verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Înv???tur? de tipic. Sfintele Pa?ti.

 ÎnCEPUTUL CU DUMNEZEU SFÎnTUL A PENTICOSTALULUI ADIC? A CINCIZECIMII CARE SE ÎnCEPE DE LA SFÎnTA ?I MAREA Duminică A PA?TELUI ?I SE SF?RSESTE În DUMINICA TUTUROR SFIN?ILOR, CUPRINZÎnD În SINE SLUJBA DIN TOATE ZILELE

                La ceasul Utreniei, Paraclisierul luÎnd BinecuvÎntare de la cel mai mare, iese şi toac? În toaca cea mare şi trage toate clopotele şi apoi intrÎnd În Biseric? aprinde toate lumÎn?rile şi candelele, apoi preg?te?te dou? vase cu c?rbuni aprinşi şi pune Într-Însele mult? t?mşie binemirositoare, apoi pune un vas cu t?mşie În mijlocul Bisericii, iar pe altul ?l pune În SfÎntul Altar ca s? se umple toat? Biserica de bună mireasm?. Dup? aceea cel mai mare intrÎnd În SfÎntul Altar ?mpreun? cu Preoşii şi cu Diaconii se ?mbrac? În toate ve?mintele Preo?e?ti cele prealuminate, iar Eclesiarhul ?mparte apoi lumÎn?ri fraşilor, dup? care luÎnd Cinstita Cruce, Diaconul luÎnd c?delni?a, iar Preotul SfÎnta Evanghelie şi alt Preot Icoana Învierii Domnului Hristos, iar apoi Încuind uşile bisericii cele dinspre Apus, ?şi Întorc fe?ele către Apus, iese cel mai mare ?mpreun? cu Preoşii şi cu Diaconii, mergÎnd În pridvor, ieşind pe uşile cele dinspre miazÎnoapte, Înaintea lor mergÎnd Diaconii cu dou? sfeÎnice aprinse şi amÎndou? stranele cÎntÎnd Stihira glas 6: Învierea Ta Hristoase MÎntuitorule… (Aceast? Stihir? nu se afl? În nici un Tipic, nici În Penticostar, ca s? fie cÎntat? aici) Apoi se toac? Îndelung şi se trag toate clopotele şi mergÎnd În pridvor stau cu Evanghelia şi cu Icoanele, cu fe?ele către Apus dup? cum s-a ar?tat mai sus.

Apoi cel mai mare ia cadelni?a cu t?mşie, de la Diacon, şinÎndu-o În mÎna dreapt? şi crucea În mÎna stÎng? şi c?de?te Icoanele, apoi pe clerici şi pe fraşi dup? obicei. Iar Diaconul merge Înaintea lui cu lumÎnarea aprins? şi fraşii stau şinÎndu-şi lumÎn?rile lor, rugÎndu-se cu luare aminte pentru sine şi mulţumind Domnului Hristos Dumnezeul nostru Celui ce a p?timit pentru noi şi a Înviat din morşi. şi dup? sf?rşitul c?dirii merge cel mai mare Înaintea uşii celei mari a bisericii şi c?de?te pe Diacon, care st? Înaintea lui cu lumÎnarea aprins?. Iar Diaconul ia c?delni?a din mÎna celui mai mare şi ?l c?de?te el, pe cel mai mare, iar dup? aceea cel mai mare luÎnd c?delni?a şi stÎnd Înaintea uşilor bisericii, cu fa?a către R?s?rit şi ÎnsemnÎnd cu semnul Sfintei Cruci uşile cele mari ale Bisericii, ( care sunt Încuiate) cu c?delni?a În mÎna dreapt?, şinÎnd Cinstita Cruce În mÎna stÎng?, iar SfeÎnicele stÎnd În amÎndou? p?rşile, strig? cu mare glas Slav? Sfintei şi celei deofiin?? şi de via?? f?c?toarei şi nedesp?rşitei Treimi, totdeauna acum şi pururea şi-n vecii vecilor. Amin. , dup? care noi r?spundem: Amin! şi imediat Începe cel mai mare ?mpreun? cu ceilalţi slujitori S?pt?mÎna cÎnte cu mare glas Troparul glas 5: Hristos a Înviat din morşi, cu moartea pe moarte c?lcÎnd şi celor din morminte via?? d?ruindu-le. Acest Tropar se cÎnt? de cel mai mare şi de slujitorii ?mpreun? cu dÎnsul, de trei ori şi noi de asemenea cÎnt?m acelaşi Tropar, cu dulce CÎntare, tot de trei ori. Apoi cel mai mare zice Stihrile, primul Stih: S? Învie Dumnezeu şi s? se risipeasc? vr?jmaşii Lui…, dup? fiecare Stih noi cÎnt?m Troparul: Hristos a Înviat din morşi…, tot c?te o dat?, Stihul al doilea: Precum se stinge fumul s? se sting?…, Hristos a Înviat din morşi…, Stihul al treilea: A?a s? piar? p?c?toşii de la fa?a lui Dumnezeu…, iar?şi Hristos a Înviat din morşi…, Stihul al patrulea: Aceasta este ziua pe care a f?cut-o Domnul…, şi iar?şi Hristos a Înviat din morşi…, apoi Slav?… şi iar?şi Hristos a Înviat din morşi…, şi acum…, iar?şi Hristos a Înviat din morşi… (o dat?). Apoi cel mai mare cÎnt? cu glas mare: Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd… şi deschide uşile bisericii şi intr? cel mai mare cu Cinstita Cruce, mergÎndu-i Înainte dou? SfeÎnice aprinse, iar fraşii cÎntÎnd: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le… Apoi paraclisierul toac? În toaca cea mare şi În cea mic?, şi se trag toate clopotele, şi intrÎnd cel mai mare cu Preoşii În SfÎntul Altar, Diaconul zice Ectenia cea mare: Cu pace Domnului s? ne rug?m…, Preotul spunÎnd Ecfonisul: C? şie se cuvine toat? slava… şi Întşist?t?torul Începe Canonul, alc?tuit de SfÎntul Ioan Damaschinul, glasul 1, Irmosul: Ziua Învierii…, Irmoasele punÎndu-se de c?te patru ori, iar Troparele punÎndu-se pe doisprezece, cu Stihul: Hristos a Înviat! din morşi… şi iar?şi la sf?rşit, fiecare stran? cÎnt? Irmosul, c?te o dat?. Iar dup? sf?rşitul CÎnt?rii se pune drept Catavasie acelaşi Irmos: Ziua Învierii… şi dup? aceea Troparul: Hristos a Înviat din morşi… (de trei ori). Începutul Canonului totdeauna, la fiecare stare, ?l face Întşist?t?torul, at?t cÎnd se Începe la Strana cea din dreapta c?t şi cÎnd se Începe la Strana cea din stÎnga. Iar la Începutul Canonului la CÎntarea cea dintşi, cel mai mare c?de?te Sfintele Icoane, apoi amÎndou? stranele şi pe fraşi, dup? rÎnduial? zicÎnd: Hristos a Înviat! şi fraşii r?spund: Adev?rat a Înviat! De asemeni, la fiecare CÎntare se face c?dire, dup? cum s-a ar?tat mai Înainte, de către Preotul cel de rÎnd, mergÎndu-i Înainte Diaconul cu lumÎnarea aprins?. Apoi dup? CÎntare Diaconul zice Ectenia cea mic? din afara SfÎntului Altar, dup? cum s-a scris În aceast? SfÎnt? zi, iar Ecfonisul ?l spune Preotul din Altar: C? a Ta este st?pÎnirea… Dup? prima CÎntare se cÎnt? Irmosul, de către Strana cea dreapt?, iar dup? a treia CÎntare se cÎnt? de Strana cea din stÎnga. La fel cÎnt?m şi dup? celelalte CÎnt?ri. Dup? CÎntarea a treia se pune Ecfonisul: C? Tu e?ti Dumnezeul nostru…, apoi Ipacoiul glas 4: Venit-au mai Înainte de diminea?? cele ce au fost cu Maria şi au aflat piatra r?sturnat? de pe mormÎnt… şi Citire din CuvÎntul SfÎntului Grigorie de Dumnezeu CuvÎnt?torul, al c?rui Început este: Pe straja mea voi sta… Iar dup? Citire fraşii ?şi aprind iar?şi lumÎn?rile. Dup? CÎntarea a patra şi dup? sf?rşitul CÎnt?rii a patra, se pune Ectenia cea mic? de către Diacon şi Ecfonisul ?l zice Preotul, dup? cum s-a ar?tat: C? bun şi iubitor de oameni Dumnezeu e?ti… Dup? CÎntarea a cincea se pune iar?şi Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? s-a sfinţit şi s-a preasl?vit preacinstitul şi de mare cuviin?? numele T?u… Iar dup? CÎntarea a ?asea se pune Ecfonisul: C? Tu e?ti ?mp?raul p?cii şi MÎntuitorul sufletelor noastre… Apoi Condacul, glas 8: De Te-ai şi pogor?t În mormÎnt Cela ce e?ti f?r? de moarte…, apoi Icosul şi citim Sinaxarul. Dup? care cÎnt?m: Învierea lui Hristos v?zÎnd… (de trei ori) şi punem Stihira glas 6: Înviind Iisus din mormÎnt… (de trei ori). Apoi cÎnt?m şi celelalte trei CÎnt?ri. Dup? CÎntarea a ?asea se pune Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: Fie st?pÎnirea ?mp?r?şiei Tale…, dup? CÎntarea a opta se pune Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? s-a binecuvÎntat numele T?u…, iar la CÎntarea a noua cÎnt?m Stihirile M?rimilor Praznicului Pa?telui şi dup? dÎnsele punem Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? pe Tine Te laud? toate puterile cere?ti…, apoi LuminÎnda: Cu trupul adormind… (de trei ori). La Laude punem Toat? suflarea… pe glas 1 şi Stihrile le punem, pe patru, cÎntÎnd Stihirile Învierii glas 1: L?ud?m Hristoase patima Ta cea mÎntuitoare… şi alte trei Stihiri, apoi cÎnt? ?mpreun? amÎndou? stranele Stihirile Pa?telui, glas 5, cu Stihurile lor: S? Învie Dumnezeu şi s? se risipeasc? vr?jmaşii Lui…, Stihira: Pa?tele cele Sfinţite nou? ast?zi s-au ar?tat… şi celelalte trei Stihiri, cu Stihrile lor, Slav?… şi acum… glas 5: Ziua Învierii s? ne lumin?m popoare cu pr?zmuirea…, apoi Troparul: Hristos a Înviat…, pe care ?l cÎnt?m de mai multe ori pÎn? se s?rut? fraşii unii pe alţii, cu s?rutarea iubirii. La fel fac şi Preoşii, ?mpreun? cu cel mai mare şi cu Diaconii În SfÎntul Altar. Venind la cel mai mare Preoşii zic: Hristos a Înviat! şi cel mai mare r?spunde: Adev?rat a Înviat!, a?a f?cÎnd la fiecare În parte. Apoi cel mai mare luÎnd Cinstita Cruce iese şi st? afar? Înaintea Sfintelor Uşi ?mp?r?te?ti, la fel şi toşi Preoşii şi Diaconii c?şi sunt, luÎnd fiecare dintre dÎnşii Sfinte Evanghelii şi Cinstite Cruci, fiecare dup? rÎnduiala şi dup? starea sa, ies şi ei şi stau toşi pe rÎnd În partea dreapt? a celui mai mare, dup? care vin către ei fraşii cei mai cinstişi Întru cele bisericeşti  şi b?trÎnii, unul dup? altul şi plecÎndu-se puşin Înaintea celui mai mare s?rut? fiecare Cinstita Cruce din mÎna celui mai mare şi SfÎnta Evanghelie, pe care o şine Preotul, apoi şi celelalte Icoane, dup? care ?şi d? şi el Icoana pe care o şine În mşini, de o s?rut? cel mai mare şi Preoşii şi Diaconii. Apoi s?rut? dreapta celui mai mare, de asemenea şi la ceilalţi Preoşi, face acelaşi lucru, spunÎnd: Hristos a Înviat! iar ei r?spunzÎnd: Adev?rat a Înviat! şi la fel fac şi Preoşii şi monahii unul cu cel?lalt, dup? care se a?az? În partea dreapt? a Preoşilor şi a Diaconilor, unul dup? altul, iar dup? dÎnşii se a?eaz? şi mirenii, care de asemeni merg şi fac s?rutare, la fel fac şi lucr?torii Mănăstirii, dup? aceeaşi rÎnduial?, se s?rut? unul pe altul. şi se face Între dÎnşii mare t?cere, iar dup? s?rutare se cite?te CuvÎntul cel de Înv???tur? al SfÎntului Ioan Gur? de Aur, de către cel mai mare, sau de către Eclesiarh: De este cineva binecredincios şi iubitor de Dumnezeu…, În timpul c?ruia nu se st? jos, ci st?m toşi În picioare ascultÎnd, apoi se cÎnt? Troparul SfÎntului,  glas 8: Darul gurii tale ca o lumin? de foc str?lucind…, iar dup? aceasta Diaconul zice Ecteniile: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule… şi: S? plinim rug?ciunele noastre cele de diminea?? Domnului…, iar dup? Ecfonis, Diaconul zice: În?elepciune!, iar noi: Binecuvinteaz?! , iar cel mai mare spune: Cel ce este binecuvÎntat Hristos Dumnezeul nostru… şi noi r?spundem Amin! , apoi r?spundem: Înt?re?te Dumnezeule SfÎnt? şi Dreapt? credin?a dreptm?ritorilor cre?tini…, apoi cel mai mare şinÎnd Cinstita Cruce, În loc de: Slav? şie Hristoase Dumnezeule n?dejdea noatr? slav? şie…, cÎnt? Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd, şi apoi cÎnt?m noi: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le!  şi Îndat? cel mai mare zice Otpustul: Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd şi celor din morminte via?? d?ruindu-le, Adev?ratul Dumnezeul nostru…, şi celelalte. Apoi În?l?Înd Cinstita Cruce zice: Hristos a Înviat! (de trei ori) şi noi r?spundem de fiecare dat?: Adev?rat a Înviat! , tot (de trei ori), apoi cÎnt?m Hristos a Înviat…! (de trei ori) tot Troparul şi dup? dÎnsul, tot cu cÎntare zicem şi sf?rşitul: şi nou? ne-a d?ruit via?? veÎnic? s? ne Închin?m Învierii lui celei de a treia zi!  Dup? aceasta se cÎnt? La mulşi ani! şi s?rut?m Cinstita Cruce cea şinut? În mÎna celui mai mare. Urmeaz? Ceasul 1, la care zicem Hristos a Înviat…! (de trei ori), Învierea lui Hristos v?zÎnd…, tot (de trei ori), apoi  Ipacoiul (o dat?): Venit-au mai Înainte de diminea??… şi Condacul (o dat?): De Te-ai şi cobor?t În mormÎnt…, dup? care zicem aceste Tropare, c?te (o dat?): În mormÎnt cu trupul, În iad cu sufletul ca un Dumnezeu…, Slav?…: Ca un purt?tor de via??… şi acum… al N?sc?toarei: Ceea ce e?ti Sfinţit l?ca? Dumnezeesc al Celui PreaÎnalt bucur?-te… Apoi Doamne miluie?te… (de 40 de ori), Slav?… şi acum…: Ceea ce e?ti mai cinstit?…, Întru numele Domnului binecuvÎnteaz? P?rinte! Iar Preotul spune Rug?ciunea: Pentru Rug?ciunile Sfinţilor P?rinşilor no?tri…, iar noi spunem Amin! , apoi iar?şi zicem: Hristos a Înviat…! (de trei ori), Slav?… şi acum… Doamne miluie?te… (de trei ori), P?rinte BinecuvÎnteaz?! Iar Preotul face Otpustul Ceasului 1. şi În acelaşi fel se cÎnt? şi În loc de Ceasul 3 şi de Ceasul 6, Înaintea Sfintei Liturghii, deasemenea şi Înaintea Vecerniei, În loc de Ceasul 9, În loc de Pavecerni?? şi În loc de Miezonoptic? se face aceeaşi rÎnduial? a Ceasului 1.

                ÎnSEMNARE: Iar dac? cÎndva dintr-o oarecare mare nevoie nu va fi Liturghie, Atunci În locul Obedni?ei zicem a?a: Hristos a Înviat…! (de trei ori), Învierea lui Hristos v?zÎnd… (o dat?), apoi Ipacoiul: Venit-au mai de diminea??…, Slav?… Condacul: De   Te-ai şi cobor?t În mormÎnt…, şi acum…: Unule N?scut Fiule… Apoi Fericirile, din Canonul Pa?telui, de la CÎntarea a treia şi a ?asea, pe opt, dup? care Preotul spune: În?elepciune! iar Cite?ul spune Prochimenul Apostolului, şi apoi Însuşi Apostolul de la Fapte: CuvÎntul cel dintşi am f?cut… Punem Evanghelia de la Ioan: La Început era CuvÎntul…, iar dup? aceasta punem Troparele: Pomene?te-ne pe noi Doamne…, Ceat? Îngereasc?…, cu Stihul: Apropiaşi-v? către DÎnsul… şi iar?şi se cÎnt? Ceat? Îngereasc?…, Slav?…: Ceata Sfinţilor Îngeri…, şi acum…: Cred Într-unul Dumnezeu… Apoi Rug?ciunea: Sl?be?te, las?, iart?… Iar dup? Tat?l nostru… punem Condacul: De Te-ai şi pogor?t În mormÎnt…, Slav?… şi acum… a N?sc?toarei: Ceea ce e?ti Sfinţit L?ca? Dumnezeiesc al Celui PreaÎnalt…, Doamne miluie?te… (de 40 de ori), apoi: Unul SfÎnt Unul Domn Iisus Hristos Întru slava lui Dumnezeu Tat?l. Amin! Dup? aceea În loc de: Fie numele Domnului binecuvÎntat…, punem: Hristos a Înviat…! (de trei ori), apoi Psalmul 33: BinecuvÎntat e Domnul În toat? vremea…, cu sf?rşitul: Nu se vor lipsi de tot binele… Apoi se face Otpustul şi ieşim la mas?.

                ÎnSEMNARE: Se cuvine s? ?tim: cum se cÎnt? Molevnicul În SfÎnta zi a Pa?telui

                Preotul zice: BinecuvÎntat este Dumnezeul nostru…, iar noi r?spundem: Amin! Apoi Preotul cÎnt? Hristos a Înviat…! (de trei ori), dup? care stranele cÎnt? iar?şi Hristos a Înviat…! (de trei ori), dup? cum s-a ar?tat mai sus la rÎnduiala Utreniei. Dup? Slav?… şi acum… Preotul zice: Hristos a Înviat din morşi cu moarte pe moarte c?lcÎnd ,iar noi r?spundem: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le. Apoi Slav?… şi acum… Ipacoiul: Venit-au mai Înainte de diminea??…, iar de voie?ti s? adaugi Canonul vreunui SfÎnt, atunci zi mai Înainte Troparul SfÎntului (o dat?), Slav?…  şi acum…: Venit-au mai Înainte de diminea??… Dup? aceea punem Canonul Pa?telui cu Irmosul, pe ?ase, cu Stihul: Hristos a Înviat!  şi Canonul SfÎntului, dac? este, cu Irmosul, pe patru. Dup? CÎntarea a treia şi a ?asea punem Catavasia: MÎntuie?te-ne pe noi din nevoi…, iar dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul şi Icosul Pa?telui, apoi Prochimenul glas 8: Aceasta este ziua pe care a f?cut-o Domnul…, cu Stihul: M?rturisişi-v? Domnului, c? este bun…, dup? care punem Prochimenul SfÎntului. Punem Evanghelia de la Luca, dup? aceea Evanghelia SfÎntului. La CÎntarea a noua În locul CÎnt?rii: Cuvine-se s? te fericim… zicem Irmosul: Lumineaz?-te, Lumineaz?-te noule Ierusalime…, apoi Hristos a Înviat…! (de trei ori), iar dup? aceea Ipacoiul: Venit-au mai Înainte de diminea??…, Slav?… Troparul SfÎntului, şi acum… Condacul Praznicului: De Te-ai şi pogor?t În mormÎnt… Apoi Ectenia:  Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule…, dup? care Preotul zice: În?elepciune! , iar noi r?spundem: Hristos a Înviat! (de trei ori), apoi Preotul, În loc de Slav? şie Dumnezeul nostru… spune: Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd, şi noi r?spundem: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le. Apoi se face Otpustul, cu SfÎnta Cruce, şi se zice a?a: Hristos a Înviat din morşi… şi celelalte dup? cum s-a ar?tat mai Înainte la sf?rşitul Utreniei, dup? aceea Preotul zice cu glas mare: Hristos a Înviat! (de trei ori) iar noi r?spundem de fiecare dat?: Adev?rat a Înviat! tot (de trei ori) şi iar?şi cÎnt?m Hristos a Înviat…! (de trei ori), apoi Doamne miluie?te… tot (de trei ori), cu cÎntare dulce, Slav?… şi acum… BinecuvÎnteaz? P?rinte!  şi urmeaz? Otpustul Slujbei.


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.