versiunea moldoveneasca русская версия


Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

19 октября 2017

«Dumnezeu se înțelege mai ușor cu copiii mici, că cei mici au suflet mai încăpător. La oamenii mari e o înghesuială de rele că nici n-ai unde să stai.» (10 ani) «Călugării nu sunt așa de vorbăreți pentru că dacă îl lasă pe Dumnezeu să le vorbească toată ziua, ei s-au obișnuit să tacă mult, ca să-L asculte, că nu pot să-L întrerupă tocmai pe Dumnezeu.» (8 ani)  

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

Duminica pescuirii minunate

Duminica pescuirii minunate

7 октября 2017

Oamenii pot fi împărțiți în două categorii: oameni care îi zic luiDumnezeu „facă-se voia Ta” și oameni cărora Dumnezeu le zice „facă-se voia ta”. Şi, răspunzând, Simon a zis: Învăţătorule, toată noaptea ne-am trudit şi nimic nu am prins, dar, după cuvântul Tău, voi arunca mrejele. Şi făcând ei aceasta, au prins mulţime mare de peşte, că li se rupeau mrejele. Vreau să vă amintesc despre cele două pescuiri făcute de ucenici la porunca lui Iisus Hristos: prima, cea dinainte de patimi, cealaltă după înviere. Aceste două pescuiri simbolizează  

Adunarea trimestrială a preoților din Eparhia de Bălți și Fălești

Adunarea trimestrială a preoților din Eparhia de Bălți și Fălești

5 октября 2017

Joi, 5 octombrie 2017, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, Preasfințitul Marchel a prezidat adunarea ordinară a preoțior din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. În cadrul întrunirii Ierarhul a făcut cunoștință preoților despre structurile eclesiale canonice și necanonice și implicit despre imperativul de lua binecuvântare arhierească atunci când preoții pleacă în pelerinaje  

Sfințirea temeliei bisericii din Clococenii Vechi

Sfințirea temeliei bisericii din Clococenii Vechi

3 октября 2017

Marți, 3 octombrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat slujba de sfințire a temeliei bisericii „Cuvioasa Parascheva” din satul Clococenii Vechi, raionul Glodeni. Momentul istoric a fost onorat prin prezența creștinilor, dar și al autorităților publice locale: domnul Ion Leucă, președintele raionului Glodeni; domnul Iațuc Dumitru, primarul satului Clococenii Vechi și câțiva agenți economici locali. De asemenea evenimentul a fost solemn prin prezența unui sobor de preoți constituit din: părintele-blagocin Victor Guleac; părintele-duhovnic Pavel Cîrlan; părintele-paroh David... 

Anunț

Anunț

26 сентября 2017

Joi, 5 octombrie 2017, ora 8:30, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți va avea lor adunarea trimestrială a preoților din cuprinsul Eparhiei de Bălți și Fălești. Adunarea va fi ordinară, alocuțiunea generală a Episcopului, iar la final discuții individuale. Se vor prezenta dările de seamă și se vor discuta cele mai importante subiecte de ordin administrativ și pastoral.  

După cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului.

După cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului.

23 сентября 2017

Sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci a Domnului este una dintre cele mai importante sărbători. Este atât de mare, încât duminica dinaintea acesteia şi duminica de după ea, Sfânta noastră Biserică le dedică pregătirii creştinilor pentru ea şi întăririi în cugetarea la aceasta. Astfel, este rânduit şi inaintea sărbătorii Naşterii lui Hristos, şi înaintea Botezului Domnului. Cum ne pregăteşte Sfânta Biserică pentru aceasta mare sărbătoare? Ne propune ­să ne concentrăm atenţia şi inima la Crucea Domnului.  

Liturghia arhierească din satul Pruteni

Liturghia arhierească din satul Pruteni

16 сентября 2017

Sâmbătă, 16 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat sfințirea bisericii și sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil ” din satul Pruteni, raionul Fălești. Slujba a fost prilejuită de finisarea lucrărilor de pictură și de a mulțumi bunului Dumnezeu pentru binefacerile Lui revărsate asupra noastră. În curtea bisericii, Episcopul a fost întâmpinat cu multe emoții de copii din sat, îmbrăcați în haine naționale. Au participat la sfânta Liturghie foarte mulți enoriași și ctitori, pentru a se ruga alături de arhipăstor,  

Înnoirea bisericii din Scumpia

Înnoirea bisericii din Scumpia

9 сентября 2017

Sâmbătă, 9 septembrie 2017, Preasfințitul Marchel a oficiat sfințirea picturii și implicit sfânta Liturghie în biserica „Sfânta Treime” din satul Scumpia, raionul Fălești. Ierarhul a fost întâmpinat foarte frumos de primarul localității, alături de copii îmbrăcați în haine naționale, de parohul bisericii – protoiereul Alexandru Negură. La slujbă au participat foarte mulți copii, mulți enoriași și un sobor de preoți constituit din:  

Ce mai fac pastorii protestanți ca să pară interesanți și să aibă popularitate

Un pastor american ca sa atraga oamenii la slujba, sa aiba un discurs interesant si sa castige popularitate, s-a deghizat in cersetor, a venit inainte de “slujba” la “biserica” si a cersit, a inercat sa stea in fata si l-au mutat in spate, a incercat sa intre in vorba cu “fratii” si a fost rejectat si alte giumbuslucuri de astea prin care a putut sa ii taxeze ulterior pe “crestini” si sa le infiga sula in coaste intr-un mod cat mai poetic si cat mai inovator. Evident popularitatea sa a explodat, dovada ca isprava acestuia a inundat pana si blogurile si facebook-urile romanilor. [1]

Nu cu mult timp in urma, am vizionat 3 conferinte ale lui Frank Shaeffer intitulate “In apararea ortodoxiei impotriva protestantismului” (vezi tube-urile de mai jos). Shaeffer a fost mare predicator protestant, fiul unui si mai mare predicator protestant cu multe “misiuni” si chiar cu un “ministeriat” (biserica protestanta) in Elvetia si a realizat numeroase filme de “propaganda” si de asemenea  a scris multe carti pana cand a descoperit falsitatea in care se afla in cadrul protestantismului. Cautand apoi sursa acestui rau, studiind istoria, mergand spre radacini, dorind sa redescopere crestinismul, a ajuns inevitabil in ortodoxie. Daca stiti limba engleza si intelegeti o conferinta, va recomand sa sacrificati 3-4 ore sa vedeti toate cele 3 parti: nu veti pierde nimic, ba din contra veti afla multe lucruri pe care noi ortodocsii nu le cunoastem, neavand nevoie de ele si avand oarecum alte intrebari si alte preocupari decat un protestant convertit si dilemele acestuia in timp. Shaeffer a studiat deci scrierile de la inceputul Bisericii si pas cu pas a ajuns in ortodoxie.

Intr-una dintre aceste conferinte Frank face o comparatie intre slujba din ortodoxie si slujba protestanta. In ortodoxie, slujba s-a pastrat aceeasi de la inceput, alcatuirea, structura, rugaciunile sunt alcatuite de sfinti si au o logica, un continut menit a ne pune fata in fata cu tainele lui Dumnezeu, cu adevarurile de credinta, altfel spus toate sunt alcatuite precum o masa duhovniceasca, sufletul se hraneste din aceasta “masa”, bineinteles central fiind Trupul si Sangele Domnului. Nu doar ca alcatuirea acestor slujbe este facuta de sfinti, dar ea poarta binecuvantarea Bisericii si prin aceasta este in acord cu unitatea Duhului, slujba poarta in ea, prin modul de alcatuire, unul dintre adevarurile fundamentale cu privire la Dumnezeu: Unicitatea. “Unul Sfant, Unul Domn Iisus Hristos”. Ori daca Hristos este Unul, Una este si Credinta, Una este si Biserica, nu pot exista mii de biserici, mii de slujbe, mii de adevaruri fundamentale, rastalmacite si invartite dupa mintile oamenilor, dupa cum are fiecare gandirea si inspiratia sa emita si sa sustina o viziune asupra credintei, asa cum se intampla la protestanti si mai recent inclusiv la catolici.

messa-aerobic

prin asta inteleg catolicii din Roma “Sfanta Liturghie”

Ca o mica paranteza, sotia lui Frank a avut ezitari foarte mari sa treaca la ortodoxie pentru ca ea din familie a fost catolica si a fost distrusa cand au inceput aggiornamentele si in catolicism si dupa ce o viata intreaga fusese invatata la scoala catolica de fete ca trebuie sa tina post, intr-o zi cand au inceput aggiornamentele, a venit o maica cu o fusta scurta si cu idei noi si le-a zis ca nu mai conteaza postul, ca la Dumnezeu nu conteaza ce mananci etc. In plus, a fost socata de schimbarile din Messa catolica, care acum impropriu i se mai spune Messa, deoarece ce fac catolicii sunt de fapt spectacole, realizate de regizori, cu actori, pe diverse teme, pentru diverse publicuri etc. Pe scurt zis, catolicii au importat modul de slujire de la protestanti, nu mai au un cadru cat de stabil al slujbei si de la circ si mima, pana la aerobic sau slujba in parcare te poti astepta la orice. Deci cand Frank i-a propus sotiei sa cunoasca ortodoxia, aceasta a preferat sa il lase pe el mai intai sa o descopere si s-a aratat sceptica. Acum insa, dupa ceva ani, este si ea ortodoxa.

Oare cati ortodocsi realizeaza marele avantaj pe care il avem noi, sa ne trezim deja in ortodoxie sa avem o slujba comuna, orinde te duci in lume, in orice biserica ortodoxa, slujba e aceeasi, doar daca nu dai peste vreun preot ratacit, care sa citeasca ectenii si lui Pavaroti, cum mi s-a intamplat mie in Targul Neamt, tocmai in biserica ctitorita de Stefan cel Mare, domnitorul care si-a pus viata in apararea ortodoxiei. Oare ce parere ar avea Stefan cel Mare ca preotul se roaga in timpul Sfintei Liturghi pentru Pavaroti si “alti mari cantareti de opera”. Ma rog, astea sunt cazuri patologice, prea mult pe carare nu pot sa o ia preotii pentru ca babele stau de paza si il trag de maneca daca miroase ceva, poate chiar mai inainte de episcopi care sunt datori sa verifice si sa aiba grija ca preotii nu se abat de la carte si citesc doar ce scrie acolo.

A ne tine dupa carte, a sluji mereu cu rugaciunile si cuvintele puse acolo de marii sfinti si pecetluite de adunarile tuturor episcopilor (sinoade), acceptate de toate bisericile locale din toata lumea nu doar ca ne ofera o garantie ca si credinta noastra a fost pastrata la fel de fidel ca slujba, dar lucrurile verificate de mii de ani ne dau o siguranta mult mai mare decat simulacrele de slujire pe care le ofera pastorii protestanti in ziua de azi. Este greu pentru un ortodox sa inteleaga ce inseamna slujba la protestanti. Ascultati conferinta lui Fhaeffer si veti intelege. Slujba la protestanti nu este altceva decat un spectacol imaginat de pastor. Protestantii nu se duc ca noi ortodocsii la cea mai apropiata biserica sau daca sunt plecati, la care biserica ortodoxa nimeresc. Ei se duc intr-un loc anume, intr-o “casa de rugaciune” ai caror membri sunt, pana cand se satura de pastorul respectiv si pana cand nu le mai convine ce spune acela. Apoi, cauta pe altul care spune lucruri cu care protestantul respectiv este de acord. De exemplu, daca un pastor le spune: tineti post 40 de zile inainte de Invierea Domnului, asa cum a tinut si Mantuitorul in pustiu si asa cum a tinut si Moise si asa cum au tinut si sfintii si asa cum a hotarat Biserica la inceput, credeti ca acel “minister” va mai avea multi credinciosi? Nu, pentru ca in protestantism nu exista autoritate, fiecare pastor spune ce vrea si daca are “popularitate” are credinciosi, daca nu, “biserica” respectiva da faliment si “pastorul” respectiv trebuie sa se reinventeze pentru a-si recastiga “clienti”. Personal nu cunosc mecanisme prin care un pastor protestant poate fi corectat si dat la o parte de credinciosi. E posibil ca unele “biserici” sa fie organizate ca ONG-uri si pastorul respectiv sa fie angajat de ONG-ul respectiv si dat afara daca nu corespunde sentimentelor credinciosilor. Am insa un prieten avocat care a avut cazuri de “conflicte de munca” in care un pastor dat afara de “biserica” pentru ca a fost prins inselandu-si nevasta cu o credincioasa, nu vroia sa demisioneze si si-a cerut drepturile in justitie. Insa daca un pastor are bani destui, isi face propriul ONG si nu mai poate fi dat afara, daca se autofinanteaza, poate sa intretina o “biserica” si cu 2-3 “frati”.

Shaeffer a fost socat, printre altele, de anumite cazuri in protestantism uluitoare: un pastor undeva era prins ca avea amanta si prin urmare cadea in dizgratie. Nu avea insa nici o problema sa dea divort, sa plece cu amanta intr-un alt oras si sa isi deschida acolo o alta “biserica”.  Pentru ca era bun la papagal si avea deja discursurile facute, nu era greu sa atraga credinciosi si sa ajunga faimos. El daca tot era predicator si se plimba prin toate america facand conferinte si filme, mergand la conferinte de “pastori”, ii cunostea, stia numeroase situatii de astea si marturiseste ca nu exista nici o posibilitate, chiar in cadrul acestor conferinte de a combate fenomenul si de a garanta macar o integritate morala a celor care “slujesc”, chiar daca oricum slujirea numai slujire nu este. Ei acum, imaginati-va asta in ortodoxie, unde la noi este crima si daca un preot care s-a facut primar si care nu mai are slujba de preot (a renuntat din proprie initiativa, doar pentru a fi primar) participa si el o data in an in sutana la sfintirea apei de Boboteaza.

Ar fi multe de spus despre slujire si rolul preotilor. Poate cel mai pe scurt ar fi de amintit o comparatie des folosita: preotii sunt precum priza, prin ei trece “curentul”, adica Duful Sfant, tocmai pentru ca ei sunt conectati la “retea”, adica sunt legati prin ascultare de episcop care este “transformatorul” local care da energie electrica intr-o zona anume, energie primita de la “reteaua electrica” care este “biserica” si care functionand pe aceleasi frecvente (invataturi) si fiind alcatuita dintr-o tehnologie precisa si exacta cu componente (ritualuri) care se imbina precis si dupa protocoale (dogme) testate, implementate si monitorizate de specialisti (sfinti, cuviosi, teologi), lumineaza intreaga lume, adica pe toti cei care se conecteaza la priza. Asa cum electricitatea a ajuns azi in cel mai indepartat satuc si acolo este aceeasi energie ca si in centrul Bucurestiului, tot asa si credinta este aceeasi indiferent de preotul(priza) prin care vine, cata vreme legaturile sunt binefacute si nu este rupt nici un fir.

Pastorii protestanti de genul celui de mai sus sunt precum acele lanterne manuale care trebuie sa apesi la ele mult si in continuu pentru a scoate doua trei raze de lumina, de aceea se dau saracii unii peste cap ca sa faca si sa spuna lucruri uimitoare care sa atraga atentia. Avem oare noi ortodocsii constiinta binecuvantarii de a fi contectati la reteaua electrica si de a avea acces nelimitat si permanent la o asa energie?

sursa: www.chiazna.ro

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.