versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica învierii fiicei lui Iair.

Duminica învierii fiicei lui Iair.

18 ноября 2017

Evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Iair, conducătorul sinagogii din Capernaum, a cărui fiică, în vârstă de 12 ani, se îmbolnăvise. Încrezător în darul supranatural al lui Iisus din Nazaret, Îl roagă să-l ajute. Domnul, receptiv la durerea tatălui, intervine în grabă, redând viaţa fiicei sale, care între timp murise.De la căderea strămoşilor noştri în păcat „nimeni nu poate să scape de la moarte, nici să plătească lui Dumnezeu preţ de răscumpărare” (Ps. 48, 7). De aceea, noi trebuie să fim totdeauna pregătiţi pentru ziua morţii noastre,  

Îngerul și ceapa

Îngerul și ceapa

10 ноября 2017

În Frații Karamazov este o istorioară populară despre o femeie în vârstă care nu trăia în chip plăcut lui Dumnezeu și de aceea după moarte a ajuns într-un lac de foc. Îngerul ei păzitor se străduia să facă tot ce putea ca să o ajute. Dar singura faptă bună pe care își amintea că o făcuse această femeie, era faptul că dăduse cândva o ceapă din grădină unei cerșetoare.  

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

9 ноября 2017

Miercuri, 8 noiembrie 2017 pomenirea sfântului mare mucenic Dimitrie a fost o sărbătoare deosebită pentru comunitățile care își serbează hramul. Cu această ocazie felicităm toți omagiaţii care poartă frumosul nume al sfântului Dimitrie, dar mai ales creştinii şi preoţii din eparhia noastră, care au ca hram  

Ce este iadul?

Ce este iadul?

4 ноября 2017

“…. ca să nu vină şi ei în acest loc de chin” (Luca 16,28). EXISTĂ O ALTĂ LUME? Iată, iubiţii mei, uriaşa întrebare pe care o pune astăzi Sfânta Evanghelie. M-am dus odată într-un sat şi acolo m-au întrebat: Cine a venit din lumea cealaltă? Oare a înviat cineva, ca să ne spună ce se întâmplă dincolo?… Dar ce credeţi, cei care cer să vadă un mort înviind, şi dacă acesta va învia, îl vor crede? Mă îndoiesc. Nu neg faptul că nu este o mică dovadă învierea unui mort. Dar există alta şi mai puternică. Şi mii de morţi să învieze din mormânt, nu... 

De ce botezăm pruncii?

De ce botezăm pruncii?

3 ноября 2017

Unii obiectează cu întrebarea “Cum poate un prunc sa creada si sa se boteze ?” Sigur ca la prima vedere, expresii ca “pocaieste-te si boteaza-te”, sau “crede si boteaza-te” pot da impresia ca numai adultii se pot boteza. Greseala acestui mod de a gandi nu consta în faptul ca un adult trebuie sa creada inainte de a se boteza, ci în aplicarea în cazul pruncilor unei porunci adresata adultilor. Biblia nu a fost scrisa pentru prunci, ei fiind în grija parintilor, care pot auzi, întelege si crede. În plus, mai trebuie facuta o distinctie importanta între botezul copilului si cel... 

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

31 октября 2017

Marți, 31 octombrie 2017, când facem pomenirea sfântului Apostol și Evanghelist Luca, Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, alături de un sobor impunător de preoți a liturghisit în biserica Înălțarea Domnului din satul Rădoaia, raionul Sîngerei. De la mic la mare s-au bucurat de sărbătoare, sfîntul locaș devenind neîncăpător. După sfânta Liturghie a urmat Te-deum de mulțumire, pentru binefacerile primite de la Dumnezeu. În semn de recunoștință din partea Chiriarhului  

Evanghelia semănătorului

Evanghelia semănătorului

28 октября 2017

De ce ia diavolul sămânţa din inimile oamenilor? O spune Domnul: „Ca nu cumva, crezând, să se mântuiască”. Se vede preabine de aici că, credinţa în cuvântul lui Dumnezeu e temeiul şi rădăcina mântuirii noastre. Cine nu păstrează cuvântul lui Dumnezeu — şi nimic altceva decât cuvântul lui Dumnezeu — în inima sa, nu poate să se mântuiască. Asupra inimii neîncălzite de cuvântul lui Dumnezeu stă la pândă diavolul, ca să fure. Fericit cel ce păstrează cuvântul lui Dumnezeu în inima sa ca pe bunul cel mai de preţ, nelăsând nici oameni, nici demoni să calce... 

Hramul bisericii din Măgureanca

Hramul bisericii din Măgureanca

27 октября 2017

Parohia ortodoxă din s.Măgureanca, r.Fălești își sărbătoreşte astăzi hramul cinstind-o pe Sfânta Cuvioasă Parascheva. Toate sărbătorile sunt importante, dar sărbătoarea Sfintei Parascheva ași dori să fie mai mult în atenţia şi în sufletul poporului nostru dreptcredincios. Şi aceasta datorită faptului că sfintele ei moaşte de mai bine de 300 de ani onorează pământul acesta binecuvântat de Dumnezeu şi întărește credința în sufletele tuturor celor ce cu fruntea plecată pe marginea raclei ei îi cer ajutorul.  

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

19 октября 2017

«Dumnezeu se înțelege mai ușor cu copiii mici, că cei mici au suflet mai încăpător. La oamenii mari e o înghesuială de rele că nici n-ai unde să stai.» (10 ani) «Călugării nu sunt așa de vorbăreți pentru că dacă îl lasă pe Dumnezeu să le vorbească toată ziua, ei s-au obișnuit să tacă mult, ca să-L asculte, că nu pot să-L întrerupă tocmai pe Dumnezeu.» (8 ani)  

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

Duminica iert?rii, a izgonirii lui Adam din rai, a l?satului sec de brÎnz?

Poste?te pentru c? ai greşit;
poste?te ca s? nu mai p?c?tuie?ti;
poste?te ca s? c??tigi tot binele;
poste?te ca s? nu pierzi nimic din ceea ce tu ai reuşit s? c??tigi.”
(Sf. Ioan Gur? de Aur)
                                                    Postul

 
Premerg?tor s?rb?torilor mari, Biserica Ortodox? ne ofer? din nou prilej de a ne Înnoi via?a duhovniceasc? prin post şi rug?ciune. Ea preg?te?te pe fiii sşi duhovnice?ti pentru o via?? curat?, plin? de dragoste ?i de fapte alese. În felul acesta, cre?tinii sunt Îndrumaşi la rug?ciune st?ruitoare, la post ?i la cercetarea slujbelor divine, ca În a?a mod s? fie Îndep?rtate ispitele, gÎndurile rele, mulşimea patimilor care distrug demnitatea omului, creat? dup? chipul ?i asemÎnarea lui Dumnezeu şi ca-n final s? poat?  Înt?mpina dup? cuviin?? Înfrico?atele Patimi a lui Hristos, iar apoi s? se ridice din mormÎntul p?catului odat? cu sl?vita Înviere a Domnului. Pentru Înt?mpinarea Întru cur??enie sufleteasc? a S?rb?torii S?rb?torilor, a Învierii Domnului, Biserica ne pune la dispozişie „Postul cel  Mare”.
Prin post se În?elege o ÎnfrÎnare, În mod voluntar, de la anumite feluri de mÎncare,   lactate, carne şi de asemenea şi de la  b?uturi. Postul ?şi ia origine Înc? În gr?dina Edenului, odat? cu crearea omului. Dumnezeu, pentru a Înt?ri puterile suflete?ti a protop?rinşilor no?tri Adam şi Eva,  le Încearc? voin?a lor de ascultare prin porunca: ”s? nu mÎncaşi din pomul cuno?tin?ei binelui şi r?ului, c?ci În ziua În care veşi mÎnca, veşi muri” (Facere 2,17). Prin aceast? porunc?  Dumnezeu nu a vrut sl?birea, ci dobÎndirea omului şi Înt?rirea lui Întru des?v?rşire. Nerespectarea porucii de către Adam şi Eva a dus la consecin?e grave — pierderea ca rezultat a Raiului şi fericirii veÎnice. Pentru redobÎndirea vieşii veÎnice, refacerea şi ?mbunăt?şirea vieşii suflete?ti printr-o ÎnfÎnare a trupului şi reducerea hranei au optat profeşii Vechiului Testament. Avem ca exemplu pe Moise, marele profet care a postit timp de 40 de zile şi 40 de nopşi, pentru a primi cele 10 porunci,  (Ie?. 24,38 şi Deut 9,1-10), SfÎntul prooroc Ilie, proorocul Daniel şi cei trei tineri (Dan. 1).
Postul nu-şi piede din valoarea sa nici În Noul Testament fiind şinut de Sf. Ioan Botez?torul şi ucenicii sşi (Mt 9,14) şi chiar cap?t? o conotaşie deosibit? prin practicarea de Însuşi a lui Iisus Hristos. Înainte de a Începe activitatea Sa mesianic?, MÎntuitorul poste?te 40 de zile (Mt 4,2;Lc 4,2). Tot El ne arat? prin fapt? şi prin cuvÎnt cum este corect de-a posti (Mt. 6,16-18; Mc. 9,28). Posteau Sfinţii Apostoli şi ucenicii lor ( Fapte 13,2-3; 14,23; 2Cor. 6,5). Ei au fost cei care au rÎnduit postul pentru toşi cre?tinii de atunci, ca apoi marii Sfinţi P?rinşi ai Bisericii s? fixeze posturile a?a cum le avem pÎn? În prezent.
Unii dintre cre?tini se Întreab? dac? postul nu este ceva dep?şit, ceva prea greu de respectat, cÎnd lumea este Într-o criz? economic? generatoare de lipsuri materiale de tot felul, inclusiv cele de natur? alimentar?, iar la o alt? extrem? st? munca grea desfăşurată de mulşi?! R?spunsul la aceast? obiecţie se afl? În Înv???tura Bisericii cu privire la postul cel des?v?rşit, dar şi În practica medical?. Mulşi din noi, primim diete alimentare de la medici În vederea menşinerii sau refacerii sÎn?t?şii. Este u?or de constatat c? absolut toşi respect? aceste prescripşii medicale, dar, În acela? timp prescripşiile Bisericii cu privire la post li se par greu de Îndeplinit. De ce? R?spunsul ni-l d? chiar MÎntuitorul, cÎnd le spune Apostolilor c? n-au putut vindeca un copil bolnav lunatic, adus de tat?l s?u “din pricina puşinei lor credin?e” (Mt.17,20-21; Mc. 9,29).
Este important s? reşinem, c? postul  nu se m?rgine?te numai la oprirea mÎnc?rurilor de „dulce”, ci el se refer? În mod egal şi la via?a sufleteasc?. Se ?tie c? exist? o strÎns? leg?tura Între trup ?i suflet. Ca s? pui În ordine via?a sufleteasc?, trebuie s? pui În ordine ?i pe cea trupeasc?. Ca s? urmam lui Hristos, trebuie ,,s? umbl?m cuviincios ca ziua: nu În ospeşie şi beşii, nu În desfrÎn?ri şi fapte de ruşine, nu În ceart? şi În pizm?. ?mbr?caşi-v? În Domnul Hristos şi grija de trup s? nu o faceşi spre pofte!„ (Rom. 13,13-14). CÎnd omul sluje?te numai trupului, atunci via?a lui sufleteasc? sl?be?te tot mai mult şi – dup? cuvintele Apostulului – “pÎntecele este Dumnezeul lui” (Filip. 3,19). Din ?mbuibarea trupului şi În deosebi din beşie, izvor?sc p?catele cele mai grele. De aceea, Sf. Ap. Petru roag? pe cre?tini: “Iubişilor, v? Îndemn… s? v? ferişi de poftele cele trupe?ti, care se r?zboiesc ?mpotriva sufletului” (1Petru 2,11).
Postul cel adev?rat este Înstrşinarea de r?ut?şi, ÎnfrÎnarea limbii, lep?darea mÎniei, dep?rtarea de pofte, de clevetire, de minciuni şi de jur?mÎntul mincinos. Postul trebuie s? fie un mijloc de fortificare a voin?ei, de Înt?rire a celor slabi În credin??, de Îndreptare a celor r?t?cişi, de cşin??, de p?rere de r?u pentru faptele rele pe care le-am s?v?rşit, este legat de smerenie, de rug?ciune st?ruitoare, de iertarea semenilor no?tri. Postul este hrana sufletului. Dup? cum hrana trupeasc? Înt?re?te trupul, tot a?a şi postul face mai puternic sufletul, ?l face mai u?or, şi d? aripi, ?l face s? stea la În?lşime, s? se gÎndeasc? la cele de sus, s? se ridice mai presus de pl?cerile şi dulceşile acestei  vieşi. şi dup? cum cor?biile u?oare str?bat mai iute m?rile, iar dac? sunt Înc?rcate peste m?sur? se scufund?, tot a?a şi postul face mai u?oar? mintea şi o preg?te?te s? str?bat? cu u?urin?? oceanul aceste vieşi. O face s? Îndr?geasc? cerul şi pe cele din cer.
 Sf. Ioan Gur? de Aur zice: “Postişi? Ar?taşi-mi-o prin fapte. Cum? De vedeşi un s?rac, aveşi mil? de el; un du?man, ?mp?caşi-v? cu el; un prieten Înconjurat de un nume bun, nu-l invidiaşi; o femeie frumoas?, Întoarceşi privirea. Nu numai gura şi stomacul vostru s? posteasc?, ci şi ochiul, şi urechile, şi picioarele, şi mşinile voastre, şi toate m?dularele trupului vostru. Mşinile voastre s? posteasc? r?mÎnÎnd curate şi de r?pire şi de l?comie. Picioarele, nealergÎnd la priveli?ti ur?te şi În calea p?c?toşilor. Ochii, neprivind cu ispitire frumuseşile strşine… Gura trebuie s? posteasc? de sudalme şi de alte vorbiri ruşinoase”.
Astfel, dac? nu ajungem şi la un “post al sufletului” cel al mÎnc?rii nu mai are nici o valoare. Postul nu trebuie s? fie prilej de Întristare, ci dimpotriv? de bucurie duhovniceasc?, ?tiind c? prin el facem În trupul nostru un loca? al lui Dumnezeu, pentru c? prin el ajungem la Înviere. Postul trebuie privit nu ca un regim alimentar, deşi include şi aceast? latur?, ci ca o ac?iune bazat? pe credin?? adev?rat? şi con?tient?, dar mai ales pe o dragoste des?v?rşit?!

 Protodiacon Gheorghe Saracu?a,
clericul catedralei «Sf. Nicolae», mun. Bălţi.

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.