versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Predic? la duminica Tomei

 Despre Îndoiala În credin??.

Fericişi cei ce n-au v?zut şi au crezut (Ioan 20, 29)

Hristos a Înviat!

Iubişi credincioşi,

În prima zi a Sfintelor Pa?ti, seara, ne spune SfÎntul Apostol şi Evanghelist Ioan, S-a ar?tat Iisus Hristos Înviat ucenicilor Sşi, ascunşi de frica iudeilor, Într-o camer? Încuiat? din Ierusalim şi le-a spus: Pace vou?! Dup? ce i-a lini?tit, c? erau tulburaşi şi cuprinşi de fric? şi i-a Încredin?at de Învierea Sa din morşi, ar?tÎndu-le mşinile şi coasta str?punse de cuie şi suli?? pe cruce, le-a ad?ugat: Precum M-a trimis pe Mine Tat?l, a?a v? trimit şi Eu pe voi (Ioan 20, 21). Prin aceste cuvinte Domnul a trimis pe Apostoli la propov?duire, avÎnd misiunea s? vesteasc? Evanghelia mÎntuirii la toate neamurile pămîntului.

Dar pentru a-i Înt?ri cu putere de sus la aceast? misiune dumnezeiasc? de Înnoire a lumii, MÎntuitorul a suflat asupra lor Duh SfÎnt, şi le-a dat putere s? ierte p?catele oamenilor, zicÎnd: Luaşi Duh SfÎnt! C?rora veşi ierta p?catele, le vor fi iertate şi c?rora le veşi şine vor fi şinute (Ioan 20, 22-23). Nimeni nu poate propov?dui pe Hristos dac? nu este trimis de Dumnezeu şi dac? nu este Înt?rit şi sfinţit de harul Duhului SfÎnt. Îns? nu este destul pentru mÎntuire numai s? citim SfÎnta Scriptur? şi s? ascult?m cuvÎntul Evangheliei. Trebuie s?-l şi facem. Nu era suficient? Apostolilor şi ucenicilor Domnului numai propov?duirea cuvÎntului. Ea singur? nu poate mÎntui f?r? pocşin??. Apostolii aveau datoria s?-i Înve?e voia lui Dumnezeu, dar s?-i cure?e şi de p?cate, adic? s? le dezlege p?catele prin spovedanie, f?r? de care nu poate fi iertare, pocşin?? şi mÎntuire. De aceea Domnul Întemeiaz? acum Taina Sfintei Spovedanii, ca urmaşii lor, episcopii şi preoşii, s? spovedeasc? pe cei ce cred, şi s?-i dezlege de p?cate. Aceasta este singura cale de mÎntuire a cre?tinilor: Credin?a dreapt? În Dumnezeu, ?mplinirea poruncilor evanghelice şi dezlegarea p?catelor prin spovedanie.

Dar, cu rÎnduiala dumnezeiasc?, apostolul Toma nu era de fa?? cu ceilalţi apostoli cÎnd S-a ar?tat Domnul. şi cÎnd i-au spus toşi: Am v?zut pe Domnul! el nici nu s-a bucurat, nici n-a voit s? cread?, pÎn? nu a v?zut cu ochii şi a pipşit cu mÎna rÎnile MÎntuitorului (Ioan 20, 25). Dup? opt zile, adic? În Duminica a doua dup? Înviere, iar?şi S-a ar?tat Iisus Hristos ucenicilor Sşi, trecÎnd prin uşile Încuiate. Atunci era şi Toma de fa??. Dup? ce le-a zis din nou: Pace vou?, a spus cu mustrare pentru Toma:Adu-şi degetul t?u Încoace şi vezi mşinile Mele, şi adu-şi mÎna ta şi o pune În coasta Mea; şi nu fi necredincios, ci credincios! (Ioan 20, 26-27). Iar Toma pipşind şi v?zÎnd rÎnile Domnului, cuprins de fric? şi uimire, a strigat cu smerenie şi credin??: Domnul meu şi Dumnezeul meu! MÎntuitorul Îns? l-a mustrat pentru puşina lui credin??, zicÎnd: Pentru c? M-ai v?zut, Tomo, ai crezut? Fericişi cei ce n-au v?zut şi au crezut! (Ioan 20, 28-29).

Toma era un apostol Îndoielnic. El a crezut numai dup? ce a v?zut şi a cercetat adev?rul, pipşind rÎnile lui Hristos. De aceea l-a şi mustrat Domnul, c?ci credin?a vine din auz, iar nu din pipşire şi vedere. Credin?a vine din interior, din inim?, iar nu din afar?. Credin?a vine din cuvÎnt. Din cuvÎntul de Înv???tur? auzit din gura mamei şi a tatei. C?ci p?rinşii trupe?ti ne sÎnt primii dasc?li de religie În via??. Apoi, credin?a noastr? În Dumnezeu ne vine şi se Înt?re?te În noi din predica preotului la biseric?, din sfaturile date de b?trÎni, din citirea c?rşilor sfinte şi mai ales din cuvintele şi Înv???turile pe care le auzim şi le citim zilnic În SfÎnta Evanghelie.

La formarea noastr? duhovniceasc? şi la sporirea dreptei credin?e În inimile noastre cel mai mare rol ?l au p?rinşii trupe?ti care ne-au n?scut şi p?rinşii suflete?ti care ne-au Înv??at şi ne-au crescut În frica de Dumnezeu, adic? preotul satului, duhovnicul şi na?ul de botez. CÎnd p?rinşii trupe?ti şi cei suflete?ti sÎnt buni şi ?şi fac datoria cre?tin? fa?? de sufletele pe care le cresc şi le p?storesc, atunci se nasc şi se formeaz? cre?tini buni, copii ascult?tori de p?rinşi, tineri cuminşi şi evlavioşi. Iar cÎnd p?rinşii trupe?ti sÎnt necredincioşi şi st?pÎnişi de patimi, iar cei suflete?ti sÎnt indiferenşi şi nep?s?tori fa?? de fiii lor suflete?ti, atunci copiii sÎnt rşi şi neascult?tori, tinerii sÎnt necredincioşi sau Îndoielnici şi caut? dovezi v?zute, ca Toma, pentru a crede În nev?zutul Dumnezeu. Cei c?s?torişi vin rar la biseric? fiind Înconjuraşi de griji pămînte?ti; mulşi ?şi ucid copiii şi unii ?şi distrug familia şi pacea sufletului prin divor?. Dar şi b?trÎnii care n-au avut În tinere?e o via?? religioas? profund? ?şi sf?r?esc via?a În beşii şi indiferen?? religioas?, spre osÎnda sufletelor lor.

De vom cugeta mai mult la Îndoiala apostolului Toma, vom În?elege mai bine sl?birea credin?ei În Dumnezeu În zilele noastre şi urm?rile ei cumplite, pe care le trşim.

Iubişi credincioşi,

Îndoiala lui Toma la Învierea Domnului a avut şi un rol providenşial. C?ci, prin pipşirea rÎnilor MÎntuitorului, Toma dovede?te celor necredincioşi c? Hristos a avut cu adev?rat trup omenesc, asemenea nou?, afar? de p?cat şi c? a p?timit cu trupul pe cruce pentru mÎntuirea lumii. Iar dac? Toma s-a Îndoit de Învierea Domnului, dup? ce şi-a pus mÎna În coasta Lui, s-a cşit de necredin?a sa şi, c?zÎnd În genunchi, şi-a m?rturisit cu lacrimi credin?a şi p?catul s?u, prin aceste cuvinte: Domnul meu şi Dumnezeul meu!

Oare c?şi dintre cre?tinii de ast?zi nu cad În p?catul Îndoielii şi al necredin?ei În Dumnezeu? Îns? se Întorc la credin??, cu cşin?? şi smerenie ca apostolul Toma? Din cauza fricii şi Petru s-a lep?dat de Hristos prin cuvintele: Nu cunosc pe omul acesta!(Matei 26, 74). Dar Îndat? dup? cÎntatul coco?ului, din miezul nopşii, Petru a ieşit afar? şi a plÎns cu amar. Toat? via?a s-a cşit Petru de c?derea şi necredin?a sa. Dar dintre noi c?şi cre?tini nu se Îndoiesc de existen?a lui Dumnezeu? C?şi nu-L Înjur? şi-L hulesc? C?şi nu caut? dovezi şi zic: «Nu cred pÎn? nu v?d!» C?şi nu caut? s? pipşie rÎnile şi coasta Domnului, c?utÎnd dovezi ale existen?ei lui Dumnezeu prin pămînt, prin m?rturii vechi, prin tainele planetelor şi ale Universului? C?şi nu zic dintre cre?tini: «Aici este raiul şi iadul! Aici pe pămînt este totul!» Iar cÎnd se v?d bolnavi, În fa?a primejdiei, a s?r?ciei şi a morşii, nici atunci nu se cşiesc ca Toma, s? zic?: «Tu e?ti Domnul meu şi Dumnezeul meu! Acum cred În Tine Doamne, c? Tu m-ai zidit şi m-ai mÎntuit. Iart?-m? de necredin?a mea!» Nici m?car la b?trÎne?e nu se Întorc la Dumnezeu ca s? plÎng? cu amar ca Petru, via?a lor din tinere?e, cheltuit? În desfr?u, În r?ut?şi şi necredin??.

Puşini sÎnt acei ce se pocşiesc de p?cate la b?trÎne?e. Cei mulşi mor a?a cum au trşit, În necredin?? şi nepocşin??, spre a lor veÎnic? osÎnd?. Cu adev?rat, mare dar este credin?a În Dumnezeu Însoşit? de fapte bune! De aceea a şi zis MÎntuitorul către Toma cea de-a zecea fericire: Fericişi cei ce n-au v?zut şi au crezut! (Ioan 20, 29). Iar cu alt prilej a zis către ucenicii Sşi:Fericit este cel ce nu se va sminti Întru Mine (Matei 11, 6). Adic? nu se va sminti din dreapta credin?? În Dumnezeu, cum s-au smintit mulşi În zilele noastre.

De ce credeşi c? se smintesc unii cre?tini În Hristos şi cad din dreapta credin?? apostolic? În tot felul de secte şi grup?ri religioase? Pentru c? ei vor s? cuprind? cu mintea lor tainele şi dogmele credin?ei. Ei vor s? pipşie cu raşiunea lor limitat? mşinile şi coasta Domnului, adic? vor s? În?eleag? adÎncul cel nep?truns al credin?ei, mai mult dec?t este dat omului s? În?eleag?.

Dar cei mai mulşi se leap?d? şi se smintesc de Biserica Întemeiat? de Hristos din cauza mÎndriei şi a neascult?rii lor. Se smintesc de Maica Domnului şi din mÎndrie şi neascultare o defaim? spunÎnd c? ar fi fost o femeie de rÎnd. Se smintesc de SfÎnta Cruce şi din aceleaşi pricini spun c? este un semn de ocar?, iar nu arm? a cre?tinilor ?mpotriva diavolilor, sfinţit? cu sÎngele lui Hristos. Se smintesc de sfintele icoane şi le numesc idoli, neÎn?elegÎnd sensul lor duhovnicesc. Se smintesc de sfinţi şi de cinstea dat? lor şi-i numesc oameni de rÎnd, iar pe ei se numesc drepşi şi mÎntuişi.

Se smintesc de preoşi, nu le recunosc harul Duhului SfÎnt primit la hirotonie şi şi judec?. Se smintesc de Tainele Bisericii Întemeiate de Hristos, prin care se revars? harul Duhului SfÎnt şi le refuz? pe toate. Se smintesc de Înv???tura Sfintei Scripturi şi o r?st?lm?cesc dup? voia şi mintea lor, spre a lor osÎnd? şi am?girea multora.

De vom r?mÎne Îns? statornici şi ascult?tori În sÎnul Bisericii Ortodoxe şi vom p?stra cu sfin?enie dreapta credin?? dat? nou? de Hristos, ne vom izb?vi de necredin?a lui Toma, de sminteala religioas? a sectelor şi vom În?elege cum trebuie În?eleas? Înv???tura Sfintei Evanghelii În sensul adev?rat al celor dou? fericiri: Fericişi cei ce n-au v?zut şi au crezut! şi Fericit este acela ce nu se va sminti Întru Mine!

Iubişi credincioşi,

Se cade nou? ast?zi, s? ne bucur?m c? st?m neclintişi În dreapta credin?? şi sÎntem fii ai Bisericii lui Hristos de dou? mii de ani. Necredincioşii se leap?d? şi caut? s? vad? pe Dumnezeu cu ochi trupe?ti; Îndoielnicii vor s? pipşie rÎnile Domnului; cei slabi În credin?? caut? minuni; sectele p?r?sesc Biserica, r?st?lm?cesc dogmele credin?ei şi vestesc alt? Evanghelie; cei robişi de patimi amÎn? pocşin?a, iar noi, fiii Învierii şi fiii lui Dumnezeu dup? har, s?-I r?mÎnem credincioşi pÎn? la sf?rşit, ?tiind c? cel ce va r?bda toate pÎn? la sf?rşit, acela se va mÎntui (Matei 24, 13). Ast?zi, a opta zi dup? Sfintele Pa?ti, Domnul Înviat S-a ar?tat Apostolilor şi le-a dat pacea Duhului SfÎnt dup? care suspin? toat? lumea. Ast?zi MÎntuitorul l-a Încredin?at pe Toma c? a Înviat cu adev?rat şi ne Încredin?eaz? şi pe noi c? vom Învia cu toşii la judecata de apoi.

De aceea s? ne bucur?m pentru Înviere. S? ne bucur?m pentru m?rturisirea de credin?? a lui Toma şi s? ne rug?m lui Dumnezeu ca şi ceilalţi Îndoielnici În credin?? şi doritori de semne şi minuni, tineri sau b?trÎni, rude, vecini şi chiar fii, s? m?rtu-riseasc? şi ei pe Hristos ?mpreun? cu Apostolul Toma. S? ne bucur?m cu adev?rat c? avem cu noi, În mşinile noastre, pe Domnul Înviat şi sÎntem izb?vişi de chinurile suflete?ti ale necredin?ei şi Îndoielii.

Noi credem În Dumnezeu şi nu c?ut?m s? iscodim tainele credin?ei sau s? pipşim coasta Domnului. Cerul Înstelat ne arat? puterea Lui. Soarele şi luna ne amintesc de str?lucirea Lui. Florile c?mpului şi armonia creaşiei ne Încredin?eaz? c? Dumnezeu este frumuse?e. Copiii cei nevinovaşi, asemenea Îngerilor, ne amintesc de bunătatea lui Dumnezeu şi ne Îndeamn? la sfin?enie. Mamele cu pruncii la sÎn, cÎnd se roag?, ne aduc aminte de Maica Domnului cu pruncul Iisus În bra?e, care se roag? pentru mÎntuirea lumii.

Pentru toate acestea s? ne Înt?rim mai mult În credin?? şi s? ne bucur?m. Ne putem şi noi atinge de Domnul cu inima, cu mintea, cu voin?a şi chiar cu trupul, dar nu cu nevrednicie sau cu Îndoial? ca apostolul Toma. Cu inima ne atingem de Domnul prin credin??, evlavie şi rug?ciune curat?, duhovniceasc?. Cu mintea ne atingem de Domnul prin citirea Sfintei Scripturi şi a altor c?rşi ziditoare de suflet.

Cu voin?a ne atingem de Domnul prin s?v?rşirea faptelor bune, În dragoste şi smerenie. Iar cu sufletul şi cu trupul ne hrÎnim şi ne unim mistic cu Hristos MÎntuitorul prin SfÎnta ?mp?rt??anie, care este cea mai Înalt? cale de unire a noastr? cu Hristos, f?r? de care nu ne putem mÎntui.

V? reamintim c? ast?zi, la Duminica Tomei, numit? şi «Pa?tele blajinilor» În unele sate ies credincioşii la cimitir unde fac pomenire, dau de mÎncare unii altora şi cÎnt? cu toşii troparul Învierii. P?straşi cu sfin?enie acest obicei cre?tinesc. De altfel fiecare Duminică este un Pa?te, este ziua Învierii Domnului, ziua bucuriei şi a mÎntuirii noastre.

S? p?str?m cu sfin?enie credin?a curat? şi fierbinte În Dumnezeu. S? ne ferim de necredincioşi, de sectanşi şi de Îndoielnici, ca s? nu c?dem În cursele lor. S? p?str?m cu grij? frumuse?ea cultului ortodox şi toat? tradişia str?bună mo?tenit? de la Înaintaşi şi s? trşim În pace şi iubire unii cu alţii, ca ?mpreun? s? cÎnt?m cu Îngerii «Hristos a Înviat!». Amin. (P?rintele Ilie Cleopa)


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.