versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Despre taina mirungerii

 Asa cum pruncul nou-n?scut are nevoie de hran? pentru a creste si a se Înt?ri În cele trupesti, cel n?scut prin Taina SfÎntului Botez are trebuint? de crestere si Înt?rire duhovniceasc? În viata cea nou?, viata În Hristos Domnul. Iar aceast? int?rire, care vine de la SfÎntul Duh, i se d? celui botezat prin a doua Tain? a Sfintei Biserici, prin SfÎntul Mir (Mirungerea).

Taina SfÎntului Mir (Mirungerea) este instituit? de Domnul nostru Iisus Hristos care f?g?duieste sfintilor apostoli c? le va trimite Duhul SfÎnt: «Si iat?, Eu trimit peste voi f?g?duinta Tat?lui Meu ; voi Îns?, sedeti În cetate pÎn? ce v? veti imbr?ca cu putere de sus» (Luca XXIV, 49 ; vezi si Ioan XIV, 16?17, 26; XV, 13?15; Matei X, 20). In chip mai l?murit, pentru Întelegerea noastr?, mai v?dit si mai str?lucit avea s? se arate instituirea acestei Sfinte Taine În ziua Cincizecimii, in ziua Pogor?rii SfÎntului Duh cu toate darurile Sale.

Sfintii apostoli au ?mp?rt?sit Taina SfÎntului Mir celor botezati, cum citim În SfÎnta Scriptur? : «Apostolii din Ierusalim, auzind c? Samaria a primit cuvÎntul lui Dummezeu, au trimis la ei pe Petru si pe Ioan, care, coborÎnd, s-au rugat pentru ei, ca s? primeasc? Duh SfÎnt, c?ci nu se pogor?se Înc? peste nici unul dintre ei, ci erau numai botezati În numele Domnului Iisus. Atunci ?si puneau mşinile peste ei, si ei luau Duh Sfant» (Fapte VIII, 14?17).

Afl?m asadar c?, inc? de la inceput, Taina SfÎntului Mir era, ca si În vremea noastr?, nedesp?rtit? de Taina SfÎntului Botez. De asemenea, c? ea se ?mp?rt?sea prin punerea mşinilor numai de către sfintii apostoli asupra celor botezati. Astfel, si În Efes, sfÎntul apostol Pavel a imp?rt?sit SfÎnta Tain? a Mirului unora pe care i-a botezat cu botezul lui Iisus ? Botezul crestin ? si care nu avuseser? pÎn? atunci dec?t botezul lui Ioan (Fapte XIX, 1?6).

Sfintii apostoli ?mp?rt?seau Duhul SfÎnt celor botezati at?t prin punerea mşinilor (Fapte VIII, 14?16 ; Evrei VI, 2 ; Fapte XIX, 1?6), c?t si prin ungerea sau pecetluirea cu SfÎntul Mir a celor botezati: «Iar Cel ce ne Înt?reste pe noi ?mpreun? cu voi În Hristos si ne-a uns pe noi este Dumnezeu, Care ne-a si pecetluit si ne-a dat arvuna Duhului În inimile noastre» (2 Cor. I, 21?22 ; Efes. IV, 30) ; «Iar voi ungere aveti de la Cel SfÎnt si stiti toate… ungerea pe care ati luat-o de la El r?mÎne Întru voi si nu aveti trebuint? ca s? v? Învete cineva» (1 IoanII,-20, 27).

Cu trecerea vremii, num?rul credinciosilor a sporit, iar sfintii apostoli nu au mai putut ajunge peste tot, ca s?-si pun? mşinile asupra tuturor. De aceea s-a Înd?tinat s?v?rsirea Tainei SfÎntului Mir prin ungere de către urmasii lor, adic? de către episcopii si preotii Bisericii, cum se face si azi.

Despre toate acestea ne Încredinteaz? si SfÎnta Traditie prin m?rturii din secolele II, III si IV: «Dup? ce am iesit din baia Botezului, ne ungem cu ungere sfÎnt?, dup? ritualul vechi, precum si la preotie se ungeau cu untdelemm din corn. Ungerea ni se face matenal, dar ea poart? roade duhovnicesti, dup? cum si la Botez, afundarea este un act material, dar roadele sunt duhovnicesti, c? suntem cur?titi de p?cate… Apoi vine punerea mşinilor, cu care unindu-se binecuvÎntarea, se cheam? si se coboar? SfÎntul Duh» (Tertulian). «Vou?, dup? ce ati iesit din cristelnita sfintei ape, vi s-a dat ungerea, preinchipuirea aceleia cu care a fost uns Hristos ; iar aceasta este SfÎntul Duh» (SfÎntul Chiril al Ierusalimului).

Partea v?zut? a Sfintei Taine a Mirungerii o constituie ungerea În form? de cruce cu SfÎntul Mir a p?rtilor mai Însemnate ale trupului si a organelor simturilor, cu rostirea, de fiecare dat?, a cuvintelor: «Pecetea darului Duhului SfÎnt. Amin».

SfÎntul Mir se prepar? din untdelemn, vin si 38 diferite aromate si se sfinteste de către un sobor de episcopi, În Joia Patimilor. Amestecul acestor aromate simbolizeaz? bog?tia si felurimea darurilor SfÎntului Duh de care se ?mp?rt?sesc primitorii acestei Taine.

S?v?rsitorul Tainei M?rungerii este episcopul sau preotul. SfÎnta Tain? a Mirungerii ?mp?rt?seste primitorilor harul SfÎntului Duh, care lumineaz? mintea pentru Întelegerea si m?rturisirea adev?rului crestin ; ea Înt?reste voia pentru prop?sirea În toate cele bune, dÎnd astfel celor botezati t?ria de a fi adev?rati crestini sau locasuri vrednice ale SfÎntului Duh. Darurile acestea sunt vii si lucr?toare În sufletul crestinului care r?mÎne În Biseric? si particip? la viata Bisericii.

SfÎnta Tain? a Mirungerii nu se repet?. Chiar dac? se obisnuieste ca cei care s-au lep?dat de credinta crestin? ori au p?r?sit SfÎnta Biseric? si vor s? se Întoarc? din nou la ea, s? fie iar?si unsi, aceasta nu Înseamn? o repetare a Sfintei Taine, ci numai reint?rirea lor În dreapta credint?.

RUG?CIUNE

«Cel ce ai d?ruit robului T?u izb?vire de p?cate prin SfÎntul Botez si i-ai dat lui Înnoirea vietii, Însuti, St?pÎne Doamne, binevoieste s? str?luceasc? pururea lumina fetii Tale În inima lui ; ap?r? pav?za credintei lui nebÎntuit? de vr?jmasi, p?zeste Într-insul nespurcat? si neintinat? haina nestric?ciunii cu care s-a ?mbr?cat, p?strÎnd Într-insul, cu harul T?u, nestricat? pecetea cea duhovniceasc? ; si fii milostiv acestuia si nou?, dup? multimea Îndur?rilor Tale. C? s-a binecuvÎntat si s-a preasl?vit preacinstitul si de mare cuviint? numele T?u, al Tat?lui si al Fiului si al SfÎntului Duh, acum si pururea si În vecii vecilor. Amin».

(Din rÎnduiala Tainei SfÎntului Botez). Sursa.

Alte surse cu referin?? la sfÎntul Mir g?sişi aici: IPS Laurentiu Streza, Mitropolitul Ardealului; pe forum; pe OrthodoxWiki;

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.