versiunea moldoveneasca русская версия


Mănăstirea „Sf.M.Mc.Dimitrie” a găzduit racla cu moaște ale sfinților Pantelimon, Luca și Matrona

Mănăstirea „Sf.M.Mc.Dimitrie” a găzduit racla cu moaște ale sfinților Pantelimon, Luca și Matrona

23 июня 2017

Cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, mănăstirea „Sf.M.Mc.Dimitrie”, de lângă satul Izvoare , raionul Fălești, a fost gazda pentru o zi a mai multor sfințenii alese: icoana Sf.M.Mc.Pantelimon, racla cu un fragment din moaștele Sf.Ier.Luca din Crimeia și racla cu un fragment din moaștele Sf.Fer.Matrona de la Moscova. Cu acest prilej arhimandritul Zosima Aftene împreună cu obștea monahală a făcut priveghere de noapte și sfânta Liturghie la miezul nopții, considerând că gândurile și grijile lumești domină mai puțin pacea sufletului și liniștea rugăciunii.  

În viaţă nimic nu este întâmplător

În viaţă nimic nu este întâmplător

17 июня 2017

Toate greutăţile şi bolile vin asupra noastră pentru că nu vrem să-L primim pe Dumnezeu şi tot stăruim într-ale noastre. Iar Dumnezeu ne iubeşte mai mult decât ne iubim noi înşine, pentru că noi nu înţelegem nimic din cele duhovniceşti şi purtăm grijă numai de trup. Iar trupul suferă şi boleşte pentru că sufletul este plin de lepră.  

Păcatul nerespectării zilelor de post

Păcatul nerespectării zilelor de post

16 июня 2017

Postul are un caracter de jertfă pe care noi oamenii o aducem lui Dumnezeu. Adică în momentul în care ne înfrânăm depunem un efort conştient prin care noi oferim lui Dumnezeu, ființa noastră întreagă, trupul şi sufletul. Când nu ne înfrânăm şi nu păstrăm aceste reguli minime, cădem în stadiul animalităţii iraţionale. Oamenii care nu postesc nici măcar puțin, niciodată nu pot simţi prezenţa lui Dumnezeu, nu pot să aibă bucurii duhovniceşti în viaţă,  

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

8 июня 2017

„Unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Mt.18,20). Marți, 6 iunie 2017, locuitorii satului Clococenii Vechi, raionul Glodeni, au avut parte de o adevărată sărbătoare cu ocazia slujirii unui sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Victor Guleac, blagocinul raionului Glodeni. Prilejul rugăciunii l-a constituit poposirea în localitate a unor sfințenii mari:  

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

6 июня 2017

Sâmbătă, 3 iunie 2017, în ziua hramului catedralei „Sf.Împ.Constatin și Elena” din Bălți, Preasfințitul Marchel a oficiat dumnezeiasca Liturghie în mijlocul comunității enoriașilor, care fregventează catedrala episcopală. Sărbătorea a fost înfrumusețată de prezența în jurul Arhipăstorului a multor creștini, de soborul de preoți și în special de interpretarea liturgică a corului arhieresc, condus de protoiereul Alexandru Paiul.  

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

6 июня 2017

Mănăstirea „Sfânta Treime” din satul Glinjeni,raionul Fălești, s-a îmbrăcat cu veșminte de sărbătoare pentru prăznuirea hramului. Curtea mănăsirii este aranjată cu mulțimea de flori mirositoare, credincioșii pășesc cu bucurie în suflet pragul bisericii pentru ascultarea sfintei Liturghii. Au avut ca oaspeți la acest eveniment luminat pe protoiereul mitrofor Petru Ciunciuc, secretarul eparhial, protoiereul Valentin Pînzaru și protodiacon Ștefan Rotari. Corul condus de maica Agnesia, s-a evedințiat cu cîntările armonioase,  

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

5 июня 2017

Luni, 5 iunie 2017, de sărbătoarea Sfîntului Duh, Prea Sfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, înconjurat de un sobor de preoți a săvărșit sfînta Liturghie în biserica „Sf. Irh. Nicolae” din satul Cotiujeni Mici, raionul Sîngerei. În ograda bisericii Arhiereul a fost întîmpinat de protoiereul Gheorghe Turculeț, parohul sfîntului locaș  

Film documentar pro viață

Film documentar pro viață

26 мая 2017

 

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

25 мая 2017

Joi, 25 mai 2017, de sărbătoarea Înălțarea Domnului, Preasfințitul Marchel a oficiat sfânta Liturghie în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți. Alături de arhipăstor s-au rugat soborul de clerici ai catedralei, dar și mulți creștini, enoriași fideli ai bisericii. După citirea pericopei evanghelice, Episcopul Marchel a explicat credincioșilor de ce Iisus Hristos s-a înălțat la ceruri, dar și semnificația practică a sărbătorii.  

11:30

11:30

24 мая 2017

 

A avut loc prima Întrunire a Comisiei Sinodale pentru problemele morale şi sociale

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În continuare Comisia s-a reunit În şedinţa de lucru În cadrul c?reia au fost stabilite direcşiile de activitate, mecanismele de implementare a deciziilor, fiind elucidate cele mai stringente probleme cu care se confrunt? societatea la momentul actual: justişia juvenil?, colectarea automatizat? a datelor personale şi identificarea for?at? a persoanelor fizice, etc.

LuÎnd În consideraşie faptul c? vineri, 22 iunie 2012, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat În prim? lectur? proiectul de Lege nr.901, prin care se modific? eviden?a persoanelor deşin?toare a Formularului nr.9 f?r? IDNP din motive religioase, În vederea obligativit?şii colect?rii automatizate a datelor personale şi În urma discuşiilor purtate pe marginea acestui subiect, Comisia a hot?r?t următoarele:

 

D E C I Z I A

Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale

În leg?tur? cu introducerea noilor tehnologii de identificare a persoanei

 

În lume activ se desf??oar? procesul globaliz?ri care schimb? radical nu doar via?a unui singur om, ci şi a structurilor interne a statelor. Sunt transpuse În via?? Convenşii şi documente internaşionale ce nu corespund intereselor statului şi cet??enilor lui. Se creeaz? o a?a-zis? societate informaşional?, În care omul nu doar este monitorizat, ci şi dirijat din exterior de sistemul electronic automatizat.

Pe parcursul unui şir de ani prin deciziile sale oficiale Biserica Ortodox? şi-a exprimat Îngrijor?rile vizavi de utilizarea noilor tehnologii.  Aceast? problem? a expus-o Înc?  Preafericitul Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii, Alexie al II-lea În cadrul sesiunii ordinare a Parlamentului Consiliului Europei (din 10.02.07, Strasbourg): „… Progresul tehnologic pune problema drepturilor omului Într-un mod nou. şi oamenii credincioşi ?şi au de spus cuvÎntul s?u În problemele ce şin de etica biologic?, codificarea electronic? şi alte domenii ce şin de dezvoltarea tehnologic?, care trezesc nelini?tea multor oameni. Omul trebuie s? r?mÎn? om – nu marf?, nu un element aflat sub controlul sistemelor electronice, nu un obiect pentru experimente, nu un organism semi-artificial. Iat? de ce ?tiin?a şi tehnologia nu poate fi separat? de aprecierea moral? a scopurilor şi rezultatelor lor finale…”

La Soborul Arhieresc din 2008 au fost adoptate „Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”. În compartimentul  „Drepturile cet??ene?ti şi politice” o deosebit? atenşie se acord? problemei acute care nelini?te?te milioane de cet??eni ortodocşi: introducerea tehnologiilor noi În via?a fiec?rui om pentru realizarea drepturilor sale legale, crearea unui sistem de eviden?? a datelor personale lipsit de alternativ? şi stabilirea unui control total asupra personalit?şii, care include şi via?a duhovniceasc? a omului. „Via?a personal?, concepşia de via?? şi voin?a oamenilor nu pot fi obiecte de control total.Pentru societate sunt periculoase manipul?rile efectuate de anumite structuri statale, for?e politice, elite economice şi informaşionale cu alegerea f?cut? de oameni şi cu con?tiin?a acestora.Este inadmisibil? colectarea, concentrarea şi utilizarea informaşiei despre orice latur? a vieşii oamenilor f?r? acordul lor. Metodele colect?rii şi prelucr?rii informaşiei despre oameni nu trebuie s? Înjoseasc? demnitatea uman?, s? limiteze libertatea şi s?-l transforme pe om din subiect al relaţiilor sociale În obiect de dirijare mecanic?.

şi mai periculoas? pentru libertatea omului va fi introducerea mijloacelor tehnice care-l vor Însoşi permanent sau vor fi de neseparat de corpul lui, dac? vor putea fi utilizate pentru controlul asupra personalit?şii şi dirij?rii ei” (Partea a IV. 7.  „ Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”)

Soborul şi-a manifestat Îngrijorarea pentru faptul, c? „ sub pretextul ap?r?rii drepturilor omului de fapt se realizeaz? concepşii care sunt În contradicşie total? cu Înv???tura cre?tin?. Cre?tinii se pomenesc În a?a condişii, cÎnd structurile statale şi ob?te?ti şi pot impune, şi deseori deja chiar şi impun s? gÎndeasc? şi s? acşioneze contrar poruncilor Dumnezeieşti, ceea ce ?mpiedic? principalul scop al vieşii omene?ti – eliberarea de p?cat şi mÎntuirea sufletului”.

Astfel, constatam:

1. Procesul construirii societ?şii  informaşionale si guvernelor electronice poate fi obiectiv estimat doar În lumina Înv???turii CuvÎntului lui Dumnezeu. Cuviosul Iustin (Popovici) scrie: „… Lumea se schimb?, dar nu se schimb? Biserica; nu se schimb? veÎnicul şi Dumnezeiescul ei Adev?r, veÎnica Dumnezeiasca ei Dreptate, veÎnica Dumnezeiasca ei Evanghelie, veÎnicele Dumnezeieştile ei mijloace de mÎntuire a credincioşilor. Ele nu se schimb?, fiindc? nu se schimb? Domnul nostru Iisus Hristos… Prin Biseric? veÎnicia exist? În timp. Pentru ca timpul prin ea s? se sfin?easc?, s? se Înnoiasc?, s? se uneasc? cu veÎnicia şi s? se orienteze spre ea. Nu ea trebuie s? se orienteze spre timp sau duhului vremii, ci vremea trebuie s? se ghideze dup? ea fiind VeÎnic? şi duhul vremii trebuie s? i se supun? ei, ca celei purt?toarei de duhul VeÎniciei… Fiindc? ea – Întotdeauna este Dumnezeiasc?, Întotdeauna SfÎnt?, Întotdeauna Apostoleasc?; Întotdeauna Soborniceasc?, şi de aceea niciodat? nu trebuie de jertfit cu cele VeÎnice pentru cele vremelnice, cu cele Dumnezeieşti pentru cele omene?ti, cu cele Cere?ti pentru cele pămînte?ti…”

SfÎntul Ioan Gur? de Aur ne Înva??: „CÎnd vei auzi: „d? cezarului ce-i a cezarului”, s? În?elegi aici doar ceea ce nici Într-un mod nu d?uneaz? evlaviei, deoarece tot ce d?uneaz? bunei-cuviin?e şi evlaviei, nu mai este un tribut pl?tit cezarului, ci este tribut şi dijm? date diavolului”.

2. Ast?zi globalizarea deja a cuprins majoritatea ??rilor lumii. Semnele, totalitatea şi direcşia acestor procese pot fi calificate ca premize pentru acceptarea şi primirea simbolisticii şi Însc?un?rii lui antihrist, ceea ce este imposibil f?r? disparişia statelor naşionale, privarea libert?şii şi identit?şii, at?t a popoarelor, c?t şi a unui om În parte.

3.  Facem trimitere la Hot?r?rea Soborului Arhieresc a Bisericii Ortodoxe Ruse din 2011 despre atitudinea vizavi de identificarea cifrica prin atribuirea codurilor de identificare persoanelor fizice (p. 45).

4.  Consider?m, c? identificatorul cifric, ca metod? de identificare automatizata, permite realizarea controlului total asupra omului f?r? acceptul lui, limitarea libert?şii acestuia, transformarea omului din subiect al relaţiilor sociale În obiect de diriguire automat?.

5. Consideram inacceptabile utilizarea datelor biometrice ale omului, În scopul identific?rii lui, implantarea dispozitivilor de identificare micro- şi nanoelectronice În corpul şi creierul omului, imprimarea oric?ror Însemne pe corpul lui, indiferent de sistemul de colectare şi prelucrare a datelor personale.

6.  Consider?m inacceptabil? introducerea şi realizarea În Republica Moldova a tratatelor şi acordurilor internaşionale care contravin tradişiei şi valorilor naşionale a populaşiei b??tina?e.

 

Membrii Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale:

1. Prot. Petru CIUNCIUC

2. Prot. Ioan CALM?C

3. Eg. PAFNUTIE (Popa)

4. Pr. Samuil BACARJI

5. Serghei BLÎnDU

6. Vladimir T?TIC

7. Veaceslav PÎnZARI

8. Serghei DRAGOMAN

9. Gheorghe AVORNIC

10. Elena B?TC?

sursa: mitropolia.md


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.