verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Slujirea preoților militari

Slujirea preoților militari

14 noiembrie 2016

Luni, 14 noiembrie, cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Moldova, în incinta Centrului de Cultură şi Istorie Militară din mun. Chișinău s-a desfășurat conferința pastoral-misionară – „Slujirea preoților militari”. Pentru activitatea pastoral-misionară în Instituțiile de Forță, militare și penitenciare, din partea Episcopiei noastre au fost binecuvântați următorii preoți: protoiereu Pavel Petrov pentru municipiul Bălți; protoiereu Oleg Fistican pentru raionul Fălești; protoiereu Victor Guleac pentru raionul Glodeni; protoiereu Maxim Guzun... 

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

12 noiembrie 2016

Daca vezi vreun evadat ca-ti bate copilul, te mânii si te repezi ca o fiara asupra lui, dar stai linistit si nu faci nimic, dacă în fiecare zi vezi demonii atacându-l si împingându-l la pacate. Stai si nu-l scapi din ghearele lor. Daca copilul ti-e cumva posedat, alergi la toti sfintii si tulburi linistea si celor ce pustnicesc prin vârfuri de munti, ca sa-l scapi de nebunie. Dar, desi vezi cum în fiecare zi îl tulbura pacatul, care este cel mai îngrozitor demon, nu faci nimic. Si chiar sa fie cineva posedat de un demon, nu este deloc îngrozitor, pentru ca demonul nu poate cu nici un... 

Întrunirea  profesorilor de Religie din Sîngerei

Întrunirea profesorilor de Religie din Sîngerei

11 noiembrie 2016

“Pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: puține cuvinte, multe exemple și mai multă rugăciune” (sf. Paisie Aghioritul). Joi, 10 noiembrie 2016, la gimnaziul ,,Iurie Boghiu” din satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, s-a desfășurat atelierul de formare continuă a profesorilor de Religie cu genericul ,,Acces, relevanță, calitate în educație – competențe pentru viitor”. Seminarul a început cu prezentarea instituției de către doamna Cumpătă Lilia, directorul gimnaziului, apoi a urmat lecția publică la clasa II-a, cu subiectul: ,,Minunea... 

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

5 noiembrie 2016

Prin această pildă, Hristos voieşte să ne înveţe următoarele: Era un om bogat, zice El, care trăia în multe desfrânări, şi totuşi nu suferise nici o nenorocire, ci, dimpotrivă, îi curgeau toate bunurile ca un râu. Că pe el nu l-a ajuns nici o întâmplare rea, neaşteptată, că n-a avut nici o pricină de descurajare şi nici o neîndemânare în viaţă, aceasta arată Domnul prin cuvintele: „veselindu-se în toate zilele luminat”. Iar că el trăia în păcate, se vede din sfârşitul ce l-a ajuns, şi încă mai dinainte, din dispreţul său către săraci. Căci el n-a... 

CuvÎnt de Înv???tur? la duminica Fiului Risipitor

Tat?, am p?c?tuit la cer şi Înaintea Ta şi nu mai sunt vrednic  s? m? numesc fiul t?u!  (Luca XV, 21)

       În Sfintele Scripturi nu este un alt lucru de care s? se pomeneasc? mai des ca despre mila şi Îndurarea lui Dumnezeu. Am putea spune c? despre aceasta ne arat? şi ne dovede?te aproape fiecare pagin? a Bibliei. Dar nu cred s? fie o Evanghelie mai mÎngşietoare pentru noi ca aceasta pe care o citim În Duminica Fiului Risipitor.

AscultÎnd inv???tura, fiecare din noi poate spune: acest fiu risipitor sunt eu, a?a am fost şi a?a sunt; p?rinte bun, Tat? Ceresc, şi eu l-am p?r?sit În multe rÎnduri În timpul vieşii; am p?r?sit şi eu casa p?rinteasc?, ea fiind biserica Lui; L-am l?sat plÎngÎnd În pragul uşii, uitÎndu-se cum m? Îndep?rtez de El şi de casa Lui; şi iat? m? cheam? acum la Sine; m-a a?teptat at?ta timp, şi n-am voit s? m? Întorc…

       Un om, zice SfÎnta Evanghelie, avea doi feciori. Acest om este Bunul Dumnezeu, iar cei doi fii sunt drepşii şi p?c?toşii. Fiul cel mai mic n-a vrut s? se mai supun? tat?lui, ci a Început s? asculte sfaturile cele v?t?m?toare ale oamenilor rşi. Într-o bună zi, a rupt toate leg?turile de respect şi recuno?tin?? şi i-a zis: “Tat?, d?-mi partea ce mi se cade de avuşie.

       Ispititorul, diavolul, şi suflase la urechi c? e timpul s?-şi fie singur dumnezeu, s? fie liber, s? fac? ce vrea, s? nu mai asculte de nimeni şi s?-şi Întemeieze via?a numai dup? cum şi dicteaz? inima. De altfel, şi acum mulşi dintre tinerii no?tri g?sesc c? e bine s? fac? şi ei tot a?a. Tat?l, spune SfÎnta Carte, le-a ?mp?rşit avuşia.

       TÎn?rul nostrum, mÎndru şi Îng?mfat, şi-a luat averea din mÎna tat?lui şi a plecat cu ea Într-o ?ar? Îndep?rtat?, unde putea g?si toate desf?t?rile şi pl?cerile trupe?ti. şi a?a, Încetul cu Încetul, tÎn?rul duce o via?? de risip?, În pl?ceri şi desfr?u.

       Dup? ce fiul cel pierdut şi-a cheltuit toşi banii pe care-i avea de la tat?l s?u, iat? c? În acea ?ar? mai veni şi o foamete mare. Fiind constrÎns din toate p?rşile, a fost nevoit s? intre slug? la un om bogat, iar acela l-a trimis s?-i pasc? porcii. A?a se Înt?mpl? cu at?şia şi at?şia fii pierduşi şi În vremurile noastre. PÎn? nu ajung În stare de plÎns, cu sufletul şi cu trupul Îngrelate de p?cate, pÎn? nu cuget? serios la via?a lor şi nu-şi vin În fire, ajungÎnd s? deosebeasc? minciuna de adev?r, nu se Întorc la casa p?rinteasc?.

            A?a dar, cÎnd fiul r?t?cit se vede Încolşit din toate p?rşile, cÎnd se vede s?rac şi bolnav, p?r?sit de cei dragi, şi se mai simte plin de p?cate, Înstrşinat de tot binele, de cas? şi de ai sşi, atunci şi apar În fa?a ochilor trei tablouri. Acestea sunt: trecutul, prezentul şi viitorul. Atunci Începe s? se Întrebe: “Ce eram eu acum c?şiva ani? ?şi aduce aminte de libertatea lui, de fericirea pe care o sim?ea lÎng? p?rinşi, de dragostea lor, ?şi aminte?te cum ?edea cu ei la mas?, c?t era de pre?uit şi onorat de toşi.

       Dup? ce i arat? ochilor minşii tabloul amintirilor din trecut cÎnd se sim?ea fericit, imediat I se vede apoi tabloul prezentului nenorocit În care ajunsese:  foamea ?l chinuia,  situaşia În care nimerise, p?zind porcii, ?l umile?te.

       CÎnd prive?te mai departe, fiul r?t?cit vede cel?lalt tablou, al viitorului, În?elegÎnd c?, dac? continu? a?a, se apropie moartea. Parc? simte durerile sf?şietoare ale agoniei, arsurile grozave ale foamei, iar din mijlocul acestor gÎnduri care-l fr?mÎnt? mereu şi vin grozave mustr?ri de con?tiin??. Un strig?t din adÎncul inimii ?l Îndeamn? s? scape de aceast? trist? soart? şi atunci zice: “M? voi scula şi m? voi duce la tat?l meu şi-i voi zice: Tat? scump, greşit-am la cer şi Înaintea ta şi nu mai sunt vrednic s? m? chemi tu fiul t?u, dar prime?te-m? şi pe mine ca pe unul din slugile tale!”

    Trei sunt st?rile celor ce se mÎntuiesc. Starea celor dintşi este cea a fiilor, adic? a celor care cu mare dragoste slujesc lui Dumnezeu, din toat? inima şi cu toat? puterea ?şi dau silin?a s? Îndeplineasc? poruncile Lui. Despre ace?tia gl?suie?te dumnezeiasca Scriptur?: ,,C?t am iubit Legea Ta, Doamne, ea toat? ziua cugetarea mea este ’’.

   A doua stare este cea a argaşilor, care, c?utÎnd plata, se silesc a lucra poruncile lui Dumnezeu pentru a dobÎndi fericirea cea veÎnic? a ?mp?r?şiei Sale. Despre ace?tia gl?suie?te:,, Plecat-am inima mea ca s? fac? Îndreptarile Tale În veac pentru raspl?tire’’.

   Starea a treia este cea a robilor, adic? a celor care, temÎndu-se de pedeapsa lui Dumnezeu pentru Înc?lcarea poruncilor Lui, se silesc a le p?zi pe toate dup? m?rturia care zice: ,,Str?punge cu frica Ta trupul meu, c? de judecatile Tale m-am temut ’’.

    Deci, fiul risipitor, gÎndindu-se c? şi argaşii, adic? cei ce fac poruncile lui Dumnezeu, pentru r?splatire primesc daruri duhovnice?ti şi se ?mp?rt??esc de ele, a cerut Tat?lui s?u s? fie primit in casa p?rinteasc? macar ca un argat. Aceast? Întoarcere a lui, din Îndemnul inimii, la p?rintele s?u si smerenia de a  fi primit ca un argat de către Tat?l sau i-au fost de mare folos, caci nu ca pe un argat a fost primit, ci ca un adev?rat fiu. Din cuvintele Sfintei Evanghelii: inc? departe fiind el, l-a v?zut tat?l s?u şi i s-a f?cut mil? şi, alergÎnd, a c?zut pe grumazul lui şi l-a s?rutat.

   Dar ce Întelegem prin: “Inc? departe fiind el, l-a vazut tatal sau”? Aceasta ne arat? c? Preabunul şi Atot?tiutorul Dumnezeu, mai Înainte de a striga omul p?c?tos “greşit-am”, cunoaste hotar?rea lui cea din inim? de a se Întoarce către El. De aceea l-a primit cu at?ta bucurie şi nu i-a mai pomenit greutatea pacatelor lui cu care l-a sup?rat. I-a dat haina cea dintşi, adic? nepatimirea cu care a fost ?mbr?cat cÎnd era lÎng? tat?l s?u. şi inel i-a pus pe mÎna lui, semnul leg?turii celei dintşi cÎnd petrecea În via?a curat? şi neprihÎnit?, mai Înainte de a se desp?rşi de tat?l s?u. Iar dup? ce i-a dat lui haina cea dintşi şi inel, şi Încal??minte În picioarele, adic? voint? de a merge pe calea poruncilor lui Dumnezeu, a zis slugilor sale: “Aduceti vi?elul cel Îngr??at si-l junghiaşi s? mÎnc?m şi s? ne veselim; c?ci fiul meu acesta, pierdut a fost şi s-a aflat, mort a fost si a Înviat”.

Mare şi nem?rginit? este milostivirea lui Dumnezeu fa?? de cei p?c?toşi care se Întorc către El din toat? inima si cu toat? smerenia şi hot?r?rea de a-şi indrepta via?a!

   În pilda Fiului Risipitor vedem ca el nu f?cuse fapte de pocşin??. Ci numai venindu-şi În sine si cunoscÎndu-şi starea jalnic? În care ajunsese prin dep?rtarea de p?rintele s?u, a atras asupra sa mila si Îndurarea P?rintelui s?u care cu at?ta bucurie si cu pr?znuire l-a primit. Cu adev?rat, smerenia si pocşin?a iart? multe p?cate şi f?r? alte fapte bune. Ce fapte bune putea s? fac? t?lharul r?stignit al?turi de Hristos cÎnd mşinile şi picioarele lui erau legate? Dar strigarea lui din inim? i-a fost deajuns: Pomene?te-m?, Doamne, cÎnd vei  veni Întru Imp?r?şia Ta. Iar MÎntuitorul Îndat? i-a r?spuns: Adevar graiesc şie, ast?zi vei fi cu Mine În rai.

       Mare bucurie se face În cer pentru un p?c?tos care se Întoarce la Dumnezeu cu toat? inima. Se bucur? Îngerii şi sfinţii ?mpreun? cu Tat?l Ceresc, se bucur? pentru c? a Întors spatele diavolului şi s-a lep?dat de p?cate. Se bucur? c? a ruşinat pe satana, l-a biruit ÎntorcÎndu-se la dreapta credin??. Vi?elul cel gras şi Înjunghiat este Domnul Hristos, care s-a r?stignit, s-a jertfit pentru noi şi se jertfe?te mereu la SfÎnta Liturghie. Haina cea dintşi care se d? celui Întors la Tat?l este reÎnnoirea SfÎntului Botez prin taina Sfintei Spovedanii curate. Inelul pe care-l prime?te În mÎna lui Înseamna  leg?tura cu Mirele Ceresc. Înc?l??mintea din picioare Închipuie umblarea pe Calea Domnului.

       Feciorul cel mai mare care era la c?mp Închipuie sfinţii care s-au ostenit şi prin multe chinuri au ajuns la sfin?enie şi la bucuria cereasc?. Omul bogat la care a fost slug? fiul cel pierdut este diavolul. Domnul Hristos ?l nume?te bogat, pentru c? Într-adev?r el are cele mai multe suflete şi În iad şi aici pe pămînt. Turma de porci e turma p?catelor la care se angajeaz? omul s? slujeasc? pe pămînt. ?ara Îndep?rtat? unde a fugit fiul r?t?cit Înseamn? timpul c?t a stat omul În p?cate pÎn? la Întoarcerea la pocşin??.

         Fraşi cre?tini, s? ne scul?m din p?cate şi s? zicem cu toat? inima: “De ast?zi m? Întorc la Tat?l Ceresc şi vreau s? las  p?catele, s? nu mai slujesc diavolului, f?cÎnd poftele lui. Vreau  şi eu s? spun: “Tat?, greşit-am la cer şi Înaintea Ta şi nu mai sunt vrednic s? m? chemi  fiul T?u, prime?te-m? ca pe una din slugile Tale!

       S? ne Întoarcem cu toat? inima ast?zi, s? nu mai z?bovim nicio clip?, c?ci mşine poate fi prea t?rziu; s? ne gr?bim ast?zi pÎn? nu se Închid uşile milostivirii lui Dumnezeu, c?t  mai str?luce?te soarele milostivirii Sale peste cei buni şi peste cei rşi, pÎn? nu vine judecata cea din urm?.

       S? strig?m din adÎncul sufletului cu cşin?? şi cu lacrimi:

       O, P?rinte Ceresc, Tat? scump şi bun, Dumnezeul nostru pe care Te-am p?r?sit, care e?ti bogat În mil?, În bunătate şi r?bdare, trimite peste noi Harul T?u Ceresc şi peste toşi fiii Tşi ca s?-şi slujim În toate zilele vieşii noastre, f?cÎnd numai voia Ta cea sfÎnt? În vecii vecilor. Amin.

Protoiereu Igor Caliga, s. P?rli?a, r. Făleşti.

ÎnTOARECEREA FIULUI RISIPITOR un poem de Ion Murgeanu

Sunt fiul T?u cel tÎn?r, cu stea În frunte, Tat?.

şi-am cerut partea ce mi se cuvine din avere.

Mi-ai dat-o şi-am ajuns aici În ?ara dep?rtat?.

M? zbat aici de 70 de ani Între dojan? şi p?rere.

Eu simt doar ap?sare unde alţii simt pl?cere.

Am cheltuit m?-ntreb cu ce nechibzuin??

Talanşii care mi i-ai dat; mustr?ri de con?tiin??

M?-ncearc? şi nu rareori ce v?d În jurul meu

În ?ara p?r?sit? la margine de bunul Dumnezeu,

Între batjocur? şi blasfemie nu v?d nici o credin??;

Trufie şi abjecţie; nu zic c? nu am luat parte,

C? nu m-am Înfruptat şi eu din fructul otr?vit;

Dar, Între porci e greu ca s? nu trşie?ti ca porcul,

Mi s-a sf?rşit oare r?bdarea, ?mi sc?r?şie norocul?

CÎnd m-am Înfipt la jocuri defrÎn?rile de-aici

Pentru piciorul meu avur? numere prea mici;

Talanşii mei n-aveau c?tare În casele de joc;

Deci am ajuns un fel de paria mi s-a uitat şi numele

şi faima mea c?t? m? pricopsisem la Început

Am aruncat-o singur de sil? şi de jale; de ur?t;

S-au ?tes, ori le-am uitat, Înf?şi?area şi prenumele,

Acas?-ntre argaşii tşi eram, cum ?tii,St?pÎn şi Domn.

M-am hot?r?t; s?tul de ro?cove cu porcii dintr-un troc,

O, Tat?, fie ce va fi c?t Înc? mai port chip de om,

O s? m?-mbarc pe prima navet? spaşial?, s? m? Întorc;

?tii judecata mea din Carte: C?şi argaşi ai tat?lui meu

Îndestulaşi de pşine; iar eu aici strivit de toşi, uitat de Dumnezeu

sunt ocolit ca un lepros; ca unul din argaşii tşi m? vreu;

cÎnd m-oi Întoarce cheltuit de ore şi de zile şi de ani

şi tors de Parce m? tem s? nu m? recuno?ti dintre golani,

josnic ca ei, m? simt b?trÎn; sunt p?r?sit, şi singur?,

abia dac? mai simt c?-mi bate inima din piept, o virgul?…

Dar ce v?d? De departe, chiar tu, P?rinte, m? Înt?mpini;

Cu muzici şi alaiuri; merit eu oare Între at?tea cumpeni

Cu care mi-am sluşit voin?a cheltuind averea

Cerut? la plecare, incon?tient şi insolent,

S?-şi pleci grumazul t?u b?trÎn tot tu s?-mi plÎngi pe um?r?

Ce zice lumea, fratele mai mare ca va zice; i-am fost client

În ?ara dep?rtat? desfrÎn?rii, c?t mai eram potent

şi potentat; S?rutu-şi mÎna, Tat?, de primire,

Nu-mi vine-a crede pentru mine c? ai tşiat vi?elul Îngr??at,

C?-mi pui pe umeri straiul cel curat pe deget chiar inelul

De mire; pentru ce fapte, Tat?, ce bunătate sfÎnt? m-a iertat?!
 
şi bucuria ta şi-alaiul, primirea ca de fiu de ?mp?rat;

„C?ci acest fiul al meu mort era şi a Înviat,

pierdut era şi s-a aflat”

Te-aud spunÎnd acestea toate lumii;

dar fratelui cel mare ce-i vei spune?!

Un r?u de lacrimi nu-mi ajunge tat?; ce sunt aici, un Înger?

M? simt precum Iisus cel Înviat din morşi; În ?ara dep?rtat?

Odat? la un an, de Pa?te, pierdut cu morşii În mulşime, ca un fulger

Strig?tul meu deasupra tuturor se auzea: „Adev?rat a Înviat!”

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.