versiunea moldoveneasca русская версия


Învățătură de tipic pentru 22.03.2018

Învățătură de tipic pentru 22.03.2018

19 марта 2018

Четверг 5-й седмицы. Четверто́к Великого канона. Святых сорока́ мучеников, в Севастийском е́зере мучившихся (празднование переносится на вторник, 7 марта). Литургия Преждеосвященных Даров. Служба совершается по Триоди. Примечание. Служба 40 мучеников Севастийских переносится на вторник, 7 марта (см. Типикон, 9 марта, 5-я Маркова глава:... 

Mesajul de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu prilejul aniversării hirotoniei arhierești

Mesajul de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu prilejul aniversării hirotoniei arhierești

11 марта 2018

Preasfinţia Voastră, permiteți-ne, rogu-Vă, să Vă adresăm cele mai cordiale felicitări și urări de bine cu ocazia celei de-a 11 aniversări a hirotoniei arhierești. În această zi sfântă, a închinării Sfintei Cruci, Vă suntem alături cu cele mai duhovnicești gânduri și sincere rugăciuni către bunul Dumnezeu, ca să Vă binecuvinteze cu ani mulți, luminați de harul Său și providența Sa, să ne îndrumați pe calea mântuirii.  

Pentru o Ortodoxie autentică și conștientă

Pentru o Ortodoxie autentică și conștientă

7 марта 2018

Cu câțiva ani în urmă un inspector școlar a venit la mine în gimnaziu și mi-a propus următorul test: -Dă indicație elevilor să scrie din memorie rugăciunea „Tatăl nostru”. Nu pentru control, nici pentru notă, ci din curiozitate. Să vedem câți vor scri corect. M-am gândit că voi isprăvi repede controlul caietelor, dar mi-a luat mai mult timp decât de obicei. Culoare roșie a pixului a vopsit excesiv evaluarea. Și mi-am zis:  

Părinte, eu n-am să mai vin la biserică

Părinte, eu n-am să mai vin la biserică

6 марта 2018

Un tânăr merge la preotul paroh și îi spune: – Părinte, eu n-am să mai vin la biserică. Preotul îl întrebă: – Ah. Poți să-mi spui care este motivul? Tânărul îi răspunde: – Dumnezeule! Aici văd  

A trecut la Domnul protoiereul Victor Svistun

A trecut la Domnul protoiereul Victor Svistun

4 марта 2018

Protoiereul Victor Svistun, parohul bisericii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Cobani, raionul Glodeni a trecut în veșnicie, azi, 4 martie 2018. Exprimăm profunde sentimente de compasiune şi condoleanţe doamnei preotese Eufrosinia și întregii familii, fiilor și fiicelor duhovnicești ai părintelui. Trupul neînsuflețit va fi înmormântat în curtea bisericii, marți 6 martie curent. Dumnezeu să-l ierte și să-l odihnească cu drepții.  

Cum putem deveni mai buni?

Cum putem deveni mai buni?

3 марта 2018

Rugăciunea întâi de mulţumire după Sfânta Împărtăşire. Zicem către Domnul Hristos: „Dă să-mi fie şi mie acestea spre tămăduirea sufletului şi a trupului, spre alungarea a tot potrivnicului, spre împăcarea sufleteştilor mele puteri, spre luminarea ochilor inimii mele, spre credinţă neînfruntată, spre dragoste nefăţarnică, spre împlinirea înţelepciunii, spre paza poruncilor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har şi spre plinirea Împărăţiei cerurilor”, deci zece lucrări. Care sunt lucrările?  

Triumful Ortodoxiei asupra iconoclaștilor

Triumful Ortodoxiei asupra iconoclaștilor

24 февраля 2018

Duminica Ortodoxiei este ziua numelui Bisericii şi a credinţei noastre. Restabilirea cultului Sfintelor Icoane a fost cea mai mare minune a credinţei noastre ortodoxe, după cum arată Stihira Utreniei: „Astăzi s-a arătat zi plină de bucurie şi de veselie, ca luminează lumina dogmelor celor prea adevărate şi străluceşte Biserica lui Hristos, împodobindu-se acum cu înălţarea Sfintelor Icoane şi cu strălucirile chipurilor şi se face credincioşilor unire de Dumnezeu dăruită”. In primele veacuri creştine, Sfintele icoane  

Vecernia

 Motto: “şi a fost sear? şi a fost diminea??” (Facere 1,5).

Definişie. Vecernia reprezin? o grupare de rug?ciuni, care se citesc sau se cÎnt? În biseric? seara.

CuvÎntul vecernie provine de la cuvÎntul de origine slav? “vecer”, care Înseamn? sear?. Este lauda bisericeasc? cu care se Începe serviciul divin public al fiec?rei zile liturgice. Aceasta pentru c? ziua liturgic? Începe de seara (conform Facere 1,5).

Scopul ei este s? aducem lui Dumnezeu mulţumire pentru ziua care a trecut şi s?-I cerem ajutorul pentru petrecerea În pace a nopşii care se apropie. Prin aceste rug?ciuni de sear? urm?m exemplul lui Iisus Hristos, care obiÎnuia s? se roage seara (Mt. 26,36-44; Luca 6,12). Acelaşi obicei, de a se ruga În special seara şi diminea?a, ?l Înt?lnim la mulşi sfinţi.

Timpul s?v?rşirii vecerniei cel mai fregvent este s?mb?t? seara variind Între orele 16:00 – 18:00, dar şi În ajunul s?rb?torilor.
Semnificaşia principal? a vecerniei este Vechiul Testament. Ea simbolizez? şi aminte?te de vremea dinainte de venirea MÎntuitorului.
RÎnduiala.
1.     Formula de binecuvÎntare de la Începutul vecerniei (BinecuvÎntat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi În vecii vecilor) arat? c?, În epoca de Început a istoriei mÎntuirii, pe care o reprezit? aceast? slujb?, omenirea nu ?tia altceva despre Dumnezeu dec?t c? El exist? şi c? e Unul singur. Caracterul nedes?v?rşit al revelaşiei din acele Îndep?rtate vremuri este simbolizat şi prin faptul c?, la Începutul slujbei, se deschide numai dvera (perdeaua uşilor ?mp?r?te?ti), pe cÎnd uşile ?mp?pr?te?ti r?mÎn Închise, Închipuind astfel cunoa?terea nedesluşit? şi vag?, pe care lumea o avea atunci despre Dumnezeu şi care se Întemeia mai mult pe amintirea revelaşiei primordiale, de la creaşie. Preotul d? binecuvÎntarea de Început, din altar, deaoarece altarul bisericii Închipuie cerul sau paradisul, iar preotul şi Închipuie acum pe oameni, În timpul c?t erau În rai, Înainte de c?derea lor În p?cat.
2.     Psalmul 103 ne vorbe?te despre creaşia, frumuse?ea şi armonia celor f?cute de Dumnezeu şi cÎnd toate c?te f?cuse Dumnezeu erau “foarte bune” (Facere 1,31). Ieşirea preotului din altar şi r?mÎnerea lui În fa?a uşilor ?mp?r?te?ti Închise, unde cite?te (În tain?) 7 rug?ciuni simbolizeaz? alungarea din rai a primilor oameni, dup? c?derea lor În p?cat.
3.     Ectenia mare. Preotul simbolizeaz? acum omenirea de dinainte de venirea MÎntuitorului, implorÎnd mila dumnezeiasc? În fa?a porşilor z?vor?te ale cerului.
4.     Urmeaz? cÎntarea “Fericit b?rbatul” compus? din versete alese ale psalmilor 1, 2 şi 3, care reprezint? fericrea raiului, pierdut? de omenire pentru neascultarea de porunca Domnului.
5.     Catisma de rÎnd, cuprinde c?şiva psalmi, reprezint? perioada de preg?tire a omenirii pentru venirea lui Mesia cu ajutorul poruncilor din Legea Veche, dar şi a Înv???turilor de la patriarhi şi proopoci.
6.     Doamne strigat-am… este o cÎntare din psalmul 140, 1-2. El exprim? starea de r?t?cire şi de dezn?dejde a omului desp?rşit de Dumnezeu, precum şi idea de pocşin??.
7.     C?direa de la “Doamne strigat-am” şi În timpul cÎnt?rii psalmilor 141,129,116, este simbolul v?zut al rug?ciunii noastre. A?a cum se Înal?? fumul de t?mşie, cerem ca şi rug?ciunile noastre s? se Înal?e la Cer, precum cÎnt? David: “s? se Îndrepteze rug?ciunea mea ca t?mşia Înaintea Ta”. Este o reminiscien?? a ritualului iudaic, prin care se ?mplinea porunca dat? de Dumnezeu lui Moise de a se aduce ofrand? de t?mşiere seara şi diminea?a.
8.     Vohodul sau intrarea cu cadelni?a prin uşile ?mp?r?te?ti simbolizeaz? Întreaga Revelaşie divin? a Vechiului Testament. Aceasta ne sugereaz? c? Dumnezeu n-a p?r?sit omenirea, ci S-a descoperit, le-a dat porunci şi profeşii despre venirea În lume a unui MÎntuitor, Care va deschide din nou uşile Raiului.
9.     Lumin? lin? este o cÎntare compus? de Sf. Mc. Antinoghen (16 iulie) şi este Închinat? laudei Sfintei Treimi. Purtarea sfeÎnicului indic? prezen?a MÎntuitorului În mijlocul nostru, Care S-a identificat ca “lumina lumii” (Ioan 8,12). Aces ritual se aseamÎn? cu scoaterea focului haric din sfÎntul MormÎnt al Domnului din Ierusalim la pa?ti.
10.         Paremiile sunt lecturi din Vechiul Testament, care se citesc doar la vecernie.
11.         Ectenia Întreit? este rug?ciunea st?ruitoare (Matei 15,22; Luca 11,9. 18,1)
12.         Învrednice?te-ne, Doamne este cÎntarea cea mai reprezintativ? a acestei slujbe.
13.         Ectenia cererilor Începe cu cuvintele „S? plinim rug?ciunea noastr? cea de sear? Domnului”. Este o Înşiruire de cereri şi se sf?r?esc cu rug?ciunea plec?rii capului, care Înseamn? smerirea noastr?, adic? supunerea noastr? voii lui Dumnezeu.
14.         Stihoavna este citit? s?mb?t? seara din cartea numit? Octoih.
15.         Acum sloboze?te este rug?ciunea dreptului Simeon (Luca 2,29-32). Strana ?l cÎnt?. Reprezint? sf?rşitul Vechiului Testament.
16.         Troparele se cÎnt?.
17.         Otpustul este Încheierea vecerniei.

 

Tem? de acas?: 1. De desenat o cadelni?? cu fum de t?mşie.
2. De memorat principalele etape ale vecerniei şi simbolistica ei.
 3. De ?tiut cÎntarea “Doamne strigat-am”.
Timpul r?mas cÎnt?m un psalm de la vecernie: “Doamne strigat-am”.

Doamne, strigat-am către Tine, auzi-m?; 

Auzim?, Doamne! 
Doamne, strigat-am către Tine, auzi-m?;
ia aminte la glasul rug?ciunii mele, 
cÎnd strig către Tine.
Auzim?, Doamne! 
S? se Îndrepteze rug?ciunea mea 
ca t?mşia Înaintea Ta;
ridicarea mşinilor mele,
jertf? de sear?
Auzim?, Doamne! 

Mai multe detalii despre vecrnie puteşi s? desc?rcaşi: Liturgica special? de Ene Brani?te

Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.