versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica învierii fiicei lui Iair.

Duminica învierii fiicei lui Iair.

18 ноября 2017

Evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Iair, conducătorul sinagogii din Capernaum, a cărui fiică, în vârstă de 12 ani, se îmbolnăvise. Încrezător în darul supranatural al lui Iisus din Nazaret, Îl roagă să-l ajute. Domnul, receptiv la durerea tatălui, intervine în grabă, redând viaţa fiicei sale, care între timp murise.De la căderea strămoşilor noştri în păcat „nimeni nu poate să scape de la moarte, nici să plătească lui Dumnezeu preţ de răscumpărare” (Ps. 48, 7). De aceea, noi trebuie să fim totdeauna pregătiţi pentru ziua morţii noastre,  

Îngerul și ceapa

Îngerul și ceapa

10 ноября 2017

În Frații Karamazov este o istorioară populară despre o femeie în vârstă care nu trăia în chip plăcut lui Dumnezeu și de aceea după moarte a ajuns într-un lac de foc. Îngerul ei păzitor se străduia să facă tot ce putea ca să o ajute. Dar singura faptă bună pe care își amintea că o făcuse această femeie, era faptul că dăduse cândva o ceapă din grădină unei cerșetoare.  

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

9 ноября 2017

Miercuri, 8 noiembrie 2017 pomenirea sfântului mare mucenic Dimitrie a fost o sărbătoare deosebită pentru comunitățile care își serbează hramul. Cu această ocazie felicităm toți omagiaţii care poartă frumosul nume al sfântului Dimitrie, dar mai ales creştinii şi preoţii din eparhia noastră, care au ca hram  

Ce este iadul?

Ce este iadul?

4 ноября 2017

“…. ca să nu vină şi ei în acest loc de chin” (Luca 16,28). EXISTĂ O ALTĂ LUME? Iată, iubiţii mei, uriaşa întrebare pe care o pune astăzi Sfânta Evanghelie. M-am dus odată într-un sat şi acolo m-au întrebat: Cine a venit din lumea cealaltă? Oare a înviat cineva, ca să ne spună ce se întâmplă dincolo?… Dar ce credeţi, cei care cer să vadă un mort înviind, şi dacă acesta va învia, îl vor crede? Mă îndoiesc. Nu neg faptul că nu este o mică dovadă învierea unui mort. Dar există alta şi mai puternică. Şi mii de morţi să învieze din mormânt, nu... 

De ce botezăm pruncii?

De ce botezăm pruncii?

3 ноября 2017

Unii obiectează cu întrebarea “Cum poate un prunc sa creada si sa se boteze ?” Sigur ca la prima vedere, expresii ca “pocaieste-te si boteaza-te”, sau “crede si boteaza-te” pot da impresia ca numai adultii se pot boteza. Greseala acestui mod de a gandi nu consta în faptul ca un adult trebuie sa creada inainte de a se boteza, ci în aplicarea în cazul pruncilor unei porunci adresata adultilor. Biblia nu a fost scrisa pentru prunci, ei fiind în grija parintilor, care pot auzi, întelege si crede. În plus, mai trebuie facuta o distinctie importanta între botezul copilului si cel... 

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

31 октября 2017

Marți, 31 octombrie 2017, când facem pomenirea sfântului Apostol și Evanghelist Luca, Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, alături de un sobor impunător de preoți a liturghisit în biserica Înălțarea Domnului din satul Rădoaia, raionul Sîngerei. De la mic la mare s-au bucurat de sărbătoare, sfîntul locaș devenind neîncăpător. După sfânta Liturghie a urmat Te-deum de mulțumire, pentru binefacerile primite de la Dumnezeu. În semn de recunoștință din partea Chiriarhului  

Evanghelia semănătorului

Evanghelia semănătorului

28 октября 2017

De ce ia diavolul sămânţa din inimile oamenilor? O spune Domnul: „Ca nu cumva, crezând, să se mântuiască”. Se vede preabine de aici că, credinţa în cuvântul lui Dumnezeu e temeiul şi rădăcina mântuirii noastre. Cine nu păstrează cuvântul lui Dumnezeu — şi nimic altceva decât cuvântul lui Dumnezeu — în inima sa, nu poate să se mântuiască. Asupra inimii neîncălzite de cuvântul lui Dumnezeu stă la pândă diavolul, ca să fure. Fericit cel ce păstrează cuvântul lui Dumnezeu în inima sa ca pe bunul cel mai de preţ, nelăsând nici oameni, nici demoni să calce... 

Hramul bisericii din Măgureanca

Hramul bisericii din Măgureanca

27 октября 2017

Parohia ortodoxă din s.Măgureanca, r.Fălești își sărbătoreşte astăzi hramul cinstind-o pe Sfânta Cuvioasă Parascheva. Toate sărbătorile sunt importante, dar sărbătoarea Sfintei Parascheva ași dori să fie mai mult în atenţia şi în sufletul poporului nostru dreptcredincios. Şi aceasta datorită faptului că sfintele ei moaşte de mai bine de 300 de ani onorează pământul acesta binecuvântat de Dumnezeu şi întărește credința în sufletele tuturor celor ce cu fruntea plecată pe marginea raclei ei îi cer ajutorul.  

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

19 октября 2017

«Dumnezeu se înțelege mai ușor cu copiii mici, că cei mici au suflet mai încăpător. La oamenii mari e o înghesuială de rele că nici n-ai unde să stai.» (10 ani) «Călugării nu sunt așa de vorbăreți pentru că dacă îl lasă pe Dumnezeu să le vorbească toată ziua, ei s-au obișnuit să tacă mult, ca să-L asculte, că nu pot să-L întrerupă tocmai pe Dumnezeu.» (8 ani)  

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

Credin?a În Duh şi Adev?r

„Dac?  ai  fi  ?tiut  Darul  lui  Dumnnezeu şi  Cine  este  Cel  ce-şi  zice: D?-mi  s?  beau! tu  ai  fi  cerut  de  la  El  şi  şi-ar fi  dat  AP?  VIE!” (Ioan 4, 10)

 

                                                 Hristos  a  Înviat! 

 

    Fraşi  cre?tini, În  SfÎnta  Evanghelie  citit?  ast?zi  În  Biserica  Ortodox?  g?sim  multe  Înv???minte  ce  merit?  de  luat  În  seam?. Aici,  pentru  a  c?ta  oar?  adev?rul  sparge  din  nou  zidul  necredin?ei  şi  pentru  a  c?ta  oar?  ne  convingem  c?  Iisus  Hristos  este  Dumnezeu  şi  om. Fiindc?  este  cunoscut  istoric  atitudinea  foarte  negativ?  a  iudeilor  fa??  de  samarineni, iar  Iisus  prin  iubirea  şi  smerenia  Sa  des?v?rşit?,  nu  numai  c?  nu  a  refuzat  dialogul  cu  ei, ci  at?t  pe  femeie  c?t şi  pe  toşi  locuitorii  din  Samaria  i-a  Încredin?at  c?  a  venit  Mesia  Cel mult  a?teptat  şi  c?  a  venit  El  pentru  toat?  lumea, chiar  şi  pentru  ei, samarinenii.

Era  o  zi  de  var?  cu  soare  arz?tor, un  soare  care  nu  cru?a  pe  nimenea, chiar  nici  pe  Iisus. El  venea  din  Iudeea  spre  Nazaret, iar  drumul  trecea  prin  Samaria. Ucenicii  au  plecat  dup?  mÎncare, iar  Iisus  se  opre?te  la  o  fÎntÎn?, dar  nu  numai  pentru  c?  şi  era  sete, ci  mai mult  parc?  a?tepta  pe  cineva. Era  ceasul  al  ?aselea, un  moment  foarte  semnificativ, cu  mult  timp  Înainte  tot  la  ceasul  al  ?aselea  a  fost a?teptat?  Eva  de  ?arpele–diavol  la  pomul  oprit. Atunci o  femeie  curat?  a p?c?tuit, iar  aici  viceversa, un  tablou  radical  opus, vedem  pe  Iisus  care  a?tepta  o  femeie  p?c?toas? pe  care  s?  o  ridice.

Odat?  cum  femeia  samarineanc?  apare o  vedem  cam  distrat?  şi Încrezut?  În  sine, chiar  libertin?, totul  reie?ea  din  faptul  c?  avea  o experien??  bogat?  În  relaţiile  cu  b?rbaşii ( trşind  deja  cu  al  ?aselea).

Dar  doar  dup?  c?teva  clipe  de  dialog, cÎnd  ea  prive?te  mai  cu  atenşie  la  chipul  şi  cuvintele  MÎntuitorului  lucrurile  iau  o  cotitur?  nea?teptat?.

Multe  subiecte  le  g?sim  relevate  În  acest  mic  dialog. Vreau  s?  Îng?dui  puşin  În  fa?a  unuia. CÎnd  persoana  lui  Iisus  cap?t?  o  Încredere  clar?  În  con?tiin?a  samarinencii, c?ci  ?l  socoate  de  prooroc, ea  ?l  Întreab?: „cum  este  bine  s?  se  Închine  omul, dup?  datina evreilor  În  Ierusalim sau  dup?  obiceiul  samarinenilor  pe  muntele Samariei?” Domnul  şi  r?spunde: „Duh  este  Dumnezeu  şi  cei  ce  I  se Închin?  Lui, trebuie  s?  I  se  Închine  În  Duh  şi  Adev?r!”

Doar  prin  aceste  dou?  fraze  Iisus  aduce  lumin?  În  ni?te  probleme, care  f?r?  merit  sÎnt  puse  În  discuşie. Pe  deoparte  Dumnezeu  nu  poate  fi  limitat  În  spaşiu  şi  apartenen??  a  unui  popor, c?ci  este Duh, pe  de  alta  pe  El  nu-L  putem  concepe  şi  nu putem  s?-L  ador?m  dup?  bunul  plac  al  fiec?ruia, ci  doar  În  Adev?r. Nu  am  deloc pretenşia  s?  pun  accentul  pe  exegeza  acestui  pasaj, Îns?  mai  mult  a?  pretinde  s?-l  raport?m  la  actualitatea  trşit?  de  noi.  De fapt,  dup? obicei,  te  Închini  numai  În  fa?a  celui  pe  care  ?l  consideri  mai  mare  ca  tine, ori  mai  puternic  ca  tine, ori  În  fa?a  celui  pe  care-l  iube?ti  şi  respecşi. Omul  contemporan  şi-a  trasat  priorit?şile  din  care  reiese  şinta  idealului  s?u. Din  prima  categorie  fac  parte  oamenii  pentru care  existen?a  lor  se  limiteaz?  doar  cu  via?a  pămînteasc?, idealul  lor  este  bog?şia, deci  ei  aleg  s?  se  Închine  banului. Ei  sÎnt  fermi convinşi  c?  numai  banul  ?şi  poate  oferi  m?rirea  şi  valoarea  prin  avere  şi  numai  el  ?şi  poate  garanta  puterea  şi  libertatea  În  acşiuni. C?t  de  mult  se  În?al?, c?ci chiar c?t  de departe n-ai progresa tu cu bog?şia, pÎn?  la  urm?  moartea  totuna  ne a?eaz?  Într-un  rÎnd.

O  alt?  categorie  de  r?t?cişi  care-L  caut?  pe  Dumnezeu  pe  dibuite, sunt induşi  În  eroare  de „lupii  ?mbr?caşi  În  piei  de  oaie” sau  de  conceptele  lor  eronate. M?  refer  aici  la  cei  de  alte  confesii  şi  sectanşii. Deseori  cÎnd  stau  de  vorb?  cu  ei  Îndr?znesc  cu  argumentul „da  ce, c?  noi  tot  despre  Dumnezeu  vorbim, tot  În  Iisus  şi  Evanghelie  credem”. Odat?  discutÎnd  cu  un  adept  al „martorilor lui  Iehova”, i-am spus: „?tii, a?  vrea  s?-şi  spun  eu  c?  şi  tu, şi  baptistul, şi  budistul, şi criÎnaitul  etc. toşi  vom  fi  mÎntuişi, dar  nu  pot. C?ci  ca  s?  fie  exclus? orice  confuzie  În  SfÎnta  Scriptur?  e  spus  clar: „un  Domn, o  credin??, un  botez.” Evident  c?  chiar  şi  logic  gÎndindu-ne  nu  pot  exista  dou? adev?ruri  absolute, c?ci  ele  s-ar  autoexclude  reciproc. Ast?zi  majoritatea  denominaşiunilor  cre?tine  racoleaz?  adepşi  prin  a?a  momeli  ca: confortul  În  cadrul cultului  divin  şi  publc  al  lor (a?ezaşi pe scaune, muzic?  instrumental?), asigurare  cu  un  loc  În  rai, ?ouri, capcane  psihologice  şi  ajutoarele  lor  umanitare. Astfel  cei  ce  cad  În  plasa  lor aleg  s?  se  Închine  unei  credin?e  confortabile, ori  s?-şi  pun?  chez?şie  sufletul  lor  pentru  bunăstare.

A  treia  categorie  pentru  care  Îndeosebi  m?  doare  sufletul  sÎnt  chiar  unii  dintre  ortodocşi. Ca  şi  evreii  şi  samarinenii  care  credeau  c?  Dumnezeu  ascult?  ruga  doar  În  anumite  locuri. Astfel unii  credeau  c? În  Ierusalim, alţii  c?  pe  muntele  lor. M?  refer  aici  la  pelerinajul  la locurile  sfinte, care  din  p?cate  a  ajuns uneori un  simplu  turism  de  industrie. Doamne  fere?te, nu  am  nimic  ?mpotriva  pelerinajului, dar  vorbesc  anume  despre  o  exagerare. Pleci  la  mii  de  kilometri  de  satul  sau  oraşul  s?u  ca  s?  te  Închini  la  o  icoan?, Îns?  oare  În  icoanele  din  localitatea  sa  nu  lucreaz?  ori  acela?  Duh  SfÎnt? Cert este c?ci  chiar  şi  fa?a  unei  icoane  f?c?toare  de  minuni, minunile  se  Înt?mpl?  rar  şi  nu  asupra  orişic?rei  persoane. De  la  ea  SfÎntul  Duh  se  coboar? doar  pe raza  credin?ei  fiec?ruia  şi  totul  depinde  doar  de  intensitatea  ei. În  fine  nu  icoana  sau  moa?tele  fac  minuni, ci  Dumnezeu lucreaz? prin ele. Nu În zadar cÎnd neputincioşii se  aflau  În  fa?a  Îns?şi  a  MÎntuitorului  viu  pe  pămînt, El  evedenşia  neap?rat credin?a pentru  obşinerea  vindec?rii (Mt. 15,28; Mc. 9,23). Deci  viziteaz?  locurile  sfinte, Îns?  s? nu gÎnde?ti  c?  dac?  ai  pl?tit c?teva slujbe  la  diferite  biserici ori  ai  plecat În pelerinaj bazÎndu-te  doar pe vizita locului şi plata oferit?, atunci  MÎntuitorul, Maica  Domnului sau  sfÎntul, moa?tele  c?ruia  ai  s?rutat, au  vreo  obligaşiune  fa??  de  tine. Negreşit  vei  fi  dezam?git, fiindc?  În  capul  unghiului  obligatoriu  trebuie  s?  fie  situat?  credin?a  luat?  de  mÎn?  cu  pocşin?a  şi  faptele  bune. Dumnezeu  este  pretutindenea  şi  este  un  mare  p?cat  ca  Închin?rii  adev?rate  s?-i  d?m  un  aspect  practic  de  folosin??, nu,  ea  niciodat?  nu  poate  deveni  o „moned?” de  shimb.

Drept  concluzie,  Îndr?znesc  s?  spun  c?  deşi  nu  În  egal?  m?sur?, totuşi  toate  categoriile  expuse  mai  sus  gre?esc  ustur?tor. Cei  dintşi gre?esc  În  general „adresa”, pentru  c?  caut?  fericirea  acolo  unde  ea nu  poate  exista. Cei de-al doilea cunosc  adresa  Îns?  au  greşit „direcşia”, ce  se  afl?  doar  În  unica  credin??  existent? – cea  Ortodox?, celelalte  nefiind  altceva  dec?t  ni?te  reminiscen?e  de  erori  umane. şi În fine,cei  de-al  treilea  ?tiu  şi  adresa  şi  direcşia, Îns?  au  dat-o  În  bar?  cu „metoda”.

Ar  fi  bine, dac? toşi  noi  vom  În?l?a  rugile  la  cer  s?  se  lumineze  mintea  tuturor  oamenilor  şi  toşi  noi  s?  urm?m  samarinencii. C?ci ea fiind  p?trus?  de  dorul  lui  Dumnezeu  şi-a  shimbat  via?a  ei  p?c?toas?, a  aruncat  hainele  f?cute  dup?  moda  lumii, a  Început  cu  mult?  Înfl?c?rare  s?-L  m?rturisesc?  pe  Domnul  Hristos  În  lume. şi  El  a  Învrednicit-o  de  apa  vieşii, c?ci  a  primit  numele  de  botez  chiar  de  la MÎntuitorul, zicÎndu-i  Fotina. Iar  În  vremea  ?mp?ratului  Nero, ?mpreun?  cu  cele  cinci  surori  ale  ei  şi  doi  fii  a  Îndurat  trei  ani  de  temni??, luÎnd  apoi  cununa  muceniciei.

Închinarea  adev?rat?  este  doar  numai  În  fa?a  lui  Dumnezeu  şi  f?r?  extreme, iar  cum  aceast?  Închinare  s?  fie  corect?  şi  s?  ne  fie  de  folos, o  ?tie  numai  Biserica, pe  care  În  calitatea  noastr?  de  mo?tenitori  ai  ?mp?r?şiei  Cerurilor  sÎntem  datori  s?  o  frecvent?m  regulat, fiindc?  numai  Ea  ?tie  şi „adresa”, şi „direcşia”, şi „metoda”.

 

Cu  mult?  dragoste  şi  profund  respect, protodiaconul  Marin  Balamatiuc.


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.