versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

A avut loc prima Întrunire a Comisiei Sinodale pentru problemele morale şi sociale

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În continuare Comisia s-a reunit În şedinţa de lucru În cadrul c?reia au fost stabilite direcşiile de activitate, mecanismele de implementare a deciziilor, fiind elucidate cele mai stringente probleme cu care se confrunt? societatea la momentul actual: justişia juvenil?, colectarea automatizat? a datelor personale şi identificarea for?at? a persoanelor fizice, etc.

LuÎnd În consideraşie faptul c? vineri, 22 iunie 2012, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat În prim? lectur? proiectul de Lege nr.901, prin care se modific? eviden?a persoanelor deşin?toare a Formularului nr.9 f?r? IDNP din motive religioase, În vederea obligativit?şii colect?rii automatizate a datelor personale şi În urma discuşiilor purtate pe marginea acestui subiect, Comisia a hot?r?t următoarele:

 

D E C I Z I A

Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale

În leg?tur? cu introducerea noilor tehnologii de identificare a persoanei

 

În lume activ se desf??oar? procesul globaliz?ri care schimb? radical nu doar via?a unui singur om, ci şi a structurilor interne a statelor. Sunt transpuse În via?? Convenşii şi documente internaşionale ce nu corespund intereselor statului şi cet??enilor lui. Se creeaz? o a?a-zis? societate informaşional?, În care omul nu doar este monitorizat, ci şi dirijat din exterior de sistemul electronic automatizat.

Pe parcursul unui şir de ani prin deciziile sale oficiale Biserica Ortodox? şi-a exprimat Îngrijor?rile vizavi de utilizarea noilor tehnologii.  Aceast? problem? a expus-o Înc?  Preafericitul Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii, Alexie al II-lea În cadrul sesiunii ordinare a Parlamentului Consiliului Europei (din 10.02.07, Strasbourg): „… Progresul tehnologic pune problema drepturilor omului Într-un mod nou. şi oamenii credincioşi ?şi au de spus cuvÎntul s?u În problemele ce şin de etica biologic?, codificarea electronic? şi alte domenii ce şin de dezvoltarea tehnologic?, care trezesc nelini?tea multor oameni. Omul trebuie s? r?mÎn? om – nu marf?, nu un element aflat sub controlul sistemelor electronice, nu un obiect pentru experimente, nu un organism semi-artificial. Iat? de ce ?tiin?a şi tehnologia nu poate fi separat? de aprecierea moral? a scopurilor şi rezultatelor lor finale…”

La Soborul Arhieresc din 2008 au fost adoptate „Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”. În compartimentul  „Drepturile cet??ene?ti şi politice” o deosebit? atenşie se acord? problemei acute care nelini?te?te milioane de cet??eni ortodocşi: introducerea tehnologiilor noi În via?a fiec?rui om pentru realizarea drepturilor sale legale, crearea unui sistem de eviden?? a datelor personale lipsit de alternativ? şi stabilirea unui control total asupra personalit?şii, care include şi via?a duhovniceasc? a omului. „Via?a personal?, concepşia de via?? şi voin?a oamenilor nu pot fi obiecte de control total.Pentru societate sunt periculoase manipul?rile efectuate de anumite structuri statale, for?e politice, elite economice şi informaşionale cu alegerea f?cut? de oameni şi cu con?tiin?a acestora.Este inadmisibil? colectarea, concentrarea şi utilizarea informaşiei despre orice latur? a vieşii oamenilor f?r? acordul lor. Metodele colect?rii şi prelucr?rii informaşiei despre oameni nu trebuie s? Înjoseasc? demnitatea uman?, s? limiteze libertatea şi s?-l transforme pe om din subiect al relaţiilor sociale În obiect de dirijare mecanic?.

şi mai periculoas? pentru libertatea omului va fi introducerea mijloacelor tehnice care-l vor Însoşi permanent sau vor fi de neseparat de corpul lui, dac? vor putea fi utilizate pentru controlul asupra personalit?şii şi dirij?rii ei” (Partea a IV. 7.  „ Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”)

Soborul şi-a manifestat Îngrijorarea pentru faptul, c? „ sub pretextul ap?r?rii drepturilor omului de fapt se realizeaz? concepşii care sunt În contradicşie total? cu Înv???tura cre?tin?. Cre?tinii se pomenesc În a?a condişii, cÎnd structurile statale şi ob?te?ti şi pot impune, şi deseori deja chiar şi impun s? gÎndeasc? şi s? acşioneze contrar poruncilor Dumnezeieşti, ceea ce ?mpiedic? principalul scop al vieşii omene?ti – eliberarea de p?cat şi mÎntuirea sufletului”.

Astfel, constatam:

1. Procesul construirii societ?şii  informaşionale si guvernelor electronice poate fi obiectiv estimat doar În lumina Înv???turii CuvÎntului lui Dumnezeu. Cuviosul Iustin (Popovici) scrie: „… Lumea se schimb?, dar nu se schimb? Biserica; nu se schimb? veÎnicul şi Dumnezeiescul ei Adev?r, veÎnica Dumnezeiasca ei Dreptate, veÎnica Dumnezeiasca ei Evanghelie, veÎnicele Dumnezeieştile ei mijloace de mÎntuire a credincioşilor. Ele nu se schimb?, fiindc? nu se schimb? Domnul nostru Iisus Hristos… Prin Biseric? veÎnicia exist? În timp. Pentru ca timpul prin ea s? se sfin?easc?, s? se Înnoiasc?, s? se uneasc? cu veÎnicia şi s? se orienteze spre ea. Nu ea trebuie s? se orienteze spre timp sau duhului vremii, ci vremea trebuie s? se ghideze dup? ea fiind VeÎnic? şi duhul vremii trebuie s? i se supun? ei, ca celei purt?toarei de duhul VeÎniciei… Fiindc? ea – Întotdeauna este Dumnezeiasc?, Întotdeauna SfÎnt?, Întotdeauna Apostoleasc?; Întotdeauna Soborniceasc?, şi de aceea niciodat? nu trebuie de jertfit cu cele VeÎnice pentru cele vremelnice, cu cele Dumnezeieşti pentru cele omene?ti, cu cele Cere?ti pentru cele pămînte?ti…”

SfÎntul Ioan Gur? de Aur ne Înva??: „CÎnd vei auzi: „d? cezarului ce-i a cezarului”, s? În?elegi aici doar ceea ce nici Într-un mod nu d?uneaz? evlaviei, deoarece tot ce d?uneaz? bunei-cuviin?e şi evlaviei, nu mai este un tribut pl?tit cezarului, ci este tribut şi dijm? date diavolului”.

2. Ast?zi globalizarea deja a cuprins majoritatea ??rilor lumii. Semnele, totalitatea şi direcşia acestor procese pot fi calificate ca premize pentru acceptarea şi primirea simbolisticii şi Însc?un?rii lui antihrist, ceea ce este imposibil f?r? disparişia statelor naşionale, privarea libert?şii şi identit?şii, at?t a popoarelor, c?t şi a unui om În parte.

3.  Facem trimitere la Hot?r?rea Soborului Arhieresc a Bisericii Ortodoxe Ruse din 2011 despre atitudinea vizavi de identificarea cifrica prin atribuirea codurilor de identificare persoanelor fizice (p. 45).

4.  Consider?m, c? identificatorul cifric, ca metod? de identificare automatizata, permite realizarea controlului total asupra omului f?r? acceptul lui, limitarea libert?şii acestuia, transformarea omului din subiect al relaţiilor sociale În obiect de diriguire automat?.

5. Consideram inacceptabile utilizarea datelor biometrice ale omului, În scopul identific?rii lui, implantarea dispozitivilor de identificare micro- şi nanoelectronice În corpul şi creierul omului, imprimarea oric?ror Însemne pe corpul lui, indiferent de sistemul de colectare şi prelucrare a datelor personale.

6.  Consider?m inacceptabil? introducerea şi realizarea În Republica Moldova a tratatelor şi acordurilor internaşionale care contravin tradişiei şi valorilor naşionale a populaşiei b??tina?e.

 

Membrii Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale:

1. Prot. Petru CIUNCIUC

2. Prot. Ioan CALM?C

3. Eg. PAFNUTIE (Popa)

4. Pr. Samuil BACARJI

5. Serghei BLÎnDU

6. Vladimir T?TIC

7. Veaceslav PÎnZARI

8. Serghei DRAGOMAN

9. Gheorghe AVORNIC

10. Elena B?TC?

sursa: mitropolia.md


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.