versiunea moldoveneasca русская версия


25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

24 февраля 2017

Marți, 21 februarie 2017, în incinta centrului eparhial din Bălți a avut loc înmânarea veșmintelor noi pentru 25 de preoți din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Acest dar a fost oferit de primarul municipiului Bălți și președintele Partidul Nostru – domnul Renato Usatîi. Din partea administrației municipale a participat la eveniment domnul vice-primar Igor Șeremet, care a menționat prin acest gest echipa administrativă a primăriei și-a exprimat solidaritatea cu slujitorii Bisericii. La rândul său Preasfințitul Marchel a mulțumit domnului Renato Usatîi pentru... 

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

23 февраля 2017

Începând de luni, 27 februarie 2017, prima zi a postului mare, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți vor fi expuse pentru închinare fragmente de moaște ale SFÂNTULUI IERARH LUCA AL CRIMEII, SFÂNTULUI MARE MUCENIC PANTELIMON, SFINTEI FERICITE MATROANA. Vă îndemnăm, iubiți credincioși, să folosiți această ocazie pentru a vă închina și ruga înaintea acestor sfinți bineplăcuți lui Dumnezeu. Zilnic se vor citi acatiste și moleben în fața acestor sfințenii, care se... 

Care este sensul vieții?

Care este sensul vieții?

22 февраля 2017

Din motive religioase, toate culturile mondiale pot fi împărțite în două curente: soteriologice și hedoniste. 1.„Soteriologice” (din grecescul soteria — mântuire), care sunt în căutarea mântuirii ca sensul ultim al vieții umane. Aceștia cred că de cealaltă parte a pragului morții este viață, iar menirea vieții acesteia de acum este exprimată prin cuvintele lui Socrate „o pregătire pentru moarte”… 2.„Hedoniste”  

Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

Pastorala Preasfințitului Marchel la Nașterea Domnului

episcop_Marchel[1].jpg„Ascultă, cerule, şi ia aminte, pămîntule, că Domnul grăieşte…”. „…Ea va naşte Fiu şi vei chema numele Lui Iisus…(Isaia 1,2; Matei 1, 21) Domnul nostru Iisus Hristos s-a născut din pururea Fecioara Maria, în timpul cînd lumea tocmai se gîrbovea, chinuindu-se sub povara apăsătoare a nedreptăţilor omeneşti ce deveniseră de nesuportat. Invidia, lăcomia, orgoliul și alte vicii îi măcinau din interior chiar şi pe cei din vîrful piramidei, care, crezîndu-se atotputernici şi de nepedepsit, se hotărîseră să săvîrşească cea mai odioasă crimă din istoria omenirii, urmărindu-L pe Pruncul nevinovat, născut în bezna peșterii, şi ameninţîndu-l cu pieirea (Mt. 2, 16-8).

Divinitatea însă a orînduit în aşa fel mersul istoriei (Mt. 2, 13), aşezîndu-le pe toate spre folosul, curăţenia și bucuria sufletului creştinesc (In. 20, 19).

Creştinismul lumii, răsărind în Betleem și aflîndu-se în mugurii devenirii, se pomenise deja în pribegie. El n-a avut parte de pace și în continuare, chiar nici după moartea prigonitorului Irod cel Mare. Pentru că, în timpul domniei urmaşului său, Arhelau, Iisus-Mîntuitorul, prunc încă fiind, era nevoit să se ascundă (Mt. 2, 22-23).

Tendinţa prăpăstioasă de ignorare şi prigonire a Izvorului bunătăţii, frumuseţii şi sfinţeniei – Dumnezeu a fost preluată de „atotputernicii” lumii şi în  veacurile următoare, această metastază diavolească ajungînd şi pînă în zilele noastre. Avînd drept scop lichidarea religiozităţii din conştiinţa maselor, în special din cea a generaţiilor în devenire, ea îşi face prezenţa în legislaţia statului, mai ales, atunci cînd moralitatea creştină, sub diferite forme, încearcă să-şi arate incompatibilitatea cu păcatul.

Şi astăzi, ca şi-n timpurile urgisite trecute, nu încetează ofensiva împotriva răspîndirii Adevărului dumnezeiesc. Creştinismul, esenţa căruia este Hristos, cu pacea Sa dumnezeiască ce-şi are începutul în peşteră, nu este lăsat în pace de unii irozi mai noi care-şi văd misiunea pe acest pămînt doar în a persecuta Învăţătura biblică şi modul de viaţă creştinesc. Inspirîndu-se din infern, ei „avansează” pas cu pas, trecînd de la  ingorarea în manieră modernă a credinţei la denigrarea brutală ateistă, de la anihilarea leninistă la una democratică, ţintind spre aşa-zisul secularism. Astfel, se mai încearcă desfiinţarea aşezămintelor dumnezeieşti, atît de trebuincioase pentru convieţuirea paşnică a oamenilor pe acest pămînt.

Stimaţi creştini,

Lumea indiferentă, copleşită de interese mercantile, lume, unde se regăsesc, din păcate, şi unii dintre noi, teoretizează în van Învăţătura lui Hristos, condamnînd chiar instituţia Lui de valoare veşnică – Sfînta Biserică, atacă, pe nedrept de multe ori, pe slujitorii ei din ce în ce mai vulnerabili, stăruie cu obrăznicie diabolică să înlocuiască predarea religiei în şcoli, substituind-o cu cele mai imorale tipuri de educaţie, într-un cuvînt, s-ar părea că vor să-L izgonească pe Hristos dintre noi, din viaţa noastră, de pe pămînt. Ei nu mai doresc ca Hristos să Se nască. Nu-L mai primesc în viaţa lor. Vor să înăbuşe glasul colindelor noastre tradiţionale, să arunce busuiocul şi neasemuitele noastre prosoape de la sfintele icoane. Osebiţi-vă de ei, zice Domnul, să nu aveţi nimic comun cu aceştia, zicem şi noi.

Fiţi absolut siguri: de-a pururi mişcat de iubire pentru oameni şi neclintit în răbdare, Domnul se naşte pentru noi şi pentru a noastră mîntuire. Şi anul acesta. Şi-n veacul veacurilor. Tututror deopotrivă, El le dăruie mîntuirea, neîncetînd a aştepta revenirea din calea rătăcirii a cununii creaţiei Sale – Omul. Domnul nu-şi schimbă mila în mînie, chiar dacă pentru unii din semenii noştri, El, chipurile, se naşte în zadar. În timp ce unii nu conştientizează valoarea mîntuitoare a evenimentului, alţii, în mod conştient, îl devalorizează.

Iubiţi fii duhovniceşti,

Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos presupune întîlnirea omului cu Dumnezeu. Venirea lui Dumnezeu la om, pe pămînt, înseamnă posibilitatea plecării omului la ceruri. El, Creatorul, sacrificîndu-se, se naşte, ca să ne salveze pe noi – creaţia Sa. Cine nu se uimeşte de aceasta, nu-L cunoaşte pe Dumnezeu, scrie Sf. Ier. Grigore de Nazians, care ne mai îndeamnă să-L cunoaştem şi să-L preamărim pe Pruncul născut în peştera Betleemului: Hristos se naşte, slăviţi-L.

A-L slăvi pe Dumnezeu înseamnă a ţine cont de Învăţătura Creştinească aparţinînd Lui; a-L crede şi mărturisi pe Dumnezeu drept criteriu suprem la care îţi raportezi viaţa; înseamnă a te angaja în slujba Lui cu viaţa ta curată.

Omul tăinuieşte în adîncurile fiinţei sale setea de absolut. Chipul şi asemănare dumnezeiască – Omul năzuieşte mereu să se asemuiască cu Creatorul său – Dumnezeu. Şi numai patimile păcătoase ale omului, nivelul cel mai de jos pînă unde poate cădea fiinţa umană, prezintă obstacol în calea lui spre desăvîrşire (Sf. Maxim Mărturisitorul).

Fraţilor întru credinţă,

E bine şi de mare folos să aruncăm din noi lanţurile robiei păcatului şi să ieşim întru întîmpinarea lui Hristos, Cel ce se naşte. Să-I aducem în dar viaţa noastră curăţată de vicleşug şi de minciună, de furturi şi de clevetire. Să ne bucurăm duhovniceşte, căci în aceasta constă esenţa sărbătorii, şi să creăm prilej de bucurie şi pentru semenii noştri. Să aducem zîmbetul pe faţa celor mai trişti ca noi, ușurare, celor suferinzi, seninătate şi nădejde, celor disperaţi. Să renunţăm cu toţii la răutăţi, să-i ajutăm pe cei neputincioşi şi săraci, pe cei bolnavi. Să intrăm mai des la cei care-s pradă singurătăţii. Să primim cu drag colindătorii.  Să nu uităm nicicînd: atîta valorăm ca oameni pe acest pămînt, cît semănăm binele în jurul nostru.

HRISTOS SE NAŞTE – SLĂVIŢI-l!

HRISTOS DIN CERURI – ÎNTÎMPINAŢI-L!

+Marchel,

EPISCOP DE BĂLŢI ŞI FĂLEŞTI

 Naşterea Domnului, mun. Bălţi, 2014/2015

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.