prihan?…, cu glas dulce, iar dup? fiecare Stih punem Troparele cele de laud?, pe care le cÎnt? cÎnt?reşii, glas 5: Bine e?ti cuvÎntat Doamne Înva??-m? Îndrept?rile Tale…; apoi Fericişi cei f?r? de prihan? În cale, care umbl? În legea Domnului…, apoi Lauda, pe glas 5: Via?? În mormÎnt Te-ai pus Hristoase… şi celelalte Tropare cu Stihrile lor. Atunci cel mai mare c?de?te toat? biserica şi pe fraşi dup? rÎnduial?, iar la sf?rşit cÎnt?m Slav?… Treimica,  şi acum… a N?sc?toarei şi amÎndou? stranele ?mpreun?, cÎnt? Troparul cel dintşi. Apoi Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? s-a binecuvÎntat numele T?u…, iar dup? c?dire Începe a doua stare, cealalt? stran? cÎntÎnd Troparul: Cuvine-se s? Te m?rim pe Tine d?t?torule de via??…, iar Preotul c?de?te numai Icoanele cele dintşi şi stranele. Apoi dup? sf?rşitul st?rii se cÎnt? Slav?… Treimica, şi acum… a N?sc?toarei, şi iar?şi Troparul cel dintşi, care se cÎnt?  În amÎndou? stranele ?mpreun?. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi Ecfonisul: C? sfÎnt e?ti Dumnezeul nostru… Apoi Începem a treia stare, iar cel mai mare c?dind, Strana cÎnt? Troparul glas 3: Neamurile, toate cÎntare aduc Îngrop?rii Tale Hristoase al meu…, iar la sf?rşit se pune Slav?…, Treimica, şi acum… a N?sc?toarei, dup? cum s-a ar?tat mai sus. şi imediat se cÎnt? Troparele Învierii, glas 5: Bine e?ti cuvÎntat Doamne…, apoi Troparele: Soborul Îngeresc s-a mirat… şi celelalte dup? rÎnduiala lor. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi Sedealna zilei, glas 1, Podobia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…; Cu giulgiu curat şi cu miresme Dumnezee?ti…, Slav?… tot aceasta, şi acum…: SpşimÎntatu-s-au cetele Îngere?ti… Apoi Citire din T?lcuirea SfÎntului Ioan Gur? de Aur, la Evanghelia de la Matei. Iar a doua zi care este dup? Vineri, nu zicem: Învierea lui Hristos…,  ci Îndat? spunem Psalmul 50. Punem Canonul, glas 6, CÎntarea Întşi, Irmosul: Pe Cel ce a acoperit cu valul marea oarecÎnd…, punÎndu-se de c?te dou? ori, şi Troparele punÎndu-se pe doisprezece, apoi iar?şi se pune Irmosul, cÎntÎndu-se ?mpreun? de amÎndou? stranele. Canonul este, de la CÎntarea Întşi pÎn? la CÎntarea a ?asea, alc?tuit de SfÎntul Marcu Monahul, Episcopul Idruntului, iar Irmoasele sunt alc?tuite de o oarecare femeie, care se numea Vasia. Iar de la CÎntarea a ?asea pÎn? la sf?rşit, Canonul este f?cut de către SfÎntul Cosma. Dup? CÎntarea a treia punem Sedealna, glas 1, Însuşi Podobia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…, Slav?… şi acum…, tot aceasta. Dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul glas 6: Cel ce a Încuiat adÎncul mort se vede…, apoi Icosul şi citim Sinaxarul. La CÎntarea a noua nu cÎnt?m: Ceea ce e?ti mai cinstit?…, ci punem Irmosul: Nu te tÎngui pentru mine Maic?… (de dou? ori), apoi iar?şi acelaşi Irmos, cÎntÎndu-se ?mpreun? de amÎndou? stranele. Dup? CÎntarea a noua nu punem LuminÎnda, ci În locul ei cÎnt?m: SfÎnt este Domnul Dumnezeul nostru… (de trei ori), glas 2. La Laude punem patru Stihiri şi cÎnt?m Stihirile Samoglasnice, glas 2: Ast?zi cuprinde mormÎntul…, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte o a  Închipuit marele Moise…, şi acum…: PreabinecuvÎntat? e?ti… Apoi Doxologia cea mare, În timpul c?reia cel mai mare intr? În SfÎntul Altar, cu Preoşii şi cu Diaconii şi se ?mbrac? În toate ve?mintele cele Sfinţite, iar Preoşii numai În Feloane, şi iese cel mai mare cu Evanghelia sub SfÎntul Aer, pe care ?l şin Preoşii deasupra, iar Diaconii ?l c?desc. În acea vreme se trag clopotele şi ieşim afar? cu lumÎn?ri şi cu dou? SfeÎnice, care merg Înainte, În timp ce amÎndou? stranele cÎnt?: Sfinte Dumnezeule… cel funebru, deasupra MormÎntului. şi vine Egumenul cu Preoşii Înaintea Uşilor ?mp?r?te?ti şi acolo stau a?teptÎnd Sf?rşitul CÎnt?rii: Sfinte Dumnezeule… cel de pe urm?. Iar dup? ce se termin? Sfinte Dumnezeule… intr? cel mai mare cu Evanghelia prin Uşile ?mp?r?te?ti şi pune Evanghelia pe SfÎnta Mas?, iar SfÎntul Aer ?l pune pe masa cea g?tit? În chipul MormÎntului, cel mai mare zicÎnd: În?elepciune drepşi! , iar noi Îndat? cÎnt?m Troparul: Iosif cel cu bun chip… (o dat?).

                ÎnSEMNARE: În vremurile cele de acum, nu se p?ze?te aceast? rÎnduial? veche, c?ci şi Biserica cea Mare şi toat? Cre?tin?tatea din evlavia cea mare şi din dragostea cea pentru Îngroparea Domnului nostru Iisus Hristos au luat obiceiul ce urmeaz? În acest fel:             Vineri seara la Vecernie, cÎnd Începe s? se cÎnte la Stihoavn?: CÎnd de pe lemn…, intr? cel mai mare În SfÎntul Altar şi se ?mbrac? În toate ve?mintele cele preo?e?ti, iar ceilalţi preoşi numai În Feloane şi Diaconii În Stihare. Iar cÎnd Încep cÎnt?reşii a cÎnta: Slav?… şi acum… a Stihoavnei, glas 5: Pe Tine Cel ce te ?mbraci cu lumina ca şi cu o hain?…, pe care o cÎnt? rar şi cu glas dulce, atunci, cel mai mare şi Preoşii ?mpreun? cu dÎnsul sco?Înd SfÎntul Aer, ?l ridic? de pe SfÎnta Mas? şi cel mai mare ?l c?de?te În chipul Crucii (de trei ori), iar dup? aceea ridic? SfÎntul Aer, SfÎnta Evanghelie şi SfÎnta Cruce, şi purtÎndu-l deasupra capetelor lor ei ies pe Uşile ?mp?r?te?ti şi se Întorc pe dup? SfeÎnicul cel dinspre miazÎnoapte şi vin În mijlocul Bisericii, unde este masa preg?tit? şi ?mpodobit? şi pun SfÎntul Aer pe masa aceea, apoi Evanghelia În partea cea către cap, iar SfÎnta Cruce o pun către picioare, citeşii zicÎnd: Acum sloboze?te…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… Preoşii cÎnt? Troparul, glas 2: Iosif cel cu bun chip…, Slav?… şi acum…: Mironosi?ele femei…, În timpul c?rora, cel mai mare c?de?te SfÎntul Aer În chipul crucii (de trei ori) şi face trei metanii mari, s?rutÎnd SfÎntul Aer, avÎnd capul descoperit, apoi mai face o metanie la sf?rşit. La fel fac şi Preoşii mergÎnd doi c?te doi, iar pe urm? merg şi fraşii şi f?cÎnd şi ei asemenea, s?rut? SfÎntul Aer. Astfel st? SfÎntul Aer pe masa aceasta pÎn? a doua zi diminea?a, spre s?rutarea tuturor, fiind aprinse dou? f?clii toat? noaptea şi fiind pus? t?mşie aprins? deasupra mesei. Iar a doua zi cÎntÎndu-se Doxologia cea mare, iese cel mai mare cu Preoşii din SfÎntul Altar, ?mbr?caşi cu ve?mintele cele Preo?e?ti şi stau ?mprejurul mesei celei pe care este SfÎntul Aer. Iar cÎnd Încep cÎnt?reşii a cÎnta Sfinte Dumnezeule…, atunci cel mai mare, ?mpreun? cu Diaconul, şi cu f?clii În mÎn?, c?de?te SfÎntul Aer În chipul crucii (de trei ori) şi cÎnd se cÎnt?: Sfinte Dumnezeule… cel mai de pe urm?, atunci ridic? SfÎntul Aer şi punÎndu-l iar?şi peste capul celui mai mare şi peste capetele tuturor celorlalţi Preoşi, Înainte mergÎnd dou? SfeÎnice aprinse şi Diaconii c?dind spre SfÎntul Aer, ieşim afar? din  Biseric? şi mergem pÎn? În dreptul crucii celei din dreapta, cÎnt?reşii cÎntÎnd Sfinte Dumnezeule… funebru. Diaconul zice Ectenia: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule… şi pomene?te pe ?mp?raşii sau pe Domnii, apoi pe Mitropolitul sau pe Episcopul şi pe Egumenul, apoi zice: Înc? ne rug?m pentru bună Întocmire a v?zduhului, pentru buna rodire a pămîntului şi pentru vremi cu pace şi pentru toşi Drept m?ritorii cre?tini… iar la sf?rşitul ei, Preotul spune Ecfonisul. Apoi mergÎnd şi stÎnd În dreptul SfÎntului Altar, cÎntÎndu-se: Sfinte Tare…, Diaconul zice aceeaşi Ectenie, Pomenind pe ?mp?rat sau pe Domn sau pe Arhierei sau pe Egumen, dup? care: Înc? ne rug?m… şi-i pomene?te pe ctitori şi pe cei mai Înainte adormişi p?rinşi şi fraşi ai no?tri, drept m?ritorii cre?tini, apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi dreptm?ritorii cre?tini… iar Preotul spune Ecfonisul. Iar cÎnd suntem În dreptul Stranei celei de-a stÎnga, cÎnd se cÎnt?: Sfinte f?r? de moarte…, Diaconul zice Ectenia cea ar?tat? mai sus şi ad?ugÎnd, zice: Înc? ne rug?m pentru fraşii no?tri Preoşi, Ieromonahi, Ierodiaconi, Diaconi, Monahi şi Monahii şi pentru toşi cei Întru Hristos fraşi ai no?tri, apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi drept m?ritorii cre?tini…, dup? care Preotul spune iar?şi Ecfonisul. Apoi mergÎnd În spatele Bisericii spre Apus, Diaconul zice iar?şi Ectenia cea ar?tat? mai sus şi mai adaug?: Înc? ne rug?m pentru cei ce aduc daruri şi fac bine În SfÎnt? şi Întru tot cinstit? Biserica aceasta, pentru cei ce se ostenesc şi cÎnt? şi pentru tot poporul care st? Înainte şi a?teapt? de la Tine mare şi mult? mil?. apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi dreptm?ritorii cre?tini…; Înc? ne rug?m pentru ca se p?zeasc? SfÎnt loca?ul acesta şi ?ara aceasta… şi celelalte, dup? care Preotul spune Ecfonisul: Auzi-ne pe noi Dumnezeule c? milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu e?ti… Dup? aceea intr?m În biseric?, iar Preoşii, cu SfÎntul Aer se opresc la Uşile ?mp?r?te?ti şi stÎnd acolo cel mai mare zice: În?elepciune drepşi! apoi intr? În SfÎntul Altar prin Uşile ?mp?r?te?ti şi cÎnt? Troparul  glas 2: Iosif cel cu bun chip…, (o dat?) şi apoi Întind SfÎntul Aer, iar?şi pe SfÎnta Mas?, iar Cite?ul zice Îndat? Troparul Proorociei, glas 2: Cel ce şii marginile lumii… şi celelalte, Slav?… şi acum… tot acelaşi Tropar şi Îndat? zice Prochimenul, glas 4: Scoal?-te Doamne ajut?-ne nou? şi ne izb?ve?te pe noi pentru numele T?u…, cu Stihul: Dumnezeule cu urechile noastre am auzit… Apoi Citirea din Proorocia lui Iezechiel: Fost-a peste mine mÎna Domnului… Dup? aceea punem Prochimenul Apostolului, glas 7: Scoal?-Te Doamne Dumnezeul Meu Înal??-se mÎna Ta…, cu Stihul: M?rturisi-m?-voi şie Doamne cu toat? inima mea… Apostolul din Cartea cea către Corinteni: Fraşilor puşin aluat dospe?te toat? fr?mÎnt?tura, Aliluia…, glas 5: S? Învieze Dumnezeu şi s? se risipeasc? vr?jmaşii Lui…, cu Stihul: Precum se stinge fumul s? se sting?…, Stihul al doilea: A?a s? piar? p?c?toşii de la fa?a lui Dumnezeu… Evanghelia de la Matei: Iar a doua zi care este dup? Vineri…, cu sf?rşitul: Pecetluind-o cu p?zire… Apoi Ectenia: S?  zicem toşi… şi Ectenia: S? plinim rug?ciunea noastr? cea de diminea??… şi Otpustul, dup? care prin Mănăstiri se face s?rutarea Aerului spre Închipuirea punerii În mormÎnt. Iar unde nu este SfÎntul Aer se s?rut? Icoanele, iar CÎnt?reşii cÎnt? Stihira glas 5: Venişi s? fericim pe Iosif cel pururea fericit… Urmeaz? Ceasul 1, la  care punem Troparul zilei din Triod. Dup? Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Condacul Triodului şi celelalte şi Otpustul cel final.

                Iar la ceasul al patrulea din zi toac? Paraclisierul În toaca cea mic? şi adunÎndu-ne În Biseric? citim Ceasul 3 şi 6, citindu-le ?mpreun? În pridvor. La ele zicem Troparul şi Condacul Zilei şi al Triodului, şi Fericirile: Întru ?mp?r?şia Ta…, le citim repede f?r? s? le cÎnt?m, dup? care punem: Pomene?te-ne pe noi Doamne… (de trei ori) şi Rug?ciunea:….. Ceat? Îngereasc?… şi celelalte, Slav?…, Ceata Sfinţilor Îngeri…, şi acum… Crezul: Cred Într-unul Dumnezeu… Apoi Rug?ciunea: Sl?be?te, las?, iart?…  Iar dup? Tat?l nostru… punem Condacul zilei din Triod: Cel ce ai Încuiat adÎncul…, apoi Doamne miluie?te… (de 12 ori) şi Rug?ciunea: Prea SfÎnt? Treime… Apoi Cuvine-se s? te fericim… şi Otpustul.

 

ÎnTRU ACEAST? SFÎnT? ?I MARE S?MB?T? SEARA

                La zece ceasuri din zi sau şi mai devreme cÎnd va socoti cel mai mare, Paraclisierul toac? În toaca cea mare şi se trag toate clopotele prelung, şi adunÎndu-ne În Biseric? se ?mbrac? Preotul În toate ve?mintele cele preo?e?ti şi Diaconul În stihar şi binecuvÎntÎnd Preotul Începem Vecernia, zicÎnd: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… zicem Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?… şi acum…, apoi Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi Psalmul de sear? obiÎnuit: BinecuvÎnteaz?  suflete al meu pe Domnul… Dup? aceea Ectenia cea mare, cu Ecfonisul ei. CÎnt?m Doamne strigat-am… pe glas 1, timp În care Preotul şi Diaconul mergÎnd fac Proscomidia, şi  noi punem Stihirile, pe opt, şi cÎnt?m patru Stihiri ale Învierii, glas 1: Rug?ciunile noastre cele de sear?… timp În care Diaconul c?de?te toat? Biserica şi pe fraşi dup? rÎnduiala obiÎnuit?. Punem apoi trei Stihiri Samoglasnice ale Triodului repetÎnd una şi f?cÎnd astfel patru, glas 8: Ast?zi iadul suspinÎnd strig?…, (de dou? ori) şi celelalte c?te o dat?, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte a Închipuit-o marele Moise…, şi acum… a N?sc?toarei, cea dintşi a glasului: Pe ceea ce este slava a toat? lumea… Urmeaz? Vohodul cu Evanghelia, Lumin? lin?… Dup? aceea nu zicem Prochimen, ci Îndat? Preotul sau Diaconul spune În?elepciune!  şi Cite?ul Începe Citirile zilei din Triod, dup? rÎnduiala lor, care de toate sunt 15. Iar dup? sf?rşitul Citirilor punem Ectenia cea mic? şi Preotul zice Ecfonisul: C? sfÎnt e?ti Dumnezeul nostru… În locul CÎnt?rii Sfinte Dumnezeule… cÎnt?m: C?şi Întru Hristos v-aşi botezat… şi punem Prochimenul, glas 5: Tot pămîntul s? se-nchine şie şi s?-şi cÎnte şie…, cu Stihul: Strigaşi Domnului tot pămîntul cÎntaşi numele Lui… Apostolul din Cartea cea către Romani: Fraşilor c?şi Întru Hristos Iisus ne-am botezat… Iar Aliluia… şi Psalmul lui David, nu-l zicem, ci dup? ce va zice Preotul: Pace şie…, Cite?ul Îndat?, În loc de Aliluia… zice, Stihul, glas 7: Scoal?-te Dumnezeule, judec? pămîntul c? Tu vei mo?teni Întru toate neamurile… iar cÎnt?reşii zic acelaşi Stih, dup? care se pun celelalte, cu Stihurile lor, la sf?rşit se pune iar?şi Stihul: Scoal?-te Doamne judec? pămîntul… Iar cÎnd se cÎnt? acestea, Preotul şi Diaconul se dezbrac? de ve?minte şi se ?mbrac? cu ve?minte albe. Apoi se zice Evanghelia de la Matei: În seara S?mbetei…, cu sf?rşitul: PÎn? la sf?rşitul veacului. Amin. şi dup? rÎnduial? se pune Dumnezeiasca Liturghie a Marelui Vasile. În locul CÎnt?rii Heruvicului se cÎnt? Troparul acesta glas 8: S? tac? tot trupul omenesc…, iar În locul Axionului se pune Irmosul: Nu te tÎngui pentru Mine maic?… Priceasna: Sculatu-sa ca din somn Domnul şi a Înviat mÎntuindu-ne pe noi…, apoi Aliluia… (de trei ori) şi se d? anafura de către Preot şi Otpustul, dup? care se face obiÎnuita BinecuvÎntare a pşinilor şi a vinului. Preotul vine şi le c?de?te şi zice obiÎnuita Rug?ciune a binecuvÎnt?rii: Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce ai binecuvÎntat cele cinci pşini… şi celelalte, apoi zicem: Amin şi Otpustul.

                Se cuvine s? ?tim: c? dac? pentru oarecare mare nevoie nu se face Liturghie, Atunci cÎnt?m, la:  Doamne strigat-am… Stihirile pe opt, trei ale Învierii, una a lui Anatolie şi trei ale Triodului, punÎndu-le, pe patru, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte a Închipuit marele Moise…, şi acum… a N?sc?toarei, cea dintşi a glasului: Ceea ce este slava a toat? lumea… Vohodul cu c?delni?a, Lumin? lin?…, apoi Prochimenul glas 6: Domnul a ?mp?r?şit… şi Citirile zilei din Triod, dup? rÎnduiala lor. Iar dup? sf?rşitul Citirilor punem Ectenia: S? zicem toşi…, apoi Învrednice?te-ne Doamne În seara aceasta…, iar dup? aceasta iar?şi Ectenia: S? plinim rug?ciunea noastr? cea de sear?… La Stihoavn? punem Stihirile Învierii, glas 1: Cu patima ta Hristoase… şi celelalte trei, dup? Alfavita, cu Stihrile lor: Domnul a ?mp?r?şit…, Slav?… şi acum… a N?sc?toarei. Iat? s-a ?mplinit Proorocia Isaiei… Apoi Acum sloboze?te…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul, glas 2: Iosif cel cu bun chip…, Slav?…  CÎnd Te-ai pogor?t la moarte…, şi acum… Mironosi?ele femei… şi Otpustul.

                Este dator Eclesiarhul  ca s? aib? grij? cu de-a dÎnsul, ca atunci cÎnd se va s?v?rşi SfÎnta Liturghie s? fie ceasul al doilea din noapte iar dup? Otpust nu ieşim din Biseric? la mas? ci st? fiecare la locul s?u În t?cere şi cu bună cucernicie. şi Îndat? intr? buc?tarul şi d? fraşilor c?te o bucat? de pşine, ca şi cum ar fi c?te o prescur?, fiind preg?tite special pentru aceasta, Înc?t s? fie pşinea de c?te o jum?tate de kilogram, m?surat? Întocmai, şi le mai d? c?te ?ase smochine sau finice şi c?te un pahar de vin. Iar unde nu este vin fraşii beau must de miere sau din secar?, iar smochine se g?sesc În cele mai multe p?rşi ale lumii. şi apoi gustÎndu-le pe cele ?mp?rşite se pune Îndat? Citire mare din faptele Sfinţilor Apostoli, de la Început şi Cite?ul zice Începutul, iar Preotul spune: Pentru Rug?ciunile Sfinţilor Apostoli Doamne Iisuse Hristoase Dumnezeul nostru, miluie?te-ne pe noi. Iar dup? ce r?spundem: Amin., Începe Cite?ul a citi.

                Se cuvine s? ?tim: c? În Înv???turile Sfinţilor Apostoli şi În alte ?Înv???turi ale oarec?rora dintre Sfinţii P?rinşi, poruncesc ca pÎn? la CÎntarea Canonului s? ajuneze credincioşii. SfÎntul al VI Sobor Ecumenic porunce?te s? se ajuneze pÎn? la miezul nopşii, iar Tipicile Mănăstirii Studişilor şi ale Ierusalimului şi al SfÎntului Munte al Athosului zic ca, pÎn? la al treilea ceas din noapte s? se s?v?r?easc? Slujba şi a?a s? nu se mÎnÎnce nimic altceva În afar? de pşine şi poame şi puşin vin. Deci toate aceste a?a dup? cum trebuie     le-am adunat aici şi le-am pus Înaintea tuturor fraşilor no?tri celor Întru Hristos, precum s-a scris mai sus, dup? Tipicul cel p?rintesc, ca ?mpreun? dup? apusul soarelui, unde şi la ce vreme şi ceas ajunge Otpustul, trebuie s? se toace.

Iar dup? aceast? gustarea a fraşilor se face Citire de la aceleaşi Fapte ale Sfinţilor Apostoli, dup? cum s-a zis mai Înainte şi s? ia aminte cel mai mare al Bisericii, ca s? se citeasc? Faptele Apostolilor toate pÎn? la sf?rşit, iar fraşii toşi s? asculte cu luare aminte şi s? nu se leneveasc? cineva şi s? se dea la somn pe sine-şi, temÎndu-se de spurc?ciunea ispititorului vr?jma?, pentru c? În ni?te vremi ca acestea şi În aceste locuri se s?rguie?te du?manul a spurca pe monahii cei ce nu iau aminte şi nu se p?zesc pe ei şi sunt somnoroşi. şi se schimb? Cite?ul şi se cite?te pÎn? la ceasul al no?lea din noapte. Dup? aceea aprinde Paraclisierul toate candelele şi luÎnd BinecuvÎntarea de la cel mai mare, merge şi toac? În toaca cea mic?, iar Cite?ul Înceteaz? Citirea. şi Îndat? BinecuvÎntÎnd Preotul, zicem: Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru…,  Doamne miluie?te…(de 12 ori), Slav?… şi acum…, Venişi s? ne-nchin?m… (de trei ori) şi Psalmul 50. Apoi cÎnt?m Canonul S?mbetei celei Mari, glas 6: Pe cela ce a acoperit cu valul m?rii…, Irmosul punÎndu-se de c?te dou? ori şi Troparele punÎndu-le pe doisprezece, cu Stihrile CÎnt?rilor, iar la sf?rşit cÎntÎnd Irmosul amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? CÎntarea a treia punem Sedealna, glas 1, Însuşi Podobnia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…, Slav?… şi acum… tot aceasta. şi se cite?te CuvÎntul SfÎntului de   Epifanie al Ciprului, al c?rui Început este: Ce este  ast?zi aceast? t?cere mult? c? ?mp?ratul doarme… Dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul şi Icosul S?mbetei celei Mari: Cel ce a Încuiat adÎncul… şi citim din CuvÎntul SfÎntului Ioan Gur? de Aur, cel de la sf?rşitul Evangheliei lui Matei, sau din CuvÎntul SfÎntului Ioan, de la CuvÎntul pentru Înviere Dup? aceasta punem CÎntarea a ?asea şi celelalte. Dup? CÎntarea a noua punem Irmosul cel de pe urm? În amÎndou? stranele ?mpreun?. Apoi Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul glas 2: CÎnd Te-ai pogor?t la moarte… şi Ectenia: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule…, apoi Otpustul cel scris mai Înainte.

Dup? sf?rşitul Psalmilor se pune Ectenia cea mare. La: Dumnezeu este Domnul… punem Troparul glas 2: Iosif cel cu bun chip… Slav?… CÎnd Te-ai pogor?t la moarte via?a cea f?r? de moarte…, şi acum…: Mironosi?ele femei cele ce st?teau lÎng? mormÎnt… Dup? aceea cel mai mare ?mparte lumÎn?ri fraşilor şi Începem a cÎnta: Fericişi cei f?r? de prihan?…, cu glas dulce, iar dup? fiecare Stih punem Troparele cele de laud?, pe care le cÎnt? cÎnt?reşii, glas 5: Bine e?ti cuvÎntat Doamne Înva??-m? Îndrept?rile Tale…; apoi Fericişi cei f?r? de prihan? În cale, care umbl? În legea Domnului…, apoi Lauda, pe glas 5: Via?? În mormÎnt Te-ai pus Hristoase… şi celelalte Tropare cu Stihrile lor. Atunci cel mai mare c?de?te toat? biserica şi pe fraşi dup? rÎnduial?, iar la sf?rşit cÎnt?m Slav?… Treimica,  şi acum… a N?sc?toarei şi amÎndou? stranele ?mpreun?, cÎnt? Troparul cel dintşi. Apoi Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? s-a binecuvÎntat numele T?u…, iar dup? c?dire Începe a doua stare, cealalt? stran? cÎntÎnd Troparul: Cuvine-se s? Te m?rim pe Tine d?t?torule de via??…, iar Preotul c?de?te numai Icoanele cele dintşi şi stranele. Apoi dup? sf?rşitul st?rii se cÎnt? Slav?… Treimica, şi acum… a N?sc?toarei, şi iar?şi Troparul cel dintşi, care se cÎnt?  În amÎndou? stranele ?mpreun?. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi Ecfonisul: C? sfÎnt e?ti Dumnezeul nostru… Apoi Începem a treia stare, iar cel mai mare c?dind, Strana cÎnt? Troparul glas 3: Neamurile, toate cÎntare aduc Îngrop?rii Tale Hristoase al meu…, iar la sf?rşit se pune Slav?…, Treimica, şi acum… a N?sc?toarei, dup? cum s-a ar?tat mai sus. şi imediat se cÎnt? Troparele Învierii, glas 5: Bine e?ti cuvÎntat Doamne…, apoi Troparele: Soborul Îngeresc s-a mirat… şi celelalte dup? rÎnduiala lor. Urmeaz? Ectenia cea mic? şi Sedealna zilei, glas 1, Podobia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…; Cu giulgiu curat şi cu miresme Dumnezee?ti…, Slav?… tot aceasta, şi acum…: SpşimÎntatu-s-au cetele Îngere?ti… Apoi Citire din T?lcuirea SfÎntului Ioan Gur? de Aur, la Evanghelia de la Matei. Iar a doua zi care este dup? Vineri, nu zicem: Învierea lui Hristos…,  ci Îndat? spunem Psalmul 50. Punem Canonul, glas 6, CÎntarea Întşi, Irmosul: Pe Cel ce a acoperit cu valul marea oarecÎnd…, punÎndu-se de c?te dou? ori, şi Troparele punÎndu-se pe doisprezece, apoi iar?şi se pune Irmosul, cÎntÎndu-se ?mpreun? de amÎndou? stranele. Canonul este, de la CÎntarea Întşi pÎn? la CÎntarea a ?asea, alc?tuit de SfÎntul Marcu Monahul, Episcopul Idruntului, iar Irmoasele sunt alc?tuite de o oarecare femeie, care se numea Vasia. Iar de la CÎntarea a ?asea pÎn? la sf?rşit, Canonul este f?cut de către SfÎntul Cosma. Dup? CÎntarea a treia punem Sedealna, glas 1, Însuşi Podobia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…, Slav?… şi acum…, tot aceasta. Dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul glas 6: Cel ce a Încuiat adÎncul mort se vede…, apoi Icosul şi citim Sinaxarul. La CÎntarea a noua nu cÎnt?m: Ceea ce e?ti mai cinstit?…, ci punem Irmosul: Nu te tÎngui pentru mine Maic?… (de dou? ori), apoi iar?şi acelaşi Irmos, cÎntÎndu-se ?mpreun? de amÎndou? stranele. Dup? CÎntarea a noua nu punem LuminÎnda, ci În locul ei cÎnt?m: SfÎnt este Domnul Dumnezeul nostru… (de trei ori), glas 2. La Laude punem patru Stihiri şi cÎnt?m Stihirile Samoglasnice, glas 2: Ast?zi cuprinde mormÎntul…, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte o a  Închipuit marele Moise…, şi acum…: PreabinecuvÎntat? e?ti… Apoi Doxologia cea mare, În timpul c?reia cel mai mare intr? În SfÎntul Altar, cu Preoşii şi cu Diaconii şi se ?mbrac? În toate ve?mintele cele Sfinţite, iar Preoşii numai În Feloane, şi iese cel mai mare cu Evanghelia sub SfÎntul Aer, pe care ?l şin Preoşii deasupra, iar Diaconii ?l c?desc. În acea vreme se trag clopotele şi ieşim afar? cu lumÎn?ri şi cu dou? SfeÎnice, care merg Înainte, În timp ce amÎndou? stranele cÎnt?: Sfinte Dumnezeule… cel funebru, deasupra MormÎntului. şi vine Egumenul cu Preoşii Înaintea Uşilor ?mp?r?te?ti şi acolo stau a?teptÎnd Sf?rşitul CÎnt?rii: Sfinte Dumnezeule… cel de pe urm?. Iar dup? ce se termin? Sfinte Dumnezeule… intr? cel mai mare cu Evanghelia prin Uşile ?mp?r?te?ti şi pune Evanghelia pe SfÎnta Mas?, iar SfÎntul Aer ?l pune pe masa cea g?tit? În chipul MormÎntului, cel mai mare zicÎnd: În?elepciune drepşi! , iar noi Îndat? cÎnt?m Troparul: Iosif cel cu bun chip… (o dat?).

                ÎnSEMNARE: În vremurile cele de acum, nu se p?ze?te aceast? rÎnduial? veche, c?ci şi Biserica cea Mare şi toat? Cre?tin?tatea din evlavia cea mare şi din dragostea cea pentru Îngroparea Domnului nostru Iisus Hristos au luat obiceiul ce urmeaz? În acest fel:             Vineri seara la Vecernie, cÎnd Începe s? se cÎnte la Stihoavn?: CÎnd de pe lemn…, intr? cel mai mare În SfÎntul Altar şi se ?mbrac? În toate ve?mintele cele preo?e?ti, iar ceilalţi preoşi numai În Feloane şi Diaconii În Stihare. Iar cÎnd Încep cÎnt?reşii a cÎnta: Slav?… şi acum… a Stihoavnei, glas 5: Pe Tine Cel ce te ?mbraci cu lumina ca şi cu o hain?…, pe care o cÎnt? rar şi cu glas dulce, atunci, cel mai mare şi Preoşii ?mpreun? cu dÎnsul sco?Înd SfÎntul Aer, ?l ridic? de pe SfÎnta Mas? şi cel mai mare ?l c?de?te În chipul Crucii (de trei ori), iar dup? aceea ridic? SfÎntul Aer, SfÎnta Evanghelie şi SfÎnta Cruce, şi purtÎndu-l deasupra capetelor lor ei ies pe Uşile ?mp?r?te?ti şi se Întorc pe dup? SfeÎnicul cel dinspre miazÎnoapte şi vin În mijlocul Bisericii, unde este masa preg?tit? şi ?mpodobit? şi pun SfÎntul Aer pe masa aceea, apoi Evanghelia În partea cea către cap, iar SfÎnta Cruce o pun către picioare, citeşii zicÎnd: Acum sloboze?te…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… Preoşii cÎnt? Troparul, glas 2: Iosif cel cu bun chip…, Slav?… şi acum…: Mironosi?ele femei…, În timpul c?rora, cel mai mare c?de?te SfÎntul Aer În chipul crucii (de trei ori) şi face trei metanii mari, s?rutÎnd SfÎntul Aer, avÎnd capul descoperit, apoi mai face o metanie la sf?rşit. La fel fac şi Preoşii mergÎnd doi c?te doi, iar pe urm? merg şi fraşii şi f?cÎnd şi ei asemenea, s?rut? SfÎntul Aer. Astfel st? SfÎntul Aer pe masa aceasta pÎn? a doua zi diminea?a, spre s?rutarea tuturor, fiind aprinse dou? f?clii toat? noaptea şi fiind pus? t?mşie aprins? deasupra mesei. Iar a doua zi cÎntÎndu-se Doxologia cea mare, iese cel mai mare cu Preoşii din SfÎntul Altar, ?mbr?caşi cu ve?mintele cele Preo?e?ti şi stau ?mprejurul mesei celei pe care este SfÎntul Aer. Iar cÎnd Încep cÎnt?reşii a cÎnta Sfinte Dumnezeule…, atunci cel mai mare, ?mpreun? cu Diaconul, şi cu f?clii În mÎn?, c?de?te SfÎntul Aer În chipul crucii (de trei ori) şi cÎnd se cÎnt?: Sfinte Dumnezeule… cel mai de pe urm?, atunci ridic? SfÎntul Aer şi punÎndu-l iar?şi peste capul celui mai mare şi peste capetele tuturor celorlalţi Preoşi, Înainte mergÎnd dou? SfeÎnice aprinse şi Diaconii c?dind spre SfÎntul Aer, ieşim afar? din  Biseric? şi mergem pÎn? În dreptul crucii celei din dreapta, cÎnt?reşii cÎntÎnd Sfinte Dumnezeule… funebru. Diaconul zice Ectenia: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule… şi pomene?te pe ?mp?raşii sau pe Domnii, apoi pe Mitropolitul sau pe Episcopul şi pe Egumenul, apoi zice: Înc? ne rug?m pentru bună Întocmire a v?zduhului, pentru buna rodire a pămîntului şi pentru vremi cu pace şi pentru toşi Drept m?ritorii cre?tini… iar la sf?rşitul ei, Preotul spune Ecfonisul. Apoi mergÎnd şi stÎnd În dreptul SfÎntului Altar, cÎntÎndu-se: Sfinte Tare…, Diaconul zice aceeaşi Ectenie, Pomenind pe ?mp?rat sau pe Domn sau pe Arhierei sau pe Egumen, dup? care: Înc? ne rug?m… şi-i pomene?te pe ctitori şi pe cei mai Înainte adormişi p?rinşi şi fraşi ai no?tri, drept m?ritorii cre?tini, apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi dreptm?ritorii cre?tini… iar Preotul spune Ecfonisul. Iar cÎnd suntem În dreptul Stranei celei de-a stÎnga, cÎnd se cÎnt?: Sfinte f?r? de moarte…, Diaconul zice Ectenia cea ar?tat? mai sus şi ad?ugÎnd, zice: Înc? ne rug?m pentru fraşii no?tri Preoşi, Ieromonahi, Ierodiaconi, Diaconi, Monahi şi Monahii şi pentru toşi cei Întru Hristos fraşi ai no?tri, apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi drept m?ritorii cre?tini…, dup? care Preotul spune iar?şi Ecfonisul. Apoi mergÎnd În spatele Bisericii spre Apus, Diaconul zice iar?şi Ectenia cea ar?tat? mai sus şi mai adaug?: Înc? ne rug?m pentru cei ce aduc daruri şi fac bine În SfÎnt? şi Întru tot cinstit? Biserica aceasta, pentru cei ce se ostenesc şi cÎnt? şi pentru tot poporul care st? Înainte şi a?teapt? de la Tine mare şi mult? mil?. apoi: Înc? ne rug?m pentru toşi dreptm?ritorii cre?tini…; Înc? ne rug?m pentru ca se p?zeasc? SfÎnt loca?ul acesta şi ?ara aceasta… şi celelalte, dup? care Preotul spune Ecfonisul: Auzi-ne pe noi Dumnezeule c? milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu e?ti… Dup? aceea intr?m În biseric?, iar Preoşii, cu SfÎntul Aer se opresc la Uşile ?mp?r?te?ti şi stÎnd acolo cel mai mare zice: În?elepciune drepşi! apoi intr? În SfÎntul Altar prin Uşile ?mp?r?te?ti şi cÎnt? Troparul  glas 2: Iosif cel cu bun chip…, (o dat?) şi apoi Întind SfÎntul Aer, iar?şi pe SfÎnta Mas?, iar Cite?ul zice Îndat? Troparul Proorociei, glas 2: Cel ce şii marginile lumii… şi celelalte, Slav?… şi acum… tot acelaşi Tropar şi Îndat? zice Prochimenul, glas 4: Scoal?-te Doamne ajut?-ne nou? şi ne izb?ve?te pe noi pentru numele T?u…, cu Stihul: Dumnezeule cu urechile noastre am auzit… Apoi Citirea din Proorocia lui Iezechiel: Fost-a peste mine mÎna Domnului… Dup? aceea punem Prochimenul Apostolului, glas 7: Scoal?-Te Doamne Dumnezeul Meu Înal??-se mÎna Ta…, cu Stihul: M?rturisi-m?-voi şie Doamne cu toat? inima mea… Apostolul din Cartea cea către Corinteni: Fraşilor puşin aluat dospe?te toat? fr?mÎnt?tura, Aliluia…, glas 5: S? Învieze Dumnezeu şi s? se risipeasc? vr?jmaşii Lui…, cu Stihul: Precum se stinge fumul s? se sting?…, Stihul al doilea: A?a s? piar? p?c?toşii de la fa?a lui Dumnezeu… Evanghelia de la Matei: Iar a doua zi care este dup? Vineri…, cu sf?rşitul: Pecetluind-o cu p?zire… Apoi Ectenia: S?  zicem toşi… şi Ectenia: S? plinim rug?ciunea noastr? cea de diminea??… şi Otpustul, dup? care prin Mănăstiri se face s?rutarea Aerului spre Închipuirea punerii În mormÎnt. Iar unde nu este SfÎntul Aer se s?rut? Icoanele, iar CÎnt?reşii cÎnt? Stihira glas 5: Venişi s? fericim pe Iosif cel pururea fericit… Urmeaz? Ceasul 1, la  care punem Troparul zilei din Triod. Dup? Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Condacul Triodului şi celelalte şi Otpustul cel final.

                Iar la ceasul al patrulea din zi toac? Paraclisierul În toaca cea mic? şi adunÎndu-ne În Biseric? citim Ceasul 3 şi 6, citindu-le ?mpreun? În pridvor. La ele zicem Troparul şi Condacul Zilei şi al Triodului, şi Fericirile: Întru ?mp?r?şia Ta…, le citim repede f?r? s? le cÎnt?m, dup? care punem: Pomene?te-ne pe noi Doamne… (de trei ori) şi Rug?ciunea:….. Ceat? Îngereasc?… şi celelalte, Slav?…, Ceata Sfinţilor Îngeri…, şi acum… Crezul: Cred Într-unul Dumnezeu… Apoi Rug?ciunea: Sl?be?te, las?, iart?…  Iar dup? Tat?l nostru… punem Condacul zilei din Triod: Cel ce ai Încuiat adÎncul…, apoi Doamne miluie?te… (de 12 ori) şi Rug?ciunea: Prea SfÎnt? Treime… Apoi Cuvine-se s? te fericim… şi Otpustul.

 

ÎnTRU ACEAST? SFÎnT? ?I MARE S?MB?T? SEARA

                La zece ceasuri din zi sau şi mai devreme cÎnd va socoti cel mai mare, Paraclisierul toac? În toaca cea mare şi se trag toate clopotele prelung, şi adunÎndu-ne În Biseric? se ?mbrac? Preotul În toate ve?mintele cele preo?e?ti şi Diaconul În stihar şi binecuvÎntÎnd Preotul Începem Vecernia, zicÎnd: ?mp?rate Ceresc…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… zicem Doamne miluie?te… (de 12 ori), Slav?… şi acum…, apoi Venişi s? ne Închin?m… (de trei ori) şi Psalmul de sear? obiÎnuit: BinecuvÎnteaz?  suflete al meu pe Domnul… Dup? aceea Ectenia cea mare, cu Ecfonisul ei. CÎnt?m Doamne strigat-am… pe glas 1, timp În care Preotul şi Diaconul mergÎnd fac Proscomidia, şi  noi punem Stihirile, pe opt, şi cÎnt?m patru Stihiri ale Învierii, glas 1: Rug?ciunile noastre cele de sear?… timp În care Diaconul c?de?te toat? Biserica şi pe fraşi dup? rÎnduiala obiÎnuit?. Punem apoi trei Stihiri Samoglasnice ale Triodului repetÎnd una şi f?cÎnd astfel patru, glas 8: Ast?zi iadul suspinÎnd strig?…, (de dou? ori) şi celelalte c?te o dat?, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte a Închipuit-o marele Moise…, şi acum… a N?sc?toarei, cea dintşi a glasului: Pe ceea ce este slava a toat? lumea… Urmeaz? Vohodul cu Evanghelia, Lumin? lin?… Dup? aceea nu zicem Prochimen, ci Îndat? Preotul sau Diaconul spune În?elepciune!  şi Cite?ul Începe Citirile zilei din Triod, dup? rÎnduiala lor, care de toate sunt 15. Iar dup? sf?rşitul Citirilor punem Ectenia cea mic? şi Preotul zice Ecfonisul: C? sfÎnt e?ti Dumnezeul nostru… În locul CÎnt?rii Sfinte Dumnezeule… cÎnt?m: C?şi Întru Hristos v-aşi botezat… şi punem Prochimenul, glas 5: Tot pămîntul s? se-nchine şie şi s?-şi cÎnte şie…, cu Stihul: Strigaşi Domnului tot pămîntul cÎntaşi numele Lui… Apostolul din Cartea cea către Romani: Fraşilor c?şi Întru Hristos Iisus ne-am botezat… Iar Aliluia… şi Psalmul lui David, nu-l zicem, ci dup? ce va zice Preotul: Pace şie…, Cite?ul Îndat?, În loc de Aliluia… zice, Stihul, glas 7: Scoal?-te Dumnezeule, judec? pămîntul c? Tu vei mo?teni Întru toate neamurile… iar cÎnt?reşii zic acelaşi Stih, dup? care se pun celelalte, cu Stihurile lor, la sf?rşit se pune iar?şi Stihul: Scoal?-te Doamne judec? pămîntul… Iar cÎnd se cÎnt? acestea, Preotul şi Diaconul se dezbrac? de ve?minte şi se ?mbrac? cu ve?minte albe. Apoi se zice Evanghelia de la Matei: În seara S?mbetei…, cu sf?rşitul: PÎn? la sf?rşitul veacului. Amin. şi dup? rÎnduial? se pune Dumnezeiasca Liturghie a Marelui Vasile. În locul CÎnt?rii Heruvicului se cÎnt? Troparul acesta glas 8: S? tac? tot trupul omenesc…, iar În locul Axionului se pune Irmosul: Nu te tÎngui pentru Mine maic?… Priceasna: Sculatu-sa ca din somn Domnul şi a Înviat mÎntuindu-ne pe noi…, apoi Aliluia… (de trei ori) şi se d? anafura de către Preot şi Otpustul, dup? care se face obiÎnuita BinecuvÎntare a pşinilor şi a vinului. Preotul vine şi le c?de?te şi zice obiÎnuita Rug?ciune a binecuvÎnt?rii: Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce ai binecuvÎntat cele cinci pşini… şi celelalte, apoi zicem: Amin şi Otpustul.

                Se cuvine s? ?tim: c? dac? pentru oarecare mare nevoie nu se face Liturghie, Atunci cÎnt?m, la:  Doamne strigat-am… Stihirile pe opt, trei ale Învierii, una a lui Anatolie şi trei ale Triodului, punÎndu-le, pe patru, Slav?… glas 6: Ziua de ast?zi cu tain? mai Înainte a Închipuit marele Moise…, şi acum… a N?sc?toarei, cea dintşi a glasului: Ceea ce este slava a toat? lumea… Vohodul cu c?delni?a, Lumin? lin?…, apoi Prochimenul glas 6: Domnul a ?mp?r?şit… şi Citirile zilei din Triod, dup? rÎnduiala lor. Iar dup? sf?rşitul Citirilor punem Ectenia: S? zicem toşi…, apoi Învrednice?te-ne Doamne În seara aceasta…, iar dup? aceasta iar?şi Ectenia: S? plinim rug?ciunea noastr? cea de sear?… La Stihoavn? punem Stihirile Învierii, glas 1: Cu patima ta Hristoase… şi celelalte trei, dup? Alfavita, cu Stihrile lor: Domnul a ?mp?r?şit…, Slav?… şi acum… a N?sc?toarei. Iat? s-a ?mplinit Proorocia Isaiei… Apoi Acum sloboze?te…, Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul, glas 2: Iosif cel cu bun chip…, Slav?…  CÎnd Te-ai pogor?t la moarte…, şi acum… Mironosi?ele femei… şi Otpustul.

                Este dator Eclesiarhul  ca s? aib? grij? cu de-a dÎnsul, ca atunci cÎnd se va s?v?rşi SfÎnta Liturghie s? fie ceasul al doilea din noapte iar dup? Otpust nu ieşim din Biseric? la mas? ci st? fiecare la locul s?u În t?cere şi cu bună cucernicie. şi Îndat? intr? buc?tarul şi d? fraşilor c?te o bucat? de pşine, ca şi cum ar fi c?te o prescur?, fiind preg?tite special pentru aceasta, Înc?t s? fie pşinea de c?te o jum?tate de kilogram, m?surat? Întocmai, şi le mai d? c?te ?ase smochine sau finice şi c?te un pahar de vin. Iar unde nu este vin fraşii beau must de miere sau din secar?, iar smochine se g?sesc În cele mai multe p?rşi ale lumii. şi apoi gustÎndu-le pe cele ?mp?rşite se pune Îndat? Citire mare din faptele Sfinţilor Apostoli, de la Început şi Cite?ul zice Începutul, iar Preotul spune: Pentru Rug?ciunile Sfinţilor Apostoli Doamne Iisuse Hristoase Dumnezeul nostru, miluie?te-ne pe noi. Iar dup? ce r?spundem: Amin., Începe Cite?ul a citi.

                Se cuvine s? ?tim: c? În Înv???turile Sfinţilor Apostoli şi În alte ?Înv???turi ale oarec?rora dintre Sfinţii P?rinşi, poruncesc ca pÎn? la CÎntarea Canonului s? ajuneze credincioşii. SfÎntul al VI Sobor Ecumenic porunce?te s? se ajuneze pÎn? la miezul nopşii, iar Tipicile Mănăstirii Studişilor şi ale Ierusalimului şi al SfÎntului Munte al Athosului zic ca, pÎn? la al treilea ceas din noapte s? se s?v?r?easc? Slujba şi a?a s? nu se mÎnÎnce nimic altceva În afar? de pşine şi poame şi puşin vin. Deci toate aceste a?a dup? cum trebuie     le-am adunat aici şi le-am pus Înaintea tuturor fraşilor no?tri celor Întru Hristos, precum s-a scris mai sus, dup? Tipicul cel p?rintesc, ca ?mpreun? dup? apusul soarelui, unde şi la ce vreme şi ceas ajunge Otpustul, trebuie s? se toace.

Iar dup? aceast? gustarea a fraşilor se face Citire de la aceleaşi Fapte ale Sfinţilor Apostoli, dup? cum s-a zis mai Înainte şi s? ia aminte cel mai mare al Bisericii, ca s? se citeasc? Faptele Apostolilor toate pÎn? la sf?rşit, iar fraşii toşi s? asculte cu luare aminte şi s? nu se leneveasc? cineva şi s? se dea la somn pe sine-şi, temÎndu-se de spurc?ciunea ispititorului vr?jma?, pentru c? În ni?te vremi ca acestea şi În aceste locuri se s?rguie?te du?manul a spurca pe monahii cei ce nu iau aminte şi nu se p?zesc pe ei şi sunt somnoroşi. şi se schimb? Cite?ul şi se cite?te pÎn? la ceasul al no?lea din noapte. Dup? aceea aprinde Paraclisierul toate candelele şi luÎnd BinecuvÎntarea de la cel mai mare, merge şi toac? În toaca cea mic?, iar Cite?ul Înceteaz? Citirea. şi Îndat? BinecuvÎntÎnd Preotul, zicem: Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru…,  Doamne miluie?te…(de 12 ori), Slav?… şi acum…, Venişi s? ne-nchin?m… (de trei ori) şi Psalmul 50. Apoi cÎnt?m Canonul S?mbetei celei Mari, glas 6: Pe cela ce a acoperit cu valul m?rii…, Irmosul punÎndu-se de c?te dou? ori şi Troparele punÎndu-le pe doisprezece, cu Stihrile CÎnt?rilor, iar la sf?rşit cÎntÎnd Irmosul amÎndou? stranele ?mpreun?. Dup? CÎntarea a treia punem Sedealna, glas 1, Însuşi Podobnia: MormÎntul T?u MÎntuitorule…, Slav?… şi acum… tot aceasta. şi se cite?te CuvÎntul SfÎntului de   Epifanie al Ciprului, al c?rui Început este: Ce este  ast?zi aceast? t?cere mult? c? ?mp?ratul doarme… Dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul şi Icosul S?mbetei celei Mari: Cel ce a Încuiat adÎncul… şi citim din CuvÎntul SfÎntului Ioan Gur? de Aur, cel de la sf?rşitul Evangheliei lui Matei, sau din CuvÎntul SfÎntului Ioan, de la CuvÎntul pentru Înviere Dup? aceasta punem CÎntarea a ?asea şi celelalte. Dup? CÎntarea a noua punem Irmosul cel de pe urm? În amÎndou? stranele ?mpreun?. Apoi Sfinte Dumnezeule… şi dup? Tat?l nostru… punem Troparul glas 2: CÎnd Te-ai pogor?t la moarte… şi Ectenia: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule…, apoi Otpustul cel scris mai Înainte.

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.