versiunea moldoveneasca русская версия


Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

Festivalul pascal al raionului Glodeni s-a desfășurat în satul Cuhnești.

19 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în satul Cuhnesti, raionul Glodeni a avut loc festivalul concurs raional al cântecului sacru pascal cu genericul „SUB LUMINA ÎNVIERII”. Evenimentul a fost organizat de consiliul raional și secția Cultură din Glodeni, primăria și biserica din Cuhnești, în parteneriat cu protoieria Glodeni. Colectivele corale au adus jertfă de laudă, prin care L-au slavit pe Mielul Blând, Mântuitorul și Salvatorul omenirii. Printre cele mai onorabile coruri s-a remarcat corul de preoți ai blagociniei Glodeni, dar și corul select al orașului Dorohoi. La final au fost... 

Festivalul pascal din satul Chetriș

Festivalul pascal din satul Chetriș

18 апреля 2017

Marți, 18 aprilie 2017, în frumoasa curte a bisericii „Sf.Ier.Nicolae” din satul Chetriș, raionul Fălești s-a petrecut festivalul pascal al blagociniei Fălești 2, cu genericul „Cânta-voi Dumnezeului meu”, ediţia a VII-a, organizat de către Secţia raională Cultură şi Turism în colaborare cu blagocinia 2 din raionul Făleşti. Debutul evenimentului a avut loc în biserică, prin rugăciunea de binecuvântare, săvârșită de blagocinul sectorului Fălești 2 – protoiereul Oleg Fistican și parohul bisericii – protoiereul Igor Bumbac.  

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

Vecernia învierii în catedrala „Sf.Ier.Nicolae” din Bălți

17 апреля 2017

Ce am sărbătorit? Am serbat că Iisus Hristos a înviat, serbăm biruința, bucurându-ne ca vrăjmașul a fost învins, moartea a fost omorâtă, iadul s-a zdrobit, zapisul nostru de condamnare a fost rupt (Col.2,14), am fost grațiați (In.1,16). Suntem fericiți că însuși Împăratul nostru ne-a îndemnat să ne bucurăm și să nu ne mai temem (Mt.28,9-10). Învierea lui Hristos nu este o simplă revenire la viața pământească, ci începutul altei vieți: viața veșnică, începutul erei eshatologice. De aceea, Biserica Ortodoxă cântă în ziua de Paști: „Prăznuim astăzi omorârea... 

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

Învierea Domnului în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți

16 апреля 2017

De sărbătoarea sărbătorilor, Învierea Domnului din morți, Preasfințitul Marchel a transmis enoriașilor catedralei, lumină din lumina focului haric. La această slujbă au participat clericii și slujitorii catedralei, dar și foarte mulți credincioși, veniți pentru a primi Lumina Sfântă, pentru a se ruga împreună cu arhipăstorul lor, pentru a se saluta mai întâi în biserică cu „Hristos a înviat”, dar și pentru a sfinți prinoasele. Particularitatea sfintei Liturghii a fost citirea ierarhică a pastoralelor: patriarhală, mitropolitană și episcopală, precum și sfințirea... 

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

Pastorala P.S. Marchel la sărbătoarea Învierii Domnului

15 апреля 2017

Hristos, Înviat din morți, nu mai moare. Moartea nu mai are stăpînire asupra Lui. (Rom. 6.9) Iubiții mei frați și surori, să mulțumim bunului nostru Dumnezeu care L-a înviat din morți pe Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos (I Cor. 6.14), distrugînd astfel puterea purtătoare de moarte a vicleanului, ca să încolțească sîmburele nădejdii noastre spre învierea și mîntuirea sufletului omenesc, de care eram lipsiți pentru căderea strămoșilor. Învierea din morți a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos este Taină, Lumină și Iubire negrăită, scrie Sf. Grigore Teologul:... 

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

Vinerea Mare – comemorarea punerii în mormânt al Domnului nostru Iisus Hristos

14 апреля 2017

Vinerea Patimilor este cea mai aspră zi de post, pentru că Biserica face pomenirea răstignirii Domnului şi punerii Lui în mormânt. Evenimentul a fost retrăit vineri seara la catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena”, de către Preasfinţitul Marchel, clerul şi poporul acestei catedrale. Prohodul şi înconjurarea bisericii cu sfântul epitaf au fost cele mai semnificative momente al acestei zile. Însă tristețea zilei de vineri va fi eclipsată de bucuria Învierii Domnului, care va fi sărbătorită în noaptea de Paști, la care vă chemăm pe toți.  

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

Denia celor 12 pericope evanghelice ale pătimirilor Mântuitorului

13 апреля 2017

În seara din Joia Patimilor, în bisericile ortodoxe se oficiază o slujbă deosebit de sobră și umilă. Sentimentul de tristețe este aprofundat prin citirea celor 12 Evanghelii, în care se amintește despre suferința Mântuitorului, despre pătimirea Sa, despre umilirea, biciuirea, moartea pe cruce și îngroparea Lui. Aceste ultime evenimente din viața pământească a Domnului nostru Iisus Hristos au fost trăite intens  

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

Invitație la cursuri de formare continuă și profesională în Bălți

10 апреля 2017

În perioada 2 mai – 19 mai, 2017, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, invită în special preoții-profesori de Religie la cursuri de formare continuă sau altfel spus, pentru a obține modulul psiho-pedagogic. Acest modul este obligatoriu pentru cei care predau Religia, dar este foarte util și pentru toți doritorii de formare profesională. Condiții: 1. Durata studiilor: 2 mai – 19 mai, deci 3 săptămâni (15 zile), de luni până vineri.  

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

Preasfințitul Marchel a depus flori pentru victimele atacului din Sankt Petersburg

6 апреля 2017

Joi, 6 aprilie 2017, Preasfințitul Marchel s-a deplasat la ambasada Federației Ruse din Chișinău, pentru a exprima sincere condoleanțe familiilor îndoliate, ca urmare a atacului de la metroul din Sankt Petersburg, pentru care a depus flori. Ierarhul s-a rugat pentru odihna răposaților, dar și pentru însătoșirea celor răniți.  

Ce-i mai important anul nou sau Na?terea Domnului?Новый год важнее, чем Рождество?

De ce pentru majoritatea oamenilor moderni anul nou este mult mai important dec?t Na?terea Domnului? De ce se Înt?mpl? a?a? Cum s? se Întoarc? În lume bucuria MÎntuitorului n?scut? Reflect? Arhiepiscopul Artemije Grodno. — Vladica, nu este un secret faptul c?, În societatea noastr? anul nou este mai important dec?t Cr?ciunul. El este primul În calendar, şi În inimile oamenilor, de asemenea, exceleaz?. — Da, Într-adev?r, acest lucru adesea discutat. În multe privin?e Anul Nou a furat simbolistica Na?terii Domnului

Почему для большинства современных людей Новый год важнее, чем Рождество? Почему так получилось? Как вернуть миру радость о родившемся Спасителе? Размышляет архиепископ Гродненский Артемий.

— Владыка, не секрет, что для нашего общества Новый год стал намного важнее Рождества. Он и в календаре стоит первым, да и в людских сердцах тоже первенствует.

— Да, действительно, сейчас об этом часто говорят. Во многом этому способствует идентичная праздничная символика. Все атрибуты Нового года, по сути, сворованы у Рождества.. Pomul de Cr?ciun, care În ajunul de s?rb?toare a Început s? se aduc? În case Înc? În Europa medieval?, steaua bradului simbolizeaz? — desigur, nu Kremlinul, ci pe cea din Betleem, bulele din sticl? — merele paradisului, care aminte?te de evenimentele care au f?cut necesar? Întruparea lui Hristos, Mos Craciun — este Sf. Nicolae, care prin exemplul s?u ne arat? natura preg?tirii pentru Craciun — mil? şi iubire. La urma urmei, el a umblat prin oraş, ÎncercÎnd s? fie neobservat şi a aruncat poman? la s?raci. şi trebuie s? spun c? aceast? schimbare de accent, demonstreaz? o prezentare eronate şi stÎngace ale personajelor autentice şi reale. Dup? cum se ?tie 25 decembrie – era o dat? relativ? şi a fost adoptat? ca o contrapunere sarbatoarii pagÎne În onoarea zeului Mitra. Doar cre?tinismul a atribuit acestor semne propriul conşinut. Dar aici exist? o schimbare de scene istorice, o reÎntoarcere la p?gÎnism, o neglijare a sacrului, o lupt? ?mpotriva cre?tinismului.

Se pare c? istoria se repet?, numai În ordine invers?. — şi cine ne-au furat Cr?ciunul? Comuni?tii?- Deci, pentru a r?spunde, ar fi, probabil, cel mai simplu s? d?m vina pe ei. Dar eu cred c? nu este adev?rat. Cr?ciun În Occident este mai mult o s?rb?toare comercial?, nu o s?rb?toare cre?tin?. În opinia mea, cineva a Întrebat chiar În Europa, «Ce este Cr?ciunul?» şi În r?spunsul primit: «Data na?terii lui Mo? Craciun» … Întrebaşi, care este sensul de Pa?ti — şi auzim c? aceasta este consacrarea de pr?jituri şi ou? de Pa?ti. Trebuie şi pom de Cr?ciun, colinde, cadouri, dar În primul rÎnd Hristos.

— Se pare c? oamenii nu au nevoie de Hristos, ci de Mo? Cr?ciun.

— Probabil nici chiar de Mos Craciun, ca el ?mparte daruri pentru cei care s-au comportat bine. Aici mai degrab? au nevoie de un gin cu dorin?ele nelimitate. şi din nou, nu «ei» sunt rşi, c? au luat Craciunul nostru şi l-au pervert. Vina este şi la noi cre?tinii, c?ci la un moment dat am Început s? percepem pe Hristos nu ca MÎntuitor din moarte, ci ca un magician bun, care d? subvenşii pentru lumÎn?ri. Deci, eu cred c? este o pozişie greşit?, nimic nu ne ?mpiedic? s? s?rb?torim Na?terea Domnului. Cred c? toşi avem nevoie s? devenim misionari. Apoi problemele cu care ne confrunt?m vor veni mai puşine

www.pravmir.ru

 

 

Елочка, которую в канун праздника стали приносить в свои дома в Средневековой Европе; звезда — конечно же, не кремлевская, а Вифлеемская; шарики — символ райских яблок, напоминающих о событиях, которые сделали необходимым спасение человечества Христом; Санта Клаус или Дед Мороз — это святой Николай, который на своем примере показывает нам суть подготовки к Рождеству — милосердие и любовь. Ведь именно он ходил по городу, стараясь быть незамеченным, и подбрасывал нищим милостыню.

И, надо сказать, что это смещение акцентов, это перетолковывание символов демонстрирует всем нам очень интересные повороты истории. Ведь, как известно, 25 декабря — дата весьма условная и была принята в противовес языческому празднику в честь бога Митры.

Елочка тоже когда-то являлась элементом языческого культа германцев. Христианство только наделило эти знаки собственным содержанием. Но вот происходит смена исторических декораций, и данные символы вновь отправляются на переплавку. Уже в доменных печах коммунизма. И 70 минувших лет Рождественская елочка у нас символизировала невесть что.

Получается, что история повторилась, только в обратном порядке.

— И кто же у нас украл рождество? Коммунисты?

— Так ответить, наверное, было бы легче всего. Но думаю, что не совсем верно. Рождество на Западе, где призрак коммунизма только побродил, так и не забродив, вряд ли является образцовым. Оно все больше напоминает коммерческий, а не христианский праздник. По-моему, у кого-то в Европе даже спросили: «Что такое Рождество?» и в ответ получили: «День Рождения Санта Клауса»…

На коммунизм это не спихнешь. Я люблю повторять, что абсолютно всегда и абсолютно во всем виноваты христиане. Если они, будучи солью этой земли, допустили на ней разложение — значит, вся соль из них давно вышла. В отношении Рождества это тоже справедливо. Воруют обычно то, что плохо лежит. И если Рождество у нас украли, значит, оно лежало бесхозным. Я говорю о том, что христиане за всеми этими внешними атрибутами забывают о сущности. Спросите, в чем смысл Пасхи — и вам наверняка ответят, что он заключается в освящении куличей и яиц. Да елочка, да колядки, да подарки, но в первую очередь — Христос.

— Складывается впечатление, что людям нужен не столько Христос, сколько Санта Клаус.

— Нет, Вы знаете, скорее даже не Санта Клаус, ведь он раздает подарки только тем, кто хорошо себя ведет. Тут скорее речь идет о джине с неограниченным количеством желаний. И опять таки, это не «они» такие плохие — взяли и извратили наше Рождество. Это мы, христиане, в какой-то момент стали воспринимать Христа не как Спасителя от смерти, а как доброго волшебника, исполняющего желания за поставленные свечки.

Поэтому я считаю, что это неправильная позиция — кричать, что нам мешают праздновать Рождество, затмевая его Новым Годом или зарабатывая деньги на наших символах.

Мне в советское время Новый год никак не мешал. Я просто выезжал на дачу, топил печку, ходил на лыжах и чувствовал себя совершенно спокойно.

А своим студентам я часто говорю: «Нет таких плохих вещей, в которых нет совсем ничего хорошего». Когда мир настроен к тебе враждебно — это только лишний повод теснее объединиться со своими братьями и сестрами. Моя мама очень любила распространенную поговорку: «Как Новый год встретишь, так его и проведешь». Почему бы, например, нашим молодым людям не собраться на Новый Год вместе в храме, причаститься, потом посидеть за трапезой, пообщаться как интеллигентным, культурным людям. Продемонстрировать тем самым возможную альтернативу — без криков и пьянок.

Я еще из семинарии запомнил рассказ о миссионерах, которые приезжали в какую-нибудь страну и просто селились там, вели хозяйство и проч. Никаких ряс, крестов и проповедей. Но жили они так, что вызывали удивление своей добродетелью и людям, естественно, хотелось им подражать. Мне кажется, нам всем надо стать такими миссионерами. Тогда проблем, мешающих нам жить, сразу станет меньше

www.pravmir.ru

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.