versiunea moldoveneasca русская версия


Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

3 февраля 2017

Începînd cu Duminica Vameşului şi a Fariseului pînă în Sîmbăta Mare, Biserica Ortodoxă parcurge o perioadă de 10 săptămîni, numită și Perioada Triodului. Primele 3 săptămîni sunt pregătitoare înainte de Postul Învierii Domnului şi 7 de post, nevoință și multă rugăciune. Sfînta Biserică a rînduit acest timp pentru călătoria către marea sărbătoare a Învierii Domnului, cu o pregătire specială care se desfășoară după anumite slujbe liturgice, un răstimp cu neîncetate strădanii duhovnicești-pocăință, rugăciune, și fapte bune, ca prin practicarea lor... 

A avut loc prima Întrunire a Comisiei Sinodale pentru problemele morale şi sociale

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În continuare Comisia s-a reunit În şedinţa de lucru În cadrul c?reia au fost stabilite direcşiile de activitate, mecanismele de implementare a deciziilor, fiind elucidate cele mai stringente probleme cu care se confrunt? societatea la momentul actual: justişia juvenil?, colectarea automatizat? a datelor personale şi identificarea for?at? a persoanelor fizice, etc.

LuÎnd În consideraşie faptul c? vineri, 22 iunie 2012, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat În prim? lectur? proiectul de Lege nr.901, prin care se modific? eviden?a persoanelor deşin?toare a Formularului nr.9 f?r? IDNP din motive religioase, În vederea obligativit?şii colect?rii automatizate a datelor personale şi În urma discuşiilor purtate pe marginea acestui subiect, Comisia a hot?r?t următoarele:

 

D E C I Z I A

Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale

În leg?tur? cu introducerea noilor tehnologii de identificare a persoanei

 

În lume activ se desf??oar? procesul globaliz?ri care schimb? radical nu doar via?a unui singur om, ci şi a structurilor interne a statelor. Sunt transpuse În via?? Convenşii şi documente internaşionale ce nu corespund intereselor statului şi cet??enilor lui. Se creeaz? o a?a-zis? societate informaşional?, În care omul nu doar este monitorizat, ci şi dirijat din exterior de sistemul electronic automatizat.

Pe parcursul unui şir de ani prin deciziile sale oficiale Biserica Ortodox? şi-a exprimat Îngrijor?rile vizavi de utilizarea noilor tehnologii.  Aceast? problem? a expus-o Înc?  Preafericitul Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii, Alexie al II-lea În cadrul sesiunii ordinare a Parlamentului Consiliului Europei (din 10.02.07, Strasbourg): „… Progresul tehnologic pune problema drepturilor omului Într-un mod nou. şi oamenii credincioşi ?şi au de spus cuvÎntul s?u În problemele ce şin de etica biologic?, codificarea electronic? şi alte domenii ce şin de dezvoltarea tehnologic?, care trezesc nelini?tea multor oameni. Omul trebuie s? r?mÎn? om – nu marf?, nu un element aflat sub controlul sistemelor electronice, nu un obiect pentru experimente, nu un organism semi-artificial. Iat? de ce ?tiin?a şi tehnologia nu poate fi separat? de aprecierea moral? a scopurilor şi rezultatelor lor finale…”

La Soborul Arhieresc din 2008 au fost adoptate „Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”. În compartimentul  „Drepturile cet??ene?ti şi politice” o deosebit? atenşie se acord? problemei acute care nelini?te?te milioane de cet??eni ortodocşi: introducerea tehnologiilor noi În via?a fiec?rui om pentru realizarea drepturilor sale legale, crearea unui sistem de eviden?? a datelor personale lipsit de alternativ? şi stabilirea unui control total asupra personalit?şii, care include şi via?a duhovniceasc? a omului. „Via?a personal?, concepşia de via?? şi voin?a oamenilor nu pot fi obiecte de control total.Pentru societate sunt periculoase manipul?rile efectuate de anumite structuri statale, for?e politice, elite economice şi informaşionale cu alegerea f?cut? de oameni şi cu con?tiin?a acestora.Este inadmisibil? colectarea, concentrarea şi utilizarea informaşiei despre orice latur? a vieşii oamenilor f?r? acordul lor. Metodele colect?rii şi prelucr?rii informaşiei despre oameni nu trebuie s? Înjoseasc? demnitatea uman?, s? limiteze libertatea şi s?-l transforme pe om din subiect al relaţiilor sociale În obiect de dirijare mecanic?.

şi mai periculoas? pentru libertatea omului va fi introducerea mijloacelor tehnice care-l vor Însoşi permanent sau vor fi de neseparat de corpul lui, dac? vor putea fi utilizate pentru controlul asupra personalit?şii şi dirij?rii ei” (Partea a IV. 7.  „ Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”)

Soborul şi-a manifestat Îngrijorarea pentru faptul, c? „ sub pretextul ap?r?rii drepturilor omului de fapt se realizeaz? concepşii care sunt În contradicşie total? cu Înv???tura cre?tin?. Cre?tinii se pomenesc În a?a condişii, cÎnd structurile statale şi ob?te?ti şi pot impune, şi deseori deja chiar şi impun s? gÎndeasc? şi s? acşioneze contrar poruncilor Dumnezeieşti, ceea ce ?mpiedic? principalul scop al vieşii omene?ti – eliberarea de p?cat şi mÎntuirea sufletului”.

Astfel, constatam:

1. Procesul construirii societ?şii  informaşionale si guvernelor electronice poate fi obiectiv estimat doar În lumina Înv???turii CuvÎntului lui Dumnezeu. Cuviosul Iustin (Popovici) scrie: „… Lumea se schimb?, dar nu se schimb? Biserica; nu se schimb? veÎnicul şi Dumnezeiescul ei Adev?r, veÎnica Dumnezeiasca ei Dreptate, veÎnica Dumnezeiasca ei Evanghelie, veÎnicele Dumnezeieştile ei mijloace de mÎntuire a credincioşilor. Ele nu se schimb?, fiindc? nu se schimb? Domnul nostru Iisus Hristos… Prin Biseric? veÎnicia exist? În timp. Pentru ca timpul prin ea s? se sfin?easc?, s? se Înnoiasc?, s? se uneasc? cu veÎnicia şi s? se orienteze spre ea. Nu ea trebuie s? se orienteze spre timp sau duhului vremii, ci vremea trebuie s? se ghideze dup? ea fiind VeÎnic? şi duhul vremii trebuie s? i se supun? ei, ca celei purt?toarei de duhul VeÎniciei… Fiindc? ea – Întotdeauna este Dumnezeiasc?, Întotdeauna SfÎnt?, Întotdeauna Apostoleasc?; Întotdeauna Soborniceasc?, şi de aceea niciodat? nu trebuie de jertfit cu cele VeÎnice pentru cele vremelnice, cu cele Dumnezeieşti pentru cele omene?ti, cu cele Cere?ti pentru cele pămînte?ti…”

SfÎntul Ioan Gur? de Aur ne Înva??: „CÎnd vei auzi: „d? cezarului ce-i a cezarului”, s? În?elegi aici doar ceea ce nici Într-un mod nu d?uneaz? evlaviei, deoarece tot ce d?uneaz? bunei-cuviin?e şi evlaviei, nu mai este un tribut pl?tit cezarului, ci este tribut şi dijm? date diavolului”.

2. Ast?zi globalizarea deja a cuprins majoritatea ??rilor lumii. Semnele, totalitatea şi direcşia acestor procese pot fi calificate ca premize pentru acceptarea şi primirea simbolisticii şi Însc?un?rii lui antihrist, ceea ce este imposibil f?r? disparişia statelor naşionale, privarea libert?şii şi identit?şii, at?t a popoarelor, c?t şi a unui om În parte.

3.  Facem trimitere la Hot?r?rea Soborului Arhieresc a Bisericii Ortodoxe Ruse din 2011 despre atitudinea vizavi de identificarea cifrica prin atribuirea codurilor de identificare persoanelor fizice (p. 45).

4.  Consider?m, c? identificatorul cifric, ca metod? de identificare automatizata, permite realizarea controlului total asupra omului f?r? acceptul lui, limitarea libert?şii acestuia, transformarea omului din subiect al relaţiilor sociale În obiect de diriguire automat?.

5. Consideram inacceptabile utilizarea datelor biometrice ale omului, În scopul identific?rii lui, implantarea dispozitivilor de identificare micro- şi nanoelectronice În corpul şi creierul omului, imprimarea oric?ror Însemne pe corpul lui, indiferent de sistemul de colectare şi prelucrare a datelor personale.

6.  Consider?m inacceptabil? introducerea şi realizarea În Republica Moldova a tratatelor şi acordurilor internaşionale care contravin tradişiei şi valorilor naşionale a populaşiei b??tina?e.

 

Membrii Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale:

1. Prot. Petru CIUNCIUC

2. Prot. Ioan CALM?C

3. Eg. PAFNUTIE (Popa)

4. Pr. Samuil BACARJI

5. Serghei BLÎnDU

6. Vladimir T?TIC

7. Veaceslav PÎnZARI

8. Serghei DRAGOMAN

9. Gheorghe AVORNIC

10. Elena B?TC?

sursa: mitropolia.md


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.