versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica învierii fiicei lui Iair.

Duminica învierii fiicei lui Iair.

18 ноября 2017

Evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Iair, conducătorul sinagogii din Capernaum, a cărui fiică, în vârstă de 12 ani, se îmbolnăvise. Încrezător în darul supranatural al lui Iisus din Nazaret, Îl roagă să-l ajute. Domnul, receptiv la durerea tatălui, intervine în grabă, redând viaţa fiicei sale, care între timp murise.De la căderea strămoşilor noştri în păcat „nimeni nu poate să scape de la moarte, nici să plătească lui Dumnezeu preţ de răscumpărare” (Ps. 48, 7). De aceea, noi trebuie să fim totdeauna pregătiţi pentru ziua morţii noastre,  

Îngerul și ceapa

Îngerul și ceapa

10 ноября 2017

În Frații Karamazov este o istorioară populară despre o femeie în vârstă care nu trăia în chip plăcut lui Dumnezeu și de aceea după moarte a ajuns într-un lac de foc. Îngerul ei păzitor se străduia să facă tot ce putea ca să o ajute. Dar singura faptă bună pe care își amintea că o făcuse această femeie, era faptul că dăduse cândva o ceapă din grădină unei cerșetoare.  

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

9 ноября 2017

Miercuri, 8 noiembrie 2017 pomenirea sfântului mare mucenic Dimitrie a fost o sărbătoare deosebită pentru comunitățile care își serbează hramul. Cu această ocazie felicităm toți omagiaţii care poartă frumosul nume al sfântului Dimitrie, dar mai ales creştinii şi preoţii din eparhia noastră, care au ca hram  

Ce este iadul?

Ce este iadul?

4 ноября 2017

“…. ca să nu vină şi ei în acest loc de chin” (Luca 16,28). EXISTĂ O ALTĂ LUME? Iată, iubiţii mei, uriaşa întrebare pe care o pune astăzi Sfânta Evanghelie. M-am dus odată într-un sat şi acolo m-au întrebat: Cine a venit din lumea cealaltă? Oare a înviat cineva, ca să ne spună ce se întâmplă dincolo?… Dar ce credeţi, cei care cer să vadă un mort înviind, şi dacă acesta va învia, îl vor crede? Mă îndoiesc. Nu neg faptul că nu este o mică dovadă învierea unui mort. Dar există alta şi mai puternică. Şi mii de morţi să învieze din mormânt, nu... 

De ce botezăm pruncii?

De ce botezăm pruncii?

3 ноября 2017

Unii obiectează cu întrebarea “Cum poate un prunc sa creada si sa se boteze ?” Sigur ca la prima vedere, expresii ca “pocaieste-te si boteaza-te”, sau “crede si boteaza-te” pot da impresia ca numai adultii se pot boteza. Greseala acestui mod de a gandi nu consta în faptul ca un adult trebuie sa creada inainte de a se boteza, ci în aplicarea în cazul pruncilor unei porunci adresata adultilor. Biblia nu a fost scrisa pentru prunci, ei fiind în grija parintilor, care pot auzi, întelege si crede. În plus, mai trebuie facuta o distinctie importanta între botezul copilului si cel... 

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

31 октября 2017

Marți, 31 octombrie 2017, când facem pomenirea sfântului Apostol și Evanghelist Luca, Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, alături de un sobor impunător de preoți a liturghisit în biserica Înălțarea Domnului din satul Rădoaia, raionul Sîngerei. De la mic la mare s-au bucurat de sărbătoare, sfîntul locaș devenind neîncăpător. După sfânta Liturghie a urmat Te-deum de mulțumire, pentru binefacerile primite de la Dumnezeu. În semn de recunoștință din partea Chiriarhului  

Evanghelia semănătorului

Evanghelia semănătorului

28 октября 2017

De ce ia diavolul sămânţa din inimile oamenilor? O spune Domnul: „Ca nu cumva, crezând, să se mântuiască”. Se vede preabine de aici că, credinţa în cuvântul lui Dumnezeu e temeiul şi rădăcina mântuirii noastre. Cine nu păstrează cuvântul lui Dumnezeu — şi nimic altceva decât cuvântul lui Dumnezeu — în inima sa, nu poate să se mântuiască. Asupra inimii neîncălzite de cuvântul lui Dumnezeu stă la pândă diavolul, ca să fure. Fericit cel ce păstrează cuvântul lui Dumnezeu în inima sa ca pe bunul cel mai de preţ, nelăsând nici oameni, nici demoni să calce... 

Hramul bisericii din Măgureanca

Hramul bisericii din Măgureanca

27 октября 2017

Parohia ortodoxă din s.Măgureanca, r.Fălești își sărbătoreşte astăzi hramul cinstind-o pe Sfânta Cuvioasă Parascheva. Toate sărbătorile sunt importante, dar sărbătoarea Sfintei Parascheva ași dori să fie mai mult în atenţia şi în sufletul poporului nostru dreptcredincios. Şi aceasta datorită faptului că sfintele ei moaşte de mai bine de 300 de ani onorează pământul acesta binecuvântat de Dumnezeu şi întărește credința în sufletele tuturor celor ce cu fruntea plecată pe marginea raclei ei îi cer ajutorul.  

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

19 октября 2017

«Dumnezeu se înțelege mai ușor cu copiii mici, că cei mici au suflet mai încăpător. La oamenii mari e o înghesuială de rele că nici n-ai unde să stai.» (10 ani) «Călugării nu sunt așa de vorbăreți pentru că dacă îl lasă pe Dumnezeu să le vorbească toată ziua, ei s-au obișnuit să tacă mult, ca să-L asculte, că nu pot să-L întrerupă tocmai pe Dumnezeu.» (8 ani)  

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

SfÎntul Ioan Botez?torul

SfÎntul Ioan Botez?torul a fost ultimul dintre prooroci, Înainte-merg?tor şi botez?tor al Domnului nostru Iisus Hristos, „cel mai mare dintre cei n?scuşi dintre femei” (Matei 11,11; Luca 7,28), a?a cum şi spune MÎntuitorul. Iisus mai afirm? c? el nu este nici o „trestie cl?tinat? de vÎnt”, nici un „om ?mbr?cat În haine moi” (Matei 11,7-8), indicÎnd astfel caracterul neclintit şi auster al profetului.

Na?terea

Na?terea SfÎntului Ioan a fost ea Îns?şi o minune. P?rinşii SfÎntului Ioan, preotul şi proorocul Zaharia şi Elisabeta, din neamul lui Aaron, au ajuns la b?trÎne?e f?r? s? aib? copii, lucru ruşinos În rÎndul poporului evreu În acea vreme (Luca 1,25). Un Înger pe nume Gavriil ?l anunţ? pe Zaharia c? rug?ciunea sa a fost ascultat? şi c? nevasta sa, Elisabeta şi va na?te un fiu c?ruia şi va pune numele de Ioan. Zaharia Îns? nu a crezut aceste vorbe (Luca 1,20), invocÎnd faptul c? şi el şi nevasta sa erau b?trÎni (Luca 1,18). Drept pedeaps? pentru necredin?a lui, Zaharia a r?mas mut pÎn? cÎnd s-a s?v?rşit ceremonia tşierii-?mprejur, cu punerea numelui pruncului.
Elisabeta era m?tu?? sau veri?oar? a Maicii Domnului. şi ei i s-a vestit În chip minunat c? avea s? nasc? un copil şi a primit vestea cu bucurie, Îns? a ascuns-o vreme de cinci luni (Luca 1,24).
Pruncul pe care ?l purta s-a ar?tat a fi profet Înc? din pÎntecele maicii lui. Dup? Bunavestire, Fecioara Maria, purtÎndu-L În pÎntece pe MÎntuitorul Iisus Hristos, a vizitat-o pe Elisabeta. CÎnd cele dou? femei s-au Înt?lnit, Ioan a s?ltat de bucurie În pÎntecele maicii lui, iar mama lui s-a umplut şi ea de Duhul SfÎnt şi a binecuvÎntat-o pe Maica Domnului şi pe Prunc (Luca, cap. 1).
În ziua a opta, cÎnd avea loc ceremonia tşierii ?mprejur, participanşii vroiau s? şi pun? numele de Zaharia, dup? numele tat?lui s?u. Elisabeta se opune, spunÎnd c? numele noului n?scut avea s? fie Ioan. Cei de fa?? au insistat, spunÎndu-i Elisabetei c? nimeni dintre rudele ei nu purta acest nume şi l-au Întreab? şi pe Zaharia care era numele pe care dorea s? ?l dea pruncului. Acesta a scris pe o t?bli?? acelaşi nume, Ioan, pentru c? acesta era numele pe care i-l spusese mai Înainte Îngerul. Toşi s-au minunat, pentru c? cei doi soşi nu se În?eleseser? de mai Înainte unul cu altul asupra numelui pruncului. Din acel moment Zaharia şi-a rec?p?tat darul vorbirii şi la rÎndul s?u a Început s? profe?easc? despre fiul s?u ca Înaintemerg?tor al lui Mesia (Luca 1,59-79).
CÎnd, dup? na?terea Domnului Iisus, regele Irod a poruncit uciderea pruncilor de pÎn? la doi ani, Sf. Elisabeta şi pruncul ei s-au refugiat, potrivit Protoevangheliei lui Iacov (cap. XXII-XXIII), pe dealurile din jurul Ierusalimului. Urm?rişi cu insisten?? de soldaşi, Întruc?t se ?tia despre na?terea miraculoas? a lui Ioan, Elisabeta s-a rugat fierbinte lui Dumnezeu s? o apere, iar pămîntul s-a deschis şi i-a ad?postit, mam? şi prunc, pÎn? la trecerea primejdiei. Zaharia a fost Îns? ucis, chiar În Templul din Ierusalim, de către ostaşii trimişi de Irod (Matei 23,35).

Pustnicia

CÎnd a ajuns aproape de v?rsta adult?, Ioan s-a retras În pustiu, ducÎnd o via?? aspr?, de post şi rug?ciune. Purta o hain? aspr?, din p?r de c?mil? (În semn de pocşin??) şi Încins? cu o curea de piele (care, potrivit exegeşilor, simbolizeaz? st?pÎnirea pornirilor trupe?ti). Se hrÎnea cu l?custe şi miere s?lbatic? şi ?şi petrecea vremea În rug?ciune şi contemplare (Luca 1,80). SfÎntul Ioan, Înainte-merg?torul şi Botez?torul Domnului avea s? primeasc? de la Însuşi Domnul Hristos m?rturia c? el era cel mai mare dintre toşi oamenii n?scuşi din femeie (Matei 11,11; Luca 7,28), cel dintşi Între prooroci şi prooroc al Celui PreaÎnalt (Luca 1,76).

Botezul lui Ioan

Aproximativ În anul 29 d.Hr., În vremea domniei ?mp?ratului Tiberiu (14-37 d.Hr.), Ioan s-a dus, la porunca lui Dumnezeu, În regiunea Iordanului şi şi-a Început propov?duirea, chemÎnd oamenii la pocşin?? şi vestind apropiata venire a lui Mesia (Matei 3,2). Pe cei care veneau la el În num?r din ce În ce mai mare, atraşi de via?a sa sfÎnt? şi de puterea cuvintelor sale, şi boteza prin afundarea În apa Iordanului, În semn de cur?şire a p?catelor şi de lep?dare de ele şi spre a-i preg?ti pentru venirea lui Mesia, MÎntuitorul (Luca 3, 1-28).
şi Îndemna pe toşi s? ?şi p?r?seasc? p?catele, f?r? deosebire de condişia lor social?. Le cerea celor care veneau la el s? se boteze s? nu o fac? doar de form?, ci s? fac? şi „roade vrednice de pocşin??”. Le ar?ta c? faptul c? descindeau din patriarhul Avraam nu era suficient pentru a le aduce mÎntuirea (Matei 3,7-12). Îndemna la milostenie şi la o via?? dreapt? şi propov?duia venirea apropiat? a lui Mesia. Ioan Îndemna poporul s? fac? pomeni cu tot prisosul lor de haine şi mÎncare; vameşilor care veneau la el le spunea s? nu cear? nimic peste taxele stabilite oficial, iar ostaşilor s? nu stoarc? nimic de la nimeni prin amenin??ri, s? nu Învinuiasc? pe nimeni pe nedrept şi s? se mulţumeasc? cu solda lor (Luca 3,11-14).
Întrebat fiind dac? nu era el Însuşi Mesia, Sf. Ioan arat? despre sine Însuşi c? este doar Înaintemerg?torul Domnului, „glasul celui ce strig? În pustie”, f?cÎnd aluzie la un fragment din profeşiile lui Isaia:

Un glas strig?: „În pustiu g?tişi calea Domnului, drepte faceşi În loc neumblat c?r?rile Dumnezeului nostru. Toat? valea s? se umple şi tot muntele şi dealul s? se plece; şi s? fie cele str?mbe, drepte şi cele col?uroase, cşi netede. şi se va ar?ta slava Domnului şi tot trupul o va vedea c?ci gura Domnului a grşit”. (Isaia 40, 3-5).

Le precizeaz? c? botezul lui era unul preg?titor şi c? Cel care avea s? vin? era mai mare dec?t el: „Eu v? botez cu ap?, dar vine Cel ce este mai tare dec?t mine… [care] v? va boteza cu Duh SfÎnt şi cu foc”.

Înt?lnirea cu MÎntuitorul

Pentru via?a lui Îngereasc?, Sf. Ioan s-a Învrednicit s?-L vad? pe MÎntuitorul a C?rui cale o preg?tise şi s? ?l boteze În Iordan, fiind atunci şi martorul descoperirii Sfintei Treimi (de acest moment se face pomenire la Teofanie, 6 ianuarie).
Atunci cÎnd, dup? ce restul poporului se botezase, Iisus Înainteaz? şi El spre apa Iordanului ca s? fie botezat, Ioan ?l recunoa?te drept Mesia – „Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridic? p?catele lumii” – şi m?rturise?te c? el ar fi avut mai degrab? nevoie s? fie botezat de Iisus, iar nu invers, pentru c? Iisus nu avea nevoie de pocşin??. Prime?te Îns? cu smerenie s? ?l boteze pe Domnul la cererea Acestuia, moment În care vede cerurile deschizÎndu-se şi aude m?rturia dumnezeiasc?: „Tu e?ti Fiul Meu cel iubit, Întru Tine am binevoit”, şi pe Duhul SfÎnt În chip de porumbel pogorÎndu-Se deasupra lui Iisus (Matei 3,13-17).
şi mai t?rziu avea s?-şi p?streze aceeaşi atitudine smerit? fa?? de MÎntuitorul. CÎnd ucenicii sşi ?l Întreab? mai t?rziu despre Iisus, el reafirm? cele spuse despre MÎntuitorul şi se descrie pe sine doar ca „prietenul mirelui [Hristos], care st? şi ascult? pe mire, [şi] se bucur? cu bucurie de glasul lui”[1], ad?ugÎnd: „Acela trebuie s? creasc?, iar eu s? m? mic?orez”. (Ioan 3, 29-30)
Probabil pentru a-i convinge pe ucenicii sşi despre adev?rul m?rturiei lui şi pentru a le ar?ta drumul de urmat mai departe, Ioan, aflat deja În Închisoare, şi trimite la Iisus pe doi dintre ucenicii sşi ca s?-L Întrebe dac? El era Mesia, Cel care trebuia s? vin?, iar atunci Domnul le cere s? şi vesteasc? lui Ioan despre minunile Sale (Luca 7, 17-24).
Hristos Însuşi m?rturise?te despre Ioan c? a fost prooroc „şi mai mult dec?t prooroc”, „cel mai mare dintre cei n?scuşi din femei” şi, totuşi, „cel mai mic În ?mp?r?şia ceruririlor este mai mare dec?t el”, a?a cum spune Iisus (Matei 11,11). De la el Încolo ?mp?r?şia cerurilor se ia prin str?duin?? (Matei 11,12). El este m?rturisitor al adev?rului, „f?clia care arde şi lumineaz?” de lumina c?reia oamenii au vrut s? se bucure o clip? (Ioan 5, 35) şi, cu cuvintele lui Isaia, „Înger trimis Înaintea fe?ei Domnului ca s?-I preg?teasc? calea” (Luca 1,27).

Repro?urile adresate lui Irod

SfÎntul Ioan, care se ruga şi medita mereu la CuvÎntul lui Dumnezeu şi ?şi trşia via?a În cur?şie, dobÎndise nu doar darul smereniei, ci şi pe cel al proorociei. şi mustra pe cei p?c?toşi, de orice condişie ar fi fost, cu cuvinte aspre.
Între cei care veneau la Ioan pentru a-i asculta cuvintele se afla şi Irod Antipas, tetrarhul Galileei, care la Început ?l respecta pe Ioan ca pe un om drept şi sfÎnt şi asculta sfaturile lui, dar se şi temea de el, pentru c? era foarte iubit de popor. Îns? sfÎntul Ioan nu s-a temut s? adreseze aspre mustr?ri nici lui Irod. Astfel, Ioan l-a mustrat pe fa?? pe Irod Antipas, pe care l-a Învinuit c? trşie?te Într-un p?cat grav, acela de a o fi luat de soşie pe Irodiada, soşia lui Filip, fratele s?u, aflat Înc? În via??. C?ci, potrivit legii ebraice, era interzis cu des?v?rşire oricui s? „descopere goliciunea” nevestei fratelui, c?ci ea echivala cu descoperirea goliciunii fratelui (Levitic 18,16; 20,21), fiind, În plus, o preacurvie care se pedepsea cu moartea ambilor p?c?toşi (Levitic 20,10; Deuteronom 22,22). De asemenea, Ioan l-a mustrat pe Irod şi pentru toate relele pe care le f?cuse (Luca 3,19). Irod l-a Întemni?at pe Ioan şi ar fi vrut s?-l omoare (Matei 14,5), la fel ca şi Irodiada (Marcu 6,24). Irod se temea Îns? de popor, pentru c? acesta ?l privea pe Ioan ca pe un prooroc (Matei 14,5, Luca 20,6) şi se temea şi de Ioan, c?ci ?tia c? era „b?rbat drept şi sfÎnt” (Marcu 6,20). Irod ?l şi ocrotea şi, cÎnd ?l auzea, de multe ori st?tea În cumpÎn?, ne?tiind ce s? fac?; şi ?l asculta cu pl?cere (Marcu 6,20).

TemÎndu-se de reputaşia de prooroc de care se bucura SfÎntul Ioan şi pentru a evita cumva ca mustr?rile pe care i le adresa proorocul s? nu mai ajung? la urechile poporului (şi probabil la insisten?ele Irodiadei), Irod Antipas l-a aruncat În Închisoare pe Ioan. O vreme, a fost probabil tratat mai bine, Întruc?t li se Îng?duia ucenicilor sşi s?-l vad? şi s? vorbeasc? cu el, acesta primind astfel ?tiri din afar? (Matei 11, 2).
Totuşi, atunci cÎnd Irod şi-a pr?znuit ziua de na?tere, dÎnd un osp?? curtenilor sşi, mai-marilor oastei şi fruntaşilor Galileii, Salomeea (fiica Irodiadei) a intrat la osp??, a dansat şi i-a pl?cut lui Irod şi oaspeşilor lui. Regele i-a zis Salomeeei: „Cere-mi orice vrei, şi-şi voi da”. Apoi a ad?ugat cu jur?mÎnt: „Ori ce-mi vei cere, ?şi voi da, fie şi jum?tate din ?mp?r?şia mea”. Fata a ieşit afar? şi a Întrebat-o pe mama ei ce s? cear?, iar Irodiadai-a spus s? cear? capul lui Ioan Botez?torul. Regele s-a Întristat, dar pentru c? jurase şi ruşinÎndu-se de invitaşii sşi, a poruncit s? i-l dea. Ioan a fost decapitat, iar sfÎntul s?u cap a fost adus pe un platou şi ÎnmÎnat Salomeei, care i l-a dat mai departe Irodiadei (Matei 14, 1-12; Marcu 6, 14-29).

Rostul morşii

Moartea sÎngeroas? a lui Ioan de atunci a fost probabil Îng?duit? de Dumnezeu pentru ca Înaintemerg?torul lui Hristos din aceast? lume s? vesteasc? venirea Izb?vitorului şi În ?mp?r?şia morşilor, mai Înainte ca Hristos, prin patima şi moartea Sa pe Cruce, s? biruiasc? puterea morşii şi a iadului şi s? aduc? Învierea şi mÎntuirea.

Dup? moarte

Dup? moartea acestuia, ucenicii SfÎntului Ioan i-au luat trupul şi l-au Îngropat În Sevastia, dÎndu-i apoi de ?tire şi lui Iisus. Moa?tele sale au fost reg?site mult mai t?rziu, În chip miraculos, iar acum fragmente din acestea se g?sesc În mai multe locuri din lume.

Mo?tenirea l?sat? de Sf. Ioan

SfÎntul Ioan Înaintemerg?torul este pentru toşi cre?tinii cel mai mare dintre prooroci, Întruchipare a vieşii duhovnice?ti. Via?a lui este ea Îns?şi ea Îns?şi un model pentru toşi cre?tinii: trşitor În nevoin?? şi În rug?ciune, grşitor şi ap?r?tor al drept?şii, propov?duind ascultarea fa?? de Legea lui Dumnezeu şi cur?şirea de orice p?cate.
Întruchipare a smereniei, cur?şiei, iubitor şi propov?duitor al pocşin?ei, „Înger În trup”, el este considerat În mod deosebit drept arhetipul vieşii monahale.

Sfintele Moa?te

P?rşi din moa?tele SfÎntului Ioan Botez?torul se g?sesc la:

  • Biserica SfÎntul Dimitrie, Neo Phaleron, Pireu, Grecia
  • Biserica SfÎntul Macarie din Alexandria, Egipt
  • Catedrala Notre-Dame din Amiens, Fran?a
  • Muzeul Benaki, Atena
  • Muzeul Topkapi, Istanbul
  • Moscheea Ummayazilor, din Damasc, Siria
  • Mănăstirea Cetinje, Muntenegru
  • Mănăstirea Sf. Ioan Botez?torul — Lipni?a, jud. Constan?a

Pr?znuirile SfÎntului Ioan Botez?torul

Na?terea Sf. Ioan Botez?torul

Biserica Ortodox? are ?ase zile de pr?znuire pentru SfÎntul Ioan Botez?torul. În ordine calendaristic?, cu Începutul anului bisericesc (1 septembrie):

  • 23 septembrie — Z?mislirea sfÎntului Ioan Botez?torul
  • 7 ianuarie — Soborul SfÎntului prooroc, Înaintemerg?torului şi Botez?torului Ioan (a doua zi dup? Teofanie, 6 ianuarie)
  • 24 februarie — Întşia şi a doua aflare a Capului Înaintemerg?torului şi Botez?torului Ioan
  • 25 mai — A treia aflare a capului Sf. Ioan Botez?torul
  • 24 iunie — Na?terea sfÎntului Ioan Botez?torul
  • 29 august — Tşierea capului Înaintemerg?torului (pe care Biserica a rÎnduit-o ca zi de post negru).

Sursa orthodoxwiki.org

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.