versiunea moldoveneasca русская версия


Mesajul de felicitare al ÎPS Mitropolit Vladimir, adresat PS Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, cu ocazia aniversării zilei de naștere

Mesajul de felicitare al ÎPS Mitropolit Vladimir, adresat PS Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, cu ocazia aniversării zilei de naștere

18 августа 2017

Cu ocazia aniversării a 58 de ani din ziua nașterii, Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Vladimir a adresat Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, un mesaj de felicitare, în care se menționează: „Preasfinția Voastră, în zi de sărbătoare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine.  

Felicitare pentru Preasfințitul Marchel cu prilejul aniversării zilei de naștere.

Felicitare pentru Preasfințitul Marchel cu prilejul aniversării zilei de naștere.

17 августа 2017

Prea Sfinţiei Sale, Prea Sfinţitului MARCHEL, Episcop de Bălţi şi Făleşti. Prea Sfințite Stăpîne, primiți coordiale felicitări prilejuite Zilei de naștere a Prea Sfinției Voastre. Rugăm pe Bunul Dumnezeu să Vă dăruiască sănătate, pace și bucurii duhovnicești. Harul Sfîntului Duh să Vă dea puteri de a lucra în ogorul Domnului spre înflorirea Bisericii lui Hristos. Întru mulți și fericiți ani, Stăpîne. Cu dragoste și respect, administrația Eparhiei de Bălți și Fălești.  

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul zilei de naștere.

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul zilei de naștere.

17 августа 2017

Înalt Prea Sfințite Stăpîne Mitropolit Vladimir, primiți, rogu-Vă, cele mai sincere felicitări, prilejuite de ziua nașterii Dvs. Fie ca Bunul nostru Dumnezeu să Vă aibă în nemijlocita Sa apropiere de acum și pînă-n veac. La mulți ani, Stăpîne! Cu stimă Episcopul Marchel.  

Preasfințitul Marchel a participat la slujba praznicală cu prilejul jubileului celor 50 de ani de la naștere a arhimandritului Nicolae Roșca

Preasfințitul Marchel a participat la slujba praznicală cu prilejul jubileului celor 50 de ani de la naștere a arhimandritului Nicolae Roșca

16 августа 2017

Ziua de miercuri, 16 august 2017, a fost una semnificativă pentru duhovnicul — administrator al mănăstirii Ciuflea, PC Nicolae Roșca și anume celebrarea celor 50 de ani de la naștere. La slujba festivă au participat toți ierarhii Bisericii Ortodoxe din Moldova, un impunător sobor de preoți și diaconi, numeroși credincioși dornici de a se ruga alături de soborul arhieresc și preoțesc.  

Armele credinței.

Armele credinței.

12 августа 2017

Cine, iubiţii mei, cine nu vrea pacea? Toată lumea iubeşte pacea. Şi desigur atunci când îi lipseşte, atunci mai mult o caută. Dar, din nefericire, în pofida iubirii omenirii întregi pentru pace, lumea de multe ori a încercat – şi încă încearcă – focul războiului. Interese materiale şi egoisme omeneşti împing orbeşte spre catastrofă. Două războaie mondiale şi nenumărate alte războaie locale au împrăştiat şi împrăştie groază. Cei ce au trăit astfel de zile doresc ca ele să nu se mai întoarcă niciodată. Oameni iubitori de linişte, care în pofida voinţei... 

Ghicitori pentru școala duminicală

Ghicitori pentru școala duminicală

5 августа 2017

GHICITOAREA NR. 1 Nascatoare Preacurata Odraslita-ntre evrei, Ioachim ii fuse tata, Iara Ana mama ei. R:  

În starea în care te vei afla, întru aceia te voi judeca

În starea în care te vei afla, întru aceia te voi judeca

31 июля 2017

Sa nu te deznadajduiesti omule, nici sa nu te departezi de rugaciuni, ci sa mergi la biserica. Pacatos fiind, roaga-te cu suspine, lui Dumnezeu si-ti va da tie iubirea Sa de oameni si iertare de pacatele tale. Dar, daca vei deznnadajdui, nevrand sa vii la pocainta, apoi, te dai, pe tine insuti, in stapanirea satanei. Sau, daca, indoindu-te, nu mergi la pocainta, faci impiedicare dumnezeiescului dar,  

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul serbării ocrotitorului ceresc

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul serbării ocrotitorului ceresc

27 июля 2017

Înalt Preasfințite Stăpîne, primiți, rogu-vă, un sincer “LA MULȚI ANI!” în această zi, cînd Sfînta Biserică prăznuiește pomenirea acoperitorului Dvs. ceresc – Sfîntul Întocmai cu Apostolii cneaz Vladimir. Vă doresc ca în această și în orice altă zi să vă aibă Dumnezeu în pază Sa cea sfîntă, să Vă înzestreze cu daruri cerești, călăuzindu-Vă spre Împărăția Lui cea veșnică. Cu fiesc respect – episcopul Marchel  

Orbirea duhovnicească

Orbirea duhovnicească

22 июля 2017

Cine îşi dă seama de orbirea sa duhovnicească încetează a mai nădăjdui în sine şi în dreptatea sa şi, asemenea Prorocului David, strigă: „Doamne! deschide ochii mei, şi voi pricepe minunile din legea Ta” (Psalm 118, 18). Cel orb cu trupul îşi cunoaşte nenorocirea prin mijlocirea minţii – însă cine va putea încredinţa sufletul că este orb duhovniceşte? Cel orb cu trupul nu îşi iubeşte starea, însă cel orb duhovniceşte îşi iubeşte, de obicei, întunericul. Cel orb cu trupul iubeşte şi năzuieşte lumina cea materială, însă pentru cel orb cu duhul lumina... 

Felicitare pentru părintele Oleg Fistican, blagocinul sectorului Fălești 2.

Felicitare pentru părintele Oleg Fistican, blagocinul sectorului Fălești 2.

21 июля 2017

Cu prilejul aniversării a 20 de ani de slujire preoțească, aducem cele mai sincere felicitări protoiereului Oleg Fistican, blagocinul circumscripției Fălești 2. În această zi de serbare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cu cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine şi ne rugăm bunului Dumnezeu să vă binecuvinteze cu sănătate, cu mulți rodnici ani și cu mult har,  

Binecuvinteaz? suflete al meu pe Domnul

 Psalmul 103 este primul psalm cu care se Începe vecernia, numit uneori psalmul Încep?tor. S?mb?t? seara şi În ajunul s?rb?torilor se cÎnt? c?teva stihuri alese din el, iar În celelalte zile se cite?te. Psalmistul David a ilustrat În aceast? cÎntare toat? frumuse?ea creaşiei. De aceea el se cÎnt? solemn şi major. V? prezent?m mai jos un exemplar, comentariu şi motivaşia psalmului 103. 

 Psalmul 103 este primul psalm cu care se Începe vecernia, numit uneori psalmul Încep?tor. S?mb?t? seara şi În ajunul s?rb?torilor se cÎnt? c?teva stihuri alese din el, iar În celelalte zile se cite?te. Psalmistul David a ilustrat În aceast? cÎntare toat? frumuse?ea creaşiei. De aceea el se cÎnt? solemn şi major. V? prezent?m mai jos un exemplar, comentariu şi motivaşia psalmului 103. 

 Psalmul 103 este primul psalm cu care se Începe vecernia, numit uneori psalmul Încep?tor. S?mb?t? seara şi În ajunul s?rb?torilor se cÎnt? c?teva stihuri alese din el, iar În celelalte zile se cite?te. Psalmistul David a ilustrat În aceast? cÎntare toat? frumuse?ea creaşiei. De aceea el se cÎnt? solemn şi major. V? prezent?m mai jos un exemplar, comentariu şi motivaşia psalmului 103. 

 Psalmul 103 este primul psalm cu care se Începe vecernia, numit uneori psalmul Încep?tor. S?mb?t? seara şi În ajunul s?rb?torilor se cÎnt? c?teva stihuri alese din el, iar În celelalte zile se cite?te. Psalmistul David a ilustrat În aceast? cÎntare toat? frumuse?ea creaşiei. De aceea el se cÎnt? solemn şi major. V? prezent?m mai jos un exemplar, comentariu şi motivaşia psalmului 103. 

 Psalmul 103 este primul psalm cu care se Începe vecernia, numit uneori psalmul Încep?tor. S?mb?t? seara şi În ajunul s?rb?torilor se cÎnt? c?teva stihuri alese din el, iar În celelalte zile se cite?te. Psalmistul David a ilustrat În aceast? cÎntare toat? frumuse?ea creaşiei. De aceea el se cÎnt? solemn şi major. V? prezent?m mai jos un exemplar, comentariu şi motivaşia psalmului 103.

 




1.
Binecuvinteaza, suflete al meu, pe Domnul!
Doamne, Dumnezeul meu, maritu-Te-ai foarte!
In marturisire si’n mare podoaba Te-ai imbracat, Tu,
Ps 102:1

Psalmul 103 este un amplu tablou asupra creatiei. Daca lumea, odata asezata, Il marturiseste pe Creator («Cerurile povestesc marirea lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria!», Ps 18, 1), Creatorul Insusi Se marturiseste pe Sine prin propria Sa creatie. Asa se face ca, din aceasta perspectiva, lumina (slava) lui Dumnezeu nu e vazuta ca fiind launtrica (slava de care Fiul S’a golit pe Sine prin intrupare smerita — Flp 2, 6-8), ci ca un vesmant de marturisire (exomologesis), podoaba si lumina. (Cu Psalmul 103 se deschide vecernia, slujba care marcheaza inceputul zilei liturgice ca inceput al lumii).
2. Cel ce Te imbraci cu lumina precum cu o mantie,
Cel ce intinzi cerul ca pe un cort Fc 1:3, Iov 36:29, Za 12:1, Is 40:22, Is 44:24, Sir 43:12, 1Tim 6:16
3. si-i acoperi cu ape inaltimile
si norii ii pui sa-i faca urcusul. «inaltimile»: de la hiperoos = ceea ce e situat la etajul superior, deasupra, la inaltime.
Cel ce umbla pe aripile vanturilor;
Fc 1:7, Iov 36:29, Am 9:6, Za 12:1
Registrul gramatical alterneaza intre «Tu» si «El». «Umbla pe aripile vanturilor»: metafora pentru omniprezenta lui Dumnezeu.
4.
Cel ce-i face pe ingerii Sai duhuri
si para de foc pe slujitorii Sai;
Evr 1:7 Cum oare ii face Dumnezeu pe ingerii Sai duhuri, de vreme ce ei sunt duhuri prin insasi natura lor? Ideea este ca ingerul, ca duh, este nascut din Duhul Sfant, asa cum va preciza mai tarziu Evanghelistul: «cel ce este nascut din Duh, duh este» (In 3, 6). Omul insusi isi are duhul nascut din acelasi Duh, ceea ce ii confera putinta de a deveni om duhovnicesc. Si asa cum ingerii, ca duhuri din Duh, stau pururea cu fata spre Dumnezeu, de aceeasi partasie a luminii dumnezeiesti (necreate) se invrednicesc, prin Duhul Sfant, si oamenii duhovnicesti (Calist Catafygiotul).
5. Cel ce a intemeiat pamantul pe temeinicia lui,
ca»n veacul veacului el nu se va abate.
Za 12:1
klino = «a inclina» talerul unei balante ce se afla in echilibru stabil; «a se abate de la drumul stabilit»; «a se indeparta»; «a rataci». Prezenta acestui verb, in asociere cu «temeinicia» din stihul precedent, arata ca versetul e construit pe cateva abstractii matematice si arunca o lumina extraordinara asupra unei viziuni cosmogonice deloc straine de ceea ce stim noi astazi. In termeni contemporani, textul s’ar traduce astfel: Dumnezeu a creat universul pe baza legilor fixe pe care i le-a stabilit o data pentru totdeauna. Ca parte din univers, pamantul se conduce dupa aceleasi legi, rotindu-se in jurul axei sale si, in acelasi timp, in jurul soarelui pe o anume orbita fixa, adica pe o traiectorie de la care nu exista deviere. (De altfel, zborurile cosmice ar fi de neconceput fara existenta legilor stabile ale universului).
Adancul ca o mantie Ii este’mbracamintea,
peste munti vor sta ape;

7.de certarea Ta vor fugi,
de glasul tunetului Tau se vor infricosa.
Iov 37:5

8.Munti se urca si vai se coboara
acolo’n locul unde le-ai intemeiat;
9.hotar ai pus pe care nu-l vor trece
si nici se vor intoarce sa acopere pamantul.
11.din ele se vor adapa toate fiarele campului,
asinii salbatici setea isi vor potoli;
Ioil 1:20

12.pasarile cerului se vor salaslui deasupra-le,
din mijlocul stancilor vor da glas.
13.Cel ce muntii ii adapa din inaltimile Sale,
din roada lucrurilor Tale se va satura pamantul.
Dt 11:11, Am 9:6
«inaltimile»: de la hiperoos = ceea ce e situat la etajul superior, deasupra, la inaltime.
Registrul gramatical alterneaza intre «Tu» si «El». «Umbla pe aripile vanturilor»: metafora pentru omniprezenta lui Dumnezeu.
14.Cel ce face sa rasara iarba pentru vite
si verdeata spre slujirea oamenilor,
ca sa scoata paine din pamant,
Ps 146:8-9
«Slujirea» (douleia): ideea ca natura nu a fost creata pentru ea insasi, ci pentru a fi in serviciul omului, el fiind scopul si incununarea creatiei.
15.si vinul ce veseleste inima omului;
sa-i faca fata vesela cu untdelemn
si cu painea care’ntareste inima omului.
Fc 18:5, Fc 43:34, Jd 9:13, Rut 3:3, Cant 2:4, Dn 10:3, Sir 31:27-28, Sir 40:20, 1Tim 5:23

16.Satura-se-vor copacii campului,
cedrii Libanului pe care Tu i-ai sadit;
Is 14:8

17.in ei isi vor face pasarile cuib,
locasul cocostarcului fiind deasupra lor. Literal: «vrabiutele». Sf. Maxim Marturisitorul le acorda intelesul alegoric de «suflete» sau «virtuti».
Cocostarcul e simbolul neprihanirii. Daca pasarile obisnuite isi fac cuiburile in copacii obisnuiti, si chiar in cedrii cei inalti ai Muntilor Liban, dar, oricum, la adapost, cocostarcul si-l face in punctul cel mai de sus al copacului inalt, sau in varful unui stalp, fara umbra, scaldat in aerul pur. Neprihana sta deasupra tuturor virtutilor (Sf. Maxim Marturisitorul).
18.Muntii cei inalti scapare pentru cerbi,
iar pentru iepuri, stancile.
19.El a facut luna spre masurarea vremilor;
soarele si-a cunoscut apusul sau,
Fc 1:16-18

20.pus-ai intuneric si s’a facut noapte
cand toate fiarele padurii vor iesi; Sf. Grigorie Sinaitul talcuieste alegoric: Noaptea patimilor este intunericul ignorantei; sau, altfel spus, noaptea este imparatia in care se nasc patimile. In ea imparateste stapanul intunericului, diavolul, si prin ea umbla duhurile necurate care iau chip ca fiarele codrului, cautand cu urletele sa ne rapeasca si sa ne devore.
21.pui de lei racnind sa-si prinda prada
si de la Dumnezeu sa-si ceara demancarea.
Iov 38:39, Ps 146:9, Is 5:29, Is 31:4

22.Dar soarele a rasarit si ei s’au adunat
si in culcusurile lor s’or odihni;
Iov 37:8
Sf. Ioan Scararul: Daca, printr’o iconomie pedagogica, Soarele a rasarit in noi, iar dupa aceea Si-a cunoscut intaiul Sau apus, atunci peste locul culcusului Sau a pus intuneric si s’a facut noapte. In ea, in noapte, vor veni spre noi puii salbatici si toate fiarele coltoase ca sa rapeasca nadejdea din noi, cerand de la Dumnezeu drept mancare patimile noastre, hranite fie prin ganduri, fie prin faptuire. Dupa aceea, insa, din intunecoasa smerenie ne-a rasarit iarasi Soarele, iar fiarele s’au adunat din nou in culcusurile lor; de acum ele vor zacea doar in inimile iubitoare de placeri, dar nu in noi.
23.iar omul va iesi la lucrul sau
si la lucrarea sa pana seara.
24.Cat de marite sunt lucrurile Tale, Doamne,
pe toate’ntru intelepciune le-ai facut;
umplutu-s’a pamantul de zidirea Ta.
Ps 32:5, Ps 91:5
«zidirea» in sensul: agoniseala, stransura, totalitatea rodurilor muncii (in speta, ale creatiei): ierburi, copaci, vietati, oameni. Cei vechi ai nostri au preferat sa-l traduca pe kt?sis prin «zidire» in ideea ca intreaga creatie a lui Dumnezeu e o lucrare elaborata, «zidita» dupa un anume plan, in trepte.
25.Marea aceasta este mare si larga;
acolo’n ea se afla taratoare nenumarate,
vietati mici de-a valma cu cele mari;
Fc 1:21, Sir 43:25

26.acolo pe ea strabat corabii;
acolo-i balaurul acesta pe care l-ai zidit sa-Ti faci din el o joaca. Iov 40:25, Iov 41:1
«Balaurul»: in Versiunea Ebraica, «Leviatanul»: monstru mitic marin, oarecum asemanator cu un balaur onctuos. Imagine apropiata de aceea din Iov 40, 19: «El (monstrul) de la Domnul este zidirea cea dintai / facuta ca sa-si rada de ea ingerii Sai»; simbol al fortei brutale pe care omul n’o poate stapani, dar care pentru Dumnezeu — si chiar pentru ingerii Sai — e o jucarie cu care se amuza. Imaginea se apropie si de intrebarea pusa de Dumnezeu lui Iov (a carui neputinta sta in opozitie cu atotputinta Creatorului): «Te vei juca cu dansul cum joci o pasaruica…?» (40, 29). Verbul din Iov (paizo) e inrudit cu cel de fata (empaizo) si identic cu cel din Is 10, 2 (vezi textul si nota), cu aceleasi sensuri de joaca, amuzament, deradere, luare in bataie de joc.
27.Toate de la Tine asteapta
sa le dai hrana la vreme potrivita;
Iov 12:10, Pr 6:8, Ps 135:25, Ps 144:16, Ps 145:7, Lc 12:24

28.daca le-o vei da, o vor aduna;
daca mana Tu Ti-o vei deschide,
toate se vor umple de bunatate;
Iov 12:10, Pr 6:8

29.daca Tu Iti vei intoarce fata, ele se vor tulbura;
daca Tu le vei lua duhul, ele se vor sfarsi
si in tarana lor se vor intoarce;
Iov 12:10, Iov 34:14, Dn 5:23, Naum 1:4

30.iar daca Duhul Tau Il vei trimite, ele se vor zidi
si fata pamantului o vei innoi. «se vor zidi» = vor fi create (vezi v. 24). Sf. Vasile cel Mare: Invierea din morti se face prin lucrarea Duhului Sfant. Daca, aici, prin creatie (zidire) se intelege schimbarea intr’o conditie mai buna a celor ce in viata au cazut prin pacate (intru Hristos, omul e «faptura noua», 2 Co 5, 17), innoirea ce se petrece acum si stramutarea noastra din viata pamanteana, senzoriala, in conditia cereasca ce se instaureaza in noi prin lucrarea Duhului, atunci sufletele noastre se ridica pe cele mai inalte culmi ale existentei. Prin Sfantul Duh ne vine intoarcerea in rai, inaltarea noastra in Imparatia cerurilor.
Duhul Sfant este autorul regenerarii duhovnicesti. In imparatia lui Dumnezeu nu se intra decat printr’o noua nastere, din apa si din Duh (In 3, 5) (Sf. Grigorie de Nazianz).
31.Fie slava Domnului in veci;
veseli-Se-va Domnul de lucrurile Sale;
32.Cel ce cauta spre pamant si-l face sa tremure,
Cel ce muntii ii atinge si ei fumega.
Ps 143:5

33.Canta-voi Domnului de-a lungul vietii mele,
canta-voi Dumnezeului meu pana ce voi fi.
Ps 33:1
Pentru expresia «pana ce voi fi» vezi nota de la Mt 1, 25.
34.Dulci sa-I fie Lui cuvintele mele,
iar eu ma voi veseli’ntru Domnul.
Is 9:2

35.Sa piara pacatosii de pe pamant
si cei fara de lege, ca nicicum sa mai fie!
Binecuvinteaza, suflete al meu, pe Domnul!
Ps 102:1, Idt 16:17 (IPS Bartolomeu Valeriu Anania)

Am publicat acest articol pentru cre?tii ortodocşi, originari din Republica Moldova, dar care s-au stabilit În afara ??rii noastre şi au nevoie de astfel de partituri şi lecşii… Doamne ajut?!

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.