versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Duminica iert?rii, a izgonirii lui Adam din rai, a l?satului sec de brÎnz?

Poste?te pentru c? ai greşit;
poste?te ca s? nu mai p?c?tuie?ti;
poste?te ca s? c??tigi tot binele;
poste?te ca s? nu pierzi nimic din ceea ce tu ai reuşit s? c??tigi.”
(Sf. Ioan Gur? de Aur)
                                                    Postul

 
Premerg?tor s?rb?torilor mari, Biserica Ortodox? ne ofer? din nou prilej de a ne Înnoi via?a duhovniceasc? prin post şi rug?ciune. Ea preg?te?te pe fiii sşi duhovnice?ti pentru o via?? curat?, plin? de dragoste ?i de fapte alese. În felul acesta, cre?tinii sunt Îndrumaşi la rug?ciune st?ruitoare, la post ?i la cercetarea slujbelor divine, ca În a?a mod s? fie Îndep?rtate ispitele, gÎndurile rele, mulşimea patimilor care distrug demnitatea omului, creat? dup? chipul ?i asemÎnarea lui Dumnezeu şi ca-n final s? poat?  Înt?mpina dup? cuviin?? Înfrico?atele Patimi a lui Hristos, iar apoi s? se ridice din mormÎntul p?catului odat? cu sl?vita Înviere a Domnului. Pentru Înt?mpinarea Întru cur??enie sufleteasc? a S?rb?torii S?rb?torilor, a Învierii Domnului, Biserica ne pune la dispozişie „Postul cel  Mare”.
Prin post se În?elege o ÎnfrÎnare, În mod voluntar, de la anumite feluri de mÎncare,   lactate, carne şi de asemenea şi de la  b?uturi. Postul ?şi ia origine Înc? În gr?dina Edenului, odat? cu crearea omului. Dumnezeu, pentru a Înt?ri puterile suflete?ti a protop?rinşilor no?tri Adam şi Eva,  le Încearc? voin?a lor de ascultare prin porunca: ”s? nu mÎncaşi din pomul cuno?tin?ei binelui şi r?ului, c?ci În ziua În care veşi mÎnca, veşi muri” (Facere 2,17). Prin aceast? porunc?  Dumnezeu nu a vrut sl?birea, ci dobÎndirea omului şi Înt?rirea lui Întru des?v?rşire. Nerespectarea porucii de către Adam şi Eva a dus la consecin?e grave — pierderea ca rezultat a Raiului şi fericirii veÎnice. Pentru redobÎndirea vieşii veÎnice, refacerea şi ?mbunăt?şirea vieşii suflete?ti printr-o ÎnfÎnare a trupului şi reducerea hranei au optat profeşii Vechiului Testament. Avem ca exemplu pe Moise, marele profet care a postit timp de 40 de zile şi 40 de nopşi, pentru a primi cele 10 porunci,  (Ie?. 24,38 şi Deut 9,1-10), SfÎntul prooroc Ilie, proorocul Daniel şi cei trei tineri (Dan. 1).
Postul nu-şi piede din valoarea sa nici În Noul Testament fiind şinut de Sf. Ioan Botez?torul şi ucenicii sşi (Mt 9,14) şi chiar cap?t? o conotaşie deosibit? prin practicarea de Însuşi a lui Iisus Hristos. Înainte de a Începe activitatea Sa mesianic?, MÎntuitorul poste?te 40 de zile (Mt 4,2;Lc 4,2). Tot El ne arat? prin fapt? şi prin cuvÎnt cum este corect de-a posti (Mt. 6,16-18; Mc. 9,28). Posteau Sfinţii Apostoli şi ucenicii lor ( Fapte 13,2-3; 14,23; 2Cor. 6,5). Ei au fost cei care au rÎnduit postul pentru toşi cre?tinii de atunci, ca apoi marii Sfinţi P?rinşi ai Bisericii s? fixeze posturile a?a cum le avem pÎn? În prezent.
Unii dintre cre?tini se Întreab? dac? postul nu este ceva dep?şit, ceva prea greu de respectat, cÎnd lumea este Într-o criz? economic? generatoare de lipsuri materiale de tot felul, inclusiv cele de natur? alimentar?, iar la o alt? extrem? st? munca grea desfăşurată de mulşi?! R?spunsul la aceast? obiecţie se afl? În Înv???tura Bisericii cu privire la postul cel des?v?rşit, dar şi În practica medical?. Mulşi din noi, primim diete alimentare de la medici În vederea menşinerii sau refacerii sÎn?t?şii. Este u?or de constatat c? absolut toşi respect? aceste prescripşii medicale, dar, În acela? timp prescripşiile Bisericii cu privire la post li se par greu de Îndeplinit. De ce? R?spunsul ni-l d? chiar MÎntuitorul, cÎnd le spune Apostolilor c? n-au putut vindeca un copil bolnav lunatic, adus de tat?l s?u “din pricina puşinei lor credin?e” (Mt.17,20-21; Mc. 9,29).
Este important s? reşinem, c? postul  nu se m?rgine?te numai la oprirea mÎnc?rurilor de „dulce”, ci el se refer? În mod egal şi la via?a sufleteasc?. Se ?tie c? exist? o strÎns? leg?tura Între trup ?i suflet. Ca s? pui În ordine via?a sufleteasc?, trebuie s? pui În ordine ?i pe cea trupeasc?. Ca s? urmam lui Hristos, trebuie ,,s? umbl?m cuviincios ca ziua: nu În ospeşie şi beşii, nu În desfrÎn?ri şi fapte de ruşine, nu În ceart? şi În pizm?. ?mbr?caşi-v? În Domnul Hristos şi grija de trup s? nu o faceşi spre pofte!„ (Rom. 13,13-14). CÎnd omul sluje?te numai trupului, atunci via?a lui sufleteasc? sl?be?te tot mai mult şi – dup? cuvintele Apostulului – “pÎntecele este Dumnezeul lui” (Filip. 3,19). Din ?mbuibarea trupului şi În deosebi din beşie, izvor?sc p?catele cele mai grele. De aceea, Sf. Ap. Petru roag? pe cre?tini: “Iubişilor, v? Îndemn… s? v? ferişi de poftele cele trupe?ti, care se r?zboiesc ?mpotriva sufletului” (1Petru 2,11).
Postul cel adev?rat este Înstrşinarea de r?ut?şi, ÎnfrÎnarea limbii, lep?darea mÎniei, dep?rtarea de pofte, de clevetire, de minciuni şi de jur?mÎntul mincinos. Postul trebuie s? fie un mijloc de fortificare a voin?ei, de Înt?rire a celor slabi În credin??, de Îndreptare a celor r?t?cişi, de cşin??, de p?rere de r?u pentru faptele rele pe care le-am s?v?rşit, este legat de smerenie, de rug?ciune st?ruitoare, de iertarea semenilor no?tri. Postul este hrana sufletului. Dup? cum hrana trupeasc? Înt?re?te trupul, tot a?a şi postul face mai puternic sufletul, ?l face mai u?or, şi d? aripi, ?l face s? stea la În?lşime, s? se gÎndeasc? la cele de sus, s? se ridice mai presus de pl?cerile şi dulceşile acestei  vieşi. şi dup? cum cor?biile u?oare str?bat mai iute m?rile, iar dac? sunt Înc?rcate peste m?sur? se scufund?, tot a?a şi postul face mai u?oar? mintea şi o preg?te?te s? str?bat? cu u?urin?? oceanul aceste vieşi. O face s? Îndr?geasc? cerul şi pe cele din cer.
 Sf. Ioan Gur? de Aur zice: “Postişi? Ar?taşi-mi-o prin fapte. Cum? De vedeşi un s?rac, aveşi mil? de el; un du?man, ?mp?caşi-v? cu el; un prieten Înconjurat de un nume bun, nu-l invidiaşi; o femeie frumoas?, Întoarceşi privirea. Nu numai gura şi stomacul vostru s? posteasc?, ci şi ochiul, şi urechile, şi picioarele, şi mşinile voastre, şi toate m?dularele trupului vostru. Mşinile voastre s? posteasc? r?mÎnÎnd curate şi de r?pire şi de l?comie. Picioarele, nealergÎnd la priveli?ti ur?te şi În calea p?c?toşilor. Ochii, neprivind cu ispitire frumuseşile strşine… Gura trebuie s? posteasc? de sudalme şi de alte vorbiri ruşinoase”.
Astfel, dac? nu ajungem şi la un “post al sufletului” cel al mÎnc?rii nu mai are nici o valoare. Postul nu trebuie s? fie prilej de Întristare, ci dimpotriv? de bucurie duhovniceasc?, ?tiind c? prin el facem În trupul nostru un loca? al lui Dumnezeu, pentru c? prin el ajungem la Înviere. Postul trebuie privit nu ca un regim alimentar, deşi include şi aceast? latur?, ci ca o ac?iune bazat? pe credin?? adev?rat? şi con?tient?, dar mai ales pe o dragoste des?v?rşit?!

 Protodiacon Gheorghe Saracu?a,
clericul catedralei «Sf. Nicolae», mun. Bălţi.

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.