versiunea moldoveneasca русская версия


Cine-i omul fericit?

Cine-i omul fericit?

28 февраля 2017

Auzit-am că, pe vremuri, Dumnezeu ar fi dorit Ca să afle, printr-un înger, Dacă omu-i fericit! Merse îngerul pe cale Lumea-ntreagă colindând, Când la deal şi când la vale, Pe creştini tot întrebând  

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

24 февраля 2017

Marți, 21 februarie 2017, în incinta centrului eparhial din Bălți a avut loc înmânarea veșmintelor noi pentru 25 de preoți din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Acest dar a fost oferit de primarul municipiului Bălți și președintele Partidul Nostru – domnul Renato Usatîi. Din partea administrației municipale a participat la eveniment domnul vice-primar Igor Șeremet, care a menționat prin acest gest echipa administrativă a primăriei și-a exprimat solidaritatea cu slujitorii Bisericii.  

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

23 февраля 2017

Începând de luni, 27 februarie 2017, prima zi a postului mare, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți vor fi expuse pentru închinare fragmente de moaște ale SFÂNTULUI IERARH LUCA AL CRIMEII, SFÂNTULUI MARE MUCENIC PANTELIMON, SFINTEI FERICITE MATROANA. Vă îndemnăm, iubiți credincioși, să folosiți această ocazie pentru a vă închina și ruga înaintea acestor sfinți bineplăcuți lui Dumnezeu. Zilnic se vor citi acatiste și moleben în fața acestor sfințenii, care se... 

Care este sensul vieții?

Care este sensul vieții?

22 февраля 2017

Din motive religioase, toate culturile mondiale pot fi împărțite în două curente: soteriologice și hedoniste. 1.„Soteriologice” (din grecescul soteria — mântuire), care sunt în căutarea mântuirii ca sensul ultim al vieții umane. Aceștia cred că de cealaltă parte a pragului morții este viață, iar menirea vieții acesteia de acum este exprimată prin cuvintele lui Socrate „o pregătire pentru moarte”… 2.„Hedoniste”  

Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Interviu cu Prea Sfinţitul Marchel

Motto: Cel, ce sluje?te lui Dumnezeu trebuie s? fie gata de ispit? (Sir.2,1)
Pe finalul sarbatorilor de iarna am discutat cu Episcopul de Bălţi şi Făleşti despre problemele care marcheaz? şi divizeaz? societatea: sarbatorirea Craciunului pe stil vechi si pe stil nou, legea anti-discriminare si legalizarea islamului. Care este rolul Bisericii intr-un stat laic si cum ar trebui s? se implice preotul În via?a comunit?şii aflati in interviul care urmeaza.
Cum este v?zut? de Biseric? aceast? dualitate care exista acum in societate, cÎnd S?rb?toarea Na?terii Domnului, Cr?ciunul, este celebrat de doua ori de un num?r tot mai mare de familii?
Întruparea Domnului nostru Iisus Hristos – eveniment de extrem? importan?? pentru Întreaga lume dar deosebit pentru cre?tini, se celebreaz? din cele mai vechi timpuri, chiar din secolul Întşi. Aceast? s?rb?toare (de altfel ca şi multele altele) mobilizeaz? cre?tinul la efort at?t fizic c?t şi moral pentru a deveni mai bun, mai omenos, mai Îng?duitor la mÎnie, mai receptiv la nevoile altora, şi, prin urmare, dac? pr?znuirea acestei s?rb?tori este o slujb? (un sacrificiu, un efort…) Închinat lui Dumnezeu, apoi s? ?tişi c? ispita va veni neap?rat şi chiar a şi venit, ?mp?rşind lumea, (dualitatea despre care vorbişi).
Cel, ce sluje?te lui Dumnezeu trebuie s? fie gata de ispit?.
Cunoscut este faptul c? la Vifleem, unde s-a n?scut Hristos, În ziua na?terei lui (În conformitate cu calendarul vechi, iulian) În noaptea s?rb?torii apare pe cer o stea. Acest fenomen se repet? o singur? odat? În an, la na?terea Domnului. Sfinţii p?rinşi şi Înv???tori ai bisericii spun c?, aceasta este steaua care a condus cÎndva magii de la r?s?rit spre pe?tera unde s-a n?scut Hristos. SfÎnta Biseric? se roag?, pledeaz?, Îndeamn? credincioşii sşi la unitate, cerÎndu-I Bunului nostru Dumnezeu s? ne lumineze calea spre mÎntuire, a?a, cum a luminat-o pe a magilor – Închin?tori În noaptea Na?terei Fiului S?u.
Fr?mÎnt?ri şi discuşii În societate În jurul stilului calendaristic apar În preajma s?rb?torilor de iarn?, inima c?rora este s?rb?toarea Na?terii Domnului. Toate acestea, spre regretul nostru, se datoreaz? s?rb?torii Începutului noului an, eveniment civil care n-are tangen?? cu Sf. Scriptur? şi nici cu Tradişia Bisericeasc?, şi care totdeauna cade În postul Na?terii Domnului. Dup? obiceiul lumesc la Începutul noului an se Întind mese bogate, se face veselie mare şi toate acestea contravin cu Înv???tura Bisericii despre post.
Sunt sigur c? aceasta situaşie debusoleaz? pe cei slabi În credin??, cum suntem noi – o bună parte din societate. Vreau, Îns?, s? ?tie toşi c? s?rb?toarea Na?terii Domnului, eveniment sfÎnt şi veÎnic, În nici Într-un caz nu poate fi pus În dependen?? de s?rb?toarea Începutului noului an, eveniment civil care se poate schimba (cum a fost cÎndva, s?rb?torindu-se la 1 martie) la hot?r?rea mai marilor acestei lumi.
Cred c? ne-ar sta bine s? consemn?m Începutul noului an cu bucate de post, cu mai puşin? veselie, adic? mai cre?tine?te şi, cred eu, aceasta ar contribui la con?tientizarea valorilor cre?tine, veÎnice care nicidecum nu pot fi puse În dependen?? de cele civile, trec?toare.
In ultimul timp Biserica şi-a exprimat de mai multe ori nemulţumirea fa?? de deciziile Guvernului. De ce se Înt?mpl? acest lucru?
Exist? În lumea asta valori peste care nu se poate de p?şit, În fa?a c?rora se Înmoaie chiar şi cea mai Înpietrit? inim?. Aceste valori le calific?m drept sfinte şi nu numai pentru c? au ob?rşie cre?tineasc?, dumnezeiasc? dar şi pentru c? au fost strict respectate de p?rinşii, de buneii no?tri la care şinem mult, — dac? nu chiar toşi, atunci cel puşin majoritatea cov?rşitoare a societ?şii. Dup? cum se vede unii din guvernanşii no?tri nu prea şin cont de aceasta axiom? şi irosesc În z?dar tezaurul duhovnicesc – naşional de parc? n-ar fi cimentat de evlavia şi credin?a Înaintaşilor no?tri (inclusiv p?rinşii şi buneii lor).

Familia sÎn?toas? – n?sc?toare de copii, dintotdeauna a fost piatra de temelie a societ?şii sÎn?toase. Ast?zi, Îns?, guvernanşii no?tri o afecteaz? st?ruitor prin promovarea legii antidiscriminare.
De veacuri pămîntul şi poporul nostru cre?tinesc au fost incompatibili cu p?gÎnitatea. Ast?zi guvernanşii no?tri pun, prin legile adoptate de ei, pagÎnitatea În capul mesei. O astfel de at?rnare către cele sfinte, către tradişia pămîntului şi poporului nostru, a Însemnat guvernarea noastr? cu pecetea anticre?tineasc?.
SfÎnta Biseric?, În datoria careia st? obligaşiunea p?str?rii valorilor morale şi cre?tine?ti, ?şi ridic? vocea ?mpotriva f?r?delegilor. A?a a fost, a?a va fi.
Aşi putea sa ne spuneşi cum se ?mp?c? nemulţumirea Mitropoliei legata de mai multe intenşii sau chiar decizii ale guvernului cu statutul de stat laic al Republicii Moldova?
Cum poate fi şi cum trebuie În?eleas? şi interpretat? laicitatea statului, populaşia c?ruia 99,9 % este religioas? (În cazul Republicii Moldova trebuie de spus nu religioas?, dar cre?tin?)?!
În cazul nostru concepşia laicit?şii statului poate fi interpretat? În diversiune de diferite persoane, În dependen?? de scopul urm?rit. Cert, Îns?, este faptul c? toate p?rerile care trateaz? aceast? noşiune, Într-o m?sur? sau alta vor afecta una şi aceeaşi persoan? care este În acelaşi timp şi enoria? al Sfintei Biserici şi cet??ean al statului laic.
TinÎnd cont c? statul Republica Moldova conform legislaşiei În vigoare este declarat drept stat laic, Mitropolia Moldovei nu are şi nici nu poate avea nemultumiri la acest capitol. Alta, Îns? este p?rerea la capitolul respect?rii dreptului exprim?rii libere a convingerilor ideologice a cet??enilor statului care sunt totodat? şi cre?tinii ce constituie credincioşii obl?duişi de Biserica noastr?.
În acest sens noi nu o singur? dat? ne-am ridicat vocea În ap?rarea dreptului majorit?şii cov?rşitoare a cet??enilor cre?tini din Republicii Moldova şi o vom mai face-o at?t, c?t va fi nevoie.
În societatea moldoveneasc?, deşi e pestri?at?, se contureaz? totuşi foarte pronun?at p?rerea sau Înclinaşia majorit?şii cov?rşitoare În ceea ce prive?te p?strarea şi cultivarea valorilor morale şi cre?tine?ti. Sunt convins c? toşi, de la vl?dic? pÎn? la opinc?, avem datoria s? şinem cont de aceasta. În cazul cÎnd instituşile statului adopt? legi, hot?r?ri, decizii care afecteaz? morala cre?tineasc?, la straja c?reia st? SfÎnta B?seric?, noi ne vom face v?dit? p?rerea.
În dezbaterile legate de legalizarea islamului În Moldova am auzit mai multe voci care imputau Mitropoliei Moldovei pasivitate În lucru cu enoriaşii, indiferen?? fa?? de problemele acestora şi neimplicare În via?a comunit?şii pentru dep?şirea unor nevoi individuale. C?t de justificate sunt aceste observaşii?
Mitropolia Moldovei este un colectiv mare de oameni, num?rul c?rora ajunge la c?teva milioane. Num?rul preoşilor care deservesc enoriaşii este de circa 1500. Între preoşi şi p?storişii lor este o conlucrare, pe alocuri fructuoas?, cum ar fi domeniul irurgiilor, pe alocuri Îns?, — las? de dorit. Cele din urm? bÎnuieli se refer? la domeniul catehiz?rii Încep?torilor cre?tini.
Multe parohii acord? asisten?? caselor de copii, penitenciarelor, familiilor vulnerabile, b?trÎnilor, copiilor abandonaşi etc. În m?sura posibilit?şilor. În conformitate cu Înv???tura Evanghelic? nu se face publicitate actelor de caritate, pentru c? zice Domnul: — «ce face dreapta, s? nu ?tie stÎnga».
Învinuirile care ni se atribuiesc, eu le consider prilej de mobilizare şi le g?sesc (este p?rerea mea) Întemeiate, m?car pentru c?, ?mi doresc ceva mai mult, mai bun, mai frumos, ceea ce e şi firesc. Aceast? dorin?? trebue s? porneasc? de la ceva, fie chiar şi de la mustr?ri, de la Învinuiri. Las? Înc? de dorit mult activitatea unor preoşi la capitolul informarea credincioşilor. M? refer la procesul de islamizare a ??rii noastre care este cre?tin? din mitras, de la Începuturi. Chiar dac? cunoa?tem dificult?şile prin care trec mai multe ??ri cre?tine, cet??enii c?rora a ?mbr?şi?at pasivitatea cÎnd au demarat procesul de islamizare, a ??rii lor (cel mai proasp?t caz – Serbia) noi, o bună parte din preoşi dar şi cre?tini de rÎnd, st?m indiferenşi, de parc? islamizarea societ?şii nu ne afecteaz? cu nimic.

Tot a?a stau lucrurile şi la capitolul – legea antidiscriminare care şi ea, ca şi islamizarea ??rii, vine s? ne p?gubeasc? sufletul. Iat? aici, noi, slujitorii bisericii şi zeloşii cre?tini, avem Înc? multe de f?cut. şi Înc? nu e t?rziu, se mai poate Înc? de salvat şi ?ara, şi sufletul cre?tinului. Iat? aici, cred eu, şi Biserica, şi societatea trebuie s? fie mai hot?r?toare În decizii şi acşiuni.
Da, c?t pe ce s? uit, c?t prive?te legea antidiscriminare, apoi s? ?tie toat? lumea c?, noi, Biserica Ortodox? din Moldova, o g?sim bună, ba chiar foarte bună. Multe p?turi din societatea noastr? tocmai au nevoie de protejare. Nu cred c? printre cei nenorocişi care merit? mai mult? grij? şi atenşie din partea statului şi societ?şii, dar de care tocmai sunt lipsişi, ar trebui s? se numere şi homosexualii, chiar dac? şi ei sunt nenorocişi de apuc?turile lor nefire?ti. Biserica nu-i condamn? pe ei, Biserica condamn? p?catul practicat de ei, şi care, dac? nu-l oprim la timp, neap?rat va molipsi pe mulşi.
Cum se implic? de fapt şi cum ar trebui s? se implice preotul În via?a comunit?şii şi a enoriaşilor?
Preotul, de altfel ca şi SfÎnta Biseric?, are misiunea şi datoria sfÎnt? – de a predica În popor CuvÎntul lui Dumnezeu. At?t timp, c?t SfÎnta Biseric? ?şi onoreaz? aceast? obligaşiune, Ea este Biserica lui Hristos. At?t timp, c?t preotul ?şi onoreaz? sfÎnta datorie, şi el, la rÎndul s?u, este slujitor al Bisericii lui Hristos. Eschivarea at?t a Bisericii, c?t şi a preotului, de la datoria fundamental?, Înseamn? Înstrşinare de Hristos.
C?t prive?te relaţiile de serviciu ale preotului cu p?storişii sşi, apoi s? ?tişi c? ele reies din datoria lui de baz?. AcşionÎnd În temeiul Înv???turii Cre?tine?ti, el e dator s?-şi Îndrepte p?storişii pe calea trşirii cre?tine?ti, abaterea de la care provoac? multe nenorociri şi necazuri. El trebuie s? şin? controlul asupra st?rii sufletului fiec?rui enoria?, şi la solicitare, s? intervin? duhovnice?te, s? intervin? pe m?sur?. Preotul trebuie s? fie factorul ?mp?ciuitor Între enoriaşi şi veghetor al moralit?şii lor. Dup? posibilit?şi acord? ajutor nevoiaşilor. Face rug?ciuni pentru popor, pentru st?pÎnire, pentru ?ar?. Atenşie deosebit? acord? În rug?ciune celor bolnavi, celor din nevoi, celor din c?l?torii ?.a.
Discursul dvs. de la Congresul civic a trezit reacşii contradictorii, inclusiv in rÎndul colegilor, reacşii pe care nu cred ca nu le-aşi anticipat. De ce totuşi aşi decis sa va implicaşi?
C?t prive?te lipsa unei pareri unice Între colegi mei — aceasta, dup? mine, este cea mai mare tragedie a Bisericii Ortodoxe din Moldova. Lipsa de unitate În gÎndire şi acşiuni d? na?tere diferitor p?reri şi chiar divergen?elor. şi aceasta se Înt?mpl? pentru c? unii sunt angajaşi, alţii nu au Îndr?zneal? s? se expun?, iar altora nu li se permite. Comportamentul fiec?ruia, la fel şi pasivitatea, mai ales În momente decisive, r?mÎne pe con?tiin?a proprie.
Eu am hot?r?t s?-mi fac v?dit? Îngrijorarea În fa?a oamenilor adunaşi la Congresul civic, avÎnd totala susşinere a preoşilor din Bălţi, pentru a l?rgi spectrul persoanelor informate despre pericolul ce ne a?teapt?. Pentru c?, guvern?rile vin şi slava Domnului, se duc, dar consecin?ele hot?r?rilor lor, mai ales a celor proaste, anticre?tine?ti, r?mÎn povar? grea peste Întreaga societate. Guvernarea actual? şi-a asumat deja osÎnda istoriei, islamizÎnd ?ara noastr? cre?tin?, şi acum avanseaz? În r?t?cire, pentru c? vor s? o sodomizeze. Eu sunt gata s?-mi ridic vocea Întru oprirea acestor f?r?delegi la orişicare adunare de oameni. Indiferent de cine a fost convocat?. Sunt sigur c? adev?ratul slujitor trebuie s? bat? alarma mai ales cÎnd se face atentat la sufletul cre?tinului şi la valorile morale.
Sursa: allmoldova. Reporter: Ion Toma

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.