versiunea moldoveneasca русская версия


Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

Patriarhul Nicon al Moscovei

Nikon al Moscovei a fost patriarh al Bisericii Ortodoxe Ruse din 1652 pÎn? În 1658, perioad? În care a supervizat şi realizat o revizuire extensiv? a c?rşilor de cult şi practicilor religioase din Rusia pentru a le aduce În rÎnd cu practicile Bisericilor din Constantinopol, Ierusalim şi Alexandria. Politica sa de impunere a reformelor a provocat rezisten?a ap?r?torilor vechii credin?e şi a generat o schism? de lung? durat? În biseric? care este cunoscut? sub numele de Raskol iar ap?r?torii ei sunt cunoscuşi ca Rascolnici. A trecut la Domnul la  17 august 1681 .

Via?a

Nikita Minin (viitorul patriarh Nikon) s-a n?scut la 7 mai 1605, Într-o familie de ??rani din satul Valmanovo, de lÎng? Nijni-Novgorod. Tat?l s?u, un ??ran, se numea Mina. Copil?ria lui Nikita a fost plin? de necazuri şi o dat? a fugit de acas? ca s? scape de tirania mamei vitrege. El a fost educat la o Mănăstire şi s-a c?s?torit Înainte de a fii hirotonit preot. Prin eforturile comercianşilor din Moscova, impresionaşi de elocin?a p?rintelui Nikita, el a fost transferat Într-o parohie mare din Moscova. Dar, dup? ce a pierdut trei copii mici În cei zece ani de via?? conjugal?, el s?a hot?r?t s? intre În via?a monahal?. ConvingÎndu-şi soşia s? devin? c?lug?ri??, el a intrat În Mănăstirea Solove?ki dela Marea Alb?, primind numele de Nikon dup? ce a ?mbr?cat rasa c?lug?reasc?.

IntrÎnd În Mănăstire, el s-a retras În pustnicie În insula Anzerski, din apropiere, care era un metoc al Mănăstirii Solovetski. Ulterior a intrat În Mănăstirea Kojuzerski, din eparhia Novgorod, dup? ce s-a certat cu comunitatea din Solovetski pe tema folosirii greşite a donaşiilor. În 1643, ieromonahul Nikon a fost numit stare?. A vizitat de c?teva ori Moscova ca parte a sarcinilor sale de stare?, unde l-a Înt?lnit În 1646 pe piosul ?ar Alexei I al Rusiei (Alexei Mihailovici). Impresionat de Nikon, Alexei, care devenise ?ar În 1645, l-a inclus În curÎnd pe Nikon În rÎndul sf?tuitorilor sşi apropiaşi.

Destul de repede, Alexei l-a ridicat pe Nikon la rangul de arhimandrit şi l-a numit la conducerea Mănăstirii Novospasski din Moscova În 1646. Apoi, În 1648, ?arul l-a numit Mitropolit de Novgorod. În Novgorod, Nikon a fost foarte activ fondÎnd case de ajutor şi f?cÎnd numeroase fapte de milostenie şi chiar a fost responsabil de oprirea unei revolte În 1650. Apoi, dup? ce a fost convins cu greu, Nikon a fost ales Patriarh al Moscovei la 1 august 1652, succedÎndu-i Patriarhului Iosif care murise la Începutul anului.

Nikon a devenit patriarh În mijlocul perioadei de deschidere a Rusiei către ideile şi cultura Apusului dup? secole de izolare datorate robiei t?tare şi „vremurilor tulburi”. Odat? cu deschiderea Rusiei, c?rşile de cult şi obiceiurile din Rusia au fost analizate de patriarhii ortodocşi ai lumii vechi. Reformele inişiale luate În considerare de Biserica Rusiei erau minore şi au fost adoptate f?r? vlag? de patriarhul Iosif. Cu toate acestea, patriarhul Nikon a abordat subiectul reformelor cu mai mult? vigoare. El s-a angajat Într-o reform? mult mai profund? dup? ce s-a consultat cu Patriarhii din Ierusalim, Constantinopol şi Alexandria. Într-o ?ar? care timp de secole fusese Înapoiat?, În?epenit? şi izolat?, reacşia a fost puternic?. Deoarece rezisten?a la reforme a venit În principal din partea clerului „alb”, conducerea patriarhiei a utilizat Întreaga autoritate a pozişiei lui Nikon pentru a impune reformele, acşionÎnd nemilos, chiar şi prin Întemni?area şi exilarea rascolnicilor, numele sub care au Început s? fie cunoscuşi oponenşii.

Odat? cu înfiinţarea Patriarhiei de Moscova În 1589, reforma a c?p?tat şi o importan?? politic? pe lÎng? cea ecleziastic?. Apoi, cÎnd Mihail Romanov a devenit ?ar, punÎnd cap?t „vremurilor tulburi”, tat?l s?u, Filaret Nikitici, a devenit patriarh şi a format un fel de relaşie de co-guvernare cu ?arul. Aceast? relaşie a continuat şi Între ?arul Alexei şi Nikon. Dup? introducerea reformelor, inamicii lui Nikon, au reuşit În sf?rşit s?-l conving? pe Alexei c? Nikon şi eclipseaz? autoritatea de ?ar. Ca urmare, relaşia dintre ?ar şi Nikon s-a r?cit. Drept r?spuns, Nikon s-a dezbr?cat de hainele patriarhale şi retras În 19 iulie 1658 la noua sa Mănăstire, numit? Noul Ierusalim, pÎn? cÎnd ?arul avea s? reafirme Încrederea sa În Nikon şi În programul s?u.

Dar, aceast? convocare nu a mai venit. Eforturile de destituire formal?, care se desfăşurau În paralel, nu au nici ele vreun rezultat. Apoi, dup? opt ani, a avut loc un sinod În 18 noiembrie 1666, În prezen?a ?arului, care dup? deliber?ri, În 12 decembrie l-a g?sit pe Nikon vinovat de calomnierea ?arului şi a bisericii, de depunerea Episcopului Pavel din Kolomna ?mpotriva canoanelor şi de b?taie şi tortur?. El a fost condamnat la retragerea tuturor funcşiilor sacerdotale, f?cut simplu c?lug?r şi exilat din acea zi la Mănăstirea Ferapontov de la Marea Alb?.

Totuşi, acelaşi sinod, dup? depunerea lui Nikon, i-a confirmat toate reformele, a continuat s? impun? aplicarea lor şi i-a anatemizat pe toşi cei care refuzau s? le accepte, cum a f?cut preotul Avacum. În 1676, aproape de moartea sa, ?arul Alexei Mihailovici a regretat tratamentul aspru aplicat lui Nikon şi pe patul de moarte i-a cerut iertarea. Nikon a mai trşit pÎn? În 17 august 1681. El a fost ÎnmormÎntat În Moscova, cu toate onorurile cuvenite unui patriarh şi, dup? moartea sa, toate decretele ?mpotriva sa au fost revocate.

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.