versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica învierii fiicei lui Iair.

Duminica învierii fiicei lui Iair.

18 ноября 2017

Evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Iair, conducătorul sinagogii din Capernaum, a cărui fiică, în vârstă de 12 ani, se îmbolnăvise. Încrezător în darul supranatural al lui Iisus din Nazaret, Îl roagă să-l ajute. Domnul, receptiv la durerea tatălui, intervine în grabă, redând viaţa fiicei sale, care între timp murise.De la căderea strămoşilor noştri în păcat „nimeni nu poate să scape de la moarte, nici să plătească lui Dumnezeu preţ de răscumpărare” (Ps. 48, 7). De aceea, noi trebuie să fim totdeauna pregătiţi pentru ziua morţii noastre,  

Îngerul și ceapa

Îngerul și ceapa

10 ноября 2017

În Frații Karamazov este o istorioară populară despre o femeie în vârstă care nu trăia în chip plăcut lui Dumnezeu și de aceea după moarte a ajuns într-un lac de foc. Îngerul ei păzitor se străduia să facă tot ce putea ca să o ajute. Dar singura faptă bună pe care își amintea că o făcuse această femeie, era faptul că dăduse cândva o ceapă din grădină unei cerșetoare.  

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

9 ноября 2017

Miercuri, 8 noiembrie 2017 pomenirea sfântului mare mucenic Dimitrie a fost o sărbătoare deosebită pentru comunitățile care își serbează hramul. Cu această ocazie felicităm toți omagiaţii care poartă frumosul nume al sfântului Dimitrie, dar mai ales creştinii şi preoţii din eparhia noastră, care au ca hram  

Ce este iadul?

Ce este iadul?

4 ноября 2017

“…. ca să nu vină şi ei în acest loc de chin” (Luca 16,28). EXISTĂ O ALTĂ LUME? Iată, iubiţii mei, uriaşa întrebare pe care o pune astăzi Sfânta Evanghelie. M-am dus odată într-un sat şi acolo m-au întrebat: Cine a venit din lumea cealaltă? Oare a înviat cineva, ca să ne spună ce se întâmplă dincolo?… Dar ce credeţi, cei care cer să vadă un mort înviind, şi dacă acesta va învia, îl vor crede? Mă îndoiesc. Nu neg faptul că nu este o mică dovadă învierea unui mort. Dar există alta şi mai puternică. Şi mii de morţi să învieze din mormânt, nu... 

De ce botezăm pruncii?

De ce botezăm pruncii?

3 ноября 2017

Unii obiectează cu întrebarea “Cum poate un prunc sa creada si sa se boteze ?” Sigur ca la prima vedere, expresii ca “pocaieste-te si boteaza-te”, sau “crede si boteaza-te” pot da impresia ca numai adultii se pot boteza. Greseala acestui mod de a gandi nu consta în faptul ca un adult trebuie sa creada inainte de a se boteza, ci în aplicarea în cazul pruncilor unei porunci adresata adultilor. Biblia nu a fost scrisa pentru prunci, ei fiind în grija parintilor, care pot auzi, întelege si crede. În plus, mai trebuie facuta o distinctie importanta între botezul copilului si cel... 

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

31 октября 2017

Marți, 31 octombrie 2017, când facem pomenirea sfântului Apostol și Evanghelist Luca, Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, alături de un sobor impunător de preoți a liturghisit în biserica Înălțarea Domnului din satul Rădoaia, raionul Sîngerei. De la mic la mare s-au bucurat de sărbătoare, sfîntul locaș devenind neîncăpător. După sfânta Liturghie a urmat Te-deum de mulțumire, pentru binefacerile primite de la Dumnezeu. În semn de recunoștință din partea Chiriarhului  

Evanghelia semănătorului

Evanghelia semănătorului

28 октября 2017

De ce ia diavolul sămânţa din inimile oamenilor? O spune Domnul: „Ca nu cumva, crezând, să se mântuiască”. Se vede preabine de aici că, credinţa în cuvântul lui Dumnezeu e temeiul şi rădăcina mântuirii noastre. Cine nu păstrează cuvântul lui Dumnezeu — şi nimic altceva decât cuvântul lui Dumnezeu — în inima sa, nu poate să se mântuiască. Asupra inimii neîncălzite de cuvântul lui Dumnezeu stă la pândă diavolul, ca să fure. Fericit cel ce păstrează cuvântul lui Dumnezeu în inima sa ca pe bunul cel mai de preţ, nelăsând nici oameni, nici demoni să calce... 

Hramul bisericii din Măgureanca

Hramul bisericii din Măgureanca

27 октября 2017

Parohia ortodoxă din s.Măgureanca, r.Fălești își sărbătoreşte astăzi hramul cinstind-o pe Sfânta Cuvioasă Parascheva. Toate sărbătorile sunt importante, dar sărbătoarea Sfintei Parascheva ași dori să fie mai mult în atenţia şi în sufletul poporului nostru dreptcredincios. Şi aceasta datorită faptului că sfintele ei moaşte de mai bine de 300 de ani onorează pământul acesta binecuvântat de Dumnezeu şi întărește credința în sufletele tuturor celor ce cu fruntea plecată pe marginea raclei ei îi cer ajutorul.  

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

19 октября 2017

«Dumnezeu se înțelege mai ușor cu copiii mici, că cei mici au suflet mai încăpător. La oamenii mari e o înghesuială de rele că nici n-ai unde să stai.» (10 ani) «Călugării nu sunt așa de vorbăreți pentru că dacă îl lasă pe Dumnezeu să le vorbească toată ziua, ei s-au obișnuit să tacă mult, ca să-L asculte, că nu pot să-L întrerupă tocmai pe Dumnezeu.» (8 ani)  

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

Tipic pentru 28 august 2016

Неделя 10-я по Пятидесятнице. Глас 1-й. Успе́ние Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии.
Бденная служба праздника Успения Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по Марковой главе Типикона под 15 августа: «Подоба́ет ве́дати, а́ще случи́тся пра́здник Пресвяты́я Богоро́дицы Успе́ния в Неде́лю»).
Примечание. В некоторых храмах существует следующая практика: в канун праздника Успения, перед всенощным бдением, Плащаница Божией Матери украшается живыми цветами и полагается на престоле, перед которым возжигается светильник, после чего бывает каждение престола и Плащаницы. Во время утрени, на полиелее, Плащаница из алтаря выносится царскими вратами и полагается посреди храма, где и пребывает до богослужения, на котором совершается чин Погребения Божией Матери. Если вынос Плащаницы был совершен в самый день праздника, то на службе Погребения Божией Матери выноса Плащаницы не бывает, но в свое время совершается Погребение с крестным ходом. Впрочем, во многих храмах Плащаница выносится в день Погребения, во время пения особых тропарей праздника на «Бог Господь» (см. об этом 17 августа).

Календарные заметки:
На утрене величание: «Величаем Тя, Пренепорочная Мати Христа Бога нашего, и всеславное славим Успение Твое».
На литургии вместо «Достойно» — «Ангели, успение… Побеждаются естества уставы…» (до отдания).
Порядок чтений, согласно календарю:
Утр. — Лк., 4 зач., I, 39-49, 56.
Лит. — 1 Кор., 131 зач., IV, 9-16. Мф., 72 зач., XVII, 14-23.
Богородицы: Флп., 240 зач., II, 5-11. Лк., 54 зач., X, 38-42; XI, 27-28.
На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.

На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 1-й – 4, и Успения, глас тот же – 6 (каждая стихира – дважды). «Слава, и ныне» – Успения, глас тот же: «Богонача́льным манове́нием…» (догматик гласа не поется).

Вход. Прокимен дня. Паримии Успения – 3.

На литии стихиры Успения, глас 1-й, глас 2-й и глас 3-й. «Слава» – Успения, глас 5-й: «Прииди́те, празднолю́бных собо́р…», «И ныне» – Успения, глас тот же: «Воспо́йте, лю́дие…».

На стиховне стихиры воскресные, глас 1-й. «Слава, и ныне» – Успения, глас 4-й: «Егда́ изшла́ еси…».

По Трисвятом – тропарь Успения, глас 1-й (трижды).

На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 1-й (дважды). «Слава, и ныне» – тропарь Успения, глас тот же.

Кафизмы 2-я и 3-я. Малые ектении. Седальны воскресные1.

Полиелей. Величание праздника: «Велича́ем Тя, Пренепоро́чная Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего, и всесла́вное сла́вим Успе́ние Твое́», и избра́нный псалом2. «Ангельский собор…». Ипакои гласа. Седален Успения по 1-м стихословии, глас 1-й: «Всечестны́й лик…», седален Успения по 2-м стихословии, глас 3-й: «В рождестве́ Твое́м…». «Слава, и ныне» – седален Успения по полиелее, глас 4-й: «Возопи́й, Дави́де…». Степенны гласа. Прокимен Успения, глас 4-й: «Помяну́ и́мя Твое́ во вся́ком ро́де и ро́де»; стих: «Слы́ши, Дщи, и виждь, и приклони́ у́хо Твое́». Евангелие Богородицы – Лк., зач. 4. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами Богородицы…». Стихира Успения, глас 6-й: «Егда́ преставле́ние пречи́стаго Твоего́ те́ла готовля́шеся…».

Примечание. «Степе́́нна гла́́са. Проки́́мен и Ева́́нгелие пра́́здника. Та́́же, Воскресе́́ние Христо́́во, псало́́м 50-й, и целова́́ние Ева́́нгелия, по обы́́чаю» (Типикон, 15 августа, Маркова глава).

Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Богородицы (Октоиха) на 2, Успения 1-й на 4 и 2-й на 4.

Библейские песни «Поем Господеви…».

Катавасия – ирмосы обоих канонов праздника Успения.

По 3-й песни – кондак и икос воскресные, глас 1-й; ипакои́ Успения, глас 8-й: «Блажи́м Тя вси ро́ди…» (единожды).

По 6-й песни – кондак и икос Успения, глас 2-й.

На 9-й песни поем «Честнейшую» (припевы праздника не поются).

По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 10-й. «Слава, и ныне» – светилен Успения.

«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.

На хвалитех стихиры на 8: воскресные, глас 1-й – 4, и Успения, глас 4-й – 4 (первая стихира – дважды; со своими припевами, припевы см. в Минее на стиховне вечерни). «Слава» – Успения, глас 6-й: «На безсме́ртное Твое́ успе́ние…», «И ныне» – «Преблагословенна еси…».

Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный: «Днесь спасение…».

Отпуст воскресный: «Воскресы́й из мертвых…».

Перед 1-м часом на «Слава, и ныне» – стихира евангельская 10-я.

На часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь Успения. Кондаки воскресный и Успения читаются попеременно.

На Литургии антифоны изобразительны.

Блаженны гласа – 6 и Успения, песнь 3-я – 4.

На входе: «…Воскресы́й из мертвых…».

По входе – тропарь воскресный, тропарь Успения. «Слава» – кондак воскресный, «И ныне» – кондак Успения.

Прокимен, аллилуиарий и причастен – воскресные и Успения.

Апостол и Евангелие – дня и Успения.

Задостойник праздника – припев: «А́нгели, Успе́ние…» и ирмос: «Побежда́ются естества́ уста́вы…» (и до отдания).

Отпуст воскресный: «Воскресы́й из мертвых…».

Примечание. «На трапе́́зе утеше́́ние бра́́тии. А́́ще ли бу́́дет пра́́здник сей в сре́́ду или́́ в пято́́к, разреша́́ем то́́чию на ры́́бу и вино́́. А́́ще ли же в понеде́́льник, и миря́́не разреша́́ют на мя́́со, и сы́́ры, и я́́ица: мона́́си же то́́чию на ры́́бу и вино́́» (Типикон, 15 августа). «А́́ще ли случи́́тся Рождество́́ Богоро́́дицы, или́́ Сре́́тение, или́́ Успе́́ние, в сре́́ду и пято́́к, разреша́́ем на ры́́бу и вино́́» (Типикон, глава 33-я).

С 16 по 22 августа – попразднство Успения Пресвятой Богородицы.

23 августа – отдание праздника Успения Пресвятой Богородицы.

1 По первом стихословии на «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный 1-го гласа: «Гаврии́лу веща́вшу…».

2 При пении избра́нного псалма в воскресные дни заключительное: «Слава, и ныне», «Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже» (трижды) не поется. Сразу после последнего стиха избранного псалма – величание и тропари воскресные: «Ангельский собор…».

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.