versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Vecernia

 Motto: “şi a fost sear? şi a fost diminea??” (Facere 1,5).

Definişie. Vecernia reprezin? o grupare de rug?ciuni, care se citesc sau se cÎnt? În biseric? seara.

CuvÎntul vecernie provine de la cuvÎntul de origine slav? “vecer”, care Înseamn? sear?. Este lauda bisericeasc? cu care se Începe serviciul divin public al fiec?rei zile liturgice. Aceasta pentru c? ziua liturgic? Începe de seara (conform Facere 1,5).

Scopul ei este s? aducem lui Dumnezeu mulţumire pentru ziua care a trecut şi s?-I cerem ajutorul pentru petrecerea În pace a nopşii care se apropie. Prin aceste rug?ciuni de sear? urm?m exemplul lui Iisus Hristos, care obiÎnuia s? se roage seara (Mt. 26,36-44; Luca 6,12). Acelaşi obicei, de a se ruga În special seara şi diminea?a, ?l Înt?lnim la mulşi sfinţi.

Timpul s?v?rşirii vecerniei cel mai fregvent este s?mb?t? seara variind Între orele 16:00 – 18:00, dar şi În ajunul s?rb?torilor.
Semnificaşia principal? a vecerniei este Vechiul Testament. Ea simbolizez? şi aminte?te de vremea dinainte de venirea MÎntuitorului.
RÎnduiala.
1.     Formula de binecuvÎntare de la Începutul vecerniei (BinecuvÎntat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi În vecii vecilor) arat? c?, În epoca de Început a istoriei mÎntuirii, pe care o reprezit? aceast? slujb?, omenirea nu ?tia altceva despre Dumnezeu dec?t c? El exist? şi c? e Unul singur. Caracterul nedes?v?rşit al revelaşiei din acele Îndep?rtate vremuri este simbolizat şi prin faptul c?, la Începutul slujbei, se deschide numai dvera (perdeaua uşilor ?mp?r?te?ti), pe cÎnd uşile ?mp?pr?te?ti r?mÎn Închise, Închipuind astfel cunoa?terea nedesluşit? şi vag?, pe care lumea o avea atunci despre Dumnezeu şi care se Întemeia mai mult pe amintirea revelaşiei primordiale, de la creaşie. Preotul d? binecuvÎntarea de Început, din altar, deaoarece altarul bisericii Închipuie cerul sau paradisul, iar preotul şi Închipuie acum pe oameni, În timpul c?t erau În rai, Înainte de c?derea lor În p?cat.
2.     Psalmul 103 ne vorbe?te despre creaşia, frumuse?ea şi armonia celor f?cute de Dumnezeu şi cÎnd toate c?te f?cuse Dumnezeu erau “foarte bune” (Facere 1,31). Ieşirea preotului din altar şi r?mÎnerea lui În fa?a uşilor ?mp?r?te?ti Închise, unde cite?te (În tain?) 7 rug?ciuni simbolizeaz? alungarea din rai a primilor oameni, dup? c?derea lor În p?cat.
3.     Ectenia mare. Preotul simbolizeaz? acum omenirea de dinainte de venirea MÎntuitorului, implorÎnd mila dumnezeiasc? În fa?a porşilor z?vor?te ale cerului.
4.     Urmeaz? cÎntarea “Fericit b?rbatul” compus? din versete alese ale psalmilor 1, 2 şi 3, care reprezint? fericrea raiului, pierdut? de omenire pentru neascultarea de porunca Domnului.
5.     Catisma de rÎnd, cuprinde c?şiva psalmi, reprezint? perioada de preg?tire a omenirii pentru venirea lui Mesia cu ajutorul poruncilor din Legea Veche, dar şi a Înv???turilor de la patriarhi şi proopoci.
6.     Doamne strigat-am… este o cÎntare din psalmul 140, 1-2. El exprim? starea de r?t?cire şi de dezn?dejde a omului desp?rşit de Dumnezeu, precum şi idea de pocşin??.
7.     C?direa de la “Doamne strigat-am” şi În timpul cÎnt?rii psalmilor 141,129,116, este simbolul v?zut al rug?ciunii noastre. A?a cum se Înal?? fumul de t?mşie, cerem ca şi rug?ciunile noastre s? se Înal?e la Cer, precum cÎnt? David: “s? se Îndrepteze rug?ciunea mea ca t?mşia Înaintea Ta”. Este o reminiscien?? a ritualului iudaic, prin care se ?mplinea porunca dat? de Dumnezeu lui Moise de a se aduce ofrand? de t?mşiere seara şi diminea?a.
8.     Vohodul sau intrarea cu cadelni?a prin uşile ?mp?r?te?ti simbolizeaz? Întreaga Revelaşie divin? a Vechiului Testament. Aceasta ne sugereaz? c? Dumnezeu n-a p?r?sit omenirea, ci S-a descoperit, le-a dat porunci şi profeşii despre venirea În lume a unui MÎntuitor, Care va deschide din nou uşile Raiului.
9.     Lumin? lin? este o cÎntare compus? de Sf. Mc. Antinoghen (16 iulie) şi este Închinat? laudei Sfintei Treimi. Purtarea sfeÎnicului indic? prezen?a MÎntuitorului În mijlocul nostru, Care S-a identificat ca “lumina lumii” (Ioan 8,12). Aces ritual se aseamÎn? cu scoaterea focului haric din sfÎntul MormÎnt al Domnului din Ierusalim la pa?ti.
10.         Paremiile sunt lecturi din Vechiul Testament, care se citesc doar la vecernie.
11.         Ectenia Întreit? este rug?ciunea st?ruitoare (Matei 15,22; Luca 11,9. 18,1)
12.         Învrednice?te-ne, Doamne este cÎntarea cea mai reprezintativ? a acestei slujbe.
13.         Ectenia cererilor Începe cu cuvintele „S? plinim rug?ciunea noastr? cea de sear? Domnului”. Este o Înşiruire de cereri şi se sf?r?esc cu rug?ciunea plec?rii capului, care Înseamn? smerirea noastr?, adic? supunerea noastr? voii lui Dumnezeu.
14.         Stihoavna este citit? s?mb?t? seara din cartea numit? Octoih.
15.         Acum sloboze?te este rug?ciunea dreptului Simeon (Luca 2,29-32). Strana ?l cÎnt?. Reprezint? sf?rşitul Vechiului Testament.
16.         Troparele se cÎnt?.
17.         Otpustul este Încheierea vecerniei.

 

Tem? de acas?: 1. De desenat o cadelni?? cu fum de t?mşie.
2. De memorat principalele etape ale vecerniei şi simbolistica ei.
 3. De ?tiut cÎntarea “Doamne strigat-am”.
Timpul r?mas cÎnt?m un psalm de la vecernie: “Doamne strigat-am”.

Doamne, strigat-am către Tine, auzi-m?; 

Auzim?, Doamne! 
Doamne, strigat-am către Tine, auzi-m?;
ia aminte la glasul rug?ciunii mele, 
cÎnd strig către Tine.
Auzim?, Doamne! 
S? se Îndrepteze rug?ciunea mea 
ca t?mşia Înaintea Ta;
ridicarea mşinilor mele,
jertf? de sear?
Auzim?, Doamne! 

Mai multe detalii despre vecrnie puteşi s? desc?rcaşi: Liturgica special? de Ene Brani?te

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.