versiunea moldoveneasca русская версия


În viaţă nimic nu este întâmplător

În viaţă nimic nu este întâmplător

17 июня 2017

Toate greutăţile şi bolile vin asupra noastră pentru că nu vrem să-L primim pe Dumnezeu şi tot stăruim într-ale noastre. Iar Dumnezeu ne iubeşte mai mult decât ne iubim noi înşine, pentru că noi nu înţelegem nimic din cele duhovniceşti şi purtăm grijă numai de trup. Iar trupul suferă şi boleşte pentru că sufletul este plin de lepră.  

Păcatul nerespectării zilelor de post

Păcatul nerespectării zilelor de post

16 июня 2017

Postul are un caracter de jertfă pe care noi oamenii o aducem lui Dumnezeu. Adică în momentul în care ne înfrânăm depunem un efort conştient prin care noi oferim lui Dumnezeu, ființa noastră întreagă, trupul şi sufletul. Când nu ne înfrânăm şi nu păstrăm aceste reguli minime, cădem în stadiul animalităţii iraţionale. Oamenii care nu postesc nici măcar puțin, niciodată nu pot simţi prezenţa lui Dumnezeu, nu pot să aibă bucurii duhovniceşti în viaţă,  

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

8 июня 2017

„Unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Mt.18,20). Marți, 6 iunie 2017, locuitorii satului Clococenii Vechi, raionul Glodeni, au avut parte de o adevărată sărbătoare cu ocazia slujirii unui sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Victor Guleac, blagocinul raionului Glodeni. Prilejul rugăciunii l-a constituit poposirea în localitate a unor sfințenii mari:  

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

6 июня 2017

Sâmbătă, 3 iunie 2017, în ziua hramului catedralei „Sf.Împ.Constatin și Elena” din Bălți, Preasfințitul Marchel a oficiat dumnezeiasca Liturghie în mijlocul comunității enoriașilor, care fregventează catedrala episcopală. Sărbătorea a fost înfrumusețată de prezența în jurul Arhipăstorului a multor creștini, de soborul de preoți și în special de interpretarea liturgică a corului arhieresc, condus de protoiereul Alexandru Paiul.  

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

6 июня 2017

Mănăstirea „Sfânta Treime” din satul Glinjeni,raionul Fălești, s-a îmbrăcat cu veșminte de sărbătoare pentru prăznuirea hramului. Curtea mănăsirii este aranjată cu mulțimea de flori mirositoare, credincioșii pășesc cu bucurie în suflet pragul bisericii pentru ascultarea sfintei Liturghii. Au avut ca oaspeți la acest eveniment luminat pe protoiereul mitrofor Petru Ciunciuc, secretarul eparhial, protoiereul Valentin Pînzaru și protodiacon Ștefan Rotari. Corul condus de maica Agnesia, s-a evedințiat cu cîntările armonioase,  

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

5 июня 2017

Luni, 5 iunie 2017, de sărbătoarea Sfîntului Duh, Prea Sfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, înconjurat de un sobor de preoți a săvărșit sfînta Liturghie în biserica „Sf. Irh. Nicolae” din satul Cotiujeni Mici, raionul Sîngerei. În ograda bisericii Arhiereul a fost întîmpinat de protoiereul Gheorghe Turculeț, parohul sfîntului locaș  

Film documentar pro viață

Film documentar pro viață

26 мая 2017

 

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

25 мая 2017

Joi, 25 mai 2017, de sărbătoarea Înălțarea Domnului, Preasfințitul Marchel a oficiat sfânta Liturghie în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți. Alături de arhipăstor s-au rugat soborul de clerici ai catedralei, dar și mulți creștini, enoriași fideli ai bisericii. După citirea pericopei evanghelice, Episcopul Marchel a explicat credincioșilor de ce Iisus Hristos s-a înălțat la ceruri, dar și semnificația practică a sărbătorii.  

11:30

11:30

24 мая 2017

 

Seminarul metodico-practic pentru profesorii de Religie din Bălți.

Seminarul metodico-practic pentru profesorii de Religie din Bălți.

23 мая 2017

Promovarea valorilor creștine și consolidarea comportamentului moral-religios la elevi, — acesta a fost genericul seminarului metodico-practic pentru profesorii de religie din Bălți. Cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, la acest seminar au participat: Secretarul Eparhial, Prot. Petru Ciunciuc; metodistul pentru mun. Bălți, Prot. Anatolie Spătaru; de asemenea, preoții Prot. Valentin Pânzaru și Prot. Serghei Ciunciuc. Cu multă bucurie ne-a primit doamna directoare, Goiman Valentina, la școala primară „Spiridon Vangheli”.  

SfÎntul Grigorie Palama

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.



SfÎntul Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, s-a n?scut În anul 1296 În Constantinopol. Tat?l SfÎntului Grigore a devenit un important demnitar la curtea ?mp?ratului Andronic al II-lea Paleologul (1282-1328), dar murind la scurt timp dup? aceea, Andronic a devenit turorele copilului Grigore r?mas orfan. Înzestrat cu abilit?şi intelectuale şi ambişie, Grigore a st?pÎnit toate subiectele de studiu care f?ceau parte la vremea aceea din cursul complet de educaşie superioar? medieval?. ?mp?ratul spera ca tÎn?rul s? se Îndrepte spre munca În cadrul guvernului, dar Grigore, abia ?mplinind 20 de ani, s-a retras În Muntele Athos În anul 1316 (dup? unele surse 1318) devenind novice la Mănăstirea Vatoped, sub Îndrumarea monahiceasc? a P?rintelui Nicodim de la Vatoped (pr?znuit În 11 iulie). Acolo a fost tuns şi a pornit pe calea sfin?eniei. Un an mai t?rziu, SfÎntul Evanghelist Ioan Teologul i-a ap?rut În vis şi i-a promis c?-l va proteja pe calea sa duhovniceasc?. Mama şi surorile lui Grigore au devenit şi ele c?lug?ri?e.
Dup? s?v?rşirea P?rintelui Nicodim, Sf. Grigore a stat opt ani sub Îndrumarea duhovniceasc? a P?rintelui Nichifor iar dup? moartea P?rintelui Nichifor, Grigore s-a tranferat la Lavra Sf. Atanasie Athanitul (pr?znuit În 5 iulie). Aici a slujit la trapez? şi apoi a devenit cÎnt?re? În biseric?. Dup? trei ani s-a mutat la schitul Glossia, nevoindu-se mai abitir pentru a atinge perfecşiunea spiritual?. De la stare?ul Mănăstirii a Înv??at me?te?ugul rug?ciunii neÎncetate pe care o practic? monahii, ÎncepÎnd cu marii pustnici ai de?ertului din sec. al IV-lea, Evagrie Ponticul şi Sf. Macarie al Egiptului (pr?znuit În 19 ianuarie).
Mai t?rziu, În sec. al XI-lea, Sf. Simeon Noul Teolog (pr?znuit În 12 martie) a dat indicaşii amÎnunşite despre activitatea mental? pentru cei care practicau rug?ciunea exterioar?, iar sfinţii din Athos au pus-o În aplicare. Practicarea rug?ciunii minşii sau a inimii pentru care este nevoie de solitudine şi lini?te se nume?te isihasm (de la grecescul «hesychia» care Înseamn? calm şi lini?te), iar practicanşii se numesc isiha?ti.
În timpul ?ederii sale În Glossia viitorul ierarh Gregore a fost complet absorbit de spiritul isihast acesta devenind noul s?u mod de via??. În anul 1326, datorit? amenin??rii invaziei turce, el ?mpreun? cu ceilalţi fraşi ai schitului s-au retras În Tesalonic, unde a fost hirotonit ca preot.
Sf. Grigore a combinat Îndatoririle sale preo?e?ti cu via?a de pustnic. Cinci zile pe s?pt?mÎn? le petrecea În lini?te şi rug?ciune iar s?mb?ta şi duminica venea În mijlocul oamenilor, slujind sfintele slujbe şi predicÎnd, smulgÎnd oamenilor sentimente de iubire dar şi multe lacrimi prin cuvintele sale. Uneori participa la Întrunirile duhovnice?ti ale tinerilor educaşi conduse de viitorul patriarh Isidor. Dup? reÎntoarcerea din Constantinopol, Sf. Grigore a g?sit un loc potrivit În care s? vie?uiasc? În solitudine, lÎng? Tesalonic, la Bereia. Aici a adunat În jurul lui În timp scurt mai mulşi c?lug?ri, pe care i-a Îndrumat timp de cinci ani.
În anii 1330 au avut loc importante evenimente În via?a Bisericii de R?s?rit, În urma c?rora Sf. Grigore a fost plasat printre cei mai importanşi apologeşi universali ai ortodoxiei, fiind foarte renumit ca profesor al isihasmului.
Prin 1330 Înv??atul c?lug?r Varlaam sosea În Constantinopol din Calabria, Italia. Acesta a fost autorul unor tratate de logic? şi astronomie, fiind renumit pentru calit?şile sale oratorice ieşite din comun. Varlaam a primit o catedr? la universitatea din capital? şi a Început s? adÎnceasc? studiul scrierilor Sf. Dionisie Areopagitul (pr?znuit În 3 octombrie), a c?rui teologie «apofatic?» («negativ?», În contrast cu «katafatic?» sau «pozitiv?») era În mod egal apreciat? at?t În Bisericile de R?s?rit c?t şi În cele de Apus.
La scurt timp, Varlaam a c?l?torit la Muntele Athos, unde s-a familiarizat cu via?a spiritual? a isiha?tilor. SusşinÎnd imposibilitatea cunoa?terii esen?ei lui Dumnezeu, el a declarat c? rug?ciunea minşii era o eroare eretic?. În c?l?toriile sale la Constantinopol şi Tesalonic, c?lug?rul Varlaam a intrat În dispute cu c?lug?rii, ÎncercÎnd s? demonstreze natura material? creat? a luminii din timpul Schimb?rii la fa?? a MÎntuitorului de pe Muntele Tabor. Acesta ridiculiza Înv???turile c?lug?rilor despre metodele rug?ciunii şi despre lumina necreat? v?zut? de isiha?ti.
Sf. Grigore, la rug?mintea c?lug?rilor athonişi, a r?spuns prin admonest?ri verbale la Început, dar v?zÎnd c? nu au nici un rezultat, a Început s? a?tearn? pe h?rtie argumentele sale teologice. Astfel a ap?rut «Triade În ap?rarea sfinţilor isiha?ti» (1338). Prin 1340 sfinţii din Muntele Athos au compilat, cu ajutorul sfÎntului, un r?spuns general ?mpotriva atacurilor lui Varlaam, grupat sub titlul «Tomul Aghiorit». La Sinodul din Constantinopol din 1341 şinut la Biserica Sf. Sofia, Sf. Grigore a polemizat cu Varlaam, axÎndu-se pe ideea naturii luminii de pe Muntele Taborului. În 27 mai 1341 Sinodul a fost de acord cu punctul de vedere al Sf. Grigore, şi anume c?, Dumnezeu, de neatins prin esen?a Sa, ni se descoper? prin energiile Sale direcşionate spre lume şi percepute de noi, cum a fost lumina de pe Muntele Taborului, dar acestea nu sunt nici materiale şi nici create. Ipotezele lui Varlaam au fost condamnate ca erezii, acesta fiind anatemizat şi izgonit În Calabria.
Dar disputele dintre Palamişi şi Varlaamişi erau departe de a se fi Încheiat. Acestora din urm? li s-au al?turat discipolul lui Varlaam, c?lug?rul bulgar Akyndinos, precum şi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347); ?mp?ratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) Înclina şi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al c?rui nume Însemna «cel care nu face r?u», de fapt a cauzat un mare r?u prin Înv???turile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate În care şi denun?a Sf. Grigore şi pe c?lug?rii athonişi drept provocatori de tulbur?ri În cadrul Bisericii. La rÎndul s?u, sfÎntul a scris un r?spuns detaliat În care demonta erorile lui Akyndinos. Îns? patriarhul ?l susşinea pe Akyndinos şi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulbur?rile din cadrul Bisericii. În 1344 l-a Închis În temni?? timp de patru ani. În 1347, cÎnd Ioan al XIV-lea a fost Înlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat şi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.
În 1351 Sinodul din Vlaherne a ap?rat cu solemnitate caracterul ortodox al Înv???turilor sale, Îns? poporul nu l-a acceptat u?or pe Sf. Grigore, astfel Înc?t el a trebuit s? se mute dintr-un loc În altul. Într-una din c?l?toriile sale la Constantinopol pe o corabie bizantin?, a c?zut În mşinile turcilor. Chiar În captivitate, Sf. Grigore a predicat at?t prizonierilor cre?tini c?t şi r?pitorilor sşi musulmani. Hagarenii au fost uimişi de În?elepciunea cuvÎntului s?u, dar musulmanii nu au putut suporta acestea şi l-au b?tut, ba chiar l-ar fi omor?t cu pl?cere dac? n-ar fi n?d?jduit Într-o r?scump?rare mare. La un an, Sf. Grigore a fost r?scump?rat şi s-a Întors la Tesalonic.
Sf. Grigore a f?cut multe minuni În cei trei ani dinaintea morşii sale, vindecÎnd mulşi bolnavi. În ajunul morşii sale, Sf. Ioan Gur? de Aur i-a ap?rut Într-o viziune, adresÎndu-i cuvintele: «Spre În?lşimi! Spre În?lşimi!» Sf. Grigore Palama a adormit Întru Domnul În 14 noiembrie 1359.
În 1368 a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol Pentru lupta dus? contra ereticilor şi pentru teologia sa profund?, contemporanii l-au cinstit pe Grigorie Palama ca pe un «al doilea Atanasie» (referirea este la SfÎntul Atanasie cel Mare). La c?şiva ani dup? moartea lui, În anul 1386, a fost proclamat sfÎnt de către un sinod În Constantinopol sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376) — care a scris via?a sfÎntului şi slujbele adresate acestuia -, iar pomenirea lui se face În chip aparte În a doua Duminică din Postul Mare, ca o prelungire a s?rbatorii triumfului Ortodoxiei ?mpotriva tuturor ereziilor. Sursa

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.