verdiunea moldoveneasca русская версия


Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Slujirea preoților militari

Slujirea preoților militari

14 noiembrie 2016

Luni, 14 noiembrie, cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Moldova, în incinta Centrului de Cultură şi Istorie Militară din mun. Chișinău s-a desfășurat conferința pastoral-misionară – „Slujirea preoților militari”. Pentru activitatea pastoral-misionară în Instituțiile de Forță, militare și penitenciare, din partea Episcopiei noastre au fost binecuvântați următorii preoți: protoiereu Pavel Petrov pentru municipiul Bălți; protoiereu Oleg Fistican pentru raionul Fălești; protoiereu Victor Guleac pentru raionul Glodeni; protoiereu Maxim Guzun... 

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

12 noiembrie 2016

Daca vezi vreun evadat ca-ti bate copilul, te mânii si te repezi ca o fiara asupra lui, dar stai linistit si nu faci nimic, dacă în fiecare zi vezi demonii atacându-l si împingându-l la pacate. Stai si nu-l scapi din ghearele lor. Daca copilul ti-e cumva posedat, alergi la toti sfintii si tulburi linistea si celor ce pustnicesc prin vârfuri de munti, ca sa-l scapi de nebunie. Dar, desi vezi cum în fiecare zi îl tulbura pacatul, care este cel mai îngrozitor demon, nu faci nimic. Si chiar sa fie cineva posedat de un demon, nu este deloc îngrozitor, pentru ca demonul nu poate cu nici un... 

Întrunirea  profesorilor de Religie din Sîngerei

Întrunirea profesorilor de Religie din Sîngerei

11 noiembrie 2016

“Pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: puține cuvinte, multe exemple și mai multă rugăciune” (sf. Paisie Aghioritul). Joi, 10 noiembrie 2016, la gimnaziul ,,Iurie Boghiu” din satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, s-a desfășurat atelierul de formare continuă a profesorilor de Religie cu genericul ,,Acces, relevanță, calitate în educație – competențe pentru viitor”. Seminarul a început cu prezentarea instituției de către doamna Cumpătă Lilia, directorul gimnaziului, apoi a urmat lecția publică la clasa II-a, cu subiectul: ,,Minunea... 

Credin?a În Duh şi Adev?r

„Dac?  ai  fi  ?tiut  Darul  lui  Dumnnezeu şi  Cine  este  Cel  ce-şi  zice: D?-mi  s?  beau! tu  ai  fi  cerut  de  la  El  şi  şi-ar fi  dat  AP?  VIE!” (Ioan 4, 10)

 

                                                 Hristos  a  Înviat! 

 

    Fraşi  cre?tini, În  SfÎnta  Evanghelie  citit?  ast?zi  În  Biserica  Ortodox?  g?sim  multe  Înv???minte  ce  merit?  de  luat  În  seam?. Aici,  pentru  a  c?ta  oar?  adev?rul  sparge  din  nou  zidul  necredin?ei  şi  pentru  a  c?ta  oar?  ne  convingem  c?  Iisus  Hristos  este  Dumnezeu  şi  om. Fiindc?  este  cunoscut  istoric  atitudinea  foarte  negativ?  a  iudeilor  fa??  de  samarineni, iar  Iisus  prin  iubirea  şi  smerenia  Sa  des?v?rşit?,  nu  numai  c?  nu  a  refuzat  dialogul  cu  ei, ci  at?t  pe  femeie  c?t şi  pe  toşi  locuitorii  din  Samaria  i-a  Încredin?at  c?  a  venit  Mesia  Cel mult  a?teptat  şi  c?  a  venit  El  pentru  toat?  lumea, chiar  şi  pentru  ei, samarinenii.

Era  o  zi  de  var?  cu  soare  arz?tor, un  soare  care  nu  cru?a  pe  nimenea, chiar  nici  pe  Iisus. El  venea  din  Iudeea  spre  Nazaret, iar  drumul  trecea  prin  Samaria. Ucenicii  au  plecat  dup?  mÎncare, iar  Iisus  se  opre?te  la  o  fÎntÎn?, dar  nu  numai  pentru  c?  şi  era  sete, ci  mai mult  parc?  a?tepta  pe  cineva. Era  ceasul  al  ?aselea, un  moment  foarte  semnificativ, cu  mult  timp  Înainte  tot  la  ceasul  al  ?aselea  a  fost a?teptat?  Eva  de  ?arpele–diavol  la  pomul  oprit. Atunci o  femeie  curat?  a p?c?tuit, iar  aici  viceversa, un  tablou  radical  opus, vedem  pe  Iisus  care  a?tepta  o  femeie  p?c?toas? pe  care  s?  o  ridice.

Odat?  cum  femeia  samarineanc?  apare o  vedem  cam  distrat?  şi Încrezut?  În  sine, chiar  libertin?, totul  reie?ea  din  faptul  c?  avea  o experien??  bogat?  În  relaţiile  cu  b?rbaşii ( trşind  deja  cu  al  ?aselea).

Dar  doar  dup?  c?teva  clipe  de  dialog, cÎnd  ea  prive?te  mai  cu  atenşie  la  chipul  şi  cuvintele  MÎntuitorului  lucrurile  iau  o  cotitur?  nea?teptat?.

Multe  subiecte  le  g?sim  relevate  În  acest  mic  dialog. Vreau  s?  Îng?dui  puşin  În  fa?a  unuia. CÎnd  persoana  lui  Iisus  cap?t?  o  Încredere  clar?  În  con?tiin?a  samarinencii, c?ci  ?l  socoate  de  prooroc, ea  ?l  Întreab?: „cum  este  bine  s?  se  Închine  omul, dup?  datina evreilor  În  Ierusalim sau  dup?  obiceiul  samarinenilor  pe  muntele Samariei?” Domnul  şi  r?spunde: „Duh  este  Dumnezeu  şi  cei  ce  I  se Închin?  Lui, trebuie  s?  I  se  Închine  În  Duh  şi  Adev?r!”

Doar  prin  aceste  dou?  fraze  Iisus  aduce  lumin?  În  ni?te  probleme, care  f?r?  merit  sÎnt  puse  În  discuşie. Pe  deoparte  Dumnezeu  nu  poate  fi  limitat  În  spaşiu  şi  apartenen??  a  unui  popor, c?ci  este Duh, pe  de  alta  pe  El  nu-L  putem  concepe  şi  nu putem  s?-L  ador?m  dup?  bunul  plac  al  fiec?ruia, ci  doar  În  Adev?r. Nu  am  deloc pretenşia  s?  pun  accentul  pe  exegeza  acestui  pasaj, Îns?  mai  mult  a?  pretinde  s?-l  raport?m  la  actualitatea  trşit?  de  noi.  De fapt,  dup? obicei,  te  Închini  numai  În  fa?a  celui  pe  care  ?l  consideri  mai  mare  ca  tine, ori  mai  puternic  ca  tine, ori  În  fa?a  celui  pe  care-l  iube?ti  şi  respecşi. Omul  contemporan  şi-a  trasat  priorit?şile  din  care  reiese  şinta  idealului  s?u. Din  prima  categorie  fac  parte  oamenii  pentru care  existen?a  lor  se  limiteaz?  doar  cu  via?a  pămînteasc?, idealul  lor  este  bog?şia, deci  ei  aleg  s?  se  Închine  banului. Ei  sÎnt  fermi convinşi  c?  numai  banul  ?şi  poate  oferi  m?rirea  şi  valoarea  prin  avere  şi  numai  el  ?şi  poate  garanta  puterea  şi  libertatea  În  acşiuni. C?t  de  mult  se  În?al?, c?ci chiar c?t  de departe n-ai progresa tu cu bog?şia, pÎn?  la  urm?  moartea  totuna  ne a?eaz?  Într-un  rÎnd.

O  alt?  categorie  de  r?t?cişi  care-L  caut?  pe  Dumnezeu  pe  dibuite, sunt induşi  În  eroare  de „lupii  ?mbr?caşi  În  piei  de  oaie” sau  de  conceptele  lor  eronate. M?  refer  aici  la  cei  de  alte  confesii  şi  sectanşii. Deseori  cÎnd  stau  de  vorb?  cu  ei  Îndr?znesc  cu  argumentul „da  ce, c?  noi  tot  despre  Dumnezeu  vorbim, tot  În  Iisus  şi  Evanghelie  credem”. Odat?  discutÎnd  cu  un  adept  al „martorilor lui  Iehova”, i-am spus: „?tii, a?  vrea  s?-şi  spun  eu  c?  şi  tu, şi  baptistul, şi  budistul, şi criÎnaitul  etc. toşi  vom  fi  mÎntuişi, dar  nu  pot. C?ci  ca  s?  fie  exclus? orice  confuzie  În  SfÎnta  Scriptur?  e  spus  clar: „un  Domn, o  credin??, un  botez.” Evident  c?  chiar  şi  logic  gÎndindu-ne  nu  pot  exista  dou? adev?ruri  absolute, c?ci  ele  s-ar  autoexclude  reciproc. Ast?zi  majoritatea  denominaşiunilor  cre?tine  racoleaz?  adepşi  prin  a?a  momeli  ca: confortul  În  cadrul cultului  divin  şi  publc  al  lor (a?ezaşi pe scaune, muzic?  instrumental?), asigurare  cu  un  loc  În  rai, ?ouri, capcane  psihologice  şi  ajutoarele  lor  umanitare. Astfel  cei  ce  cad  În  plasa  lor aleg  s?  se  Închine  unei  credin?e  confortabile, ori  s?-şi  pun?  chez?şie  sufletul  lor  pentru  bunăstare.

A  treia  categorie  pentru  care  Îndeosebi  m?  doare  sufletul  sÎnt  chiar  unii  dintre  ortodocşi. Ca  şi  evreii  şi  samarinenii  care  credeau  c?  Dumnezeu  ascult?  ruga  doar  În  anumite  locuri. Astfel unii  credeau  c? În  Ierusalim, alţii  c?  pe  muntele  lor. M?  refer  aici  la  pelerinajul  la locurile  sfinte, care  din  p?cate  a  ajuns uneori un  simplu  turism  de  industrie. Doamne  fere?te, nu  am  nimic  ?mpotriva  pelerinajului, dar  vorbesc  anume  despre  o  exagerare. Pleci  la  mii  de  kilometri  de  satul  sau  oraşul  s?u  ca  s?  te  Închini  la  o  icoan?, Îns?  oare  În  icoanele  din  localitatea  sa  nu  lucreaz?  ori  acela?  Duh  SfÎnt? Cert este c?ci  chiar  şi  fa?a  unei  icoane  f?c?toare  de  minuni, minunile  se  Înt?mpl?  rar  şi  nu  asupra  orişic?rei  persoane. De  la  ea  SfÎntul  Duh  se  coboar? doar  pe raza  credin?ei  fiec?ruia  şi  totul  depinde  doar  de  intensitatea  ei. În  fine  nu  icoana  sau  moa?tele  fac  minuni, ci  Dumnezeu lucreaz? prin ele. Nu În zadar cÎnd neputincioşii se  aflau  În  fa?a  Îns?şi  a  MÎntuitorului  viu  pe  pămînt, El  evedenşia  neap?rat credin?a pentru  obşinerea  vindec?rii (Mt. 15,28; Mc. 9,23). Deci  viziteaz?  locurile  sfinte, Îns?  s? nu gÎnde?ti  c?  dac?  ai  pl?tit c?teva slujbe  la  diferite  biserici ori  ai  plecat În pelerinaj bazÎndu-te  doar pe vizita locului şi plata oferit?, atunci  MÎntuitorul, Maica  Domnului sau  sfÎntul, moa?tele  c?ruia  ai  s?rutat, au  vreo  obligaşiune  fa??  de  tine. Negreşit  vei  fi  dezam?git, fiindc?  În  capul  unghiului  obligatoriu  trebuie  s?  fie  situat?  credin?a  luat?  de  mÎn?  cu  pocşin?a  şi  faptele  bune. Dumnezeu  este  pretutindenea  şi  este  un  mare  p?cat  ca  Închin?rii  adev?rate  s?-i  d?m  un  aspect  practic  de  folosin??, nu,  ea  niciodat?  nu  poate  deveni  o „moned?” de  shimb.

Drept  concluzie,  Îndr?znesc  s?  spun  c?  deşi  nu  În  egal?  m?sur?, totuşi  toate  categoriile  expuse  mai  sus  gre?esc  ustur?tor. Cei  dintşi gre?esc  În  general „adresa”, pentru  c?  caut?  fericirea  acolo  unde  ea nu  poate  exista. Cei de-al doilea cunosc  adresa  Îns?  au  greşit „direcşia”, ce  se  afl?  doar  În  unica  credin??  existent? – cea  Ortodox?, celelalte  nefiind  altceva  dec?t  ni?te  reminiscen?e  de  erori  umane. şi În fine,cei  de-al  treilea  ?tiu  şi  adresa  şi  direcşia, Îns?  au  dat-o  În  bar?  cu „metoda”.

Ar  fi  bine, dac? toşi  noi  vom  În?l?a  rugile  la  cer  s?  se  lumineze  mintea  tuturor  oamenilor  şi  toşi  noi  s?  urm?m  samarinencii. C?ci ea fiind  p?trus?  de  dorul  lui  Dumnezeu  şi-a  shimbat  via?a  ei  p?c?toas?, a  aruncat  hainele  f?cute  dup?  moda  lumii, a  Început  cu  mult?  Înfl?c?rare  s?-L  m?rturisesc?  pe  Domnul  Hristos  În  lume. şi  El  a  Învrednicit-o  de  apa  vieşii, c?ci  a  primit  numele  de  botez  chiar  de  la MÎntuitorul, zicÎndu-i  Fotina. Iar  În  vremea  ?mp?ratului  Nero, ?mpreun?  cu  cele  cinci  surori  ale  ei  şi  doi  fii  a  Îndurat  trei  ani  de  temni??, luÎnd  apoi  cununa  muceniciei.

Închinarea  adev?rat?  este  doar  numai  În  fa?a  lui  Dumnezeu  şi  f?r?  extreme, iar  cum  aceast?  Închinare  s?  fie  corect?  şi  s?  ne  fie  de  folos, o  ?tie  numai  Biserica, pe  care  În  calitatea  noastr?  de  mo?tenitori  ai  ?mp?r?şiei  Cerurilor  sÎntem  datori  s?  o  frecvent?m  regulat, fiindc?  numai  Ea  ?tie  şi „adresa”, şi „direcşia”, şi „metoda”.

 

Cu  mult?  dragoste  şi  profund  respect, protodiaconul  Marin  Balamatiuc.


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.