versiunea moldoveneasca русская версия


În viaţă nimic nu este întâmplător

În viaţă nimic nu este întâmplător

17 июня 2017

Toate greutăţile şi bolile vin asupra noastră pentru că nu vrem să-L primim pe Dumnezeu şi tot stăruim într-ale noastre. Iar Dumnezeu ne iubeşte mai mult decât ne iubim noi înşine, pentru că noi nu înţelegem nimic din cele duhovniceşti şi purtăm grijă numai de trup. Iar trupul suferă şi boleşte pentru că sufletul este plin de lepră.  

Păcatul nerespectării zilelor de post

Păcatul nerespectării zilelor de post

16 июня 2017

Postul are un caracter de jertfă pe care noi oamenii o aducem lui Dumnezeu. Adică în momentul în care ne înfrânăm depunem un efort conştient prin care noi oferim lui Dumnezeu, ființa noastră întreagă, trupul şi sufletul. Când nu ne înfrânăm şi nu păstrăm aceste reguli minime, cădem în stadiul animalităţii iraţionale. Oamenii care nu postesc nici măcar puțin, niciodată nu pot simţi prezenţa lui Dumnezeu, nu pot să aibă bucurii duhovniceşti în viaţă,  

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

8 июня 2017

„Unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Mt.18,20). Marți, 6 iunie 2017, locuitorii satului Clococenii Vechi, raionul Glodeni, au avut parte de o adevărată sărbătoare cu ocazia slujirii unui sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Victor Guleac, blagocinul raionului Glodeni. Prilejul rugăciunii l-a constituit poposirea în localitate a unor sfințenii mari:  

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

6 июня 2017

Sâmbătă, 3 iunie 2017, în ziua hramului catedralei „Sf.Împ.Constatin și Elena” din Bălți, Preasfințitul Marchel a oficiat dumnezeiasca Liturghie în mijlocul comunității enoriașilor, care fregventează catedrala episcopală. Sărbătorea a fost înfrumusețată de prezența în jurul Arhipăstorului a multor creștini, de soborul de preoți și în special de interpretarea liturgică a corului arhieresc, condus de protoiereul Alexandru Paiul.  

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

6 июня 2017

Mănăstirea „Sfânta Treime” din satul Glinjeni,raionul Fălești, s-a îmbrăcat cu veșminte de sărbătoare pentru prăznuirea hramului. Curtea mănăsirii este aranjată cu mulțimea de flori mirositoare, credincioșii pășesc cu bucurie în suflet pragul bisericii pentru ascultarea sfintei Liturghii. Au avut ca oaspeți la acest eveniment luminat pe protoiereul mitrofor Petru Ciunciuc, secretarul eparhial, protoiereul Valentin Pînzaru și protodiacon Ștefan Rotari. Corul condus de maica Agnesia, s-a evedințiat cu cîntările armonioase,  

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

5 июня 2017

Luni, 5 iunie 2017, de sărbătoarea Sfîntului Duh, Prea Sfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, înconjurat de un sobor de preoți a săvărșit sfînta Liturghie în biserica „Sf. Irh. Nicolae” din satul Cotiujeni Mici, raionul Sîngerei. În ograda bisericii Arhiereul a fost întîmpinat de protoiereul Gheorghe Turculeț, parohul sfîntului locaș  

Film documentar pro viață

Film documentar pro viață

26 мая 2017

 

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

25 мая 2017

Joi, 25 mai 2017, de sărbătoarea Înălțarea Domnului, Preasfințitul Marchel a oficiat sfânta Liturghie în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți. Alături de arhipăstor s-au rugat soborul de clerici ai catedralei, dar și mulți creștini, enoriași fideli ai bisericii. După citirea pericopei evanghelice, Episcopul Marchel a explicat credincioșilor de ce Iisus Hristos s-a înălțat la ceruri, dar și semnificația practică a sărbătorii.  

11:30

11:30

24 мая 2017

 

Seminarul metodico-practic pentru profesorii de Religie din Bălți.

Seminarul metodico-practic pentru profesorii de Religie din Bălți.

23 мая 2017

Promovarea valorilor creștine și consolidarea comportamentului moral-religios la elevi, — acesta a fost genericul seminarului metodico-practic pentru profesorii de religie din Bălți. Cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, la acest seminar au participat: Secretarul Eparhial, Prot. Petru Ciunciuc; metodistul pentru mun. Bălți, Prot. Anatolie Spătaru; de asemenea, preoții Prot. Valentin Pânzaru și Prot. Serghei Ciunciuc. Cu multă bucurie ne-a primit doamna directoare, Goiman Valentina, la școala primară „Spiridon Vangheli”.  

Teologi contemporani. Serafim Rose

 

Ieromonahul Serafim (Rose) a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982, ?mplinind ast?zi 30 de ani. În acest context comemor?m pomenirea lui propunundu-v? spre atenşia Dvs s? lecturaşi via?a lui, dar mai ales scrierile sale. A?adar desc?rcaşi: Ortodoxia şi Religia viitorului şi Nihilismul. Citişi: Sufletul dup? moarte, Ne vorbe?te p?rintele Serafim Rose şi sfaturile sale.Via?a. Ieromonahul Serafim Rose (dup? numele de mirean Eugene Dennis Rose, n. 13 august, 1934 — m. 2 septembrie, 1982) a fost preot monah al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei În Statele Unite ale Americii. Scrierile sale au contribuit semnificativ la cunoa?terea şi r?spÎndirea Ortodoxiei În America şi Europa Occidental?, dar au influen?at şi gÎndirea ortodox? din ??rile tradişional ortodoxe. Deşi nu a fost canonizat, mulşi cre?tini ?l consider? un sfÎnt contemporan, avÎnd compuse rug?ciuni, slujbe şi icoane În onoarea sa. …

… Ortodoxia. Dup? ce a absolvit Pomona Colloge, În timp ce studia, sub coordonarea lui Alan Watts, la Academia American? de Studii Asiatice, Eugene a descoperit scrierile lui Ren? GuÎnon. Scrierile acestuia l-au inspirat În c?utarea unei tradişii religioase autentice. Cel care i-a prezentat pentru prima dat? credin?a ortodox? lui Eugene a fost Jan Gregerson, care pe atunci era Înc? un cre?tin ortodox practicant, de tradişie rus?. În timp ce Gregerson era pe cale s? renun?e la Ortodoxie, Eugene sim?ea dorin?a de a afla mai multe despre aceast? credin??. C?utarea lui a culminat cu hot?r?rea de a se al?tura Bisericii Ortodoxe. A fost primit În Biserica Ortodox? Rus? din afara Rusiei, prin mirungere, În anul 1962.

Eugene, ?mpreun? cu un alt cre?tin ortodox, Gleb Podmo?enski au Întemeiat ulterior o comunitate de librari şi editori ortodocşi, numit? Fr?şia SfÎntului Gherman din Alaska, cu binecuvÎntarea Sf. Ioan Maximovici, Arhiepiscop de San Francisco al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei. În cele din urm?, comunitatea a hot?r?t s? se retrag? din mediul urban În pustiet?şile din nordul Californiei şi s? intre În monahism În 1966. La tunderea sa În monahism, În 1970, Eugene şi-a luat numele de «Serafim», dup? Sf. Serafim din Sarov.

Dup? hirotonia sa ca ieromonah, ierom. Serafim a Început s? scrie o serie de c?rşi, Între care Ortodoxia şi religia viitorului şi Sufletul dup? moarte. Una din cele mai cunoscute lucr?ri ale sale, Descoperirea lui Dumnezeu În inima omului a fost inişial prezentat? sub forma unei prelegeri la un curs de studii religioase şinut la University of California – Santa Cruz În anul 1981 şi a fost publicat? sub form? de carte abia dup? moartea lui.

A fondat revista The Orthodox Word („CuvÎntul ortodox”), care continu? s? fie publicat pÎn? În prezent de Fr?şia Sf. Gherman. Lucr?rile publicate de Ierom. Serafim s-au r?spÎndit rapid În America, dup? moartea acestuia, iar mai t?rziu şi În Rusia şi În toat? Europa de Est, dup? c?derea regimurilor comuniste. Copii dactilografiate ale c?rşilor acestuia circulau Îns? clandestin În Europa de Est Înc? dinainte de c?derea regimurilor comuniste.

La San Francisco, fiind Înc? mirean, Eugene a avut o relaşie apropiat? cu mentorul şi p?rintele s?u duhovnicesc, Sf. Ioan Maximovici (+1966), Arhiepiscop de San Francisco al ROCOR.

Înv???turile. P?rintele Serafim Rose este considerat de mulşi ca un ap?r?tor al Înv???turii ortodoxe sÎnatoase Într-o vreme În care se p?rea c? În multe În jurisdicşii americane, inclusiv În cadrul unor facşiuni ale ROCOR se introduceau Înv???turi şi practici noi şi/sau greşite. În Ortodoxia şi religia viitorului, Pr. Serafim a pus În eviden?? ceea ce el şi alţii considerau a fi unele tendin?e periculoase În lumea contemporan? În general, dar şi În cea bisericeasc?, şi anume modernismul şi ecumenismul (cartea se refer? Îns? În principal la mi?c?rile religioase care invadau America, din afara lumii ortodoxe).

Pr. Serafim şi pr. Gherman Podmo?enski, apreciind c? pe atunci Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” (Brookline, Massachusetts) interpreta În mod eronat unele pozişii oficiale ale Sinodului ROCOR, au tip?rit la propria lor editur? ceea ce considerau a fi Înv???tura neschimbat? a Bisericii cu privire la o serie de probleme, Între care teoria evoluşiei, via?a de dup? moarte şi sfinţii occidentali din perioada premerg?toare Marii Schisme.

Unul din principalele elemente ale disputei dintre Pr. Serafim şi Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” era chestiunea prezen?ei harului În Biserica Ortodox? Rus?, a c?rei ierarhie era consideerat? compromis? din pricina colabor?rii cu regimul sovietic. Pr. Serafim a respins lu?rile de pozişie radicale ale acestei Mănăstiri, afirmÎnd În mod repetat c? Patriarhia Moscovei, deşi În suferin??, continua s? aib? harul dumnezeiesc.

De-a lungul Întregii sale vieşi În Biserica Ortodox?, Pr. Serafim a pus accentul pe o «Ortodoxie a inimii» care i se p?rea c? lipsea din mare parte a vieşii bisericeşti din America.

Una dintre lucr?rile sale cele mai controversate este Sufletul dup? moarte, care cuprinde o Înv???tur? pe care Pr. Serafim o preluase de la Sf. Ioan Maximovici, anume cea cu privire la v?mile v?zduhului prin care trebuie s? treac? sufletul dup? ce se desparte de trup. Aceast? Înv???tur? i-a atras critici din partea mai multor teologi ortodocşi, Îns? alţii, precum Mitropolitul Hierotheos Vlachos.

Moartea. În anul 1982, pe cÎnd lucra În chilia sa, Pr. Serafim a simşit o durere acut?, care s-a prelungit vreme de c?teva zile. A fost dus de ceilalţi monahi la spital, pentru Îngrijiri, În ciuda ?mpotrivirii lui. CÎnd a ajuns la Mercy Medical Center din Redding, California, medicii au stabilit c? situaşia sa era critic?. Pr. Serafim a intrat Într-o stare de semi-con?tien??. O operaşie exploratorie a ar?tat c? un cheag de sÎnge blocase o ven? care-i alimenta cu sÎnge intestinele, care se transformaser? Într-o mas? de ?esut mort, nefuncşional. Dup? o a doua operaşie, Pr. Serafim a intrat În com?. Sute de oameni au venit s? ?l viziteze la spital, iar În capela spitalului se slujea regulat SfÎnta Liturghie, cei de fa?? rugÎndu-se pentru ÎnsÎn?toşirea p?rintelui lor iubit. Mii de oameni din Întreaga lume s-au rugat pentru ÎnsÎn?toşirea sa. Ierom. Serafim a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982.

Trupul Pr. Serafim a fost dus Înapoi la Mănăstirea sa din s?lb?ticie şi a?ezat Într-un sicriu simplu. Mulşi din cei care au fost de fa?? spun c? trupul s?u a r?mas neputrezit vreme de c?teva zile, şi unii chiar spun c? r?spÎndea miros de trandafiri. Dup? ÎnmormÎntarea sa, s-au Început demersurile pentru canonizarea sa. I-au fost atribuite mai multe minuni. În a?teptarea unei hot?r?ri de canonizare a unui sinod ortodox, mulşi şi atribuie, informal, Pr. Serafim Rose titlul de Fericit.

În RomÎnia, lucr?rile P?rintelui Serafim Rose au devenit cunoscute Îndeosebi În anii 2000, cÎnd au Început s? fie publicate traduceri ale lucr?rilor sale, unele din acestea mai Întşi În versiune electronic?.

Sursa: orthodoxwiki.org

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.