verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

A avut loc prima Întrunire a Comisiei Sinodale pentru problemele morale şi sociale

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În continuare Comisia s-a reunit În şedinţa de lucru În cadrul c?reia au fost stabilite direcşiile de activitate, mecanismele de implementare a deciziilor, fiind elucidate cele mai stringente probleme cu care se confrunt? societatea la momentul actual: justişia juvenil?, colectarea automatizat? a datelor personale şi identificarea for?at? a persoanelor fizice, etc.

LuÎnd În consideraşie faptul c? vineri, 22 iunie 2012, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat În prim? lectur? proiectul de Lege nr.901, prin care se modific? eviden?a persoanelor deşin?toare a Formularului nr.9 f?r? IDNP din motive religioase, În vederea obligativit?şii colect?rii automatizate a datelor personale şi În urma discuşiilor purtate pe marginea acestui subiect, Comisia a hot?r?t următoarele:

 

D E C I Z I A

Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale

În leg?tur? cu introducerea noilor tehnologii de identificare a persoanei

 

În lume activ se desf??oar? procesul globaliz?ri care schimb? radical nu doar via?a unui singur om, ci şi a structurilor interne a statelor. Sunt transpuse În via?? Convenşii şi documente internaşionale ce nu corespund intereselor statului şi cet??enilor lui. Se creeaz? o a?a-zis? societate informaşional?, În care omul nu doar este monitorizat, ci şi dirijat din exterior de sistemul electronic automatizat.

Pe parcursul unui şir de ani prin deciziile sale oficiale Biserica Ortodox? şi-a exprimat Îngrijor?rile vizavi de utilizarea noilor tehnologii.  Aceast? problem? a expus-o Înc?  Preafericitul Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii, Alexie al II-lea În cadrul sesiunii ordinare a Parlamentului Consiliului Europei (din 10.02.07, Strasbourg): „… Progresul tehnologic pune problema drepturilor omului Într-un mod nou. şi oamenii credincioşi ?şi au de spus cuvÎntul s?u În problemele ce şin de etica biologic?, codificarea electronic? şi alte domenii ce şin de dezvoltarea tehnologic?, care trezesc nelini?tea multor oameni. Omul trebuie s? r?mÎn? om – nu marf?, nu un element aflat sub controlul sistemelor electronice, nu un obiect pentru experimente, nu un organism semi-artificial. Iat? de ce ?tiin?a şi tehnologia nu poate fi separat? de aprecierea moral? a scopurilor şi rezultatelor lor finale…”

La Soborul Arhieresc din 2008 au fost adoptate „Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”. În compartimentul  „Drepturile cet??ene?ti şi politice” o deosebit? atenşie se acord? problemei acute care nelini?te?te milioane de cet??eni ortodocşi: introducerea tehnologiilor noi În via?a fiec?rui om pentru realizarea drepturilor sale legale, crearea unui sistem de eviden?? a datelor personale lipsit de alternativ? şi stabilirea unui control total asupra personalit?şii, care include şi via?a duhovniceasc? a omului. „Via?a personal?, concepşia de via?? şi voin?a oamenilor nu pot fi obiecte de control total.Pentru societate sunt periculoase manipul?rile efectuate de anumite structuri statale, for?e politice, elite economice şi informaşionale cu alegerea f?cut? de oameni şi cu con?tiin?a acestora.Este inadmisibil? colectarea, concentrarea şi utilizarea informaşiei despre orice latur? a vieşii oamenilor f?r? acordul lor. Metodele colect?rii şi prelucr?rii informaşiei despre oameni nu trebuie s? Înjoseasc? demnitatea uman?, s? limiteze libertatea şi s?-l transforme pe om din subiect al relaţiilor sociale În obiect de dirijare mecanic?.

şi mai periculoas? pentru libertatea omului va fi introducerea mijloacelor tehnice care-l vor Însoşi permanent sau vor fi de neseparat de corpul lui, dac? vor putea fi utilizate pentru controlul asupra personalit?şii şi dirij?rii ei” (Partea a IV. 7.  „ Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”)

Soborul şi-a manifestat Îngrijorarea pentru faptul, c? „ sub pretextul ap?r?rii drepturilor omului de fapt se realizeaz? concepşii care sunt În contradicşie total? cu Înv???tura cre?tin?. Cre?tinii se pomenesc În a?a condişii, cÎnd structurile statale şi ob?te?ti şi pot impune, şi deseori deja chiar şi impun s? gÎndeasc? şi s? acşioneze contrar poruncilor Dumnezeieşti, ceea ce ?mpiedic? principalul scop al vieşii omene?ti – eliberarea de p?cat şi mÎntuirea sufletului”.

Astfel, constatam:

1. Procesul construirii societ?şii  informaşionale si guvernelor electronice poate fi obiectiv estimat doar În lumina Înv???turii CuvÎntului lui Dumnezeu. Cuviosul Iustin (Popovici) scrie: „… Lumea se schimb?, dar nu se schimb? Biserica; nu se schimb? veÎnicul şi Dumnezeiescul ei Adev?r, veÎnica Dumnezeiasca ei Dreptate, veÎnica Dumnezeiasca ei Evanghelie, veÎnicele Dumnezeieştile ei mijloace de mÎntuire a credincioşilor. Ele nu se schimb?, fiindc? nu se schimb? Domnul nostru Iisus Hristos… Prin Biseric? veÎnicia exist? În timp. Pentru ca timpul prin ea s? se sfin?easc?, s? se Înnoiasc?, s? se uneasc? cu veÎnicia şi s? se orienteze spre ea. Nu ea trebuie s? se orienteze spre timp sau duhului vremii, ci vremea trebuie s? se ghideze dup? ea fiind VeÎnic? şi duhul vremii trebuie s? i se supun? ei, ca celei purt?toarei de duhul VeÎniciei… Fiindc? ea – Întotdeauna este Dumnezeiasc?, Întotdeauna SfÎnt?, Întotdeauna Apostoleasc?; Întotdeauna Soborniceasc?, şi de aceea niciodat? nu trebuie de jertfit cu cele VeÎnice pentru cele vremelnice, cu cele Dumnezeieşti pentru cele omene?ti, cu cele Cere?ti pentru cele pămînte?ti…”

SfÎntul Ioan Gur? de Aur ne Înva??: „CÎnd vei auzi: „d? cezarului ce-i a cezarului”, s? În?elegi aici doar ceea ce nici Într-un mod nu d?uneaz? evlaviei, deoarece tot ce d?uneaz? bunei-cuviin?e şi evlaviei, nu mai este un tribut pl?tit cezarului, ci este tribut şi dijm? date diavolului”.

2. Ast?zi globalizarea deja a cuprins majoritatea ??rilor lumii. Semnele, totalitatea şi direcşia acestor procese pot fi calificate ca premize pentru acceptarea şi primirea simbolisticii şi Însc?un?rii lui antihrist, ceea ce este imposibil f?r? disparişia statelor naşionale, privarea libert?şii şi identit?şii, at?t a popoarelor, c?t şi a unui om În parte.

3.  Facem trimitere la Hot?r?rea Soborului Arhieresc a Bisericii Ortodoxe Ruse din 2011 despre atitudinea vizavi de identificarea cifrica prin atribuirea codurilor de identificare persoanelor fizice (p. 45).

4.  Consider?m, c? identificatorul cifric, ca metod? de identificare automatizata, permite realizarea controlului total asupra omului f?r? acceptul lui, limitarea libert?şii acestuia, transformarea omului din subiect al relaţiilor sociale În obiect de diriguire automat?.

5. Consideram inacceptabile utilizarea datelor biometrice ale omului, În scopul identific?rii lui, implantarea dispozitivilor de identificare micro- şi nanoelectronice În corpul şi creierul omului, imprimarea oric?ror Însemne pe corpul lui, indiferent de sistemul de colectare şi prelucrare a datelor personale.

6.  Consider?m inacceptabil? introducerea şi realizarea În Republica Moldova a tratatelor şi acordurilor internaşionale care contravin tradişiei şi valorilor naşionale a populaşiei b??tina?e.

 

Membrii Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale:

1. Prot. Petru CIUNCIUC

2. Prot. Ioan CALM?C

3. Eg. PAFNUTIE (Popa)

4. Pr. Samuil BACARJI

5. Serghei BLÎnDU

6. Vladimir T?TIC

7. Veaceslav PÎnZARI

8. Serghei DRAGOMAN

9. Gheorghe AVORNIC

10. Elena B?TC?

sursa: mitropolia.md


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.