versiunea moldoveneasca русская версия


Cred cum vreau?

Cred cum vreau?

20 февраля 2017

„Eu cred în Dumnezeu, dar în felul meu. N-am nevoe de serviciile bisericii. Nu mă mai deranjati cu formalitățile voastre. Am propria mea credință!” Cât de des auzim așa obiecție ca răspuns la predica pentru o viață îmbisericită a fiecarui credincios în parte. Este ciudat că cel ce afirmă așa nu observă contradicția evidentă și absurditatea propriilor cuvinte, pentru că e ca și cum ai zice: „În Dumnezeu cred, dar încredere în Dumnezeu n-am!”.  

Pilda raiului și a iadului

Pilda raiului și a iadului

20 февраля 2017

Ce este iadul? O încăpere cu o masă mare și rotundă. În mijlocul mesei, un vas mare cu o mâncare deosebit de plăcută. Însă oamenii care stăteau în jurul mesei erau slabi ca niște schelete, flămânzi și nervoși. Fiecare avea în mână câte o lingură cu coadă foarte lungă. Ajungeau cu lingurile până la vasul cu mâncare, umpleau lingurile, însă când trebuiau să introducă lingurile cu mâncare în gură, nu reușeau, fiindcă lingurile aveau cozile foarte lungi. Ce este raiul?  

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

Mesajul Patriarhului Kirill adresat cu prilejul Zilei Tineretului Ortodox

15 февраля 2017

Dragi fraţi şi surori! Săvârşind astăzi prăznuirea Întâmpinării Domnului, Biserica noastră în mod tradiţional se roagă pentru tânăra generaţie, nutrind speranţe pentru cei care urmează să păstreze şi să propovăduiască credinţa ortodoxă în următoarele decenii. Nu în zădar, adresându-Se ucenicilor Săi, iar prin ei şi nouă tuturor, Mântuitorul i-a numit „sarea pământului” şi „lumina lumii” (Matei 5, 13-14). Precum sarea îmbunătăţeşte considerabil gustul mâncării, prevenind alterarea ei, creştinii sunt chemaţi să schimbe lumea cu puterea mărturisirii... 

Semnificația psalmului 136

Semnificația psalmului 136

11 февраля 2017

La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii, în mijlocul lor, am atârnat harpele noastre. Că acolo cei ce ne-au robit pe noi ne-au cerut nouă cântare, zicând: “Cântați-ne nouă din cântările Sionului!“ Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei mele.  

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

Preasfințitul Marchel a cununat pe tinerii Ioan și Liudmila

10 февраля 2017

Ziua de duminică, 5 februarie 2017, a fost cea mai fericită pentru tinerii Ioan și Liudmila, ginerele și fiica părintelui — blagocin Oleg Fistican, care și-au consfințit dragostea reciprocă prin Taina Cununiei. Slujba a fost oficiată de Preasfințitul Marchel în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din Bălți, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La final, Episcopul a felicitat mirii Ioan și Liudmila cu primirea cununiei, dorindu-le căsnicie fericită, dragoste jertfelnică, ajutor și binecuvântare de la Dumnezeu în această etapă nouă a vieții lor.... 

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

Capul sfântului Ioan Gură de Aur

9 февраля 2017

Printre odoarele cele mai de preţ din Grădina Maicii Domnului sunt moaştele Sfântului Ioan Gură de Aur. La mănăstirea Vatoped se păstrează cu mare cinste capul Sfântului Ioan. Capul Sfântului Ioan Gură de Aur păstrat la mănăstirea Vatoped, Athos. Un lucru minunat şi vrednic de luat în seamă legat de capul sfântului Hrisostom, ce poate fi pipăit de oricine la modul personal, este nestricăciunea urechii drepte. Sfântul Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, s-a născut în Antiohia. Fericitul şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh al Constantinopolului... 

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

Rugăciunea domnească — partitură pentru parohie

8 февраля 2017

Tatăl nostru, Carele ești în ceruri, sfințească-se Numele Tău. Vie împărăția Ta, facă-se voia Ta precum în cer (așa) și pe pământ. Pâinea noastră cea de-a pururea, dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel viclean. (Matei 6,9-13).  

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

În viaţa noastră suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi

7 февраля 2017

În viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul pe­trecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastro­fal, bunul mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie, disciplinează  

Viața sfintei Xenia (în imagini).

Viața sfintei Xenia (în imagini).

6 февраля 2017

Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a. Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile... 

Pareneză la sfințirea unei case

Pareneză la sfințirea unei case

4 февраля 2017

Iubiții mei, am venit în casa voastră cu bucurie și cu nădejde. Pentru că sunt în casa unor proaspăt căsătoriți, a unor tineri entuziaști, care și-au început drumul lor împreună. Și am binecuvântat și sfințit această casă prin stropirea cu apă sfințită și prin ungerea ei cu ulei sfințit, rugându-mă lui Dumnezeu pentru ca El să vă binecuvinteze și să vă întărească și să vă apere întru toate. Căci de la Dumnezeu e toată binecuvântarea, pacea, bucuria și iubirea dintre oameni. De la El e ajutorul nostru și nădejdea noastră.  

Ca toat? lumea, ori altfel?

 

În ultimul timp cre?tinii ortodocşi sÎnt presaşi şi discriminaşi de autorit?şile statale a mai multor ??ri. ConstrÎnşi de legile noi adoptate, ei totuşi n?d?jduiesc c?  cei care dirijeaz? cu «libertatea democratic? a poporului» vor con?tientiza, dar s? sper?m c? nu va fi t?rziu, non valorile acestor legi. Cre?tinii care fac parte din societate, se supun legilor rÎnduite de stat nu se deosebesc cu nimic fa?? de ceilalţi, dar prin felul lor de via?? caut? adev?ratele valori.

 Noi nu tindem la ceva nou, ci chiar din primele secole aceast? via?? a nostr? se sim?ea trşit? altfel dec?t ceilalţi oameni. Astfel autorul necunoscut al „Epistolei către Diognet” (sec. II d.Hr.), din care red?m mai jos un scurt fragment, În care cre?tinii de atunci r?spund filozofilor timpului ce ar Însemna a fi cre?tin? Înseamn? a fi „ca toat? lumea” şi totodat? „cu totul altfel”. Nu ?mbr?c?mintea, nici hrana, nici locuin?a şi define?te pe cre?tini, ci prezen?a lui Hristos În sufletul şi via?a lor, care, reactualizat? prin SfÎnta ?mp?rt??anie dar şi printr-un efort cotidian, face ca „normalul”  s? devin? „cu totul altfel”.
„Cre?tinii nu se deosebesc de ceilalţi oameni nici prin pămîntul pe care trşiesc, nici prin limb?, nici prin ?mbr?c?minte. Nu locuiesc În oraşe ale lor, nici nu se folosesc de o limb? deosebit?, nici nu duc o via?? strşin?. Înv???tura lor nu-i descoperit? de gÎndirea şi cugetarea unor oameni, care cerceteaz? cu nesocotin??; nici nu o arat?, ca unii, ca pe o Înv???tur? omeneasc?.
Locuiesc În oraşe grece?ti şi barbare, cum le-a venit soarta fiec?ruia; urmeaz? obiceiurile b??tinaşilor şi În ?mbr?c?minte şi În hran? şi În cel?lalt fel de via??, dar arat? o vie?uire minunat? şi recunoscut? de toşi ca nemaiv?zut?. Locuiesc În ??rile În care s-au n?scut, dar ca strşinii; iau parte la toate ca cet??eni, dar pe toate le rabd? ca strşini; orice ?ar? strşin? le e patrie, şi orice patrie le e ?ar? strşin?. Se c?s?toresc ca toşi oamenii şi nasc copii, dar nu arunc? pe cei n?scuşi. Întind mas? comun?, dar nu şi patul. Sunt În trup, dar nu trşiesc dup? trup. Locuiesc pe pămînt, dar sunt cet??eni ai cerului. Se supun legilor rÎnduite de stat, dar, prin felul lor de via??, biruiesc legile.
Iubesc pe toşi, dar de toşi sunt prigonişi. Nu-i cunoa?te nimeni, dar sunt osÎndişi; sunt omor?şi, dar dobÎndesc via?a. Sunt s?raci, dar ?mbog??esc pe mulşi, sunt lipsişi de toate, dar În toate au de prisos. Sunt Înjosişi, dar sunt sl?vişi cu aceste Înjosiri; sunt hulişi, dar sunt Îndrept?şişi. Sunt oc?rişi, dar binecuvÎnteaz?; sunt insultaşi, dar cinstesc. Fac bine, dar sunt pedepsişi ca rşi; sunt pedepsişi, dar se bucur?, ca şi cum li s-ar da via??. Iudeii le poart? r?zboi ca unora de alt neam, elenii şi prigonesc; dar cei care-i ur?sc nu pot spune pricina du?mÎniei lor.
Ce este sufletul În trup, aceea sunt cre?tinii În lume
Ca s? spun pe scurt, ce este sufletul În trup, aceea sunt cre?tinii În lume. Sufletul este r?spÎndit În toate m?dularele trupului, iar cre?tinii În toate oraşele lumii. Sufletul locuie?te În trup, dar nu este din trup, cre?tinii locuiesc În lume, dar nu sunt din lume. Sufletul nev?zut este Închis În trupul v?zut; şi cre?tinii sunt v?zuşi, pentru c? sunt În lume, dar credin?a lor În Dumnezeu r?mÎne nev?zut?. Trupul ur??te sufletul şi-i poart? r?zboi, f?r? s?-i fi f?cut vreun r?u, pentru c?-l ?mpiedic? s? se dedea pl?cerilor; şi lumea ur??te pe cre?tini, f?r? s?-i fi f?cut vreun r?u, pentru c? se ?mpotrivesc pl?cerilor ei. Sufletul iube?te trupul, deşi trupul ur??te sufletul; sufletul iube?te şi m?dularele; şi cre?tinii iubesc pe du?manii lor. Sufletul este Închis În trup, dar el şine trupul; şi cre?tinii sunt Închişi În lume, ca Într-o Închisoare, dar ei şin lumea. Sufletul nemuritor locuie?te În cort muritor; şi cre?tinii locuiesc vremelnic În cele stric?cioase, dar a?teapt? În ceruri nestric?ciunea. Într-o at?t de mare ceat? i-a rÎnduit Dumnezeu, c? nu le este Îng?duit s-o p?r?seasc?.”
(Texte selectate din Epistola către Diognet, vol. Scrierile P?rinşilor Apostolici, Ed. IBMBOR, Bucure?ti, 1979)
preot Vadim Corostinschi

 

/div


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.