versiunea moldoveneasca русская версия


Cateheză: prima convorbire despre Crez

Cateheză: prima convorbire despre Crez

29 марта 2018

#cateheză. Începem de azi câteva lecții catehetice, menite să vă ofere în calitate de naș o idee minimă despre importanța credinței și a botezului. Mulți privesc de la distanță viața Bisericii Ortodoxe cu îngrijorare. Iar una dintre principalele temeri pe care le au oamenii este că Ortodoxia pare să fie o lume a interdicțiilor. Totul pare interzis. Peste tot restricții. Peste tot, canoane, dogme, tipic, multe cerințe. Și, mai ales, unii obiectează că dogmele limitează libertatea gândirii. Dar de aproape privită, credința nu este rece.  

Adunarea preoților din Sîngerei

Adunarea preoților din Sîngerei

28 марта 2018

Luni, 26 martie 2018, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în biserica „Sf.M.Mc.Gheorghe” din orașul Sîngerei, a avut loc adunarea ordinară a tuturor preoților din blagocinie. Întrunirea a fost prezidată de către protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei. În cadrul adunării au fost comunicate următoarele subiecte despre:  

Mărturisirea preoților din Glodeni.

Mărturisirea preoților din Glodeni.

27 марта 2018

Miercuri, 21 martie 2018, protoiereul — blagocin Victor Guleac a convocat adunarea ordinară a preoților din circumscripție în biserica „Sfânta Treime” din satul Funduri Vechi, raionul Glodeni. Întrunirea a debutat cu liturghia Darurilor mai înainte sfințite, oficiată de părintele – paroh Ovidiu Zîcu. Au urmat rugăciunile pregătitoare pentru Taina Mărturisirii, citite de duhovnicul protoieriei, părintele Pavel Cîrlan. În timpul mărturisirii au fost ținute discursuri  

Duminica sfintei Maria egipteanca – zi de rugăciune pentru cei ce duc o viață amorală şi stricăcioasă

Duminica sfintei Maria egipteanca – zi de rugăciune pentru cei ce duc o viață amorală şi stricăcioasă

24 марта 2018

#egipteanca. Fiecare duminica din Postul cel Mare are o consacrare anume. Astfel, daca prima duminica — numita a Ortodoxiei — a fost inchinata credintei, cea de-a doua, a Sf. Grigorie Palama, a fost inchinata rugaciunii, pen­tru ca acest Sfant ne-a invatat cea mai inalta rugaciune — rugaciunea mintii, a inimii sau rugaciunea lui Iisus. Cea de-a treia duminica — a Sfintei Cruci — a fost inchinata jertfei, pentru ca ce altceva reprezinta Crucea pentru noi, daca nu jertfa si lupta duhovniceasca. Cea de-a patra duminica, numita a Sfantului Ioan Scararul, a fost inchinata ascezei, pentru... 

Învățătură de tipic pentru 22.03.2018

Învățătură de tipic pentru 22.03.2018

19 марта 2018

Четверг 5-й седмицы. Четверто́к Великого канона. Святых сорока́ мучеников, в Севастийском е́зере мучившихся (празднование переносится на вторник, 7 марта). Литургия Преждеосвященных Даров. Служба совершается по Триоди. Примечание. Служба 40 мучеников Севастийских переносится на вторник, 7 марта (см. Типикон, 9 марта, 5-я Маркова глава:... 

Mesajul de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu prilejul aniversării hirotoniei arhierești

Mesajul de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu prilejul aniversării hirotoniei arhierești

11 марта 2018

Preasfinţia Voastră, permiteți-ne, rogu-Vă, să Vă adresăm cele mai cordiale felicitări și urări de bine cu ocazia celei de-a 11 aniversări a hirotoniei arhierești. În această zi sfântă, a închinării Sfintei Cruci, Vă suntem alături cu cele mai duhovnicești gânduri și sincere rugăciuni către bunul Dumnezeu, ca să Vă binecuvinteze cu ani mulți, luminați de harul Său și providența Sa, să ne îndrumați pe calea mântuirii.  

Pentru o Ortodoxie autentică și conștientă

Pentru o Ortodoxie autentică și conștientă

7 марта 2018

Cu câțiva ani în urmă un inspector școlar a venit la mine în gimnaziu și mi-a propus următorul test: -Dă indicație elevilor să scrie din memorie rugăciunea „Tatăl nostru”. Nu pentru control, nici pentru notă, ci din curiozitate. Să vedem câți vor scri corect. M-am gândit că voi isprăvi repede controlul caietelor, dar mi-a luat mai mult timp decât de obicei. Culoare roșie a pixului a vopsit excesiv evaluarea. Și mi-am zis:  

Părinte, eu n-am să mai vin la biserică

Părinte, eu n-am să mai vin la biserică

6 марта 2018

Un tânăr merge la preotul paroh și îi spune: – Părinte, eu n-am să mai vin la biserică. Preotul îl întrebă: – Ah. Poți să-mi spui care este motivul? Tânărul îi răspunde: – Dumnezeule! Aici văd  

A trecut la Domnul protoiereul Victor Svistun

A trecut la Domnul protoiereul Victor Svistun

4 марта 2018

Protoiereul Victor Svistun, parohul bisericii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Cobani, raionul Glodeni a trecut în veșnicie, azi, 4 martie 2018. Exprimăm profunde sentimente de compasiune şi condoleanţe doamnei preotese Eufrosinia și întregii familii, fiilor și fiicelor duhovnicești ai părintelui. Trupul neînsuflețit va fi înmormântat în curtea bisericii, marți 6 martie curent. Dumnezeu să-l ierte și să-l odihnească cu drepții.  

Cum putem deveni mai buni?

Cum putem deveni mai buni?

3 марта 2018

Rugăciunea întâi de mulţumire după Sfânta Împărtăşire. Zicem către Domnul Hristos: „Dă să-mi fie şi mie acestea spre tămăduirea sufletului şi a trupului, spre alungarea a tot potrivnicului, spre împăcarea sufleteştilor mele puteri, spre luminarea ochilor inimii mele, spre credinţă neînfruntată, spre dragoste nefăţarnică, spre împlinirea înţelepciunii, spre paza poruncilor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har şi spre plinirea Împărăţiei cerurilor”, deci zece lucrări. Care sunt lucrările?  

SfÎntul Grigorie Palama

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.



SfÎntul Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, s-a n?scut În anul 1296 În Constantinopol. Tat?l SfÎntului Grigore a devenit un important demnitar la curtea ?mp?ratului Andronic al II-lea Paleologul (1282-1328), dar murind la scurt timp dup? aceea, Andronic a devenit turorele copilului Grigore r?mas orfan. Înzestrat cu abilit?şi intelectuale şi ambişie, Grigore a st?pÎnit toate subiectele de studiu care f?ceau parte la vremea aceea din cursul complet de educaşie superioar? medieval?. ?mp?ratul spera ca tÎn?rul s? se Îndrepte spre munca În cadrul guvernului, dar Grigore, abia ?mplinind 20 de ani, s-a retras În Muntele Athos În anul 1316 (dup? unele surse 1318) devenind novice la Mănăstirea Vatoped, sub Îndrumarea monahiceasc? a P?rintelui Nicodim de la Vatoped (pr?znuit În 11 iulie). Acolo a fost tuns şi a pornit pe calea sfin?eniei. Un an mai t?rziu, SfÎntul Evanghelist Ioan Teologul i-a ap?rut În vis şi i-a promis c?-l va proteja pe calea sa duhovniceasc?. Mama şi surorile lui Grigore au devenit şi ele c?lug?ri?e.
Dup? s?v?rşirea P?rintelui Nicodim, Sf. Grigore a stat opt ani sub Îndrumarea duhovniceasc? a P?rintelui Nichifor iar dup? moartea P?rintelui Nichifor, Grigore s-a tranferat la Lavra Sf. Atanasie Athanitul (pr?znuit În 5 iulie). Aici a slujit la trapez? şi apoi a devenit cÎnt?re? În biseric?. Dup? trei ani s-a mutat la schitul Glossia, nevoindu-se mai abitir pentru a atinge perfecşiunea spiritual?. De la stare?ul Mănăstirii a Înv??at me?te?ugul rug?ciunii neÎncetate pe care o practic? monahii, ÎncepÎnd cu marii pustnici ai de?ertului din sec. al IV-lea, Evagrie Ponticul şi Sf. Macarie al Egiptului (pr?znuit În 19 ianuarie).
Mai t?rziu, În sec. al XI-lea, Sf. Simeon Noul Teolog (pr?znuit În 12 martie) a dat indicaşii amÎnunşite despre activitatea mental? pentru cei care practicau rug?ciunea exterioar?, iar sfinţii din Athos au pus-o În aplicare. Practicarea rug?ciunii minşii sau a inimii pentru care este nevoie de solitudine şi lini?te se nume?te isihasm (de la grecescul «hesychia» care Înseamn? calm şi lini?te), iar practicanşii se numesc isiha?ti.
În timpul ?ederii sale În Glossia viitorul ierarh Gregore a fost complet absorbit de spiritul isihast acesta devenind noul s?u mod de via??. În anul 1326, datorit? amenin??rii invaziei turce, el ?mpreun? cu ceilalţi fraşi ai schitului s-au retras În Tesalonic, unde a fost hirotonit ca preot.
Sf. Grigore a combinat Îndatoririle sale preo?e?ti cu via?a de pustnic. Cinci zile pe s?pt?mÎn? le petrecea În lini?te şi rug?ciune iar s?mb?ta şi duminica venea În mijlocul oamenilor, slujind sfintele slujbe şi predicÎnd, smulgÎnd oamenilor sentimente de iubire dar şi multe lacrimi prin cuvintele sale. Uneori participa la Întrunirile duhovnice?ti ale tinerilor educaşi conduse de viitorul patriarh Isidor. Dup? reÎntoarcerea din Constantinopol, Sf. Grigore a g?sit un loc potrivit În care s? vie?uiasc? În solitudine, lÎng? Tesalonic, la Bereia. Aici a adunat În jurul lui În timp scurt mai mulşi c?lug?ri, pe care i-a Îndrumat timp de cinci ani.
În anii 1330 au avut loc importante evenimente În via?a Bisericii de R?s?rit, În urma c?rora Sf. Grigore a fost plasat printre cei mai importanşi apologeşi universali ai ortodoxiei, fiind foarte renumit ca profesor al isihasmului.
Prin 1330 Înv??atul c?lug?r Varlaam sosea În Constantinopol din Calabria, Italia. Acesta a fost autorul unor tratate de logic? şi astronomie, fiind renumit pentru calit?şile sale oratorice ieşite din comun. Varlaam a primit o catedr? la universitatea din capital? şi a Început s? adÎnceasc? studiul scrierilor Sf. Dionisie Areopagitul (pr?znuit În 3 octombrie), a c?rui teologie «apofatic?» («negativ?», În contrast cu «katafatic?» sau «pozitiv?») era În mod egal apreciat? at?t În Bisericile de R?s?rit c?t şi În cele de Apus.
La scurt timp, Varlaam a c?l?torit la Muntele Athos, unde s-a familiarizat cu via?a spiritual? a isiha?tilor. SusşinÎnd imposibilitatea cunoa?terii esen?ei lui Dumnezeu, el a declarat c? rug?ciunea minşii era o eroare eretic?. În c?l?toriile sale la Constantinopol şi Tesalonic, c?lug?rul Varlaam a intrat În dispute cu c?lug?rii, ÎncercÎnd s? demonstreze natura material? creat? a luminii din timpul Schimb?rii la fa?? a MÎntuitorului de pe Muntele Tabor. Acesta ridiculiza Înv???turile c?lug?rilor despre metodele rug?ciunii şi despre lumina necreat? v?zut? de isiha?ti.
Sf. Grigore, la rug?mintea c?lug?rilor athonişi, a r?spuns prin admonest?ri verbale la Început, dar v?zÎnd c? nu au nici un rezultat, a Început s? a?tearn? pe h?rtie argumentele sale teologice. Astfel a ap?rut «Triade În ap?rarea sfinţilor isiha?ti» (1338). Prin 1340 sfinţii din Muntele Athos au compilat, cu ajutorul sfÎntului, un r?spuns general ?mpotriva atacurilor lui Varlaam, grupat sub titlul «Tomul Aghiorit». La Sinodul din Constantinopol din 1341 şinut la Biserica Sf. Sofia, Sf. Grigore a polemizat cu Varlaam, axÎndu-se pe ideea naturii luminii de pe Muntele Taborului. În 27 mai 1341 Sinodul a fost de acord cu punctul de vedere al Sf. Grigore, şi anume c?, Dumnezeu, de neatins prin esen?a Sa, ni se descoper? prin energiile Sale direcşionate spre lume şi percepute de noi, cum a fost lumina de pe Muntele Taborului, dar acestea nu sunt nici materiale şi nici create. Ipotezele lui Varlaam au fost condamnate ca erezii, acesta fiind anatemizat şi izgonit În Calabria.
Dar disputele dintre Palamişi şi Varlaamişi erau departe de a se fi Încheiat. Acestora din urm? li s-au al?turat discipolul lui Varlaam, c?lug?rul bulgar Akyndinos, precum şi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347); ?mp?ratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) Înclina şi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al c?rui nume Însemna «cel care nu face r?u», de fapt a cauzat un mare r?u prin Înv???turile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate În care şi denun?a Sf. Grigore şi pe c?lug?rii athonişi drept provocatori de tulbur?ri În cadrul Bisericii. La rÎndul s?u, sfÎntul a scris un r?spuns detaliat În care demonta erorile lui Akyndinos. Îns? patriarhul ?l susşinea pe Akyndinos şi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulbur?rile din cadrul Bisericii. În 1344 l-a Închis În temni?? timp de patru ani. În 1347, cÎnd Ioan al XIV-lea a fost Înlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat şi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.
În 1351 Sinodul din Vlaherne a ap?rat cu solemnitate caracterul ortodox al Înv???turilor sale, Îns? poporul nu l-a acceptat u?or pe Sf. Grigore, astfel Înc?t el a trebuit s? se mute dintr-un loc În altul. Într-una din c?l?toriile sale la Constantinopol pe o corabie bizantin?, a c?zut În mşinile turcilor. Chiar În captivitate, Sf. Grigore a predicat at?t prizonierilor cre?tini c?t şi r?pitorilor sşi musulmani. Hagarenii au fost uimişi de În?elepciunea cuvÎntului s?u, dar musulmanii nu au putut suporta acestea şi l-au b?tut, ba chiar l-ar fi omor?t cu pl?cere dac? n-ar fi n?d?jduit Într-o r?scump?rare mare. La un an, Sf. Grigore a fost r?scump?rat şi s-a Întors la Tesalonic.
Sf. Grigore a f?cut multe minuni În cei trei ani dinaintea morşii sale, vindecÎnd mulşi bolnavi. În ajunul morşii sale, Sf. Ioan Gur? de Aur i-a ap?rut Într-o viziune, adresÎndu-i cuvintele: «Spre În?lşimi! Spre În?lşimi!» Sf. Grigore Palama a adormit Întru Domnul În 14 noiembrie 1359.
În 1368 a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol Pentru lupta dus? contra ereticilor şi pentru teologia sa profund?, contemporanii l-au cinstit pe Grigorie Palama ca pe un «al doilea Atanasie» (referirea este la SfÎntul Atanasie cel Mare). La c?şiva ani dup? moartea lui, În anul 1386, a fost proclamat sfÎnt de către un sinod În Constantinopol sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376) — care a scris via?a sfÎntului şi slujbele adresate acestuia -, iar pomenirea lui se face În chip aparte În a doua Duminică din Postul Mare, ca o prelungire a s?rbatorii triumfului Ortodoxiei ?mpotriva tuturor ereziilor. Sursa

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.