versiunea moldoveneasca русская версия


Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

Duminica pescuirii minunate

Duminica pescuirii minunate

7 октября 2017

Oamenii pot fi împărțiți în două categorii: oameni care îi zic luiDumnezeu „facă-se voia Ta” și oameni cărora Dumnezeu le zice „facă-se voia ta”. Şi, răspunzând, Simon a zis: Învăţătorule, toată noaptea ne-am trudit şi nimic nu am prins, dar, după cuvântul Tău, voi arunca mrejele. Şi făcând ei aceasta, au prins mulţime mare de peşte, că li se rupeau mrejele. Vreau să vă amintesc despre cele două pescuiri făcute de ucenici la porunca lui Iisus Hristos: prima, cea dinainte de patimi, cealaltă după înviere. Aceste două pescuiri simbolizează  

Adunarea trimestrială a preoților din Eparhia de Bălți și Fălești

Adunarea trimestrială a preoților din Eparhia de Bălți și Fălești

5 октября 2017

Joi, 5 octombrie 2017, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, Preasfințitul Marchel a prezidat adunarea ordinară a preoțior din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. În cadrul întrunirii Ierarhul a făcut cunoștință preoților despre structurile eclesiale canonice și necanonice și implicit despre imperativul de lua binecuvântare arhierească atunci când preoții pleacă în pelerinaje  

Sfințirea temeliei bisericii din Clococenii Vechi

Sfințirea temeliei bisericii din Clococenii Vechi

3 октября 2017

Marți, 3 octombrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat slujba de sfințire a temeliei bisericii „Cuvioasa Parascheva” din satul Clococenii Vechi, raionul Glodeni. Momentul istoric a fost onorat prin prezența creștinilor, dar și al autorităților publice locale: domnul Ion Leucă, președintele raionului Glodeni; domnul Iațuc Dumitru, primarul satului Clococenii Vechi și câțiva agenți economici locali. De asemenea evenimentul a fost solemn prin prezența unui sobor de preoți constituit din: părintele-blagocin Victor Guleac; părintele-duhovnic Pavel Cîrlan; părintele-paroh David... 

Anunț

Anunț

26 сентября 2017

Joi, 5 octombrie 2017, ora 8:30, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți va avea lor adunarea trimestrială a preoților din cuprinsul Eparhiei de Bălți și Fălești. Adunarea va fi ordinară, alocuțiunea generală a Episcopului, iar la final discuții individuale. Se vor prezenta dările de seamă și se vor discuta cele mai importante subiecte de ordin administrativ și pastoral.  

După cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului.

După cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului.

23 сентября 2017

Sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci a Domnului este una dintre cele mai importante sărbători. Este atât de mare, încât duminica dinaintea acesteia şi duminica de după ea, Sfânta noastră Biserică le dedică pregătirii creştinilor pentru ea şi întăririi în cugetarea la aceasta. Astfel, este rânduit şi inaintea sărbătorii Naşterii lui Hristos, şi înaintea Botezului Domnului. Cum ne pregăteşte Sfânta Biserică pentru aceasta mare sărbătoare? Ne propune ­să ne concentrăm atenţia şi inima la Crucea Domnului.  

Liturghia arhierească din satul Pruteni

Liturghia arhierească din satul Pruteni

16 сентября 2017

Sâmbătă, 16 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat sfințirea bisericii și sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil ” din satul Pruteni, raionul Fălești. Slujba a fost prilejuită de finisarea lucrărilor de pictură și de a mulțumi bunului Dumnezeu pentru binefacerile Lui revărsate asupra noastră. În curtea bisericii, Episcopul a fost întâmpinat cu multe emoții de copii din sat, îmbrăcați în haine naționale. Au participat la sfânta Liturghie foarte mulți enoriași și ctitori, pentru a se ruga alături de arhipăstor,  

Înnoirea bisericii din Scumpia

Înnoirea bisericii din Scumpia

9 сентября 2017

Sâmbătă, 9 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat sfințirea picturii și implicit sfânta Liturghie în biserica „Sfânta Treime” din satul Scumpia, raionul Fălești. Ierarhul a fost întâmpinat foarte frumos de primarul localității, alături de copii îmbrăcați în haine naționale, de parohul bisericii – protoiereul Alexandru Negură. La slujbă au participat foarte mulți copii, mulți enoriași și un sobor de preoți constituit din:  

Demersul Preasfințitului Marchel la Consiliului municipal din Bălți

Demersul Preasfințitului Marchel la Consiliului municipal din Bălți

8 сентября 2017

În dimineața zilei de 8 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel s-a aflat în sala de ședințe a Consiliului municipal din Bălți. Episcopul a venit cu o solicitare de permisiune pentru inițierea reînhumarii în curtea catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți a osemintelor episcopului Visarion Puiu, întemeietorul Eparhiei din Bălți. Consiliului municipal a dat acordul pentru inițierea dosarului juridic în vederea realizării acestei acțiuni.  

Jur?mÎntul sau ?mplinirea cuvÎntului dat

În relaşionarea dintre oameni exist? Întotdeauna În mod invariabil un Început şi un viitor, poate şi un trecut, dar definitoriu este faptul c?, Întotdeauna, mai mult sau mai puşin con?tient, ne c?ut?m pe noi Înşine În ceilalţi, uneori cu o Înfrigurare şi sete de autocunoa?tere, alteori cu o pace netulburat?, ca o perg?tire pioas? pentru SfÎnta Liturghie, Îns? cu a?tept?ri, proiecşii către viitor şi f?g?duin?e care „ne menşin pe cale”.


De fapt, aceste f?g?duin?e, rostite sau doar Închipuite, dau sens, creeaz? un cadru relaşional, şi oblig? pe ceilalţi, dar şi pe noi Înşine În egal? m?sur?, ne ?lefuiesc, ne smeresc prin conformare la a?tept?rile create şi, În cele din urm?, ne ofer? un drum al nostru, pe care ?l croim ca fiin?e dialogice, În dialog cu Dumenezeu şi cu semenii no?tri. Acest lucru nu este nici pe departe o noutate, pentru c? dac? cercet?m paginile Sfintei Scripturi a Vechiului Testament putem În?elege c?, Înc? de la c?derea În p?cat a protop?rinşilor, Dumnezeu i-a f?cut omului promisiunea c? va fi izb?vit (Facerea 3, 15), iar Întreaga SfÎnt? Scriptur?, În special cea veterotestamentar?, cuprinde istoria f?g?duin?elor lui Dumnezeu către poporul evreu, dar şi către neamuri.
În limba ebraic? biblic? cuvÎntul folosit pentru promisiune sau f?g?duin?? era imrah,Înrudindu-se din punct de vedere semantic cu termeni precum berith (leg?mÎnt);mishpat (porunc?); tora (lege).[1] În limba romÎn? Îns?, sinonim? cu termenii de promisiune, sau f?g?duin?? este expresia a-şi da cuvÎntul, aceasta avÎnd un profund caracter scripturistic şi cultic, deoarece În Evanghelia SfÎntului Ioan, CuvÎntul este identificat cu Hristos Întrupat: „şi CuvÎntul S-a f?cut trup şi S-a s?l??luit Între noi şi am v?zut slava Lui” (Ioan 1,14). De fapt În persoana lui Hristos CuvÎntul sunt ?mplinite toate f?g?duin?ele cuprinse În Vechiul Testament, El este Persoana prin excelen?? care se jertfe?te şi se ofer? În cadrul fiec?rei Sfinte Liturghii ca ?mplinire a f?g?duin?ei mÎntuitoare a lui Dumnezeu către neamul omenesc: „Cel se se sf?r?m? şi nu se desparte, Cel ce se mÎnÎnc? pururea şi niciodat? nu se sf?r?e?te, ci pe cei ce se ?mp?rt??esc şi sfin?e?te”[2] Prin urmare, cel care-şi d? cuvÎntul liturghise?te, ?l ofer? pe Hristos care este În el, drept cheza? al ?mplinirii faptelor celor bune şi mÎntuitoare promise, Într-un viitor care nu-i aparşine şi care poate fi aureolat de slava conlucr?rii cu harul lui Dumnezeu. De aceea, poate c? s-ar c?dea s? avem o responsabilitate mai mare fa?? de ceea ce rostim şi mai cu seam? fa?? de ceea ce promitem deoarece cuvÎntul este lucr?tor, liturghisitor, cu at?t mai mult cu c?t avem şi modelul scripturistic al f?g?duin?elor lui Dumnezeu care nu au r?mas ne?mplinite.
Practic, toate profeşiile mesianice vechitestamentare se constituie Într-o sum? de f?g?duin?e care aparşin aceluiaşi plan al lui Dumnezeu ce În permanen?? a fost ?mbog?şit; plecÎnd de la Gr?dina Edenului În care a fost promis? „s?mÎn?a”, pÎn? la ?mp?r?şia f?r? de sf?rşit a lui Dumnezeu „cer nou şi pămînt nou”.[3]
În Vechiul Testament o expresie uzual? este dabar Yahweh (cuvÎntul Domnului), care din 241 de ocuren?e, de 225 de ori este folosit? ca terminus technicus pentru descoperirea profetic? a cuvÎntului lui Dumnezeu. Semnificativ este faptul c? deşi vorbesc de „cuvÎnt”, vederea şi viziunile reprezint? cheia experien?elor profeşilor În relaşia cu Dumnezeu[4]: „şi a zis Domnul către mine: «Ce vezi tu Amos?» şi am zis: O cumpÎn? de plumb. şi mi-a r?spuns Domnul: «Iat? Eu voi pune cumpÎna cea de plumb În mijlocul poporului Meu Israel şi de aici Încolo nu-l voi mai cru?a»”(Amos 7,8), la fel şi În cazul profetului Miheia: „şi a zis el: «Iat?, v?d pe toşi Israelişii ?mpr??tiaşi prin munşi, ca oile ce n-au p?stor. şi a zis Domnul: «Ei n-au domn, s? se Întoarc? fiecare cu pace la casa sa»” (3 Regi 22,17). A?adar cuvÎntul era doar un mijloc de transmitere a viziunilor ce exprimau voin?a lui Dumnezeu. Folosirea expresiei „a?a grşie?te Domnul” indic? faptul c? profetul era mai mult dec?t un intermediar al mesajului lui Dumnezeu (Avacum 2, 1-3; Iov 4, 12-17), fiind chiar un interpret al acestuia, ca cel care „primea, În?elegea şi credea” mesajul divin.[5] Transmiterea mesajului lui Dumnezeu implica responsabilitatea profetului fa?? de El, dar şi fa?? de cei c?rora mesejul le era adresat, o responsabilitate ce trebuia ?mplinit? În duh de jertfelnicie, ca o Liturghie a chem?rii Întregii lumi la via??.
sursa: www.vrÎne?ti.blogspot.com

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.