versiunea moldoveneasca русская версия


Învățătură în duminica împăcării

Învățătură în duminica împăcării

17 февраля 2018

„Să nu întorci faţa ta de la sluga Ta; când mă necăjesc degrab mă auzi!” (PS.68,20) Cu aceste cuvinte pătrunse de durere filială, iubiţi părinţi, fraţi şi surori în Domnul, Sfânta Biserică, astăzi la dumnezeiasca slujbă de seară, se adresează către Dumnezeu. Şi fiecare dintre cei ce stau aici, fără îndoială, a simţit în inima sa aceste cuvinte ca pe o adresare personală a sa către Dumnezeu. Nu întoarce faţa Ta, milostive Doamne, de la noi! — cerem toţi. Dar această milă a lui Dumnezeu noi trebuie să o merităm.  

Mărturisirea preoților din raionul Fălești

Mărturisirea preoților din raionul Fălești

16 февраля 2018

Vineri, 17 februarie 2018, în ajunul Postului Mare, în biserica „Sf.M.Mc.Dimitrie” din orașul Fălești, sectorul Gara Feroviară, a avut loc adunarea clericilor din raionul Fălești. Întrunirea a debutat cu rugăciunile pentru mărturisirea slujitorilor altarului, săvârșită de duhovnicul circumscripției, protoiereul Vasile Rodnițchi. A fost anunțat locul desfășurării Cântului Pascal în satul Pînzăreni pentru blagocinia Fălești 1 și respectiv în satul Albineț pentru blagocinia Fălești 2. A urmat consfătuirea  

Cununie în biserica U.M. din Bălți (video).

Cununie în biserica U.M. din Bălți (video).

14 февраля 2018

Vineri, 9 februarie 2018, în biserica Unității Militare 1003 din Bălți a avut loc o adevărată sărbătoare, un eveniment deosebit, săvârșindu-se pentru prima dată o cununie în această biserică. Slujba divină a fost oficiată de protoiereul Pavel Petrov, care a spus că sfânta Liturghie a mai fost slujită, dar sfânta taină a Cununiei pentru prima dată.  

Liturghie funerară în satul Dumbrăvița

Liturghie funerară în satul Dumbrăvița

11 февраля 2018

Duminică, 11 februarie 2018, în biserica „Adormirea Maicii Domnului” din satul Dumbrăvița, raionul Sîngerei, Preasfințitul Marchel a oficiat sfânta Liturghie și prohodul pentru adormita roaba lui Dumnezeu, Efimia Porcescu. Ajunsă la venerabila vârstă de 75 de ani, vrednica creștină Efimia Porcescu a educat și a crescut cu multă dăruire și osteneală patru copii: doi băieți, ambii slujitori ai sfântului altar,  

Când va veni Fiul Omului întru slava Sa…

Când va veni Fiul Omului întru slava Sa…

10 февраля 2018

În pildele rostite mai înainte, atunci când Hristos vorbește despre două persoane, se referă la cele două părți ale omului, cea ascultătoare și cea neascultătoare, însă acum vorbește mai pe înțelesul tuturor și cu cuvinte mai înfricoșătoare. Nu mai spune că împărăția ce va să vină se asemănă cu aceasta sau cu cealaltă, cum o făcea înainte, ci acum vorbește deschis, arătându-se pe Sine ca Fiul Omului care va veni întru slava Sa. Dacă până acum s-a arătat cum este El necinstit și batjocorit, de-acum înainte situația se schimbă. mustră, judecă și stă... 

La râul Babilonului

La râul Babilonului

3 февраля 2018

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine,  

Pildă despre o cioară

Pildă despre o cioară

27 января 2018

O cioara traia in padure si era absolut multumita de viata sa. Insa intr-o zi a vazut o lebada… “Aceasta lebada este atat de alba”, s-a gandit cioara. “Si eu sunt atat de neagra. Aceasta lebada trebuie sa fie cea mai fericita pasare din lume.” Cioara i-a comunicat lebedei ceea ce gandea. “De fapt”, i-a raspuns lebada. “Simteam ca sunt cea mai fericita pasare din imprejurimi pana cand am vazut un papagal care avea doua culori.  

Parastas pentru protoiereul Valeriu și preoteasa Iraida

Parastas pentru protoiereul Valeriu și preoteasa Iraida

21 января 2018

În după-amiaza zilei de duminică, 21 ianauaie 2018, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, în biserica „Sfânta Treime” din satul Copăceni, raionul Sângerei, a fost oficiat un parastas întru pomenirea protoiereului Valeriu Dubenco și preoteasa Iraida. Slujba a fost săvârșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sângerei, alături de un sobor de preoți, familia îndoliată și enoriașii bisericii. Chiar dacă au trecut 40 de zile, de când nu mai sunt printre cei vii, rudelor continuă să le fie transmise mesajele de condoleanțe.  

Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

12 января 2018

Preasfinția Voastră, Vă aducem sincere felicitări și urări de bine cu ocazia prăznuirii Patronului ceresc al PS Voastre, Cuviosul Marchel, egumenul Mănăstirii Neadormiților. În zi de sărbătoare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cu cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine şi ne rugăm lui Hristos-Domnul, Arhiereul bunătăților viitoare (Evrei 9, 11), să vă dăruiască mulți și binecuvântați ani de viață, pace și tărie duhovnicească în lucrarea Preasfinţiei Voastre, iar pe parcursul întregii vieți pământești să fiți însoțiți de  

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

11 января 2018

Într-o atmosferă de rugăciune și festivitate, 11 ianuarie 2018, când Biserica face pomenirea sfântului cuvios Marchel, egumenul mănăstirii Neadormiților, în catedrala „Sf.Împ.Constantin şi Elena” din Bălţi a fost oficiată sfânta Liturghie de către Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești. Sărbătoarea a fost deosebită de frumoasă, pentru că împreună s-au rugat un sobor de arhierei, constituit din: ÎPS Sava, Arhiepiscop de Tiraspol și Dubăsari; ÎPS Iustinian, Arhiepiscop de Elista și Kalmykia; PS Nicodim, Episcop de Edineț și Briceni.  

Vecernia

 Motto: “şi a fost sear? şi a fost diminea??” (Facere 1,5).

Definişie. Vecernia reprezin? o grupare de rug?ciuni, care se citesc sau se cÎnt? În biseric? seara.

CuvÎntul vecernie provine de la cuvÎntul de origine slav? “vecer”, care Înseamn? sear?. Este lauda bisericeasc? cu care se Începe serviciul divin public al fiec?rei zile liturgice. Aceasta pentru c? ziua liturgic? Începe de seara (conform Facere 1,5).

Scopul ei este s? aducem lui Dumnezeu mulţumire pentru ziua care a trecut şi s?-I cerem ajutorul pentru petrecerea În pace a nopşii care se apropie. Prin aceste rug?ciuni de sear? urm?m exemplul lui Iisus Hristos, care obiÎnuia s? se roage seara (Mt. 26,36-44; Luca 6,12). Acelaşi obicei, de a se ruga În special seara şi diminea?a, ?l Înt?lnim la mulşi sfinţi.

Timpul s?v?rşirii vecerniei cel mai fregvent este s?mb?t? seara variind Între orele 16:00 – 18:00, dar şi În ajunul s?rb?torilor.
Semnificaşia principal? a vecerniei este Vechiul Testament. Ea simbolizez? şi aminte?te de vremea dinainte de venirea MÎntuitorului.
RÎnduiala.
1.     Formula de binecuvÎntare de la Începutul vecerniei (BinecuvÎntat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi În vecii vecilor) arat? c?, În epoca de Început a istoriei mÎntuirii, pe care o reprezit? aceast? slujb?, omenirea nu ?tia altceva despre Dumnezeu dec?t c? El exist? şi c? e Unul singur. Caracterul nedes?v?rşit al revelaşiei din acele Îndep?rtate vremuri este simbolizat şi prin faptul c?, la Începutul slujbei, se deschide numai dvera (perdeaua uşilor ?mp?r?te?ti), pe cÎnd uşile ?mp?pr?te?ti r?mÎn Închise, Închipuind astfel cunoa?terea nedesluşit? şi vag?, pe care lumea o avea atunci despre Dumnezeu şi care se Întemeia mai mult pe amintirea revelaşiei primordiale, de la creaşie. Preotul d? binecuvÎntarea de Început, din altar, deaoarece altarul bisericii Închipuie cerul sau paradisul, iar preotul şi Închipuie acum pe oameni, În timpul c?t erau În rai, Înainte de c?derea lor În p?cat.
2.     Psalmul 103 ne vorbe?te despre creaşia, frumuse?ea şi armonia celor f?cute de Dumnezeu şi cÎnd toate c?te f?cuse Dumnezeu erau “foarte bune” (Facere 1,31). Ieşirea preotului din altar şi r?mÎnerea lui În fa?a uşilor ?mp?r?te?ti Închise, unde cite?te (În tain?) 7 rug?ciuni simbolizeaz? alungarea din rai a primilor oameni, dup? c?derea lor În p?cat.
3.     Ectenia mare. Preotul simbolizeaz? acum omenirea de dinainte de venirea MÎntuitorului, implorÎnd mila dumnezeiasc? În fa?a porşilor z?vor?te ale cerului.
4.     Urmeaz? cÎntarea “Fericit b?rbatul” compus? din versete alese ale psalmilor 1, 2 şi 3, care reprezint? fericrea raiului, pierdut? de omenire pentru neascultarea de porunca Domnului.
5.     Catisma de rÎnd, cuprinde c?şiva psalmi, reprezint? perioada de preg?tire a omenirii pentru venirea lui Mesia cu ajutorul poruncilor din Legea Veche, dar şi a Înv???turilor de la patriarhi şi proopoci.
6.     Doamne strigat-am… este o cÎntare din psalmul 140, 1-2. El exprim? starea de r?t?cire şi de dezn?dejde a omului desp?rşit de Dumnezeu, precum şi idea de pocşin??.
7.     C?direa de la “Doamne strigat-am” şi În timpul cÎnt?rii psalmilor 141,129,116, este simbolul v?zut al rug?ciunii noastre. A?a cum se Înal?? fumul de t?mşie, cerem ca şi rug?ciunile noastre s? se Înal?e la Cer, precum cÎnt? David: “s? se Îndrepteze rug?ciunea mea ca t?mşia Înaintea Ta”. Este o reminiscien?? a ritualului iudaic, prin care se ?mplinea porunca dat? de Dumnezeu lui Moise de a se aduce ofrand? de t?mşiere seara şi diminea?a.
8.     Vohodul sau intrarea cu cadelni?a prin uşile ?mp?r?te?ti simbolizeaz? Întreaga Revelaşie divin? a Vechiului Testament. Aceasta ne sugereaz? c? Dumnezeu n-a p?r?sit omenirea, ci S-a descoperit, le-a dat porunci şi profeşii despre venirea În lume a unui MÎntuitor, Care va deschide din nou uşile Raiului.
9.     Lumin? lin? este o cÎntare compus? de Sf. Mc. Antinoghen (16 iulie) şi este Închinat? laudei Sfintei Treimi. Purtarea sfeÎnicului indic? prezen?a MÎntuitorului În mijlocul nostru, Care S-a identificat ca “lumina lumii” (Ioan 8,12). Aces ritual se aseamÎn? cu scoaterea focului haric din sfÎntul MormÎnt al Domnului din Ierusalim la pa?ti.
10.         Paremiile sunt lecturi din Vechiul Testament, care se citesc doar la vecernie.
11.         Ectenia Întreit? este rug?ciunea st?ruitoare (Matei 15,22; Luca 11,9. 18,1)
12.         Învrednice?te-ne, Doamne este cÎntarea cea mai reprezintativ? a acestei slujbe.
13.         Ectenia cererilor Începe cu cuvintele „S? plinim rug?ciunea noastr? cea de sear? Domnului”. Este o Înşiruire de cereri şi se sf?r?esc cu rug?ciunea plec?rii capului, care Înseamn? smerirea noastr?, adic? supunerea noastr? voii lui Dumnezeu.
14.         Stihoavna este citit? s?mb?t? seara din cartea numit? Octoih.
15.         Acum sloboze?te este rug?ciunea dreptului Simeon (Luca 2,29-32). Strana ?l cÎnt?. Reprezint? sf?rşitul Vechiului Testament.
16.         Troparele se cÎnt?.
17.         Otpustul este Încheierea vecerniei.

 

Tem? de acas?: 1. De desenat o cadelni?? cu fum de t?mşie.
2. De memorat principalele etape ale vecerniei şi simbolistica ei.
 3. De ?tiut cÎntarea “Doamne strigat-am”.
Timpul r?mas cÎnt?m un psalm de la vecernie: “Doamne strigat-am”.

Doamne, strigat-am către Tine, auzi-m?; 

Auzim?, Doamne! 
Doamne, strigat-am către Tine, auzi-m?;
ia aminte la glasul rug?ciunii mele, 
cÎnd strig către Tine.
Auzim?, Doamne! 
S? se Îndrepteze rug?ciunea mea 
ca t?mşia Înaintea Ta;
ridicarea mşinilor mele,
jertf? de sear?
Auzim?, Doamne! 

Mai multe detalii despre vecrnie puteşi s? desc?rcaşi: Liturgica special? de Ene Brani?te

Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.