SfÎntul Ioan Gur? de Aur
Cel Întru Sfinţi P?rintele nostru Ioan Gur? de Aur (grec. ??????? ? ???????????, n. 347 — d. 407), Arhiepiscop al Constantinopolului a fost un cunoscut episcop, teolog şi predicator din secolele IV-V, În Siria şi Constantinopol. Este binecunoscut pentru elocven?a cuvÎnt?rilor sale publice şi pentru denun?area abuzurilor de autoritate din Biseric? şi din Imperiul Roman din acea vreme. Avea o mare aplecare spre ascez?. Dup? trecerea sa la Domnul, a fost numit Chrysostom (grec.: ???????????, romÎn?: Gur? de Aur). Biserica Ortodox? ?l cinste?te ca sfÎnt (cu pomenirea la 13 noiembrie) şi l-a rÎnduit Între Sfinţii Trei Ierarhi (pomenişi la 30 ianuarie), al?turi de SfÎntul Vasile cel Mare şi SfÎntul Grigorie Teologul. Este recunoscut şi de Biserica Romano-Catolic?, care ?l cinste?te ca SfÎnt şi Doctor al Bisericii, precum şi de Biserica Anglican?, ambele f?cÎndu-i pomenirea la 13 septembrie. O parte din sfintele sale Moa?te au fost furate de cruciaşi În 1204 (amintirea acestui eveniment se face la 27 ianuarie) şi duse la Roma, fiind restituite Bisericii Constantinopolului pe 27 noiembrie 2004 de către Papa Ioan Paul al II-lea.
Uneori este numit şi „Ioan al Antiohiei”, dar acest nume se refer? În realitate la un episcop al Antiohiei din anii 429-441 d.Hr., care a condus un grup de episcopi r?s?riteni moderaşi În timpul controversei nestorieneSfÎntul Ioan Gur? de Aur s-a n?scut În Antiohia din p?rinşi nobili: tat?l s?u, Secundus, era un ofi?er de rang Înalt În armata imperial?. Tat?l s?u a murit la scurt timp dup? na?terea sa, astfel Înc?t el a fost crescut de mama sa, Antuza, care era cre?tin?. A fost botezat În 370 şi hirotesit cite?. şi-a Început educaşia pe lÎng? educatorul p?gÎn Libanius, apoi a studiat teologia cu Diodor din Tars (unul din conduc?torii a ceea ce mai t?rziu s-a numit ?coala din Antiohia), timp În care practica o aspr? ascez?. Nemulţumit de acestea, devine pustnic (cca. 375 d. Hr.) şi r?mÎne retras pÎn? cÎnd sÎn?tatea sa precar? ?l sile?te s? se Întoarc? În Antiohia.
Atunci a fost hirotonit diacon În 381 de către SfÎntul Meletie al Antiohiei, iar mai apoi preot În 386 de către episcopul Flavian I al Antiohiei. Se pare c? aceasta a fost perioada cea mai fericit? din via?a sa. De-a lungul a doisprezece ani, a devenit foarte cunoscut datorit? elocven?ei cu care vorbea În public. În acest sens, trebuie amintite explicaşiile sale referitoare la diferite pasaje şi Înv???turi morale din SfÎnta Scriptur?. Cele mai valoroase lucr?ri ale sale sunt Omiliile la diferite c?rşi ale Bibliei. SfÎntul Ioan insista foarte mult asupra milosteniei. De asemeni, el se Îngrijea foarte mult de nevoile duhovnice?ti şi materiale ale s?racilor. A predicat mult ?mpotriva abuzurilor de bog?şie şi de dreptul de proprietate. În multe privin?e, faptul c? avea at?t de mulşi ascult?tori nu era de mirare. Întruc?t avea o În?elegere direct? a Scripturilor (foarte deosebit? de tendin?a alexandrin? de interpretare alegoric?), aceasta Însemna c? majoritatea temelor abordate În cuvÎnt?rile lui erau prin excelen?? sociale, explicÎnd cum ar trebui s? trşiasc? cre?tinii.
Icoan? greceasc? modern? a Sf. Ioan Gur? de Aur
Un incident petrecut În timpul slujirii sale În Antiohia ilustreaz? poate cel mai bine influen?a predicilor sale. Cam În vremea În care ajunge În Antiohia, episcopul trebuie s? intervin? pe lÎng? ?mp?ratul Teodosie I În favoarea cet??enilor care participaser? la o revolt? În timpul c?reia statuile ?mp?ratului şi ale familiei sale fuseser? mutilate. De-a lungul Postului Mare, În anul 397, Sf. Ioan şine 21 de predici În care arat? poporului gre?elile pe care le f?cuse. Se pare c? acestea au avut o influen?? durabil? asupra multora: se ?tie c? mulşi p?gÎni s-au convertit la cre?tinism În urma acestora. Cu aceast? ocazie, r?zbunarea ?mp?ratului Teodosie nu a fost at?t de aspr? pe c?t putea fi: acesta s-a mulţumit s? schimbe statutul legal al cet?şii cu unul inferior.
În anul 397, Sf. Ioan a fost chemat (oarecum ?mpotriva voin?ei sale) s? devin? episcop de Constantinopol. El a fost m?hnit de faptul c? protocolul curşii imperiale şi conferea privilegii mai mari dec?t ale celor mai mari dreg?tori laici. Pe cÎnd era episcop, a refuzat net s? g?zduiasc? orice fel de petreceri luxoase. Aceasta i-a adus popularitatea În rÎndul poporului, dar nu şi pe cea a bogaşilor şi clerului. CurÎnd dup? venirea sa În oraş, el spunea: «poporul ?l laud? pe Înainta? ca s? ?l poat? critica pe urma?». Reforma clerului pe care acesta o Întreprinde i-a adus nemulţumiri În rÎndul acestuia. El le-a cerut predicatorilor itineranşi s? se Întoarc?, f?r? nici o plat?, la bisericile unde fuseser? rÎnduişi s? slujeasc?.
Perioada petrecut? acolo a fost mult mai tulbure dec?t cea din Antiohia. Teofil, Pap? al Alexandriei dorea s? aduc? şi Constantinopolul sub influen?a sa şi s-a opus numirii lui Ioan În scaunul constantinopolitan. Fiind un opozant al Înv???turilor lui Origen, el l-a acuzat pe Sf. Ioan c? ar fi susşinut prea mult Înv???turile lui Origen. Teofil mustrase patru monahi egipteni (cunoscuşi drept «Fraşii cei Înalţi») pentru c? susşineau Înv???turile lui Origen. Ace?tia fug din Alexandria şi sunt primişi de Ioan. Acesta ?şi mai face un du?man În persoana Aeliei Eudoxia (soşia ?mp?ratului R?s?ritului, Arcadie) care considera (probabil nu f?r? motiv) c? vehementa critic? a Sf. Ioan la adresa extravagan?ei ve?mintelor feminine se referea la ea.
Sicriul Sf. Ioan Gur? de Aur din Komani, Georgia
Sf. Ioan era neÎnfricat În ar?tarea gre?elilor celor mari. Teofil, Eudoxia şi ceilalţi du?mani ai sşi s-au aliat ?mpotriva lui. Ace?tia au convocat un sinod În anul 403 pentru a-l condamna pe Sf. Ioan, sub acuzaşia de origenism. Ca urmare a acestui sinod, este depus şi exilat. ?mp?ratul Arcadie ?l recheam? Îns? aproape imediat, din cauza nemulţumirii poporului. Mai avusese loc şi un «cutremur» În iatacul imperial (se crede c? a fost vorba fie un cutremur de pămînt, fie de faptul c? ?mp?r?teasa pierduse o sarcin? sau d?duse na?tere unui prunc mort), ceea ce fusese interpretat ca un semn al mÎniei lui Dumnezeu. Pacea a fost de scurt? durat?. O statuie de argint a ?mp?r?tesei Eudoxia a fost ridicat? În apropierea catedralei Aghia Sophia. Ioan critic? atunci ceremoniile de consacrare a acesteia. Vorbe?te ?mpotriva ?mp?r?tesei pe un ton dur: «Iar?şi Irodiada se Îndr?ce?te, iar?şi de tulbur?, iar?şi joac? şi salt?, iar?şi caut? capul lui Ioan» (aluzie la ceea ce se Înt?mplase cu SfÎntul Ioan Botez?torul). Este din nou exilat, de data aceasta În Caucaz, În Georgia.
Papa Romei, Inochentie I a protestat ?mpotriva surghiunirii Sf. Ioan, dar f?r? folos. Ioan a scris o serie de scrisori care Înc? aveau o mare influen?? În Constantinopol, astfel Înc?t a fost exilat şi mai departe, la Pityus (pe malul r?s?ritean al M?rii Negre). Nu a ajuns Îns? la destinaşie, deoarece a trecut la Domnul În timpul c?l?toriei. Ultimele sale cuvinte au fost: «Slav? lui Dumnezeu pentru toate!».
Sursa: orthodoxwiki.org.
Alte articole apropiate temei studiaşi cu mult discern?mÎnt pe: wikipedia.org, pe site-ul dedicat sf. Ioan Gur? de Aur, t?lcuirea liturghiei sf. Ioan Gur? de Aur. Desc?rcaşi PSB 21 omilii la Facere, cateheze baptismale şi tratat despre preoşie.
Din aceași categorie:
- SfÎntul ierarh Grigorie Teologul şi teologul Vladimir Lossky // 7 февраля 2013 //
- De ce postim miercurea şi vinerea? // 31 января 2013 //
- Aportul colosal al sfinţilor ?mp?raşi Constantin şi Elena. (Documentar) // 23 января 2013 //
- Botezul Domnului // 19 января 2013 //
- Ajunul Epifaniei // 17 января 2013 //
Mottoul zilei:
Tipic:
Caută cuvântul:
Arhiva site-ului:
Categorii:
Vizitatori:
Calendarul postărilor
adunare agenda botezul pruncilor Bălți cateheză catehism cazania condoleanțe din notele Ierarhului eparhia felicitări Făleşti Glodeni judecata universală numerotat ora de Religie pangar partituri pilde post predici proloage sfântul Teofan Zăvorâtul sinaxar singerei tipic video viețile sfinților înainte de cununie înfricoșatei judecăți întrebare