versiunea moldoveneasca русская версия


Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

3 февраля 2017

Începînd cu Duminica Vameşului şi a Fariseului pînă în Sîmbăta Mare, Biserica Ortodoxă parcurge o perioadă de 10 săptămîni, numită și Perioada Triodului. Primele 3 săptămîni sunt pregătitoare înainte de Postul Învierii Domnului şi 7 de post, nevoință și multă rugăciune. Sfînta Biserică a rînduit acest timp pentru călătoria către marea sărbătoare a Învierii Domnului, cu o pregătire specială care se desfășoară după anumite slujbe liturgice, un răstimp cu neîncetate strădanii duhovnicești-pocăință, rugăciune, și fapte bune, ca prin practicarea lor... 

SfÎntul Nicolae al Japoniei

P?rintele nostru dintre sfinţi Nicolae al Japoniei, Întocmai cu Apostolii (1 august, 1836 – 3 februarie, 1912), a r?spÎndit ortodoxia În Japonia. El a fost trimis ca misionar În Japonia de către Biserica Ortodox? Rus?. El a predicat f?r? odihn? printre japonezi şi a înfiinţat acolo Biserica Ortodox? a Japoniei. Pr?znuirea sa se şine În 3/16 februarie.

Nicolae s-a n?scut În oraşul Berezovsky, districtul Volsk, din provincia Smolensk şi a fost botezat Ivan Kasatkin. Acolo, tat?l s?u slujea ca diacon. La v?rsta de cinci ani mama sa a murit. Familia diaconului era numeroas? şi foarte s?rac?. În ciuda acestei situaşii, tÎn?rul Ivan a fost trimis la ?coala Teologic? din Belsk iar mai t?rziu la Seminarul Teologic din Smolensk.
În 1857, Ivan, unul dintre cei mai buni studenşi, a fost trimis s? studieze la Academia Teologic? din St. Petersburg, unde a demonstrat un talent remarcabil. CÎnd Ivan se apropia de terminarea studiilor, misiunea sa viitoare – s? predice credin?a ortodox? În Japonia – i-a fost revelat? de către Providen?a Divin?.
Consulul rus În Japonia a trimis o solicitare către SfÎntul Sinod (ulterior transmis? Academiei) cerÎnd un preot «care s? fie util at?t ca ghid spiritual c?t şi ca profesor şi a c?rui via?? particular? s? dea un bun exemplu despre clerul nostru nu numai japonezilor ci şi strşinilor.» El a scris o petişie Episcopului Nectarius, rectorul, cerÎndu-i s?-l declare absolvent şi s?-l repartizeze la Consulatul Rus din Japonia.
În 24 iunie 1860, Episcopul Nectarius l-a tuns În monahism pe Ivan Kasatkin cu numele de Nicolae În biserica academic? a celor Doisprezece Apostoli. În 29 iunie, s?rb?toarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, c?lug?rul Nicolae a fost hirotonit ierodiacon, iar În 30 iunie, cÎnd au fost s?rb?torit? sinaxa celor Doisprezece Apostoli, el a devenit ieromonah.
Sunt remarcabile cuvintele rostite de episcop la binecuvÎntarea noii misiuni a tÎn?rului monah: «Va trebui s?-şi trşie?ti via?a monahal? În afara Mănăstirii. Va trebui s?-şi p?r?se?ti patria şi s?-L sluje?ti pe Dumnezeu Într-o ?ar? neprietenoas? şi necredincioas?. Odat? cu crucea ascetismului trebuie s?-şi iei şi traista de c?lug?r, al?turi de valorile monastice va trebui s? te Înhami şi la o misiune apostolic?.»
Primii ani În Japonia
În iunie 1860, ieromonahul Nicolae şi-a stabilit ca viitor sediu oraşul Hakodate, luÎnd cu el În lunga c?l?torie icoana Maicii Domnului din Smolensk. În drumul s?u spre Japonia, el s-a Înt?lnit cu renumitul episcop al Bisericii Rusiei, SfÎntul Innocent (Veniaminov), Arhiepiscop de Kamchatka, Kurile Insulele Aleutiane (mai t?rziu Mitropolit de Moscova), supranumit apostol al Americii şi Siberiei. În Nikolaevsk-on-Amur, el a Înv??at din experien?ele c?lug?rilor misionari tot ceea ce era necesar pentru buna desfăşurare a activităţii sale apostolice «chiar pÎn? la cap?tul pămîntului».
În 2 iulie 1861 Nicolae a ajuns la Hakodate. La prima vedere p?rea aproape imposibil s? predice Evanghelia În Japonia. dup? spusele P?rintelui Nicolae, «japonezii acelor vremuri şi considerau pe strşini ni?te bestii şi considerau cre?tinismul ca fiind o biseric? viciat?, de care puteau aparşine doar vr?jitorii şi criminalii dovedişi». I-au trebuit lui Însuşi opt ani pentru ca s? se familiarizeze cu ?ara, cu oamenii şi cu limba, şi cu obiceiurile şi cu tradişiile celor c?rora trebuia s? le predice.
Nicolae a Înv??at limba şi cultura japonez? cu mare r?vn?. În special dup? Înt?lnirea cu Arhiepiscopul Innocent (Veniaminov) În septembrie 1861 În Hakodate, motivaşia sa pare c? s-a Înt?rit. În Japonia, tÎn?rul Nicolae a Încercat s?-şi p?streze abilit?şile pentru limbi vestice şi citea c?rşi În limbi strşine. Innocent l-a g?sit citind c?rşi vestice În cele din urm? şi l-a certat. Dup? spusele lui Innocent, toate eforturile lui Nicolae trebuiau s? se Îndrepte spre Înv??area limbii, culturii şi istoriei japoneze astfel Înc?t el s? fie capabil s? fac? o traducere corect? a Scripturii În japonez?. Nicolae a fost puternic impresionat de cuvintele arhiepiscopului Innocent şi le-a urmat supus.
Ieromonahul Nicolae frecventa adun?ri populare cu scopul de a-i asculta pe povestitorii ambulanşi şi pe predicatorii budi?ti. În 1868, P?rintele Nicolae era deja un maestru al vorbirii În limba japonez?. Cuno?tin?ele lui despre istoria Japoniei erau mai profunde dec?t cele ale multor japonezi. În acelaşi timp, el a Înv??at, de asemenea, şi limba englez? care era pe cale s? devin? o limb? de circulaşie mondial?. Pe vremea aceea, congregaşia parintelui Nicolae num?ra dou?zeci de b?rbaşi şi femei.
Spre sf?rşitul anului 1869, ieromonahul Nicolae a mers la St. Petersburg pentru ca s? raporteze Sinodului rezultatele muncii sale. S-a luat decizia de «înfiinţare a unei Misiuni Ecleziastice Ruse speciale care s? predice cuvÎntul lui Dumnezeu printre p?gÎni.» P?rintele Nicolae a fost ridicat la rangul de arhimandrit şi numit ?ef al acestei misiuni.
Dup? reÎntoarcerea În Japonia, viitorul episcop şi-a l?sat congregaşia pe seama ieromonahului Anatoli, noul s?u ajutor şi a mutat centrul misionar la Tokyo.
În 1871, au Început În Japonia persecuşiile ?mpotriva cre?tinilor, care i-au afectat pe mulşi, inclusiv pe Paul Sawabe, primul japonez ortodox, care mai t?rziu va deveni un preot misionar vestit.
Întemeierea şi dezvoltarea misiunii
Înainte de 1873 persecuşiile s-au diminuat puşin şi a devenit posibil? propov?duirea cre?tinismului. În acelaşi an, arhimandritul Nicolae a Început s? zideasc? o biseric? şi o ?coal? pentru cincizeci de persoane În Tokyo, urmat? de o ?coal? teologic?, care a fost transformat? În seminar În 1878.
În 1874, Pre Sfinţitul Paul, Episcop de Kamchatka, a sosit În Tokyo pentru a hirotonii candidaşii locali propuşi de Arhimandritul Nicolae. În acea vreme, existau patru ?coli În Tokyo: o ?coal? de catehism, un seminar, o ?coal? de fete şi o ?coal? de preoşi; şi dou? ?coli În Hakodate, una pentru bşieşi şi una pentru fete.
Spre sf?rşitul anului 1877, Misiunea a Început s? publice un magazin, «Mesagerul Bisericii» cu o aparişie periodic?. În 1878, erau 4115 Cre?tini În Japonia. În cultul public şi educaşia comunit?şii locale se folosea limba local?. Tot În limba local? a fost inişiat? publicarea de c?rşi despre spiritualitate şi etic?.
În 1880, SfÎntul Sinod a decis s? creasc? personalul misiunii şi s?-l ridice pe p?storul ei, Arhimandritul Nicolae la rangul de episcop. În 30 Martie 1880, Arhimandritul Nicolae a fost hirotonit episcopde Tokyo În Catedrala Sfintei Treimi de la Lavra Alexander Nevsky. Episcopul scria mai t?rziu: «În timpul sfintei taine a hirotonirii, sentimentele ?l cople?esc pe om ?mpotriva voin?ei lui, ochii i se umezesc, sufletul este stingherit. Fiin?a sa interioar? se transform? pe m?sur? ce ierarhii ?şi pun mÎna dreapt? peste capul lui. Se ridic? o persoan? total diferit? de cea care a Îngenunchiat În fa?a sfÎntului altar».
De atunci, Episcopul Nicolae şi-a continuat munca apostolic? cu şi mai mult zel. El a terminat În 1891 construirea Catedralei Sfintei Învieri, apoi a Început traducerea c?rşilor liturgice şi a compus un «Dicşionar Teologic Ortodox» În japonez?. El acorda o mare atenşie numeroaselor comunit?şi ortodoxe.
R?zboiul Ruso-Japonez din 1905, totuşi, s-a dovedit a fi o perioad? de mari Încerc?ri pentru SfÎntul Nicolae şi turma sa. El a rezistat acestor Încer?ri cu mult? onoare, marea surpriz? a japonezilor. El a g?sit o cale pentru ajutorarea prizonierilor de r?zboi ruşi care se g?seau Într-o situaşie dificil?. Ca recunoa?tere pentru meritele sale f?r? precedent, el a fost ridicat la rangul de arhiepiscop.
În 1911, dup? cincizeci de ani de activitate misionar? a SfÎntului Nicolae, Biserica Ortodox? a Japoniei num?ra 266 de comunit?şi, formate din 33017 ortodocşi laici, un arhiepiscop, 35 de preoşi, ?ase diaconi, 14 profesori de muzic? şi 116 catehi?ti.
Prin Întreaga sa via??, SfÎntul Nicolae a dat un exemplu de c?l?uz? spiritual? deplin devotat? misiunii sale. El a fost un om de o inepuizabil? energie, deplin implicat şi de o remarcabil? eficien??. El spunea o dat? : «Consider c? este nepotrivit pentru un misionar s? se pensioneze, În afar? de situaşia cÎnd el este total indisponibil lucr?rii sale. Nu am ?mbr?cat niciodat? o ‘c?ma?? de interior’, nici m?car În vis. Mai bine mor acolo unde m? trimite Providen?a Divin? s? ar şi s? semÎn.»
Aceste cuvinte reflect? pe deplin natura sa uman?. Via?a lui personal? a fost aceea a unui ascet. El nu a Încercat niciodat? s? fac? vreun fel de fapt? vitejeasc? special?, În schimb şi-a predat Întregul suflet În mşinile Domnului. Via?a lui a fost marcat? de greut?şi şi voluntariat, uitare de sine şi extenuare şi sl?biciunile unui b?trÎn. Cu toate acestea, via?a sfÎntului a fost o manifestare limpede a succesului În dep?şirea acestor greut?şi pentru ?mplinirea poruncilor lui Hristos, ar?tate lumii Întregi.
În 3 februarie 1912, Arhiepiscopul Nicolae, lumin?torul Japoniei, adormit În pacea Domnului la v?rsta de 75 de ani, fiind succedat de asitentul s?u, viitorul Mitropolit Sergius (Tikhomirov) de Japonia. În 10 aprilie 1970, Biserica Rusiei, p?storit? de Patriarhul Alexis I al Moscovei şi al Întregii Rusia a hot?r?t s?-l glorifice pe Arhiepiscopul Nicolae numindu-l Întocmai cu Apostolii. Printre ortodocşi, În Japonia În special, SfÎntul Nicolae este În prezent venerat ca om de mare sfin?enie şi un intermediar În relaşia cu Dumnezeu.
Sfinte Nicolae, Lumin?torul Japoniei,
Tu ?mparşi slava şi tronul cu Apostolii:
E?ti un slujitor În?elept şi plin de credin?? al lui Hristos,
Un templu ales al Duhului SfÎnt,
Un vas debordÎnd de dragostea lui Hristos.
Ierarhe Întocmai cu Apostolii,
Roag?-te către Treimea de via?? f?c?toare
Pentru turma ta şi pentru lumea Întreag?.
Sursa: orthodoxwiki.org


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.