verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Slujirea preoților militari

Slujirea preoților militari

14 noiembrie 2016

Luni, 14 noiembrie, cu binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Moldova, în incinta Centrului de Cultură şi Istorie Militară din mun. Chișinău s-a desfășurat conferința pastoral-misionară – „Slujirea preoților militari”. Pentru activitatea pastoral-misionară în Instituțiile de Forță, militare și penitenciare, din partea Episcopiei noastre au fost binecuvântați următorii preoți: protoiereu Pavel Petrov pentru municipiul Bălți; protoiereu Oleg Fistican pentru raionul Fălești; protoiereu Victor Guleac pentru raionul Glodeni; protoiereu Maxim Guzun... 

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

Daca e posedat de vreun demon iute alergi la sfinti, dar daca e învins de pacate de ce nu faci nimic?

12 noiembrie 2016

Daca vezi vreun evadat ca-ti bate copilul, te mânii si te repezi ca o fiara asupra lui, dar stai linistit si nu faci nimic, dacă în fiecare zi vezi demonii atacându-l si împingându-l la pacate. Stai si nu-l scapi din ghearele lor. Daca copilul ti-e cumva posedat, alergi la toti sfintii si tulburi linistea si celor ce pustnicesc prin vârfuri de munti, ca sa-l scapi de nebunie. Dar, desi vezi cum în fiecare zi îl tulbura pacatul, care este cel mai îngrozitor demon, nu faci nimic. Si chiar sa fie cineva posedat de un demon, nu este deloc îngrozitor, pentru ca demonul nu poate cu nici un... 

Întrunirea  profesorilor de Religie din Sîngerei

Întrunirea profesorilor de Religie din Sîngerei

11 noiembrie 2016

“Pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: puține cuvinte, multe exemple și mai multă rugăciune” (sf. Paisie Aghioritul). Joi, 10 noiembrie 2016, la gimnaziul ,,Iurie Boghiu” din satul Flămînzeni, raionul Sîngerei, s-a desfășurat atelierul de formare continuă a profesorilor de Religie cu genericul ,,Acces, relevanță, calitate în educație – competențe pentru viitor”. Seminarul a început cu prezentarea instituției de către doamna Cumpătă Lilia, directorul gimnaziului, apoi a urmat lecția publică la clasa II-a, cu subiectul: ,,Minunea... 

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit

5 noiembrie 2016

Prin această pildă, Hristos voieşte să ne înveţe următoarele: Era un om bogat, zice El, care trăia în multe desfrânări, şi totuşi nu suferise nici o nenorocire, ci, dimpotrivă, îi curgeau toate bunurile ca un râu. Că pe el nu l-a ajuns nici o întâmplare rea, neaşteptată, că n-a avut nici o pricină de descurajare şi nici o neîndemânare în viaţă, aceasta arată Domnul prin cuvintele: „veselindu-se în toate zilele luminat”. Iar că el trăia în păcate, se vede din sfârşitul ce l-a ajuns, şi încă mai dinainte, din dispreţul său către săraci. Căci el n-a... 

Ce mai fac pastorii protestanți ca să pară interesanți și să aibă popularitate

Un pastor american ca sa atraga oamenii la slujba, sa aiba un discurs interesant si sa castige popularitate, s-a deghizat in cersetor, a venit inainte de “slujba” la “biserica” si a cersit, a inercat sa stea in fata si l-au mutat in spate, a incercat sa intre in vorba cu “fratii” si a fost rejectat si alte giumbuslucuri de astea prin care a putut sa ii taxeze ulterior pe “crestini” si sa le infiga sula in coaste intr-un mod cat mai poetic si cat mai inovator. Evident popularitatea sa a explodat, dovada ca isprava acestuia a inundat pana si blogurile si facebook-urile romanilor. [1]

Nu cu mult timp in urma, am vizionat 3 conferinte ale lui Frank Shaeffer intitulate “In apararea ortodoxiei impotriva protestantismului” (vezi tube-urile de mai jos). Shaeffer a fost mare predicator protestant, fiul unui si mai mare predicator protestant cu multe “misiuni” si chiar cu un “ministeriat” (biserica protestanta) in Elvetia si a realizat numeroase filme de “propaganda” si de asemenea  a scris multe carti pana cand a descoperit falsitatea in care se afla in cadrul protestantismului. Cautand apoi sursa acestui rau, studiind istoria, mergand spre radacini, dorind sa redescopere crestinismul, a ajuns inevitabil in ortodoxie. Daca stiti limba engleza si intelegeti o conferinta, va recomand sa sacrificati 3-4 ore sa vedeti toate cele 3 parti: nu veti pierde nimic, ba din contra veti afla multe lucruri pe care noi ortodocsii nu le cunoastem, neavand nevoie de ele si avand oarecum alte intrebari si alte preocupari decat un protestant convertit si dilemele acestuia in timp. Shaeffer a studiat deci scrierile de la inceputul Bisericii si pas cu pas a ajuns in ortodoxie.

Intr-una dintre aceste conferinte Frank face o comparatie intre slujba din ortodoxie si slujba protestanta. In ortodoxie, slujba s-a pastrat aceeasi de la inceput, alcatuirea, structura, rugaciunile sunt alcatuite de sfinti si au o logica, un continut menit a ne pune fata in fata cu tainele lui Dumnezeu, cu adevarurile de credinta, altfel spus toate sunt alcatuite precum o masa duhovniceasca, sufletul se hraneste din aceasta “masa”, bineinteles central fiind Trupul si Sangele Domnului. Nu doar ca alcatuirea acestor slujbe este facuta de sfinti, dar ea poarta binecuvantarea Bisericii si prin aceasta este in acord cu unitatea Duhului, slujba poarta in ea, prin modul de alcatuire, unul dintre adevarurile fundamentale cu privire la Dumnezeu: Unicitatea. “Unul Sfant, Unul Domn Iisus Hristos”. Ori daca Hristos este Unul, Una este si Credinta, Una este si Biserica, nu pot exista mii de biserici, mii de slujbe, mii de adevaruri fundamentale, rastalmacite si invartite dupa mintile oamenilor, dupa cum are fiecare gandirea si inspiratia sa emita si sa sustina o viziune asupra credintei, asa cum se intampla la protestanti si mai recent inclusiv la catolici.

messa-aerobic

prin asta inteleg catolicii din Roma “Sfanta Liturghie”

Ca o mica paranteza, sotia lui Frank a avut ezitari foarte mari sa treaca la ortodoxie pentru ca ea din familie a fost catolica si a fost distrusa cand au inceput aggiornamentele si in catolicism si dupa ce o viata intreaga fusese invatata la scoala catolica de fete ca trebuie sa tina post, intr-o zi cand au inceput aggiornamentele, a venit o maica cu o fusta scurta si cu idei noi si le-a zis ca nu mai conteaza postul, ca la Dumnezeu nu conteaza ce mananci etc. In plus, a fost socata de schimbarile din Messa catolica, care acum impropriu i se mai spune Messa, deoarece ce fac catolicii sunt de fapt spectacole, realizate de regizori, cu actori, pe diverse teme, pentru diverse publicuri etc. Pe scurt zis, catolicii au importat modul de slujire de la protestanti, nu mai au un cadru cat de stabil al slujbei si de la circ si mima, pana la aerobic sau slujba in parcare te poti astepta la orice. Deci cand Frank i-a propus sotiei sa cunoasca ortodoxia, aceasta a preferat sa il lase pe el mai intai sa o descopere si s-a aratat sceptica. Acum insa, dupa ceva ani, este si ea ortodoxa.

Oare cati ortodocsi realizeaza marele avantaj pe care il avem noi, sa ne trezim deja in ortodoxie sa avem o slujba comuna, orinde te duci in lume, in orice biserica ortodoxa, slujba e aceeasi, doar daca nu dai peste vreun preot ratacit, care sa citeasca ectenii si lui Pavaroti, cum mi s-a intamplat mie in Targul Neamt, tocmai in biserica ctitorita de Stefan cel Mare, domnitorul care si-a pus viata in apararea ortodoxiei. Oare ce parere ar avea Stefan cel Mare ca preotul se roaga in timpul Sfintei Liturghi pentru Pavaroti si “alti mari cantareti de opera”. Ma rog, astea sunt cazuri patologice, prea mult pe carare nu pot sa o ia preotii pentru ca babele stau de paza si il trag de maneca daca miroase ceva, poate chiar mai inainte de episcopi care sunt datori sa verifice si sa aiba grija ca preotii nu se abat de la carte si citesc doar ce scrie acolo.

A ne tine dupa carte, a sluji mereu cu rugaciunile si cuvintele puse acolo de marii sfinti si pecetluite de adunarile tuturor episcopilor (sinoade), acceptate de toate bisericile locale din toata lumea nu doar ca ne ofera o garantie ca si credinta noastra a fost pastrata la fel de fidel ca slujba, dar lucrurile verificate de mii de ani ne dau o siguranta mult mai mare decat simulacrele de slujire pe care le ofera pastorii protestanti in ziua de azi. Este greu pentru un ortodox sa inteleaga ce inseamna slujba la protestanti. Ascultati conferinta lui Fhaeffer si veti intelege. Slujba la protestanti nu este altceva decat un spectacol imaginat de pastor. Protestantii nu se duc ca noi ortodocsii la cea mai apropiata biserica sau daca sunt plecati, la care biserica ortodoxa nimeresc. Ei se duc intr-un loc anume, intr-o “casa de rugaciune” ai caror membri sunt, pana cand se satura de pastorul respectiv si pana cand nu le mai convine ce spune acela. Apoi, cauta pe altul care spune lucruri cu care protestantul respectiv este de acord. De exemplu, daca un pastor le spune: tineti post 40 de zile inainte de Invierea Domnului, asa cum a tinut si Mantuitorul in pustiu si asa cum a tinut si Moise si asa cum au tinut si sfintii si asa cum a hotarat Biserica la inceput, credeti ca acel “minister” va mai avea multi credinciosi? Nu, pentru ca in protestantism nu exista autoritate, fiecare pastor spune ce vrea si daca are “popularitate” are credinciosi, daca nu, “biserica” respectiva da faliment si “pastorul” respectiv trebuie sa se reinventeze pentru a-si recastiga “clienti”. Personal nu cunosc mecanisme prin care un pastor protestant poate fi corectat si dat la o parte de credinciosi. E posibil ca unele “biserici” sa fie organizate ca ONG-uri si pastorul respectiv sa fie angajat de ONG-ul respectiv si dat afara daca nu corespunde sentimentelor credinciosilor. Am insa un prieten avocat care a avut cazuri de “conflicte de munca” in care un pastor dat afara de “biserica” pentru ca a fost prins inselandu-si nevasta cu o credincioasa, nu vroia sa demisioneze si si-a cerut drepturile in justitie. Insa daca un pastor are bani destui, isi face propriul ONG si nu mai poate fi dat afara, daca se autofinanteaza, poate sa intretina o “biserica” si cu 2-3 “frati”.

Shaeffer a fost socat, printre altele, de anumite cazuri in protestantism uluitoare: un pastor undeva era prins ca avea amanta si prin urmare cadea in dizgratie. Nu avea insa nici o problema sa dea divort, sa plece cu amanta intr-un alt oras si sa isi deschida acolo o alta “biserica”.  Pentru ca era bun la papagal si avea deja discursurile facute, nu era greu sa atraga credinciosi si sa ajunga faimos. El daca tot era predicator si se plimba prin toate america facand conferinte si filme, mergand la conferinte de “pastori”, ii cunostea, stia numeroase situatii de astea si marturiseste ca nu exista nici o posibilitate, chiar in cadrul acestor conferinte de a combate fenomenul si de a garanta macar o integritate morala a celor care “slujesc”, chiar daca oricum slujirea numai slujire nu este. Ei acum, imaginati-va asta in ortodoxie, unde la noi este crima si daca un preot care s-a facut primar si care nu mai are slujba de preot (a renuntat din proprie initiativa, doar pentru a fi primar) participa si el o data in an in sutana la sfintirea apei de Boboteaza.

Ar fi multe de spus despre slujire si rolul preotilor. Poate cel mai pe scurt ar fi de amintit o comparatie des folosita: preotii sunt precum priza, prin ei trece “curentul”, adica Duful Sfant, tocmai pentru ca ei sunt conectati la “retea”, adica sunt legati prin ascultare de episcop care este “transformatorul” local care da energie electrica intr-o zona anume, energie primita de la “reteaua electrica” care este “biserica” si care functionand pe aceleasi frecvente (invataturi) si fiind alcatuita dintr-o tehnologie precisa si exacta cu componente (ritualuri) care se imbina precis si dupa protocoale (dogme) testate, implementate si monitorizate de specialisti (sfinti, cuviosi, teologi), lumineaza intreaga lume, adica pe toti cei care se conecteaza la priza. Asa cum electricitatea a ajuns azi in cel mai indepartat satuc si acolo este aceeasi energie ca si in centrul Bucurestiului, tot asa si credinta este aceeasi indiferent de preotul(priza) prin care vine, cata vreme legaturile sunt binefacute si nu este rupt nici un fir.

Pastorii protestanti de genul celui de mai sus sunt precum acele lanterne manuale care trebuie sa apesi la ele mult si in continuu pentru a scoate doua trei raze de lumina, de aceea se dau saracii unii peste cap ca sa faca si sa spuna lucruri uimitoare care sa atraga atentia. Avem oare noi ortodocsii constiinta binecuvantarii de a fi contectati la reteaua electrica si de a avea acces nelimitat si permanent la o asa energie?

sursa: www.chiazna.ro

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.