versiunea moldoveneasca русская версия


Mesajul de felicitare al ÎPS Mitropolit Vladimir, adresat PS Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, cu ocazia aniversării zilei de naștere

Mesajul de felicitare al ÎPS Mitropolit Vladimir, adresat PS Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, cu ocazia aniversării zilei de naștere

18 августа 2017

Cu ocazia aniversării a 58 de ani din ziua nașterii, Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Vladimir a adresat Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, un mesaj de felicitare, în care se menționează: „Preasfinția Voastră, în zi de sărbătoare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine.  

Felicitare pentru Preasfințitul Marchel cu prilejul aniversării zilei de naștere.

Felicitare pentru Preasfințitul Marchel cu prilejul aniversării zilei de naștere.

17 августа 2017

Prea Sfinţiei Sale, Prea Sfinţitului MARCHEL, Episcop de Bălţi şi Făleşti. Prea Sfințite Stăpîne, primiți coordiale felicitări prilejuite Zilei de naștere a Prea Sfinției Voastre. Rugăm pe Bunul Dumnezeu să Vă dăruiască sănătate, pace și bucurii duhovnicești. Harul Sfîntului Duh să Vă dea puteri de a lucra în ogorul Domnului spre înflorirea Bisericii lui Hristos. Întru mulți și fericiți ani, Stăpîne. Cu dragoste și respect, administrația Eparhiei de Bălți și Fălești.  

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul zilei de naștere.

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul zilei de naștere.

17 августа 2017

Înalt Prea Sfințite Stăpîne Mitropolit Vladimir, primiți, rogu-Vă, cele mai sincere felicitări, prilejuite de ziua nașterii Dvs. Fie ca Bunul nostru Dumnezeu să Vă aibă în nemijlocita Sa apropiere de acum și pînă-n veac. La mulți ani, Stăpîne! Cu stimă Episcopul Marchel.  

Preasfințitul Marchel a participat la slujba praznicală cu prilejul jubileului celor 50 de ani de la naștere a arhimandritului Nicolae Roșca

Preasfințitul Marchel a participat la slujba praznicală cu prilejul jubileului celor 50 de ani de la naștere a arhimandritului Nicolae Roșca

16 августа 2017

Ziua de miercuri, 16 august 2017, a fost una semnificativă pentru duhovnicul — administrator al mănăstirii Ciuflea, PC Nicolae Roșca și anume celebrarea celor 50 de ani de la naștere. La slujba festivă au participat toți ierarhii Bisericii Ortodoxe din Moldova, un impunător sobor de preoți și diaconi, numeroși credincioși dornici de a se ruga alături de soborul arhieresc și preoțesc.  

Armele credinței.

Armele credinței.

12 августа 2017

Cine, iubiţii mei, cine nu vrea pacea? Toată lumea iubeşte pacea. Şi desigur atunci când îi lipseşte, atunci mai mult o caută. Dar, din nefericire, în pofida iubirii omenirii întregi pentru pace, lumea de multe ori a încercat – şi încă încearcă – focul războiului. Interese materiale şi egoisme omeneşti împing orbeşte spre catastrofă. Două războaie mondiale şi nenumărate alte războaie locale au împrăştiat şi împrăştie groază. Cei ce au trăit astfel de zile doresc ca ele să nu se mai întoarcă niciodată. Oameni iubitori de linişte, care în pofida voinţei... 

Ghicitori pentru școala duminicală

Ghicitori pentru școala duminicală

5 августа 2017

GHICITOAREA NR. 1 Nascatoare Preacurata Odraslita-ntre evrei, Ioachim ii fuse tata, Iara Ana mama ei. R:  

În starea în care te vei afla, întru aceia te voi judeca

În starea în care te vei afla, întru aceia te voi judeca

31 июля 2017

Sa nu te deznadajduiesti omule, nici sa nu te departezi de rugaciuni, ci sa mergi la biserica. Pacatos fiind, roaga-te cu suspine, lui Dumnezeu si-ti va da tie iubirea Sa de oameni si iertare de pacatele tale. Dar, daca vei deznnadajdui, nevrand sa vii la pocainta, apoi, te dai, pe tine insuti, in stapanirea satanei. Sau, daca, indoindu-te, nu mergi la pocainta, faci impiedicare dumnezeiescului dar,  

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul serbării ocrotitorului ceresc

Mesajul de felicitare al PS Marchel adresat ÎPS Vladimir cu prilejul serbării ocrotitorului ceresc

27 июля 2017

Înalt Preasfințite Stăpîne, primiți, rogu-vă, un sincer “LA MULȚI ANI!” în această zi, cînd Sfînta Biserică prăznuiește pomenirea acoperitorului Dvs. ceresc – Sfîntul Întocmai cu Apostolii cneaz Vladimir. Vă doresc ca în această și în orice altă zi să vă aibă Dumnezeu în pază Sa cea sfîntă, să Vă înzestreze cu daruri cerești, călăuzindu-Vă spre Împărăția Lui cea veșnică. Cu fiesc respect – episcopul Marchel  

Orbirea duhovnicească

Orbirea duhovnicească

22 июля 2017

Cine îşi dă seama de orbirea sa duhovnicească încetează a mai nădăjdui în sine şi în dreptatea sa şi, asemenea Prorocului David, strigă: „Doamne! deschide ochii mei, şi voi pricepe minunile din legea Ta” (Psalm 118, 18). Cel orb cu trupul îşi cunoaşte nenorocirea prin mijlocirea minţii – însă cine va putea încredinţa sufletul că este orb duhovniceşte? Cel orb cu trupul nu îşi iubeşte starea, însă cel orb duhovniceşte îşi iubeşte, de obicei, întunericul. Cel orb cu trupul iubeşte şi năzuieşte lumina cea materială, însă pentru cel orb cu duhul lumina... 

Felicitare pentru părintele Oleg Fistican, blagocinul sectorului Fălești 2.

Felicitare pentru părintele Oleg Fistican, blagocinul sectorului Fălești 2.

21 июля 2017

Cu prilejul aniversării a 20 de ani de slujire preoțească, aducem cele mai sincere felicitări protoiereului Oleg Fistican, blagocinul circumscripției Fălești 2. În această zi de serbare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cu cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine şi ne rugăm bunului Dumnezeu să vă binecuvinteze cu sănătate, cu mulți rodnici ani și cu mult har,  

SfÎntul Ioan Botez?torul

SfÎntul Ioan Botez?torul a fost ultimul dintre prooroci, Înainte-merg?tor şi botez?tor al Domnului nostru Iisus Hristos, „cel mai mare dintre cei n?scuşi dintre femei” (Matei 11,11; Luca 7,28), a?a cum şi spune MÎntuitorul. Iisus mai afirm? c? el nu este nici o „trestie cl?tinat? de vÎnt”, nici un „om ?mbr?cat În haine moi” (Matei 11,7-8), indicÎnd astfel caracterul neclintit şi auster al profetului.

Na?terea

Na?terea SfÎntului Ioan a fost ea Îns?şi o minune. P?rinşii SfÎntului Ioan, preotul şi proorocul Zaharia şi Elisabeta, din neamul lui Aaron, au ajuns la b?trÎne?e f?r? s? aib? copii, lucru ruşinos În rÎndul poporului evreu În acea vreme (Luca 1,25). Un Înger pe nume Gavriil ?l anunţ? pe Zaharia c? rug?ciunea sa a fost ascultat? şi c? nevasta sa, Elisabeta şi va na?te un fiu c?ruia şi va pune numele de Ioan. Zaharia Îns? nu a crezut aceste vorbe (Luca 1,20), invocÎnd faptul c? şi el şi nevasta sa erau b?trÎni (Luca 1,18). Drept pedeaps? pentru necredin?a lui, Zaharia a r?mas mut pÎn? cÎnd s-a s?v?rşit ceremonia tşierii-?mprejur, cu punerea numelui pruncului.
Elisabeta era m?tu?? sau veri?oar? a Maicii Domnului. şi ei i s-a vestit În chip minunat c? avea s? nasc? un copil şi a primit vestea cu bucurie, Îns? a ascuns-o vreme de cinci luni (Luca 1,24).
Pruncul pe care ?l purta s-a ar?tat a fi profet Înc? din pÎntecele maicii lui. Dup? Bunavestire, Fecioara Maria, purtÎndu-L În pÎntece pe MÎntuitorul Iisus Hristos, a vizitat-o pe Elisabeta. CÎnd cele dou? femei s-au Înt?lnit, Ioan a s?ltat de bucurie În pÎntecele maicii lui, iar mama lui s-a umplut şi ea de Duhul SfÎnt şi a binecuvÎntat-o pe Maica Domnului şi pe Prunc (Luca, cap. 1).
În ziua a opta, cÎnd avea loc ceremonia tşierii ?mprejur, participanşii vroiau s? şi pun? numele de Zaharia, dup? numele tat?lui s?u. Elisabeta se opune, spunÎnd c? numele noului n?scut avea s? fie Ioan. Cei de fa?? au insistat, spunÎndu-i Elisabetei c? nimeni dintre rudele ei nu purta acest nume şi l-au Întreab? şi pe Zaharia care era numele pe care dorea s? ?l dea pruncului. Acesta a scris pe o t?bli?? acelaşi nume, Ioan, pentru c? acesta era numele pe care i-l spusese mai Înainte Îngerul. Toşi s-au minunat, pentru c? cei doi soşi nu se În?eleseser? de mai Înainte unul cu altul asupra numelui pruncului. Din acel moment Zaharia şi-a rec?p?tat darul vorbirii şi la rÎndul s?u a Început s? profe?easc? despre fiul s?u ca Înaintemerg?tor al lui Mesia (Luca 1,59-79).
CÎnd, dup? na?terea Domnului Iisus, regele Irod a poruncit uciderea pruncilor de pÎn? la doi ani, Sf. Elisabeta şi pruncul ei s-au refugiat, potrivit Protoevangheliei lui Iacov (cap. XXII-XXIII), pe dealurile din jurul Ierusalimului. Urm?rişi cu insisten?? de soldaşi, Întruc?t se ?tia despre na?terea miraculoas? a lui Ioan, Elisabeta s-a rugat fierbinte lui Dumnezeu s? o apere, iar pămîntul s-a deschis şi i-a ad?postit, mam? şi prunc, pÎn? la trecerea primejdiei. Zaharia a fost Îns? ucis, chiar În Templul din Ierusalim, de către ostaşii trimişi de Irod (Matei 23,35).

Pustnicia

CÎnd a ajuns aproape de v?rsta adult?, Ioan s-a retras În pustiu, ducÎnd o via?? aspr?, de post şi rug?ciune. Purta o hain? aspr?, din p?r de c?mil? (În semn de pocşin??) şi Încins? cu o curea de piele (care, potrivit exegeşilor, simbolizeaz? st?pÎnirea pornirilor trupe?ti). Se hrÎnea cu l?custe şi miere s?lbatic? şi ?şi petrecea vremea În rug?ciune şi contemplare (Luca 1,80). SfÎntul Ioan, Înainte-merg?torul şi Botez?torul Domnului avea s? primeasc? de la Însuşi Domnul Hristos m?rturia c? el era cel mai mare dintre toşi oamenii n?scuşi din femeie (Matei 11,11; Luca 7,28), cel dintşi Între prooroci şi prooroc al Celui PreaÎnalt (Luca 1,76).

Botezul lui Ioan

Aproximativ În anul 29 d.Hr., În vremea domniei ?mp?ratului Tiberiu (14-37 d.Hr.), Ioan s-a dus, la porunca lui Dumnezeu, În regiunea Iordanului şi şi-a Început propov?duirea, chemÎnd oamenii la pocşin?? şi vestind apropiata venire a lui Mesia (Matei 3,2). Pe cei care veneau la el În num?r din ce În ce mai mare, atraşi de via?a sa sfÎnt? şi de puterea cuvintelor sale, şi boteza prin afundarea În apa Iordanului, În semn de cur?şire a p?catelor şi de lep?dare de ele şi spre a-i preg?ti pentru venirea lui Mesia, MÎntuitorul (Luca 3, 1-28).
şi Îndemna pe toşi s? ?şi p?r?seasc? p?catele, f?r? deosebire de condişia lor social?. Le cerea celor care veneau la el s? se boteze s? nu o fac? doar de form?, ci s? fac? şi „roade vrednice de pocşin??”. Le ar?ta c? faptul c? descindeau din patriarhul Avraam nu era suficient pentru a le aduce mÎntuirea (Matei 3,7-12). Îndemna la milostenie şi la o via?? dreapt? şi propov?duia venirea apropiat? a lui Mesia. Ioan Îndemna poporul s? fac? pomeni cu tot prisosul lor de haine şi mÎncare; vameşilor care veneau la el le spunea s? nu cear? nimic peste taxele stabilite oficial, iar ostaşilor s? nu stoarc? nimic de la nimeni prin amenin??ri, s? nu Învinuiasc? pe nimeni pe nedrept şi s? se mulţumeasc? cu solda lor (Luca 3,11-14).
Întrebat fiind dac? nu era el Însuşi Mesia, Sf. Ioan arat? despre sine Însuşi c? este doar Înaintemerg?torul Domnului, „glasul celui ce strig? În pustie”, f?cÎnd aluzie la un fragment din profeşiile lui Isaia:

Un glas strig?: „În pustiu g?tişi calea Domnului, drepte faceşi În loc neumblat c?r?rile Dumnezeului nostru. Toat? valea s? se umple şi tot muntele şi dealul s? se plece; şi s? fie cele str?mbe, drepte şi cele col?uroase, cşi netede. şi se va ar?ta slava Domnului şi tot trupul o va vedea c?ci gura Domnului a grşit”. (Isaia 40, 3-5).

Le precizeaz? c? botezul lui era unul preg?titor şi c? Cel care avea s? vin? era mai mare dec?t el: „Eu v? botez cu ap?, dar vine Cel ce este mai tare dec?t mine… [care] v? va boteza cu Duh SfÎnt şi cu foc”.

Înt?lnirea cu MÎntuitorul

Pentru via?a lui Îngereasc?, Sf. Ioan s-a Învrednicit s?-L vad? pe MÎntuitorul a C?rui cale o preg?tise şi s? ?l boteze În Iordan, fiind atunci şi martorul descoperirii Sfintei Treimi (de acest moment se face pomenire la Teofanie, 6 ianuarie).
Atunci cÎnd, dup? ce restul poporului se botezase, Iisus Înainteaz? şi El spre apa Iordanului ca s? fie botezat, Ioan ?l recunoa?te drept Mesia – „Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridic? p?catele lumii” – şi m?rturise?te c? el ar fi avut mai degrab? nevoie s? fie botezat de Iisus, iar nu invers, pentru c? Iisus nu avea nevoie de pocşin??. Prime?te Îns? cu smerenie s? ?l boteze pe Domnul la cererea Acestuia, moment În care vede cerurile deschizÎndu-se şi aude m?rturia dumnezeiasc?: „Tu e?ti Fiul Meu cel iubit, Întru Tine am binevoit”, şi pe Duhul SfÎnt În chip de porumbel pogorÎndu-Se deasupra lui Iisus (Matei 3,13-17).
şi mai t?rziu avea s?-şi p?streze aceeaşi atitudine smerit? fa?? de MÎntuitorul. CÎnd ucenicii sşi ?l Întreab? mai t?rziu despre Iisus, el reafirm? cele spuse despre MÎntuitorul şi se descrie pe sine doar ca „prietenul mirelui [Hristos], care st? şi ascult? pe mire, [şi] se bucur? cu bucurie de glasul lui”[1], ad?ugÎnd: „Acela trebuie s? creasc?, iar eu s? m? mic?orez”. (Ioan 3, 29-30)
Probabil pentru a-i convinge pe ucenicii sşi despre adev?rul m?rturiei lui şi pentru a le ar?ta drumul de urmat mai departe, Ioan, aflat deja În Închisoare, şi trimite la Iisus pe doi dintre ucenicii sşi ca s?-L Întrebe dac? El era Mesia, Cel care trebuia s? vin?, iar atunci Domnul le cere s? şi vesteasc? lui Ioan despre minunile Sale (Luca 7, 17-24).
Hristos Însuşi m?rturise?te despre Ioan c? a fost prooroc „şi mai mult dec?t prooroc”, „cel mai mare dintre cei n?scuşi din femei” şi, totuşi, „cel mai mic În ?mp?r?şia ceruririlor este mai mare dec?t el”, a?a cum spune Iisus (Matei 11,11). De la el Încolo ?mp?r?şia cerurilor se ia prin str?duin?? (Matei 11,12). El este m?rturisitor al adev?rului, „f?clia care arde şi lumineaz?” de lumina c?reia oamenii au vrut s? se bucure o clip? (Ioan 5, 35) şi, cu cuvintele lui Isaia, „Înger trimis Înaintea fe?ei Domnului ca s?-I preg?teasc? calea” (Luca 1,27).

Repro?urile adresate lui Irod

SfÎntul Ioan, care se ruga şi medita mereu la CuvÎntul lui Dumnezeu şi ?şi trşia via?a În cur?şie, dobÎndise nu doar darul smereniei, ci şi pe cel al proorociei. şi mustra pe cei p?c?toşi, de orice condişie ar fi fost, cu cuvinte aspre.
Între cei care veneau la Ioan pentru a-i asculta cuvintele se afla şi Irod Antipas, tetrarhul Galileei, care la Început ?l respecta pe Ioan ca pe un om drept şi sfÎnt şi asculta sfaturile lui, dar se şi temea de el, pentru c? era foarte iubit de popor. Îns? sfÎntul Ioan nu s-a temut s? adreseze aspre mustr?ri nici lui Irod. Astfel, Ioan l-a mustrat pe fa?? pe Irod Antipas, pe care l-a Învinuit c? trşie?te Într-un p?cat grav, acela de a o fi luat de soşie pe Irodiada, soşia lui Filip, fratele s?u, aflat Înc? În via??. C?ci, potrivit legii ebraice, era interzis cu des?v?rşire oricui s? „descopere goliciunea” nevestei fratelui, c?ci ea echivala cu descoperirea goliciunii fratelui (Levitic 18,16; 20,21), fiind, În plus, o preacurvie care se pedepsea cu moartea ambilor p?c?toşi (Levitic 20,10; Deuteronom 22,22). De asemenea, Ioan l-a mustrat pe Irod şi pentru toate relele pe care le f?cuse (Luca 3,19). Irod l-a Întemni?at pe Ioan şi ar fi vrut s?-l omoare (Matei 14,5), la fel ca şi Irodiada (Marcu 6,24). Irod se temea Îns? de popor, pentru c? acesta ?l privea pe Ioan ca pe un prooroc (Matei 14,5, Luca 20,6) şi se temea şi de Ioan, c?ci ?tia c? era „b?rbat drept şi sfÎnt” (Marcu 6,20). Irod ?l şi ocrotea şi, cÎnd ?l auzea, de multe ori st?tea În cumpÎn?, ne?tiind ce s? fac?; şi ?l asculta cu pl?cere (Marcu 6,20).

TemÎndu-se de reputaşia de prooroc de care se bucura SfÎntul Ioan şi pentru a evita cumva ca mustr?rile pe care i le adresa proorocul s? nu mai ajung? la urechile poporului (şi probabil la insisten?ele Irodiadei), Irod Antipas l-a aruncat În Închisoare pe Ioan. O vreme, a fost probabil tratat mai bine, Întruc?t li se Îng?duia ucenicilor sşi s?-l vad? şi s? vorbeasc? cu el, acesta primind astfel ?tiri din afar? (Matei 11, 2).
Totuşi, atunci cÎnd Irod şi-a pr?znuit ziua de na?tere, dÎnd un osp?? curtenilor sşi, mai-marilor oastei şi fruntaşilor Galileii, Salomeea (fiica Irodiadei) a intrat la osp??, a dansat şi i-a pl?cut lui Irod şi oaspeşilor lui. Regele i-a zis Salomeeei: „Cere-mi orice vrei, şi-şi voi da”. Apoi a ad?ugat cu jur?mÎnt: „Ori ce-mi vei cere, ?şi voi da, fie şi jum?tate din ?mp?r?şia mea”. Fata a ieşit afar? şi a Întrebat-o pe mama ei ce s? cear?, iar Irodiadai-a spus s? cear? capul lui Ioan Botez?torul. Regele s-a Întristat, dar pentru c? jurase şi ruşinÎndu-se de invitaşii sşi, a poruncit s? i-l dea. Ioan a fost decapitat, iar sfÎntul s?u cap a fost adus pe un platou şi ÎnmÎnat Salomeei, care i l-a dat mai departe Irodiadei (Matei 14, 1-12; Marcu 6, 14-29).

Rostul morşii

Moartea sÎngeroas? a lui Ioan de atunci a fost probabil Îng?duit? de Dumnezeu pentru ca Înaintemerg?torul lui Hristos din aceast? lume s? vesteasc? venirea Izb?vitorului şi În ?mp?r?şia morşilor, mai Înainte ca Hristos, prin patima şi moartea Sa pe Cruce, s? biruiasc? puterea morşii şi a iadului şi s? aduc? Învierea şi mÎntuirea.

Dup? moarte

Dup? moartea acestuia, ucenicii SfÎntului Ioan i-au luat trupul şi l-au Îngropat În Sevastia, dÎndu-i apoi de ?tire şi lui Iisus. Moa?tele sale au fost reg?site mult mai t?rziu, În chip miraculos, iar acum fragmente din acestea se g?sesc În mai multe locuri din lume.

Mo?tenirea l?sat? de Sf. Ioan

SfÎntul Ioan Înaintemerg?torul este pentru toşi cre?tinii cel mai mare dintre prooroci, Întruchipare a vieşii duhovnice?ti. Via?a lui este ea Îns?şi ea Îns?şi un model pentru toşi cre?tinii: trşitor În nevoin?? şi În rug?ciune, grşitor şi ap?r?tor al drept?şii, propov?duind ascultarea fa?? de Legea lui Dumnezeu şi cur?şirea de orice p?cate.
Întruchipare a smereniei, cur?şiei, iubitor şi propov?duitor al pocşin?ei, „Înger În trup”, el este considerat În mod deosebit drept arhetipul vieşii monahale.

Sfintele Moa?te

P?rşi din moa?tele SfÎntului Ioan Botez?torul se g?sesc la:

  • Biserica SfÎntul Dimitrie, Neo Phaleron, Pireu, Grecia
  • Biserica SfÎntul Macarie din Alexandria, Egipt
  • Catedrala Notre-Dame din Amiens, Fran?a
  • Muzeul Benaki, Atena
  • Muzeul Topkapi, Istanbul
  • Moscheea Ummayazilor, din Damasc, Siria
  • Mănăstirea Cetinje, Muntenegru
  • Mănăstirea Sf. Ioan Botez?torul — Lipni?a, jud. Constan?a

Pr?znuirile SfÎntului Ioan Botez?torul

Na?terea Sf. Ioan Botez?torul

Biserica Ortodox? are ?ase zile de pr?znuire pentru SfÎntul Ioan Botez?torul. În ordine calendaristic?, cu Începutul anului bisericesc (1 septembrie):

  • 23 septembrie — Z?mislirea sfÎntului Ioan Botez?torul
  • 7 ianuarie — Soborul SfÎntului prooroc, Înaintemerg?torului şi Botez?torului Ioan (a doua zi dup? Teofanie, 6 ianuarie)
  • 24 februarie — Întşia şi a doua aflare a Capului Înaintemerg?torului şi Botez?torului Ioan
  • 25 mai — A treia aflare a capului Sf. Ioan Botez?torul
  • 24 iunie — Na?terea sfÎntului Ioan Botez?torul
  • 29 august — Tşierea capului Înaintemerg?torului (pe care Biserica a rÎnduit-o ca zi de post negru).

Sursa orthodoxwiki.org

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.