verdiunea moldoveneasca русская версия


Ne este de folos să fim dojeniţi

Ne este de folos să fim dojeniţi

10 decembrie 2016

Cine laudă toate fără deosebire, atât faptele noastre cele vrednice de ocară, cât şi pe cele vrednice de laudă, acela nu ne este prieten, ci un amăgitor sau batjocoritor. Când cineva laudă ceea ce este lăudabil, dar, pe de altă parte, ocărăşte greşelile şi păcatele, acesta este prietenul cel adevărat. Şi ca să vedeţi că cel care în toate ne laudă şi în toate ne proslăvesc nu ne este prieten, ci un amăgitor, ascultaţi ce grăieşte Dumnezeu prin Proorocul Isaia: „Poporul meu, cei ce vă fericesc vă înşeală pe voi şi cărarea picioarelor voastre o strică”... 

Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Unde-ţi este moarte boldul, unde-ţi este iadule biruinţa?

Cît de încurajator sunau aceste întrebări afirmative ale Sfîntului
Ioan Gură de Aur rostite în noaptea Învierii cu atîţea ani în urmă.
Însă mă neliniștește necruţător un gînd, din înălţimea respectabelei
vîrste de şaisprezece veacuri, aceste întrebări şi-au păstrat oare aceiaşi intensitate, oare oamenii actuali concep şi se bucură de ele ca şi creştinii din Biserica primară?Nu vreau să insist aici pe un răspuns negativ, însă cert este că acel duh de optimism se cam transformă într-un nihilism posesiv. Este destul să ieşi doar în stradă şi neapărat vei observa că cei mai mulţi dintre trecători şi-au pus o pereche de ochi de sticlă în care poţi citi numai incertitudine, frică, ură sau o indiferenţă autoritară. Şi care să fie motivul? Să nu mai existe nimic clar în viaţa ce o trăim, să nu mai existe lucruri care ne bucură ce dau gust şi culoare vieţii? Personal găsesc doar un răspuns, l-am pierdut pe Dumnezeu şi de aceea se veştezesc sufletele oamenilor. Am uitat de prezenţa Lui, nu mai ţinem minte cînd pentru ultima dată am deschis uşa casei în care locuieşte, nu-i mai trimitem mesaje nici ajutorul nu ştim să il mai cerem. De aici şi acest vacum moral şi spiritual. Iată aici doresc să mă înapoiez la înspăimîntătoarea doamnă – moartea (din prima întrebare). Este lim- pede că de moartea fiziologică nu poate scăpa nimeni, în putere ne este doar amînarea întîlnirii cu ea. Însă este o altă moarte mult mai înfricoşătoare şi mult mai vătămătoare cea spirituală. Groaznic este că această moarte poate locui chiar şi în omul care este încă în viaţă ca apoi după coborîrea trupului în pămînt să pună stăpînire pe suflet pe veci. Moartea în ambele cazuri este rezultatul păcatului. Încă împăratul Solomon părinteşte ne avertiza: „Nu vă grăbiţi moartea prin rătăcirile vieţii voastre şi nu vă atrageţi pieirea prin fapta mîinilor voastre”(Înţelepciunea lui Solomon 1;12). Şi deci înţelegem că boldul morţii poate fi efectiv şi iadul poate birui acolo unde este stăpîn păcatul şi acolo unde lipseşte Dumnezeu. Straniu însă cum se întîmplă aşa că după ce s-au reconstruit şi construit lăcaşe sfinte aproape în fiecare localitate, după ce nu mai este criză de înalţi ierarhi şi preoţi se face ca în ţara noastră să trăiască atîtea “cadavre” spirituale. Nu mai vorbesc despre cei de altă credinţă sau confesie, ci chiar din cei pretinşi 90% ortodocşi cîţi dintre ei se roagă zilnic, frecventează regulat sfînta biserică, cîţi cunosc şi mai ales trăiesc după voia şi poruncile lui Dumnezeu? Este vădit că moartea îşi face bine tema şi-a ascuţit bine boldul, adună tot mai multe jertve. Mă întreb aici ce se întîmplă cu oamenii, cum acceptă atît de uşor starea aceasta nenorocită? Cine se face vinovat de acest colaps metafizic? Nu mă voi grăbi să împart pietre celor din jur şi aş începe chiar cu noi, sacerdoţii. Din păcate tendinţele labile ale societăţii bolnave afectează blamabil şi activitatea noastră. Sună lipsit de menajament dar am divorţat de aşa virtuţi fireşti ca: smerenie, compasiune, modestie, ajutor dezinteresat etc.
Iar în ceea ce ţine de cult este periculos cînd eşti încîntat de timbrul vocii proprii şi nu de conţinutul sacru liturgic. Şi slujbele soborniceşti uneori se transformă într-un concurs vocal. De aici şi încolţeşte riscul de a fi egalat amvonul cu scena. Şi nu odată am fost nevoit să explic că liturghia nu este o piesă des repetată ci este însăşi viaţa ce necesită să fie trăită la maxim. Indiscutabil este
faptul că manifestarea exterioară a cultului trebuie să arate plăcut,
însă aspectul mistic obligatoriu trebuie să domine conştiinţa sacer-
dotului. Ori cele auzite şi cele văzute sînt doar o parţialitate a si-
mbolismului şi esenţei adînci. Deasemenea este periculos cînd nu te laşi copleşit de profunzimea infinită a cuvintelor evanghelice ci
eşti ameţit de retorismul complicat al propriei predici melanjată generos cu neologisme şi cuvinte deocheate acordate uneori la nimereală în speranţa că nimeni nu va înţelege. Culmea la toate este cred că atît în timpul serviciilor cît şi în viaţa ordinară ne este comod să îmbrăcăm masca asprimii şi îngîmfării aşa încît de cele mai multe ori enoriaşii au o frică mai mare de slujitor şi nu de Stăpîn, adică de Dumnezeu. Sincer vorbind şi aşa oamenii s-au plictisit de “mutre acre” şi veşnic ocupate în oficii şi birouri şi nu cred că sînt încîntaţi să vadă duplicatul lor în biserici. Şi în general
ne-am cam împotmolit limitîndu-ne mai mult la problemele administrative şi economice. Este minunat că reconstruim şi construim biserici, amenajăm curţile lor, dar cum rămîne cu biserica din sufletul omului, cine să o zidească? De netăgăduit este importanţa bisericii ca lăcaş însă fără biserica vie (oamenii) ea se transformă într-o clădire, un monument de artă ori muzeu. Toate cele expuse mai sus sînt necesare şi merită atenţie doar că cea mai mare atenţie din partea preotului o cere “aluatul”, adică sufletul, atît al său, cît şi al celor încredinţaţi lui. Negarea acesteia riscă să transfigureze Biserica într-o organizaţie banală ce oferă servicii cultice cu un viitor confuz. Confortabil dar greşit unii dintre noi ne-am aşezat în centrul “universului” făcînd din cei din jur nişte sateliţi obligaţi să ne deservească. Cît de evidentă este pedagogia Mîntuitorului, niciodată să nu uităm preasfintele Lui cuvinte “Nu am venit să-Mi slujească Mie, ci am venit ca să slujesc”. Conştientizez lucid că mă expun victimizării, îmi cer iertare de la toţi dar nu am insinuat să judec pe nimeni, am făcut doar o sinceră mărturisire. De fapt am ţintit scopul de a stîrni întrebări şi voi fi fericit dacă cel puţin cineva îşi va revizui prestaţia şi atitudinea vis-a-vis de vocaţia sa divină.
Desigur că şi societatea actuală consumistă şi mercantilă surpă devastator din moştenirea noastră spirituală. Ni se impune prin toate sursele un egoism arogant, o filozofie a violenţei şi o viaţă limitată doar la satisfacerea dorinţelor şi plăcerilor cu orişice preţ, chiar şi prin trădarea intereselor naţionale şi anularea tradiţiilor moştenite din străbuni. Credinţa noastră ortodoxă este atacată şi provocată zilnic, hărţuită lacom şi cu dispreţ în mass-media dorind să-i răpească autoritatea. Cineva îşi dă bine seama că fără Biserică oamenii devin debusolaţi, fără orientare şi după aceasta orişice direcţie impusă i se pare dreaptă şi orişice minciună un adevăr. Foarte mult se investeşte în depărtarea tinerilor de Dumnezeu. Recent la
Moldova 1 doamna Ajder şi domnul Lazăr insistau pe ideea că Re-
ligia nu ar trebui să mai deschidă uşa şcolii. Sînt sigur că d-l Lazăr
ştie bine că ministerul pe care îl reprezintă se numeşte al Educaţi-
ei şi la întrebarea ce caută Religia în şcoală ia-ş cere o concretizare, matematica, fizica, geografia, chimia etc. sînt preocupate de partea didactică şi cine rămîne să se ocupe de pedagogie? Limba şi literatura romînă care acum au fost suprapuse, educaţia civică care la rîndul ei poartă de fapt un caracter mai mult informaţional, diriginţia pe care dirigintele are dreptul să o scurteze şi la care de obicei se discută probleme de ordin organizatoric şi disciplinar, ori educaţia spirituală ce a împrumutat de facto conţinutul instructiv din Religie şi se predă numai în clasele primare. Şi atunci care disciplină se va ocupa de sufletul copilului, cine să-i spună ce e bine şi ce e rău? Dacă vom permite alungarea Religiei din instituţiile de învăţămînt vom pierde o mare luptă în faţa răului.
Iar în ceea ce ţine de familie nici ea nu mai poate îndruma şi
sprijini reprezentenţii săi aşa cum o făcea altă dată. Ea singură ca
instituţie trăieşte o criză profundă ce-i poate curma viitorul. Este
strigător cum în prezent inclusiv chiar şi la nivel de legi se încearcă substituirea şi distrugerea ei. Să nu uităm că familiei din totdeauna ia aparţinut dreptul şi datoria de a transmite estafeta sacră a
conceptelor şi tradiţiilor sacramentale. Pe umerii ei, familiei a fost
aşezată responsabilitatea asigurării climatului moral al societăţii. Ea
a fost din talpă barometrul de bază atît la nivel nativ cît şi cel educaţional între “bine” şi “rău”, fiind veriga de legătură între ierarhie şi Dumnezeu. Însă cu amărăciune în suflet sîntem constrînşi să
constatăm că familia contemporană nu-şi mai îndeplineşte sarcina
sa de perpetuare a omenirii, nici sub aspectul fiziologic şi mai pu-
ţin la cel formator al viitoarelor generaţii. Nu mai este acel garant
de proporţie ce poate indica şi asigura fericirea membrilor săi. Şi motivul stagnării familiei ca organizm şi organizaţie se pare că ma-
joritatea nu-l cunosc dar nici nu-i interesează, iar el după mine es-
te că noi părinţii am devenit nişte “vase goale” şi naştem şi creş-
tem “vase goale”. Vase goale de acea esenţă şi lumină divină ce la
ridicat pe om în poziţie verticală şi l-a încoronat cu titlul de “an-
tropos”. Fără de Dumnezeu şi lumina Sa, adică Duhul Sfînt, devenim
uşor ostaticii întunericului pereclitînd existenţa noastră. Ori în întu-
neric chiar şi lucrurile frumoase nu se văd şi par chiar înspăimîn-
tătoare. Şi totuşi cred, ba chiar sînt sigur că lucrurile se pot schi-
mba şi în calitatea mea de creştin sînt obligat să fiu optimist, păi
optimistului după cum se ştie îi poţi lua totul înafară de încrede-
rea în ziua de mîne. Trebuie să facem doar un pas, dar un pas corect, iar acest pas corect ne va scuti de multe alergări şi zbuciumuri lipsite de sens şi deceptive. Să ne întoarcem cu faţa şi sufletul spre Dumnezeu. Pentru aceasta este nevoie ca fiecare zi să o
transformăm în duminică iar din restul vieţii într-o duminică eternă.
Hristos a sfinţit duminica prin Învierea Sa, deaceea ea vine din Rai,
acolo-i reşedinţa ei. Fericirea reală o putem avea numai în Dumnezeu, să nu mai tărăgănăm, să mergerm şi să-L căutăm, iar aflîndu-L
să-L ascundem de nădejde în inima noastră. Să nu uităm veşnicul
imperativ: cine nu-L poartă pe Dumnezeu în inima sa, în zadar îl
caută în întregul univers.

Autor: pr. Marin Balamatiuc
s. Limbenii Vechi r.Glodeni

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.