verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

PREDICA DUMINICII A 7-A DUP? PA?TI, A SFIN?ILOR P?RIN?I DE LA PRIMUL SINOD ECUMENIC

Despre p?strarea dreptei credin?e. Trei sÎnt care m?rturisesc În cer: Tat?l, CuvÎntul şi Duhul SfÎnt şi Ace?ti trei Una sÎnt! (I Ioan 5, 7) Hristos S-a În?l?at! Iubişi credincioşi, ast?zi, În Duminica a 7-a dup? Sfintele Pa?ti, Biserica Ortodox? pr?znuie?te primul Sinod Ecumenic al lumii cre?tine, care a avut loc În anul 325 În oraşul Niceea, pentru a condamna erezia, adic? Înv??area greşit?, eretic? a lui Arie. Sinodul s-a organizat de SfÎntul ?mp?rat Constantin cel Mare cu mama sa Elena, la cererea Sfinţilor P?rinşi de atunci, fiind primul ?mp?rat cre?tin din lume (306-337).

Ce este un sinod ecumenic? Este adunarea tuturor marilor ierarhi ortodocşi – episcopi, mitropolişi şi patriarhi din toat? lumea, cu scopul de a discuta unele Înv???turi de credin?? cre?tin? neclare Înc?, şi de a le fixa În legi fixe, neschimbabile, numite dogme. De asemenea, un sinod ecumenic judec? şi condamn? toate abaterile de credin??, strşine de Înv???tura Sfintei Evanghelii şi a Sfinţilor P?rinşi şi exclude din Biseric?, adic? d? anatema, pe toşi ereticii care sf?şie unitatea de credin?? a Bisericii, simbolizat? prin c?ma?a de in a Domnului, f?cut? dintr-o sigur? bucat?, cum zice În SfÎnta Evanghelie: C?ma?a era f?r? cus?tur?, de sus ?esut? În Întregime (Ioan 19, 23). Prin cuvÎntul “sinod” În?elegem adunare, consiliu; prin cuvÎntul “erezie” În?elegem p?rerea sau Înv???tura particular? a cuiva despre Dumnezeu, ?mpotriva Înv???turii adev?rate a Bisericii lui Hristos.

De ce a avut loc Sinodul I Ecumenic? Care a fost pricina care i-a silit pe Sfinţii P?rinşi s? se adune la un loc şi s? apere dreapta credin??? Pricina a fost aparişia unui mare eretic, anume Arie, care Înv??a pe cre?tini o credin?? nou?, zicÎnd c? Fiul lui Dumnezeu nu ar fi de o fiin?? cu Tat?l şi c? a “fost un timp cÎnd Fiul nu era”. El numea pe Iisus Hristos “creatur? superioar?”, “cea dintşi dintre creaturi”. Acest eretic era un preot din Alexandria Egiptului, foarte mÎndru şi neascult?tor, Îns? bun predicator, care a trşit În secolele III-IV. Erezia lui s-a r?spÎndit În c?şiva ani at?t de mult Înc?t rupsese Biserica În dou? şi amenin?a s? se r?spÎndeasc? În tot imperiul roman de r?s?rit şi de apus.

Sfinţii P?rinşi, nemaiputÎnd r?bda hulele lui Arie ?mpotriva MÎntuitorului şi a Preasfintei Treimi, au cerut ajutorul drept credinciosului ?mp?rat Constantin cel Mare, ca s? contribuie cu puterea sa imperial? la lini?tirea Bisericii lui Hristos şi condamnarea Înv???turii hulitoare a lui Arie şi a discipolilor sşi. Inspirat de Duhul SfÎnt, marele ?mp?rat cre?tin a hot?r?t s? organizeze primul Sinod Ecumenic la Niceea În anul 325 pe cheltuiala imperiului, fiind invitaşi toşi marii ierarhi ai Bisericii cre?tine din R?s?rit şi din Apus. Astfel au luat parte 318 Sfinţi P?rinşi la care s-a ad?ugat şi o delegaşie a Papei Silvestru I al Romei, pentru c? pÎn? În anul 1054, Biserica cre?tin? era una, nedesp?rşit? În dou? – cea Ortodox? de R?s?rit şi cea Romano-Catolic? de Apus. De aceea şi sinoadele pÎn? la dezbinarea Bisericii se numesc “ecumenice”, adic? generale, pentru c? au luat parte la ele şi ierarhi din partea Bisericii Romei.

Sinodul de la Niceea a fost deschis chiar de Sfinţii ?mp?raşi Constantin şi Elena şi a durat toat? vara. În timpul sinodului, la care a fost de fa?? şi ereticul Arie cu ai lui, Sfinţii P?rinşi s-au ostenit mult s? Întoarc? pe eretici la ortodoxie, dar ei n-au vrut s? asculte. Ba s-a Înt?mplat ca În timpul discuşiilor, SfÎntul Ierarh Nicolae s?-i dea o palm? lui Arie c?ci nu putea r?bda hulele lui. Atunci SfÎntul Constantin cel Mare a poruncit s? i se ia omoforul şi Evanghelia şi s? fie aruncat În temni?? pentru c? a Îndr?znit s? loveasc?. Noaptea Îns? i s-a ar?tat MÎntuitorul În temni?? şi i-a dat din nou Evanghelia În mşini, iar Maica Domnului i-a pus omoforul pe piept. Diminea??, auzind ?mp?ratul acestea, l-a adus pe SfÎntul Nicolae iar?şi la sinod şi ?şi cereau iertare toşi de la el, v?zÎnd r?vna şi r?bdarea lui pentru credin??.

La fel şi SfÎntul Ierarh Spiridon, c?utÎnd s? l?mureasc? pe Arie despre taina Preasfintei Treimi şi cum c? toate cele trei persoane sÎnt de o fiin?? şi de aceeaşi cinste, a luat o c?r?mid? ars? şi, f?cÎnd semnul sfintei cruci, cÎnd a strÎns c?r?mida, focul care a ars-o s-a ridicat În sus, apa a curs pe pămînt şi lutul a r?mas În mÎna lui. C?r?mida era simbolul Preasfintei Treimi. Focul Închipuia pe Tat?l, lutul pe Fiul Întrupat şi apa pe Duhul SfÎnt, MÎngşietorul care a fost trimis În lume.

În timpul sinodului cei 318 Sfinţi P?rinşi au dat anatem? pe ereticul Arie şi Înv???turile sale hulitoare de Dumnezeu. P?rinşii au dogmatisit c? cele trei persoane ale Preasfintei Treimi: Tat?l, Fiul şi Duhul SfÎnt, sÎnt de o fiin?? şi nedesp?rşite. Tot la acest sfÎnt sinod s-a Întocmit partea Întşi a Crezului, primele ?apte articole despre Tat?l şi Fiul. Ultimile cinci articole despre SfÎntul Duh aveau s? se Întocmeasc? la Sinodul II Ecumenic din anul 381. Crezul cuprinde pe scurt dogmele credin?ei ortodoxe, şi se roste?te zilnic În biserici şi prin casele cre?tinilor ca o m?rturisire a dreptei credin?e apostolice.

Deşi Arie a fost surghiunit În sudul Dun?rii el nu a vrut s? asculte de Biseric?, ci mai mult c?uta s? semene Între cre?tini Înv???tura sa hulitoare. De aceea a fost greu pedepsit de Dumnezeu, Înc?t i s-au v?rsat m?runtaiele şi a murit cumplit, spre veÎnic? osÎnd? În gheena iadului.

Iubişi credincioşi,

Cu toate c? ereticul Arie, cel mai mare eretic din lumea cre?tin?, ca şi eresul s?u, au disp?rut, de-a lungul secolelor Biserica lui Hristos a fost lovit? mereu de noi secte şi erezii, unele mai periculoase dec?t altele. Cea mai grea dezbinare a Bisericii cre?tine a fost În anul 1054 cÎnd a avut loc marea schism? (ruptur?) Între R?s?rit şi Apus, luÎnd astfel na?tere dou? Biserici separate: cea Ortodox? cu centru la Constantinopol şi cea Romano-Catolic? cu centru la Vatican (Roma). La rÎndul ei Biserica Catolic? a mai fost lovit? de Înc? dou? eresuri şi sciziuni. Este vorba de eresul lui Luther, al doilea Arie, şi de Calvin din secolul al XVI-lea, urmaşi dup? aproape un secol de schisma anglican? din secolul al XVII-lea.

Primul eres a cuprins aproape integral ??rile din nordul Europei, a?a numitele ??ri protestante; iar religia anglican? s-a r?spÎndit În Anglia, America de Nord şi Australia, formÎnd Biserica anglican?.

Vedeşi cum a reuşit satana s? rup? c?ma?a lui Hristos, adic? s? dezbine şi s? sf?şie unitatea Bisericii Întemeiat? de El? Noi toşi m?rturisim “o credin??, un Domn, un botez”, Îns? datorit? mÎndriei şi Încep?torilor de eresuri, care au schimbat Înv???tura de credin?? ortodox?, apostolic?, cu dogme noi dup? mintea lor, precum şi din cauza p?catelor noastre ale tuturor, au ap?rut În ultimele secole mai multe Biserici cre?tine – dou? apostolice – cea Ortodox? şi cea Catolic? şi trei f?r? succesiune apostolic?: protestant?, reformat? şi anglican?.

Dar dezbin?rile religioase nu s-au oprit aici. ÎncepÎnd din secolele XVIII şi mai ales XIX, au ap?rut În America şi În apusul Europei noi grup?ri religioase rupte din trupul Bisericii apostolice, numite “secte”.

Ast?zi, În lume se afl? pÎn? la o mie de secte şi grup?ri religioase cre?tine, unele mai fanatice, mai periculoase dec?t altele, cum ar fi “martorii lui Iehova”, “templul satanei”, cu a?a numita “liturghie neagr?”, În care se ador? diavolul În locul lui Dumnezeu. Ei caut? s?-şi fac? noi membri În rÎndul credincioşilor interesaşi, a celor certaşi cu disciplina Bisericii lui Hristos, a celor s?raci, c?rora le promit ajutoare materiale şi mai ales a tinerilor, pe care şi pot corupe mai u?or.

S? lu?m deci aminte la noi şi la familile noastre ortodoxe. Înmulşirea sectelor este un semn v?zut apocaliptic, care preveste?te sf?rşitul veacurilor.

Prima datorie a fiilor Bisericii Ortodoxe este aceea de a cunoa?te c?t mai bine SfÎnta Scriptur?, SfÎnta Tradişie, Catehismul şi operele principale ale Sfinţilor P?rinşi. A doua datorie, dac? nu cea dintşi, este s? trşim cu mare credin?? În Dumnezeu şi s? ducem cu r?vn? şi evlavie via?a noastr? religioas? de familie, În des?v?rşit? moralitate. Sectele cer teorie, ne atac? cu texte din SfÎnta Scriptur?. Noi s? le r?spundem, nu cu vorbe, nu cu at?t cu texte din Biblie, c?t mai ales cu via?a moral? smerit?, curat?, sfÎnt?. Vorbele nu pot Înlocui faptele. În fa?a unor cre?tini corecşi, milostivi şi evlavioşi, ei se ruşineaz? şi tac.

A treia mare datorie ce ne revine este s? ne cre?tem copiii În fric? de Dumnezeu, cu mare grij? şi atenşie. C?ci dac? nu-i educ?m noi cum trebuie sau şi smintim cu via?a noastr?, a p?rinşilor, şi pierdem suflete?te pe fii, nu ne mai aparşin şi foarte u?or şi pot am?gi sectele, patimile, beşia, desfr?ul şi necredin?a. Un tÎn?r o dat? c?zut, greu mai poate fi salvat, tras de la sect?. Copiii, ca şi p?rinşii, trebuie s? ?tie de mici Tat?l nostru, Crezul şi Psalmul 50, şi s? Înve?e cuno?tin?ele religioase principale din Catehismul ortodox. Cine nu ?tie pe de rost m?car aceste trei rug?ciuni nu poate fi ?mp?rt?şit cu Sfintele Taine.

Alt? mare datorie a cre?tinilor ortodocşi este s? fie oameni de rug?ciune c? f?r? ea nu putem face nimic. S? nu lipseasc? În s?rb?tori nimeni de la SfÎnta Liturghie şi de la predic?, afar? de mare nevoie. Rug?ciunea cu credin??, cu post şi lacrimi este via?a noastr?, pşinea noastr? duhovniceasc?, mÎntuirea noastr?. Apoi trebuie s? trşiasc? În dragoste cu toşi oamenii, mai ales cu cei din familie şi s? fac? dup? putere milostenie, care “acoper? mulşime de p?cate”.

O alt? datorie principal? este ca fiecare s? aib? un duhovnic bun, În?elept, la care s?-şi m?rturiseasc? p?catele În cele patru posturi, s?-i cear? sfaturi pentru toate şi s?-l asculte ca pe Însuşi Hristos. Cre?tinii no?tri nu trebuie s? mearg? la adun?rile sectante, nici s?-i primeasc? În cas?, şi nici s? discute cu ei, dac? nu vor s? cad? În cursele lor. Cine face aceasta nu va fi am?git niciodat? de diavol, nici de patimi, nici de cursele oamenilor rşi.

Iubişi credincioşi,

Ast?zi este Duminica Sfinţilor P?rinşi de la Sinodul I Ecumenic, care au ap?rat dreapta credin??, au dat anatema pe eretici şi au formulat Crezul ortodox. S? r?mÎnem credincioşi Evangheliei lui Hristos şi Bisericii Ortodoxe, ai c?rei fii sÎntem. Ea ne-a n?scut prin baia Botezului, ea ne-a crescut şi Înv??at calea mÎntuirii. S? cinstim Biserica Ortodox? care ne-a n?scut. S? cinstim pe toşi sfinţii şi icoanele lor ca cei ce sÎnt “prietenii Domnului” şi se roag? pentru noi la cer. S? trşim În dragoste unii cu alţii, singura cale care mai poate salva lumea de la pierzare. S? cre?tem copiii În iubire de Dumnezeu, c? de ei depinde cel mai mult mÎntuirea noastr? şi s? p?str?m cu sfin?enie dreapta credin?? ortodox?, f?r? de care nu ne putem mÎntui oric?te fapte bune am avea.

Închei cu o scurt? istorioar?.

Un p?rinte cu via?? sfÎnt? a intrat noaptea s? se roage În biseric? şi prin minune dumnezeiasc? a v?zut altarul deschis, iar lÎng? sfÎnta mas? ?edea un prunc luminat cu c?ma?a rupt?. şi l-a Întrebat cuviosul: “Copile, cine e?ti tu?” Iar el a r?spuns: “Eu sÎnt Hristos, MÎntuitorul lumii!” “Dar cine şi-a rupt c?ma?a?” Întreab? sihastrul. Iar Domnul i-a r?spuns: “Mi-a rupt-o Arie, ereticul!” şi S-a f?cut nev?zut.

Oricine propov?duie?te alt? Evanghelie dec?t cea vestit? de Hristos, de Apostoli şi de Biseric?, sf?şie c?ma?a Domnului şi-şi agonise?te osÎnd? veÎnic?, f?r? iertare.

S? c?dem deci În genunchi şi s? sl?vim cu evlavie şi dreapt? credin?? pe Tat?l, pe Fiul şi pe SfÎntul Duh, Treimea cea de o fiin?? şi nedesp?rşit?. Amin. Hristos S-a În?l?at! (P?rintele Ilie Cleopa).

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.