versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

SfÎntul Grigorie Palama

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.

SfÎntul Grigorie Palama (????????? ??????? : 1296-1359), Arhiepiscop al Tesalonicului, a fost unul dintre cei mai profunzi şi mai originali teologi ai Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea. Este considerat un SfÎnt P?rinte al Bisericii.
El este Înscris În calendarul ortodox cu zi de pr?znuire la data de 14 noiembrie, dar este cinstit În chip aparte În Duminica a doua a SfÎntului şi Marelui Post, numit? şi Duminica SfÎntului Grigorie Palama.



SfÎntul Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, s-a n?scut În anul 1296 În Constantinopol. Tat?l SfÎntului Grigore a devenit un important demnitar la curtea ?mp?ratului Andronic al II-lea Paleologul (1282-1328), dar murind la scurt timp dup? aceea, Andronic a devenit turorele copilului Grigore r?mas orfan. Înzestrat cu abilit?şi intelectuale şi ambişie, Grigore a st?pÎnit toate subiectele de studiu care f?ceau parte la vremea aceea din cursul complet de educaşie superioar? medieval?. ?mp?ratul spera ca tÎn?rul s? se Îndrepte spre munca În cadrul guvernului, dar Grigore, abia ?mplinind 20 de ani, s-a retras În Muntele Athos În anul 1316 (dup? unele surse 1318) devenind novice la Mănăstirea Vatoped, sub Îndrumarea monahiceasc? a P?rintelui Nicodim de la Vatoped (pr?znuit În 11 iulie). Acolo a fost tuns şi a pornit pe calea sfin?eniei. Un an mai t?rziu, SfÎntul Evanghelist Ioan Teologul i-a ap?rut În vis şi i-a promis c?-l va proteja pe calea sa duhovniceasc?. Mama şi surorile lui Grigore au devenit şi ele c?lug?ri?e.
Dup? s?v?rşirea P?rintelui Nicodim, Sf. Grigore a stat opt ani sub Îndrumarea duhovniceasc? a P?rintelui Nichifor iar dup? moartea P?rintelui Nichifor, Grigore s-a tranferat la Lavra Sf. Atanasie Athanitul (pr?znuit În 5 iulie). Aici a slujit la trapez? şi apoi a devenit cÎnt?re? În biseric?. Dup? trei ani s-a mutat la schitul Glossia, nevoindu-se mai abitir pentru a atinge perfecşiunea spiritual?. De la stare?ul Mănăstirii a Înv??at me?te?ugul rug?ciunii neÎncetate pe care o practic? monahii, ÎncepÎnd cu marii pustnici ai de?ertului din sec. al IV-lea, Evagrie Ponticul şi Sf. Macarie al Egiptului (pr?znuit În 19 ianuarie).
Mai t?rziu, În sec. al XI-lea, Sf. Simeon Noul Teolog (pr?znuit În 12 martie) a dat indicaşii amÎnunşite despre activitatea mental? pentru cei care practicau rug?ciunea exterioar?, iar sfinţii din Athos au pus-o În aplicare. Practicarea rug?ciunii minşii sau a inimii pentru care este nevoie de solitudine şi lini?te se nume?te isihasm (de la grecescul «hesychia» care Înseamn? calm şi lini?te), iar practicanşii se numesc isiha?ti.
În timpul ?ederii sale În Glossia viitorul ierarh Gregore a fost complet absorbit de spiritul isihast acesta devenind noul s?u mod de via??. În anul 1326, datorit? amenin??rii invaziei turce, el ?mpreun? cu ceilalţi fraşi ai schitului s-au retras În Tesalonic, unde a fost hirotonit ca preot.
Sf. Grigore a combinat Îndatoririle sale preo?e?ti cu via?a de pustnic. Cinci zile pe s?pt?mÎn? le petrecea În lini?te şi rug?ciune iar s?mb?ta şi duminica venea În mijlocul oamenilor, slujind sfintele slujbe şi predicÎnd, smulgÎnd oamenilor sentimente de iubire dar şi multe lacrimi prin cuvintele sale. Uneori participa la Întrunirile duhovnice?ti ale tinerilor educaşi conduse de viitorul patriarh Isidor. Dup? reÎntoarcerea din Constantinopol, Sf. Grigore a g?sit un loc potrivit În care s? vie?uiasc? În solitudine, lÎng? Tesalonic, la Bereia. Aici a adunat În jurul lui În timp scurt mai mulşi c?lug?ri, pe care i-a Îndrumat timp de cinci ani.
În anii 1330 au avut loc importante evenimente În via?a Bisericii de R?s?rit, În urma c?rora Sf. Grigore a fost plasat printre cei mai importanşi apologeşi universali ai ortodoxiei, fiind foarte renumit ca profesor al isihasmului.
Prin 1330 Înv??atul c?lug?r Varlaam sosea În Constantinopol din Calabria, Italia. Acesta a fost autorul unor tratate de logic? şi astronomie, fiind renumit pentru calit?şile sale oratorice ieşite din comun. Varlaam a primit o catedr? la universitatea din capital? şi a Început s? adÎnceasc? studiul scrierilor Sf. Dionisie Areopagitul (pr?znuit În 3 octombrie), a c?rui teologie «apofatic?» («negativ?», În contrast cu «katafatic?» sau «pozitiv?») era În mod egal apreciat? at?t În Bisericile de R?s?rit c?t şi În cele de Apus.
La scurt timp, Varlaam a c?l?torit la Muntele Athos, unde s-a familiarizat cu via?a spiritual? a isiha?tilor. SusşinÎnd imposibilitatea cunoa?terii esen?ei lui Dumnezeu, el a declarat c? rug?ciunea minşii era o eroare eretic?. În c?l?toriile sale la Constantinopol şi Tesalonic, c?lug?rul Varlaam a intrat În dispute cu c?lug?rii, ÎncercÎnd s? demonstreze natura material? creat? a luminii din timpul Schimb?rii la fa?? a MÎntuitorului de pe Muntele Tabor. Acesta ridiculiza Înv???turile c?lug?rilor despre metodele rug?ciunii şi despre lumina necreat? v?zut? de isiha?ti.
Sf. Grigore, la rug?mintea c?lug?rilor athonişi, a r?spuns prin admonest?ri verbale la Început, dar v?zÎnd c? nu au nici un rezultat, a Început s? a?tearn? pe h?rtie argumentele sale teologice. Astfel a ap?rut «Triade În ap?rarea sfinţilor isiha?ti» (1338). Prin 1340 sfinţii din Muntele Athos au compilat, cu ajutorul sfÎntului, un r?spuns general ?mpotriva atacurilor lui Varlaam, grupat sub titlul «Tomul Aghiorit». La Sinodul din Constantinopol din 1341 şinut la Biserica Sf. Sofia, Sf. Grigore a polemizat cu Varlaam, axÎndu-se pe ideea naturii luminii de pe Muntele Taborului. În 27 mai 1341 Sinodul a fost de acord cu punctul de vedere al Sf. Grigore, şi anume c?, Dumnezeu, de neatins prin esen?a Sa, ni se descoper? prin energiile Sale direcşionate spre lume şi percepute de noi, cum a fost lumina de pe Muntele Taborului, dar acestea nu sunt nici materiale şi nici create. Ipotezele lui Varlaam au fost condamnate ca erezii, acesta fiind anatemizat şi izgonit În Calabria.
Dar disputele dintre Palamişi şi Varlaamişi erau departe de a se fi Încheiat. Acestora din urm? li s-au al?turat discipolul lui Varlaam, c?lug?rul bulgar Akyndinos, precum şi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347); ?mp?ratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) Înclina şi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al c?rui nume Însemna «cel care nu face r?u», de fapt a cauzat un mare r?u prin Înv???turile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate În care şi denun?a Sf. Grigore şi pe c?lug?rii athonişi drept provocatori de tulbur?ri În cadrul Bisericii. La rÎndul s?u, sfÎntul a scris un r?spuns detaliat În care demonta erorile lui Akyndinos. Îns? patriarhul ?l susşinea pe Akyndinos şi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulbur?rile din cadrul Bisericii. În 1344 l-a Închis În temni?? timp de patru ani. În 1347, cÎnd Ioan al XIV-lea a fost Înlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat şi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.
În 1351 Sinodul din Vlaherne a ap?rat cu solemnitate caracterul ortodox al Înv???turilor sale, Îns? poporul nu l-a acceptat u?or pe Sf. Grigore, astfel Înc?t el a trebuit s? se mute dintr-un loc În altul. Într-una din c?l?toriile sale la Constantinopol pe o corabie bizantin?, a c?zut În mşinile turcilor. Chiar În captivitate, Sf. Grigore a predicat at?t prizonierilor cre?tini c?t şi r?pitorilor sşi musulmani. Hagarenii au fost uimişi de În?elepciunea cuvÎntului s?u, dar musulmanii nu au putut suporta acestea şi l-au b?tut, ba chiar l-ar fi omor?t cu pl?cere dac? n-ar fi n?d?jduit Într-o r?scump?rare mare. La un an, Sf. Grigore a fost r?scump?rat şi s-a Întors la Tesalonic.
Sf. Grigore a f?cut multe minuni În cei trei ani dinaintea morşii sale, vindecÎnd mulşi bolnavi. În ajunul morşii sale, Sf. Ioan Gur? de Aur i-a ap?rut Într-o viziune, adresÎndu-i cuvintele: «Spre În?lşimi! Spre În?lşimi!» Sf. Grigore Palama a adormit Întru Domnul În 14 noiembrie 1359.
În 1368 a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol Pentru lupta dus? contra ereticilor şi pentru teologia sa profund?, contemporanii l-au cinstit pe Grigorie Palama ca pe un «al doilea Atanasie» (referirea este la SfÎntul Atanasie cel Mare). La c?şiva ani dup? moartea lui, În anul 1386, a fost proclamat sfÎnt de către un sinod În Constantinopol sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376) — care a scris via?a sfÎntului şi slujbele adresate acestuia -, iar pomenirea lui se face În chip aparte În a doua Duminică din Postul Mare, ca o prelungire a s?rbatorii triumfului Ortodoxiei ?mpotriva tuturor ereziilor. Sursa

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.