versiunea moldoveneasca русская версия


Mesajul de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu prilejul aniversării hirotoniei arhierești

Mesajul de felicitare adresat Preasfințitului Marchel cu prilejul aniversării hirotoniei arhierești

11 марта 2018

Preasfinţia Voastră, permiteți-ne, rogu-Vă, să Vă adresăm cele mai cordiale felicitări și urări de bine cu ocazia celei de-a 11 aniversări a hirotoniei arhierești. În această zi sfântă, a închinării Sfintei Cruci, Vă suntem alături cu cele mai duhovnicești gânduri și sincere rugăciuni către bunul Dumnezeu, ca să Vă binecuvinteze cu ani mulți, luminați de harul Său și providența Sa, să ne îndrumați pe calea mântuirii.  

Pentru o Ortodoxie autentică și conștientă

Pentru o Ortodoxie autentică și conștientă

7 марта 2018

Cu câțiva ani în urmă un inspector școlar a venit la mine în gimnaziu și mi-a propus următorul test: -Dă indicație elevilor să scrie din memorie rugăciunea „Tatăl nostru”. Nu pentru control, nici pentru notă, ci din curiozitate. Să vedem câți vor scri corect. M-am gândit că voi isprăvi repede controlul caietelor, dar mi-a luat mai mult timp decât de obicei. Culoare roșie a pixului a vopsit excesiv evaluarea. Și mi-am zis:  

Părinte, eu n-am să mai vin la biserică

Părinte, eu n-am să mai vin la biserică

6 марта 2018

Un tânăr merge la preotul paroh și îi spune: – Părinte, eu n-am să mai vin la biserică. Preotul îl întrebă: – Ah. Poți să-mi spui care este motivul? Tânărul îi răspunde: – Dumnezeule! Aici văd  

A trecut la Domnul protoiereul Victor Svistun

A trecut la Domnul protoiereul Victor Svistun

4 марта 2018

Protoiereul Victor Svistun, parohul bisericii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Cobani, raionul Glodeni a trecut în veșnicie, azi, 4 martie 2018. Exprimăm profunde sentimente de compasiune şi condoleanţe doamnei preotese Eufrosinia și întregii familii, fiilor și fiicelor duhovnicești ai părintelui. Trupul neînsuflețit va fi înmormântat în curtea bisericii, marți 6 martie curent. Dumnezeu să-l ierte și să-l odihnească cu drepții.  

Cum putem deveni mai buni?

Cum putem deveni mai buni?

3 марта 2018

Rugăciunea întâi de mulţumire după Sfânta Împărtăşire. Zicem către Domnul Hristos: „Dă să-mi fie şi mie acestea spre tămăduirea sufletului şi a trupului, spre alungarea a tot potrivnicului, spre împăcarea sufleteştilor mele puteri, spre luminarea ochilor inimii mele, spre credinţă neînfruntată, spre dragoste nefăţarnică, spre împlinirea înţelepciunii, spre paza poruncilor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har şi spre plinirea Împărăţiei cerurilor”, deci zece lucrări. Care sunt lucrările?  

Triumful Ortodoxiei asupra iconoclaștilor

Triumful Ortodoxiei asupra iconoclaștilor

24 февраля 2018

Duminica Ortodoxiei este ziua numelui Bisericii şi a credinţei noastre. Restabilirea cultului Sfintelor Icoane a fost cea mai mare minune a credinţei noastre ortodoxe, după cum arată Stihira Utreniei: „Astăzi s-a arătat zi plină de bucurie şi de veselie, ca luminează lumina dogmelor celor prea adevărate şi străluceşte Biserica lui Hristos, împodobindu-se acum cu înălţarea Sfintelor Icoane şi cu strălucirile chipurilor şi se face credincioşilor unire de Dumnezeu dăruită”. In primele veacuri creştine, Sfintele icoane  

Învățătură în duminica împăcării

Învățătură în duminica împăcării

17 февраля 2018

„Să nu întorci faţa ta de la sluga Ta; când mă necăjesc degrab mă auzi!” (PS.68,20) Cu aceste cuvinte pătrunse de durere filială, iubiţi părinţi, fraţi şi surori în Domnul, Sfânta Biserică, astăzi la dumnezeiasca slujbă de seară, se adresează către Dumnezeu. Şi fiecare dintre cei ce stau aici, fără îndoială, a simţit în inima sa aceste cuvinte ca pe o adresare personală a sa către Dumnezeu. Nu întoarce faţa Ta, milostive Doamne, de la noi! — cerem toţi. Dar această milă a lui Dumnezeu noi trebuie să o merităm.  

Teologi contemporani. Serafim Rose

 

Ieromonahul Serafim (Rose) a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982, ?mplinind ast?zi 30 de ani. În acest context comemor?m pomenirea lui propunundu-v? spre atenşia Dvs s? lecturaşi via?a lui, dar mai ales scrierile sale. A?adar desc?rcaşi: Ortodoxia şi Religia viitorului şi Nihilismul. Citişi: Sufletul dup? moarte, Ne vorbe?te p?rintele Serafim Rose şi sfaturile sale.Via?a. Ieromonahul Serafim Rose (dup? numele de mirean Eugene Dennis Rose, n. 13 august, 1934 — m. 2 septembrie, 1982) a fost preot monah al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei În Statele Unite ale Americii. Scrierile sale au contribuit semnificativ la cunoa?terea şi r?spÎndirea Ortodoxiei În America şi Europa Occidental?, dar au influen?at şi gÎndirea ortodox? din ??rile tradişional ortodoxe. Deşi nu a fost canonizat, mulşi cre?tini ?l consider? un sfÎnt contemporan, avÎnd compuse rug?ciuni, slujbe şi icoane În onoarea sa. …

… Ortodoxia. Dup? ce a absolvit Pomona Colloge, În timp ce studia, sub coordonarea lui Alan Watts, la Academia American? de Studii Asiatice, Eugene a descoperit scrierile lui Ren? GuÎnon. Scrierile acestuia l-au inspirat În c?utarea unei tradişii religioase autentice. Cel care i-a prezentat pentru prima dat? credin?a ortodox? lui Eugene a fost Jan Gregerson, care pe atunci era Înc? un cre?tin ortodox practicant, de tradişie rus?. În timp ce Gregerson era pe cale s? renun?e la Ortodoxie, Eugene sim?ea dorin?a de a afla mai multe despre aceast? credin??. C?utarea lui a culminat cu hot?r?rea de a se al?tura Bisericii Ortodoxe. A fost primit În Biserica Ortodox? Rus? din afara Rusiei, prin mirungere, În anul 1962.

Eugene, ?mpreun? cu un alt cre?tin ortodox, Gleb Podmo?enski au Întemeiat ulterior o comunitate de librari şi editori ortodocşi, numit? Fr?şia SfÎntului Gherman din Alaska, cu binecuvÎntarea Sf. Ioan Maximovici, Arhiepiscop de San Francisco al Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei. În cele din urm?, comunitatea a hot?r?t s? se retrag? din mediul urban În pustiet?şile din nordul Californiei şi s? intre În monahism În 1966. La tunderea sa În monahism, În 1970, Eugene şi-a luat numele de «Serafim», dup? Sf. Serafim din Sarov.

Dup? hirotonia sa ca ieromonah, ierom. Serafim a Început s? scrie o serie de c?rşi, Între care Ortodoxia şi religia viitorului şi Sufletul dup? moarte. Una din cele mai cunoscute lucr?ri ale sale, Descoperirea lui Dumnezeu În inima omului a fost inişial prezentat? sub forma unei prelegeri la un curs de studii religioase şinut la University of California – Santa Cruz În anul 1981 şi a fost publicat? sub form? de carte abia dup? moartea lui.

A fondat revista The Orthodox Word („CuvÎntul ortodox”), care continu? s? fie publicat pÎn? În prezent de Fr?şia Sf. Gherman. Lucr?rile publicate de Ierom. Serafim s-au r?spÎndit rapid În America, dup? moartea acestuia, iar mai t?rziu şi În Rusia şi În toat? Europa de Est, dup? c?derea regimurilor comuniste. Copii dactilografiate ale c?rşilor acestuia circulau Îns? clandestin În Europa de Est Înc? dinainte de c?derea regimurilor comuniste.

La San Francisco, fiind Înc? mirean, Eugene a avut o relaşie apropiat? cu mentorul şi p?rintele s?u duhovnicesc, Sf. Ioan Maximovici (+1966), Arhiepiscop de San Francisco al ROCOR.

Înv???turile. P?rintele Serafim Rose este considerat de mulşi ca un ap?r?tor al Înv???turii ortodoxe sÎnatoase Într-o vreme În care se p?rea c? În multe În jurisdicşii americane, inclusiv În cadrul unor facşiuni ale ROCOR se introduceau Înv???turi şi practici noi şi/sau greşite. În Ortodoxia şi religia viitorului, Pr. Serafim a pus În eviden?? ceea ce el şi alţii considerau a fi unele tendin?e periculoase În lumea contemporan? În general, dar şi În cea bisericeasc?, şi anume modernismul şi ecumenismul (cartea se refer? Îns? În principal la mi?c?rile religioase care invadau America, din afara lumii ortodoxe).

Pr. Serafim şi pr. Gherman Podmo?enski, apreciind c? pe atunci Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” (Brookline, Massachusetts) interpreta În mod eronat unele pozişii oficiale ale Sinodului ROCOR, au tip?rit la propria lor editur? ceea ce considerau a fi Înv???tura neschimbat? a Bisericii cu privire la o serie de probleme, Între care teoria evoluşiei, via?a de dup? moarte şi sfinţii occidentali din perioada premerg?toare Marii Schisme.

Unul din principalele elemente ale disputei dintre Pr. Serafim şi Mănăstirea „Schimbarea la Fa??” era chestiunea prezen?ei harului În Biserica Ortodox? Rus?, a c?rei ierarhie era consideerat? compromis? din pricina colabor?rii cu regimul sovietic. Pr. Serafim a respins lu?rile de pozişie radicale ale acestei Mănăstiri, afirmÎnd În mod repetat c? Patriarhia Moscovei, deşi În suferin??, continua s? aib? harul dumnezeiesc.

De-a lungul Întregii sale vieşi În Biserica Ortodox?, Pr. Serafim a pus accentul pe o «Ortodoxie a inimii» care i se p?rea c? lipsea din mare parte a vieşii bisericeşti din America.

Una dintre lucr?rile sale cele mai controversate este Sufletul dup? moarte, care cuprinde o Înv???tur? pe care Pr. Serafim o preluase de la Sf. Ioan Maximovici, anume cea cu privire la v?mile v?zduhului prin care trebuie s? treac? sufletul dup? ce se desparte de trup. Aceast? Înv???tur? i-a atras critici din partea mai multor teologi ortodocşi, Îns? alţii, precum Mitropolitul Hierotheos Vlachos.

Moartea. În anul 1982, pe cÎnd lucra În chilia sa, Pr. Serafim a simşit o durere acut?, care s-a prelungit vreme de c?teva zile. A fost dus de ceilalţi monahi la spital, pentru Îngrijiri, În ciuda ?mpotrivirii lui. CÎnd a ajuns la Mercy Medical Center din Redding, California, medicii au stabilit c? situaşia sa era critic?. Pr. Serafim a intrat Într-o stare de semi-con?tien??. O operaşie exploratorie a ar?tat c? un cheag de sÎnge blocase o ven? care-i alimenta cu sÎnge intestinele, care se transformaser? Într-o mas? de ?esut mort, nefuncşional. Dup? o a doua operaşie, Pr. Serafim a intrat În com?. Sute de oameni au venit s? ?l viziteze la spital, iar În capela spitalului se slujea regulat SfÎnta Liturghie, cei de fa?? rugÎndu-se pentru ÎnsÎn?toşirea p?rintelui lor iubit. Mii de oameni din Întreaga lume s-au rugat pentru ÎnsÎn?toşirea sa. Ierom. Serafim a trecut la Domnul pe 2 septembrie 1982.

Trupul Pr. Serafim a fost dus Înapoi la Mănăstirea sa din s?lb?ticie şi a?ezat Într-un sicriu simplu. Mulşi din cei care au fost de fa?? spun c? trupul s?u a r?mas neputrezit vreme de c?teva zile, şi unii chiar spun c? r?spÎndea miros de trandafiri. Dup? ÎnmormÎntarea sa, s-au Început demersurile pentru canonizarea sa. I-au fost atribuite mai multe minuni. În a?teptarea unei hot?r?ri de canonizare a unui sinod ortodox, mulşi şi atribuie, informal, Pr. Serafim Rose titlul de Fericit.

În RomÎnia, lucr?rile P?rintelui Serafim Rose au devenit cunoscute Îndeosebi În anii 2000, cÎnd au Început s? fie publicate traduceri ale lucr?rilor sale, unele din acestea mai Întşi În versiune electronic?.

Sursa: orthodoxwiki.org

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.