verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

SfÎntul Nicolae al Japoniei

P?rintele nostru dintre sfinţi Nicolae al Japoniei, Întocmai cu Apostolii (1 august, 1836 – 3 februarie, 1912), a r?spÎndit ortodoxia În Japonia. El a fost trimis ca misionar În Japonia de către Biserica Ortodox? Rus?. El a predicat f?r? odihn? printre japonezi şi a înfiinţat acolo Biserica Ortodox? a Japoniei. Pr?znuirea sa se şine În 3/16 februarie.

Nicolae s-a n?scut În oraşul Berezovsky, districtul Volsk, din provincia Smolensk şi a fost botezat Ivan Kasatkin. Acolo, tat?l s?u slujea ca diacon. La v?rsta de cinci ani mama sa a murit. Familia diaconului era numeroas? şi foarte s?rac?. În ciuda acestei situaşii, tÎn?rul Ivan a fost trimis la ?coala Teologic? din Belsk iar mai t?rziu la Seminarul Teologic din Smolensk.
În 1857, Ivan, unul dintre cei mai buni studenşi, a fost trimis s? studieze la Academia Teologic? din St. Petersburg, unde a demonstrat un talent remarcabil. CÎnd Ivan se apropia de terminarea studiilor, misiunea sa viitoare – s? predice credin?a ortodox? În Japonia – i-a fost revelat? de către Providen?a Divin?.
Consulul rus În Japonia a trimis o solicitare către SfÎntul Sinod (ulterior transmis? Academiei) cerÎnd un preot “care s? fie util at?t ca ghid spiritual c?t şi ca profesor şi a c?rui via?? particular? s? dea un bun exemplu despre clerul nostru nu numai japonezilor ci şi strşinilor.” El a scris o petişie Episcopului Nectarius, rectorul, cerÎndu-i s?-l declare absolvent şi s?-l repartizeze la Consulatul Rus din Japonia.
În 24 iunie 1860, Episcopul Nectarius l-a tuns În monahism pe Ivan Kasatkin cu numele de Nicolae În biserica academic? a celor Doisprezece Apostoli. În 29 iunie, s?rb?toarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, c?lug?rul Nicolae a fost hirotonit ierodiacon, iar În 30 iunie, cÎnd au fost s?rb?torit? sinaxa celor Doisprezece Apostoli, el a devenit ieromonah.
Sunt remarcabile cuvintele rostite de episcop la binecuvÎntarea noii misiuni a tÎn?rului monah: “Va trebui s?-şi trşie?ti via?a monahal? În afara Mănăstirii. Va trebui s?-şi p?r?se?ti patria şi s?-L sluje?ti pe Dumnezeu Într-o ?ar? neprietenoas? şi necredincioas?. Odat? cu crucea ascetismului trebuie s?-şi iei şi traista de c?lug?r, al?turi de valorile monastice va trebui s? te Înhami şi la o misiune apostolic?.”
Primii ani În Japonia
În iunie 1860, ieromonahul Nicolae şi-a stabilit ca viitor sediu oraşul Hakodate, luÎnd cu el În lunga c?l?torie icoana Maicii Domnului din Smolensk. În drumul s?u spre Japonia, el s-a Înt?lnit cu renumitul episcop al Bisericii Rusiei, SfÎntul Innocent (Veniaminov), Arhiepiscop de Kamchatka, Kurile Insulele Aleutiane (mai t?rziu Mitropolit de Moscova), supranumit apostol al Americii şi Siberiei. În Nikolaevsk-on-Amur, el a Înv??at din experien?ele c?lug?rilor misionari tot ceea ce era necesar pentru buna desfăşurare a activităţii sale apostolice “chiar pÎn? la cap?tul pămîntului”.
În 2 iulie 1861 Nicolae a ajuns la Hakodate. La prima vedere p?rea aproape imposibil s? predice Evanghelia În Japonia. dup? spusele P?rintelui Nicolae, “japonezii acelor vremuri şi considerau pe strşini ni?te bestii şi considerau cre?tinismul ca fiind o biseric? viciat?, de care puteau aparşine doar vr?jitorii şi criminalii dovedişi”. I-au trebuit lui Însuşi opt ani pentru ca s? se familiarizeze cu ?ara, cu oamenii şi cu limba, şi cu obiceiurile şi cu tradişiile celor c?rora trebuia s? le predice.
Nicolae a Înv??at limba şi cultura japonez? cu mare r?vn?. În special dup? Înt?lnirea cu Arhiepiscopul Innocent (Veniaminov) În septembrie 1861 În Hakodate, motivaşia sa pare c? s-a Înt?rit. În Japonia, tÎn?rul Nicolae a Încercat s?-şi p?streze abilit?şile pentru limbi vestice şi citea c?rşi În limbi strşine. Innocent l-a g?sit citind c?rşi vestice În cele din urm? şi l-a certat. Dup? spusele lui Innocent, toate eforturile lui Nicolae trebuiau s? se Îndrepte spre Înv??area limbii, culturii şi istoriei japoneze astfel Înc?t el s? fie capabil s? fac? o traducere corect? a Scripturii În japonez?. Nicolae a fost puternic impresionat de cuvintele arhiepiscopului Innocent şi le-a urmat supus.
Ieromonahul Nicolae frecventa adun?ri populare cu scopul de a-i asculta pe povestitorii ambulanşi şi pe predicatorii budi?ti. În 1868, P?rintele Nicolae era deja un maestru al vorbirii În limba japonez?. Cuno?tin?ele lui despre istoria Japoniei erau mai profunde dec?t cele ale multor japonezi. În acelaşi timp, el a Înv??at, de asemenea, şi limba englez? care era pe cale s? devin? o limb? de circulaşie mondial?. Pe vremea aceea, congregaşia parintelui Nicolae num?ra dou?zeci de b?rbaşi şi femei.
Spre sf?rşitul anului 1869, ieromonahul Nicolae a mers la St. Petersburg pentru ca s? raporteze Sinodului rezultatele muncii sale. S-a luat decizia de “înfiinţare a unei Misiuni Ecleziastice Ruse speciale care s? predice cuvÎntul lui Dumnezeu printre p?gÎni.” P?rintele Nicolae a fost ridicat la rangul de arhimandrit şi numit ?ef al acestei misiuni.
Dup? reÎntoarcerea În Japonia, viitorul episcop şi-a l?sat congregaşia pe seama ieromonahului Anatoli, noul s?u ajutor şi a mutat centrul misionar la Tokyo.
În 1871, au Început În Japonia persecuşiile ?mpotriva cre?tinilor, care i-au afectat pe mulşi, inclusiv pe Paul Sawabe, primul japonez ortodox, care mai t?rziu va deveni un preot misionar vestit.
Întemeierea şi dezvoltarea misiunii
Înainte de 1873 persecuşiile s-au diminuat puşin şi a devenit posibil? propov?duirea cre?tinismului. În acelaşi an, arhimandritul Nicolae a Început s? zideasc? o biseric? şi o ?coal? pentru cincizeci de persoane În Tokyo, urmat? de o ?coal? teologic?, care a fost transformat? În seminar În 1878.
În 1874, Pre Sfinţitul Paul, Episcop de Kamchatka, a sosit În Tokyo pentru a hirotonii candidaşii locali propuşi de Arhimandritul Nicolae. În acea vreme, existau patru ?coli În Tokyo: o ?coal? de catehism, un seminar, o ?coal? de fete şi o ?coal? de preoşi; şi dou? ?coli În Hakodate, una pentru bşieşi şi una pentru fete.
Spre sf?rşitul anului 1877, Misiunea a Început s? publice un magazin, “Mesagerul Bisericii” cu o aparişie periodic?. În 1878, erau 4115 Cre?tini În Japonia. În cultul public şi educaşia comunit?şii locale se folosea limba local?. Tot În limba local? a fost inişiat? publicarea de c?rşi despre spiritualitate şi etic?.
În 1880, SfÎntul Sinod a decis s? creasc? personalul misiunii şi s?-l ridice pe p?storul ei, Arhimandritul Nicolae la rangul de episcop. În 30 Martie 1880, Arhimandritul Nicolae a fost hirotonit episcopde Tokyo În Catedrala Sfintei Treimi de la Lavra Alexander Nevsky. Episcopul scria mai t?rziu: “În timpul sfintei taine a hirotonirii, sentimentele ?l cople?esc pe om ?mpotriva voin?ei lui, ochii i se umezesc, sufletul este stingherit. Fiin?a sa interioar? se transform? pe m?sur? ce ierarhii ?şi pun mÎna dreapt? peste capul lui. Se ridic? o persoan? total diferit? de cea care a Îngenunchiat În fa?a sfÎntului altar”.
De atunci, Episcopul Nicolae şi-a continuat munca apostolic? cu şi mai mult zel. El a terminat În 1891 construirea Catedralei Sfintei Învieri, apoi a Început traducerea c?rşilor liturgice şi a compus un “Dicşionar Teologic Ortodox” În japonez?. El acorda o mare atenşie numeroaselor comunit?şi ortodoxe.
R?zboiul Ruso-Japonez din 1905, totuşi, s-a dovedit a fi o perioad? de mari Încerc?ri pentru SfÎntul Nicolae şi turma sa. El a rezistat acestor Încer?ri cu mult? onoare, marea surpriz? a japonezilor. El a g?sit o cale pentru ajutorarea prizonierilor de r?zboi ruşi care se g?seau Într-o situaşie dificil?. Ca recunoa?tere pentru meritele sale f?r? precedent, el a fost ridicat la rangul de arhiepiscop.
În 1911, dup? cincizeci de ani de activitate misionar? a SfÎntului Nicolae, Biserica Ortodox? a Japoniei num?ra 266 de comunit?şi, formate din 33017 ortodocşi laici, un arhiepiscop, 35 de preoşi, ?ase diaconi, 14 profesori de muzic? şi 116 catehi?ti.
Prin Întreaga sa via??, SfÎntul Nicolae a dat un exemplu de c?l?uz? spiritual? deplin devotat? misiunii sale. El a fost un om de o inepuizabil? energie, deplin implicat şi de o remarcabil? eficien??. El spunea o dat? : “Consider c? este nepotrivit pentru un misionar s? se pensioneze, În afar? de situaşia cÎnd el este total indisponibil lucr?rii sale. Nu am ?mbr?cat niciodat? o ‘c?ma?? de interior’, nici m?car În vis. Mai bine mor acolo unde m? trimite Providen?a Divin? s? ar şi s? semÎn.”
Aceste cuvinte reflect? pe deplin natura sa uman?. Via?a lui personal? a fost aceea a unui ascet. El nu a Încercat niciodat? s? fac? vreun fel de fapt? vitejeasc? special?, În schimb şi-a predat Întregul suflet În mşinile Domnului. Via?a lui a fost marcat? de greut?şi şi voluntariat, uitare de sine şi extenuare şi sl?biciunile unui b?trÎn. Cu toate acestea, via?a sfÎntului a fost o manifestare limpede a succesului În dep?şirea acestor greut?şi pentru ?mplinirea poruncilor lui Hristos, ar?tate lumii Întregi.
În 3 februarie 1912, Arhiepiscopul Nicolae, lumin?torul Japoniei, adormit În pacea Domnului la v?rsta de 75 de ani, fiind succedat de asitentul s?u, viitorul Mitropolit Sergius (Tikhomirov) de Japonia. În 10 aprilie 1970, Biserica Rusiei, p?storit? de Patriarhul Alexis I al Moscovei şi al Întregii Rusia a hot?r?t s?-l glorifice pe Arhiepiscopul Nicolae numindu-l Întocmai cu Apostolii. Printre ortodocşi, În Japonia În special, SfÎntul Nicolae este În prezent venerat ca om de mare sfin?enie şi un intermediar În relaşia cu Dumnezeu.
Sfinte Nicolae, Lumin?torul Japoniei,
Tu ?mparşi slava şi tronul cu Apostolii:
E?ti un slujitor În?elept şi plin de credin?? al lui Hristos,
Un templu ales al Duhului SfÎnt,
Un vas debordÎnd de dragostea lui Hristos.
Ierarhe Întocmai cu Apostolii,
Roag?-te către Treimea de via?? f?c?toare
Pentru turma ta şi pentru lumea Întreag?.
Sursa: orthodoxwiki.org

Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.