versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Crucile de pe marginea drumului.

Chiar dacă atît de des ne ciocnim de fenomenul morții, oricum nu ne putem obișnui cu el. De fiecare dată, dînsul apare și reapare în accepția noastră acoperit de taină, învăluit de mistere. Omenirea nicicînd n-a avut un răspuns unic în privința trecerii omului dintr-o stare a vieții în alta. Probabil, această diversitate de concepții, opinii a și dus la apariția mulțimilor de tîlcuri, unele din ele fiind de-a dreptul înșelătoare.
În temeiul unor „învățături” care prea puțin au cu adevărata înțelegere a noțiunii de veșnicie, sufletului i se atribuie calitățile trupești. Iată de ce în Antichitate la îngropare se puneau alături de trupul răposatului și unele obiecte necesare pămîntului viu. Pe măsura depășirii acestor superstiții, oamenii au început să ofere prioritate altor opinii, care, deși se deosebesc mult de cele din Antichitate, poartă totuși în sine o doză considerabilă de eroare.
Printre acestea din urmă, un loc deosebit îl ocupă crucile de pe marginea drumului, lacurilor și în alte părți – triste, tragice mărturii că pe acele locuri și-a găsit sfîrșitul cineva dintre oameni. Despărțirea de cei dragi — stare grea și durută povară a realității vieții, l-a silit în toate timpurile pe om să-i minimalizeze consecințele. Suferința provocată de pierderea celor scumpi întodeauna l-a mobilizat pe pămîntean la multe lucruri. Nedorind să se smerească cu realitatea crudă, omul e capabil de orice în schimbul unor împăcări sufletești. O asemenea stare morală aruncă omul în extremități. Și iată tocmai aici e bine să cunoaștem Învățătura lui Hristos cu privire la trecerea omului în veșnice.
Așadar, la trecerea pămînteanului pe celălalt tărîm, trupul se întoarce în pămînt, de unde a fost luat (Facere 3,19), iar sufletul se întoarce la Dumnezeu — Creatorul său. În temeiul vechii credințe creștinești, locul înmormîntării cadavrului – mormîntul se încununează cu simbolul creștinătății – Sfînta Cruce, ce este întotdeauna și arma de biruință asupra tuturor metehnelor păgubitoare de suflet. Pe parcursul vieții pămîntești, trupul omului mai este și casa sufletului. În temeiul aceleiași Învățături, trupul omului îngropat – acest boț de lut, această humă (1 Tes. 4.14) — va fi rechemat din nou la viață în momentul învierii de obște (1 Tes. 4,16). Iată prin ce se justifică atenția mărită, acordată în baza Învățăturii lui Hristos, mormîntului, unde prosopul de oseminte ce cîndva purta chipul cuiva dintre pămînteni se însemnează cu Sf. Cruce. Aici, la căpătîiul lui, se și oficiază slujba de pomenire pentru odihna sufletului.
Învățătura Creștinească nu prevede însemnarea cu Sfînta Cruce a locului decedării omului, a acelei porțiuni de pămînt unde s-a sfîrșit viața lui în această lume. E de mai mare valoare locul începerii vieții pămîntești a omului, dar nici pentru aceasta Hristos în Învățătura Sa nu prevede nimic deosebit, astfel dînd prioritate mormîntului.
Este bine și de folos să urmăm și să respectăm și noi aceste prevederi sfinte, în caz contrar, semănînd la nimereală crucile pe marginea drumului, în cîmp, păduri etc., contribuim, chiar și înconștient, la denaturarea Învățăturii Creștinești și la profanarea Sfintei Cruci.
Una din cele zece Porunci Dumnezeiești tocmai ne ferește de acest lucru, îndemîndu-ne: „Să nu iei Numele Domnului Dumnezeului tău în deșert” (Ieșire 20,7). Cît privește locul decedării celor care ne-au fost și ne rămîn dragi, apoi să se știe: e suficient să-l însemnăm cu flori timp de 40 de zile. De asemenea trebuie să știm că cel răposat nu are nevoie decît de cruce la mormînt și de rugăciune către Dumnezeu pentru odihna sufletului lui cu drepții.
Episcop Marchel, Revista Moldoveanca, 2009.


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.