verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

SfÎntul Ioan Gur? de Aur

Cel Întru Sfinţi P?rintele nostru Ioan Gur? de Aur (grec. ??????? ? ???????????, n. 347 – d. 407), Arhiepiscop al Constantinopolului a fost un cunoscut episcop, teolog şi predicator din secolele IV-V, În Siria şi Constantinopol. Este binecunoscut pentru elocven?a cuvÎnt?rilor sale publice şi pentru denun?area abuzurilor de autoritate din Biseric? şi din Imperiul Roman din acea vreme. Avea o mare aplecare spre ascez?. Dup? trecerea sa la Domnul, a fost numit Chrysostom (grec.: ???????????, romÎn?: Gur? de Aur). Biserica Ortodox? ?l cinste?te ca sfÎnt (cu pomenirea la 13 noiembrie) şi l-a rÎnduit Între Sfinţii Trei Ierarhi (pomenişi la 30 ianuarie), al?turi de SfÎntul Vasile cel Mare şi SfÎntul Grigorie Teologul. Este recunoscut şi de Biserica Romano-Catolic?, care ?l cinste?te ca SfÎnt şi Doctor al Bisericii, precum şi de Biserica Anglican?, ambele f?cÎndu-i pomenirea la 13 septembrie. O parte din sfintele sale Moa?te au fost furate de cruciaşi În 1204 (amintirea acestui eveniment se face la 27 ianuarie) şi duse la Roma, fiind restituite Bisericii Constantinopolului pe 27 noiembrie 2004 de către Papa Ioan Paul al II-lea.


Uneori este numit şi „Ioan al Antiohiei”, dar acest nume se refer? În realitate la un episcop al Antiohiei din anii 429-441 d.Hr., care a condus un grup de episcopi r?s?riteni moderaşi În timpul controversei nestorieneSfÎntul Ioan Gur? de Aur s-a n?scut În Antiohia din p?rinşi nobili: tat?l s?u, Secundus, era un ofi?er de rang Înalt În armata imperial?. Tat?l s?u a murit la scurt timp dup? na?terea sa, astfel Înc?t el a fost crescut de mama sa, Antuza, care era cre?tin?. A fost botezat În 370 şi hirotesit cite?. şi-a Început educaşia pe lÎng? educatorul p?gÎn Libanius, apoi a studiat teologia cu Diodor din Tars (unul din conduc?torii a ceea ce mai t?rziu s-a numit ?coala din Antiohia), timp În care practica o aspr? ascez?. Nemulţumit de acestea, devine pustnic (cca. 375 d. Hr.) şi r?mÎne retras pÎn? cÎnd sÎn?tatea sa precar? ?l sile?te s? se Întoarc? În Antiohia.

Atunci a fost hirotonit diacon În 381 de către SfÎntul Meletie al Antiohiei, iar mai apoi preot În 386 de către episcopul Flavian I al Antiohiei. Se pare c? aceasta a fost perioada cea mai fericit? din via?a sa. De-a lungul a doisprezece ani, a devenit foarte cunoscut datorit? elocven?ei cu care vorbea În public. În acest sens, trebuie amintite explicaşiile sale referitoare la diferite pasaje şi Înv???turi morale din SfÎnta Scriptur?. Cele mai valoroase lucr?ri ale sale sunt Omiliile la diferite c?rşi ale Bibliei. SfÎntul Ioan insista foarte mult asupra milosteniei. De asemeni, el se Îngrijea foarte mult de nevoile duhovnice?ti şi materiale ale s?racilor. A predicat mult ?mpotriva abuzurilor de bog?şie şi de dreptul de proprietate. În multe privin?e, faptul c? avea at?t de mulşi ascult?tori nu era de mirare. Întruc?t avea o În?elegere direct? a Scripturilor (foarte deosebit? de tendin?a alexandrin? de interpretare alegoric?), aceasta Însemna c? majoritatea temelor abordate În cuvÎnt?rile lui erau prin excelen?? sociale, explicÎnd cum ar trebui s? trşiasc? cre?tinii.

Icoan? greceasc? modern? a Sf. Ioan Gur? de Aur

Un incident petrecut În timpul slujirii sale În Antiohia ilustreaz? poate cel mai bine influen?a predicilor sale. Cam În vremea În care ajunge În Antiohia, episcopul trebuie s? intervin? pe lÎng? ?mp?ratul Teodosie I În favoarea cet??enilor care participaser? la o revolt? În timpul c?reia statuile ?mp?ratului şi ale familiei sale fuseser? mutilate. De-a lungul Postului Mare, În anul 397, Sf. Ioan şine 21 de predici În care arat? poporului gre?elile pe care le f?cuse. Se pare c? acestea au avut o influen?? durabil? asupra multora: se ?tie c? mulşi p?gÎni s-au convertit la cre?tinism În urma acestora. Cu aceast? ocazie, r?zbunarea ?mp?ratului Teodosie nu a fost at?t de aspr? pe c?t putea fi: acesta s-a mulţumit s? schimbe statutul legal al cet?şii cu unul inferior.

În anul 397, Sf. Ioan a fost chemat (oarecum ?mpotriva voin?ei sale) s? devin? episcop de Constantinopol. El a fost m?hnit de faptul c? protocolul curşii imperiale şi conferea privilegii mai mari dec?t ale celor mai mari dreg?tori laici. Pe cÎnd era episcop, a refuzat net s? g?zduiasc? orice fel de petreceri luxoase. Aceasta i-a adus popularitatea În rÎndul poporului, dar nu şi pe cea a bogaşilor şi clerului. CurÎnd dup? venirea sa În oraş, el spunea: “poporul ?l laud? pe Înainta? ca s? ?l poat? critica pe urma?”. Reforma clerului pe care acesta o Întreprinde i-a adus nemulţumiri În rÎndul acestuia. El le-a cerut predicatorilor itineranşi s? se Întoarc?, f?r? nici o plat?, la bisericile unde fuseser? rÎnduişi s? slujeasc?.

Perioada petrecut? acolo a fost mult mai tulbure dec?t cea din Antiohia. Teofil, Pap? al Alexandriei dorea s? aduc? şi Constantinopolul sub influen?a sa şi s-a opus numirii lui Ioan În scaunul constantinopolitan. Fiind un opozant al Înv???turilor lui Origen, el l-a acuzat pe Sf. Ioan c? ar fi susşinut prea mult Înv???turile lui Origen. Teofil mustrase patru monahi egipteni (cunoscuşi drept “Fraşii cei Înalţi”) pentru c? susşineau Înv???turile lui Origen. Ace?tia fug din Alexandria şi sunt primişi de Ioan. Acesta ?şi mai face un du?man În persoana Aeliei Eudoxia (soşia ?mp?ratului R?s?ritului, Arcadie) care considera (probabil nu f?r? motiv) c? vehementa critic? a Sf. Ioan la adresa extravagan?ei ve?mintelor feminine se referea la ea.

Sicriul Sf. Ioan Gur? de Aur din Komani, Georgia

Sf. Ioan era neÎnfricat În ar?tarea gre?elilor celor mari. Teofil, Eudoxia şi ceilalţi du?mani ai sşi s-au aliat ?mpotriva lui. Ace?tia au convocat un sinod În anul 403 pentru a-l condamna pe Sf. Ioan, sub acuzaşia de origenism. Ca urmare a acestui sinod, este depus şi exilat. ?mp?ratul Arcadie ?l recheam? Îns? aproape imediat, din cauza nemulţumirii poporului. Mai avusese loc şi un “cutremur” În iatacul imperial (se crede c? a fost vorba fie un cutremur de pămînt, fie de faptul c? ?mp?r?teasa pierduse o sarcin? sau d?duse na?tere unui prunc mort), ceea ce fusese interpretat ca un semn al mÎniei lui Dumnezeu. Pacea a fost de scurt? durat?. O statuie de argint a ?mp?r?tesei Eudoxia a fost ridicat? În apropierea catedralei Aghia Sophia. Ioan critic? atunci ceremoniile de consacrare a acesteia. Vorbe?te ?mpotriva ?mp?r?tesei pe un ton dur: “Iar?şi Irodiada se Îndr?ce?te, iar?şi de tulbur?, iar?şi joac? şi salt?, iar?şi caut? capul lui Ioan” (aluzie la ceea ce se Înt?mplase cu SfÎntul Ioan Botez?torul). Este din nou exilat, de data aceasta În Caucaz, În Georgia.

Papa Romei, Inochentie I a protestat ?mpotriva surghiunirii Sf. Ioan, dar f?r? folos. Ioan a scris o serie de scrisori care Înc? aveau o mare influen?? În Constantinopol, astfel Înc?t a fost exilat şi mai departe, la Pityus (pe malul r?s?ritean al M?rii Negre). Nu a ajuns Îns? la destinaşie, deoarece a trecut la Domnul În timpul c?l?toriei. Ultimele sale cuvinte au fost: “Slav? lui Dumnezeu pentru toate!”.

Sursa: orthodoxwiki.org.

Alte articole apropiate temei studiaşi cu mult discern?mÎnt pe: wikipedia.org, pe site-ul dedicat sf. Ioan Gur? de Aur, t?lcuirea liturghiei sf. Ioan Gur? de Aur. Desc?rcaşi PSB 21 omilii la Facere, cateheze baptismale şi tratat despre preoşie.

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.