versiunea moldoveneasca русская версия


25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

24 февраля 2017

Marți, 21 februarie 2017, în incinta centrului eparhial din Bălți a avut loc înmânarea veșmintelor noi pentru 25 de preoți din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Acest dar a fost oferit de primarul municipiului Bălți și președintele Partidul Nostru – domnul Renato Usatîi. Din partea administrației municipale a participat la eveniment domnul vice-primar Igor Șeremet, care a menționat prin acest gest echipa administrativă a primăriei și-a exprimat solidaritatea cu slujitorii Bisericii. La rândul său Preasfințitul Marchel a mulțumit domnului Renato Usatîi pentru... 

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

23 февраля 2017

Începând de luni, 27 februarie 2017, prima zi a postului mare, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți vor fi expuse pentru închinare fragmente de moaște ale SFÂNTULUI IERARH LUCA AL CRIMEII, SFÂNTULUI MARE MUCENIC PANTELIMON, SFINTEI FERICITE MATROANA. Vă îndemnăm, iubiți credincioși, să folosiți această ocazie pentru a vă închina și ruga înaintea acestor sfinți bineplăcuți lui Dumnezeu. Zilnic se vor citi acatiste și moleben în fața acestor sfințenii, care se... 

Care este sensul vieții?

Care este sensul vieții?

22 февраля 2017

Din motive religioase, toate culturile mondiale pot fi împărțite în două curente: soteriologice și hedoniste. 1.„Soteriologice” (din grecescul soteria — mântuire), care sunt în căutarea mântuirii ca sensul ultim al vieții umane. Aceștia cred că de cealaltă parte a pragului morții este viață, iar menirea vieții acesteia de acum este exprimată prin cuvintele lui Socrate „o pregătire pentru moarte”… 2.„Hedoniste”  

Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

Teologi contemporani. Serafim Rose

 

Ieromonahul Serafim (Rose) a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982, ?mplinind ast?zi 30 de ani. În acest context comemor?m pomenirea lui propunundu-v? spre atenşia Dvs s? lecturaşi via?a lui, dar mai ales scrierile sale. A?adar desc?rcaşi: Ortodoxia şi Religia viitorului şi Nihilismul. Citişi: Sufletul dup? moarte, Ne vorbe?te p?rintele Serafim Rose şi sfaturile sale.Via?a. Ieromonahul Serafim Rose (dup? numele de mirean Eugene Dennis Rose, n. 13 august, 1934 — m. 2 septembrie, 1982) a fost preot monah al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei În Statele Unite ale Americii. Scrierile sale au contribuit semnificativ la cunoa?terea şi r?spÎndirea Ortodoxiei În America şi Europa Occidental?, dar au influen?at şi gÎndirea ortodox? din ??rile tradişional ortodoxe. Deşi nu a fost canonizat, mulşi cre?tini ?l consider? un sfÎnt contemporan, avÎnd compuse rug?ciuni, slujbe şi icoane În onoarea sa. …

… Ortodoxia. Dup? ce a absolvit Pomona Colloge, În timp ce studia, sub coordonarea lui Alan Watts, la Academia American? de Studii Asiatice, Eugene a descoperit scrierile lui Ren? GuÎnon. Scrierile acestuia l-au inspirat În c?utarea unei tradişii religioase autentice. Cel care i-a prezentat pentru prima dat? credin?a ortodox? lui Eugene a fost Jan Gregerson, care pe atunci era Înc? un cre?tin ortodox practicant, de tradişie rus?. În timp ce Gregerson era pe cale s? renun?e la Ortodoxie, Eugene sim?ea dorin?a de a afla mai multe despre aceast? credin??. C?utarea lui a culminat cu hot?r?rea de a se al?tura Bisericii Ortodoxe. A fost primit În Biserica Ortodox? Rus? din afara Rusiei, prin mirungere, În anul 1962.

Eugene, ?mpreun? cu un alt cre?tin ortodox, Gleb Podmo?enski au Întemeiat ulterior o comunitate de librari şi editori ortodocşi, numit? Fr?şia SfÎntului Gherman din Alaska, cu binecuvÎntarea Sf. Ioan Maximovici, Arhiepiscop de San Francisco al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei. În cele din urm?, comunitatea a hot?r?t s? se retrag? din mediul urban În pustiet?şile din nordul Californiei şi s? intre În monahism În 1966. La tunderea sa În monahism, În 1970, Eugene şi-a luat numele de «Serafim», dup? Sf. Serafim din Sarov.

Dup? hirotonia sa ca ieromonah, ierom. Serafim a Început s? scrie o serie de c?rşi, Între care Ortodoxia şi religia viitorului şi Sufletul dup? moarte. Una din cele mai cunoscute lucr?ri ale sale, Descoperirea lui Dumnezeu În inima omului a fost inişial prezentat? sub forma unei prelegeri la un curs de studii religioase şinut la University of California – Santa Cruz În anul 1981 şi a fost publicat? sub form? de carte abia dup? moartea lui.

A fondat revista The Orthodox Word („CuvÎntul ortodox”), care continu? s? fie publicat pÎn? În prezent de Fr?şia Sf. Gherman. Lucr?rile publicate de Ierom. Serafim s-au r?spÎndit rapid În America, dup? moartea acestuia, iar mai t?rziu şi În Rusia şi În toat? Europa de Est, dup? c?derea regimurilor comuniste. Copii dactilografiate ale c?rşilor acestuia circulau Îns? clandestin În Europa de Est Înc? dinainte de c?derea regimurilor comuniste.

La San Francisco, fiind Înc? mirean, Eugene a avut o relaşie apropiat? cu mentorul şi p?rintele s?u duhovnicesc, Sf. Ioan Maximovici (+1966), Arhiepiscop de San Francisco al ROCOR.

Înv???turile. P?rintele Serafim Rose este considerat de mulşi ca un ap?r?tor al Înv???turii ortodoxe sÎnatoase Într-o vreme În care se p?rea c? În multe În jurisdicşii americane, inclusiv În cadrul unor facşiuni ale ROCOR se introduceau Înv???turi şi practici noi şi/sau greşite. În Ortodoxia şi religia viitorului, Pr. Serafim a pus În eviden?? ceea ce el şi alţii considerau a fi unele tendin?e periculoase În lumea contemporan? În general, dar şi În cea bisericeasc?, şi anume modernismul şi ecumenismul (cartea se refer? Îns? În principal la mi?c?rile religioase care invadau America, din afara lumii ortodoxe).

Pr. Serafim şi pr. Gherman Podmo?enski, apreciind c? pe atunci Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” (Brookline, Massachusetts) interpreta În mod eronat unele pozişii oficiale ale Sinodului ROCOR, au tip?rit la propria lor editur? ceea ce considerau a fi Înv???tura neschimbat? a Bisericii cu privire la o serie de probleme, Între care teoria evoluşiei, via?a de dup? moarte şi sfinţii occidentali din perioada premerg?toare Marii Schisme.

Unul din principalele elemente ale disputei dintre Pr. Serafim şi Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” era chestiunea prezen?ei harului În Biserica Ortodox? Rus?, a c?rei ierarhie era consideerat? compromis? din pricina colabor?rii cu regimul sovietic. Pr. Serafim a respins lu?rile de pozişie radicale ale acestei Mănăstiri, afirmÎnd În mod repetat c? Patriarhia Moscovei, deşi În suferin??, continua s? aib? harul dumnezeiesc.

De-a lungul Întregii sale vieşi În Biserica Ortodox?, Pr. Serafim a pus accentul pe o «Ortodoxie a inimii» care i se p?rea c? lipsea din mare parte a vieşii bisericeşti din America.

Una dintre lucr?rile sale cele mai controversate este Sufletul dup? moarte, care cuprinde o Înv???tur? pe care Pr. Serafim o preluase de la Sf. Ioan Maximovici, anume cea cu privire la v?mile v?zduhului prin care trebuie s? treac? sufletul dup? ce se desparte de trup. Aceast? Înv???tur? i-a atras critici din partea mai multor teologi ortodocşi, Îns? alţii, precum Mitropolitul Hierotheos Vlachos.

Moartea. În anul 1982, pe cÎnd lucra În chilia sa, Pr. Serafim a simşit o durere acut?, care s-a prelungit vreme de c?teva zile. A fost dus de ceilalţi monahi la spital, pentru Îngrijiri, În ciuda ?mpotrivirii lui. CÎnd a ajuns la Mercy Medical Center din Redding, California, medicii au stabilit c? situaşia sa era critic?. Pr. Serafim a intrat Într-o stare de semi-con?tien??. O operaşie exploratorie a ar?tat c? un cheag de sÎnge blocase o ven? care-i alimenta cu sÎnge intestinele, care se transformaser? Într-o mas? de ?esut mort, nefuncşional. Dup? o a doua operaşie, Pr. Serafim a intrat În com?. Sute de oameni au venit s? ?l viziteze la spital, iar În capela spitalului se slujea regulat SfÎnta Liturghie, cei de fa?? rugÎndu-se pentru ÎnsÎn?toşirea p?rintelui lor iubit. Mii de oameni din Întreaga lume s-au rugat pentru ÎnsÎn?toşirea sa. Ierom. Serafim a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982.

Trupul Pr. Serafim a fost dus Înapoi la Mănăstirea sa din s?lb?ticie şi a?ezat Într-un sicriu simplu. Mulşi din cei care au fost de fa?? spun c? trupul s?u a r?mas neputrezit vreme de c?teva zile, şi unii chiar spun c? r?spÎndea miros de trandafiri. Dup? ÎnmormÎntarea sa, s-au Început demersurile pentru canonizarea sa. I-au fost atribuite mai multe minuni. În a?teptarea unei hot?r?ri de canonizare a unui sinod ortodox, mulşi şi atribuie, informal, Pr. Serafim Rose titlul de Fericit.

În RomÎnia, lucr?rile P?rintelui Serafim Rose au devenit cunoscute Îndeosebi În anii 2000, cÎnd au Început s? fie publicate traduceri ale lucr?rilor sale, unele din acestea mai Întşi În versiune electronic?.

Sursa: orthodoxwiki.org

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.