versiunea moldoveneasca русская версия


25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

24 февраля 2017

Marți, 21 februarie 2017, în incinta centrului eparhial din Bălți a avut loc înmânarea veșmintelor noi pentru 25 de preoți din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Acest dar a fost oferit de primarul municipiului Bălți și președintele Partidul Nostru – domnul Renato Usatîi. Din partea administrației municipale a participat la eveniment domnul vice-primar Igor Șeremet, care a menționat prin acest gest echipa administrativă a primăriei și-a exprimat solidaritatea cu slujitorii Bisericii. La rândul său Preasfințitul Marchel a mulțumit domnului Renato Usatîi pentru... 

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

23 февраля 2017

Începând de luni, 27 februarie 2017, prima zi a postului mare, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți vor fi expuse pentru închinare fragmente de moaște ale SFÂNTULUI IERARH LUCA AL CRIMEII, SFÂNTULUI MARE MUCENIC PANTELIMON, SFINTEI FERICITE MATROANA. Vă îndemnăm, iubiți credincioși, să folosiți această ocazie pentru a vă închina și ruga înaintea acestor sfinți bineplăcuți lui Dumnezeu. Zilnic se vor citi acatiste și moleben în fața acestor sfințenii, care se... 

Care este sensul vieții?

Care este sensul vieții?

22 февраля 2017

Din motive religioase, toate culturile mondiale pot fi împărțite în două curente: soteriologice și hedoniste. 1.„Soteriologice” (din grecescul soteria — mântuire), care sunt în căutarea mântuirii ca sensul ultim al vieții umane. Aceștia cred că de cealaltă parte a pragului morții este viață, iar menirea vieții acesteia de acum este exprimată prin cuvintele lui Socrate „o pregătire pentru moarte”… 2.„Hedoniste”  

Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

CuvÎnt către tineri. Prietenie şi iubire.

Întrebarea poate fi valabil? pentru toşi adolescenşii. «P?rinte, ca s? nu alerg?m În anul IV dup? o fat?, c? trebuie s? ne c?s?torim, pentru a ne hirotoni, cum s? proced?m?» M-o Întrebat cuvioşii mei studenşi de anul I, II, III, IV care e cea mai bună metod? de ag??at fetele. şi le-am spus: o aveşi la ÎndemÎn?, dar nu ?tişi a o folosi.

Cea mai bună metod? de ag??at fetele e s? fişi oameni, mai Întşi.
Doi: s? le vorbişi despre Dumnezeu. De ce credeşi c? iubesc oamenii preoşii? Pentru c? preoşii le vorbesc despre lucruri frumoase. Vorbe?te-i de Dumnezeu! şi În momentul În care fata se Îndr?gose?te de Dumnnezeu, Înseamn? c? te recunoa?te concomitent şi ca so?, şi ca preot. Pentru c? s? ?tişi, În preoşie nu e o dihotomie. şi mai aud pe c?te unii: “Las?, c? popa e pop? numai În besearec?, şi În cas? e om ca toşi oamenii!…” Cum poşi s? faci dihotomia asta? Ca şi cum mama ar fi mam? numai c?t are pruncul la sÎn, şi cÎnd pruncul doarme, ea nu-i mam?, e turist?, speaker! E vedet?! Or, nu-i a?a!
Cea mai bună metod? e s? v? p?straşi de fiecare dat? bunul sim?. Pentru ca fata s? se Îndr?gosteasc? de ceea ce se cuvine din voi. S? v? trşişi dumnezeieşte tinere?ea. Cu Hristos! şi nu e demagogie ce v? spun acum! Cum s? nu se Îndr?gosteasc? o fat? de un tip pe care ?l vede totdeauna la biseric?, ?l vede rugÎndu-se, studiind, corect ?mbr?cat, simte c? se spal? pe dinşi din cÎnd În cÎnd, c? ?şi schimb? ciorapii, c? ?tie s? fac? un sandvi?, ?tie s? spele c?m?şile, c? nu umbl? ?mbr?cat În pantaloni scurşi!.. C? niciodat? nu spune bancuri vulgare, ba chiar nu spune deloc vulgarit?şi!… Mşi, fetelor, spuneşi voi: nu v-aşi Îndr?gosti de unul ca ?sta? Pe bune! C? scrie poezii, de exemplu, c? e bşiat citit!… E, ?sta e deja lux!
Dar cum Dumnezeu s? te Îndr?goste?ti de un mojic? Care intr? pe u?? Înaintea fetei În sala de curs. Care În cantina studen?easc? se scobe?te În nas şi scuip? mÎncarea.
Am fost odat? la un parastas În Moldova, În parohia unui tÎn?r absolvent de teologie, preot acolo. ?sta era cu nevast?-sa. Doamna era profesoar? de francez?, doctor În francez?. şi vine aista, bre, şi se pune la mas?, ?mbr?cat ca un curcubete — pantaloni maro, c?ma?? verde, cravat? roşie — şi şi spune nevestii: “Baloteaz?, f?, nu r?bda ca acas?!”De fa?? cu noi, ceilalţi! Eu nu admit s? love?ti o femeie nici dac? e?ti În r?zboi! Dac? ?şi e du?man de moarte! CÎnd aud c?te-o domni?oar? c? o bate ?la de nebun şi ea mai st? cu el! Pşi, domnule, ?sta e sado-masochism! Sau c? el Înjur? sau şi pute gura a tutun, sau c? prefer? s? stea la o bere cu bşieşii dec?t s? se plimbe cu soşia!… Astea sunt deja schizofrenii!
Problema este ce caut? viitorul preot În domni?oara cu care vrea s? se c?s?toreasc?. Dac? o ia de catedral?, de catedral? o are! Dac? o ia de discotec?, de discotec? o are! Problema la noi e c? studenşii no?tri Întotdeauna sunt a?a, mai afectaşi, În raport cu duducile. Cu cele care ?tiu s?-şi expun? marfa.
Am auzit un student de la teologie, dintr-un centru universitar, spunÎndu-mi c? e mare ispit? la ei, c? teologia e În mijlocul Universit?şii. C?, vai, bieşii bşieşi, ce victime sunt ei!…
Eu cred c? exact aici e problema. Unul care biruie?te un astfel de mediu, care ?şi p?streaz?, Într-un astfel de mediu, integritatea voaşiei sale preo?e?ti, apşi ?sta-i b?rbat, tat?! şineşi minte c? În Lista lui Schindler, la un moment dat, neam?ul ?la ?ef de lag?r Încearc? s? ?mpu?te În cap un evreu. şi nu-i merge pistolul. Ia alt pistol şi iar nu merge bine. şi vine Schindler şi spune: “B?, b?rb?şie Înseamn? s? ?tii s? ierşi!” La noi, b?rb?şie este s? fii Bruce Willis, Arnold Schwartzenegger!… Mu?chi, trapez, privirea “inteligent?” r?u de tot, totdeauna cu gun-ul la el, foarte greu de ucis, dac? se poate, În patru-cinci episoade… şi fetele mu?c? din momeala asta! C? este interesant ambalat?! Pururea este prezentat? la televiziune!
La Dumnezeu nu este a?a! Într-o iubire care ?l are pe Dumnezeu În trialogul acesta, cÎnd şi spui celuilalt c?t de mult ?l iube?ti, şi spui şi c? iubirea ta e nimic fa?? de ceea ce este iubirea lui Dumnezeu fa?? de noi. Adic? “eu te iubesc, pentru c? Dumnezeu ne-a iubit dintai” [1 — F?r? a subscrie integral c?rşii, ne permitem s? recomand?m lecturii lucrarea lui Mike Mason, Taina c?s?toriei — dup? cum fierul ascute fierul, Ed. Logos, Cluj Napoca, 1999, 207 p.]. Dac? nu e asta… ap? de ploaie! Cum oare mai stau fetele cu unul care Înjur?? Explicaşi-mi şi mie: cum poate trşi cineva lÎng? un astfel de tip? O dat? admit, c? s-a lovit la picior şi a sc?pat-o şi gata! A doua, hai, c? a b?tut Dinamo pe Steaua. Dar a treia?!
Sau cum se m?rit? fetele cu unul care e pururea cu mustul În frez?? De cinci ani de cÎnd sunt lucratoriu — ca vicepreşedinte la Crucea Albastr?, asociaşia care se ocup? de alcoolici — În domeniu, nu reu?esc s? pricep de ce stau fetele lÎng? unul care pute a alcool tot timpul! Bine, nu şi În?eleg nici pe bşieşii care stau lÎng? fete care miros a alcool. O problem? din ce În ce mai deas?, din p?cate, În RomÎnia.

Fragment extras din volumul P?rintelui Constantin Necula, Provoc?rile str?zii. Mic catehism vorbit, EdituraAgnos, Sibiu, 2006, via: agnos.ro


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.