versiunea moldoveneasca русская версия


Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

Începe perioada Triodului: Ușile pocăinței deschide-mi, Dătătorule de viață!

3 февраля 2017

Începînd cu Duminica Vameşului şi a Fariseului pînă în Sîmbăta Mare, Biserica Ortodoxă parcurge o perioadă de 10 săptămîni, numită și Perioada Triodului. Primele 3 săptămîni sunt pregătitoare înainte de Postul Învierii Domnului şi 7 de post, nevoință și multă rugăciune. Sfînta Biserică a rînduit acest timp pentru călătoria către marea sărbătoare a Învierii Domnului, cu o pregătire specială care se desfășoară după anumite slujbe liturgice, un răstimp cu neîncetate strădanii duhovnicești-pocăință, rugăciune, și fapte bune, ca prin practicarea lor... 

Să nu fii ca fareseul comparându-te mereu cu alții

Să nu fii ca fareseul comparându-te mereu cu alții

2 февраля 2017

O cioara traia in padure si era absolut multumita de viata sa. Insa intr-o zi a vazut o lebada… “Aceasta lebada este atat de alba”, s-a gandit cioara. “Si eu sunt atat de neagra. Aceasta lebada trebuie sa fie cea mai fericita pasare din lume.” Cioara i-a comunicat lebedei ceea ce gandea. “De fapt”, i-a raspuns lebada. “Simteam ca sunt cea mai fericita pasare din imprejurimi pana cand am vazut un papagal care avea doua culori.  

Edictul de la Milan — libertatea credin?ei cre?tine

Anul esta se ?mplinesc 1700 de ani de cÎnd la Milan (Mediolanum), ?mp?raşii romani Constantin şi Licinius au trimis o scrisoare tuturor guvernatorilor din imperiu prin care religiei cre?tine i se acordau drepturile cuvenite pÎn? atunci doar cultelor p?gÎne. Edictul (sau decretul) de la Milan, din februarie 313 consfin?ea, nu numai Încetarea oric?ror persecuşii ?mpotriva cre?tinilor, dar acorda acestora drepturi şi libert?şi de care nu se mai bucuraser? vreodat? În Imperiul Roman.

În Edict se legifera: „Eu, Constantin Augustul, c?t şi eu, Licinius Augustus, cÎnd ne-am reunit În chip fericit la Milano şi am luat În discuşie toate aspectele privind binele şi siguran?a public?, am socotit de cuviin?? c? trebuie s? reglement?m În primul rÎnd – printre alte dispozişii menite s? asigure viitorul majorit?şii cet??enilor – pe acelea care se refer? la respectul fa?? de Divinitate, astfel Înc?t s? oferim şi cre?tinilor, ca şi tuturor celorlalţi oameni, libera posibilitate de a urma fiecare credin?a pe care o alege, pentru ca orice natur? divin? exist? În s?la?urile cere?ti s? se poat? Îndupleca şi manifesta În chip favorabil fa?? de noi şi fa?? de toşi cei aflaşi sub obl?duirea noastr?.

De aceea am considerat – În spiritul unei politici sÎn?toase şi pe deplin Îndrept?şite – c? este necesar s? decidem ca nici unui om s? nu i se mai refuze aceast? opşiune, fie c? s-a legat suflete?te de religia cre?tinilor, fie de alt cult despre care simte c? este cel mai potrivit pentru sine: a?a Înc?t Divinitatea Suprem?, a c?rei cinstire o respect?m cu inimi eliberate, s? ne poat? ?mp?rt?şi Întru toate obiÎnuitele Sale favoruri şi semne de bunăvoin??.

Se cuvine, a?adar, ca Excelen?a Ta s? afle ce am hot?r?t: ca – suprimÎnd În Întregime toate restricşiile ce erau conşinute În documentele expediate anterior pentru birourile tale cu privire la numele de cre?tini – s? abolim prevederile ce ni s-au p?rut Întru totul sinistre şi strşine de clemen?a noastr? şi s? permitem de acum Înainte oric?ruia dintre cei ce nutresc voin?a de a urma religia cre?tinilor s? o poat? face În mod liber şi pe fa??, departe de orice temere şi tulburare (din afar?).

Am crezut c? este necesar s? aducem la cuno?tin?? solicitudinii tale aceste decizii c?t mai pe larg, spre a te convinge c? le-am acordat numişilor cre?tini Îng?duin?a deplin? şi absolut? de a-şi practica religia”.

Dup? Edictul din 313, ?mp?ratul Constantin a comandat construirea unei bazilici În cinstea Apostolului Pavel şi la sugestia Papei Silvestru (314-335) („Eodem tempore fecit Constantinus basilicam Beato Apostolo ex suggestione Silvestri episcopi”), a depus osemintele Într-o racl? de bronz. Este m?rturia pe care o g?sim În Liber Pontificalis, un fel de istorie bisericeasc?.

Iubind unitatea Bisericii, SfÎntul Constantin a intervenit pentru stingerea schismei donatiste care izbucnise În Africa de Nord şi a convocat, la 1 august 314, pe toşi episcopii occidentali Într-un sinod la Arelatae (Arles), În sudul Galliei. Era primul sinod convocat de un ?mp?rat roman. Sinodul a confirmat pe Cecilianus al Carthaginei În rangul de episcop şi l-a condamnat pe Donatus şi pe adepşii sşi.

CÎnd comunit?şile cre?tine din Orient au fost adÎnc tulburate de erezia lui Arie din Alexandria, care nega dumnezeirea MÎntuitorului Hristos, SfÎntul Constantin a convocat pe toşi episcopii cre?tini În primul sinod ecumenic. Întrunit la 20 mai 325, În palatul imperial din Niceea (În Bithynia Asiei Mici), sinodul a fost deschis printr-o cuvÎntare În limba latin?, rostit? de SfÎntul Constantin. CondamnÎndu-l pe Arie şi adepşii lui, sinodalii au proclamat În renumitul Simbol de Credin?? (Crezul) de la Niceea, completat de al II-lea Sinod Ecumenic de la Constantinopol (381) c? Fiul lui Dumnezeu cel Întrupat este de-o fiin?? cu Dumnezeu-Tat?l. S-a fixat ca Sfintele Pa?ti s? fie serbate de cre?tini În duminica I dup? luna plin? ce urmeaz? echinocşiului de prim?var?. şedinţa de Închidere a avut loc la 25 august 325 iar hot?r?rile (canones) au c?p?tat putere de lege şi au fost aduse la cuno?tin?? În toate p?rşile imperiului pentru a fi respectate.

A?a cum Biserica a v?zut În persoana Sfinţilor Apostoli pe fondatorii ?mp?r?şiei, manifestarea lui Dumnezeu pe pămînt, fundamentele e?afodajului divin, al c?rei „piatr? din capul unghiului” este Hristos, În persoana SfÎntului Constantin cel Mare, ea a v?zut pe cel Întocmai-cu-Apostolii, Întemeietorul universalit?şii şi al mondialit?şii vizibile a Bisericii.

În persoana lui Constantin cel Mare, În propria sa recunoa?tere de către stat, Biserica a În?eles c? adev?rul naturii sale universale, asumarea lumii, transfigurarea ei În ?mp?r?şia lui Dumnezeu, lua dimensiuni istorice concrete.

Biserica ?şi asum? Întreaga via?? a omului, firea sa, adic? modul universal al vieşii umane, instituşiile, organizarea, „?tiin?a politic?”, credin?a omului În Dumnezeu.

Preot dr. Constantin Leonte


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.