versiunea moldoveneasca русская версия


Parastas pentru protoiereul Valeriu și preoteasa Iraida

Parastas pentru protoiereul Valeriu și preoteasa Iraida

21 января 2018

În după-amiaza zilei de duminică, 21 ianauaie 2018, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, în biserica „Sfânta Treime” din satul Copăceni, raionul Sângerei, a fost oficiat un parastas întru pomenirea protoiereului Valeriu Dubenco și preoteasa Iraida. Slujba a fost săvârșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sângerei, alături de un sobor de preoți, familia îndoliată și enoriașii bisericii. Chiar dacă au trecut 40 de zile, de când nu mai sunt printre cei vii, rudelor continuă să le fie transmise mesajele de condoleanțe.  

Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

12 января 2018

Preasfinția Voastră, Vă aducem sincere felicitări și urări de bine cu ocazia prăznuirii Patronului ceresc al PS Voastre, Cuviosul Marchel, egumenul Mănăstirii Neadormiților. În zi de sărbătoare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cu cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine şi ne rugăm lui Hristos-Domnul, Arhiereul bunătăților viitoare (Evrei 9, 11), să vă dăruiască mulți și binecuvântați ani de viață, pace și tărie duhovnicească în lucrarea Preasfinţiei Voastre, iar pe parcursul întregii vieți pământești să fiți însoțiți de  

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

11 января 2018

Într-o atmosferă de rugăciune și festivitate, 11 ianuarie 2018, când Biserica face pomenirea sfântului cuvios Marchel, egumenul mănăstirii Neadormiților, în catedrala „Sf.Împ.Constantin şi Elena” din Bălţi a fost oficiată sfânta Liturghie de către Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești. Sărbătoarea a fost deosebită de frumoasă, pentru că împreună s-au rugat un sobor de arhierei, constituit din: ÎPS Sava, Arhiepiscop de Tiraspol și Dubăsari; ÎPS Iustinian, Arhiepiscop de Elista și Kalmykia; PS Nicodim, Episcop de Edineț și Briceni.  

Mesajul de felicitare al PS Nicodim adresat PS Marchel cu ocazia sărbătoririi zilei Sfîntului Ocrotitor

Mesajul de felicitare al PS Nicodim adresat PS Marchel cu ocazia sărbătoririi zilei Sfîntului Ocrotitor

11 января 2018

Prea Sfinția Voastră! Am deosbita bucurie de a Vă adresa cu prilejul sărbătoririi Ocrotitorului Ceresc, Cuviosul Părinte Marchel, starețul Mănăstirii Achimiților, calde felicitări dimpreună cu doriri de multă sănătate, zile îndelungate, pace și bucurie! Vă cunoaștem drept un Ierarh devotat slujirii Bisericii lui Hristos, plin zel misionar, rîvnitor pentru propovăduirea „cu timp și fără timp” (II Timotei IV, 2) a Cuvîntului Evanghelic și neobosit apărător al valorilor sacre ale credinței noastre ortodoxe strămășești și așa Vă dorim să rămîneți cu ajutorul... 

Mesaj de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu ocazia zilei onomastice

Mesaj de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu ocazia zilei onomastice

10 января 2018

Preasfinţia Voastră, în această zi de aleasă sărbătoare duhovnicească, când facem pomenirea sfântului cuviosului Marchel, aducem Preasfinţiei Voastre cele mai frumoase urări de bine, însoţite de gânduri senine. Prin rugăciunile mijlocitorului ceresc, încă mulţi ani înainte să aveţi parte de sănătate trupească şi sufletească, putere şi înţelepciune, pentru a ne îndruma pe calea cea îngustă a mântuirii.  

Colind

Colind

9 января 2018

Cât de mult afară ninge Peste tot se lasă omăt Cumpăna fântânii plânge De gerul aspru tămâiet Colind, se aud monoton în stradă Ninge, s-a născut Iisus Hristos,  

Mai puține rugăciuni?

Mai puține rugăciuni?

2 января 2018

Vara trecută, înaintea Tainei Cununiei, un naş grăbit (pilot de curse) mă întreabă: — Părinte, nu puteţi tăia din slujbă? Nu puteţi să puneţi mai puţine rugăciuni? Ne presează timpul. Atunci, l-am întrebat: — Dragule, înaintea unei curse, în garaj, le spui mecanicilor să îţi pună plăcuţe de frână numai la roata din dreapta, să îţi strângă frâna de mână numai pe jumătate şi să îţi pună în filtru numai doi litri de ulei? — Nu părinte, m-aş teme, trebuie să facă tot! — Apăi dragule, şi eu mă tem. Facem toată slujba.  

Protoiereul Igor Gordilă se lipsește de dreptul de a săvîrși cele sfinte

Protoiereul Igor Gordilă se lipsește de dreptul de a săvîrși cele sfinte

30 декабря 2017

Protoiereului Igor(Gordilă) clericul Eparhiei de Bălți și Fălești a BOM, Decret de excomunicare. În urma acuzațiilor a mai multor surse mediatice care, după o cercetare minuțioasă sau dovedit a fi adevărate, au fost scoase la iveală mai multe abateri și delicte disciplinare a preotului Igor Gordilă, care formează un cumul de încălcări incompatibil cu adecvata comportare a slujitorului Bisericii. Avînd în vedere gravitatea abaterilor de la Regulamentul de procedură bisericească și, mai ales, încălcarea prevederilor Sfintelor Canoane Apostolicești nr. 25,54 și 55, precum... 

Adunarea generală a preoților din Episcopia de Bălți și Fălești

Adunarea generală a preoților din Episcopia de Bălți și Fălești

28 декабря 2017

Joi, 28 decembrie 2017, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți a avut loc adunarea ordinară a clericilor din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Adunarea a fost prezidată de Preasfințitul Marchel și a debutat cu intonarea cântării „Veșnica pomenire” în memoria nou-adormiţilor robilor lui Dumnezeu: a protoiereului Valeriu Dubenco și a preotesei Iraida. În cadrul întrunirii Ierarhul a făcut cunoștință preoților cu cele mai relevante subiecte ale vieții eparhiale:  

Suflete al meu, scoală! Pentru ce dormi?

“Suflete al meu, suflete al meu, scoala-te, pentru ce dormi? Sfarsitul se apropie si te vei tulbura. Ci te desteapta ca sa se milostiveasca spre tine Hristos-Dumnezeu, care pretutindenea este si toate le plineste.”


Condacul Canonului Sfantului Andrei Criteanul, “Suflete al meu”, ce constituie, am putea spune, un adevarat rezumat al acestei opere imnografice, ne descopera insasi esenta vietii crestine: nevoia trezirii omului din somnul cel greu al pacatului si dobandirea vietii in Hristos.

Inca de la inceput trebuie sa amintim faptul ca Biserica vede in somn, ca act al naturii umane cazute, o icoana a mortii. Acest adevar presupune ca, atat moartea sa poata fi inteleasa ca somn, cat si somnul sa poata fi inteles ca moarte.

Primul caz il constatam luand aminte la faptul ca toti cei trecuti la cele vesnice sunt numiti, in rugaciunile Bisericii, “cei adormiti”. Ei primesc acest apelativ, nu pentru ca sufletul omului ar fi nesimtitor dupa iesirea din trup, ci din perspectiva Parusiei, a asteptarii Invierii obstesti.

La cel de-al doilea caz, somnul ca moarte, face referire Biserica in multe din rugaciunile si scrierile Sfintilor Parinti — si in mod particular Sfantul Andrei Criteanul in acest condac – intelegand somnul ca ipostaza nesimtitoare a sufletului robit de pacate, ca stare de moarte sufleteasca.

Sfantul Andrei Criteanul ne descopera inca de la inceputul condacului, o intrebare esentiala, imperios necesar a ne-o adresa in aceasta lume a aparentelor. O intrebare soptita in adancul inimii si fiintei noastre. Un dialog de taina, intre constiinta, glasul lui Dumnezeu din om, si sufletul adormit de pacat.

Dupa cum uneori este nevoie ca altcineva sa ne trezeasca discret din somn, tot astfel si aici, aceasta intrebare esentiala, invaluita in sinceritate, poate fi primul pas spre trezirea dintr-un somn indelungat si profund.

Dar daca un om sfant si binecuvantat precum Cuviosul Andrei Criteanul, adreseaza sufletului sau cuvinte atat de miscatoare, cum de nu o facem noi, cei cazuti in atatea pacate, cu sufletele adormite sau chiar in coma profunda?

Un posibil raspuns ar putea fi faptul ca ne amagim cu dulceata “visului” prilejuit de acest somn. Parerea de sine, uitarea de Dumnezeu si uitarea adevaratului scop al vietii noastre in aceasta lume, mantuirea, ne face sa ramanem prinsi in mrejele sale.

Asa se face ca multi dintre noi dormim zi si noapte, dormim uneori chiar de la leagan pana la mormant! Moartea este intotdeauna mai aproape decat credem noi. Inaintea noastra stau judecata si vesnicia, dar nici macar nu ne gandim la ele — ca si cum pentru noi ele nici nu ar exista. Ne continuam somnul…

Sufletul si nevoile sale sunt date uitarii, sunt marginalizate, desi Mantuitorul ne spune: “Ce va folosi omul de va dobandi lumea toata si isi va pierde sufletul sau? Sau ce va da omul, in schimb, pentru sufletul sau? (Marcu 8, 36-37).

Adevarul acestor cuvinte ni se va descoperi cu adevarat numai atunci cand, vom fi partasi adevarului lucrurilor, atunci cand vom fi constienti de faptul ca “sfarsitul se apropie” sau ca sfarsitul chiar a sosit. Dar pentru a nu ne tulbura atunci, cand va fi prea tarziu, este nevoie a ne tulbura acum, cand inca ne putem trezi din acest somn in care ne-a adus modul de viata indepartat de Dumnezeu.

Nici macar faptul ca, uneori mergem la Biserica, citim o carte duhovniceasca, discutam cu cineva despre credinta, facem milostenie saracilor, sau facem alte fapte bune, nu reprezinta o dovada ca suntem cu bagare de seama si ca purtam de grija cu adevarat sufletelor noastre.

Asa cum cei care dorm se intampla sa faca anumite miscari in somn, ca si cand ar fi treji, unii chiar vorbesc sau merg din loc in loc, tot asa se poate intampla si cu noi: cele cateva lucruri bune pe care le facem ne pot asemana “somnambulului”. Ne poate lipsi constiinta deplina a savarsirii lor.

Putem savarsi aceste fapte nu ca urmare a unei vieti si unei iubiri constante fata de Dumnezeu si fata de aproapele, nu in numele Domnului si Mantuitorului nostru, nu potrivit unei ferme determinari de a trai dupa cum ne invata Evanghelia, ci accidental, uneori chiar involuntar, aproape intotdeauna fara a avea gandul mantuirii, uneori potrivit conventiilor lumesti, uneori urmand unor simple porniri ale inimii, si alteori datorita unor calcule reci ale iubirii de sine.

Savarsind ocazional cateva fapte bune, ne putem amagi, hranindu-ne din aparenta, ramanand insa neschimbati in interior, cu aceleasi patimi care ne stapanesc, cu aceeasi inima necuratita, si cu aceeasi constiinta adormita. Ori a incerca sa traim pe baza parerii de sine, inseamna a incerca sa bem apa dintr-un izvor secat.

Este nevoie sa ne trezim pentru ca sa se “milostiveasca spre noi Hristos-Dumnezeu, care pretutindenea este si toate le plineste.” El este cel care ne-a izbavit din acest somn/moarte prin Moartea si Invierea Sa, dupa cum aflam si dintr-o strofa a Prohodului: Somn invietor/ In mormant dormind, Hristoase Doamne/ Din cel greu somn al pacatului ai sculat/ Intreg neamul omenesc cel pacatos. (Starea a II-a, strofa a IV-a)

De aceea, numai intr-o relatie personala si constienta cu Hristos, numai uniti cu El prin Sfintele Taine ale Bisericii, ne putem trezi fiecare din acest somn in care ne-a adus pacatul, dobandind trezvia inimii si a cugetului, o inima simtitoare si intelegatoare.

Incheiem aceste cateva randuri prin cuvintele vii ale Sfantului Inocent Borisov, Arhiepiscop de Cherson, care duc mai departe si amplifica parca mesajul si puterea tainica a condacului Sfantului Andrei Criteanul:

“Suflete al meu, suflete al meu, tu esti singurul pe care il am, asa ca, daca te voi pierde, voi pierde totul. Tu, care fiind creat dupa chipul lui Dumnezeu, esti mai mare decat lumea intreaga, care chiar si dupa caderea ta ai fost rascumparat cu scump sangele Fiului lui Dumnezeu si chemat la o viata vesnica binecuvantata cu Dumnezeu in cer; suflete al meu, suflete al meu, pentru ce dormi? De ce ai uitat natura si demnitatea ta si, cu atata usurinta, te oferi spre sclavie carnii si sangelui, captiv fiind lumii si diavolului, vrasmasii tai? De ce, creat fiind sa slujesti Dumnezeului Celui Viu si Adevarat, te pleci inaintea fiecarui idol al patimilor? De ce, tu, cel ce esti chemat la viata vesnica, cheltuiesti atat timpul, cat si talantii incredintati tie, in desartaciuni, fara a gandi ca te asteapta Judecata?

Suflete al meu, suflete al meu, scoala-te! Pentru ce dormi? Dormi acum cand portile cerului si ale vesniciei stau deschise inaintea ta? Dormi acum cand langa tine este Gheena si duhurile cele viclene? Poti dormi cand este un razboi in jurul tau, in launtrul tau, cand cerul si iadul lupta pentru tine, cand toti dusmanii vicleni iti pandesc toate caile, iti intind curse, ca sa te prinda si sa te chinuiasca vesnic?

Dormi, suflete al meu, dar timpul harului si al milei se scurge fara intoarcere. Dormi, iar ranile pacatelor tale cresc si se inmultesc. Dormi in timp ce vrasmasii vegheaza asupra ta si te impresoara din cap pana in picioare cu ispite. Dormi cand ingerul mortii vine, iar sfarsitul se apropie. […]

Ce rau se poate intampla daca ne oprim, ne gandim, si ne intoarcem cand inca este timp? Si asa, suflete al meu te scoala! Deschide ochii si scoala-te din patul pacatului; aseaza-te pe calea legii lui Dumnezeu si intinde mainile catre bine. Hotaraste-te sa slujesti Singurului Dumnezeu Viu si Adevarat, asa cum ai slujit pana acum idolilor patimilor; si totul este gata pentru mantuirea ta. Evanghelia este pregatita pentru luminarea mintii tale in toata vremea, in viata ta; hainele de nunta ale robului lui Hristos sunt gata sa-ti ascunda goliciunea spirituala; Trupul si Sangele Domnului sunt gata sa-ti potoleasca foamea; untdelemnul si mirul sunt gata sa-ti vindece ranile; Atotputernicul har al Sfantului Duh este gata sa te intareasca; coroana insasi este gatita ca rasplata pentru cele cateva nevointe ale tale.

Scoala-te si fie ca lumina lui Hristos sa te lumineze! Auzi cum El, prin glasul Evangheliei, cheama la Cina Sa cea cereasca unde “tot mai este loc” (Luca 14:22)? Acesta este un loc pentru noi, suflete al meu. Sa ne ostenim a ne face vrednici de el, atat timp cat noaptea inca nu a venit, usile palatului nu sunt inca inchise, iar untelemnul din candela luminii noastre inca nu s-a sfarsit! Amin.”

Radu Alexandru. Sursa: crestinortodox.ro

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.