verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Slujirea preoților militari

Slujirea preoților militari

14 noiembrie 2016

Luni, 14 noiembrie, cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Moldova, în incinta Centrului de Cultură şi Istorie Militară din mun. Chișinău s-a desfășurat conferința pastoral-misionară – „Slujirea preoților militari”. Pentru activitatea pastoral-misionară în Instituțiile de Forță, militare și penitenciare, din partea Episcopiei noastre au fost binecuvântați următorii preoți: protoiereu Pavel Petrov pentru municipiul Bălți; protoiereu Oleg Fistican pentru raionul Fălești; protoiereu Victor Guleac pentru raionul Glodeni; protoiereu Maxim Guzun... 

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

12 noiembrie 2016

Daca vezi vreun evadat ca-ti bate copilul, te mânii si te repezi ca o fiara asupra lui, dar stai linistit si nu faci nimic, dacă în fiecare zi vezi demonii atacându-l si împingându-l la pacate. Stai si nu-l scapi din ghearele lor. Daca copilul ti-e cumva posedat, alergi la toti sfintii si tulburi linistea si celor ce pustnicesc prin vârfuri de munti, ca sa-l scapi de nebunie. Dar, desi vezi cum în fiecare zi îl tulbura pacatul, care este cel mai îngrozitor demon, nu faci nimic. Si chiar sa fie cineva posedat de un demon, nu este deloc îngrozitor, pentru ca demonul nu poate cu nici un... 

Întrunirea  profesorilor de Religie din Sîngerei

Întrunirea profesorilor de Religie din Sîngerei

11 noiembrie 2016

“Pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: puține cuvinte, multe exemple și mai multă rugăciune” (sf. Paisie Aghioritul). Joi, 10 noiembrie 2016, la gimnaziul ,,Iurie Boghiu” din satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, s-a desfășurat atelierul de formare continuă a profesorilor de Religie cu genericul ,,Acces, relevanță, calitate în educație – competențe pentru viitor”. Seminarul a început cu prezentarea instituției de către doamna Cumpătă Lilia, directorul gimnaziului, apoi a urmat lecția publică la clasa II-a, cu subiectul: ,,Minunea... 

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

5 noiembrie 2016

Prin această pildă, Hristos voieşte să ne înveţe următoarele: Era un om bogat, zice El, care trăia în multe desfrânări, şi totuşi nu suferise nici o nenorocire, ci, dimpotrivă, îi curgeau toate bunurile ca un râu. Că pe el nu l-a ajuns nici o întâmplare rea, neaşteptată, că n-a avut nici o pricină de descurajare şi nici o neîndemânare în viaţă, aceasta arată Domnul prin cuvintele: „veselindu-se în toate zilele luminat”. Iar că el trăia în păcate, se vede din sfârşitul ce l-a ajuns, şi încă mai dinainte, din dispreţul său către săraci. Căci el n-a... 

Predic? la duminica orbului din na?tere

 Despre orbirea sufleteasc?. Spre judecat? am venit În lumea aceasta, ca cei care nu v?d s? vad?, iar cei ce v?d s? fie orbi (Ioan 9, 39).

Hristos a Înviat! Iubişi credincioşi, Multe Înv???turi de tot felul putem scoate din SfÎnta Evanghelie de azi, de vom cerceta textul ei cu luare aminte. Una dintre aceste Înv???turi este cea despre orbirea duhovniceasc? a omului robit de p?cate.


C?t? orbire spiritual? era În mintea c?rturarilor şi fariseilor, care, nu numai c? nu credeau În minunile mai presus de fire f?cute de Hristos Domnul, ci şi hul? mare aduceau asupra Lui, zicÎnd c?, cu Beelzebut, domnul demonilor scoate pe demoni (Marcu 3, 22). At?ta orbire era În mintea lor, Înc?t ochi avÎnd, nu vedeau şi urechi avÎnd, nu auzeau. De aceea Domnul şi nume?te “farisei orbi” (Matei 23, 26).

Despre aceast? orbire spiritual? a c?rturarilor şi fariseilor, a arhiereilor şi legiuitorilor iudei şi despre pedeapsa ce-i a?teapt? pentru aceasta zice proorocul David prin Duhul SfÎnt: S? se Întunece ochii lor ca s? nu vad? şi spinarea lor pururea o g?rbove?te (Psalm 68, 27). şi marele prooroc Isaia a proorocit despre orbirea spiritual? a poporului lui Israel, zicÎnd:Dumnezeu le-a dat duh de ?mpietrire, ochi ca s? nu vad? şi urechi ca s? nu aud? pÎn? În ziua de azi (Isaia 56, 10). şi iar?şi:C? s-a Înv?rto?at inima poporului acestuia şi cu urechile sale greu a auzit şi ochii sşi i-a Închis, ca nu cumva s? vad? cu ochii şi cu urechile s? aud? şi cu inima s? În?elag? şi s? se Întoarc? la Mine şi s?-I vindec (Isaia 6, 10).

Dar din ce se na?te orbirea sufleteasc? În mintea omului? Aceasta vine asupra omului din mai multe pricini. Mai Întşi ca urmare a faptelor rele. Acest lucru ?l arat? MÎntuitorul cÎnd zice: Lumina a venit În lume, dar oamenii au iubit Întunericul mai mult dec?t Lumina, c?ci faptele lor erau rele. C? oricine face cele rele ur??te Lumina, pentru ca faptele lui s? nu se v?deasc?(Ioan 3, 19-20). Orbirea spiritual? vine de la diavol.

Orbirea spiritual? vine din necredin?? şi din ?mpotrivirea fa?? de Dumnezeu. Acest lucru ?l spune proorocul Isaia, zicÎnd: Toat? ziua Întindeam mşinile mele către un popor neascult?tor şi ?mpotriv? grşitor (Isaia 65, 2). De aceea Dumnezeu le-a dat duh de ?mpietrire ca s? nu vad? cu ochii şi cu urechile lor s? nu aud? pÎn? În ziua de azi (Deuteronom 29, 4). Orbirea spiritual? vine şi din necredin?? şi Înv?rto?area inimii, cum arat? SfÎnta Scriptur?, zicÎnd: Du-te şi spune poporului acestuia: Cu auzul veşi auzi şi nu veşi În?elege şi uitÎndu-v? v? veşi uita, dar nu veşi vedea. C? inima poporului acestuia s-a Înv?rto?at şi cu urechile sale greu a auzit şi ochii sşi i-a Închis, ca nu cumva s? vad? cu ochii şi s? aud? cu urechile şi cu inima s? În?eleag? şi s? se Întoarc? la Mine şi s?-l vindec (Isaia 6, 9-10).

Am ar?tat c? una din pricinile orbirii spirituale este p?catul. Acum s? vedem de ce p?catul aduce orbirea sufletului şi Întunecarea minşii omului. Iat? de ce. P?catele dup? m?rturisirea Sfintei Scripturi se numesc “lucruri ale Întunericului” (Isaia 29, 15; Romani 13, 12; Efeseni 5, 11). Ca lucruri ale Întunericului, p?catele, de orice fel ar fi, aduc În mintea omului Întuneric, tulburare, boal? şi orbire duhovniceasc?. Prin ce putem izgoni din mintea noastr? Întunericul p?catului? Prin p?r?sirea p?catului, prin ascultarea cuvintelor lui Dumnezeu, prin post, rug?ciune, pocşin?? cu lacrimi şi spovedania sincer? la duhovnic şi prin lucrarea poruncilor lui Dumnezeu. Prin aceste fapte bune, fiecare om oric?t de p?c?tos ar fi, vine la lumina cuno?tin?ei şi se apropie de Dumnezeu, devenind dintr-un om Întunecat şi p?c?tos, un vas ales al lui Dumnezeu şi un fiu al ?mp?r?şiei cerurilor.

Orbirea spiritual? vine uneori la om şi prin Îng?duin?a şi puterea lui Dumnezeu. Acest lucru s-a ar?tat la mulşi oameni aleşi de Dumnezeu. Dar mai luminat vedem aceasta la alegerea Marelui Apostol Pavel, care mai Înainte de chemarea sa se numea Saul şi prigonea foarte mult Biserica lui Hristos (Fapte 9, 1-22).

Iubişi credincioşi,

S? Întoarcem acum cuvÎntul la orbirea sufleteasc? din zilele noastre. Toşi am v?zut oameni orbi, fie din na?tere, fie din accidente, fie În urma unor boli grele. Ori de c?te ori vedem un orb, ne cuprinde pe fiecare un sentiment de mil?, ba c?teodat? ne dau şi lacrimile. El nu poate merge singur, nu poate vedea cerul, soarele şi frumuse?ea florilor. Nu poate privi icoana şi crucea la care se Închin?, nici fa?a mamei, a copiilor şi a semenilor sşi. Orbul nu poate citi o carte sfÎnt?, nu poate lucra mai nimic şi se simte o povar? pentru familie şi societate, c?ci trşie?te mai mult din mila altora.

Un asemenea om orb la ochii trupului este vrednic de jale, de Îndurarea tuturor. Dumnezeu Îns?, mÎngşie pe cei f?r? vedere cu alte daruri: cu mult? În?elepciune, cu vorbire frumoas?, cu smerenie, cu darul lacrimilor şi adeseori cu darul cÎnt?rii frumoase. C?ci Creatorul a toate, prin dumnezeiasca pronie, are mil? de zidirea Sa. De aceea zice Duhul SfÎnt, prin gura psalmistului:Domnul În?elep?e?te orbii! (Psalm 145, 8).

Mult mai grea şi mai vrednic? de plÎns este Îns? orbirea minşii, a inimii, a voin?ei şi con?tiin?ei. C?ci şi sufletul este cu mult mai de pre? dec?t trupul. De aceea zice MÎntuitorul: Ce-i folose?te omului s? c??tige lumea Întreag?, dac? ?şi pierde sufletul? Sau ce ar putea s? dea omul, În schimb pentru sufletul lui? (Marcu 8, 36-37). Sufletul fiind creat de Dumnezeu veÎnic, orbirea sufleteasc? este una din cele mai grele boli care duce la pierderea sufletului şi la osÎnda lui veÎnic?. De aceea şi vindecarea acestei boli este cu mult mai grea şi mai important? dec?t vindecarea orbirii trupe?ti.

Ce În?elegem prin orbirea sufleteasc? sau duhovniceasc?? În?elegem Întunecarea şi Înrobirea sufletului prin tot felul de p?cate suflete?ti şi trupe?ti. Adic? trufia minşii, ?mpietrirea inimii, sl?birea voin?ei şi a con?tiin?ei, necredin?a, Îndoiala În credin??, sectarismul, dezn?dejdea, mÎndria, sinuciderea, uciderea sufleteasc? şi trupeasc?, avortul, ura şi mÎnia dintre oameni, divor?ul, desfr?ul, minciuna, iubirea de averi, zg?rcenia, l?comia, beşia, lenea şi altele. Toate p?catele sÎnt boli ale sufletului care ?l arunc? În orbire şi nesimşire, iar trupul În boli grele şi f?r? leac. şi dac? nu p?r?sim p?catele care ne robesc prin cşin??, spovedanie şi Înnoire duhovniceasc?, orbirea sufletului, ca orice boal?, duce la moartea sufleteasc? şi la osÎnda sufletului În chinurile iadului.

Oare ce este cre?tinul care ?şi schimb? credin?a În Dumnezeu şi p?r?se?te biserica Întemeiat? de Hristos şi de Sfinţii Apostoli şi se duce la secte religioase de tot felul, dac? nu orb la suflet? Ce este cre?tinul care nu vine cu anii la sfÎnta biseric?, nu se roag?, nu cite?te c?rşi sfinte şi amÎn? pocşin?a şi spovedania pÎn? În ceasul morşii, dac? nu un bolnav şi orb suflete?te? Ce este omul care se nume?te cre?tin doar cu numele şi ?şi cheltuie?te timpul, averea şi sÎn?tatea În griji trec?toare şi În p?cate de moarte, dac? nu un om nefericit şi orb la suflet? Ce este cre?tinul care n-a citit m?car odat? SfÎnta Scriptur?, mai ales Noul Testament şi alte c?rşi cre?tine?ti de Înv???tur?, care c?l?uzesc şi lumineaz? mintea şi sufletul spre Hristos, dac? nu un om nefericit şi lipsit de lumina cuno?tin?ei şi a bucuriei duhovnice?ti? Ce este cre?tinul care ?şi risipe?te via?a În beşii şi desfrÎn?ri, În certuri şi divor?uri, În judec?şi şi ur?, dac? nu un om slab În credin?? şi am?git de diavoli, un om orb şi bolnav la suflet, care umbl? pe calea pierz?rii şi nu mai este În stare s? se scoale din p?cate, s? se pocşiasc? şi s?-şi mÎntuiasc? sufletul?

C?t? orbire şi necredin?? nu au acei soşi care se c?s?toresc doar din pl?cere, pentru p?cate şi nu vor s? nasc? copii, sau dac? şi nasc, şi smintesc cu via?a lor şi nu le dau o educaşie sÎn?toas?, cre?tineasc?? şi doar vedem c?te neÎn?elegeri şi divor?uri, c?te avorturi, beşii şi lips? de educaşie religioas?, destram? ast?zi unitatea familiilor noastre, a acestor celule vii ale vieşii şi societ?şii. şi toate aceste p?cate ne robesc din cauza orbirii noastre suflete?ti. Din cauza nep?s?rii, a necredin?ei unora În Dumnezeu, a lipsei de educaşie cre?tin?, de cunoa?tere a Evangheliei, din cauza lipsei de la via?a Bisericii, a amÎn?rii spovedaniei, a lipsei unui duhovnic bun, şi a uit?rii multora de moarte şi de judecata ce ne a?teapt?.

Iat?, deci, ce este orbirea sufleteasc? şi c?t de mult ne robe?te pe toşi. Pe unii cu p?cate trupe?ti, pe alţii cu cele suflete?ti şi pe toşi cu ?mpietrirea inimii, cu lipsa rug?ciunii, cu uitarea de Dumnezeu şi cu mulşimea grijilor pămînte?ti. În fa?a MÎntuitorului care ne va judeca, nu este nimeni bun, nimeni drept, curat şi vrednic de via?a viitoare.

Ce trebuie s? facem deci? Cum ne putem vindeca de aceast? cumplit? nesimşire a inimii, de robia patimilor şi de orbirea sufletelor noastre? Prin p?r?sirea p?catelor care ne robesc, prin Întoarce-rea din nou la Hristos, la biseric?, la rug?ciuni, la smerenie şi pocşin??. Adic? s? facem ce a f?cut orbul din Evanghelia de azi, pe care l-a Întrebat Hristos: Crezi tu În Fiul lui Dumnezeu? şi el a r?spuns din toat? inima: Cred, Doamne. şi s-a Închinat Lui! (Ioan 9, 38).

Ne Întreab? şi pe noi ast?zi Hristos: “Cre?tinilor, credeşi voi cu t?rie În Hristos, MÎntuitorul lumii? P?zişi poruncile Lui? Credeşi voi În SfÎnta Evanghelie ca s? aveşi via?a veÎnic?? Credeşi voi c? Dumnezeu a creat lumea, c? are mil? de ea şi El singur o poate salva de la distrugere şi moarte?” De r?spunsul pe care ?l vom da, depinde mÎntuirea sau osÎnda fiec?ruia dintre noi.

Iar dac? credem În Fiul lui Dumnezeu cu t?rie, atunci s? ?mplinim poruncile Lui şi s? facem ce a f?cut orbul din Evanghelie. C? dup? ce i-a pus tin? pe ochi l-a trimis s? se spele la izvorul Siloam din apropiere şi Îndat? s-a vindecat şi a v?zut. Tina de pe ochii sufletului este necur?şia p?catelor noastre, de care ne cur?şim prin baia lacrimilor şi a spovedaniei. S? ascult?m de Hristos şi s? facem ce ne porunce?te El. S? ne sp?l?m ochii suflete?ti, adic? mintea, inima şi voin?a prin rug?ciune, pocşin?? şi milostenii, şi atunci ne vom vindeca sufletul ca şi orbul din SfÎnta Evanghelie.

Iubişi credincioşi,

Via?a pămînteasc? este scurt? şi plin? de suferin?? şi am?gitoare, iar via?a cereasc? este binecuvÎntat? şi plin? de fericire veÎnic?. S? p?r?sim p?catele care ne orbesc şi ne ucid sufletul şi s? ne reÎntoarcem la Hristos. Nu-i de ajuns s? facem o cruce şi s? zicem: “Doamne, Doamne!” Ni se cere o profund? Înnoire duhovniceasc? a vieşii. Ni se cere s? arunc?m de pe ochii sufletului tina patimilor de pÎn? acum, sp?lÎndu-ne la apa Siloamului, adic? la baia spovedaniei, apoi s? intr?m sub ascultarea lui Hristos şi a Bisericii pe care a Întemeiat-o pe pămînt. Smerindu-ne, rugÎndu-ne, ?mp?cÎndu-ne unii cu alţii, mergÎnd regulat la biseric?, f?cÎnd milostenie dup? putere, crescÎndu-ne copiii În dreapta credin?? şi În iubire de Dumnezeu, devenim cre?tini buni, fii adev?raşi ai Bisericii Ortodoxe şi mo?tenitori ai ?mp?r?şiei Cerurilor. Amin.

Hristos a Înviat! (P?rintele Ilie Cleopa)

Din aceași categorie:




Comentează