versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

SfÎntul Apostol Andrei cel Întşi chemat

   

În fiecare an, la 30 noiembrie / 13 decembrie, Biserica face pomenirea SfÎntului Apostol Andrei.Este numit şi «Cel Întai chemat», Întruc?t a r?spuns primul chem?rii lui Hristos la apostolat. SfÎntul Apostol Andrei a fost fiul lui Iona şi fratele lui Simon Petru. Evanghelia dup? Ioan menşioneaz? c? Înainte de a deveni ucenic al lui
Iisus, Ioan a fost ucenicul Sf. Ioan Botez?torul (Ioan. I, 35-40). Devine ucenicul lui Iisus, În urma m?rturiei Sf. Ioan Botez?torul: «Iat?, Mielul Domnului».   Fiind evreu, nu se poate afirma cu certitudine dac? Andrei era numele s?u real (acesta fiind de origine greceasc?). Nu se ?tie Îns? cu ce ocazie a fost botezat sau care era numele sau evreiesc. Exist? şi unele m?rturii conform c?rora numele grecesc
Andrei era destul de comun printre evrei Înc? din sec. II-III d.Hr.   Chemarea lui Andrei la apostolie este relatat? de SfÎntul Evanghelist Matei prin cuvintele: «Pe cÎnd Iisus umbla pe lÎng? Marea Galileii, a v?zut doi fraşi, pe Simon
ce se nume?te Petru şi pe Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja În mare, c?ci
erau pescari. şi le-a zis: «Venişi dup? Mine şi v? voi face pescari de oameni.

   

În fiecare an, la 30 noiembrie / 13 decembrie, Biserica face pomenirea SfÎntului Apostol Andrei.Este numit şi «Cel Întai chemat», Întruc?t a r?spuns primul chem?rii lui Hristos la apostolat. SfÎntul Apostol Andrei a fost fiul lui Iona şi fratele lui Simon Petru. Evanghelia dup? Ioan menşioneaz? c? Înainte de a deveni ucenic al lui
Iisus, Ioan a fost ucenicul Sf. Ioan Botez?torul (Ioan. I, 35-40). Devine ucenicul lui Iisus, În urma m?rturiei Sf. Ioan Botez?torul: «Iat?, Mielul Domnului».   Fiind evreu, nu se poate afirma cu certitudine dac? Andrei era numele s?u real (acesta fiind de origine greceasc?). Nu se ?tie Îns? cu ce ocazie a fost botezat sau care era numele sau evreiesc. Exist? şi unele m?rturii conform c?rora numele grecesc
Andrei era destul de comun printre evrei Înc? din sec. II-III d.Hr.   Chemarea lui Andrei la apostolie este relatat? de SfÎntul Evanghelist Matei prin cuvintele: «Pe cÎnd Iisus umbla pe lÎng? Marea Galileii, a v?zut doi fraşi, pe Simon
ce se nume?te Petru şi pe Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja În mare, c?ci
erau pescari. şi le-a zis: «Venişi dup? Mine şi v? voi face pescari de oameni.


Iar ei, Îndat? l?sÎnd mrejele, au mers dup? El» (Matei 4, 18-20 şi Marcu
1, 16-18).   În sfintele Evanghelii, SfÎntul Andrei mai este menşionat doar de dou? ori: la Înmulşirea pşinilor, dincolo de Marea Galileii, cÎnd el a in?tiin?at pe MÎntuitorul c? acolo, În mulşime, era un bşiat care avea cinci pşini de orz şi doi pe?ti (Ioan 6, 8-9), iar a
doua oar?,   dup? Învierea lui Laz?r cÎnd, ?mpreuna cu Filip, au in?tiin?at pe Domnul c? ni?te elini (greci), veniti În Ierusalim cu prilejul s?rb?toririi Pa?telui iudaic, voiau s?-L vad? (Ioan 12, 20-22).                                           Potrivit tradişiei şi celor scrise de unii istorici şi teologi din primele veacuri   cre?tine,  SfÎntul Apostol  Andrei a  fost  primul propov?duitor al
Evangheliei la geto-daci, În teritoriul   dintre Dun?re şi Marea Neagr? — cunoscut pe atunci sub  numele de Scythia (Scişia), dar şi În teritoriile de dincolo de Prut, În nordul M?rii Negre. Dar pÎn? a ajunge aici, el a predicat În Asia Mic?, de unde s-a Îndreptat
spre teritoriile amintite dela Dun?re şi MareaNeagr?.   În Istoria bisericeasc? a episcopului Eusebiu din Cezareea Palestinei (+ 339/340) scrie: «Sfinţii Apostoli ai MÎntuitorului, precum şi ucenicii lor, s-au ?mpr??tiat
În toat? lumea locuit? pe atunci. Dup? tradişie, lui Toma i-au c?zut sorşii s?
mearg? În Partia, lui Andrei În Scişia, lui Ioan În Asia…».   Tradişia c? SfÎntul Apostol Andrei a predicat la scişi a fost reluat? mai t?rziu şi de alţi
scriitori bisericeşti. Astfel, c?lug?rul Epifanie, În secolul VIII, În Via?a SfÎntului
Apostol Andrei scria c? Între popoarele evanghelizate de el se num?rau şi scişii.
În a?a numitul Sinaxar al Bisericii constantinopolitane se preciza c? acest
apostol «a predicat În Pont, Tracia şi Scişia». Mult mai t?rziu,
scriitorul bizantin Nichifor Calist (secolul al XIV-lea) scria c? SfÎntul
Apostol Andrei a trecut din provinciile Asiei Mici (Capadocia, Galaşia şi
Bitinia) «În pustiurile scitice», care puteau fi situate fie În Scişia
Mare (sudul fostei Uniuni Sovietice), fie Scişia Mic? sau Dacia Pontic?, locuit?
de greci, romani şi geto-daci.   Potrivit unui act martiric a c?rui autenticitate este Îns? contestat?, Sf. Andrei a murit ca martir În Ahaia, la Patras. Ela fost r?stignit din ordinul guvernatorului Aegeas sau
Aegeates, fiind legat de un st?lp (nu crucificat). Deşi tradişia vorbe?te de o
cruce În form? de X, aceast? variant? este relativ t?rzie (sec. al XIV-lea). Petru
Hrisologul aminte?te c? a fost r?stignit pe un copac. Nu se cunoa?te nici data
martiriului s?u, care se pare c? a avut loc fie În timpul lui Nero (64-67), fie
În timpul lui Domitian (81-96). Moa?tele SfÎntului Andrei au fost aduse la Constantinopol şi a?ezate În Biserica Sfinţilor Apostoli În anul 357. În timpul Cruciadei a IV-a, Cardinalul Petru de Capua a dus moa?tele În Italia, În catedrala din Amalfi. În
1462, În timpul papei Pius al II-lea, capul SfÎntului Andrei a fost dusla Roma, şi de aici a revenit În Patras.


 

 


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.