verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Intrarea Maicii Domnului În Biseric?

 Intrarea Maicii Domnului În Biseric? este pr?znuit? pe 21 noiembrie / 4 decembrie.

Aceast? s?rb?toare este cunoscut? În popor sub denumirea de Vovidenia sau Ovedenia.

P?rinşii Maicii Domnului sunt Sfinţii Ioachim şi Ana. Lipsiti de copii, dar cu credin?? În Dumnezeu, L-au rugat pe Dumnezeu s? le d?ruiasc? cinstea de a fi p?rinşi, f?g?duind c? dac? vor avea un copil, ?l vor duce la templu şi ?l vor Închina Lui. Arhistrategul Gavriil le veste?te c? vor avea o fat? pe care o vor numi Maria. Sfinţii Ioachim şi Ana nu au uitat de promisiunea f?cut? lui Dumnezeu şi la trei ani de la na?terea Maicii Domnului au dus-o pe fiica lor la templu.

Aici a fost Înt?mpinat? de marele preot Zaharia, tat?l SfÎntului Ioan Botez?torul, care a dus-o În cea mai sfÎnt? Înc?pere din acest loc, În SfÎnta Sfintelor, unde a stat pÎn? la v?rsta de 15 ani. A fost condus? În acel loc sfÎnt, pentru ca ea Îns?şi avea s? devin? “SfÎnta Sfintelor” lui Dumnezeu, s?la? a lui Dumnezeu-CuvÎntul. Din ea, Cel Necuprins, Cel VeÎnic, avea s? ia trup, s? Se fac? cuprins În pÎntecele ei.
Deşi sunt persoane care susşin c? lucrul acesta era cu neputin??, totuşi Biserica, În cÎnt?rile ei afirm?: “Ceea ce s-a hrÎnit În SfÎnta Sfintelor, celei ?mbr?cate cu credin?? şi cu În?elepciune şi cu neÎntinat? feciorie, mai marele Gavriil i-a adus din ceruri Închin?ciune”.

Informaşii despre acest eveniment din via?a Maicii Domnului avem În “Evanghelia dup? Iacov” sau “Protoevanghelia”, o scriere apocrif? din secolul al II-lea.

Preciz?m c? dintre s?rbatorile Închinate Maicii Domnului, numai “Bunavestire” are la baz? un eveniment istoric consemnat În SfÎnta Scriptur? (Luca I, 26-38). Despre celelalte s?rb?tori, evangheliile canonice nu ne dau m?rturii, informaşiile provenind din SfÎnta Tradişie şi din evangheliile necanonice (apocrife).

P?rintele profesor Ene Brani?te afirm? c? aceast? s?rb?toare a luat na?tere În secolul VI. “Pe 20 noiembrie 543, Justinian a ziditla Ierusalim, lÎng? ruinele templului, o Biseric? Închinat? Sfintei Fecioare, care, spre deosebire de una mai veche, a fost numita Biserica SfÎnta Maria “cea nou?”. Conform obiceiului, a doua zi dup? sfintire, adica pe 21 noiembrie / 4 decembrie, a Început s? fie serbat hramul (patronul) bisericii, adic? Îns?şi SfÎnta Fecioar?, serbarea fiind consacrat? aducerii ei la templu”.

În Apus, s?rb?toarea a fost adoptat? de papa Grigorie XI-lea, care a cinstit-o pentru prima dat? În anul 1374,la Avignon.

ÎncepÎnd cu data de 21 noiembrie / 4 decembrie, În cadrul slujbei Utreniei, se cÎnta Catavasiile: “Hristos Se na?te, sl?vişi-L!…” Este o s?rb?toare care ne preg?te?te şi pe noi s?-L facem pe Hristos s? Se nasc? tainic În noi.

Nu este de ajuns s? ?tim c? Fecioara Maria a fost dusala Templuşi a stat pana la v?rsta de 15 ani. Important este s? p?trundem În În?elesul profund al evenimentului istoric şi s? descoperim c? prezen?a ei În SfÎnta Sfintelor, e roditoare: face ca Fiul lui Dumnezeu s? Se nasc? din ea. Deci, Hristos Se va na?te, va muri şi va Învia tainic cu tot omul care vie?uie?te În Biseric?.

În aceast? zi, copiii pun crengi de m?r În vase cu ap?. Acestea, şinute În lumina şi c?ldur?, Înmuguresc şi Înfloresc, şi sunt folosite În noaptea de Anul Nou drept sorcove. S? nu uit?m c? În colindele romÎne?ti şi moldovene?ti mai vechi se cÎnta, În plin? iarn?, despre florile dalbe, flori de m?r, sau despre m?ru?, m?rg?ritar. Dac? am fi cu luare aminte la colinde, nu am avea cum s? nu ne Întreb?m ce m?r ar putea face În decembrie flori dalbe? şi de ce m?r? Pentru c? str?moşii no?tri ?tiau de la b?trÎnii lor c? acea nuielu?? a SfÎntului Nicolae trebuie s? fie una de m?r, iar dac? aceea Înflorea pÎn? de Na?terea Domnului, Înseamn? c? sfÎntul a mijlocit pentru iertarea celui caruia i-a d?ruit crengu?a, flori dalbe.
Pentru ca bucuria s?rbatorii Intrarea Maicii Domnului În Biseric? s? nu fie umbrit? de post, Biserica a rÎnduit ca pe 21 noiembrie / 4 decembrie s? fie dezlegare la pe?te.

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.