verdiunea moldoveneasca русская версия


Despre credință și mântuire.

Despre credință și mântuire.

8 decembrie 2016

“Eu sunt Lumina lumii…“ (Ioan 8,12). “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan 14, 6).“Eu sunt Învăţătorul şi Domnul“ (Ioan 13, 13).“Eu sunt Învierea şi Viaţa“ (Ioan 11, 25). DESPRE ORTODOXIE. Iubiţii mei fii, ce este Ortodoxia? Suntem ortodocşi şi în general nu cunoaştem înălţimea, profunzimea, lărgimea Ortodoxiei. Va trebui să o vedem în toată sfinţenia ei. Ortodoxia este adevărul despre Dumnezeu, despre om şi despre lume, aşa cum ni l-a dat Însuşi Dumnezeu cel Întrupat prin învăţătura Sa desăvârşită. Aşa cum l-a exprimat mai târziu cugetul... 

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media.

7 decembrie 2016

Miercuri, 7 decembrie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove, în sala sinodală din incinta Reşedinţei mitropolitane din mun. Chişinău, a avut loc Adunarea Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, cu participarea reprezentanţilor presei ortodoxe din republică. Şedinţa a început cu un cuvânt al PS Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, preşedinte al Sectorului Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media, care a vorbit despre deontologia comunicării pastorale în internet, axându-se... 

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

Conferință teologică în s.Izvoare, r.Fălești

6 decembrie 2016

Marți, 6 decembrie 2016, în biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Izvoare, raionul Fălești a avut loc adunarea generală a preoților din raion. Întrunirea a debutat cu oficierea sfintei Liturghii de un sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Oleg Fistican, blagocinul circumscripției. A urmat mărturisirea preoților, după care a demarat conferința teologică cu tema: „Apărarea în fața abuzului prozeletismului sectar”. Conferința a fost susținută de lectorul Facultății de Teologie din Chișinău, protoiereul Octavian Solomon și de protoiereul... 

Spovedania unui păcătos

Spovedania unui păcătos

5 decembrie 2016

Mantuirea noastra incepe prin renuntarea la lumea aceasta pacatoasa si desfranata sau prin dispretuirea a tot ceea ce iubesc si lauda oamenii lumesti; prin indiferenta fata de bunurile pamantesti, care nu au nici un pret, spre deosebire de cele vesnice, din ceruri. Dar eu sunt total dedat acestei lumi, caci iubesc banii, confortul, lauda, slava, imbracamintea frumoasa, distractiile si dansurile, desi stiu ca dupa acestea, ca dupa focul de paie, nu mai ramane nimic, in afara de scrum si cenusa. O, Doamne, milostiv fii mie, pacatosului; slabeste si raceste in mine dragostea pentru lumea aceasta si,... 

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

Despre două feluri de beţii: a vinului şi a viciului

3 decembrie 2016

„Nu vă îmbătaţi de vin, întru care este desfrânarea ” (Efeseni 5, 18) Să îndreptăm astăzi limba noastră împotriva beţiei şi să răsturnăm la pământ acest fel de vieţuire ruşinoasă şi fără de rânduială! Voim a pârî pe cei ce s-au dedat ei, nu pentru a-i arunca în ruşine, ci pentru a-i slobozi din ruşine; nu pentru a le face jigniri, ci pentru a-i îndrepta; nu pentru a-i da defăimării obşteşti, ci pentru a-i apăra de defăimarea cea înfricoşată şi a-i scăpa din mâinile satanei. Căci cine trăieşte în beţie, desfătare şi necumpătare a căzut sub... 

Tipic pentru  ziua de 04.12.2016

Tipic pentru ziua de 04.12.2016

2 decembrie 2016

Неделя 24-я по Пятидесятнице. Глас 7-й. Введе́ние (Вход) во храм Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии. Бденная служба праздника Введения во храм Пресвятой Богородицы совершается вместе с воскресной службой Октоиха (по 1-й Марковой главе Типикона под 21 ноября: «Подоба́ет ве́дати, я́ко а́ще случи́тся пра́здник Введе́ния... 

Superficialitatea

Superficialitatea

1 decembrie 2016

Avem o vorbă în popor pentru cei ce nu duc o treabă până la capăt. Spunem că face treabă de mântuială! Alfel spus, a face treabă de mântuială se numeşte superficialitate. E important a înţelege ce este superficialitatea, de ce este dăunătoare omului şi cum poate fi evitată. Superficialitatea se descrie ca o lipsă de profunzime, de neînţelegere a sensului vieţii şi a adâncurilor ei.  Superficialitatea este una dintre bolile cele mai răspândite ale societaţii contemporane. Ea rezultă şi din faptul că omul doreşte să câştige mult cu efort puţin, să reuşească... 

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

Aniversarea a 70 de ani de la nașterea Patriarhului Chiril

22 noiembrie 2016

La 20 noiembrie 2016, în Duminica a 22-a după Cincizecime, la catedrala sobornicească „Hristos Mântuitorul”, or. Moscova, Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii Chiril împreună cu Întâistătătorii şi reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Locale, cu o ceată de arhierei şi clerici ai Bisericii Ortodoxe Ruse a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie. În această zi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse a împlinit 70 de ani. Slujba dumnezeiască a fost condusă de: Preafericitului Papă și Patriarh al Alexandriei și al întregii Africi Teodor II; Preafericitul... 

Zi cu hram la Sîngerei

Zi cu hram la Sîngerei

21 noiembrie 2016

Luni, 21 noiembrie 2016, de ziua pomenirii „Sf.Arh.Mihail și Gavriil”, una din cele trei biserici din orașul Sîngerei și-a serbat ziua ocrotitorilor cerești. Sfînta Liturhie a fost săvîrșită de protoiereul Maxim Guzun, blagocinul raionului Sîngerei și parohul bisericii. La finalul sfintei Liturghii a fost săvîrșit un Te-Deum de mulțumire. Printre cei prezenți s-a numărat protoiereul Ioan Ursachi, parohul bisericii „Sf.M.Mc.Gheorghe” din același oraș; primarul orașului Sîngerei, Gheorghe Brașovschi; șeful IP Sîngerei, precum și alți funcționari publici ai orașului.... 

Privelistea mormintelor

Privelistea mormintelor

19 noiembrie 2016

Privelistea mormintelor nu este lipsita de importanta în desavârsirea întelepciunii noastre. Privindu-le, sufletul nostru, daca lâncezea, tresare de îndata, iar de era treaz si vrednic, înca si mai vrednic se face. Cel ce se plânge ca-i sarac, primeste de la aceasta priveliste o binevenita mângâiere; iar cel ce umfla de trufie ca-i bogat, e trezit la realitate si smerit. Vederea mormintelor predispune pe fiecare dintre noi sa cugete, chiar de n-ar vrea, asupra sfârsitului propriu; ea ne încredinteaza de a nu mai crede temeinic nici unul din lucrurile lumii acesteia, placute sau suparatoare;... 

Buletin informativ – analitic

Русская Православная Церковь Международный открытый грантовый конкурс «Православная инициатива 2013-2014» Фонд поддержки гуманитарных и просветительских инициатив «Соработничество» Информационно-аналитический бюллетень № 1, май 2014. Данная колекция статей разработанна в рамках проекта «Информационно-юридическая осведомленность составных частей Православной Церкви Молдовы по церковно-светским отношениям (Церковь, общество, государство)»

Руководитель проекта Драгоман Сергей Сергеевич Е-mail проекта: moldova_ortodoxa@mail.ru

 

ОГЛАВЛЕНИЕ

Вступление …………………………………………………………………………………………………… 3

«Propaganda homosexuală. Cum reacţionăm?» ………………………………………………….. 5

Глава МИД Швеции считает что «Православuе – главная угроза для западной

цивилизации». Молдова и ее геополитический путь? …………………………………….. 6

«Бородатая женщина» или закат Европы ……………………………………………………….. 7

«Планирование семьи» – несиловой фактор разрушения страны …………………….. 7

Основные противоречия между Законом Республики Молдова № 125 от

11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания и Уставом Русской

Православной Церкви. Пути решения ……………………………………………………………. 8

Юридические основы противодействия сектам в Приднестровье ………………….. 10

Stilul vechi şi stilul nou. Diferenţa între cele două calendare ……………………………….. 11

Cum poate fi schimbată ziua de desfăşurare a pieţei din dumunică în altă zi? ………… 13

Procedura de construire a unei biserici (lăcaş de cult) în conformitate cu legislaţia

Republicii Moldova ……………………………………………………………………………………….. 14

Вопрос-ответ? ………………………………………………………………………………………………. 17

Список религиозных культов со статусом юридического лица действующие на

территории Республики Молдова, май 2014 ………………………………………………….. 18

 

 

Предисловие

Проект «Информационно-юридическая осведомленность составных частей Православной Церкви Молдовы по церковно-светским отношениям (Церковь, общество, государство)» осуществляется в рамках международного открытого грантового конкурса «Православная инициатива 2013-2014» при поддержки Фонда «Соработничество» Русской Православной Церкви.

Главная цель проекта это создание условий повышения юридической осведомленности по церковно-светским отношениям составных частей Православной Церкви Молдова (ПЦМ) путем разработки и рассылки электронных аналитико-юридических бюллетеней. Основные задачи проекта это привлечение от каждой епархии ПЦМ (Кишиневская, Кагульская и Комратская, Тираспольская и Дубоссарская, Унгенская и Ниспоренская, Бельцкая и Фэлештская, Единецкая и Бричанская) экспертов в работах проекта, сбор, обработка и анализ информации о проблемах (задачах, вызовов, рисков) с которыми сталкивается Церковь, общество и государство на местном, региональном и национальном уровне, составление информационно-аналитических бюллетеней, адрессная рассылка, проведение итоговых промежуточных и финальных круглых столов. В соответствии с задачами проекта, епархии ПЦМ делегирует в команду проекта экспертов (аналитиков), то есть лица которые знают и сталкиваются с «живыми» проблемами в селах, поселках, регионах, городах. Проект охватывает всю Молдову.

Будем признательны если читатели статей информационно-аналитических бюллетеней будут направлять свои отзывы, предложения, комментарии, вопросы на е-mail проекта: moldova_ortodoxa@mail.ru.

Ответственность за содержание статей несут их авторы. Использование материалов допускается только при указании ссылки.

С уважением, Драгоман Сергей Сергеевич, руководитель проекта Кишинев, Молдова.

 

Prefaţă

Proiectul «Информационно-юридическая осведомленность составных частей Православной Церкви Молдовы по церковно-светским отношениям (Церковь, общество, государство)» se realizează în cadrul Concursului internaţional «Православная инициатива 2013-2014» cu susţinerea Fondului «Соработничество» a Bisericii Ortodoxe Ruse.

Scopul proiectului constă în crearea condiţiilor de informare juridică a părţilor componente a Bisericii Ortodoxe din Moldova (BOM) prin elaborarea şi diseminarea buletinelor analitico-juridice în format electronic.

Obiectivele principale ale proiectului sînt atragerea din cadrul eparhiilor BOM (Eparhia de Centru, Eparhia de Cahul şi Comrat, Eparhia de Tiraspol şi Dubăsari, Eparhia de Ungheni şi Nisporeni, Eparhia de Bălţi şi Făleşti şi Eparhia de Edineţ şi Briceni) a experţilor în activităţile proiectului, colectarea, prelucrarea şi analizarea informaţiilor despre problemele cu care se confruntă Biserica, societatea şi statul la nivel local, regional şi naţional, alcătuirea articolelor şi includerea lor în buletinele informativ – analitice, expedierea buletinelor către beneficiari, organizarea meselor rotunde intermediare şi finale.

Potrivit proiectului eparhiile BOM deleagă experţi în echipa proiectului, experţii sînt persoanele care cunosc şi se confruntă cu problemele satului, comunei, oraşelor, regiunilor, ţării.

Vom fi recunoscători dacă cititorii articolelor buletinelor informativ – analitice vor expedia în adresa proiectului е-mail: moldova_ortodoxa@mail.ru comentarii, propuneri şi întrebări.

Responsabilitatea pentru veridicitatea informaţiei din articole o poartă autorii. Preluarea totala sau parţială a informaţiei se efectuează cu indicarea sursei.

Cu stimă, Sergiu Dragoman, conducătorul proiectului Chişinău, Moldova

„Propaganda homosexuală. Cum reacţionăm?”

În ultimii ani propaganda homosexuală în Republica Moldova se manifestă prin diferite modalităţi, însă cea mai frecventă este organizarea şi desfăşurare întrunirilor (marşurilor) publice ale gay-ilor şi lesbienilor. Şi în acest an pe 17.05.2014, sîmbăta, homosexualii şi susţinătorii lor au mărşuluit pe străzile capitale.

http://protv.md/stiri/actualitate/marsul-gay-lor-si-lesbienelor-la-chisinau—555421.html

http://stirilocale.md/stiri/social/gay-ii-si-lesbienele-huiduiti-la-marsul-de-azi-contramanifestantii-au-vrut-sa-i-atace-violent.html

Apare întrebarea, dacă propaganda homosexuală este compatibilă cu morala publică, cu morala dominantă a poporului ţării noastre? Cum şi dacă trebuiau să reacţioneze autorităţile statului la organizarea şi desfăşurarea unui asemenea marş?

Potrivit Legii nr. 26 din 22.02.2008 privind întrunirile, orice întrunire se poate desfăşura în orice loc deschis publicului în afara clădirilor sau în afara altor spaţii înschise accesului public. Iar conform art. 8 ai aceleiaşi Legi sînt interzise întrunirile prin care se urmăreşte îndemnare la ură religioasă, incitare la violenţă publică, încălcarea moralităţii publice. Deci, statul prin pîrghiile sale este obligat să interzică desfăşurarea marşului homosexualilor şi susţinătorilor lor, pentru că această activitate loveşte în „punctele vulnerabile” consfinţite de lege.

Cum se înfăptuieşte interzicerea unor asemenea întruniri? Dacă întrunirea se organizează printr-o notificare prealabilă, atunci autorităţile publice locale nu permit (interzic) desfăşurarea marşului, iar dacă întrunirea este spontană, atunci autorităţile publice prin pîrghiile sale dispersează persoanele întrunite.

Ce înseamnă „morala publică” în contextul Legii nr. 26 şi de ce sînt interzise întrunirile „ce încalcă morala publică”? Conform rezultatelor recensămîntului efectuat cca 93,3 % dintre respondenţi s-au declarat creştini ortodocşi, ceea ce înseamnă că creştinii consideră inacceptabile şi păguboase manifestaţiile publice ale homosexualilor. În Sf. Scriptură este scris „Să nu te culci cu bărbat, ca şi cu femeie; aceasta este spurcăciune” (Leviticul 18:22), „Nu va amăgiţi …… nici malahienii, nici sodomiţii ……..Nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu” (1Corinteni 6. 9-10). În baza acestor legităţi autorităţile publice urmau să interzică sau să disperseze marşul public al sodomiţilor, deoarece morala lor şi a susţinătorilor lor este incompatibilă cu morala covărşitoare a poporului. Un alt argument, homosexualitatea nu contribuie la naşterea de oameni, ci contribuie la dispariţia lor, la dispariţia unei ţări, iar aceasta, în viziunea noastră, este o ameninţare şi un atac la securitatea demografică.

Cum trebuie să reacţioneze poporul şi Biserica dacă autorităţile publice nu utilizează pîrghiile legale de apărare a moralei publice şi a valorilor creştine?

Dacă statul nu reacţionează la atacurile asupra moralei majorităţii, înseamnă că el desconsideră această majoritate, pierde calitatea de servitor, devine aservit, impune toleranţa goliciunii păcatului sodomei. În această situaţie, poporul şi Biserica trebuie să se apere. Instrumentele de apărare sînt stabilite în Bazele concepţiei sociale a Bisericii Ortodoxe Ruse (din care face parte şi Biserica Ortodoxă din Moldova). Citat: «Если власть принуждает православных верующих к отступлению от Христа и Его Церкви, а также к греховным, душевредным деяниям, Церковь должна отказать государству в повиновении. Христианин, следуя велению совести, может не исполнить повеления власти, понуждающего к тяжкому греху. В случае невозможности повиновения государственным законам и распоряжениям власти со стороны церковной Полноты, церковное Священноначалие по должном рассмотрении вопроса может предпринять следующие действия вступить в прямой диалог с властью по возникшей проблеме, призвать народ применить механизмы народовластия для изменения законодательства или пересмотра решения властиб обратиться в международные инстанции и к мировому общественному мнению, обратиться к своим чадам с призывом к мирному гражданскому неповиновению» (III Церковь и государство). Serghei Dragoman, consultant juridic

 

 

Глава МИД Швеции считает что «Православuе – главная угроза для западной цивилизации». Куда движется Молдова ?

В мае, 2014 министр иностранных дел Швеции и один из архитекторов Восточной политики Европейского Союза, Карл Бильдт, заявил что «Новая антизападная и антидекадентская линия Путина опирается на глубоко консервативные православные идеи». По мнению Бильда, именно Православие представляет главную угрозу для западной цивилизации. Карл Бильдт своими частыми приездами в Молдову и встречаясь с правителями Молдовы поддерживает и подталкивает вступление нашей страны в ЕС. Если Молдова «примкнет» к ЕС, означает ли это, что Евросоюз начнет боротся с Православием? Будет ли, Православие иметь особую важность и первостепенную роль в жизни, истории и культуре народа нашей страны, так как прописанно в Законе о свободе совести, мысли и вероисповедания Республики Молдова.

Светлана Дука, эксперт

«Бородатая женщина» или закат Европы

Мы ошарашаны и, одновременно, обеспокоены с победой на международном песенном конкурсе «Евровидение 2014» представительницы Австрии, Кончита Вурст. Считаем что это еще одна попытка инверсии нравственных и культурных ценностей. Европа методически отказывается от християнских ценностей, приосходит эрозия идейно-духовного состояния сообществ. Считаем что православные страны должны отказаться от участия в евроконкурсе «Евровидение 2015» в Австрии, дабы не быть соучастниками экспансии отступления от христианства, нравственности, духовности. И Молдова должна принять социально – политическое решение об неучастии в Евровидение следующего года. Это решение должно быть принято высшими органами власти – Президентом, Парламентом или Правительством Молдовы самостоятельно или под давлением народа или священноначалия Православной Церкви Молдовы. Считаю что именно в этом и есть нравственный смысл существования государства – ограничить поток зла и поддержать добро.

Светлана Дука, эксперт

«Планирование семьи» – несиловой фактор разрушения страны

Численность населения Молдовы снижается драматически. Только за 3 года сократилость на 10 тысячь ежегодно. В блок основных факторов уменьшения населения входит и так называемое «планирование семьи». Это понятие включает – половое воспитание и образование, пропаганда контрацептизации, репродуктывные технологии, сурогатное материнство. На законодательном уровне Республики Молдова, понятие «планирование семьи» регламентируется Законом № 138 от 15.06.2012 о репродуктивном здоровье. В законе говориться, что государство берет на себя обязательство обеспечить население качественными продуктами в области репродуктивного здоровья, в том числе контрацептивов, доступ к безопасным методам прерывания беременности, обязательное половое воспитание в учебных и других заведениях, и не в послдеднюю очередь донорство спермы и искуственная инсеминация. Все эти рецепты направлены на сокращение воспроизводства, на сдерживания процесса раждаемости, на отказ от высокой детности, на отказ от християнской нравственности. И если на государственном уровне формально говориться, что депопуляция страны содержит угрозу национальной безопасности а в законе прописано противоположное, считаем что это и есть новая завуалированная (намеренно скрытая) методика сокращения населения несиловыми методами. В Молдове уже несколько лет проводяться государственные закупки контрацептивов для учреждений, включая социально незащищенных групп населения, в том числе молодежи, существуют учреждения которые предоставляют услуги по половому воспитанию, по искуственному оплодотворению. К примеру, искуственное оплодотворение в приватных клиниках мун. Кишинева стоит от 200 $ до 4000 $. Законодательное сдерживание рождаемости в одних странах, в том числе Молдове, при ее стимулировании в развитых государствах, воспринимается как практическое выражение преференций «избранных». Если эти рецепты будут и в дальнейшем внедрятся, то численность населения будет снижаться молниеносно. Станет ли тогда мировое сообщество взирать на малонаселенную и богатую земельными ресурсами страны, или же это политика несилового «захвата» государства.

Светлана Дука, эксперт

 

Основные противоречия между Законом Республики Молдова № 125 от 11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания и Уставом Русской Православной Церкви. Пути решения.

Архиерейский Собор Русской Православной Церкви в феврале 2013 года утвердил новую редакцию Устава Русской Православной Церкви (РПЦ). Канонические подразделения РПЦ, куда входит и Православная Церковь Молдовы (ПЦМ), могут быть зарегистрированы в качестве юридического лица в соответствии с существующими в каждой стране законами. В Республики Молдова канонические подразделения РПЦ регистрируются в соответствии с Законом № 125 от 11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания. Закон № 125 от 11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания, устанавливает правовой статус религиозных культов и их составных частей, то есть на основании этого закона создаются и регистрируются, а также перерегистрируются, религиозные организации – религиозные культы, религиозные общины, религиозные учреждения.

Считаем, что ПЦМ и ее канонические подразделения не могут быть зарегистрированы (перезарегистрированы) в качестве юридических лиц в соответствии с Законом № 125 от 11.05.2007 так как этот законодательный акт устонавливает, что учредителями религиозного культа, то есть ПЦМ могут быть не менее 100 человек, то есть принятие решение об образовании (регистрации, перерегистрации) принимаются вышеуказанным количеством людей, а в Уставе РПЦ говориться, что решение об образовании Самоуправляемой Церкви (ПЦМ), принимается Поместным Собором. Исходя из этого, 100 физических лиц не вправе ни образовать, ни реорганизовать, ни упразднить ПЦМ. Более того, Собор ПЦМ принимает Устав, регламентирующий управление этой Церковью на основе и в пределах предоставляемых Патриаршим Томосом. Предварительные пути решения из сложившейся противоречивой ситуации:

1. Разработать в соответствии с Уставом РПЦ и одобрить органами церковной власти Православной Церкви Молдовы изменения в Закон № 125 от 11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания для преодаления припятствий образования и регистрации православных канонических подразделений.

2. Разработать отдельный Закон о принципах регистрации православных канонических организаций, принять этот проект Закона Собором ПЦМ и направить в Парламент Республики Молдова на рассмотрение и принятие. Ремарка! В дальнейшем Закон о принципах регистрации православных канонических организаций не поддлежит изменениям если предварительно предлягаемые изменения не будут приняты Собором МПЦ.

3. Не регистрировать ПЦМ и ее канонические подразделения (приходы, благочиния, монастыри, епархии и т.д) на основании Закона № 125 от 11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания и осуществлять деятельность без образования юридического лица на основании канонических документов. Считаем что Закон № 125 от 11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания ультралиберален и подлежит отмене для дальнейшего предотвращения регистрации сомнительных культов и их составных частей.

Драгоман Сергей, юрисконсульт

Юридические основы противодействия сектам в Приднестровье

На сегодняшний день плюрализм различных религиозных сообществ, стал уже нормой обыденной жизни любого государства. Различные круглые столы, конгрессы, фестивали, мюзиклы стали показателем цивилизованного общества. Ходить в храм многим молодым людям становится не интересно, но вот узнать новое – это всегда запретный плод. При всей информированности о деятельности Русской Православной Церкви, а именно событий происходящих в епархиальной жизни Тираспольской и Дубоссарской епархии многие молодые люди ей просто не интересуются. В чем же причина? Ответ на этот вопрос находится в общении с современной молодежью. Перед тем как сесть за составление этой статьи я общался со многими молодыми людьми, которые считают себя православными, но при этом по каким либо причинам не до конца понимают, что вообще такое Православие. Церковь для них это всего на всего дань культуре и традиции, а не жизнь или некий источник познания бытия. Однако подобный интерес проявляется у молодежи при получении чего-то нового. Таким новым для молодых девушек и ребят становятся религиозные общества. Под видом самопознания, более полного изучения Библии понятия христианства идет процесс вербовки. Человеку во многом говорят то, что он хотел бы услышать, показываю то, что тут ему рады и что только они его любят и понимают. Подобная схема распространена не только на молодежь, но и на одиноких людей, людей не уверенных в себе или просто раздавленных личным горем. Каждый человек душевно хрупок, но для многих мошенников, которые под видом помощи просто обманным путем втираются в доверие, а после используют человека и его открытость.Нередки случаи, когда человек находящийся в секте переписывал свое имущество на «пастырей» или же просто духовных лидеров и кончал жизнь самоубийством. Подобные факты регламентирует УК ПМР, а именно в статье 109, которая звучит следующим образом: «Доведение лица до самоубийства или до покушения на самоубийство путем угроз, жестокого обращения или систематического унижения человеческого достоинства потерпевшего – наказывается ограничением свободы на срок до 3 (трех) лет или лишением свободы на срок от 2 (двух) до 5 (пяти) лет» из чего понятно, что в случае фактов принуждения лидерами сект своих последователей к суициду, им может грозить уголовная ответственность в соответствии с действующим законодательством в случае факта данного преступления. Подобная тенденция увеличивается, ведь играть на чувствах, на вере и наивности всегда было излюбленным занятием разного рода шарлатанов и мошенников. И в современных условиях предупреждать подобные результаты легче, ведь опыт, знание и методики, а главное кодифицированное законодательство дает возможность защищать людей от подобного рода «апостолов». В следующей статье мы разберем с вами примеры противодействия сектам на уровне информационной работы и изучения правовых основ в Приднестровье в сфере гражданского права. Вадим Борисюк, эксперт по юридическим вопросам, Тираспольско-Дубоссарская епархия

 

 Stilul vechi şi stilul nou. Diferenţa dintre cele două calendare

Mai întîi de toate, ce este calendarul? După DEX, calendarul este un sistem de împărţire a timpului în ani, luni şi zile, bazat pe fenomene ale naturii. Odată ce aceşti termeni (anul, luna şi ziua) au o durată, sau ţin o durată oarecare în timp, se face evident faptul că calendarul măsoară durata acestor termeni, adică calendarul nu doar împarte, ci şi măsoară timpul.

Reiese că, calendarul este nu doar un sistem de împărţire, dar şi de măsurare a timpului.

Odată ce calendarul, în general, este sistemul de împărţire şi măsurare a timpului, apare fireasca întrebare: la ce mai trebuia un alt calendar, numit cel nou, dacă şi acel vechi îndeplineşte aceiaşi funcţie? Sau de ce, totuşi, lumea reştină ultimele 3 – 4 secole se împarte în două tabere, una dînd preferinţă calendarului vechi, alta – celui nou ?

Ca să înţelegem mai bine diferenta dintre cele două calendare, trebuie să înţelegem, să percepem măsurătoarea calendarului vechi şi, mai apoi, să vedem ce măsoară calendarul nou.

Calendarele vechi şi nou puţin ce au comun, între ele. Pentru că, atît măsurătoarea, cît şi repartizarea sau împărţirea timpului, ele îl fac diferit. Ele măsoară fenomene şi procese absolut deosebite.

Faptul că termometrul are drept unitate de măsură „grade”, iar tăria alcoolului se măsoară în unităţi numite şi ele „grade”, precum şi unghiurile se măsoară cu raportorul care, la rîndul său, este divizat şi el în părţi, numite şi ele „grade”, nu rezultă nicidecum că aceste trei instrumente – termometrul, alcoolmetrul şi raportorul măsoară acelaşi obiect cu aceeasi unitate de măsură.

În felul acesta vreau să spun că calendarele vechi – iulian şi cel nou – gregorian, nu măsoară acelaşi timp, ca şi în situaţia cu gradele.

Astfel, calendarul apusean, sau cel nou, măsoară ritmicitatea rotaţiei Pămîntului în jurul axei sale şi în jurul Soarelui, adică timpul astronomic. Asemenea măsurarea şi împărţirea timpului stă la îndemînarea organizării activităţilor bancare, ceea ce înseamnă calcularea exactă a anului, trimestrului, a lunii sau a zilelor, scadenţei, a profitului, a dobînzilor. Pe cînd calendarul ortodox măsoară şi împarte timpul liturgic. Unităţile lui de măsură sînt altele, deşi, aparent, coincid cu cele ale calendarului apusean, pentru că utilizează aceleaşi zile, săptămîni luni şi ani.

Exemplu: Timpul liturgic se măsoară cu următoarele unităţi de timp: crugul zilei, crugul săptămînii, crugul mineului şi crugul anului. Ele, la rîndul lor ( aceste cruguri), se împart în alte diviziuni numite perioade, începutul cărora nu ţine de un timp fix. De exemplu, ziua liturgică nu începe dimineaţa, ci după asfinţitul soarelui, săptămîna nu începe luni dimineaţa, ci sîmbătă seara ori duminică seara (în functie de perioada crugului anului). Precum şi cele trei cruguri ale anului liturgic nu începe în una şi aceeaşi zi în fiecare an.

Ziua liturgică, după cum am spus, începe după asfinţitul soarelui, timp care diferenţiază de la anotimp la anotimp, de la săptămînă la săptămînă şi chiar de la o zi la alta.

Începutul perioadelor crugului anului ţine direct de Sfintele Paşti, care, după cum ştiţi, oscilează. Aceasta înseamnă că, următoarea perioadă liturgică, fie săptămînală, lunară sau anuală, nu va coincide cu ziua, în care a început această perioadă în anul trecut (sesizaţi diosebirea începutului perioadei măsurate de calendarul vechi, care se schimbă în dependenţă de data Sf. Paşti şi începutul perioadei de timp, măsurate de calendarul nou, care este stabilă, fără schimbare).

Iată acest timp, numit liturgic, este măsurat de calendarul iulian, numit calendarul stilului vechi. Pe cînd calendarul nou, apusean sau gregorian, măsoară timpul astronomic, timpul bancar sau timpul laic. Ele nu trebuiesc confundate. Ele sînt bune fiecare la locul său.

De ce noi, totuşi, bisericeşte ne ţinem de calendarul iulian ?

Aici se cere următoarea explicaţie. Dumnezeu este creatorul lumii văzute şi nevăzute, altfel fiind spus, Dumnezeu este creatorul universului, adică şi a timpului. El, Dumnezeu cel veşnic, Si-a instalat timpul Său după voia Sa, dîndu-l cununii creaţiei Sale – omului, spre utilizare. În felul acesta a apărut aşezămîntul slujirii dumnezeieşti de veşnica valoare pentru că Autorul lui este Veşnicul Dumnezeu.

Eu sînt ferm încrezut, cred că împărtasiti aceeaşi părere şi Dvs, că nimeni din pămînteni nu are dreptul moral să intervină cu schimbări în aşezămintele dumnezeieşti, pentru că sunt veşnice. Pentru că „cerurile spun slava lui Dumnezeu şi facerea mîinilor Lui o vesteşte tăria” (Ps. 18.1). Cerurile ne indică cînd să aducem ofranda sau jertva lui Dumnezeu, ceea ce înseamnă slujbă dumnezeiască, dar calendarul stilului nou exclude totalmente semnele cerului de provenienţă dumnezeiască. Iată din ce considerente noi îl declarăm greşit din punct de vedere canonic, sau liturgic.

Nici o Biserică Ortodoxă Locală nu respectă calendarul grigorian. Unile Biserici Locale se ţin de calendarul nou  –  îndreptat, chiar dacă la un timp se declarau fidele calendarului gregorian. Şi atunci, în conformitate cu acest calendar nou – grigorian, ele ajungeau să „Sărbătorească” Sfintele Paşti în altă zi, ceea ce este absolut neplăcut lui Dumnezeu. La acele „sărbătoriri de Paşti” cerurile, care ne arată timpul slăvirii Învierii lui  Hristos, se zgîrceau, se mîniau şi nu trimiteau focul haric la Mormîntul Mîntuitorului.

Acest fapt a contribuit parţial la înţelepţirea unor ierarhi, care n-au dorit să revină la calendarul adevărat ortodox – calendarul iulian, dar, la părerea lor, l-au desăvîrşit pe cel gregorian. Aşa a apărut calendarul nou – corectat.

Minuni  –   La Mormîntul Mîntuitorului. La muntele Tabor. Râul Iordan în ziua Botezul Domnului. Coloana de la uşa catedralei Biserica Învierii Ierusalim.

PS Marchel, Episcop de Bălţi şi Făleşti

 

Cum poate fi schimbată ziua de desfăşurare a pieţei din dumunică în altă zi?

Multă lume, mai ales  de  la sate este nemulţumită că ziua de piaţă are loc în ziua de duminică, atunci cînd majoritatea creştinilor-ortodocşi sînt la Biserici. Oamenii se întreabă, ne-au întrebat şi pe noi, dacă există vreo cale de schimbare a zilei de piaţă şi cum poate fi schimbată în altă zi. Pentru a răspunde la această întrebare am analizat principalele documente cu caracter juridic ce reglemenează înfiinţarea şi desfăşurarea pieţelor, organizarea funcţionării unei pieţi. În acest sens au fost analizate  Legea nr. 436 din 28.12.2006 privind administraţia publică locală şi Hotărîrea Guvernului nr. 955 din 21.08.2004 despre aprobarea Regulamentului-tip de funcţionare a pieţelor. Deci, pieţele, ca unităţi comerciale sînt locuri special amenajate de vînzare, cumpărare, schimb de produse şi mărfuri. Orice piaţă este înfiinţată în baza deciziei de repartizare a terenului sau titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi a autorizaţiei pentru dreptul de amplsare a pieţei. Iar acest ultim document se eliberează de autoritatea publică locală (primărie, consiliu local). Deci, dreptul de a înfiinţa şi desfăşura activitatea în pieţi este efectuată de autoritatea  publică locală, iar dreptul de organiza funcţionarea pieţii este efectuată de agentul economic, de antreprenorul sau cum i se mai spune „gospodarul pieţei”. Consiliile locale, în popor li se mai spune „parlamentul  satului” iau decizii privind înfiinţarea şi desfăşurarea  activităţii în pieţi, prin urmare aceeaşi autoritate publică locală  adoptă  decizia de schimbare a zilei  de piaţă, cu excepţia cazului dacă prin hotărîrea de înfiinţare a pieţei  gospodarul pieţii  este împuternicit să schimbe ziua de piaţă.

Astfel, posibilităţile de schimbare a zilei de piaţă în altă zi, în afară de duminică sînt:

1.  Preotul-paroh sau comunitatea religioasă prin organele sale de conducere (Adunarea parohială sau Consiliul parohail) înaintează consiliului local o cerere privind schimbarea zilei de piaţă. La această cerere pot să se alăture şi enoriaşii parohiei, adică cererea este semnată şi de enoriaşi.

2.  Gospodarul pieţii din propria iniţiativă sau la insistenţa preotului-paroh, a comunităţii religioase, a enoriaşilor, a locuitorilor satului (comunei), oraşului înaintează consiliului local cererea de schimbare a zilei de piaţă.

3.  Majoritatea locuitorilor satului (comunei) prin delegaţii (împuterniciţii) săi înaintează o cerere la consiliul local privind schimbarea zilei de piaţă.

Dacă toate posibilităţi eşuează, atunci locuitorii satului (comunei), oraşului desfăşoară consultări publice, audieri, convorbiri, adică supun dezbaterilor publice schimbarea zilei de piaţă, iar la aceste dezbateri se adoptă decizii publice privind mutarea zilei. Dacă majoritatea satului (comunei) hotărăşte schimbarea zilei de piaţă în ală zi, atunci autoritatea publică locală este obligată să se conformeze voinţei locuitorilor.

Dragoman Sergiu, consultant juridic

 

Procedura de construire a unei biserici (lăcaş de cult) în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova

Procedura de construire a unei biserici este aceeaşi că şi pentru construirea unei construcţii civile, industriale, comerciale etc. Actul legislativ primar ce stabilşte etapele pregătitoare şi documentul în baza căruia are lor demararea construirii propriu zise a bisericii este  Legea nr. 163 din 09.07.2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie. Prevederile acestui act se aplică atît pentru ridicarea bisericilor din localităţile rurale (oraşe, municipii), cît şi pentru cele rurale (sate, comune).

Etapele ce urmează a fi respectate de solicitant (preot, comunitatea religioasă, ierarh) la construirea unei biserici:

1.  Obţinerea Certificatului de urbanism pentru proiectarea

Pentru obţinerea acestui document solicitantul depune la autoritatea publică locală (primărie) Cererea de obţinere a Certificatului de urbanism la care se anexează următoarele documente (în copii sau în original):

a.  Extrasul din registrul bunurilor imobile, eliberat de către oficiul  cadastral teritorial, însoţit de planul cadastral şi/sau planul bisericii.

b.  Buletinul de identitate (pentru persoana fizică) sau Certificatul de înregistrare (pentru persoană juridică).

c.  Acordul autentficat notarial al coproprietarilor de imobil (viitoarea biserică) ale căror interese pot fi afectate nemijlocit în procesul executării lucrărilor de construcţie şi în perioada exploatării obiectului construit.

d.  Schiţa de proiect avizată de arhitectul-şef, în cazul amplasării construcţiei în zona cu regim special stabilit prin documentaţia de urbanism şi de amenajare a teritoriului.

e.  Schiţa de proiect avizată de Consiliul Naţional al Monumentelor Istorice de pe lîngă Ministerul Culturii, în cazul intervenţiilor la monumentele de istorie, artă şi arhitectură

f.  Avizul de expertiză arheologică emis de Agenţia Naţională Arheologică. Certificatul de urbanism pentru proiectare se eliberează solicitantului (beneficiarului) în termen de 20 zile lucrătoare de la depunerea cererii. Termenul de valabilitate a certificatului de urbanism pentru proiectare reprezintă durata elaborării documentaţiei de proiect, care nu poate depăşi 24 de luni de la data emiterii certificatului.

2.  Obţinerea avizelor şi studiilor pentru elaborarea documentaţiei de proiect. În baza Certificatului de urbanism  pentru proiectare beneficiarul (parohul, comunitatea religioasă, ierarhul) obţine:

a.  Avizele de racordare la reţelele edilitare.

b.  Planul de trasare a reţelelor.

c.  Studiul topografic.

d.  Prospecţiunile geotehnice.

e.  Certificatul de descărcare de sarcina arheologică.

Documentele menţionate se eliberează în termen de 20 zile din data depunerii cererii de către beneficiar.

3.  Obţinerea confirmărilor (avizelor) privind verificarea şi abrobarea documentaţiei de proiect se efectuează de către:

a.  Arhitectul-şef

b.  Verificatorii de  proiecte atestaţi sau instituţiile autorizate în verificarea proiectelor

c.  Consiliul Naţional al Monumentelor Istorice pe lîngă Ministerul Culturii, în cazul dacă biserica va fi situată în zone construite înscrise în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat.

4.  Obţinerea Autorizaţiei de construire a bisericii

Pentru obţinerea acestui document solicitantul (preotul, comunitatea religioasă, ierarhul) depune la autoritatea publică locală (primărie) Cererea de obţinere a Autorizaţiei de construire  la care se anexează următoarele documente (în copii sau în original):

a.  Extrasul din registrul bunurilor imobile, eliberat de către oficiul cadastral teritorial, cu anexarea planului cadastral şi/sau a planului imobilului.

b.  Certificatul de urbanism pentru proiectare.

c.  Extrasul din documentaţia de proiect.

d.  Avizele de verificare a documentaţiei de proiect.

e.  Buletinul de identitate (pentru persoană fizică) sau certificatul de înregistrare (pentru persoană juridică).

f.  Contractul privind supravegherea de autor, semnat de către solicitant (beneficiar) şi proiectant.

g.  Certificatul de descărcare de sarcina arheologică, în cazul terenurilor cu patrimoniu arheologic.

Autorizaţia de construire se eliberează în termen de 10 zile de la depunerea cererii.

5.  Începerea lucrărilor de construcţie

Termenul de începere a lucrărilor de construcţie este de pînă la 6 luni din data obţinerii Autorizaţiei de construire, adică în termen de 6 luni se încep lucrările de construcţie. În anumite cazuri, acest termen poate prelungi cu 6 luni. În articolele viitoare vom detalia în amănunţime fiecare etapă şi acolo unde e cu putinţă vom evalua şi costurile, vom încerca să explicăm cu referire la cadrul juridic ce se întîmplă sau care sînt urmările dacă nu sînt respectate etapele sau se efectuează lucrări fără obţinerea documentelor permisive.

Dragoman Sergiu, consultant juridic

Рубрика: Вопрос-ответ?

 Тема: Церковное имущество

Вопрос:  Учестились случаи «захвата» так называемой «Бесарабской Митрополии» приходов Православной Церкви Молдовы.  Если приход принимает решение выйти из состава Православной Церкви Молдовы и перейти к «Бесарабской Митрополии», что происходит с церковным имуществом?

Ответ:  В  случае принятия приходом  решения о выходе из иерархической структуры и юрисдикции ПЦМ, приход лешается подтверждения о принадлежности к ПЦМ, что влечет прекращение деятельности прихода как религиозной организации ПЦМ и  лишает его права на имущество, которое принадлежало приходу на правах собственности, пользования или на ином законом основании. То есть, «сбижавший приход» теряет право на имущество (движимео или недвижимое).

Тема: Держатель реестра религиозных культов в Молдове

Вопрос:  Кто является держателем реестра  религиозных культов  и сколько религиозных культов зарегистрировано по сегодняшний день ?

Ответ: В соответствии со ст. 22, Закона № 125 от 11.05.2007 о свободе совести, мысли и вероисповедания держателем реестра религиозных культов Республики Молдова является Министерство Юстиции. На сегодняшний день,  действуют около 30 религиозных культа со статусом юридического лица.

Список религиозныx культов со статусом юридического лица (действующие на территории Республики Молдова, май 2014)

№  Наименование  Гос. регистрация

1  Религиозный культ Митрополия  Кишинева  и Восточной Молдовы / Cultul religios Mitropolia Chişinăului şi a Moldovei de Răsărit 17.01.2014

2  Религиозный культ Катакомбская Независимая Церковь в Республике Молдова /  Cultul religios Biserica Independentă Catcombă din Republica Moldova  02.07.2013

3  Религиозный культ Християн Евангельской Веры «Templul Duhului Sfînt» /  Cultul religios al Creştinilor Credinţei Evanghelice „Templul Duhului Sfînt” 17.04.2012

4  Религиозный культ Исламская лига в Республики Молдова / Cultul religios Liga Islamică din Republica Moldova 14.03.2011

5  Религиозный культ Православная Автокефальная Молдавская Церковь  / Cultul religios Biserica Ortodoxă Autocefală Moldovenească 28.12.2010

6  Религиозный культ Православная Митрополия старого стиля в Републике Молдова  / Cultul religios Mitropolia Ortodoxă de Stil Vechi din Republica Moldova 31.03.2009

7  Армянско-Апостольская Церковь  в Республики Молдова / Cultul Religios Apostolic Armenesc din Republica Moldova 31.03.2009

8  Православная епархия восточной Молдовы Киевского Патриархата  и всея Руси-Украины/ Eparhia Ortodoxă a Moldovei de Est a Patriarhiei Kievului şi a întregii Rusii-Ucrainei 08.10.2009

9  «Асоциация Християнских Церквей в Молдове»  / Asociaţia Bisericilor Creştine din Moldova 20.03.2007

10  «Истинно-Православная Церковь Молдовы» /  Biserica Adevărată Ortodoxă din Moldova 16.08.2007

11  «Церковь Исуса Христа Святых Последних Дней»  / Biserica lui Isus Hristos a Sfinţilor din Zilele din Urmă 29.12.2006 18

12  Бессарабская Митрополия Румынской Православной Церкви  / Biserica Creştină Ortodoxă Autonomă Locală din cadrul Patriarhiei Române (Mitropolia Basarabiei) 30.07.2002

13  Романо-католическая епархия / Eparhia Romano-Catolică din Chişinău 20.08.2002

14  Евангелическо-лютеранская цнрковь в Республике Молдова / Biserica Evanghelică Luterană din Republica Moldova. Постановление. Правительства.РМ № 627 от 05.07.1999

15  «Союз Християнских Церквей Полного Евангелия (Культа Харизматов) в Республике Молдова /  Uniunea Bisericilor Creştine Libere (Cultul Harismatic) din Republica Moldova. Постановление Правительства РМ № 464 от 17.05.1997

16  Союз мессианских еврейских общин в Республике Молдова / Uniunea Comunităţilor Evreilor Mesianici din Republica Moldova. Постановление Правительства РМ №  822  от 01.09.1997

17  Союз церквей Евангельских християн-баптистов в Республике Молдова /  Uniunea Bisericilor Creştinilor

Evanghelişti-Baptişti din Republica Moldova Постановление Правительства РМ №  272  от 02.05.1995

18  Кишиневская Православно-Старообрядческая епархия Русской Православной Старообрядческой Церкви  / Eparhia Ortodoxă Rusă de rit Vechi din or. Chişinău a Bisericii Ortodoxe Ruse de Rit Vechi. Постановление Правительства РМ № 598 от 28.08.1995

19  Приход Церкви Святоц Богородицы в к. Кишинэу Армянской Апостольской Церкви  / Parohia bisericii Maica Domnului din Chişinău a Bisericii Armeneşti Apostolice. Постановление Правительства РМ №  804  от 05.12.1995

20  Союз Духовных Християн-Молокан Республики Молдова  / Uniunea Comunităţilor Creştinilor Spirituali Molocani din Republica Moldova Постановление Правительства РМ №  567  от 11.08.1995

21  Бахаистский культ в Республике Молдова  / Cultul Bahai din Republica Moldova Постановление Правительства РМ № 367  от 31.05.1994

22  Федерация еврейских (религиозных) общин в Республике Молдова  / Federaţia Comunităţilor Evreieşti (religioase) din Republica Moldova Постановление Правительства РМ № 406 от 09.06.1994

23  Общество созняния Кришны в Республики Молдова  / Societatea Conştiinţei Crişna din Republica Moldova Постановление Правительства РМ № 499 от 13.07.1994

24  Религиозная организация Свидетелей Иеговы в Республике Молдова  / Organizaţia religioasă a Martorilor lui Iehova din Republica Moldova Постановление Правительства РМ №  558  от 27.07.1994

25  Апостольская Администратура Римско-Католической Церкви в Республики Молдова / Administratura Apostolică a Bisericii Romano-Catolice din Republica Moldova Постановление Правительства РМ №  523  от 19.07.1994

26  Церковь Адвентистов седьмого дня «Реформаторское движение в Республике Молдова»  / Biserica Adventiştilot de Ziua a Şaptea „Mişcarea de Reformaţiune din Republica Moldova” Постановление Правительства РМ №  524  от 19.07.1994

27  Новоапостольская церковь Республики Молдова  / Biserica Nouapostolică din Republica Moldova Постановление Правительства РМ № 951 от 27.12.1994

28  Союз церквей християн веры евангельской (Культ пятидесятников) Республики Молдова  / Uniunea Bisericilor Creştinilor Credinţei Evanghelice (Cultul Penticostal) din Republica Moldova Постановление Правительства РМ №  46 от 08.02.1993

29  Церковь (Союз Конференций) адвентистов седьмого дня Республики Молдова  /  Biserica (Uniunea de Conferinţe) a Adventiştilor de Ziua a Şaptea din Republica Moldova Постановление Правительства РМ № 447 от 22.07.1993

30  Православная Церковь Молдовы (Молдавская Митрополия) / Biserica Ortodoxă din Moldova (Mitropolia Moldovei) Постановление Правительства РМ № 719 от 17.11.1993

31  Кишиневско римско-католическое общество /  Societatea romano-catolică din Chişinău Постановление Правительства РМ № 406 от 01.08.1991

 

 

 

 

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.