versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Predic? la duminica orbului din na?tere

 Despre orbirea sufleteasc?. Spre judecat? am venit În lumea aceasta, ca cei care nu v?d s? vad?, iar cei ce v?d s? fie orbi (Ioan 9, 39).

Hristos a Înviat! Iubişi credincioşi, Multe Înv???turi de tot felul putem scoate din SfÎnta Evanghelie de azi, de vom cerceta textul ei cu luare aminte. Una dintre aceste Înv???turi este cea despre orbirea duhovniceasc? a omului robit de p?cate.


C?t? orbire spiritual? era În mintea c?rturarilor şi fariseilor, care, nu numai c? nu credeau În minunile mai presus de fire f?cute de Hristos Domnul, ci şi hul? mare aduceau asupra Lui, zicÎnd c?, cu Beelzebut, domnul demonilor scoate pe demoni (Marcu 3, 22). At?ta orbire era În mintea lor, Înc?t ochi avÎnd, nu vedeau şi urechi avÎnd, nu auzeau. De aceea Domnul şi nume?te «farisei orbi» (Matei 23, 26).

Despre aceast? orbire spiritual? a c?rturarilor şi fariseilor, a arhiereilor şi legiuitorilor iudei şi despre pedeapsa ce-i a?teapt? pentru aceasta zice proorocul David prin Duhul SfÎnt: S? se Întunece ochii lor ca s? nu vad? şi spinarea lor pururea o g?rbove?te (Psalm 68, 27). şi marele prooroc Isaia a proorocit despre orbirea spiritual? a poporului lui Israel, zicÎnd:Dumnezeu le-a dat duh de ?mpietrire, ochi ca s? nu vad? şi urechi ca s? nu aud? pÎn? În ziua de azi (Isaia 56, 10). şi iar?şi:C? s-a Înv?rto?at inima poporului acestuia şi cu urechile sale greu a auzit şi ochii sşi i-a Închis, ca nu cumva s? vad? cu ochii şi cu urechile s? aud? şi cu inima s? În?elag? şi s? se Întoarc? la Mine şi s?-I vindec (Isaia 6, 10).

Dar din ce se na?te orbirea sufleteasc? În mintea omului? Aceasta vine asupra omului din mai multe pricini. Mai Întşi ca urmare a faptelor rele. Acest lucru ?l arat? MÎntuitorul cÎnd zice: Lumina a venit În lume, dar oamenii au iubit Întunericul mai mult dec?t Lumina, c?ci faptele lor erau rele. C? oricine face cele rele ur??te Lumina, pentru ca faptele lui s? nu se v?deasc?(Ioan 3, 19-20). Orbirea spiritual? vine de la diavol.

Orbirea spiritual? vine din necredin?? şi din ?mpotrivirea fa?? de Dumnezeu. Acest lucru ?l spune proorocul Isaia, zicÎnd: Toat? ziua Întindeam mşinile mele către un popor neascult?tor şi ?mpotriv? grşitor (Isaia 65, 2). De aceea Dumnezeu le-a dat duh de ?mpietrire ca s? nu vad? cu ochii şi cu urechile lor s? nu aud? pÎn? În ziua de azi (Deuteronom 29, 4). Orbirea spiritual? vine şi din necredin?? şi Înv?rto?area inimii, cum arat? SfÎnta Scriptur?, zicÎnd: Du-te şi spune poporului acestuia: Cu auzul veşi auzi şi nu veşi În?elege şi uitÎndu-v? v? veşi uita, dar nu veşi vedea. C? inima poporului acestuia s-a Înv?rto?at şi cu urechile sale greu a auzit şi ochii sşi i-a Închis, ca nu cumva s? vad? cu ochii şi s? aud? cu urechile şi cu inima s? În?eleag? şi s? se Întoarc? la Mine şi s?-l vindec (Isaia 6, 9-10).

Am ar?tat c? una din pricinile orbirii spirituale este p?catul. Acum s? vedem de ce p?catul aduce orbirea sufletului şi Întunecarea minşii omului. Iat? de ce. P?catele dup? m?rturisirea Sfintei Scripturi se numesc «lucruri ale Întunericului» (Isaia 29, 15; Romani 13, 12; Efeseni 5, 11). Ca lucruri ale Întunericului, p?catele, de orice fel ar fi, aduc În mintea omului Întuneric, tulburare, boal? şi orbire duhovniceasc?. Prin ce putem izgoni din mintea noastr? Întunericul p?catului? Prin p?r?sirea p?catului, prin ascultarea cuvintelor lui Dumnezeu, prin post, rug?ciune, pocşin?? cu lacrimi şi spovedania sincer? la duhovnic şi prin lucrarea poruncilor lui Dumnezeu. Prin aceste fapte bune, fiecare om oric?t de p?c?tos ar fi, vine la lumina cuno?tin?ei şi se apropie de Dumnezeu, devenind dintr-un om Întunecat şi p?c?tos, un vas ales al lui Dumnezeu şi un fiu al ?mp?r?şiei cerurilor.

Orbirea spiritual? vine uneori la om şi prin Îng?duin?a şi puterea lui Dumnezeu. Acest lucru s-a ar?tat la mulşi oameni aleşi de Dumnezeu. Dar mai luminat vedem aceasta la alegerea Marelui Apostol Pavel, care mai Înainte de chemarea sa se numea Saul şi prigonea foarte mult Biserica lui Hristos (Fapte 9, 1-22).

Iubişi credincioşi,

S? Întoarcem acum cuvÎntul la orbirea sufleteasc? din zilele noastre. Toşi am v?zut oameni orbi, fie din na?tere, fie din accidente, fie În urma unor boli grele. Ori de c?te ori vedem un orb, ne cuprinde pe fiecare un sentiment de mil?, ba c?teodat? ne dau şi lacrimile. El nu poate merge singur, nu poate vedea cerul, soarele şi frumuse?ea florilor. Nu poate privi icoana şi crucea la care se Închin?, nici fa?a mamei, a copiilor şi a semenilor sşi. Orbul nu poate citi o carte sfÎnt?, nu poate lucra mai nimic şi se simte o povar? pentru familie şi societate, c?ci trşie?te mai mult din mila altora.

Un asemenea om orb la ochii trupului este vrednic de jale, de Îndurarea tuturor. Dumnezeu Îns?, mÎngşie pe cei f?r? vedere cu alte daruri: cu mult? În?elepciune, cu vorbire frumoas?, cu smerenie, cu darul lacrimilor şi adeseori cu darul cÎnt?rii frumoase. C?ci Creatorul a toate, prin dumnezeiasca pronie, are mil? de zidirea Sa. De aceea zice Duhul SfÎnt, prin gura psalmistului:Domnul În?elep?e?te orbii! (Psalm 145, 8).

Mult mai grea şi mai vrednic? de plÎns este Îns? orbirea minşii, a inimii, a voin?ei şi con?tiin?ei. C?ci şi sufletul este cu mult mai de pre? dec?t trupul. De aceea zice MÎntuitorul: Ce-i folose?te omului s? c??tige lumea Întreag?, dac? ?şi pierde sufletul? Sau ce ar putea s? dea omul, În schimb pentru sufletul lui? (Marcu 8, 36-37). Sufletul fiind creat de Dumnezeu veÎnic, orbirea sufleteasc? este una din cele mai grele boli care duce la pierderea sufletului şi la osÎnda lui veÎnic?. De aceea şi vindecarea acestei boli este cu mult mai grea şi mai important? dec?t vindecarea orbirii trupe?ti.

Ce În?elegem prin orbirea sufleteasc? sau duhovniceasc?? În?elegem Întunecarea şi Înrobirea sufletului prin tot felul de p?cate suflete?ti şi trupe?ti. Adic? trufia minşii, ?mpietrirea inimii, sl?birea voin?ei şi a con?tiin?ei, necredin?a, Îndoiala În credin??, sectarismul, dezn?dejdea, mÎndria, sinuciderea, uciderea sufleteasc? şi trupeasc?, avortul, ura şi mÎnia dintre oameni, divor?ul, desfr?ul, minciuna, iubirea de averi, zg?rcenia, l?comia, beşia, lenea şi altele. Toate p?catele sÎnt boli ale sufletului care ?l arunc? În orbire şi nesimşire, iar trupul În boli grele şi f?r? leac. şi dac? nu p?r?sim p?catele care ne robesc prin cşin??, spovedanie şi Înnoire duhovniceasc?, orbirea sufletului, ca orice boal?, duce la moartea sufleteasc? şi la osÎnda sufletului În chinurile iadului.

Oare ce este cre?tinul care ?şi schimb? credin?a În Dumnezeu şi p?r?se?te biserica Întemeiat? de Hristos şi de Sfinţii Apostoli şi se duce la secte religioase de tot felul, dac? nu orb la suflet? Ce este cre?tinul care nu vine cu anii la sfÎnta biseric?, nu se roag?, nu cite?te c?rşi sfinte şi amÎn? pocşin?a şi spovedania pÎn? În ceasul morşii, dac? nu un bolnav şi orb suflete?te? Ce este omul care se nume?te cre?tin doar cu numele şi ?şi cheltuie?te timpul, averea şi sÎn?tatea În griji trec?toare şi În p?cate de moarte, dac? nu un om nefericit şi orb la suflet? Ce este cre?tinul care n-a citit m?car odat? SfÎnta Scriptur?, mai ales Noul Testament şi alte c?rşi cre?tine?ti de Înv???tur?, care c?l?uzesc şi lumineaz? mintea şi sufletul spre Hristos, dac? nu un om nefericit şi lipsit de lumina cuno?tin?ei şi a bucuriei duhovnice?ti? Ce este cre?tinul care ?şi risipe?te via?a În beşii şi desfrÎn?ri, În certuri şi divor?uri, În judec?şi şi ur?, dac? nu un om slab În credin?? şi am?git de diavoli, un om orb şi bolnav la suflet, care umbl? pe calea pierz?rii şi nu mai este În stare s? se scoale din p?cate, s? se pocşiasc? şi s?-şi mÎntuiasc? sufletul?

C?t? orbire şi necredin?? nu au acei soşi care se c?s?toresc doar din pl?cere, pentru p?cate şi nu vor s? nasc? copii, sau dac? şi nasc, şi smintesc cu via?a lor şi nu le dau o educaşie sÎn?toas?, cre?tineasc?? şi doar vedem c?te neÎn?elegeri şi divor?uri, c?te avorturi, beşii şi lips? de educaşie religioas?, destram? ast?zi unitatea familiilor noastre, a acestor celule vii ale vieşii şi societ?şii. şi toate aceste p?cate ne robesc din cauza orbirii noastre suflete?ti. Din cauza nep?s?rii, a necredin?ei unora În Dumnezeu, a lipsei de educaşie cre?tin?, de cunoa?tere a Evangheliei, din cauza lipsei de la via?a Bisericii, a amÎn?rii spovedaniei, a lipsei unui duhovnic bun, şi a uit?rii multora de moarte şi de judecata ce ne a?teapt?.

Iat?, deci, ce este orbirea sufleteasc? şi c?t de mult ne robe?te pe toşi. Pe unii cu p?cate trupe?ti, pe alţii cu cele suflete?ti şi pe toşi cu ?mpietrirea inimii, cu lipsa rug?ciunii, cu uitarea de Dumnezeu şi cu mulşimea grijilor pămînte?ti. În fa?a MÎntuitorului care ne va judeca, nu este nimeni bun, nimeni drept, curat şi vrednic de via?a viitoare.

Ce trebuie s? facem deci? Cum ne putem vindeca de aceast? cumplit? nesimşire a inimii, de robia patimilor şi de orbirea sufletelor noastre? Prin p?r?sirea p?catelor care ne robesc, prin Întoarce-rea din nou la Hristos, la biseric?, la rug?ciuni, la smerenie şi pocşin??. Adic? s? facem ce a f?cut orbul din Evanghelia de azi, pe care l-a Întrebat Hristos: Crezi tu În Fiul lui Dumnezeu? şi el a r?spuns din toat? inima: Cred, Doamne. şi s-a Închinat Lui! (Ioan 9, 38).

Ne Întreab? şi pe noi ast?zi Hristos: «Cre?tinilor, credeşi voi cu t?rie În Hristos, MÎntuitorul lumii? P?zişi poruncile Lui? Credeşi voi În SfÎnta Evanghelie ca s? aveşi via?a veÎnic?? Credeşi voi c? Dumnezeu a creat lumea, c? are mil? de ea şi El singur o poate salva de la distrugere şi moarte?» De r?spunsul pe care ?l vom da, depinde mÎntuirea sau osÎnda fiec?ruia dintre noi.

Iar dac? credem În Fiul lui Dumnezeu cu t?rie, atunci s? ?mplinim poruncile Lui şi s? facem ce a f?cut orbul din Evanghelie. C? dup? ce i-a pus tin? pe ochi l-a trimis s? se spele la izvorul Siloam din apropiere şi Îndat? s-a vindecat şi a v?zut. Tina de pe ochii sufletului este necur?şia p?catelor noastre, de care ne cur?şim prin baia lacrimilor şi a spovedaniei. S? ascult?m de Hristos şi s? facem ce ne porunce?te El. S? ne sp?l?m ochii suflete?ti, adic? mintea, inima şi voin?a prin rug?ciune, pocşin?? şi milostenii, şi atunci ne vom vindeca sufletul ca şi orbul din SfÎnta Evanghelie.

Iubişi credincioşi,

Via?a pămînteasc? este scurt? şi plin? de suferin?? şi am?gitoare, iar via?a cereasc? este binecuvÎntat? şi plin? de fericire veÎnic?. S? p?r?sim p?catele care ne orbesc şi ne ucid sufletul şi s? ne reÎntoarcem la Hristos. Nu-i de ajuns s? facem o cruce şi s? zicem: «Doamne, Doamne!» Ni se cere o profund? Înnoire duhovniceasc? a vieşii. Ni se cere s? arunc?m de pe ochii sufletului tina patimilor de pÎn? acum, sp?lÎndu-ne la apa Siloamului, adic? la baia spovedaniei, apoi s? intr?m sub ascultarea lui Hristos şi a Bisericii pe care a Întemeiat-o pe pămînt. Smerindu-ne, rugÎndu-ne, ?mp?cÎndu-ne unii cu alţii, mergÎnd regulat la biseric?, f?cÎnd milostenie dup? putere, crescÎndu-ne copiii În dreapta credin?? şi În iubire de Dumnezeu, devenim cre?tini buni, fii adev?raşi ai Bisericii Ortodoxe şi mo?tenitori ai ?mp?r?şiei Cerurilor. Amin.

Hristos a Înviat! (P?rintele Ilie Cleopa)

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.