verdiunea moldoveneasca русская версия


Ne este de folos să fim dojeniţi

Ne este de folos să fim dojeniţi

10 decembrie 2016

Cine laudă toate fără deosebire, atât faptele noastre cele vrednice de ocară, cât şi pe cele vrednice de laudă, acela nu ne este prieten, ci un amăgitor sau batjocoritor. Când cineva laudă ceea ce este lăudabil, dar, pe de altă parte, ocărăşte greşelile şi păcatele, acesta este prietenul cel adevărat. Şi ca să vedeţi că cel care în toate ne laudă şi în toate ne proslăvesc nu ne este prieten, ci un amăgitor, ascultaţi ce grăieşte Dumnezeu prin Proorocul Isaia: „Poporul meu, cei ce vă fericesc vă înşeală pe voi şi cărarea picioarelor voastre o strică”... 

Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Teologi contemporani. Serafim Rose

 

Ieromonahul Serafim (Rose) a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982, ?mplinind ast?zi 30 de ani. În acest context comemor?m pomenirea lui propunundu-v? spre atenşia Dvs s? lecturaşi via?a lui, dar mai ales scrierile sale. A?adar desc?rcaşi: Ortodoxia şi Religia viitorului şi Nihilismul. Citişi: Sufletul dup? moarte, Ne vorbe?te p?rintele Serafim Rose şi sfaturile sale.Via?a. Ieromonahul Serafim Rose (dup? numele de mirean Eugene Dennis Rose, n. 13 august, 1934 – m. 2 septembrie, 1982) a fost preot monah al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei În Statele Unite ale Americii. Scrierile sale au contribuit semnificativ la cunoa?terea şi r?spÎndirea Ortodoxiei În America şi Europa Occidental?, dar au influen?at şi gÎndirea ortodox? din ??rile tradişional ortodoxe. Deşi nu a fost canonizat, mulşi cre?tini ?l consider? un sfÎnt contemporan, avÎnd compuse rug?ciuni, slujbe şi icoane În onoarea sa. …

… Ortodoxia. Dup? ce a absolvit Pomona Colloge, În timp ce studia, sub coordonarea lui Alan Watts, la Academia American? de Studii Asiatice, Eugene a descoperit scrierile lui Ren? GuÎnon. Scrierile acestuia l-au inspirat În c?utarea unei tradişii religioase autentice. Cel care i-a prezentat pentru prima dat? credin?a ortodox? lui Eugene a fost Jan Gregerson, care pe atunci era Înc? un cre?tin ortodox practicant, de tradişie rus?. În timp ce Gregerson era pe cale s? renun?e la Ortodoxie, Eugene sim?ea dorin?a de a afla mai multe despre aceast? credin??. C?utarea lui a culminat cu hot?r?rea de a se al?tura Bisericii Ortodoxe. A fost primit În Biserica Ortodox? Rus? din afara Rusiei, prin mirungere, În anul 1962.

Eugene, ?mpreun? cu un alt cre?tin ortodox, Gleb Podmo?enski au Întemeiat ulterior o comunitate de librari şi editori ortodocşi, numit? Fr?şia SfÎntului Gherman din Alaska, cu binecuvÎntarea Sf. Ioan Maximovici, Arhiepiscop de San Francisco al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei. În cele din urm?, comunitatea a hot?r?t s? se retrag? din mediul urban În pustiet?şile din nordul Californiei şi s? intre În monahism În 1966. La tunderea sa În monahism, În 1970, Eugene şi-a luat numele de “Serafim”, dup? Sf. Serafim din Sarov.

Dup? hirotonia sa ca ieromonah, ierom. Serafim a Început s? scrie o serie de c?rşi, Între care Ortodoxia şi religia viitorului şi Sufletul dup? moarte. Una din cele mai cunoscute lucr?ri ale sale, Descoperirea lui Dumnezeu În inima omului a fost inişial prezentat? sub forma unei prelegeri la un curs de studii religioase şinut la University of California – Santa Cruz În anul 1981 şi a fost publicat? sub form? de carte abia dup? moartea lui.

A fondat revista The Orthodox Word („CuvÎntul ortodox”), care continu? s? fie publicat pÎn? În prezent de Fr?şia Sf. Gherman. Lucr?rile publicate de Ierom. Serafim s-au r?spÎndit rapid În America, dup? moartea acestuia, iar mai t?rziu şi În Rusia şi În toat? Europa de Est, dup? c?derea regimurilor comuniste. Copii dactilografiate ale c?rşilor acestuia circulau Îns? clandestin În Europa de Est Înc? dinainte de c?derea regimurilor comuniste.

La San Francisco, fiind Înc? mirean, Eugene a avut o relaşie apropiat? cu mentorul şi p?rintele s?u duhovnicesc, Sf. Ioan Maximovici (+1966), Arhiepiscop de San Francisco al ROCOR.

Înv???turile. P?rintele Serafim Rose este considerat de mulşi ca un ap?r?tor al Înv???turii ortodoxe sÎnatoase Într-o vreme În care se p?rea c? În multe În jurisdicşii americane, inclusiv În cadrul unor facşiuni ale ROCOR se introduceau Înv???turi şi practici noi şi/sau greşite. În Ortodoxia şi religia viitorului, Pr. Serafim a pus În eviden?? ceea ce el şi alţii considerau a fi unele tendin?e periculoase În lumea contemporan? În general, dar şi În cea bisericeasc?, şi anume modernismul şi ecumenismul (cartea se refer? Îns? În principal la mi?c?rile religioase care invadau America, din afara lumii ortodoxe).

Pr. Serafim şi pr. Gherman Podmo?enski, apreciind c? pe atunci Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” (Brookline, Massachusetts) interpreta În mod eronat unele pozişii oficiale ale Sinodului ROCOR, au tip?rit la propria lor editur? ceea ce considerau a fi Înv???tura neschimbat? a Bisericii cu privire la o serie de probleme, Între care teoria evoluşiei, via?a de dup? moarte şi sfinţii occidentali din perioada premerg?toare Marii Schisme.

Unul din principalele elemente ale disputei dintre Pr. Serafim şi Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” era chestiunea prezen?ei harului În Biserica Ortodox? Rus?, a c?rei ierarhie era consideerat? compromis? din pricina colabor?rii cu regimul sovietic. Pr. Serafim a respins lu?rile de pozişie radicale ale acestei Mănăstiri, afirmÎnd În mod repetat c? Patriarhia Moscovei, deşi În suferin??, continua s? aib? harul dumnezeiesc.

De-a lungul Întregii sale vieşi În Biserica Ortodox?, Pr. Serafim a pus accentul pe o “Ortodoxie a inimii” care i se p?rea c? lipsea din mare parte a vieşii bisericeşti din America.

Una dintre lucr?rile sale cele mai controversate este Sufletul dup? moarte, care cuprinde o Înv???tur? pe care Pr. Serafim o preluase de la Sf. Ioan Maximovici, anume cea cu privire la v?mile v?zduhului prin care trebuie s? treac? sufletul dup? ce se desparte de trup. Aceast? Înv???tur? i-a atras critici din partea mai multor teologi ortodocşi, Îns? alţii, precum Mitropolitul Hierotheos Vlachos.

Moartea. În anul 1982, pe cÎnd lucra În chilia sa, Pr. Serafim a simşit o durere acut?, care s-a prelungit vreme de c?teva zile. A fost dus de ceilalţi monahi la spital, pentru Îngrijiri, În ciuda ?mpotrivirii lui. CÎnd a ajuns la Mercy Medical Center din Redding, California, medicii au stabilit c? situaşia sa era critic?. Pr. Serafim a intrat Într-o stare de semi-con?tien??. O operaşie exploratorie a ar?tat c? un cheag de sÎnge blocase o ven? care-i alimenta cu sÎnge intestinele, care se transformaser? Într-o mas? de ?esut mort, nefuncşional. Dup? o a doua operaşie, Pr. Serafim a intrat În com?. Sute de oameni au venit s? ?l viziteze la spital, iar În capela spitalului se slujea regulat SfÎnta Liturghie, cei de fa?? rugÎndu-se pentru ÎnsÎn?toşirea p?rintelui lor iubit. Mii de oameni din Întreaga lume s-au rugat pentru ÎnsÎn?toşirea sa. Ierom. Serafim a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982.

Trupul Pr. Serafim a fost dus Înapoi la Mănăstirea sa din s?lb?ticie şi a?ezat Într-un sicriu simplu. Mulşi din cei care au fost de fa?? spun c? trupul s?u a r?mas neputrezit vreme de c?teva zile, şi unii chiar spun c? r?spÎndea miros de trandafiri. Dup? ÎnmormÎntarea sa, s-au Început demersurile pentru canonizarea sa. I-au fost atribuite mai multe minuni. În a?teptarea unei hot?r?ri de canonizare a unui sinod ortodox, mulşi şi atribuie, informal, Pr. Serafim Rose titlul de Fericit.

În RomÎnia, lucr?rile P?rintelui Serafim Rose au devenit cunoscute Îndeosebi În anii 2000, cÎnd au Început s? fie publicate traduceri ale lucr?rilor sale, unele din acestea mai Întşi În versiune electronic?.

Sursa: orthodoxwiki.org

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.