verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

SfÎntul Grigorie Palama

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.



SfÎntul Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, s-a n?scut În anul 1296 În Constantinopol. Tat?l SfÎntului Grigore a devenit un important demnitar la curtea ?mp?ratului Andronic al II-lea Paleologul (1282-1328), dar murind la scurt timp dup? aceea, Andronic a devenit turorele copilului Grigore r?mas orfan. Înzestrat cu abilit?şi intelectuale şi ambişie, Grigore a st?pÎnit toate subiectele de studiu care f?ceau parte la vremea aceea din cursul complet de educaşie superioar? medieval?. ?mp?ratul spera ca tÎn?rul s? se Îndrepte spre munca În cadrul guvernului, dar Grigore, abia ?mplinind 20 de ani, s-a retras În Muntele Athos În anul 1316 (dup? unele surse 1318) devenind novice la Mănăstirea Vatoped, sub Îndrumarea monahiceasc? a P?rintelui Nicodim de la Vatoped (pr?znuit În 11 iulie). Acolo a fost tuns şi a pornit pe calea sfin?eniei. Un an mai t?rziu, SfÎntul Evanghelist Ioan Teologul i-a ap?rut În vis şi i-a promis c?-l va proteja pe calea sa duhovniceasc?. Mama şi surorile lui Grigore au devenit şi ele c?lug?ri?e.
Dup? s?v?rşirea P?rintelui Nicodim, Sf. Grigore a stat opt ani sub Îndrumarea duhovniceasc? a P?rintelui Nichifor iar dup? moartea P?rintelui Nichifor, Grigore s-a tranferat la Lavra Sf. Atanasie Athanitul (pr?znuit În 5 iulie). Aici a slujit la trapez? şi apoi a devenit cÎnt?re? În biseric?. Dup? trei ani s-a mutat la schitul Glossia, nevoindu-se mai abitir pentru a atinge perfecşiunea spiritual?. De la stare?ul Mănăstirii a Înv??at me?te?ugul rug?ciunii neÎncetate pe care o practic? monahii, ÎncepÎnd cu marii pustnici ai de?ertului din sec. al IV-lea, Evagrie Ponticul şi Sf. Macarie al Egiptului (pr?znuit În 19 ianuarie).
Mai t?rziu, În sec. al XI-lea, Sf. Simeon Noul Teolog (pr?znuit În 12 martie) a dat indicaşii amÎnunşite despre activitatea mental? pentru cei care practicau rug?ciunea exterioar?, iar sfinţii din Athos au pus-o În aplicare. Practicarea rug?ciunii minşii sau a inimii pentru care este nevoie de solitudine şi lini?te se nume?te isihasm (de la grecescul “hesychia” care Înseamn? calm şi lini?te), iar practicanşii se numesc isiha?ti.
În timpul ?ederii sale În Glossia viitorul ierarh Gregore a fost complet absorbit de spiritul isihast acesta devenind noul s?u mod de via??. În anul 1326, datorit? amenin??rii invaziei turce, el ?mpreun? cu ceilalţi fraşi ai schitului s-au retras În Tesalonic, unde a fost hirotonit ca preot.
Sf. Grigore a combinat Îndatoririle sale preo?e?ti cu via?a de pustnic. Cinci zile pe s?pt?mÎn? le petrecea În lini?te şi rug?ciune iar s?mb?ta şi duminica venea În mijlocul oamenilor, slujind sfintele slujbe şi predicÎnd, smulgÎnd oamenilor sentimente de iubire dar şi multe lacrimi prin cuvintele sale. Uneori participa la Întrunirile duhovnice?ti ale tinerilor educaşi conduse de viitorul patriarh Isidor. Dup? reÎntoarcerea din Constantinopol, Sf. Grigore a g?sit un loc potrivit În care s? vie?uiasc? În solitudine, lÎng? Tesalonic, la Bereia. Aici a adunat În jurul lui În timp scurt mai mulşi c?lug?ri, pe care i-a Îndrumat timp de cinci ani.
În anii 1330 au avut loc importante evenimente În via?a Bisericii de R?s?rit, În urma c?rora Sf. Grigore a fost plasat printre cei mai importanşi apologeşi universali ai ortodoxiei, fiind foarte renumit ca profesor al isihasmului.
Prin 1330 Înv??atul c?lug?r Varlaam sosea În Constantinopol din Calabria, Italia. Acesta a fost autorul unor tratate de logic? şi astronomie, fiind renumit pentru calit?şile sale oratorice ieşite din comun. Varlaam a primit o catedr? la universitatea din capital? şi a Început s? adÎnceasc? studiul scrierilor Sf. Dionisie Areopagitul (pr?znuit În 3 octombrie), a c?rui teologie “apofatic?” (“negativ?”, În contrast cu “katafatic?” sau “pozitiv?”) era În mod egal apreciat? at?t În Bisericile de R?s?rit c?t şi În cele de Apus.
La scurt timp, Varlaam a c?l?torit la Muntele Athos, unde s-a familiarizat cu via?a spiritual? a isiha?tilor. SusşinÎnd imposibilitatea cunoa?terii esen?ei lui Dumnezeu, el a declarat c? rug?ciunea minşii era o eroare eretic?. În c?l?toriile sale la Constantinopol şi Tesalonic, c?lug?rul Varlaam a intrat În dispute cu c?lug?rii, ÎncercÎnd s? demonstreze natura material? creat? a luminii din timpul Schimb?rii la fa?? a MÎntuitorului de pe Muntele Tabor. Acesta ridiculiza Înv???turile c?lug?rilor despre metodele rug?ciunii şi despre lumina necreat? v?zut? de isiha?ti.
Sf. Grigore, la rug?mintea c?lug?rilor athonişi, a r?spuns prin admonest?ri verbale la Început, dar v?zÎnd c? nu au nici un rezultat, a Început s? a?tearn? pe h?rtie argumentele sale teologice. Astfel a ap?rut “Triade În ap?rarea sfinţilor isiha?ti” (1338). Prin 1340 sfinţii din Muntele Athos au compilat, cu ajutorul sfÎntului, un r?spuns general ?mpotriva atacurilor lui Varlaam, grupat sub titlul “Tomul Aghiorit”. La Sinodul din Constantinopol din 1341 şinut la Biserica Sf. Sofia, Sf. Grigore a polemizat cu Varlaam, axÎndu-se pe ideea naturii luminii de pe Muntele Taborului. În 27 mai 1341 Sinodul a fost de acord cu punctul de vedere al Sf. Grigore, şi anume c?, Dumnezeu, de neatins prin esen?a Sa, ni se descoper? prin energiile Sale direcşionate spre lume şi percepute de noi, cum a fost lumina de pe Muntele Taborului, dar acestea nu sunt nici materiale şi nici create. Ipotezele lui Varlaam au fost condamnate ca erezii, acesta fiind anatemizat şi izgonit În Calabria.
Dar disputele dintre Palamişi şi Varlaamişi erau departe de a se fi Încheiat. Acestora din urm? li s-au al?turat discipolul lui Varlaam, c?lug?rul bulgar Akyndinos, precum şi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347); ?mp?ratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) Înclina şi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al c?rui nume Însemna “cel care nu face r?u”, de fapt a cauzat un mare r?u prin Înv???turile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate În care şi denun?a Sf. Grigore şi pe c?lug?rii athonişi drept provocatori de tulbur?ri În cadrul Bisericii. La rÎndul s?u, sfÎntul a scris un r?spuns detaliat În care demonta erorile lui Akyndinos. Îns? patriarhul ?l susşinea pe Akyndinos şi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulbur?rile din cadrul Bisericii. În 1344 l-a Închis În temni?? timp de patru ani. În 1347, cÎnd Ioan al XIV-lea a fost Înlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat şi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.
În 1351 Sinodul din Vlaherne a ap?rat cu solemnitate caracterul ortodox al Înv???turilor sale, Îns? poporul nu l-a acceptat u?or pe Sf. Grigore, astfel Înc?t el a trebuit s? se mute dintr-un loc În altul. Într-una din c?l?toriile sale la Constantinopol pe o corabie bizantin?, a c?zut În mşinile turcilor. Chiar În captivitate, Sf. Grigore a predicat at?t prizonierilor cre?tini c?t şi r?pitorilor sşi musulmani. Hagarenii au fost uimişi de În?elepciunea cuvÎntului s?u, dar musulmanii nu au putut suporta acestea şi l-au b?tut, ba chiar l-ar fi omor?t cu pl?cere dac? n-ar fi n?d?jduit Într-o r?scump?rare mare. La un an, Sf. Grigore a fost r?scump?rat şi s-a Întors la Tesalonic.
Sf. Grigore a f?cut multe minuni În cei trei ani dinaintea morşii sale, vindecÎnd mulşi bolnavi. În ajunul morşii sale, Sf. Ioan Gur? de Aur i-a ap?rut Într-o viziune, adresÎndu-i cuvintele: “Spre În?lşimi! Spre În?lşimi!” Sf. Grigore Palama a adormit Întru Domnul În 14 noiembrie 1359.
În 1368 a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol Pentru lupta dus? contra ereticilor şi pentru teologia sa profund?, contemporanii l-au cinstit pe Grigorie Palama ca pe un “al doilea Atanasie” (referirea este la SfÎntul Atanasie cel Mare). La c?şiva ani dup? moartea lui, În anul 1386, a fost proclamat sfÎnt de către un sinod În Constantinopol sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376) – care a scris via?a sfÎntului şi slujbele adresate acestuia -, iar pomenirea lui se face În chip aparte În a doua Duminică din Postul Mare, ca o prelungire a s?rbatorii triumfului Ortodoxiei ?mpotriva tuturor ereziilor. Sursa

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.