verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Ierarhia În familie – nu exist? loc pentru democraşie

CÎnd lumea Întreag? se lupt? pentru egalitatea tuturor şi În toate, În familie, acest leagÎn al iubirii În lumea ce-şi pierde mintea, trebuie menşinut? ierarhia. Doar inegaliatea a fost binecuvÎntat? de Îns?şi Dumnezeu.
Societatea uman? este o structur? complex?. şi ca orice lucru complex, ca s?-şi menşin? viabiliatatea, trebuie s? existe În interiorul ei un sistem de subordonare şi conexiune Între p?rşile existente. Aceste leg?turi complexe şi se numesc ierarhie.


Din limba greac? acest cuvÎnt ar putea fi tradus “puterea sacr?”. Ecxist? ierarhie În armat?, cu titlurile sale, semnele de distincşie, Îndeplinirea necondişionat? a ordinelor. Desigur, puterea statului este ierarhic?, avÎnd ca scop s? pedepseasc? şi s? Încurajeze, s? ia decizii şi s? le aduc? la Îndeplinire. Ierarhic este şi orice magazin, cu directorul, contabilul, vÎnz?torii şi paznicul s?u. Orice Întreprindere este, de asemenea, ierarhic?. Pe o nav? nu poate exista democraşie.
Din copli?rie suntem Înconjuraşi cu semnele vizibile ale puterii, ne confrunt?m cu ele la orice pas. Acestea sunt pl?cile de pe birouri şi secretarele din holuri, semn?turile şi ?tampilile pe cereri, rapoartele şi chitan?ele de plat?. Toat? exesten?a uman? complex? este p?truns? de ierahie şi inegalitate, dar numai datorit? aceastei inegalit?şi, ea continu? s? existe, f?r? a aluneca În haos şi r?zboi a tuturor ?mpotriva tuturor. Anume de at?t ierarhia şi se traduce ca “puterea sacr?”. Sacru În ea este faptul c? mereu avem nevoie de ea. Absen?a ei este dezastruoas?: c?ci anume dup? perioadele de anarhie la coducere se ridic? dictatorii. Epuizaşi şi lipsişi de orientare, oamenii sunt gata s? primeasc? orice despotism. Chiar şi el le pare c? este miere, deoarece conducerea este În natura lucrurilor, şi anarhia nicidecum.
Inevitabil fiind prezent? la fabrici, la bordul navei şi În oficiu, puterea ca sistem ierarhic de autoritate şi responsabilitate trebuie s? fie prezent? şi În familie. Ar fi foarte ciudat ca În toate comunit?şile şi uniunule umane s? fie necesar? subordonarea, iar În cea mai veche şi mai iubit? de Dumnezeu – familie –s? existe o egalitate şi lips? de conduc?tor. Desigur şi familia este ierarhic?, cimentat? de relaţii complexe de subordonare reciproc?.
Exist? printre mulşimea legilor fizice şi morale, şi a?a o lege, formulat? de apostolul Pavel: Hristos este capul oric?rui b?rbat, iar capul femeii este b?rbatul (1 Corinteni 11:3.). O linie vertical? traseaz? gÎndul Apostolului Pavel – vertical?, ca trunchiul unui copac Înalt. Acest copac va avea şi laturi orizontale – copiii. Ele Înfrumuse?Înd trunchiul, vor pleca În diverse p?rşi. Dar principalul sunt r?d?cinile puternice, pornind de jos În sus către trunchiul puternic. Soşia este supus? so?ului ei, so?ul este supus lui Hristos. Acest lucru –este o norm?, care este minunat?, indiferent de c?t de ur?t nu stau de-a lungul pămîntului familiile reale de arbori pitici.
Puterea oric?rui lan? este echivalent? cu puterea la cea mai slab? verig? a acestuia. Valoarea cea mai mare o are prima verig? “Hristos – so?ul – soşia”, prezentÎnd cea mai mare putere. Hristos este puternic, prezentÎnd via?a Îns?şi. Dar poşi şi s? nu crezi În El! Atunci se rupe veriga cea mai de sus, f?r? vina Îns?şi a lan?ului. So?ul nu se teme de Dumnezeu, nu ascult? de Hristos. Cum de a?a un so? s? de ascultare soşia? De fapt, este dificil s? fie el numit şi tat?. El – este p?rinte, pentru c? a dat na?tere copiilor sşi. Dar tat? nu poşi fi dec?t con?tientizÎnd suprem?şia Tat?lui Ceresc. În literatura clasic? poate fi g?sit citatul: “Ce fel de colonel sunt eu, dac? nu exist? Dumnezeu?” Astfel reacşionau oamenii În?elepşi la replicile ateiste din secolele trecute. Care pot fi diferen?ele valorilor pentru oameni, dac? Îns?şi Esen?a acestora este dat la o parte?
Greutatea lumii se afl? pe umerii b?rbaşilor. Dac? b?rbaşii nu mai sunt În stare s? duc? aceast? povar?, lumea alunec?, fiind amenin?at? de c?dere. Pot s? se simte ofensate feministele şi toşi acei care lupt? pentru egaliate. Egalitate În lume nu exist?, dar sunt resposabilit?şile atribuite de către Dumnezeu pentru fiecare. Sotul trebuie s?-L cunoasc? pe Dumnezeu şi s? conduc? În continuare, partea uman? a lan?ului. Atunci va fi pentru soşia sa “al doilea dumnezeu”, şi ascultarea ei nu va fi o povar?.
Acest sistem ierarhic este complicat, dar nu şi pentru femei. Nu pentru o femeie adev?rat?. Sistemul dat este dificil anume pentru b?rbaşi. Iar pentru ca s? fie un b?rbat care s? poate fi acest cap al familiei, el ar trebui s? fie educat corect. Nu sub aripa mamei, nu un pap?-lapte şi egoist, dar un viitor b?rbat. Aparent, e timpul s?-şi mu?te coatele, nu numai liberalii şi feministele, dar şi m?micile care-şi educ? fiul spre durerea şi lacrimile viitoarei lui soşii, dar şi a Întregii omeniri. C?ci anume de aici, de la educaşia incompetent? şi prea dr?g?stoas?, cresc persoanele slabe şi f?r? de voin??, dup? umerii c?ruia nu se vor ascunde nici soşia, nici copiii.
Colonelul a fugit de pe c?mpul de lupt?, În luocul lui se vor ridica un sergent sau locotenent. Dac? b?rbatul e unul de nimic – locul s?u ?l va ocupa femeia nefericit?. Uneori – şi În afaceri, dac? va avea noroc. Dar cel mai des la la conducerea maşinii de asfaltat, la Întreprinderi şi chiar la colectarea sticlelor goale În anii amari de pensie singuratic?.
Concluzia este transparent? – trebuie crescuşi şi educaşi b?rbaşii adev?raşi, puternici, responsabili. În caz contrar, interesele lor vor fi doar berea, fotbalul, ?ezutul pe canapea şi glumele indecente. Cel mai mult vor avea de suferit, acelea, care rerezint? a treia verig? a acestui lan? -femeile. Ele nu vor avea de cine asculta, şi nici dup? umerii cui se ascunde. Vor Încerca În continuare s? par? pentru lumea din jur fericite, de fapt dorindu-şi cu totul alt? via??. Doar cea mai bună prieten?, preotul la m?rturisire, şi perna s?rat? de at?tea lacrimi vor cunoa?te adev?rata stare a lucrurilor. B?rbaşii – totuşi sunt persoane care-şi pot g?si echilibrul şi f?r? alt? persoan? al?turi. Un b?rbat f?r? de femeie – este un om f?r? o coast?. O femeie f?r? de b?rbat – este o coast? f?r? de om. Cred c? diferen?a este destul de vizibil?.
Deci am putea recapitula: Hristos este capul oric?rui b?rbat, iar capul femeii este b?rbatul. Este un ideal pentru care trebuie s? aspir?m. Este un ton stabilit pentru Întreaga cÎntare. şi noi ar trebui glasurile noastre slabe şi neÎndemnatice s? le cnducem dup? tonul ceresc. Trebuie s?-i educ?m pe bşieşii no?tri, preg?tindu-i pentru greut?şile vieşii de adult. Femeile nu trebuie s? lupte pentru contestarea suprem?şiei so?ului În familie, dar binevol s? i se supun?, sprijinundu-l În misiunea de a fi cap al familiei. Dar cea mai mare responsabilitate o poart? b?başii. Ei –sunt Întruchiparea imaginii lui Hristos În familie, iar În cazul În care via?a lor nu este una demn? – reprezint? imaginea lui antihrist.
Site surs?: omiliya.org, traducere: Natalia Lozan, via: ortodoxia.md

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.