versiunea moldoveneasca русская версия


Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

Mesajul de felicitare al ÎPS Vladimir adresat PS Marchel, cu prilejul prăznuirii Sfântului ocrotitor

12 января 2018

Preasfinția Voastră, Vă aducem sincere felicitări și urări de bine cu ocazia prăznuirii Patronului ceresc al PS Voastre, Cuviosul Marchel, egumenul Mănăstirii Neadormiților. În zi de sărbătoare, ne îndreptăm către Dumneavoastră cu cele mai luminoase gânduri și cele mai sincere urări de bine şi ne rugăm lui Hristos-Domnul, Arhiereul bunătăților viitoare (Evrei 9, 11), să vă dăruiască mulți și binecuvântați ani de viață, pace și tărie duhovnicească în lucrarea Preasfinţiei Voastre, iar pe parcursul întregii vieți pământești să fiți însoțiți de  

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

Prăznuirea sfântului cuvios Marchel în catedrala episcopală din Bălți

11 января 2018

Într-o atmosferă de rugăciune și festivitate, 11 ianuarie 2018, când Biserica face pomenirea sfântului cuvios Marchel, egumenul mănăstirii Neadormiților, în catedrala „Sf.Împ.Constantin şi Elena” din Bălţi a fost oficiată sfânta Liturghie de către Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești. Sărbătoarea a fost deosebită de frumoasă, pentru că împreună s-au rugat un sobor de arhierei, constituit din: ÎPS Sava, Arhiepiscop de Tiraspol și Dubăsari; ÎPS Iustinian, Arhiepiscop de Elista și Kalmykia; PS Nicodim, Episcop de Edineț și Briceni.  

Mesajul de felicitare al PS Nicodim adresat PS Marchel cu ocazia sărbătoririi zilei Sfîntului Ocrotitor

Mesajul de felicitare al PS Nicodim adresat PS Marchel cu ocazia sărbătoririi zilei Sfîntului Ocrotitor

11 января 2018

Prea Sfinția Voastră! Am deosbita bucurie de a Vă adresa cu prilejul sărbătoririi Ocrotitorului Ceresc, Cuviosul Părinte Marchel, starețul Mănăstirii Achimiților, calde felicitări dimpreună cu doriri de multă sănătate, zile îndelungate, pace și bucurie! Vă cunoaștem drept un Ierarh devotat slujirii Bisericii lui Hristos, plin zel misionar, rîvnitor pentru propovăduirea „cu timp și fără timp” (II Timotei IV, 2) a Cuvîntului Evanghelic și neobosit apărător al valorilor sacre ale credinței noastre ortodoxe strămășești și așa Vă dorim să rămîneți cu ajutorul... 

Mesaj de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu ocazia zilei onomastice

Mesaj de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu ocazia zilei onomastice

10 января 2018

Preasfinţia Voastră, în această zi de aleasă sărbătoare duhovnicească, când facem pomenirea sfântului cuviosului Marchel, aducem Preasfinţiei Voastre cele mai frumoase urări de bine, însoţite de gânduri senine. Prin rugăciunile mijlocitorului ceresc, încă mulţi ani înainte să aveţi parte de sănătate trupească şi sufletească, putere şi înţelepciune, pentru a ne îndruma pe calea cea îngustă a mântuirii.  

Colind

Colind

9 января 2018

Cât de mult afară ninge Peste tot se lasă omăt Cumpăna fântânii plânge De gerul aspru tămâiet Colind, se aud monoton în stradă Ninge, s-a născut Iisus Hristos,  

Mai puține rugăciuni?

Mai puține rugăciuni?

2 января 2018

Vara trecută, înaintea Tainei Cununiei, un naş grăbit (pilot de curse) mă întreabă: — Părinte, nu puteţi tăia din slujbă? Nu puteţi să puneţi mai puţine rugăciuni? Ne presează timpul. Atunci, l-am întrebat: — Dragule, înaintea unei curse, în garaj, le spui mecanicilor să îţi pună plăcuţe de frână numai la roata din dreapta, să îţi strângă frâna de mână numai pe jumătate şi să îţi pună în filtru numai doi litri de ulei? — Nu părinte, m-aş teme, trebuie să facă tot! — Apăi dragule, şi eu mă tem. Facem toată slujba.  

Protoiereul Igor Gordilă se lipsește de dreptul de a săvîrși cele sfinte

Protoiereul Igor Gordilă se lipsește de dreptul de a săvîrși cele sfinte

30 декабря 2017

Protoiereului Igor(Gordilă) clericul Eparhiei de Bălți și Fălești a BOM, Decret de excomunicare. În urma acuzațiilor a mai multor surse mediatice care, după o cercetare minuțioasă sau dovedit a fi adevărate, au fost scoase la iveală mai multe abateri și delicte disciplinare a preotului Igor Gordilă, care formează un cumul de încălcări incompatibil cu adecvata comportare a slujitorului Bisericii. Avînd în vedere gravitatea abaterilor de la Regulamentul de procedură bisericească și, mai ales, încălcarea prevederilor Sfintelor Canoane Apostolicești nr. 25,54 și 55, precum... 

Adunarea generală a preoților din Episcopia de Bălți și Fălești

Adunarea generală a preoților din Episcopia de Bălți și Fălești

28 декабря 2017

Joi, 28 decembrie 2017, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți a avut loc adunarea ordinară a clericilor din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Adunarea a fost prezidată de Preasfințitul Marchel și a debutat cu intonarea cântării „Veșnica pomenire” în memoria nou-adormiţilor robilor lui Dumnezeu: a protoiereului Valeriu Dubenco și a preotesei Iraida. În cadrul întrunirii Ierarhul a făcut cunoștință preoților cu cele mai relevante subiecte ale vieții eparhiale:  

Liturghie jubiliară în satul Dușmani.

Liturghie jubiliară în satul Dușmani.

26 декабря 2017

Luni, 25 decembrie 2017, când serbăm pe sfântul Spiridon, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție, pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Ier.Nicolae” din satul Dușmani, raionul Glodeni. Evenimentul a fost dublu motivat de jubileul protoiereului-paroh Andrei Mișin, care a împlinit 50 de ani de viață pământească și 25 de ani de slujire preoțească. Din numele confraților preoți, părintele-blagocin a felicitat pe omagiatul paroh, înmânându-i un buchet de flori.  

SfÎntul Grigorie Palama

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.



SfÎntul Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, s-a n?scut În anul 1296 În Constantinopol. Tat?l SfÎntului Grigore a devenit un important demnitar la curtea ?mp?ratului Andronic al II-lea Paleologul (1282-1328), dar murind la scurt timp dup? aceea, Andronic a devenit turorele copilului Grigore r?mas orfan. Înzestrat cu abilit?şi intelectuale şi ambişie, Grigore a st?pÎnit toate subiectele de studiu care f?ceau parte la vremea aceea din cursul complet de educaşie superioar? medieval?. ?mp?ratul spera ca tÎn?rul s? se Îndrepte spre munca În cadrul guvernului, dar Grigore, abia ?mplinind 20 de ani, s-a retras În Muntele Athos În anul 1316 (dup? unele surse 1318) devenind novice la Mănăstirea Vatoped, sub Îndrumarea monahiceasc? a P?rintelui Nicodim de la Vatoped (pr?znuit În 11 iulie). Acolo a fost tuns şi a pornit pe calea sfin?eniei. Un an mai t?rziu, SfÎntul Evanghelist Ioan Teologul i-a ap?rut În vis şi i-a promis c?-l va proteja pe calea sa duhovniceasc?. Mama şi surorile lui Grigore au devenit şi ele c?lug?ri?e.
Dup? s?v?rşirea P?rintelui Nicodim, Sf. Grigore a stat opt ani sub Îndrumarea duhovniceasc? a P?rintelui Nichifor iar dup? moartea P?rintelui Nichifor, Grigore s-a tranferat la Lavra Sf. Atanasie Athanitul (pr?znuit În 5 iulie). Aici a slujit la trapez? şi apoi a devenit cÎnt?re? În biseric?. Dup? trei ani s-a mutat la schitul Glossia, nevoindu-se mai abitir pentru a atinge perfecşiunea spiritual?. De la stare?ul Mănăstirii a Înv??at me?te?ugul rug?ciunii neÎncetate pe care o practic? monahii, ÎncepÎnd cu marii pustnici ai de?ertului din sec. al IV-lea, Evagrie Ponticul şi Sf. Macarie al Egiptului (pr?znuit În 19 ianuarie).
Mai t?rziu, În sec. al XI-lea, Sf. Simeon Noul Teolog (pr?znuit În 12 martie) a dat indicaşii amÎnunşite despre activitatea mental? pentru cei care practicau rug?ciunea exterioar?, iar sfinţii din Athos au pus-o În aplicare. Practicarea rug?ciunii minşii sau a inimii pentru care este nevoie de solitudine şi lini?te se nume?te isihasm (de la grecescul «hesychia» care Înseamn? calm şi lini?te), iar practicanşii se numesc isiha?ti.
În timpul ?ederii sale În Glossia viitorul ierarh Gregore a fost complet absorbit de spiritul isihast acesta devenind noul s?u mod de via??. În anul 1326, datorit? amenin??rii invaziei turce, el ?mpreun? cu ceilalţi fraşi ai schitului s-au retras În Tesalonic, unde a fost hirotonit ca preot.
Sf. Grigore a combinat Îndatoririle sale preo?e?ti cu via?a de pustnic. Cinci zile pe s?pt?mÎn? le petrecea În lini?te şi rug?ciune iar s?mb?ta şi duminica venea În mijlocul oamenilor, slujind sfintele slujbe şi predicÎnd, smulgÎnd oamenilor sentimente de iubire dar şi multe lacrimi prin cuvintele sale. Uneori participa la Întrunirile duhovnice?ti ale tinerilor educaşi conduse de viitorul patriarh Isidor. Dup? reÎntoarcerea din Constantinopol, Sf. Grigore a g?sit un loc potrivit În care s? vie?uiasc? În solitudine, lÎng? Tesalonic, la Bereia. Aici a adunat În jurul lui În timp scurt mai mulşi c?lug?ri, pe care i-a Îndrumat timp de cinci ani.
În anii 1330 au avut loc importante evenimente În via?a Bisericii de R?s?rit, În urma c?rora Sf. Grigore a fost plasat printre cei mai importanşi apologeşi universali ai ortodoxiei, fiind foarte renumit ca profesor al isihasmului.
Prin 1330 Înv??atul c?lug?r Varlaam sosea În Constantinopol din Calabria, Italia. Acesta a fost autorul unor tratate de logic? şi astronomie, fiind renumit pentru calit?şile sale oratorice ieşite din comun. Varlaam a primit o catedr? la universitatea din capital? şi a Început s? adÎnceasc? studiul scrierilor Sf. Dionisie Areopagitul (pr?znuit În 3 octombrie), a c?rui teologie «apofatic?» («negativ?», În contrast cu «katafatic?» sau «pozitiv?») era În mod egal apreciat? at?t În Bisericile de R?s?rit c?t şi În cele de Apus.
La scurt timp, Varlaam a c?l?torit la Muntele Athos, unde s-a familiarizat cu via?a spiritual? a isiha?tilor. SusşinÎnd imposibilitatea cunoa?terii esen?ei lui Dumnezeu, el a declarat c? rug?ciunea minşii era o eroare eretic?. În c?l?toriile sale la Constantinopol şi Tesalonic, c?lug?rul Varlaam a intrat În dispute cu c?lug?rii, ÎncercÎnd s? demonstreze natura material? creat? a luminii din timpul Schimb?rii la fa?? a MÎntuitorului de pe Muntele Tabor. Acesta ridiculiza Înv???turile c?lug?rilor despre metodele rug?ciunii şi despre lumina necreat? v?zut? de isiha?ti.
Sf. Grigore, la rug?mintea c?lug?rilor athonişi, a r?spuns prin admonest?ri verbale la Început, dar v?zÎnd c? nu au nici un rezultat, a Început s? a?tearn? pe h?rtie argumentele sale teologice. Astfel a ap?rut «Triade În ap?rarea sfinţilor isiha?ti» (1338). Prin 1340 sfinţii din Muntele Athos au compilat, cu ajutorul sfÎntului, un r?spuns general ?mpotriva atacurilor lui Varlaam, grupat sub titlul «Tomul Aghiorit». La Sinodul din Constantinopol din 1341 şinut la Biserica Sf. Sofia, Sf. Grigore a polemizat cu Varlaam, axÎndu-se pe ideea naturii luminii de pe Muntele Taborului. În 27 mai 1341 Sinodul a fost de acord cu punctul de vedere al Sf. Grigore, şi anume c?, Dumnezeu, de neatins prin esen?a Sa, ni se descoper? prin energiile Sale direcşionate spre lume şi percepute de noi, cum a fost lumina de pe Muntele Taborului, dar acestea nu sunt nici materiale şi nici create. Ipotezele lui Varlaam au fost condamnate ca erezii, acesta fiind anatemizat şi izgonit În Calabria.
Dar disputele dintre Palamişi şi Varlaamişi erau departe de a se fi Încheiat. Acestora din urm? li s-au al?turat discipolul lui Varlaam, c?lug?rul bulgar Akyndinos, precum şi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347); ?mp?ratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) Înclina şi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al c?rui nume Însemna «cel care nu face r?u», de fapt a cauzat un mare r?u prin Înv???turile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate În care şi denun?a Sf. Grigore şi pe c?lug?rii athonişi drept provocatori de tulbur?ri În cadrul Bisericii. La rÎndul s?u, sfÎntul a scris un r?spuns detaliat În care demonta erorile lui Akyndinos. Îns? patriarhul ?l susşinea pe Akyndinos şi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulbur?rile din cadrul Bisericii. În 1344 l-a Închis În temni?? timp de patru ani. În 1347, cÎnd Ioan al XIV-lea a fost Înlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat şi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.
În 1351 Sinodul din Vlaherne a ap?rat cu solemnitate caracterul ortodox al Înv???turilor sale, Îns? poporul nu l-a acceptat u?or pe Sf. Grigore, astfel Înc?t el a trebuit s? se mute dintr-un loc În altul. Într-una din c?l?toriile sale la Constantinopol pe o corabie bizantin?, a c?zut În mşinile turcilor. Chiar În captivitate, Sf. Grigore a predicat at?t prizonierilor cre?tini c?t şi r?pitorilor sşi musulmani. Hagarenii au fost uimişi de În?elepciunea cuvÎntului s?u, dar musulmanii nu au putut suporta acestea şi l-au b?tut, ba chiar l-ar fi omor?t cu pl?cere dac? n-ar fi n?d?jduit Într-o r?scump?rare mare. La un an, Sf. Grigore a fost r?scump?rat şi s-a Întors la Tesalonic.
Sf. Grigore a f?cut multe minuni În cei trei ani dinaintea morşii sale, vindecÎnd mulşi bolnavi. În ajunul morşii sale, Sf. Ioan Gur? de Aur i-a ap?rut Într-o viziune, adresÎndu-i cuvintele: «Spre În?lşimi! Spre În?lşimi!» Sf. Grigore Palama a adormit Întru Domnul În 14 noiembrie 1359.
În 1368 a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol Pentru lupta dus? contra ereticilor şi pentru teologia sa profund?, contemporanii l-au cinstit pe Grigorie Palama ca pe un «al doilea Atanasie» (referirea este la SfÎntul Atanasie cel Mare). La c?şiva ani dup? moartea lui, În anul 1386, a fost proclamat sfÎnt de către un sinod În Constantinopol sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376) — care a scris via?a sfÎntului şi slujbele adresate acestuia -, iar pomenirea lui se face În chip aparte În a doua Duminică din Postul Mare, ca o prelungire a s?rbatorii triumfului Ortodoxiei ?mpotriva tuturor ereziilor. Sursa

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.