versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Teologi contemporani. Serafim Rose

 

Ieromonahul Serafim (Rose) a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982, ?mplinind ast?zi 30 de ani. În acest context comemor?m pomenirea lui propunundu-v? spre atenşia Dvs s? lecturaşi via?a lui, dar mai ales scrierile sale. A?adar desc?rcaşi: Ortodoxia şi Religia viitorului şi Nihilismul. Citişi: Sufletul dup? moarte, Ne vorbe?te p?rintele Serafim Rose şi sfaturile sale.Via?a. Ieromonahul Serafim Rose (dup? numele de mirean Eugene Dennis Rose, n. 13 august, 1934 — m. 2 septembrie, 1982) a fost preot monah al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei În Statele Unite ale Americii. Scrierile sale au contribuit semnificativ la cunoa?terea şi r?spÎndirea Ortodoxiei În America şi Europa Occidental?, dar au influen?at şi gÎndirea ortodox? din ??rile tradişional ortodoxe. Deşi nu a fost canonizat, mulşi cre?tini ?l consider? un sfÎnt contemporan, avÎnd compuse rug?ciuni, slujbe şi icoane În onoarea sa. …

… Ortodoxia. Dup? ce a absolvit Pomona Colloge, În timp ce studia, sub coordonarea lui Alan Watts, la Academia American? de Studii Asiatice, Eugene a descoperit scrierile lui Ren? GuÎnon. Scrierile acestuia l-au inspirat În c?utarea unei tradişii religioase autentice. Cel care i-a prezentat pentru prima dat? credin?a ortodox? lui Eugene a fost Jan Gregerson, care pe atunci era Înc? un cre?tin ortodox practicant, de tradişie rus?. În timp ce Gregerson era pe cale s? renun?e la Ortodoxie, Eugene sim?ea dorin?a de a afla mai multe despre aceast? credin??. C?utarea lui a culminat cu hot?r?rea de a se al?tura Bisericii Ortodoxe. A fost primit În Biserica Ortodox? Rus? din afara Rusiei, prin mirungere, În anul 1962.

Eugene, ?mpreun? cu un alt cre?tin ortodox, Gleb Podmo?enski au Întemeiat ulterior o comunitate de librari şi editori ortodocşi, numit? Fr?şia SfÎntului Gherman din Alaska, cu binecuvÎntarea Sf. Ioan Maximovici, Arhiepiscop de San Francisco al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei. În cele din urm?, comunitatea a hot?r?t s? se retrag? din mediul urban În pustiet?şile din nordul Californiei şi s? intre În monahism În 1966. La tunderea sa În monahism, În 1970, Eugene şi-a luat numele de «Serafim», dup? Sf. Serafim din Sarov.

Dup? hirotonia sa ca ieromonah, ierom. Serafim a Început s? scrie o serie de c?rşi, Între care Ortodoxia şi religia viitorului şi Sufletul dup? moarte. Una din cele mai cunoscute lucr?ri ale sale, Descoperirea lui Dumnezeu În inima omului a fost inişial prezentat? sub forma unei prelegeri la un curs de studii religioase şinut la University of California – Santa Cruz În anul 1981 şi a fost publicat? sub form? de carte abia dup? moartea lui.

A fondat revista The Orthodox Word („CuvÎntul ortodox”), care continu? s? fie publicat pÎn? În prezent de Fr?şia Sf. Gherman. Lucr?rile publicate de Ierom. Serafim s-au r?spÎndit rapid În America, dup? moartea acestuia, iar mai t?rziu şi În Rusia şi În toat? Europa de Est, dup? c?derea regimurilor comuniste. Copii dactilografiate ale c?rşilor acestuia circulau Îns? clandestin În Europa de Est Înc? dinainte de c?derea regimurilor comuniste.

La San Francisco, fiind Înc? mirean, Eugene a avut o relaşie apropiat? cu mentorul şi p?rintele s?u duhovnicesc, Sf. Ioan Maximovici (+1966), Arhiepiscop de San Francisco al ROCOR.

Înv???turile. P?rintele Serafim Rose este considerat de mulşi ca un ap?r?tor al Înv???turii ortodoxe sÎnatoase Într-o vreme În care se p?rea c? În multe În jurisdicşii americane, inclusiv În cadrul unor facşiuni ale ROCOR se introduceau Înv???turi şi practici noi şi/sau greşite. În Ortodoxia şi religia viitorului, Pr. Serafim a pus În eviden?? ceea ce el şi alţii considerau a fi unele tendin?e periculoase În lumea contemporan? În general, dar şi În cea bisericeasc?, şi anume modernismul şi ecumenismul (cartea se refer? Îns? În principal la mi?c?rile religioase care invadau America, din afara lumii ortodoxe).

Pr. Serafim şi pr. Gherman Podmo?enski, apreciind c? pe atunci Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” (Brookline, Massachusetts) interpreta În mod eronat unele pozişii oficiale ale Sinodului ROCOR, au tip?rit la propria lor editur? ceea ce considerau a fi Înv???tura neschimbat? a Bisericii cu privire la o serie de probleme, Între care teoria evoluşiei, via?a de dup? moarte şi sfinţii occidentali din perioada premerg?toare Marii Schisme.

Unul din principalele elemente ale disputei dintre Pr. Serafim şi Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” era chestiunea prezen?ei harului În Biserica Ortodox? Rus?, a c?rei ierarhie era consideerat? compromis? din pricina colabor?rii cu regimul sovietic. Pr. Serafim a respins lu?rile de pozişie radicale ale acestei Mănăstiri, afirmÎnd În mod repetat c? Patriarhia Moscovei, deşi În suferin??, continua s? aib? harul dumnezeiesc.

De-a lungul Întregii sale vieşi În Biserica Ortodox?, Pr. Serafim a pus accentul pe o «Ortodoxie a inimii» care i se p?rea c? lipsea din mare parte a vieşii bisericeşti din America.

Una dintre lucr?rile sale cele mai controversate este Sufletul dup? moarte, care cuprinde o Înv???tur? pe care Pr. Serafim o preluase de la Sf. Ioan Maximovici, anume cea cu privire la v?mile v?zduhului prin care trebuie s? treac? sufletul dup? ce se desparte de trup. Aceast? Înv???tur? i-a atras critici din partea mai multor teologi ortodocşi, Îns? alţii, precum Mitropolitul Hierotheos Vlachos.

Moartea. În anul 1982, pe cÎnd lucra În chilia sa, Pr. Serafim a simşit o durere acut?, care s-a prelungit vreme de c?teva zile. A fost dus de ceilalţi monahi la spital, pentru Îngrijiri, În ciuda ?mpotrivirii lui. CÎnd a ajuns la Mercy Medical Center din Redding, California, medicii au stabilit c? situaşia sa era critic?. Pr. Serafim a intrat Într-o stare de semi-con?tien??. O operaşie exploratorie a ar?tat c? un cheag de sÎnge blocase o ven? care-i alimenta cu sÎnge intestinele, care se transformaser? Într-o mas? de ?esut mort, nefuncşional. Dup? o a doua operaşie, Pr. Serafim a intrat În com?. Sute de oameni au venit s? ?l viziteze la spital, iar În capela spitalului se slujea regulat SfÎnta Liturghie, cei de fa?? rugÎndu-se pentru ÎnsÎn?toşirea p?rintelui lor iubit. Mii de oameni din Întreaga lume s-au rugat pentru ÎnsÎn?toşirea sa. Ierom. Serafim a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982.

Trupul Pr. Serafim a fost dus Înapoi la Mănăstirea sa din s?lb?ticie şi a?ezat Într-un sicriu simplu. Mulşi din cei care au fost de fa?? spun c? trupul s?u a r?mas neputrezit vreme de c?teva zile, şi unii chiar spun c? r?spÎndea miros de trandafiri. Dup? ÎnmormÎntarea sa, s-au Început demersurile pentru canonizarea sa. I-au fost atribuite mai multe minuni. În a?teptarea unei hot?r?ri de canonizare a unui sinod ortodox, mulşi şi atribuie, informal, Pr. Serafim Rose titlul de Fericit.

În RomÎnia, lucr?rile P?rintelui Serafim Rose au devenit cunoscute Îndeosebi În anii 2000, cÎnd au Început s? fie publicate traduceri ale lucr?rilor sale, unele din acestea mai Întşi În versiune electronic?.

Sursa: orthodoxwiki.org

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.