versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

SfÎntul Nicolae al Japoniei

P?rintele nostru dintre sfinţi Nicolae al Japoniei, Întocmai cu Apostolii (1 august, 1836 – 3 februarie, 1912), a r?spÎndit ortodoxia În Japonia. El a fost trimis ca misionar În Japonia de către Biserica Ortodox? Rus?. El a predicat f?r? odihn? printre japonezi şi a înfiinţat acolo Biserica Ortodox? a Japoniei. Pr?znuirea sa se şine În 3/16 februarie.

Nicolae s-a n?scut În oraşul Berezovsky, districtul Volsk, din provincia Smolensk şi a fost botezat Ivan Kasatkin. Acolo, tat?l s?u slujea ca diacon. La v?rsta de cinci ani mama sa a murit. Familia diaconului era numeroas? şi foarte s?rac?. În ciuda acestei situaşii, tÎn?rul Ivan a fost trimis la ?coala Teologic? din Belsk iar mai t?rziu la Seminarul Teologic din Smolensk.
În 1857, Ivan, unul dintre cei mai buni studenşi, a fost trimis s? studieze la Academia Teologic? din St. Petersburg, unde a demonstrat un talent remarcabil. CÎnd Ivan se apropia de terminarea studiilor, misiunea sa viitoare – s? predice credin?a ortodox? În Japonia – i-a fost revelat? de către Providen?a Divin?.
Consulul rus În Japonia a trimis o solicitare către SfÎntul Sinod (ulterior transmis? Academiei) cerÎnd un preot «care s? fie util at?t ca ghid spiritual c?t şi ca profesor şi a c?rui via?? particular? s? dea un bun exemplu despre clerul nostru nu numai japonezilor ci şi strşinilor.» El a scris o petişie Episcopului Nectarius, rectorul, cerÎndu-i s?-l declare absolvent şi s?-l repartizeze la Consulatul Rus din Japonia.
În 24 iunie 1860, Episcopul Nectarius l-a tuns În monahism pe Ivan Kasatkin cu numele de Nicolae În biserica academic? a celor Doisprezece Apostoli. În 29 iunie, s?rb?toarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, c?lug?rul Nicolae a fost hirotonit ierodiacon, iar În 30 iunie, cÎnd au fost s?rb?torit? sinaxa celor Doisprezece Apostoli, el a devenit ieromonah.
Sunt remarcabile cuvintele rostite de episcop la binecuvÎntarea noii misiuni a tÎn?rului monah: «Va trebui s?-şi trşie?ti via?a monahal? În afara Mănăstirii. Va trebui s?-şi p?r?se?ti patria şi s?-L sluje?ti pe Dumnezeu Într-o ?ar? neprietenoas? şi necredincioas?. Odat? cu crucea ascetismului trebuie s?-şi iei şi traista de c?lug?r, al?turi de valorile monastice va trebui s? te Înhami şi la o misiune apostolic?.»
Primii ani În Japonia
În iunie 1860, ieromonahul Nicolae şi-a stabilit ca viitor sediu oraşul Hakodate, luÎnd cu el În lunga c?l?torie icoana Maicii Domnului din Smolensk. În drumul s?u spre Japonia, el s-a Înt?lnit cu renumitul episcop al Bisericii Rusiei, SfÎntul Innocent (Veniaminov), Arhiepiscop de Kamchatka, Kurile Insulele Aleutiane (mai t?rziu Mitropolit de Moscova), supranumit apostol al Americii şi Siberiei. În Nikolaevsk-on-Amur, el a Înv??at din experien?ele c?lug?rilor misionari tot ceea ce era necesar pentru buna desfăşurare a activităţii sale apostolice «chiar pÎn? la cap?tul pămîntului».
În 2 iulie 1861 Nicolae a ajuns la Hakodate. La prima vedere p?rea aproape imposibil s? predice Evanghelia În Japonia. dup? spusele P?rintelui Nicolae, «japonezii acelor vremuri şi considerau pe strşini ni?te bestii şi considerau cre?tinismul ca fiind o biseric? viciat?, de care puteau aparşine doar vr?jitorii şi criminalii dovedişi». I-au trebuit lui Însuşi opt ani pentru ca s? se familiarizeze cu ?ara, cu oamenii şi cu limba, şi cu obiceiurile şi cu tradişiile celor c?rora trebuia s? le predice.
Nicolae a Înv??at limba şi cultura japonez? cu mare r?vn?. În special dup? Înt?lnirea cu Arhiepiscopul Innocent (Veniaminov) În septembrie 1861 În Hakodate, motivaşia sa pare c? s-a Înt?rit. În Japonia, tÎn?rul Nicolae a Încercat s?-şi p?streze abilit?şile pentru limbi vestice şi citea c?rşi În limbi strşine. Innocent l-a g?sit citind c?rşi vestice În cele din urm? şi l-a certat. Dup? spusele lui Innocent, toate eforturile lui Nicolae trebuiau s? se Îndrepte spre Înv??area limbii, culturii şi istoriei japoneze astfel Înc?t el s? fie capabil s? fac? o traducere corect? a Scripturii În japonez?. Nicolae a fost puternic impresionat de cuvintele arhiepiscopului Innocent şi le-a urmat supus.
Ieromonahul Nicolae frecventa adun?ri populare cu scopul de a-i asculta pe povestitorii ambulanşi şi pe predicatorii budi?ti. În 1868, P?rintele Nicolae era deja un maestru al vorbirii În limba japonez?. Cuno?tin?ele lui despre istoria Japoniei erau mai profunde dec?t cele ale multor japonezi. În acelaşi timp, el a Înv??at, de asemenea, şi limba englez? care era pe cale s? devin? o limb? de circulaşie mondial?. Pe vremea aceea, congregaşia parintelui Nicolae num?ra dou?zeci de b?rbaşi şi femei.
Spre sf?rşitul anului 1869, ieromonahul Nicolae a mers la St. Petersburg pentru ca s? raporteze Sinodului rezultatele muncii sale. S-a luat decizia de «înfiinţare a unei Misiuni Ecleziastice Ruse speciale care s? predice cuvÎntul lui Dumnezeu printre p?gÎni.» P?rintele Nicolae a fost ridicat la rangul de arhimandrit şi numit ?ef al acestei misiuni.
Dup? reÎntoarcerea În Japonia, viitorul episcop şi-a l?sat congregaşia pe seama ieromonahului Anatoli, noul s?u ajutor şi a mutat centrul misionar la Tokyo.
În 1871, au Început În Japonia persecuşiile ?mpotriva cre?tinilor, care i-au afectat pe mulşi, inclusiv pe Paul Sawabe, primul japonez ortodox, care mai t?rziu va deveni un preot misionar vestit.
Întemeierea şi dezvoltarea misiunii
Înainte de 1873 persecuşiile s-au diminuat puşin şi a devenit posibil? propov?duirea cre?tinismului. În acelaşi an, arhimandritul Nicolae a Început s? zideasc? o biseric? şi o ?coal? pentru cincizeci de persoane În Tokyo, urmat? de o ?coal? teologic?, care a fost transformat? În seminar În 1878.
În 1874, Pre Sfinţitul Paul, Episcop de Kamchatka, a sosit În Tokyo pentru a hirotonii candidaşii locali propuşi de Arhimandritul Nicolae. În acea vreme, existau patru ?coli În Tokyo: o ?coal? de catehism, un seminar, o ?coal? de fete şi o ?coal? de preoşi; şi dou? ?coli În Hakodate, una pentru bşieşi şi una pentru fete.
Spre sf?rşitul anului 1877, Misiunea a Început s? publice un magazin, «Mesagerul Bisericii» cu o aparişie periodic?. În 1878, erau 4115 Cre?tini În Japonia. În cultul public şi educaşia comunit?şii locale se folosea limba local?. Tot În limba local? a fost inişiat? publicarea de c?rşi despre spiritualitate şi etic?.
În 1880, SfÎntul Sinod a decis s? creasc? personalul misiunii şi s?-l ridice pe p?storul ei, Arhimandritul Nicolae la rangul de episcop. În 30 Martie 1880, Arhimandritul Nicolae a fost hirotonit episcopde Tokyo În Catedrala Sfintei Treimi de la Lavra Alexander Nevsky. Episcopul scria mai t?rziu: «În timpul sfintei taine a hirotonirii, sentimentele ?l cople?esc pe om ?mpotriva voin?ei lui, ochii i se umezesc, sufletul este stingherit. Fiin?a sa interioar? se transform? pe m?sur? ce ierarhii ?şi pun mÎna dreapt? peste capul lui. Se ridic? o persoan? total diferit? de cea care a Îngenunchiat În fa?a sfÎntului altar».
De atunci, Episcopul Nicolae şi-a continuat munca apostolic? cu şi mai mult zel. El a terminat În 1891 construirea Catedralei Sfintei Învieri, apoi a Început traducerea c?rşilor liturgice şi a compus un «Dicşionar Teologic Ortodox» În japonez?. El acorda o mare atenşie numeroaselor comunit?şi ortodoxe.
R?zboiul Ruso-Japonez din 1905, totuşi, s-a dovedit a fi o perioad? de mari Încerc?ri pentru SfÎntul Nicolae şi turma sa. El a rezistat acestor Încer?ri cu mult? onoare, marea surpriz? a japonezilor. El a g?sit o cale pentru ajutorarea prizonierilor de r?zboi ruşi care se g?seau Într-o situaşie dificil?. Ca recunoa?tere pentru meritele sale f?r? precedent, el a fost ridicat la rangul de arhiepiscop.
În 1911, dup? cincizeci de ani de activitate misionar? a SfÎntului Nicolae, Biserica Ortodox? a Japoniei num?ra 266 de comunit?şi, formate din 33017 ortodocşi laici, un arhiepiscop, 35 de preoşi, ?ase diaconi, 14 profesori de muzic? şi 116 catehi?ti.
Prin Întreaga sa via??, SfÎntul Nicolae a dat un exemplu de c?l?uz? spiritual? deplin devotat? misiunii sale. El a fost un om de o inepuizabil? energie, deplin implicat şi de o remarcabil? eficien??. El spunea o dat? : «Consider c? este nepotrivit pentru un misionar s? se pensioneze, În afar? de situaşia cÎnd el este total indisponibil lucr?rii sale. Nu am ?mbr?cat niciodat? o ‘c?ma?? de interior’, nici m?car În vis. Mai bine mor acolo unde m? trimite Providen?a Divin? s? ar şi s? semÎn.»
Aceste cuvinte reflect? pe deplin natura sa uman?. Via?a lui personal? a fost aceea a unui ascet. El nu a Încercat niciodat? s? fac? vreun fel de fapt? vitejeasc? special?, În schimb şi-a predat Întregul suflet În mşinile Domnului. Via?a lui a fost marcat? de greut?şi şi voluntariat, uitare de sine şi extenuare şi sl?biciunile unui b?trÎn. Cu toate acestea, via?a sfÎntului a fost o manifestare limpede a succesului În dep?şirea acestor greut?şi pentru ?mplinirea poruncilor lui Hristos, ar?tate lumii Întregi.
În 3 februarie 1912, Arhiepiscopul Nicolae, lumin?torul Japoniei, adormit În pacea Domnului la v?rsta de 75 de ani, fiind succedat de asitentul s?u, viitorul Mitropolit Sergius (Tikhomirov) de Japonia. În 10 aprilie 1970, Biserica Rusiei, p?storit? de Patriarhul Alexis I al Moscovei şi al Întregii Rusia a hot?r?t s?-l glorifice pe Arhiepiscopul Nicolae numindu-l Întocmai cu Apostolii. Printre ortodocşi, În Japonia În special, SfÎntul Nicolae este În prezent venerat ca om de mare sfin?enie şi un intermediar În relaşia cu Dumnezeu.
Sfinte Nicolae, Lumin?torul Japoniei,
Tu ?mparşi slava şi tronul cu Apostolii:
E?ti un slujitor În?elept şi plin de credin?? al lui Hristos,
Un templu ales al Duhului SfÎnt,
Un vas debordÎnd de dragostea lui Hristos.
Ierarhe Întocmai cu Apostolii,
Roag?-te către Treimea de via?? f?c?toare
Pentru turma ta şi pentru lumea Întreag?.
Sursa: orthodoxwiki.org


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.