verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Slujirea preoților militari

Slujirea preoților militari

14 noiembrie 2016

Luni, 14 noiembrie, cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Moldova, în incinta Centrului de Cultură şi Istorie Militară din mun. Chișinău s-a desfășurat conferința pastoral-misionară – „Slujirea preoților militari”. Pentru activitatea pastoral-misionară în Instituțiile de Forță, militare și penitenciare, din partea Episcopiei noastre au fost binecuvântați următorii preoți: protoiereu Pavel Petrov pentru municipiul Bălți; protoiereu Oleg Fistican pentru raionul Fălești; protoiereu Victor Guleac pentru raionul Glodeni; protoiereu Maxim Guzun... 

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

12 noiembrie 2016

Daca vezi vreun evadat ca-ti bate copilul, te mânii si te repezi ca o fiara asupra lui, dar stai linistit si nu faci nimic, dacă în fiecare zi vezi demonii atacându-l si împingându-l la pacate. Stai si nu-l scapi din ghearele lor. Daca copilul ti-e cumva posedat, alergi la toti sfintii si tulburi linistea si celor ce pustnicesc prin vârfuri de munti, ca sa-l scapi de nebunie. Dar, desi vezi cum în fiecare zi îl tulbura pacatul, care este cel mai îngrozitor demon, nu faci nimic. Si chiar sa fie cineva posedat de un demon, nu este deloc îngrozitor, pentru ca demonul nu poate cu nici un... 

Întrunirea  profesorilor de Religie din Sîngerei

Întrunirea profesorilor de Religie din Sîngerei

11 noiembrie 2016

“Pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: puține cuvinte, multe exemple și mai multă rugăciune” (sf. Paisie Aghioritul). Joi, 10 noiembrie 2016, la gimnaziul ,,Iurie Boghiu” din satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, s-a desfășurat atelierul de formare continuă a profesorilor de Religie cu genericul ,,Acces, relevanță, calitate în educație – competențe pentru viitor”. Seminarul a început cu prezentarea instituției de către doamna Cumpătă Lilia, directorul gimnaziului, apoi a urmat lecția publică la clasa II-a, cu subiectul: ,,Minunea... 

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

5 noiembrie 2016

Prin această pildă, Hristos voieşte să ne înveţe următoarele: Era un om bogat, zice El, care trăia în multe desfrânări, şi totuşi nu suferise nici o nenorocire, ci, dimpotrivă, îi curgeau toate bunurile ca un râu. Că pe el nu l-a ajuns nici o întâmplare rea, neaşteptată, că n-a avut nici o pricină de descurajare şi nici o neîndemânare în viaţă, aceasta arată Domnul prin cuvintele: „veselindu-se în toate zilele luminat”. Iar că el trăia în păcate, se vede din sfârşitul ce l-a ajuns, şi încă mai dinainte, din dispreţul său către săraci. Căci el n-a... 

Duminica intr?rii Domnului În Ierusalim

Despre ?mplinirea proorociilor pentru Hristos
şi despre orbirea spiritual?

şi Iisus, g?sind un asin tÎn?r, a ?ezut pe el, precum este scris: Nu te teme, fiica Sionului! Iat? ?mp?ratul t?u vine, ?ezÎnd pe mÎnzul asinei (Ioan 12, 14-15)

Iubişi credincioşi,

Dac? citim În SfÎnta şi dumnezeiasca Scriptur? a Vechiului şi Noului Testament afl?m c? toate proorociile care au fost spuse despre MÎntuitorul nostru Iisus Hristos, Care la plinirea vremii a venit la neamul omenesc, s-au ?mplinit cu mare uimire la vremea lor. A?a vedem c? sfinţii prooroci, prin descoperire de la SfÎntul Duh, au ar?tat cu mii de ani Înainte c? MÎntuitorul nostru Iisus Hristos Se va na?te dup? trup din s?mÎn?a femeii (Facere 3, 15); c? Se va na?te din s?mÎn?a lui Avraam (Facere 22, 17-18); c? va fi din neamul lui David dup? trup (Isaia 9, 6).


La fel şi pentru ziua acestui mare şi prealuminat praznic al Intr?rii Domnului În Ierusalim, vedem ?mplinindu-se proorocia SfÎntului Prooroc Zaharia, care a zis: Bucur?-te foarte, fiica Sionului, vesele?te-te fiica Ierusalimului, c? iat? ?mp?ratul t?u vine la tine, drept şi biruitor, smerit şi c?lare pe mÎnzul asinei (Zaharia 9, 9).

Dar, fraşii mei, ce simbolizeaz? mÎnzul asinei despre care a proorocit Zaharia at?t de ar?tat, iar Domnul ?ezÎnd pe el a ?mplinit proorocia? MÎnzul asinei, ca orice mÎnz, este s?lbatic şi anevoie de ?mblÎnzit, iar ca un asin este necurat; pentru aceea nici nu era primit Între cele ce se aduceau lui Dumnezeu dup? lege, ci se schimba. Necurate erau toate neamurile pămîntului pentru necredin?a lor şi s?lbatice şi cu anevoie de ?mblÎnzit, pentru c? erau lipsite de legile lui Dumnezeu.

?ederea lui Iisus Hristos pe mÎnzul asinei Însemna suspinarea neamurilor către El; şi vezi c? Apostolii au adus la Iisus mÎnzul asinei, precum zice dumnezeiescul Luca, şi aruncÎndu-şi hainele pe el au pus pe Iisus deasupra. Hainele a?ternute pe jos erau semne şi Închipuiri ar?tate cum c? Apostolii, ÎntinzÎnd propov?duirea Evangheliei la neamuri, le-au adus şi le-au supus lui Hristos, Care le-a umplut de darurile Lui cele dumnezeieşti. Apoi zice dumnezeiasca Evanghelie: Acestea nu le-au În?eles ucenicii Lui la Început, dar cÎnd S-a preasl?vit Iisus, atunci şi-au adus aminte c? acestea erau scrise pentru El şi c? I le-au f?cut Lui (Ioan 12, 16).

Poporul care era din Betania ?mpreun? cu cei din Ierusalim, auzind c? MÎntuitorul a f?cut acea mare şi preasl?vit? minune, a Învierii lui Laz?r, mort de patru zile, numai prin strigarea: Laz?re, vino afar?!, a ieşit Înaintea Domnului cu mare evlavie şi mirare şi L-a Înt?mpinat cu st?lp?ri şi cu ramuri. Dar oare tot cu aceast? e-vlavie şi credin?? l-au primit pe MÎntuitorul arhiereii, fariseii şi c?rturarii? Nu. Ace?tia erau plini de zavistie şi de ur? ?mpotriva MÎntuitorului şi, auzind despre preasl?vita minune cu Învierea lui Laz?r, nu numai c? nu au crezut, ci s-au şi gr?bit s? ia toate m?surile pentru a ucide pe Iisus. C?ci adunÎnd sinedriul, ziceau: Ce facem, pentru c? Omul acesta face multe minuni? Dac?-L l?s?m a?a toşi vor crede În El şi vor veni romanii şi ne vor lua şi ?ara şi neamul (Ioan 11, 47-48).

Vedeşi, fraşii mei, c?t? orbire şi r?utate era În mintea şi inima c?rturarilor, arhiereilor şi a fariseilor ?mpotriva lui Iisus? C?t? deosebire era Între popor şi Între conduc?torii lor suflete?ti! Poporul cu at?ta evlavie şi cinste ?l primea pe MÎntuitorul. Înc? şimulşi din iudeii, care veniser? la Maria şi care v?zuser? ce a f?cut Iisus, au crezut În El (Ioan 11, 45). Iar arhiereii şi fariseii, orbişi de ur?, de r?utate şi necredin??, nu numai c? nu au crezut În El, ci În grab? preg?teau şi planul de a-L omor?. C?t? dreptate avea MÎntuitorul cÎnd şi mustra pe ace?ti c?rturari şi farisei şi le zicea: Nebuni şi orbi! (Matei 23, 17). C?t? orbire sufleteasc? şi c?t? ur? şi zavistie era În mintea şi În inima acestor conduc?tori spirituali ai poporului lui Israel! În loc s? cread? În preasl?vita minune a Învierii lui Laz?r şi s?-L laude pe Iisus Hristos, auzi ce zic: Ce facem pentru c? Omul acesta face multe minuni? (Ioan 11, 47).

Auzi nebunie, auzi orbire din zavistie şi ur?! Despre aceast? orbire şi ?mpietrire a fariseilor, a arhiereilor şi c?rturarilor a proorocit marele prooroc Isaia, zicÎnd: C? s-a Înv?rto?at inima poporului acestuia şi cu urechile sale greu a auzit şi ochii sşi i-a Închis, ca nu cumva s? vad? cu ochii şi cu urechile s? aud?, şi cu inima s? În?eleag? şi s? se Întoarc? şi s?-l vindece (Isaia 6, 10).

Iubişi credincioşi,

Cauzele ?mpietririi şi orbirii suflete?ti a arhiereilor şi fariseilor erau ura şi zavistia, pe care le aveau ?mpotriva MÎntuitorului. De aceea c?utau felurite pricini spre a-L pierde. Astfel am socotit s? vorbim c?te ceva despre blestemata pricin? a zavistiei, nu cu cuvintele noastre, ci cu ale Sfinţilor P?rinşi.

Ascultaşi ce zice SfÎntul Vasile cel Mare despre zavistie: “Bun este Dumnezeu şi de bine d?t?tor celor vrednici. R?u este numai diavolul şi izvoditor a tot felul de r?ut?şi şi precum la cel bun lipse?te zavistia, a?a la diavol exist? zavistia. S? ne p?zim, fraşilor, de patima zavistiei ca s? nu ne facem p?rtaşi lucrurilor diavolului şi potrivnicului şi s? ne afl?m osÎndişi Întru aceeaşi osÎnd? cu el. C? dac? cel ce se mÎndre?te, cade În osÎnda diavolului, cum zavistnicul va sc?pa de munca cea g?tit? diavolului? C? nici o patim? mai pierz?toare dec?t zavistia nu r?mÎne În inimile oamenilor, care preapuşin m?hne?te pe cei de afar?, dar este cea Întşi şi mai aproape r?utate la cel ce o are.

C?ci precum rugina roade În fier, a?a zavistia mÎnÎnc? În sufletul celui ce o are. Precum viperele mÎnÎnc? pÎntecele celor ce le poart? ca s? se nasc?, a?a şi zavistia are putere a mÎnca sufletul celui ce o are. Pentru c? zavistia este m?hnire pentru binele aproapelui, de aceea niciodat? sc?rbele şi Întrist?rile nu lipsesc de la omul zavistnic. A rodit ?arina aproapelui s?u, este Îndestulat? casa lui cu toate cele necesare vieşii. Bucurii de la b?rbatul acela nu lipsesc. Toate acestea sÎnt hran? bolii şi sporesc suferin?ele celui zavistnic. Pentru aceasta cu nimic nu se deosebe?te de omul gol care de toşi se rÎne?te. Este cineva viteaz? Este sÎn?tos? Acestea rÎnesc pe cel zavistnic. Altul este mai frumos la fa??. Alt? ran? a zavistnicului. Cutare Întrece mult darurile suflete?ti şi pentru În?elepciunea şi puterea cuvintelor este v?zut şi r?vnit. Altul este bogat, d? multe daruri celor s?raci şi se laud? de cei ce dobÎndesc de la el faceri de bine.

Acestea toate sÎnt b?tşi şi rÎni care p?trund În inima celui zavistnic. şi ce este mai r?u la patima aceasta este c? nici a o spune nu poate. Ci caut? cu privirea În jos şi este posomor?t şi se tulbur?, c?rte?te, şi se p?gube?te de r?ul acesta şi amintindu-i-se de patima sa, se ruşineaz? s?-şi arate necazul, c? este zavistnic şi am?r?t şi se chinuie de bunăt?şile prietenului şi de veselia fratelui şi nu poate suferi bunăt?şile şi Îndestularea aproapelui. Deci nevoind a-şi spune patima, şine boala Întru adÎnc care roade şi mÎnÎnc? cele dinl?untru ale lui. Ba nici doctor al bolii acesteia, nici vreo doctorie vindec?toare nu poate afla, m?car c? sÎnt pline Scripturile de leacuri pentru ea…” (Sf. Vasile cel Mare, Hexaimeron, 1988, p. 117).

S? auzim şi pe SfÎntul Ioan Gur? de Aur vorbind despre zavistie. “Nu este alt p?cat mai r?u care desparte pe om de Dumnezeu şi de ceilalţi oameni ca zavistia, adic? pizma. Aceast? boal? rea este mai cumplit? dec?t iubirea de argint. Pentru c? iubitorul de argint atunci se bucur? cÎnd dobÎnde?te banii; iar invidiosul şi zavistnicul atunci se bucur? cÎnd altul p?time?te şi p?gube?te şi ?şi pierde munca lui şi socote?te c??tig primejdiile şi pagubele altora.

Deci care alt? patim? este mai rea dec?t aceasta? C? r?ut?şile lui nu le cerceteaz?, iar de binele altora se tope?te pe sine şi se lipse?te de rai. Nici În lumea aceasta zavistnicul nu are nici un bine. C?ci În ce chip cariul mÎnÎnc? lemnul şi molia roade lÎna, a?a şi pizma roade cu totul sufletul şi oasele omului zavistnic şi pizma?, c?ci aceste patimi sÎnt mai rele dec?t fiarele, care pentru hran?, sau din fire se pornesc spre mÎnie. Iar oamenii zavistnici şi pizmaşi, cÎnd le face cineva bine, ca şi cÎnd le-ar face o str?mb?tate, asemenea demonilor, sÎnt nemilostivi şi amari vr?jmaşi. Zavistnicii şi pizmaşii fug de adunarea şi vorbirea cea fireasc? şi nici mÎntuirea lor nu o doresc. Pentru c? pizma nu ?tie a cinsti ceea ce este de folos. Unii ca ace?tia pururea se afl? plini de tulbur?ri şi de m?hnire şi sufletele lor merg la iad. C? nu este alt p?cat mai r?u dec?t pizma şi zavistia”.

Iubişi credincioşi,

Ast?zi este Duminica Floriilor cÎnd MÎntuitorul nostru Iisus Hristos intr? ca un ?mp?rat În Ierusalim, spre a se da de bună voie la chinuri şi la moarte pentru noi p?c?toşii. Aşi auzit În SfÎnta Evanghelie cu c?t? bucurie ?l Înso?ea mulşimea şi cu c?t? ur? şi zavistie ?l priveau c?rturarii şi arhiereii iudeilor.

Ast?zi se Încheie Postul Mare şi Începe S?pt?mÎna Mare a Sfintelor şi mÎntuitoarelor patimi. Cei care aşi fost mai silitori cred c? pÎn? acum v-aşi spovedit şi ?mp?rt?şit cu Trupul şi SÎngele Domnului. Care Înc? nu v-aşi cur?şit de p?cate prin spovedanie şi SfÎnta ?mp?rta?anie, mai aveşi numai c?teva zile pÎn? la Sfintele Pa?ti. Nu mai amÎnaşi, ci alergaşi la preot, c? nu putem s? ne bucur?m de Învierea Domnului necur?şişi şi plini de p?cate. Nu v? l?saşi pe ultimele zile c? s?pt?mÎna aceasta preoşii sÎnt foarte ocupaşi.

Fraşii mei, din seara aceasta Încep deniile, cu patimile lui Hristos. SÎnt cele mai frumoase şi mi?c?toare slujbe şi cÎnt?ri de peste an. Venişi sear? de sear? c?t mai mulşi la sfÎnta biseric?. Cum putem noi s? dormim sau s? lipsim de la biseric? cÎnd Hristos privegheaz? şi se roag? pentru toat? lumea? Cum putem noi s? r?dem şi s? bem cÎnd Fiul lui Dumnezeu este dat În mşinile hulitorilor şi ucigaşilor necredincioşi? Cum putem noi s? mÎnc?m acum cÎnd Domnul vieşii, poste?te şi suspin? pentru noi? Cum s? lipsim de la biseric? acum, cÎnd Hristos este tr?dat de propriul s?u ucenic şi este vÎndut iudeilor ca s? fie judecat şi r?stignit?

S? mergem s?pt?mÎna aceasta dup? Iisus Hristos, pe drumul Crucii, care pentru noi este drumul vieşii, al iert?rii şi al mÎntuirii. F?r? acest drum nimeni dintre oameni nu se poate mÎntui.

Iat? ast?zi Hristos intr? triumfal În Ierusalim Însoşit de mulşime de oameni cu ramuri de finic În mşini. S?-L Înt?mpin?m şi noi pe Hristos cu st?lp?ri de fapte bune. Hristos blesteam? smochinul f?r? roade care se usuc?. S? ne temem şi noi, c? sÎntem ca ni?te pomi f?r? roade pe pămînt, lipsişi de multe bunăt?şi duhovnice?ti. Hristos prime?te pe femeia p?c?toas? s?-I spele picioarele. S? ne apropiem şi noi de Domnul şi cu lacrimi de pocşin?? s?-I ud?m picioarele şi s? I le s?rut?m.

Hristos este vÎndut de Iuda la iudei pe 30 de arginşi. S? ne fereasc? Dumnezeu s?-L tr?d?m şi noi pe Domnul pentru bani, pentru cinste sau din fric?. Hristos spal? picioarele ucenicilor la Cina cea de Tain?, ca s? ne Înve?e smerenia pe toşi. Hristos MÎntuitorul nostru s?v?r?e?te prima SfÎnt? Liturghie la Cina cea de Tain?, Întemeiaz? deci jertfa liturgic? şi ?mp?rt??e?te pe ucenici, Înainte de patima Sa. S? pre?uim toat? via?a biserica, s? mergem regulat la SfÎnta Liturghie şi s? ne apropiem cu evlavie şi preg?tire de SfÎnta ?mp?rt??anie, mai ales la marile praznice şi s?rb?tori cre?tine. Numai Iuda, vÎnz?torul, cÎnd s-a ?mp?rt?şit “a intrat satana În el”, c?ci a primit cu nevrednicie Trupul şi SÎngele Domnului. A?a vor p?timi toşi cei ce se ?mp?rt??esc cu necredin?? şi cu p?cate mari pe suflet. Vai de cei ce zac În p?cate grele şi nici m?car În sfintele posturi nu se pocşiesc şi nu se ?mpac? cu MÎntuitorul.

Iat?, Vinerea Mare! Fiul lui Dumnezeu este r?stignit Între doi t?lhari, pentru mÎntuirea noastr?. S? mergem cu sfintele femei mironosi?e s? plÎngem pe Iisus Hristos şi mai ales s? ne plÎngem p?catele noastre lÎng? Crucea Lui. Hristos ?şi d? duhul şi apoi este pus În mormÎnt. S? Îngenunchem cu mare credin?? la MormÎntul Domnului, s?-L t?mşiem, s? ne rug?m şi s? ne cerem iertare, s? ne ?mp?c?m unii cu alţii şi În noaptea sfÎnt? a Sfintelor Pa?ti s? a?tept?m clipa de tain? a Învierii Domnului şi a Învierii noastre.

De vom face a?a, ne vom bucura cu toşii de lumina Învierii MÎntuitorului şi vom putea cÎnta cÎntarea Îngereasc? de biruin?? asupra morşii şi a iadului. Amin.(P?rintele Ilie Cleopa)


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.