versiunea moldoveneasca русская версия


După cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului.

După cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului.

23 сентября 2017

Sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci a Domnului este una dintre cele mai importante sărbători. Este atât de mare, încât duminica dinaintea acesteia şi duminica de după ea, Sfânta noastră Biserică le dedică pregătirii creştinilor pentru ea şi întăririi în cugetarea la aceasta. Astfel, este rânduit şi inaintea sărbătorii Naşterii lui Hristos, şi înaintea Botezului Domnului. Cum ne pregăteşte Sfânta Biserică pentru aceasta mare sărbătoare? Ne propune ­să ne concentrăm atenţia şi inima la Crucea Domnului.  

Liturghia arhierească din satul Pruteni

Liturghia arhierească din satul Pruteni

16 сентября 2017

Sâmbătă, 16 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat sfințirea bisericii și sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil ” din satul Pruteni, raionul Fălești. Slujba a fost prilejuită de finisarea lucrărilor de pictură și de a mulțumi bunului Dumnezeu pentru binefacerile Lui revărsate asupra noastră. În curtea bisericii, Episcopul a fost întâmpinat cu multe emoții de copii din sat, îmbrăcați în haine naționale. Au participat la sfânta Liturghie foarte mulți enoriași și ctitori, pentru a se ruga alături de arhipăstor,  

Înnoirea bisericii din Scumpia

Înnoirea bisericii din Scumpia

9 сентября 2017

Sâmbătă, 9 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat sfințirea picturii și implicit sfânta Liturghie în biserica „Sfânta Treime” din satul Scumpia, raionul Fălești. Ierarhul a fost întâmpinat foarte frumos de primarul localității, alături de copii îmbrăcați în haine naționale, de parohul bisericii – protoiereul Alexandru Negură. La slujbă au participat foarte mulți copii, mulți enoriași și un sobor de preoți constituit din:  

Demersul Preasfințitului Marchel la Consiliului municipal din Bălți

Demersul Preasfințitului Marchel la Consiliului municipal din Bălți

8 сентября 2017

În dimineața zilei de 8 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel s-a aflat în sala de ședințe a Consiliului municipal din Bălți. Episcopul a venit cu o solicitare de permisiune pentru inițierea reînhumarii în curtea catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți a osemintelor episcopului Visarion Puiu, întemeietorul Eparhiei din Bălți. Consiliului municipal a dat acordul pentru inițierea dosarului juridic în vederea realizării acestei acțiuni.  

Cred într-Unul Dumnezeu și Biserica Sa.

Cred într-Unul Dumnezeu și Biserica Sa.

6 сентября 2017

La mine vin oameni și zic: „Măi părinte, eu cred în Dumnezeu!” Minți, că nu crezi! Dacă ai crede, ai duce viață de credincios… Zice că: „Cred în Dumnezeu, dar la Biserică nu merg!“ Nu se poate! Cineva care nu merge la Biserică, să știe că nu crede în Dumnezeu sau credința lui este la măsura superstiției.”  

Despre pomenirea la 40 de Liturghii și parastase.

Despre pomenirea la 40 de Liturghii și parastase.

4 сентября 2017

Înainte vreme, când încă nu se ştia puterea celor 40 de Liturghii, lumea făcea pentru cei răposaţi câte 20, alţii câte 30 de Liturghii. Dar s-a descoperit că sunt mai puternice 40 de Liturghii decât 30. Si cum a fost? Un preot bătrân dintr-un sat avea peste 80 de ani. El, săracul, nu mai putea sluji. A măritat o fată a lui, iar ginerele rămăsese în locul lui la parohie. Poporul avea evlavie la preotul bătrân,  

Slujba aniversară din satul Bisericani

Slujba aniversară din satul Bisericani

31 августа 2017

Joi, 31 august 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat sfânta Liturghie în biserica „Sf.Ier.Nicolae” din satul Bisericani, raionul Glodeni. Slujba a fost prilejuită de aniversarea a 120 de ani de la înființarea bisericii. Ierarhul a fost întâmpinat de președintele raionului, domnul Ion Leucă; primarul localității, domnul Bețișor Ion; domnul Lungu Gheorghe, ex-ministru Agriculturii, unul din ctitorii bisericii. La slujbă au participat mulți enoriași și un sobor de preoți constituit din:  

În satul Musteață a fost sfințită Crucea Recunoștinței

În satul Musteață a fost sfințită Crucea Recunoștinței

29 августа 2017

Marți, 29 august 2017, creștinii din satul Musteață, raionul Fălești, au înscris încă o filă în istoria satului prin sfințirea Crucii Recunoștinței de către un sobor de preoți, avându-l ca protos pe parohul satului, părintele – blagocin Oleg Fisitican. Înălțarea sfintei Cruci la intrarea în sat a fost motivat de sentimentul mulțumirii al preoților băștinași din acest sat: preotul Igor Niculescu, preotul Serghei Vidmichi, preotul Ion Vidmichi și preotul Iulian Procopciuc. În predica sa, părintele Oleg a subliniat  

În satul Năvârneț a fost sfințit în aceiași zi un întreg sector de gospodării

În satul Năvârneț a fost sfințit în aceiași zi un întreg sector de gospodării

27 августа 2017

Duminică, 27 august 2017, un lucru inedit s-a petrecut în satul Năvârneț, raionul Fălești, prin sfințirea a peste 30 de locuințe. La invitația preotului – paroh Igor Constantinovici, evenimentul a fost onorat cu rugăciunea unui sobor de preoți, avându-l ca protos pe părintele – blagocin Oleg Fisitican. Ierurgia de sfințire a fost solicitată de creștini în ajun de Ziua Satului, ca urmare a multor suferințe. În acest context părintele Oleg a asociat evanghelia zilei  

Ierarhia În familie – nu exist? loc pentru democraşie

CÎnd lumea Întreag? se lupt? pentru egalitatea tuturor şi În toate, În familie, acest leagÎn al iubirii În lumea ce-şi pierde mintea, trebuie menşinut? ierarhia. Doar inegaliatea a fost binecuvÎntat? de Îns?şi Dumnezeu.
Societatea uman? este o structur? complex?. şi ca orice lucru complex, ca s?-şi menşin? viabiliatatea, trebuie s? existe În interiorul ei un sistem de subordonare şi conexiune Între p?rşile existente. Aceste leg?turi complexe şi se numesc ierarhie.


Din limba greac? acest cuvÎnt ar putea fi tradus «puterea sacr?». Ecxist? ierarhie În armat?, cu titlurile sale, semnele de distincşie, Îndeplinirea necondişionat? a ordinelor. Desigur, puterea statului este ierarhic?, avÎnd ca scop s? pedepseasc? şi s? Încurajeze, s? ia decizii şi s? le aduc? la Îndeplinire. Ierarhic este şi orice magazin, cu directorul, contabilul, vÎnz?torii şi paznicul s?u. Orice Întreprindere este, de asemenea, ierarhic?. Pe o nav? nu poate exista democraşie.
Din copli?rie suntem Înconjuraşi cu semnele vizibile ale puterii, ne confrunt?m cu ele la orice pas. Acestea sunt pl?cile de pe birouri şi secretarele din holuri, semn?turile şi ?tampilile pe cereri, rapoartele şi chitan?ele de plat?. Toat? exesten?a uman? complex? este p?truns? de ierahie şi inegalitate, dar numai datorit? aceastei inegalit?şi, ea continu? s? existe, f?r? a aluneca În haos şi r?zboi a tuturor ?mpotriva tuturor. Anume de at?t ierarhia şi se traduce ca «puterea sacr?». Sacru În ea este faptul c? mereu avem nevoie de ea. Absen?a ei este dezastruoas?: c?ci anume dup? perioadele de anarhie la coducere se ridic? dictatorii. Epuizaşi şi lipsişi de orientare, oamenii sunt gata s? primeasc? orice despotism. Chiar şi el le pare c? este miere, deoarece conducerea este În natura lucrurilor, şi anarhia nicidecum.
Inevitabil fiind prezent? la fabrici, la bordul navei şi În oficiu, puterea ca sistem ierarhic de autoritate şi responsabilitate trebuie s? fie prezent? şi În familie. Ar fi foarte ciudat ca În toate comunit?şile şi uniunule umane s? fie necesar? subordonarea, iar În cea mai veche şi mai iubit? de Dumnezeu — familie –s? existe o egalitate şi lips? de conduc?tor. Desigur şi familia este ierarhic?, cimentat? de relaţii complexe de subordonare reciproc?.
Exist? printre mulşimea legilor fizice şi morale, şi a?a o lege, formulat? de apostolul Pavel: Hristos este capul oric?rui b?rbat, iar capul femeii este b?rbatul (1 Corinteni 11:3.). O linie vertical? traseaz? gÎndul Apostolului Pavel — vertical?, ca trunchiul unui copac Înalt. Acest copac va avea şi laturi orizontale — copiii. Ele Înfrumuse?Înd trunchiul, vor pleca În diverse p?rşi. Dar principalul sunt r?d?cinile puternice, pornind de jos În sus către trunchiul puternic. Soşia este supus? so?ului ei, so?ul este supus lui Hristos. Acest lucru –este o norm?, care este minunat?, indiferent de c?t de ur?t nu stau de-a lungul pămîntului familiile reale de arbori pitici.
Puterea oric?rui lan? este echivalent? cu puterea la cea mai slab? verig? a acestuia. Valoarea cea mai mare o are prima verig? «Hristos — so?ul – soşia», prezentÎnd cea mai mare putere. Hristos este puternic, prezentÎnd via?a Îns?şi. Dar poşi şi s? nu crezi În El! Atunci se rupe veriga cea mai de sus, f?r? vina Îns?şi a lan?ului. So?ul nu se teme de Dumnezeu, nu ascult? de Hristos. Cum de a?a un so? s? de ascultare soşia? De fapt, este dificil s? fie el numit şi tat?. El – este p?rinte, pentru c? a dat na?tere copiilor sşi. Dar tat? nu poşi fi dec?t con?tientizÎnd suprem?şia Tat?lui Ceresc. În literatura clasic? poate fi g?sit citatul: «Ce fel de colonel sunt eu, dac? nu exist? Dumnezeu?» Astfel reacşionau oamenii În?elepşi la replicile ateiste din secolele trecute. Care pot fi diferen?ele valorilor pentru oameni, dac? Îns?şi Esen?a acestora este dat la o parte?
Greutatea lumii se afl? pe umerii b?rbaşilor. Dac? b?rbaşii nu mai sunt În stare s? duc? aceast? povar?, lumea alunec?, fiind amenin?at? de c?dere. Pot s? se simte ofensate feministele şi toşi acei care lupt? pentru egaliate. Egalitate În lume nu exist?, dar sunt resposabilit?şile atribuite de către Dumnezeu pentru fiecare. Sotul trebuie s?-L cunoasc? pe Dumnezeu şi s? conduc? În continuare, partea uman? a lan?ului. Atunci va fi pentru soşia sa «al doilea dumnezeu», şi ascultarea ei nu va fi o povar?.
Acest sistem ierarhic este complicat, dar nu şi pentru femei. Nu pentru o femeie adev?rat?. Sistemul dat este dificil anume pentru b?rbaşi. Iar pentru ca s? fie un b?rbat care s? poate fi acest cap al familiei, el ar trebui s? fie educat corect. Nu sub aripa mamei, nu un pap?-lapte şi egoist, dar un viitor b?rbat. Aparent, e timpul s?-şi mu?te coatele, nu numai liberalii şi feministele, dar şi m?micile care-şi educ? fiul spre durerea şi lacrimile viitoarei lui soşii, dar şi a Întregii omeniri. C?ci anume de aici, de la educaşia incompetent? şi prea dr?g?stoas?, cresc persoanele slabe şi f?r? de voin??, dup? umerii c?ruia nu se vor ascunde nici soşia, nici copiii.
Colonelul a fugit de pe c?mpul de lupt?, În luocul lui se vor ridica un sergent sau locotenent. Dac? b?rbatul e unul de nimic — locul s?u ?l va ocupa femeia nefericit?. Uneori – şi În afaceri, dac? va avea noroc. Dar cel mai des la la conducerea maşinii de asfaltat, la Întreprinderi şi chiar la colectarea sticlelor goale În anii amari de pensie singuratic?.
Concluzia este transparent? – trebuie crescuşi şi educaşi b?rbaşii adev?raşi, puternici, responsabili. În caz contrar, interesele lor vor fi doar berea, fotbalul, ?ezutul pe canapea şi glumele indecente. Cel mai mult vor avea de suferit, acelea, care rerezint? a treia verig? a acestui lan? -femeile. Ele nu vor avea de cine asculta, şi nici dup? umerii cui se ascunde. Vor Încerca În continuare s? par? pentru lumea din jur fericite, de fapt dorindu-şi cu totul alt? via??. Doar cea mai bună prieten?, preotul la m?rturisire, şi perna s?rat? de at?tea lacrimi vor cunoa?te adev?rata stare a lucrurilor. B?rbaşii – totuşi sunt persoane care-şi pot g?si echilibrul şi f?r? alt? persoan? al?turi. Un b?rbat f?r? de femeie – este un om f?r? o coast?. O femeie f?r? de b?rbat – este o coast? f?r? de om. Cred c? diferen?a este destul de vizibil?.
Deci am putea recapitula: Hristos este capul oric?rui b?rbat, iar capul femeii este b?rbatul. Este un ideal pentru care trebuie s? aspir?m. Este un ton stabilit pentru Întreaga cÎntare. şi noi ar trebui glasurile noastre slabe şi neÎndemnatice s? le cnducem dup? tonul ceresc. Trebuie s?-i educ?m pe bşieşii no?tri, preg?tindu-i pentru greut?şile vieşii de adult. Femeile nu trebuie s? lupte pentru contestarea suprem?şiei so?ului În familie, dar binevol s? i se supun?, sprijinundu-l În misiunea de a fi cap al familiei. Dar cea mai mare responsabilitate o poart? b?başii. Ei –sunt Întruchiparea imaginii lui Hristos În familie, iar În cazul În care via?a lor nu este una demn? – reprezint? imaginea lui antihrist.
Site surs?: omiliya.org, traducere: Natalia Lozan, via: ortodoxia.md

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.