versiunea moldoveneasca русская версия


Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

SfÎntul ierarh Grigorie Teologul şi teologul Vladimir Lossky

Desc?rcaşi operele teologice: Cele cinci CuvÎntari despre Dumnezeu,  Introducere În teologia ortodox?, Teologia mistic? a Bisericii de R?s?rit.

SfÎntul Ierarh Grigorie Teologul (329-390), cunoscut şi ca Grigorie de Nazianz, a fost un mare sfÎnt p?rinte şi Înv???tor al Bisericii. Pr?znuirea lui se face pe 25 ianuarie/7 februarie, iar la 19 ianuarie se pr?znuie?te aducerea moa?telor sale În biserica Sfinţilor Apostoli din Constantinopol. De asemenea, pe 30 ianuarie, la praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi, şi sfÎntul Grigorie Teologul este comemorat de Biseric?, ?mpreun? cu sfinţii Vasile cel Mare şi Ioan Gur? de Aur.


Via?a. S-a n?scut la Arianz / Arianzus, În Capadocia (Asia Mic?, azi În Turcia), nu departe de Nazianz. Tat?l s?u, dup? ce s-a convertit la cre?tinism, a intrat mai t?rziu În monahism, devenind apoi episcopul Grigorie de Nazianz (este pr?znuit la 1 ianuarie), iar mama lui a devenit mai t?rziu monahia Nona (pr?znuit? la 5 august).

Înv???turile elementare Sf. Grigorie le prime?te În casa p?rinteasc?, În Arianz, apoi studiile mai Înalte le face la ?coala din Cezareea Capadociei, unde cunoa?te pe viitorul s?u prieten, Vasile. De aici trece În Cezareea Palestinei, bogat? prin biblioteca şi amintirile unul alt mare scriitor cre?tin, Origen, apoi studiaz? la Alexandria şi, În sf?rşit, la Atena. Aici va r?mÎne 8 sau 9 ani, pÎn? În anul 358 sau 359 şi va studia gramatica, retorica, matematica, filozofia şi poezia. Tot aici leag? o strÎns? prietenie cu Sf. Vasile cel Mare, prietenie ce va dura pÎn? la moarte. Pe lÎng? studiile profane, a folosit timpul şi pentru a cerceta şi aprofunda adev?rurile Sfintei Scripturi.

De la Atena pleac? la Constantinopol, unde ?l Înt?lne?te pe fratele s?u, Cezar, care practica medicina, plecÎnd amÎndoi spre Nazianz. Aici va primi botezul cre?tin, dup? care se dedic? vieşii ascetice, retr?gÎndu-se pe malul r?ului Iris, unde ducea via?? retras? şi prietenul s?u, Sf. Vasile. În acest loc, departe de zgomotul vieşii lume?ti, În lini?tea singur?t?şii, unde sufletul lor se sim?ea mai aproape de Dumnezeu, practicau asceza şi studiau Sfintele Scripturi şi alte scrieri cre?tine. Aici lucreaz? cu prietenul s?u la alc?tuirea primei filocalii (conşinÎnd scrieri ale lui Origen).

În anul 362, la dorin?a comunit?şii cre?tine din Nazianz, dar contrar voii sale, a fost hirotonit preot de tat?l s?u. Simşind c? aceast? sarcin? şi era prea grea, a fugit la prietenul s?u, SfÎntul Vasile, aflat la Mănăstire, dar nu peste mult timp s-a Întors la tat?l s?u, În Nazianz, pentru a-l ajuta la p?storirea eparhiei acestuia. În anii 363–364, eparhia era tulburat? de erezii. SfÎntul Grigorie l-a ajutat pe tat?l s?u s? restabileasc? unitatea ferm? În Ortodoxie.

În anul 370, SfÎntul Vasile cel Mare a fost ales Arhiepiscop al Cezareei, iar În anul 372, SfÎntul Grigorie a fost ales episcop de Nazianz.

În anul 379, chemat st?ruitor de comunitatea ortodox? din Constantinopol, a mers În capital? pentru Înt?rirea dreptei credin?e. În anul 381 a participat la al doilea Sinod Ecumenic, şinut la Constantinopol. Acolo, s-a opus ereziei ariene, a susşinut dubla natur?, dumnezeiasc? şi uman? a lui Iisus Hristos, precum şi misterul Sfintei Treimi, inexplicabil pe cale raşional?.

Dup? Încheierea lucr?rilor sfÎntului sinod, Sf. Grigorie s-a Întors la Nazianz. În anul 383 s-a retras la casa sa natal?, dedicÎndu-se scrisului, pÎn? la trecea sa către Domnul. A murit probabil la 389 sau 390, in v?rst? de aproximativ 60 de ani.

Numele de Teologul i s-a atribuit În special datorit? celor «Cinci CuvÎnt?ri Teologice» şinute la Constantinopol. Ele expun şi ap?r? Înv???tura despre SfÎnta Treime.

Biserica Ortodox? ?l pr?znuie?te pe Sf. Grigorie Teologul de dou? ori pe an: singur la 25 ianuarie şi ?mpreun? cu Sfinţii Vasile cel Mare şi Ioan Gur? de Aur la 30 ianuarie.

Scrieri. 45 de CuvÎnt?ri teologice, dintre care: dou? cuvÎnt?ri ?mpotriva ?mp?ratului Iulian Apostatul; cinci cuvÎnt?ri teologice definind Înv???tura despre SfÎnta Treime; numeroase imne teologice şi scrisori; o tragedie: Patima lui Hristos. Alte datalii În rus?.



Vladimir N. Lossky a fost un important teolog din emigraşia rus?. S-a n?scut În 1903 şi a fost exilat din Rusia În 1922. S-a mutat la Paris doi ani mai t?rziu şi a fost primul decan al Institutului teologic Sf. Dionisie din Paris, unde a predat teologia dogmatic?. Este cunoscut mai ales pentru lucrarea Teologia mistic? a Bisericii de R?s?rit.

Vladimir s-a n?scut la 26 mai 1903 În familia lui Nicolai Onufrievici Lossky, filosof şi profesor la Universitatea din Sankt Petersburg. Dup? ce Vladimir şi-a Început studiile la Universitatea din Petersburg, Nicolai Lossky şi familia sa au fost expulzaşi din Rusia În noiembrie 1922. Vladimir a fost silit s?-şi continue studiile la Praga, În Cehoslovacia, iar apoi la Sorbona, În Paris (unde se a?ezase familia sa). Era interesat mai ales de patristica greac? şi de filosofia medieval? occidental?.

A fost primul decan al Institutul teologic Sf. Dionisie din Paris, unde a predat teologie dogmatic?. A r?mas acolo pÎn? la moartea sa nea?teptat? (la v?rsta de 54 de ani), la 7 februarie 1958.

Pe lÎng? faptul c? a fost decanul Institutului Sf. Dionisie, Lossky este cunoscut mai ales pentru lucrarea sa numit? Teologia mistic? a Bisericii de R?s?rit, prima sintez? patristic? de teologie a dogmei, care s-a bucurat de o larg? recunoa?tere În toat? lumea ortodox?.

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.