versiunea moldoveneasca русская версия


Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

3 февраля 2017

Începînd cu Duminica Vameşului şi a Fariseului pînă în Sîmbăta Mare, Biserica Ortodoxă parcurge o perioadă de 10 săptămîni, numită și Perioada Triodului. Primele 3 săptămîni sunt pregătitoare înainte de Postul Învierii Domnului şi 7 de post, nevoință și multă rugăciune. Sfînta Biserică a rînduit acest timp pentru călătoria către marea sărbătoare a Învierii Domnului, cu o pregătire specială care se desfășoară după anumite slujbe liturgice, un răstimp cu neîncetate strădanii duhovnicești-pocăință, rugăciune, și fapte bune, ca prin practicarea lor... 

Înv???tur? de tipic. Sfintele Pa?ti.

 ÎnCEPUTUL CU DUMNEZEU SFÎnTUL A PENTICOSTALULUI ADIC? A CINCIZECIMII CARE SE ÎnCEPE DE LA SFÎnTA ?I MAREA Duminică A PA?TELUI ?I SE SF?RSESTE În DUMINICA TUTUROR SFIN?ILOR, CUPRINZÎnD În SINE SLUJBA DIN TOATE ZILELE

                La ceasul Utreniei, Paraclisierul luÎnd BinecuvÎntare de la cel mai mare, iese şi toac? În toaca cea mare şi trage toate clopotele şi apoi intrÎnd În Biseric? aprinde toate lumÎn?rile şi candelele, apoi preg?te?te dou? vase cu c?rbuni aprinşi şi pune Într-Însele mult? t?mşie binemirositoare, apoi pune un vas cu t?mşie În mijlocul Bisericii, iar pe altul ?l pune În SfÎntul Altar ca s? se umple toat? Biserica de bună mireasm?. Dup? aceea cel mai mare intrÎnd În SfÎntul Altar ?mpreun? cu Preoşii şi cu Diaconii se ?mbrac? În toate ve?mintele Preo?e?ti cele prealuminate, iar Eclesiarhul ?mparte apoi lumÎn?ri fraşilor, dup? care luÎnd Cinstita Cruce, Diaconul luÎnd c?delni?a, iar Preotul SfÎnta Evanghelie şi alt Preot Icoana Învierii Domnului Hristos, iar apoi Încuind uşile bisericii cele dinspre Apus, ?şi Întorc fe?ele către Apus, iese cel mai mare ?mpreun? cu Preoşii şi cu Diaconii, mergÎnd În pridvor, ieşind pe uşile cele dinspre miazÎnoapte, Înaintea lor mergÎnd Diaconii cu dou? sfeÎnice aprinse şi amÎndou? stranele cÎntÎnd Stihira glas 6: Învierea Ta Hristoase MÎntuitorule… (Aceast? Stihir? nu se afl? În nici un Tipic, nici În Penticostar, ca s? fie cÎntat? aici) Apoi se toac? Îndelung şi se trag toate clopotele şi mergÎnd În pridvor stau cu Evanghelia şi cu Icoanele, cu fe?ele către Apus dup? cum s-a ar?tat mai sus.

Apoi cel mai mare ia cadelni?a cu t?mşie, de la Diacon, şinÎndu-o În mÎna dreapt? şi crucea În mÎna stÎng? şi c?de?te Icoanele, apoi pe clerici şi pe fraşi dup? obicei. Iar Diaconul merge Înaintea lui cu lumÎnarea aprins? şi fraşii stau şinÎndu-şi lumÎn?rile lor, rugÎndu-se cu luare aminte pentru sine şi mulţumind Domnului Hristos Dumnezeul nostru Celui ce a p?timit pentru noi şi a Înviat din morşi. şi dup? sf?rşitul c?dirii merge cel mai mare Înaintea uşii celei mari a bisericii şi c?de?te pe Diacon, care st? Înaintea lui cu lumÎnarea aprins?. Iar Diaconul ia c?delni?a din mÎna celui mai mare şi ?l c?de?te el, pe cel mai mare, iar dup? aceea cel mai mare luÎnd c?delni?a şi stÎnd Înaintea uşilor bisericii, cu fa?a către R?s?rit şi ÎnsemnÎnd cu semnul Sfintei Cruci uşile cele mari ale Bisericii, ( care sunt Încuiate) cu c?delni?a În mÎna dreapt?, şinÎnd Cinstita Cruce În mÎna stÎng?, iar SfeÎnicele stÎnd În amÎndou? p?rşile, strig? cu mare glas Slav? Sfintei şi celei deofiin?? şi de via?? f?c?toarei şi nedesp?rşitei Treimi, totdeauna acum şi pururea şi-n vecii vecilor. Amin. , dup? care noi r?spundem: Amin! şi imediat Începe cel mai mare ?mpreun? cu ceilalţi slujitori S?pt?mÎna cÎnte cu mare glas Troparul glas 5: Hristos a Înviat din morşi, cu moartea pe moarte c?lcÎnd şi celor din morminte via?? d?ruindu-le. Acest Tropar se cÎnt? de cel mai mare şi de slujitorii ?mpreun? cu dÎnsul, de trei ori şi noi de asemenea cÎnt?m acelaşi Tropar, cu dulce CÎntare, tot de trei ori. Apoi cel mai mare zice Stihrile, primul Stih: S? Învie Dumnezeu şi s? se risipeasc? vr?jmaşii Lui…, dup? fiecare Stih noi cÎnt?m Troparul: Hristos a Înviat din morşi…, tot c?te o dat?, Stihul al doilea: Precum se stinge fumul s? se sting?…, Hristos a Înviat din morşi…, Stihul al treilea: A?a s? piar? p?c?toşii de la fa?a lui Dumnezeu…, iar?şi Hristos a Înviat din morşi…, Stihul al patrulea: Aceasta este ziua pe care a f?cut-o Domnul…, şi iar?şi Hristos a Înviat din morşi…, apoi Slav?… şi iar?şi Hristos a Înviat din morşi…, şi acum…, iar?şi Hristos a Înviat din morşi… (o dat?). Apoi cel mai mare cÎnt? cu glas mare: Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd… şi deschide uşile bisericii şi intr? cel mai mare cu Cinstita Cruce, mergÎndu-i Înainte dou? SfeÎnice aprinse, iar fraşii cÎntÎnd: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le… Apoi paraclisierul toac? În toaca cea mare şi În cea mic?, şi se trag toate clopotele, şi intrÎnd cel mai mare cu Preoşii În SfÎntul Altar, Diaconul zice Ectenia cea mare: Cu pace Domnului s? ne rug?m…, Preotul spunÎnd Ecfonisul: C? şie se cuvine toat? slava… şi Întşist?t?torul Începe Canonul, alc?tuit de SfÎntul Ioan Damaschinul, glasul 1, Irmosul: Ziua Învierii…, Irmoasele punÎndu-se de c?te patru ori, iar Troparele punÎndu-se pe doisprezece, cu Stihul: Hristos a Înviat! din morşi… şi iar?şi la sf?rşit, fiecare stran? cÎnt? Irmosul, c?te o dat?. Iar dup? sf?rşitul CÎnt?rii se pune drept Catavasie acelaşi Irmos: Ziua Învierii… şi dup? aceea Troparul: Hristos a Înviat din morşi… (de trei ori). Începutul Canonului totdeauna, la fiecare stare, ?l face Întşist?t?torul, at?t cÎnd se Începe la Strana cea din dreapta c?t şi cÎnd se Începe la Strana cea din stÎnga. Iar la Începutul Canonului la CÎntarea cea dintşi, cel mai mare c?de?te Sfintele Icoane, apoi amÎndou? stranele şi pe fraşi, dup? rÎnduial? zicÎnd: Hristos a Înviat! şi fraşii r?spund: Adev?rat a Înviat! De asemeni, la fiecare CÎntare se face c?dire, dup? cum s-a ar?tat mai Înainte, de către Preotul cel de rÎnd, mergÎndu-i Înainte Diaconul cu lumÎnarea aprins?. Apoi dup? CÎntare Diaconul zice Ectenia cea mic? din afara SfÎntului Altar, dup? cum s-a scris În aceast? SfÎnt? zi, iar Ecfonisul ?l spune Preotul din Altar: C? a Ta este st?pÎnirea… Dup? prima CÎntare se cÎnt? Irmosul, de către Strana cea dreapt?, iar dup? a treia CÎntare se cÎnt? de Strana cea din stÎnga. La fel cÎnt?m şi dup? celelalte CÎnt?ri. Dup? CÎntarea a treia se pune Ecfonisul: C? Tu e?ti Dumnezeul nostru…, apoi Ipacoiul glas 4: Venit-au mai Înainte de diminea?? cele ce au fost cu Maria şi au aflat piatra r?sturnat? de pe mormÎnt… şi Citire din CuvÎntul SfÎntului Grigorie de Dumnezeu CuvÎnt?torul, al c?rui Început este: Pe straja mea voi sta… Iar dup? Citire fraşii ?şi aprind iar?şi lumÎn?rile. Dup? CÎntarea a patra şi dup? sf?rşitul CÎnt?rii a patra, se pune Ectenia cea mic? de către Diacon şi Ecfonisul ?l zice Preotul, dup? cum s-a ar?tat: C? bun şi iubitor de oameni Dumnezeu e?ti… Dup? CÎntarea a cincea se pune iar?şi Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? s-a sfinţit şi s-a preasl?vit preacinstitul şi de mare cuviin?? numele T?u… Iar dup? CÎntarea a ?asea se pune Ecfonisul: C? Tu e?ti ?mp?raul p?cii şi MÎntuitorul sufletelor noastre… Apoi Condacul, glas 8: De Te-ai şi pogor?t În mormÎnt Cela ce e?ti f?r? de moarte…, apoi Icosul şi citim Sinaxarul. Dup? care cÎnt?m: Învierea lui Hristos v?zÎnd… (de trei ori) şi punem Stihira glas 6: Înviind Iisus din mormÎnt… (de trei ori). Apoi cÎnt?m şi celelalte trei CÎnt?ri. Dup? CÎntarea a ?asea se pune Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: Fie st?pÎnirea ?mp?r?şiei Tale…, dup? CÎntarea a opta se pune Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? s-a binecuvÎntat numele T?u…, iar la CÎntarea a noua cÎnt?m Stihirile M?rimilor Praznicului Pa?telui şi dup? dÎnsele punem Ectenia cea mic?, cu Ecfonisul: C? pe Tine Te laud? toate puterile cere?ti…, apoi LuminÎnda: Cu trupul adormind… (de trei ori). La Laude punem Toat? suflarea… pe glas 1 şi Stihrile le punem, pe patru, cÎntÎnd Stihirile Învierii glas 1: L?ud?m Hristoase patima Ta cea mÎntuitoare… şi alte trei Stihiri, apoi cÎnt? ?mpreun? amÎndou? stranele Stihirile Pa?telui, glas 5, cu Stihurile lor: S? Învie Dumnezeu şi s? se risipeasc? vr?jmaşii Lui…, Stihira: Pa?tele cele Sfinţite nou? ast?zi s-au ar?tat… şi celelalte trei Stihiri, cu Stihrile lor, Slav?… şi acum… glas 5: Ziua Învierii s? ne lumin?m popoare cu pr?zmuirea…, apoi Troparul: Hristos a Înviat…, pe care ?l cÎnt?m de mai multe ori pÎn? se s?rut? fraşii unii pe alţii, cu s?rutarea iubirii. La fel fac şi Preoşii, ?mpreun? cu cel mai mare şi cu Diaconii În SfÎntul Altar. Venind la cel mai mare Preoşii zic: Hristos a Înviat! şi cel mai mare r?spunde: Adev?rat a Înviat!, a?a f?cÎnd la fiecare În parte. Apoi cel mai mare luÎnd Cinstita Cruce iese şi st? afar? Înaintea Sfintelor Uşi ?mp?r?te?ti, la fel şi toşi Preoşii şi Diaconii c?şi sunt, luÎnd fiecare dintre dÎnşii Sfinte Evanghelii şi Cinstite Cruci, fiecare dup? rÎnduiala şi dup? starea sa, ies şi ei şi stau toşi pe rÎnd În partea dreapt? a celui mai mare, dup? care vin către ei fraşii cei mai cinstişi Întru cele bisericeşti  şi b?trÎnii, unul dup? altul şi plecÎndu-se puşin Înaintea celui mai mare s?rut? fiecare Cinstita Cruce din mÎna celui mai mare şi SfÎnta Evanghelie, pe care o şine Preotul, apoi şi celelalte Icoane, dup? care ?şi d? şi el Icoana pe care o şine În mşini, de o s?rut? cel mai mare şi Preoşii şi Diaconii. Apoi s?rut? dreapta celui mai mare, de asemenea şi la ceilalţi Preoşi, face acelaşi lucru, spunÎnd: Hristos a Înviat! iar ei r?spunzÎnd: Adev?rat a Înviat! şi la fel fac şi Preoşii şi monahii unul cu cel?lalt, dup? care se a?az? În partea dreapt? a Preoşilor şi a Diaconilor, unul dup? altul, iar dup? dÎnşii se a?eaz? şi mirenii, care de asemeni merg şi fac s?rutare, la fel fac şi lucr?torii Mănăstirii, dup? aceeaşi rÎnduial?, se s?rut? unul pe altul. şi se face Între dÎnşii mare t?cere, iar dup? s?rutare se cite?te CuvÎntul cel de Înv???tur? al SfÎntului Ioan Gur? de Aur, de către cel mai mare, sau de către Eclesiarh: De este cineva binecredincios şi iubitor de Dumnezeu…, În timpul c?ruia nu se st? jos, ci st?m toşi În picioare ascultÎnd, apoi se cÎnt? Troparul SfÎntului,  glas 8: Darul gurii tale ca o lumin? de foc str?lucind…, iar dup? aceasta Diaconul zice Ecteniile: Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule… şi: S? plinim rug?ciunele noastre cele de diminea?? Domnului…, iar dup? Ecfonis, Diaconul zice: În?elepciune!, iar noi: Binecuvinteaz?! , iar cel mai mare spune: Cel ce este binecuvÎntat Hristos Dumnezeul nostru… şi noi r?spundem Amin! , apoi r?spundem: Înt?re?te Dumnezeule SfÎnt? şi Dreapt? credin?a dreptm?ritorilor cre?tini…, apoi cel mai mare şinÎnd Cinstita Cruce, În loc de: Slav? şie Hristoase Dumnezeule n?dejdea noatr? slav? şie…, cÎnt? Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd, şi apoi cÎnt?m noi: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le!  şi Îndat? cel mai mare zice Otpustul: Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd şi celor din morminte via?? d?ruindu-le, Adev?ratul Dumnezeul nostru…, şi celelalte. Apoi În?l?Înd Cinstita Cruce zice: Hristos a Înviat! (de trei ori) şi noi r?spundem de fiecare dat?: Adev?rat a Înviat! , tot (de trei ori), apoi cÎnt?m Hristos a Înviat…! (de trei ori) tot Troparul şi dup? dÎnsul, tot cu cÎntare zicem şi sf?rşitul: şi nou? ne-a d?ruit via?? veÎnic? s? ne Închin?m Învierii lui celei de a treia zi!  Dup? aceasta se cÎnt? La mulşi ani! şi s?rut?m Cinstita Cruce cea şinut? În mÎna celui mai mare. Urmeaz? Ceasul 1, la care zicem Hristos a Înviat…! (de trei ori), Învierea lui Hristos v?zÎnd…, tot (de trei ori), apoi  Ipacoiul (o dat?): Venit-au mai Înainte de diminea??… şi Condacul (o dat?): De Te-ai şi cobor?t În mormÎnt…, dup? care zicem aceste Tropare, c?te (o dat?): În mormÎnt cu trupul, În iad cu sufletul ca un Dumnezeu…, Slav?…: Ca un purt?tor de via??… şi acum… al N?sc?toarei: Ceea ce e?ti Sfinţit l?ca? Dumnezeesc al Celui PreaÎnalt bucur?-te… Apoi Doamne miluie?te… (de 40 de ori), Slav?… şi acum…: Ceea ce e?ti mai cinstit?…, Întru numele Domnului binecuvÎnteaz? P?rinte! Iar Preotul spune Rug?ciunea: Pentru Rug?ciunile Sfinţilor P?rinşilor no?tri…, iar noi spunem Amin! , apoi iar?şi zicem: Hristos a Înviat…! (de trei ori), Slav?… şi acum… Doamne miluie?te… (de trei ori), P?rinte BinecuvÎnteaz?! Iar Preotul face Otpustul Ceasului 1. şi În acelaşi fel se cÎnt? şi În loc de Ceasul 3 şi de Ceasul 6, Înaintea Sfintei Liturghii, deasemenea şi Înaintea Vecerniei, În loc de Ceasul 9, În loc de Pavecerni?? şi În loc de Miezonoptic? se face aceeaşi rÎnduial? a Ceasului 1.

                ÎnSEMNARE: Iar dac? cÎndva dintr-o oarecare mare nevoie nu va fi Liturghie, Atunci În locul Obedni?ei zicem a?a: Hristos a Înviat…! (de trei ori), Învierea lui Hristos v?zÎnd… (o dat?), apoi Ipacoiul: Venit-au mai de diminea??…, Slav?… Condacul: De   Te-ai şi cobor?t În mormÎnt…, şi acum…: Unule N?scut Fiule… Apoi Fericirile, din Canonul Pa?telui, de la CÎntarea a treia şi a ?asea, pe opt, dup? care Preotul spune: În?elepciune! iar Cite?ul spune Prochimenul Apostolului, şi apoi Însuşi Apostolul de la Fapte: CuvÎntul cel dintşi am f?cut… Punem Evanghelia de la Ioan: La Început era CuvÎntul…, iar dup? aceasta punem Troparele: Pomene?te-ne pe noi Doamne…, Ceat? Îngereasc?…, cu Stihul: Apropiaşi-v? către DÎnsul… şi iar?şi se cÎnt? Ceat? Îngereasc?…, Slav?…: Ceata Sfinţilor Îngeri…, şi acum…: Cred Într-unul Dumnezeu… Apoi Rug?ciunea: Sl?be?te, las?, iart?… Iar dup? Tat?l nostru… punem Condacul: De Te-ai şi pogor?t În mormÎnt…, Slav?… şi acum… a N?sc?toarei: Ceea ce e?ti Sfinţit L?ca? Dumnezeiesc al Celui PreaÎnalt…, Doamne miluie?te… (de 40 de ori), apoi: Unul SfÎnt Unul Domn Iisus Hristos Întru slava lui Dumnezeu Tat?l. Amin! Dup? aceea În loc de: Fie numele Domnului binecuvÎntat…, punem: Hristos a Înviat…! (de trei ori), apoi Psalmul 33: BinecuvÎntat e Domnul În toat? vremea…, cu sf?rşitul: Nu se vor lipsi de tot binele… Apoi se face Otpustul şi ieşim la mas?.

                ÎnSEMNARE: Se cuvine s? ?tim: cum se cÎnt? Molevnicul În SfÎnta zi a Pa?telui

                Preotul zice: BinecuvÎntat este Dumnezeul nostru…, iar noi r?spundem: Amin! Apoi Preotul cÎnt? Hristos a Înviat…! (de trei ori), dup? care stranele cÎnt? iar?şi Hristos a Înviat…! (de trei ori), dup? cum s-a ar?tat mai sus la rÎnduiala Utreniei. Dup? Slav?… şi acum… Preotul zice: Hristos a Înviat din morşi cu moarte pe moarte c?lcÎnd ,iar noi r?spundem: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le. Apoi Slav?… şi acum… Ipacoiul: Venit-au mai Înainte de diminea??…, iar de voie?ti s? adaugi Canonul vreunui SfÎnt, atunci zi mai Înainte Troparul SfÎntului (o dat?), Slav?…  şi acum…: Venit-au mai Înainte de diminea??… Dup? aceea punem Canonul Pa?telui cu Irmosul, pe ?ase, cu Stihul: Hristos a Înviat!  şi Canonul SfÎntului, dac? este, cu Irmosul, pe patru. Dup? CÎntarea a treia şi a ?asea punem Catavasia: MÎntuie?te-ne pe noi din nevoi…, iar dup? CÎntarea a ?asea punem Condacul şi Icosul Pa?telui, apoi Prochimenul glas 8: Aceasta este ziua pe care a f?cut-o Domnul…, cu Stihul: M?rturisişi-v? Domnului, c? este bun…, dup? care punem Prochimenul SfÎntului. Punem Evanghelia de la Luca, dup? aceea Evanghelia SfÎntului. La CÎntarea a noua În locul CÎnt?rii: Cuvine-se s? te fericim… zicem Irmosul: Lumineaz?-te, Lumineaz?-te noule Ierusalime…, apoi Hristos a Înviat…! (de trei ori), iar dup? aceea Ipacoiul: Venit-au mai Înainte de diminea??…, Slav?… Troparul SfÎntului, şi acum… Condacul Praznicului: De Te-ai şi pogor?t În mormÎnt… Apoi Ectenia:  Miluie?te-ne pe noi Dumnezeule…, dup? care Preotul zice: În?elepciune! , iar noi r?spundem: Hristos a Înviat! (de trei ori), apoi Preotul, În loc de Slav? şie Dumnezeul nostru… spune: Hristos a Înviat din morşi cu moartea pe moarte c?lcÎnd, şi noi r?spundem: şi celor din morminte via?? d?ruindu-le. Apoi se face Otpustul, cu SfÎnta Cruce, şi se zice a?a: Hristos a Înviat din morşi… şi celelalte dup? cum s-a ar?tat mai Înainte la sf?rşitul Utreniei, dup? aceea Preotul zice cu glas mare: Hristos a Înviat! (de trei ori) iar noi r?spundem de fiecare dat?: Adev?rat a Înviat! tot (de trei ori) şi iar?şi cÎnt?m Hristos a Înviat…! (de trei ori), apoi Doamne miluie?te… tot (de trei ori), cu cÎntare dulce, Slav?… şi acum… BinecuvÎnteaz? P?rinte!  şi urmeaz? Otpustul Slujbei.


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.