versiunea moldoveneasca русская версия


25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

25 de preoți au primit în dar veșminte noi de la Renato Usatîi

24 февраля 2017

Marți, 21 februarie 2017, în incinta centrului eparhial din Bălți a avut loc înmânarea veșmintelor noi pentru 25 de preoți din cuprinsul Episcopiei de Bălți și Fălești. Acest dar a fost oferit de primarul municipiului Bălți și președintele Partidul Nostru – domnul Renato Usatîi. Din partea administrației municipale a participat la eveniment domnul vice-primar Igor Șeremet, care a menționat prin acest gest echipa administrativă a primăriei și-a exprimat solidaritatea cu slujitorii Bisericii. La rândul său Preasfințitul Marchel a mulțumit domnului Renato Usatîi pentru... 

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Invitație la închinare în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”

23 февраля 2017

Începând de luni, 27 februarie 2017, prima zi a postului mare, cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți vor fi expuse pentru închinare fragmente de moaște ale SFÂNTULUI IERARH LUCA AL CRIMEII, SFÂNTULUI MARE MUCENIC PANTELIMON, SFINTEI FERICITE MATROANA. Vă îndemnăm, iubiți credincioși, să folosiți această ocazie pentru a vă închina și ruga înaintea acestor sfinți bineplăcuți lui Dumnezeu. Zilnic se vor citi acatiste și moleben în fața acestor sfințenii, care se... 

Care este sensul vieții?

Care este sensul vieții?

22 февраля 2017

Din motive religioase, toate culturile mondiale pot fi împărțite în două curente: soteriologice și hedoniste. 1.„Soteriologice” (din grecescul soteria — mântuire), care sunt în căutarea mântuirii ca sensul ultim al vieții umane. Aceștia cred că de cealaltă parte a pragului morții este viață, iar menirea vieții acesteia de acum este exprimată prin cuvintele lui Socrate „o pregătire pentru moarte”… 2.„Hedoniste”  

Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

Ce mai fac pastorii protestanți ca să pară interesanți și să aibă popularitate

Un pastor american ca sa atraga oamenii la slujba, sa aiba un discurs interesant si sa castige popularitate, s-a deghizat in cersetor, a venit inainte de “slujba” la “biserica” si a cersit, a inercat sa stea in fata si l-au mutat in spate, a incercat sa intre in vorba cu “fratii” si a fost rejectat si alte giumbuslucuri de astea prin care a putut sa ii taxeze ulterior pe “crestini” si sa le infiga sula in coaste intr-un mod cat mai poetic si cat mai inovator. Evident popularitatea sa a explodat, dovada ca isprava acestuia a inundat pana si blogurile si facebook-urile romanilor. [1]

Nu cu mult timp in urma, am vizionat 3 conferinte ale lui Frank Shaeffer intitulate “In apararea ortodoxiei impotriva protestantismului” (vezi tube-urile de mai jos). Shaeffer a fost mare predicator protestant, fiul unui si mai mare predicator protestant cu multe “misiuni” si chiar cu un “ministeriat” (biserica protestanta) in Elvetia si a realizat numeroase filme de “propaganda” si de asemenea  a scris multe carti pana cand a descoperit falsitatea in care se afla in cadrul protestantismului. Cautand apoi sursa acestui rau, studiind istoria, mergand spre radacini, dorind sa redescopere crestinismul, a ajuns inevitabil in ortodoxie. Daca stiti limba engleza si intelegeti o conferinta, va recomand sa sacrificati 3-4 ore sa vedeti toate cele 3 parti: nu veti pierde nimic, ba din contra veti afla multe lucruri pe care noi ortodocsii nu le cunoastem, neavand nevoie de ele si avand oarecum alte intrebari si alte preocupari decat un protestant convertit si dilemele acestuia in timp. Shaeffer a studiat deci scrierile de la inceputul Bisericii si pas cu pas a ajuns in ortodoxie.

Intr-una dintre aceste conferinte Frank face o comparatie intre slujba din ortodoxie si slujba protestanta. In ortodoxie, slujba s-a pastrat aceeasi de la inceput, alcatuirea, structura, rugaciunile sunt alcatuite de sfinti si au o logica, un continut menit a ne pune fata in fata cu tainele lui Dumnezeu, cu adevarurile de credinta, altfel spus toate sunt alcatuite precum o masa duhovniceasca, sufletul se hraneste din aceasta “masa”, bineinteles central fiind Trupul si Sangele Domnului. Nu doar ca alcatuirea acestor slujbe este facuta de sfinti, dar ea poarta binecuvantarea Bisericii si prin aceasta este in acord cu unitatea Duhului, slujba poarta in ea, prin modul de alcatuire, unul dintre adevarurile fundamentale cu privire la Dumnezeu: Unicitatea. “Unul Sfant, Unul Domn Iisus Hristos”. Ori daca Hristos este Unul, Una este si Credinta, Una este si Biserica, nu pot exista mii de biserici, mii de slujbe, mii de adevaruri fundamentale, rastalmacite si invartite dupa mintile oamenilor, dupa cum are fiecare gandirea si inspiratia sa emita si sa sustina o viziune asupra credintei, asa cum se intampla la protestanti si mai recent inclusiv la catolici.

messa-aerobic

prin asta inteleg catolicii din Roma “Sfanta Liturghie”

Ca o mica paranteza, sotia lui Frank a avut ezitari foarte mari sa treaca la ortodoxie pentru ca ea din familie a fost catolica si a fost distrusa cand au inceput aggiornamentele si in catolicism si dupa ce o viata intreaga fusese invatata la scoala catolica de fete ca trebuie sa tina post, intr-o zi cand au inceput aggiornamentele, a venit o maica cu o fusta scurta si cu idei noi si le-a zis ca nu mai conteaza postul, ca la Dumnezeu nu conteaza ce mananci etc. In plus, a fost socata de schimbarile din Messa catolica, care acum impropriu i se mai spune Messa, deoarece ce fac catolicii sunt de fapt spectacole, realizate de regizori, cu actori, pe diverse teme, pentru diverse publicuri etc. Pe scurt zis, catolicii au importat modul de slujire de la protestanti, nu mai au un cadru cat de stabil al slujbei si de la circ si mima, pana la aerobic sau slujba in parcare te poti astepta la orice. Deci cand Frank i-a propus sotiei sa cunoasca ortodoxia, aceasta a preferat sa il lase pe el mai intai sa o descopere si s-a aratat sceptica. Acum insa, dupa ceva ani, este si ea ortodoxa.

Oare cati ortodocsi realizeaza marele avantaj pe care il avem noi, sa ne trezim deja in ortodoxie sa avem o slujba comuna, orinde te duci in lume, in orice biserica ortodoxa, slujba e aceeasi, doar daca nu dai peste vreun preot ratacit, care sa citeasca ectenii si lui Pavaroti, cum mi s-a intamplat mie in Targul Neamt, tocmai in biserica ctitorita de Stefan cel Mare, domnitorul care si-a pus viata in apararea ortodoxiei. Oare ce parere ar avea Stefan cel Mare ca preotul se roaga in timpul Sfintei Liturghi pentru Pavaroti si “alti mari cantareti de opera”. Ma rog, astea sunt cazuri patologice, prea mult pe carare nu pot sa o ia preotii pentru ca babele stau de paza si il trag de maneca daca miroase ceva, poate chiar mai inainte de episcopi care sunt datori sa verifice si sa aiba grija ca preotii nu se abat de la carte si citesc doar ce scrie acolo.

A ne tine dupa carte, a sluji mereu cu rugaciunile si cuvintele puse acolo de marii sfinti si pecetluite de adunarile tuturor episcopilor (sinoade), acceptate de toate bisericile locale din toata lumea nu doar ca ne ofera o garantie ca si credinta noastra a fost pastrata la fel de fidel ca slujba, dar lucrurile verificate de mii de ani ne dau o siguranta mult mai mare decat simulacrele de slujire pe care le ofera pastorii protestanti in ziua de azi. Este greu pentru un ortodox sa inteleaga ce inseamna slujba la protestanti. Ascultati conferinta lui Fhaeffer si veti intelege. Slujba la protestanti nu este altceva decat un spectacol imaginat de pastor. Protestantii nu se duc ca noi ortodocsii la cea mai apropiata biserica sau daca sunt plecati, la care biserica ortodoxa nimeresc. Ei se duc intr-un loc anume, intr-o “casa de rugaciune” ai caror membri sunt, pana cand se satura de pastorul respectiv si pana cand nu le mai convine ce spune acela. Apoi, cauta pe altul care spune lucruri cu care protestantul respectiv este de acord. De exemplu, daca un pastor le spune: tineti post 40 de zile inainte de Invierea Domnului, asa cum a tinut si Mantuitorul in pustiu si asa cum a tinut si Moise si asa cum au tinut si sfintii si asa cum a hotarat Biserica la inceput, credeti ca acel “minister” va mai avea multi credinciosi? Nu, pentru ca in protestantism nu exista autoritate, fiecare pastor spune ce vrea si daca are “popularitate” are credinciosi, daca nu, “biserica” respectiva da faliment si “pastorul” respectiv trebuie sa se reinventeze pentru a-si recastiga “clienti”. Personal nu cunosc mecanisme prin care un pastor protestant poate fi corectat si dat la o parte de credinciosi. E posibil ca unele “biserici” sa fie organizate ca ONG-uri si pastorul respectiv sa fie angajat de ONG-ul respectiv si dat afara daca nu corespunde sentimentelor credinciosilor. Am insa un prieten avocat care a avut cazuri de “conflicte de munca” in care un pastor dat afara de “biserica” pentru ca a fost prins inselandu-si nevasta cu o credincioasa, nu vroia sa demisioneze si si-a cerut drepturile in justitie. Insa daca un pastor are bani destui, isi face propriul ONG si nu mai poate fi dat afara, daca se autofinanteaza, poate sa intretina o “biserica” si cu 2-3 “frati”.

Shaeffer a fost socat, printre altele, de anumite cazuri in protestantism uluitoare: un pastor undeva era prins ca avea amanta si prin urmare cadea in dizgratie. Nu avea insa nici o problema sa dea divort, sa plece cu amanta intr-un alt oras si sa isi deschida acolo o alta “biserica”.  Pentru ca era bun la papagal si avea deja discursurile facute, nu era greu sa atraga credinciosi si sa ajunga faimos. El daca tot era predicator si se plimba prin toate america facand conferinte si filme, mergand la conferinte de “pastori”, ii cunostea, stia numeroase situatii de astea si marturiseste ca nu exista nici o posibilitate, chiar in cadrul acestor conferinte de a combate fenomenul si de a garanta macar o integritate morala a celor care “slujesc”, chiar daca oricum slujirea numai slujire nu este. Ei acum, imaginati-va asta in ortodoxie, unde la noi este crima si daca un preot care s-a facut primar si care nu mai are slujba de preot (a renuntat din proprie initiativa, doar pentru a fi primar) participa si el o data in an in sutana la sfintirea apei de Boboteaza.

Ar fi multe de spus despre slujire si rolul preotilor. Poate cel mai pe scurt ar fi de amintit o comparatie des folosita: preotii sunt precum priza, prin ei trece “curentul”, adica Duful Sfant, tocmai pentru ca ei sunt conectati la “retea”, adica sunt legati prin ascultare de episcop care este “transformatorul” local care da energie electrica intr-o zona anume, energie primita de la “reteaua electrica” care este “biserica” si care functionand pe aceleasi frecvente (invataturi) si fiind alcatuita dintr-o tehnologie precisa si exacta cu componente (ritualuri) care se imbina precis si dupa protocoale (dogme) testate, implementate si monitorizate de specialisti (sfinti, cuviosi, teologi), lumineaza intreaga lume, adica pe toti cei care se conecteaza la priza. Asa cum electricitatea a ajuns azi in cel mai indepartat satuc si acolo este aceeasi energie ca si in centrul Bucurestiului, tot asa si credinta este aceeasi indiferent de preotul(priza) prin care vine, cata vreme legaturile sunt binefacute si nu este rupt nici un fir.

Pastorii protestanti de genul celui de mai sus sunt precum acele lanterne manuale care trebuie sa apesi la ele mult si in continuu pentru a scoate doua trei raze de lumina, de aceea se dau saracii unii peste cap ca sa faca si sa spuna lucruri uimitoare care sa atraga atentia. Avem oare noi ortodocsii constiinta binecuvantarii de a fi contectati la reteaua electrica si de a avea acces nelimitat si permanent la o asa energie?

sursa: www.chiazna.ro

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.