versiunea moldoveneasca русская версия


Cine-i omul fericit?

Cine-i omul fericit?

28 февраля 2017

Auzit-am că, pe vremuri, Dumnezeu ar fi dorit Ca să afle, printr-un înger, Dacă omu-i fericit! Merse îngerul pe cale Lumea-ntreagă colindând, Când la deal şi când la vale, Pe creştini tot întrebând  

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

24 февраля 2017

Marți, 21 februarie 2017, în incinta centrului eparhial din Bălți a avut loc înmânarea veșmintelor noi pentru 25 de preoți din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Acest dar a fost oferit de primarul municipiului Bălți și președintele Partidul Nostru – domnul Renato Usatîi. Din partea administrației municipale a participat la eveniment domnul vice-primar Igor Șeremet, care a menționat prin acest gest echipa administrativă a primăriei și-a exprimat solidaritatea cu slujitorii Bisericii.  

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

23 февраля 2017

Începând de luni, 27 februarie 2017, prima zi a postului mare, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți vor fi expuse pentru închinare fragmente de moaște ale SFÂNTULUI IERARH LUCA AL CRIMEII, SFÂNTULUI MARE MUCENIC PANTELIMON, SFINTEI FERICITE MATROANA. Vă îndemnăm, iubiți credincioși, să folosiți această ocazie pentru a vă închina și ruga înaintea acestor sfinți bineplăcuți lui Dumnezeu. Zilnic se vor citi acatiste și moleben în fața acestor sfințenii, care se... 

Care este sensul vieții?

Care este sensul vieții?

22 февраля 2017

Din motive religioase, toate culturile mondiale pot fi împărțite în două curente: soteriologice și hedoniste. 1.„Soteriologice” (din grecescul soteria — mântuire), care sunt în căutarea mântuirii ca sensul ultim al vieții umane. Aceștia cred că de cealaltă parte a pragului morții este viață, iar menirea vieții acesteia de acum este exprimată prin cuvintele lui Socrate „o pregătire pentru moarte”… 2.„Hedoniste”  

Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

PREDICA DUMINICII A 7-A DUP? PA?TI, A SFIN?ILOR P?RIN?I DE LA PRIMUL SINOD ECUMENIC

Despre p?strarea dreptei credin?e. Trei sÎnt care m?rturisesc În cer: Tat?l, CuvÎntul şi Duhul SfÎnt şi Ace?ti trei Una sÎnt! (I Ioan 5, 7) Hristos S-a În?l?at! Iubişi credincioşi, ast?zi, În Duminica a 7-a dup? Sfintele Pa?ti, Biserica Ortodox? pr?znuie?te primul Sinod Ecumenic al lumii cre?tine, care a avut loc În anul 325 În oraşul Niceea, pentru a condamna erezia, adic? Înv??area greşit?, eretic? a lui Arie. Sinodul s-a organizat de SfÎntul ?mp?rat Constantin cel Mare cu mama sa Elena, la cererea Sfinţilor P?rinşi de atunci, fiind primul ?mp?rat cre?tin din lume (306-337).

Ce este un sinod ecumenic? Este adunarea tuturor marilor ierarhi ortodocşi — episcopi, mitropolişi şi patriarhi din toat? lumea, cu scopul de a discuta unele Înv???turi de credin?? cre?tin? neclare Înc?, şi de a le fixa În legi fixe, neschimbabile, numite dogme. De asemenea, un sinod ecumenic judec? şi condamn? toate abaterile de credin??, strşine de Înv???tura Sfintei Evanghelii şi a Sfinţilor P?rinşi şi exclude din Biseric?, adic? d? anatema, pe toşi ereticii care sf?şie unitatea de credin?? a Bisericii, simbolizat? prin c?ma?a de in a Domnului, f?cut? dintr-o sigur? bucat?, cum zice În SfÎnta Evanghelie: C?ma?a era f?r? cus?tur?, de sus ?esut? În Întregime (Ioan 19, 23). Prin cuvÎntul «sinod» În?elegem adunare, consiliu; prin cuvÎntul «erezie» În?elegem p?rerea sau Înv???tura particular? a cuiva despre Dumnezeu, ?mpotriva Înv???turii adev?rate a Bisericii lui Hristos.

De ce a avut loc Sinodul I Ecumenic? Care a fost pricina care i-a silit pe Sfinţii P?rinşi s? se adune la un loc şi s? apere dreapta credin??? Pricina a fost aparişia unui mare eretic, anume Arie, care Înv??a pe cre?tini o credin?? nou?, zicÎnd c? Fiul lui Dumnezeu nu ar fi de o fiin?? cu Tat?l şi c? a «fost un timp cÎnd Fiul nu era». El numea pe Iisus Hristos «creatur? superioar?», «cea dintşi dintre creaturi». Acest eretic era un preot din Alexandria Egiptului, foarte mÎndru şi neascult?tor, Îns? bun predicator, care a trşit În secolele III-IV. Erezia lui s-a r?spÎndit În c?şiva ani at?t de mult Înc?t rupsese Biserica În dou? şi amenin?a s? se r?spÎndeasc? În tot imperiul roman de r?s?rit şi de apus.

Sfinţii P?rinşi, nemaiputÎnd r?bda hulele lui Arie ?mpotriva MÎntuitorului şi a Preasfintei Treimi, au cerut ajutorul drept credinciosului ?mp?rat Constantin cel Mare, ca s? contribuie cu puterea sa imperial? la lini?tirea Bisericii lui Hristos şi condamnarea Înv???turii hulitoare a lui Arie şi a discipolilor sşi. Inspirat de Duhul SfÎnt, marele ?mp?rat cre?tin a hot?r?t s? organizeze primul Sinod Ecumenic la Niceea În anul 325 pe cheltuiala imperiului, fiind invitaşi toşi marii ierarhi ai Bisericii cre?tine din R?s?rit şi din Apus. Astfel au luat parte 318 Sfinţi P?rinşi la care s-a ad?ugat şi o delegaşie a Papei Silvestru I al Romei, pentru c? pÎn? În anul 1054, Biserica cre?tin? era una, nedesp?rşit? În dou? — cea Ortodox? de R?s?rit şi cea Romano-Catolic? de Apus. De aceea şi sinoadele pÎn? la dezbinarea Bisericii se numesc «ecumenice», adic? generale, pentru c? au luat parte la ele şi ierarhi din partea Bisericii Romei.

Sinodul de la Niceea a fost deschis chiar de Sfinţii ?mp?raşi Constantin şi Elena şi a durat toat? vara. În timpul sinodului, la care a fost de fa?? şi ereticul Arie cu ai lui, Sfinţii P?rinşi s-au ostenit mult s? Întoarc? pe eretici la ortodoxie, dar ei n-au vrut s? asculte. Ba s-a Înt?mplat ca În timpul discuşiilor, SfÎntul Ierarh Nicolae s?-i dea o palm? lui Arie c?ci nu putea r?bda hulele lui. Atunci SfÎntul Constantin cel Mare a poruncit s? i se ia omoforul şi Evanghelia şi s? fie aruncat În temni?? pentru c? a Îndr?znit s? loveasc?. Noaptea Îns? i s-a ar?tat MÎntuitorul În temni?? şi i-a dat din nou Evanghelia În mşini, iar Maica Domnului i-a pus omoforul pe piept. Diminea??, auzind ?mp?ratul acestea, l-a adus pe SfÎntul Nicolae iar?şi la sinod şi ?şi cereau iertare toşi de la el, v?zÎnd r?vna şi r?bdarea lui pentru credin??.

La fel şi SfÎntul Ierarh Spiridon, c?utÎnd s? l?mureasc? pe Arie despre taina Preasfintei Treimi şi cum c? toate cele trei persoane sÎnt de o fiin?? şi de aceeaşi cinste, a luat o c?r?mid? ars? şi, f?cÎnd semnul sfintei cruci, cÎnd a strÎns c?r?mida, focul care a ars-o s-a ridicat În sus, apa a curs pe pămînt şi lutul a r?mas În mÎna lui. C?r?mida era simbolul Preasfintei Treimi. Focul Închipuia pe Tat?l, lutul pe Fiul Întrupat şi apa pe Duhul SfÎnt, MÎngşietorul care a fost trimis În lume.

În timpul sinodului cei 318 Sfinţi P?rinşi au dat anatem? pe ereticul Arie şi Înv???turile sale hulitoare de Dumnezeu. P?rinşii au dogmatisit c? cele trei persoane ale Preasfintei Treimi: Tat?l, Fiul şi Duhul SfÎnt, sÎnt de o fiin?? şi nedesp?rşite. Tot la acest sfÎnt sinod s-a Întocmit partea Întşi a Crezului, primele ?apte articole despre Tat?l şi Fiul. Ultimile cinci articole despre SfÎntul Duh aveau s? se Întocmeasc? la Sinodul II Ecumenic din anul 381. Crezul cuprinde pe scurt dogmele credin?ei ortodoxe, şi se roste?te zilnic În biserici şi prin casele cre?tinilor ca o m?rturisire a dreptei credin?e apostolice.

Deşi Arie a fost surghiunit În sudul Dun?rii el nu a vrut s? asculte de Biseric?, ci mai mult c?uta s? semene Între cre?tini Înv???tura sa hulitoare. De aceea a fost greu pedepsit de Dumnezeu, Înc?t i s-au v?rsat m?runtaiele şi a murit cumplit, spre veÎnic? osÎnd? În gheena iadului.

Iubişi credincioşi,

Cu toate c? ereticul Arie, cel mai mare eretic din lumea cre?tin?, ca şi eresul s?u, au disp?rut, de-a lungul secolelor Biserica lui Hristos a fost lovit? mereu de noi secte şi erezii, unele mai periculoase dec?t altele. Cea mai grea dezbinare a Bisericii cre?tine a fost În anul 1054 cÎnd a avut loc marea schism? (ruptur?) Între R?s?rit şi Apus, luÎnd astfel na?tere dou? Biserici separate: cea Ortodox? cu centru la Constantinopol şi cea Romano-Catolic? cu centru la Vatican (Roma). La rÎndul ei Biserica Catolic? a mai fost lovit? de Înc? dou? eresuri şi sciziuni. Este vorba de eresul lui Luther, al doilea Arie, şi de Calvin din secolul al XVI-lea, urmaşi dup? aproape un secol de schisma anglican? din secolul al XVII-lea.

Primul eres a cuprins aproape integral ??rile din nordul Europei, a?a numitele ??ri protestante; iar religia anglican? s-a r?spÎndit În Anglia, America de Nord şi Australia, formÎnd Biserica anglican?.

Vedeşi cum a reuşit satana s? rup? c?ma?a lui Hristos, adic? s? dezbine şi s? sf?şie unitatea Bisericii Întemeiat? de El? Noi toşi m?rturisim «o credin??, un Domn, un botez», Îns? datorit? mÎndriei şi Încep?torilor de eresuri, care au schimbat Înv???tura de credin?? ortodox?, apostolic?, cu dogme noi dup? mintea lor, precum şi din cauza p?catelor noastre ale tuturor, au ap?rut În ultimele secole mai multe Biserici cre?tine — dou? apostolice — cea Ortodox? şi cea Catolic? şi trei f?r? succesiune apostolic?: protestant?, reformat? şi anglican?.

Dar dezbin?rile religioase nu s-au oprit aici. ÎncepÎnd din secolele XVIII şi mai ales XIX, au ap?rut În America şi În apusul Europei noi grup?ri religioase rupte din trupul Bisericii apostolice, numite «secte».

Ast?zi, În lume se afl? pÎn? la o mie de secte şi grup?ri religioase cre?tine, unele mai fanatice, mai periculoase dec?t altele, cum ar fi «martorii lui Iehova», «templul satanei», cu a?a numita «liturghie neagr?», În care se ador? diavolul În locul lui Dumnezeu. Ei caut? s?-şi fac? noi membri În rÎndul credincioşilor interesaşi, a celor certaşi cu disciplina Bisericii lui Hristos, a celor s?raci, c?rora le promit ajutoare materiale şi mai ales a tinerilor, pe care şi pot corupe mai u?or.

S? lu?m deci aminte la noi şi la familile noastre ortodoxe. Înmulşirea sectelor este un semn v?zut apocaliptic, care preveste?te sf?rşitul veacurilor.

Prima datorie a fiilor Bisericii Ortodoxe este aceea de a cunoa?te c?t mai bine SfÎnta Scriptur?, SfÎnta Tradişie, Catehismul şi operele principale ale Sfinţilor P?rinşi. A doua datorie, dac? nu cea dintşi, este s? trşim cu mare credin?? În Dumnezeu şi s? ducem cu r?vn? şi evlavie via?a noastr? religioas? de familie, În des?v?rşit? moralitate. Sectele cer teorie, ne atac? cu texte din SfÎnta Scriptur?. Noi s? le r?spundem, nu cu vorbe, nu cu at?t cu texte din Biblie, c?t mai ales cu via?a moral? smerit?, curat?, sfÎnt?. Vorbele nu pot Înlocui faptele. În fa?a unor cre?tini corecşi, milostivi şi evlavioşi, ei se ruşineaz? şi tac.

A treia mare datorie ce ne revine este s? ne cre?tem copiii În fric? de Dumnezeu, cu mare grij? şi atenşie. C?ci dac? nu-i educ?m noi cum trebuie sau şi smintim cu via?a noastr?, a p?rinşilor, şi pierdem suflete?te pe fii, nu ne mai aparşin şi foarte u?or şi pot am?gi sectele, patimile, beşia, desfr?ul şi necredin?a. Un tÎn?r o dat? c?zut, greu mai poate fi salvat, tras de la sect?. Copiii, ca şi p?rinşii, trebuie s? ?tie de mici Tat?l nostru, Crezul şi Psalmul 50, şi s? Înve?e cuno?tin?ele religioase principale din Catehismul ortodox. Cine nu ?tie pe de rost m?car aceste trei rug?ciuni nu poate fi ?mp?rt?şit cu Sfintele Taine.

Alt? mare datorie a cre?tinilor ortodocşi este s? fie oameni de rug?ciune c? f?r? ea nu putem face nimic. S? nu lipseasc? În s?rb?tori nimeni de la SfÎnta Liturghie şi de la predic?, afar? de mare nevoie. Rug?ciunea cu credin??, cu post şi lacrimi este via?a noastr?, pşinea noastr? duhovniceasc?, mÎntuirea noastr?. Apoi trebuie s? trşiasc? În dragoste cu toşi oamenii, mai ales cu cei din familie şi s? fac? dup? putere milostenie, care «acoper? mulşime de p?cate».

O alt? datorie principal? este ca fiecare s? aib? un duhovnic bun, În?elept, la care s?-şi m?rturiseasc? p?catele În cele patru posturi, s?-i cear? sfaturi pentru toate şi s?-l asculte ca pe Însuşi Hristos. Cre?tinii no?tri nu trebuie s? mearg? la adun?rile sectante, nici s?-i primeasc? În cas?, şi nici s? discute cu ei, dac? nu vor s? cad? În cursele lor. Cine face aceasta nu va fi am?git niciodat? de diavol, nici de patimi, nici de cursele oamenilor rşi.

Iubişi credincioşi,

Ast?zi este Duminica Sfinţilor P?rinşi de la Sinodul I Ecumenic, care au ap?rat dreapta credin??, au dat anatema pe eretici şi au formulat Crezul ortodox. S? r?mÎnem credincioşi Evangheliei lui Hristos şi Bisericii Ortodoxe, ai c?rei fii sÎntem. Ea ne-a n?scut prin baia Botezului, ea ne-a crescut şi Înv??at calea mÎntuirii. S? cinstim Biserica Ortodox? care ne-a n?scut. S? cinstim pe toşi sfinţii şi icoanele lor ca cei ce sÎnt «prietenii Domnului» şi se roag? pentru noi la cer. S? trşim În dragoste unii cu alţii, singura cale care mai poate salva lumea de la pierzare. S? cre?tem copiii În iubire de Dumnezeu, c? de ei depinde cel mai mult mÎntuirea noastr? şi s? p?str?m cu sfin?enie dreapta credin?? ortodox?, f?r? de care nu ne putem mÎntui oric?te fapte bune am avea.

Închei cu o scurt? istorioar?.

Un p?rinte cu via?? sfÎnt? a intrat noaptea s? se roage În biseric? şi prin minune dumnezeiasc? a v?zut altarul deschis, iar lÎng? sfÎnta mas? ?edea un prunc luminat cu c?ma?a rupt?. şi l-a Întrebat cuviosul: «Copile, cine e?ti tu?» Iar el a r?spuns: «Eu sÎnt Hristos, MÎntuitorul lumii!» «Dar cine şi-a rupt c?ma?a?» Întreab? sihastrul. Iar Domnul i-a r?spuns: «Mi-a rupt-o Arie, ereticul!» şi S-a f?cut nev?zut.

Oricine propov?duie?te alt? Evanghelie dec?t cea vestit? de Hristos, de Apostoli şi de Biseric?, sf?şie c?ma?a Domnului şi-şi agonise?te osÎnd? veÎnic?, f?r? iertare.

S? c?dem deci În genunchi şi s? sl?vim cu evlavie şi dreapt? credin?? pe Tat?l, pe Fiul şi pe SfÎntul Duh, Treimea cea de o fiin?? şi nedesp?rşit?. Amin. Hristos S-a În?l?at! (P?rintele Ilie Cleopa).

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.