versiunea moldoveneasca русская версия


Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

3 февраля 2017

Începînd cu Duminica Vameşului şi a Fariseului pînă în Sîmbăta Mare, Biserica Ortodoxă parcurge o perioadă de 10 săptămîni, numită și Perioada Triodului. Primele 3 săptămîni sunt pregătitoare înainte de Postul Învierii Domnului şi 7 de post, nevoință și multă rugăciune. Sfînta Biserică a rînduit acest timp pentru călătoria către marea sărbătoare a Învierii Domnului, cu o pregătire specială care se desfășoară după anumite slujbe liturgice, un răstimp cu neîncetate strădanii duhovnicești-pocăință, rugăciune, și fapte bune, ca prin practicarea lor... 

Ierarhia În familie – nu exist? loc pentru democraşie

CÎnd lumea Întreag? se lupt? pentru egalitatea tuturor şi În toate, În familie, acest leagÎn al iubirii În lumea ce-şi pierde mintea, trebuie menşinut? ierarhia. Doar inegaliatea a fost binecuvÎntat? de Îns?şi Dumnezeu.
Societatea uman? este o structur? complex?. şi ca orice lucru complex, ca s?-şi menşin? viabiliatatea, trebuie s? existe În interiorul ei un sistem de subordonare şi conexiune Între p?rşile existente. Aceste leg?turi complexe şi se numesc ierarhie.


Din limba greac? acest cuvÎnt ar putea fi tradus «puterea sacr?». Ecxist? ierarhie În armat?, cu titlurile sale, semnele de distincşie, Îndeplinirea necondişionat? a ordinelor. Desigur, puterea statului este ierarhic?, avÎnd ca scop s? pedepseasc? şi s? Încurajeze, s? ia decizii şi s? le aduc? la Îndeplinire. Ierarhic este şi orice magazin, cu directorul, contabilul, vÎnz?torii şi paznicul s?u. Orice Întreprindere este, de asemenea, ierarhic?. Pe o nav? nu poate exista democraşie.
Din copli?rie suntem Înconjuraşi cu semnele vizibile ale puterii, ne confrunt?m cu ele la orice pas. Acestea sunt pl?cile de pe birouri şi secretarele din holuri, semn?turile şi ?tampilile pe cereri, rapoartele şi chitan?ele de plat?. Toat? exesten?a uman? complex? este p?truns? de ierahie şi inegalitate, dar numai datorit? aceastei inegalit?şi, ea continu? s? existe, f?r? a aluneca În haos şi r?zboi a tuturor ?mpotriva tuturor. Anume de at?t ierarhia şi se traduce ca «puterea sacr?». Sacru În ea este faptul c? mereu avem nevoie de ea. Absen?a ei este dezastruoas?: c?ci anume dup? perioadele de anarhie la coducere se ridic? dictatorii. Epuizaşi şi lipsişi de orientare, oamenii sunt gata s? primeasc? orice despotism. Chiar şi el le pare c? este miere, deoarece conducerea este În natura lucrurilor, şi anarhia nicidecum.
Inevitabil fiind prezent? la fabrici, la bordul navei şi În oficiu, puterea ca sistem ierarhic de autoritate şi responsabilitate trebuie s? fie prezent? şi În familie. Ar fi foarte ciudat ca În toate comunit?şile şi uniunule umane s? fie necesar? subordonarea, iar În cea mai veche şi mai iubit? de Dumnezeu — familie –s? existe o egalitate şi lips? de conduc?tor. Desigur şi familia este ierarhic?, cimentat? de relaţii complexe de subordonare reciproc?.
Exist? printre mulşimea legilor fizice şi morale, şi a?a o lege, formulat? de apostolul Pavel: Hristos este capul oric?rui b?rbat, iar capul femeii este b?rbatul (1 Corinteni 11:3.). O linie vertical? traseaz? gÎndul Apostolului Pavel — vertical?, ca trunchiul unui copac Înalt. Acest copac va avea şi laturi orizontale — copiii. Ele Înfrumuse?Înd trunchiul, vor pleca În diverse p?rşi. Dar principalul sunt r?d?cinile puternice, pornind de jos În sus către trunchiul puternic. Soşia este supus? so?ului ei, so?ul este supus lui Hristos. Acest lucru –este o norm?, care este minunat?, indiferent de c?t de ur?t nu stau de-a lungul pămîntului familiile reale de arbori pitici.
Puterea oric?rui lan? este echivalent? cu puterea la cea mai slab? verig? a acestuia. Valoarea cea mai mare o are prima verig? «Hristos — so?ul – soşia», prezentÎnd cea mai mare putere. Hristos este puternic, prezentÎnd via?a Îns?şi. Dar poşi şi s? nu crezi În El! Atunci se rupe veriga cea mai de sus, f?r? vina Îns?şi a lan?ului. So?ul nu se teme de Dumnezeu, nu ascult? de Hristos. Cum de a?a un so? s? de ascultare soşia? De fapt, este dificil s? fie el numit şi tat?. El – este p?rinte, pentru c? a dat na?tere copiilor sşi. Dar tat? nu poşi fi dec?t con?tientizÎnd suprem?şia Tat?lui Ceresc. În literatura clasic? poate fi g?sit citatul: «Ce fel de colonel sunt eu, dac? nu exist? Dumnezeu?» Astfel reacşionau oamenii În?elepşi la replicile ateiste din secolele trecute. Care pot fi diferen?ele valorilor pentru oameni, dac? Îns?şi Esen?a acestora este dat la o parte?
Greutatea lumii se afl? pe umerii b?rbaşilor. Dac? b?rbaşii nu mai sunt În stare s? duc? aceast? povar?, lumea alunec?, fiind amenin?at? de c?dere. Pot s? se simte ofensate feministele şi toşi acei care lupt? pentru egaliate. Egalitate În lume nu exist?, dar sunt resposabilit?şile atribuite de către Dumnezeu pentru fiecare. Sotul trebuie s?-L cunoasc? pe Dumnezeu şi s? conduc? În continuare, partea uman? a lan?ului. Atunci va fi pentru soşia sa «al doilea dumnezeu», şi ascultarea ei nu va fi o povar?.
Acest sistem ierarhic este complicat, dar nu şi pentru femei. Nu pentru o femeie adev?rat?. Sistemul dat este dificil anume pentru b?rbaşi. Iar pentru ca s? fie un b?rbat care s? poate fi acest cap al familiei, el ar trebui s? fie educat corect. Nu sub aripa mamei, nu un pap?-lapte şi egoist, dar un viitor b?rbat. Aparent, e timpul s?-şi mu?te coatele, nu numai liberalii şi feministele, dar şi m?micile care-şi educ? fiul spre durerea şi lacrimile viitoarei lui soşii, dar şi a Întregii omeniri. C?ci anume de aici, de la educaşia incompetent? şi prea dr?g?stoas?, cresc persoanele slabe şi f?r? de voin??, dup? umerii c?ruia nu se vor ascunde nici soşia, nici copiii.
Colonelul a fugit de pe c?mpul de lupt?, În luocul lui se vor ridica un sergent sau locotenent. Dac? b?rbatul e unul de nimic — locul s?u ?l va ocupa femeia nefericit?. Uneori – şi În afaceri, dac? va avea noroc. Dar cel mai des la la conducerea maşinii de asfaltat, la Întreprinderi şi chiar la colectarea sticlelor goale În anii amari de pensie singuratic?.
Concluzia este transparent? – trebuie crescuşi şi educaşi b?rbaşii adev?raşi, puternici, responsabili. În caz contrar, interesele lor vor fi doar berea, fotbalul, ?ezutul pe canapea şi glumele indecente. Cel mai mult vor avea de suferit, acelea, care rerezint? a treia verig? a acestui lan? -femeile. Ele nu vor avea de cine asculta, şi nici dup? umerii cui se ascunde. Vor Încerca În continuare s? par? pentru lumea din jur fericite, de fapt dorindu-şi cu totul alt? via??. Doar cea mai bună prieten?, preotul la m?rturisire, şi perna s?rat? de at?tea lacrimi vor cunoa?te adev?rata stare a lucrurilor. B?rbaşii – totuşi sunt persoane care-şi pot g?si echilibrul şi f?r? alt? persoan? al?turi. Un b?rbat f?r? de femeie – este un om f?r? o coast?. O femeie f?r? de b?rbat – este o coast? f?r? de om. Cred c? diferen?a este destul de vizibil?.
Deci am putea recapitula: Hristos este capul oric?rui b?rbat, iar capul femeii este b?rbatul. Este un ideal pentru care trebuie s? aspir?m. Este un ton stabilit pentru Întreaga cÎntare. şi noi ar trebui glasurile noastre slabe şi neÎndemnatice s? le cnducem dup? tonul ceresc. Trebuie s?-i educ?m pe bşieşii no?tri, preg?tindu-i pentru greut?şile vieşii de adult. Femeile nu trebuie s? lupte pentru contestarea suprem?şiei so?ului În familie, dar binevol s? i se supun?, sprijinundu-l În misiunea de a fi cap al familiei. Dar cea mai mare responsabilitate o poart? b?başii. Ei –sunt Întruchiparea imaginii lui Hristos În familie, iar În cazul În care via?a lor nu este una demn? – reprezint? imaginea lui antihrist.
Site surs?: omiliya.org, traducere: Natalia Lozan, via: ortodoxia.md

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.