versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica învierii fiicei lui Iair.

Duminica învierii fiicei lui Iair.

18 ноября 2017

Evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Iair, conducătorul sinagogii din Capernaum, a cărui fiică, în vârstă de 12 ani, se îmbolnăvise. Încrezător în darul supranatural al lui Iisus din Nazaret, Îl roagă să-l ajute. Domnul, receptiv la durerea tatălui, intervine în grabă, redând viaţa fiicei sale, care între timp murise.De la căderea strămoşilor noştri în păcat „nimeni nu poate să scape de la moarte, nici să plătească lui Dumnezeu preţ de răscumpărare” (Ps. 48, 7). De aceea, noi trebuie să fim totdeauna pregătiţi pentru ziua morţii noastre,  

Îngerul și ceapa

Îngerul și ceapa

10 ноября 2017

În Frații Karamazov este o istorioară populară despre o femeie în vârstă care nu trăia în chip plăcut lui Dumnezeu și de aceea după moarte a ajuns într-un lac de foc. Îngerul ei păzitor se străduia să facă tot ce putea ca să o ajute. Dar singura faptă bună pe care își amintea că o făcuse această femeie, era faptul că dăduse cândva o ceapă din grădină unei cerșetoare.  

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

9 ноября 2017

Miercuri, 8 noiembrie 2017 pomenirea sfântului mare mucenic Dimitrie a fost o sărbătoare deosebită pentru comunitățile care își serbează hramul. Cu această ocazie felicităm toți omagiaţii care poartă frumosul nume al sfântului Dimitrie, dar mai ales creştinii şi preoţii din eparhia noastră, care au ca hram  

Ce este iadul?

Ce este iadul?

4 ноября 2017

“…. ca să nu vină şi ei în acest loc de chin” (Luca 16,28). EXISTĂ O ALTĂ LUME? Iată, iubiţii mei, uriaşa întrebare pe care o pune astăzi Sfânta Evanghelie. M-am dus odată într-un sat şi acolo m-au întrebat: Cine a venit din lumea cealaltă? Oare a înviat cineva, ca să ne spună ce se întâmplă dincolo?… Dar ce credeţi, cei care cer să vadă un mort înviind, şi dacă acesta va învia, îl vor crede? Mă îndoiesc. Nu neg faptul că nu este o mică dovadă învierea unui mort. Dar există alta şi mai puternică. Şi mii de morţi să învieze din mormânt, nu... 

De ce botezăm pruncii?

De ce botezăm pruncii?

3 ноября 2017

Unii obiectează cu întrebarea “Cum poate un prunc sa creada si sa se boteze ?” Sigur ca la prima vedere, expresii ca “pocaieste-te si boteaza-te”, sau “crede si boteaza-te” pot da impresia ca numai adultii se pot boteza. Greseala acestui mod de a gandi nu consta în faptul ca un adult trebuie sa creada inainte de a se boteza, ci în aplicarea în cazul pruncilor unei porunci adresata adultilor. Biblia nu a fost scrisa pentru prunci, ei fiind în grija parintilor, care pot auzi, întelege si crede. În plus, mai trebuie facuta o distinctie importanta între botezul copilului si cel... 

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

31 октября 2017

Marți, 31 octombrie 2017, când facem pomenirea sfântului Apostol și Evanghelist Luca, Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, alături de un sobor impunător de preoți a liturghisit în biserica Înălțarea Domnului din satul Rădoaia, raionul Sîngerei. De la mic la mare s-au bucurat de sărbătoare, sfîntul locaș devenind neîncăpător. După sfânta Liturghie a urmat Te-deum de mulțumire, pentru binefacerile primite de la Dumnezeu. În semn de recunoștință din partea Chiriarhului  

Evanghelia semănătorului

Evanghelia semănătorului

28 октября 2017

De ce ia diavolul sămânţa din inimile oamenilor? O spune Domnul: „Ca nu cumva, crezând, să se mântuiască”. Se vede preabine de aici că, credinţa în cuvântul lui Dumnezeu e temeiul şi rădăcina mântuirii noastre. Cine nu păstrează cuvântul lui Dumnezeu — şi nimic altceva decât cuvântul lui Dumnezeu — în inima sa, nu poate să se mântuiască. Asupra inimii neîncălzite de cuvântul lui Dumnezeu stă la pândă diavolul, ca să fure. Fericit cel ce păstrează cuvântul lui Dumnezeu în inima sa ca pe bunul cel mai de preţ, nelăsând nici oameni, nici demoni să calce... 

Hramul bisericii din Măgureanca

Hramul bisericii din Măgureanca

27 октября 2017

Parohia ortodoxă din s.Măgureanca, r.Fălești își sărbătoreşte astăzi hramul cinstind-o pe Sfânta Cuvioasă Parascheva. Toate sărbătorile sunt importante, dar sărbătoarea Sfintei Parascheva ași dori să fie mai mult în atenţia şi în sufletul poporului nostru dreptcredincios. Şi aceasta datorită faptului că sfintele ei moaşte de mai bine de 300 de ani onorează pământul acesta binecuvântat de Dumnezeu şi întărește credința în sufletele tuturor celor ce cu fruntea plecată pe marginea raclei ei îi cer ajutorul.  

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

19 октября 2017

«Dumnezeu se înțelege mai ușor cu copiii mici, că cei mici au suflet mai încăpător. La oamenii mari e o înghesuială de rele că nici n-ai unde să stai.» (10 ani) «Călugării nu sunt așa de vorbăreți pentru că dacă îl lasă pe Dumnezeu să le vorbească toată ziua, ei s-au obișnuit să tacă mult, ca să-L asculte, că nu pot să-L întrerupă tocmai pe Dumnezeu.» (8 ani)  

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

A avut loc prima Întrunire a Comisiei Sinodale pentru problemele morale şi sociale

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

Palatul Mitropolitan a g?zduit ast?zi prima ?edin?? a Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale, creat? la 25 iunie a.c. prin decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Evenimentul a Început cu binecuvÎntarea Înalt Prea Sfinţitului Mitropolit Vladimir care, discutÎnd cu membrii comisiei s-a ar?tat optimist În ceea ce prive?te activitatea acestei structuri şi modalit?şile prin care va contribui la p?strarea şi promovarea normelor moral-spirituale caracteristice societ?şii autohtone.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În acelaşi timp, Mitropolitul a salutat prezen?a În componen?a Comisiei a unor personalit?şi  din mediul teologic şi laic care deja s-au recomandat ca buni cre?tini şi promotori a valorilor naşionale şi bisericeşti.

În continuare Comisia s-a reunit În şedinţa de lucru În cadrul c?reia au fost stabilite direcşiile de activitate, mecanismele de implementare a deciziilor, fiind elucidate cele mai stringente probleme cu care se confrunt? societatea la momentul actual: justişia juvenil?, colectarea automatizat? a datelor personale şi identificarea for?at? a persoanelor fizice, etc.

LuÎnd În consideraşie faptul c? vineri, 22 iunie 2012, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat În prim? lectur? proiectul de Lege nr.901, prin care se modific? eviden?a persoanelor deşin?toare a Formularului nr.9 f?r? IDNP din motive religioase, În vederea obligativit?şii colect?rii automatizate a datelor personale şi În urma discuşiilor purtate pe marginea acestui subiect, Comisia a hot?r?t următoarele:

 

D E C I Z I A

Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale

În leg?tur? cu introducerea noilor tehnologii de identificare a persoanei

 

În lume activ se desf??oar? procesul globaliz?ri care schimb? radical nu doar via?a unui singur om, ci şi a structurilor interne a statelor. Sunt transpuse În via?? Convenşii şi documente internaşionale ce nu corespund intereselor statului şi cet??enilor lui. Se creeaz? o a?a-zis? societate informaşional?, În care omul nu doar este monitorizat, ci şi dirijat din exterior de sistemul electronic automatizat.

Pe parcursul unui şir de ani prin deciziile sale oficiale Biserica Ortodox? şi-a exprimat Îngrijor?rile vizavi de utilizarea noilor tehnologii.  Aceast? problem? a expus-o Înc?  Preafericitul Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii, Alexie al II-lea În cadrul sesiunii ordinare a Parlamentului Consiliului Europei (din 10.02.07, Strasbourg): „… Progresul tehnologic pune problema drepturilor omului Într-un mod nou. şi oamenii credincioşi ?şi au de spus cuvÎntul s?u În problemele ce şin de etica biologic?, codificarea electronic? şi alte domenii ce şin de dezvoltarea tehnologic?, care trezesc nelini?tea multor oameni. Omul trebuie s? r?mÎn? om – nu marf?, nu un element aflat sub controlul sistemelor electronice, nu un obiect pentru experimente, nu un organism semi-artificial. Iat? de ce ?tiin?a şi tehnologia nu poate fi separat? de aprecierea moral? a scopurilor şi rezultatelor lor finale…”

La Soborul Arhieresc din 2008 au fost adoptate „Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”. În compartimentul  „Drepturile cet??ene?ti şi politice” o deosebit? atenşie se acord? problemei acute care nelini?te?te milioane de cet??eni ortodocşi: introducerea tehnologiilor noi În via?a fiec?rui om pentru realizarea drepturilor sale legale, crearea unui sistem de eviden?? a datelor personale lipsit de alternativ? şi stabilirea unui control total asupra personalit?şii, care include şi via?a duhovniceasc? a omului. „Via?a personal?, concepşia de via?? şi voin?a oamenilor nu pot fi obiecte de control total.Pentru societate sunt periculoase manipul?rile efectuate de anumite structuri statale, for?e politice, elite economice şi informaşionale cu alegerea f?cut? de oameni şi cu con?tiin?a acestora.Este inadmisibil? colectarea, concentrarea şi utilizarea informaşiei despre orice latur? a vieşii oamenilor f?r? acordul lor. Metodele colect?rii şi prelucr?rii informaşiei despre oameni nu trebuie s? Înjoseasc? demnitatea uman?, s? limiteze libertatea şi s?-l transforme pe om din subiect al relaţiilor sociale În obiect de dirijare mecanic?.

şi mai periculoas? pentru libertatea omului va fi introducerea mijloacelor tehnice care-l vor Însoşi permanent sau vor fi de neseparat de corpul lui, dac? vor putea fi utilizate pentru controlul asupra personalit?şii şi dirij?rii ei” (Partea a IV. 7.  „ Bazele Înv???turii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitatea, libertatea şi drepturile omului”)

Soborul şi-a manifestat Îngrijorarea pentru faptul, c? „ sub pretextul ap?r?rii drepturilor omului de fapt se realizeaz? concepşii care sunt În contradicşie total? cu Înv???tura cre?tin?. Cre?tinii se pomenesc În a?a condişii, cÎnd structurile statale şi ob?te?ti şi pot impune, şi deseori deja chiar şi impun s? gÎndeasc? şi s? acşioneze contrar poruncilor Dumnezeieşti, ceea ce ?mpiedic? principalul scop al vieşii omene?ti – eliberarea de p?cat şi mÎntuirea sufletului”.

Astfel, constatam:

1. Procesul construirii societ?şii  informaşionale si guvernelor electronice poate fi obiectiv estimat doar În lumina Înv???turii CuvÎntului lui Dumnezeu. Cuviosul Iustin (Popovici) scrie: „… Lumea se schimb?, dar nu se schimb? Biserica; nu se schimb? veÎnicul şi Dumnezeiescul ei Adev?r, veÎnica Dumnezeiasca ei Dreptate, veÎnica Dumnezeiasca ei Evanghelie, veÎnicele Dumnezeieştile ei mijloace de mÎntuire a credincioşilor. Ele nu se schimb?, fiindc? nu se schimb? Domnul nostru Iisus Hristos… Prin Biseric? veÎnicia exist? În timp. Pentru ca timpul prin ea s? se sfin?easc?, s? se Înnoiasc?, s? se uneasc? cu veÎnicia şi s? se orienteze spre ea. Nu ea trebuie s? se orienteze spre timp sau duhului vremii, ci vremea trebuie s? se ghideze dup? ea fiind VeÎnic? şi duhul vremii trebuie s? i se supun? ei, ca celei purt?toarei de duhul VeÎniciei… Fiindc? ea – Întotdeauna este Dumnezeiasc?, Întotdeauna SfÎnt?, Întotdeauna Apostoleasc?; Întotdeauna Soborniceasc?, şi de aceea niciodat? nu trebuie de jertfit cu cele VeÎnice pentru cele vremelnice, cu cele Dumnezeieşti pentru cele omene?ti, cu cele Cere?ti pentru cele pămînte?ti…”

SfÎntul Ioan Gur? de Aur ne Înva??: „CÎnd vei auzi: „d? cezarului ce-i a cezarului”, s? În?elegi aici doar ceea ce nici Într-un mod nu d?uneaz? evlaviei, deoarece tot ce d?uneaz? bunei-cuviin?e şi evlaviei, nu mai este un tribut pl?tit cezarului, ci este tribut şi dijm? date diavolului”.

2. Ast?zi globalizarea deja a cuprins majoritatea ??rilor lumii. Semnele, totalitatea şi direcşia acestor procese pot fi calificate ca premize pentru acceptarea şi primirea simbolisticii şi Însc?un?rii lui antihrist, ceea ce este imposibil f?r? disparişia statelor naşionale, privarea libert?şii şi identit?şii, at?t a popoarelor, c?t şi a unui om În parte.

3.  Facem trimitere la Hot?r?rea Soborului Arhieresc a Bisericii Ortodoxe Ruse din 2011 despre atitudinea vizavi de identificarea cifrica prin atribuirea codurilor de identificare persoanelor fizice (p. 45).

4.  Consider?m, c? identificatorul cifric, ca metod? de identificare automatizata, permite realizarea controlului total asupra omului f?r? acceptul lui, limitarea libert?şii acestuia, transformarea omului din subiect al relaţiilor sociale În obiect de diriguire automat?.

5. Consideram inacceptabile utilizarea datelor biometrice ale omului, În scopul identific?rii lui, implantarea dispozitivilor de identificare micro- şi nanoelectronice În corpul şi creierul omului, imprimarea oric?ror Însemne pe corpul lui, indiferent de sistemul de colectare şi prelucrare a datelor personale.

6.  Consider?m inacceptabil? introducerea şi realizarea În Republica Moldova a tratatelor şi acordurilor internaşionale care contravin tradişiei şi valorilor naşionale a populaşiei b??tina?e.

 

Membrii Comisiei Sinodale pentru probleme morale şi sociale:

1. Prot. Petru CIUNCIUC

2. Prot. Ioan CALM?C

3. Eg. PAFNUTIE (Popa)

4. Pr. Samuil BACARJI

5. Serghei BLÎnDU

6. Vladimir T?TIC

7. Veaceslav PÎnZARI

8. Serghei DRAGOMAN

9. Gheorghe AVORNIC

10. Elena B?TC?

sursa: mitropolia.md


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.