versiunea moldoveneasca русская версия


Învățătură în duminica împăcării

Învățătură în duminica împăcării

17 февраля 2018

„Să nu întorci faţa ta de la sluga Ta; când mă necăjesc degrab mă auzi!” (PS.68,20) Cu aceste cuvinte pătrunse de durere filială, iubiţi părinţi, fraţi şi surori în Domnul, Sfânta Biserică, astăzi la dumnezeiasca slujbă de seară, se adresează către Dumnezeu. Şi fiecare dintre cei ce stau aici, fără îndoială, a simţit în inima sa aceste cuvinte ca pe o adresare personală a sa către Dumnezeu. Nu întoarce faţa Ta, milostive Doamne, de la noi! — cerem toţi. Dar această milă a lui Dumnezeu noi trebuie să o merităm.  

Mărturisirea preoților din raionul Fălești

Mărturisirea preoților din raionul Fălești

16 февраля 2018

Vineri, 17 februarie 2018, în ajunul Postului Mare, în biserica „Sf.M.Mc.Dimitrie” din orașul Fălești, sectorul Gara Feroviară, a avut loc adunarea clericilor din raionul Fălești. Întrunirea a debutat cu rugăciunile pentru mărturisirea slujitorilor altarului, săvârșită de duhovnicul circumscripției, protoiereul Vasile Rodnițchi. A fost anunțat locul desfășurării Cântului Pascal în satul Pînzăreni pentru blagocinia Fălești 1 și respectiv în satul Albineț pentru blagocinia Fălești 2. A urmat consfătuirea  

Cununie în biserica U.M. din Bălți (video).

Cununie în biserica U.M. din Bălți (video).

14 февраля 2018

Vineri, 9 februarie 2018, în biserica Unității Militare 1003 din Bălți a avut loc o adevărată sărbătoare, un eveniment deosebit, săvârșindu-se pentru prima dată o cununie în această biserică. Slujba divină a fost oficiată de protoiereul Pavel Petrov, care a spus că sfânta Liturghie a mai fost slujită, dar sfânta taină a Cununiei pentru prima dată.  

Liturghie funerară în satul Dumbrăvița

Liturghie funerară în satul Dumbrăvița

11 февраля 2018

Duminică, 11 februarie 2018, în biserica „Adormirea Maicii Domnului” din satul Dumbrăvița, raionul Sîngerei, Preasfințitul Marchel a oficiat sfânta Liturghie și prohodul pentru adormita roaba lui Dumnezeu, Efimia Porcescu. Ajunsă la venerabila vârstă de 75 de ani, vrednica creștină Efimia Porcescu a educat și a crescut cu multă dăruire și osteneală patru copii: doi băieți, ambii slujitori ai sfântului altar,  

Când va veni Fiul Omului întru slava Sa…

Când va veni Fiul Omului întru slava Sa…

10 февраля 2018

În pildele rostite mai înainte, atunci când Hristos vorbește despre două persoane, se referă la cele două părți ale omului, cea ascultătoare și cea neascultătoare, însă acum vorbește mai pe înțelesul tuturor și cu cuvinte mai înfricoșătoare. Nu mai spune că împărăția ce va să vină se asemănă cu aceasta sau cu cealaltă, cum o făcea înainte, ci acum vorbește deschis, arătându-se pe Sine ca Fiul Omului care va veni întru slava Sa. Dacă până acum s-a arătat cum este El necinstit și batjocorit, de-acum înainte situația se schimbă. mustră, judecă și stă... 

La râul Babilonului

La râul Babilonului

3 февраля 2018

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine,  

Pildă despre o cioară

Pildă despre o cioară

27 января 2018

O cioara traia in padure si era absolut multumita de viata sa. Insa intr-o zi a vazut o lebada… “Aceasta lebada este atat de alba”, s-a gandit cioara. “Si eu sunt atat de neagra. Aceasta lebada trebuie sa fie cea mai fericita pasare din lume.” Cioara i-a comunicat lebedei ceea ce gandea. “De fapt”, i-a raspuns lebada. “Simteam ca sunt cea mai fericita pasare din imprejurimi pana cand am vazut un papagal care avea doua culori.  

Parastas pentru protoiereul Valeriu și preoteasa Iraida

Parastas pentru protoiereul Valeriu și preoteasa Iraida

21 января 2018

În după-amiaza zilei de duminică, 21 ianauaie 2018, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, în biserica „Sfânta Treime” din satul Copăceni, raionul Sângerei, a fost oficiat un parastas întru pomenirea protoiereului Valeriu Dubenco și preoteasa Iraida. Slujba a fost săvârșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sângerei, alături de un sobor de preoți, familia îndoliată și enoriașii bisericii. Chiar dacă au trecut 40 de zile, de când nu mai sunt printre cei vii, rudelor continuă să le fie transmise mesajele de condoleanțe.  

Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

12 января 2018

Preasfinția Voastră, Vă aducem sincere felicitări și urări de bine cu ocazia prăznuirii Patronului ceresc al PS Voastre, Cuviosul Marchel, egumenul Mănăstirii Neadormiților. În zi de sărbătoare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cu cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine şi ne rugăm lui Hristos-Domnul, Arhiereul bunătăților viitoare (Evrei 9, 11), să vă dăruiască mulți și binecuvântați ani de viață, pace și tărie duhovnicească în lucrarea Preasfinţiei Voastre, iar pe parcursul întregii vieți pământești să fiți însoțiți de  

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

11 января 2018

Într-o atmosferă de rugăciune și festivitate, 11 ianuarie 2018, când Biserica face pomenirea sfântului cuvios Marchel, egumenul mănăstirii Neadormiților, în catedrala „Sf.Împ.Constantin şi Elena” din Bălţi a fost oficiată sfânta Liturghie de către Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești. Sărbătoarea a fost deosebită de frumoasă, pentru că împreună s-au rugat un sobor de arhierei, constituit din: ÎPS Sava, Arhiepiscop de Tiraspol și Dubăsari; ÎPS Iustinian, Arhiepiscop de Elista și Kalmykia; PS Nicodim, Episcop de Edineț și Briceni.  

PREDICA DUMINICII A 7-A DUP? PA?TI, A SFIN?ILOR P?RIN?I DE LA PRIMUL SINOD ECUMENIC

Despre p?strarea dreptei credin?e. Trei sÎnt care m?rturisesc În cer: Tat?l, CuvÎntul şi Duhul SfÎnt şi Ace?ti trei Una sÎnt! (I Ioan 5, 7) Hristos S-a În?l?at! Iubişi credincioşi, ast?zi, În Duminica a 7-a dup? Sfintele Pa?ti, Biserica Ortodox? pr?znuie?te primul Sinod Ecumenic al lumii cre?tine, care a avut loc În anul 325 În oraşul Niceea, pentru a condamna erezia, adic? Înv??area greşit?, eretic? a lui Arie. Sinodul s-a organizat de SfÎntul ?mp?rat Constantin cel Mare cu mama sa Elena, la cererea Sfinţilor P?rinşi de atunci, fiind primul ?mp?rat cre?tin din lume (306-337).

Ce este un sinod ecumenic? Este adunarea tuturor marilor ierarhi ortodocşi — episcopi, mitropolişi şi patriarhi din toat? lumea, cu scopul de a discuta unele Înv???turi de credin?? cre?tin? neclare Înc?, şi de a le fixa În legi fixe, neschimbabile, numite dogme. De asemenea, un sinod ecumenic judec? şi condamn? toate abaterile de credin??, strşine de Înv???tura Sfintei Evanghelii şi a Sfinţilor P?rinşi şi exclude din Biseric?, adic? d? anatema, pe toşi ereticii care sf?şie unitatea de credin?? a Bisericii, simbolizat? prin c?ma?a de in a Domnului, f?cut? dintr-o sigur? bucat?, cum zice În SfÎnta Evanghelie: C?ma?a era f?r? cus?tur?, de sus ?esut? În Întregime (Ioan 19, 23). Prin cuvÎntul «sinod» În?elegem adunare, consiliu; prin cuvÎntul «erezie» În?elegem p?rerea sau Înv???tura particular? a cuiva despre Dumnezeu, ?mpotriva Înv???turii adev?rate a Bisericii lui Hristos.

De ce a avut loc Sinodul I Ecumenic? Care a fost pricina care i-a silit pe Sfinţii P?rinşi s? se adune la un loc şi s? apere dreapta credin??? Pricina a fost aparişia unui mare eretic, anume Arie, care Înv??a pe cre?tini o credin?? nou?, zicÎnd c? Fiul lui Dumnezeu nu ar fi de o fiin?? cu Tat?l şi c? a «fost un timp cÎnd Fiul nu era». El numea pe Iisus Hristos «creatur? superioar?», «cea dintşi dintre creaturi». Acest eretic era un preot din Alexandria Egiptului, foarte mÎndru şi neascult?tor, Îns? bun predicator, care a trşit În secolele III-IV. Erezia lui s-a r?spÎndit În c?şiva ani at?t de mult Înc?t rupsese Biserica În dou? şi amenin?a s? se r?spÎndeasc? În tot imperiul roman de r?s?rit şi de apus.

Sfinţii P?rinşi, nemaiputÎnd r?bda hulele lui Arie ?mpotriva MÎntuitorului şi a Preasfintei Treimi, au cerut ajutorul drept credinciosului ?mp?rat Constantin cel Mare, ca s? contribuie cu puterea sa imperial? la lini?tirea Bisericii lui Hristos şi condamnarea Înv???turii hulitoare a lui Arie şi a discipolilor sşi. Inspirat de Duhul SfÎnt, marele ?mp?rat cre?tin a hot?r?t s? organizeze primul Sinod Ecumenic la Niceea În anul 325 pe cheltuiala imperiului, fiind invitaşi toşi marii ierarhi ai Bisericii cre?tine din R?s?rit şi din Apus. Astfel au luat parte 318 Sfinţi P?rinşi la care s-a ad?ugat şi o delegaşie a Papei Silvestru I al Romei, pentru c? pÎn? În anul 1054, Biserica cre?tin? era una, nedesp?rşit? În dou? — cea Ortodox? de R?s?rit şi cea Romano-Catolic? de Apus. De aceea şi sinoadele pÎn? la dezbinarea Bisericii se numesc «ecumenice», adic? generale, pentru c? au luat parte la ele şi ierarhi din partea Bisericii Romei.

Sinodul de la Niceea a fost deschis chiar de Sfinţii ?mp?raşi Constantin şi Elena şi a durat toat? vara. În timpul sinodului, la care a fost de fa?? şi ereticul Arie cu ai lui, Sfinţii P?rinşi s-au ostenit mult s? Întoarc? pe eretici la ortodoxie, dar ei n-au vrut s? asculte. Ba s-a Înt?mplat ca În timpul discuşiilor, SfÎntul Ierarh Nicolae s?-i dea o palm? lui Arie c?ci nu putea r?bda hulele lui. Atunci SfÎntul Constantin cel Mare a poruncit s? i se ia omoforul şi Evanghelia şi s? fie aruncat În temni?? pentru c? a Îndr?znit s? loveasc?. Noaptea Îns? i s-a ar?tat MÎntuitorul În temni?? şi i-a dat din nou Evanghelia În mşini, iar Maica Domnului i-a pus omoforul pe piept. Diminea??, auzind ?mp?ratul acestea, l-a adus pe SfÎntul Nicolae iar?şi la sinod şi ?şi cereau iertare toşi de la el, v?zÎnd r?vna şi r?bdarea lui pentru credin??.

La fel şi SfÎntul Ierarh Spiridon, c?utÎnd s? l?mureasc? pe Arie despre taina Preasfintei Treimi şi cum c? toate cele trei persoane sÎnt de o fiin?? şi de aceeaşi cinste, a luat o c?r?mid? ars? şi, f?cÎnd semnul sfintei cruci, cÎnd a strÎns c?r?mida, focul care a ars-o s-a ridicat În sus, apa a curs pe pămînt şi lutul a r?mas În mÎna lui. C?r?mida era simbolul Preasfintei Treimi. Focul Închipuia pe Tat?l, lutul pe Fiul Întrupat şi apa pe Duhul SfÎnt, MÎngşietorul care a fost trimis În lume.

În timpul sinodului cei 318 Sfinţi P?rinşi au dat anatem? pe ereticul Arie şi Înv???turile sale hulitoare de Dumnezeu. P?rinşii au dogmatisit c? cele trei persoane ale Preasfintei Treimi: Tat?l, Fiul şi Duhul SfÎnt, sÎnt de o fiin?? şi nedesp?rşite. Tot la acest sfÎnt sinod s-a Întocmit partea Întşi a Crezului, primele ?apte articole despre Tat?l şi Fiul. Ultimile cinci articole despre SfÎntul Duh aveau s? se Întocmeasc? la Sinodul II Ecumenic din anul 381. Crezul cuprinde pe scurt dogmele credin?ei ortodoxe, şi se roste?te zilnic În biserici şi prin casele cre?tinilor ca o m?rturisire a dreptei credin?e apostolice.

Deşi Arie a fost surghiunit În sudul Dun?rii el nu a vrut s? asculte de Biseric?, ci mai mult c?uta s? semene Între cre?tini Înv???tura sa hulitoare. De aceea a fost greu pedepsit de Dumnezeu, Înc?t i s-au v?rsat m?runtaiele şi a murit cumplit, spre veÎnic? osÎnd? În gheena iadului.

Iubişi credincioşi,

Cu toate c? ereticul Arie, cel mai mare eretic din lumea cre?tin?, ca şi eresul s?u, au disp?rut, de-a lungul secolelor Biserica lui Hristos a fost lovit? mereu de noi secte şi erezii, unele mai periculoase dec?t altele. Cea mai grea dezbinare a Bisericii cre?tine a fost În anul 1054 cÎnd a avut loc marea schism? (ruptur?) Între R?s?rit şi Apus, luÎnd astfel na?tere dou? Biserici separate: cea Ortodox? cu centru la Constantinopol şi cea Romano-Catolic? cu centru la Vatican (Roma). La rÎndul ei Biserica Catolic? a mai fost lovit? de Înc? dou? eresuri şi sciziuni. Este vorba de eresul lui Luther, al doilea Arie, şi de Calvin din secolul al XVI-lea, urmaşi dup? aproape un secol de schisma anglican? din secolul al XVII-lea.

Primul eres a cuprins aproape integral ??rile din nordul Europei, a?a numitele ??ri protestante; iar religia anglican? s-a r?spÎndit În Anglia, America de Nord şi Australia, formÎnd Biserica anglican?.

Vedeşi cum a reuşit satana s? rup? c?ma?a lui Hristos, adic? s? dezbine şi s? sf?şie unitatea Bisericii Întemeiat? de El? Noi toşi m?rturisim «o credin??, un Domn, un botez», Îns? datorit? mÎndriei şi Încep?torilor de eresuri, care au schimbat Înv???tura de credin?? ortodox?, apostolic?, cu dogme noi dup? mintea lor, precum şi din cauza p?catelor noastre ale tuturor, au ap?rut În ultimele secole mai multe Biserici cre?tine — dou? apostolice — cea Ortodox? şi cea Catolic? şi trei f?r? succesiune apostolic?: protestant?, reformat? şi anglican?.

Dar dezbin?rile religioase nu s-au oprit aici. ÎncepÎnd din secolele XVIII şi mai ales XIX, au ap?rut În America şi În apusul Europei noi grup?ri religioase rupte din trupul Bisericii apostolice, numite «secte».

Ast?zi, În lume se afl? pÎn? la o mie de secte şi grup?ri religioase cre?tine, unele mai fanatice, mai periculoase dec?t altele, cum ar fi «martorii lui Iehova», «templul satanei», cu a?a numita «liturghie neagr?», În care se ador? diavolul În locul lui Dumnezeu. Ei caut? s?-şi fac? noi membri În rÎndul credincioşilor interesaşi, a celor certaşi cu disciplina Bisericii lui Hristos, a celor s?raci, c?rora le promit ajutoare materiale şi mai ales a tinerilor, pe care şi pot corupe mai u?or.

S? lu?m deci aminte la noi şi la familile noastre ortodoxe. Înmulşirea sectelor este un semn v?zut apocaliptic, care preveste?te sf?rşitul veacurilor.

Prima datorie a fiilor Bisericii Ortodoxe este aceea de a cunoa?te c?t mai bine SfÎnta Scriptur?, SfÎnta Tradişie, Catehismul şi operele principale ale Sfinţilor P?rinşi. A doua datorie, dac? nu cea dintşi, este s? trşim cu mare credin?? În Dumnezeu şi s? ducem cu r?vn? şi evlavie via?a noastr? religioas? de familie, În des?v?rşit? moralitate. Sectele cer teorie, ne atac? cu texte din SfÎnta Scriptur?. Noi s? le r?spundem, nu cu vorbe, nu cu at?t cu texte din Biblie, c?t mai ales cu via?a moral? smerit?, curat?, sfÎnt?. Vorbele nu pot Înlocui faptele. În fa?a unor cre?tini corecşi, milostivi şi evlavioşi, ei se ruşineaz? şi tac.

A treia mare datorie ce ne revine este s? ne cre?tem copiii În fric? de Dumnezeu, cu mare grij? şi atenşie. C?ci dac? nu-i educ?m noi cum trebuie sau şi smintim cu via?a noastr?, a p?rinşilor, şi pierdem suflete?te pe fii, nu ne mai aparşin şi foarte u?or şi pot am?gi sectele, patimile, beşia, desfr?ul şi necredin?a. Un tÎn?r o dat? c?zut, greu mai poate fi salvat, tras de la sect?. Copiii, ca şi p?rinşii, trebuie s? ?tie de mici Tat?l nostru, Crezul şi Psalmul 50, şi s? Înve?e cuno?tin?ele religioase principale din Catehismul ortodox. Cine nu ?tie pe de rost m?car aceste trei rug?ciuni nu poate fi ?mp?rt?şit cu Sfintele Taine.

Alt? mare datorie a cre?tinilor ortodocşi este s? fie oameni de rug?ciune c? f?r? ea nu putem face nimic. S? nu lipseasc? În s?rb?tori nimeni de la SfÎnta Liturghie şi de la predic?, afar? de mare nevoie. Rug?ciunea cu credin??, cu post şi lacrimi este via?a noastr?, pşinea noastr? duhovniceasc?, mÎntuirea noastr?. Apoi trebuie s? trşiasc? În dragoste cu toşi oamenii, mai ales cu cei din familie şi s? fac? dup? putere milostenie, care «acoper? mulşime de p?cate».

O alt? datorie principal? este ca fiecare s? aib? un duhovnic bun, În?elept, la care s?-şi m?rturiseasc? p?catele În cele patru posturi, s?-i cear? sfaturi pentru toate şi s?-l asculte ca pe Însuşi Hristos. Cre?tinii no?tri nu trebuie s? mearg? la adun?rile sectante, nici s?-i primeasc? În cas?, şi nici s? discute cu ei, dac? nu vor s? cad? În cursele lor. Cine face aceasta nu va fi am?git niciodat? de diavol, nici de patimi, nici de cursele oamenilor rşi.

Iubişi credincioşi,

Ast?zi este Duminica Sfinţilor P?rinşi de la Sinodul I Ecumenic, care au ap?rat dreapta credin??, au dat anatema pe eretici şi au formulat Crezul ortodox. S? r?mÎnem credincioşi Evangheliei lui Hristos şi Bisericii Ortodoxe, ai c?rei fii sÎntem. Ea ne-a n?scut prin baia Botezului, ea ne-a crescut şi Înv??at calea mÎntuirii. S? cinstim Biserica Ortodox? care ne-a n?scut. S? cinstim pe toşi sfinţii şi icoanele lor ca cei ce sÎnt «prietenii Domnului» şi se roag? pentru noi la cer. S? trşim În dragoste unii cu alţii, singura cale care mai poate salva lumea de la pierzare. S? cre?tem copiii În iubire de Dumnezeu, c? de ei depinde cel mai mult mÎntuirea noastr? şi s? p?str?m cu sfin?enie dreapta credin?? ortodox?, f?r? de care nu ne putem mÎntui oric?te fapte bune am avea.

Închei cu o scurt? istorioar?.

Un p?rinte cu via?? sfÎnt? a intrat noaptea s? se roage În biseric? şi prin minune dumnezeiasc? a v?zut altarul deschis, iar lÎng? sfÎnta mas? ?edea un prunc luminat cu c?ma?a rupt?. şi l-a Întrebat cuviosul: «Copile, cine e?ti tu?» Iar el a r?spuns: «Eu sÎnt Hristos, MÎntuitorul lumii!» «Dar cine şi-a rupt c?ma?a?» Întreab? sihastrul. Iar Domnul i-a r?spuns: «Mi-a rupt-o Arie, ereticul!» şi S-a f?cut nev?zut.

Oricine propov?duie?te alt? Evanghelie dec?t cea vestit? de Hristos, de Apostoli şi de Biseric?, sf?şie c?ma?a Domnului şi-şi agonise?te osÎnd? veÎnic?, f?r? iertare.

S? c?dem deci În genunchi şi s? sl?vim cu evlavie şi dreapt? credin?? pe Tat?l, pe Fiul şi pe SfÎntul Duh, Treimea cea de o fiin?? şi nedesp?rşit?. Amin. Hristos S-a În?l?at! (P?rintele Ilie Cleopa).

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.