versiunea moldoveneasca русская версия


Mănăstirea „Sf.M.Mc.Dimitrie” a găzduit racla cu moaște ale sfinților Pantelimon, Luca și Matrona

Mănăstirea „Sf.M.Mc.Dimitrie” a găzduit racla cu moaște ale sfinților Pantelimon, Luca și Matrona

23 июня 2017

Cu binecuvântarea Preasfințitului Marchel, mănăstirea „Sf.M.Mc.Dimitrie”, de lângă satul Izvoare , raionul Fălești, a fost gazda pentru o zi a mai multor sfințenii alese: icoana Sf.M.Mc.Pantelimon, racla cu un fragment din moaștele Sf.Ier.Luca din Crimeia și racla cu un fragment din moaștele Sf.Fer.Matrona de la Moscova. Cu acest prilej arhimandritul Zosima Aftene împreună cu obștea monahală a făcut priveghere de noapte și sfânta Liturghie la miezul nopții, considerând că gândurile și grijile lumești domină mai puțin pacea sufletului și liniștea rugăciunii.  

În viaţă nimic nu este întâmplător

În viaţă nimic nu este întâmplător

17 июня 2017

Toate greutăţile şi bolile vin asupra noastră pentru că nu vrem să-L primim pe Dumnezeu şi tot stăruim într-ale noastre. Iar Dumnezeu ne iubeşte mai mult decât ne iubim noi înşine, pentru că noi nu înţelegem nimic din cele duhovniceşti şi purtăm grijă numai de trup. Iar trupul suferă şi boleşte pentru că sufletul este plin de lepră.  

Păcatul nerespectării zilelor de post

Păcatul nerespectării zilelor de post

16 июня 2017

Postul are un caracter de jertfă pe care noi oamenii o aducem lui Dumnezeu. Adică în momentul în care ne înfrânăm depunem un efort conştient prin care noi oferim lui Dumnezeu, ființa noastră întreagă, trupul şi sufletul. Când nu ne înfrânăm şi nu păstrăm aceste reguli minime, cădem în stadiul animalităţii iraţionale. Oamenii care nu postesc nici măcar puțin, niciodată nu pot simţi prezenţa lui Dumnezeu, nu pot să aibă bucurii duhovniceşti în viaţă,  

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

Rugăciunea care a unit satul Clococenii Vechi

8 июня 2017

„Unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Mt.18,20). Marți, 6 iunie 2017, locuitorii satului Clococenii Vechi, raionul Glodeni, au avut parte de o adevărată sărbătoare cu ocazia slujirii unui sobor de preoți, avându-l ca protos pe protoiereul Victor Guleac, blagocinul raionului Glodeni. Prilejul rugăciunii l-a constituit poposirea în localitate a unor sfințenii mari:  

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

Hramul catedralei „Sf.Împ.Constantin și Elena”

6 июня 2017

Sâmbătă, 3 iunie 2017, în ziua hramului catedralei „Sf.Împ.Constatin și Elena” din Bălți, Preasfințitul Marchel a oficiat dumnezeiasca Liturghie în mijlocul comunității enoriașilor, care fregventează catedrala episcopală. Sărbătorea a fost înfrumusețată de prezența în jurul Arhipăstorului a multor creștini, de soborul de preoți și în special de interpretarea liturgică a corului arhieresc, condus de protoiereul Alexandru Paiul.  

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

Hramul mănăstiri „Sfînta Treime” din satul Glinjeni

6 июня 2017

Mănăstirea „Sfânta Treime” din satul Glinjeni,raionul Fălești, s-a îmbrăcat cu veșminte de sărbătoare pentru prăznuirea hramului. Curtea mănăsirii este aranjată cu mulțimea de flori mirositoare, credincioșii pășesc cu bucurie în suflet pragul bisericii pentru ascultarea sfintei Liturghii. Au avut ca oaspeți la acest eveniment luminat pe protoiereul mitrofor Petru Ciunciuc, secretarul eparhial, protoiereul Valentin Pînzaru și protodiacon Ștefan Rotari. Corul condus de maica Agnesia, s-a evedințiat cu cîntările armonioase,  

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

Slujbă arhierească în parohia „Sf.Irh.Nicolae” din satul Cotiujeni Mici

5 июня 2017

Luni, 5 iunie 2017, de sărbătoarea Sfîntului Duh, Prea Sfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, înconjurat de un sobor de preoți a săvărșit sfînta Liturghie în biserica „Sf. Irh. Nicolae” din satul Cotiujeni Mici, raionul Sîngerei. În ograda bisericii Arhiereul a fost întîmpinat de protoiereul Gheorghe Turculeț, parohul sfîntului locaș  

Film documentar pro viață

Film documentar pro viață

26 мая 2017

 

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

Înălțarea Domnului sărbătorită la catedrala episcopală

25 мая 2017

Joi, 25 mai 2017, de sărbătoarea Înălțarea Domnului, Preasfințitul Marchel a oficiat sfânta Liturghie în catedrala „Sf.Împ.Constantin și Elena” din municipiul Bălți. Alături de arhipăstor s-au rugat soborul de clerici ai catedralei, dar și mulți creștini, enoriași fideli ai bisericii. După citirea pericopei evanghelice, Episcopul Marchel a explicat credincioșilor de ce Iisus Hristos s-a înălțat la ceruri, dar și semnificația practică a sărbătorii.  

11:30

11:30

24 мая 2017

 

Arhimandritul Gabriel Bunge: „O persoan? care studiaz? teologia, f?r? via?? duhovniceasc?, nu va În?elege nimic”Схиархимандрит Габриэль (Бунге): Человек, который изучает богословие, без духовной жизни не поймет ничего

Fost monah benedictin elveşian, recent primit la Ortodoxie În Biserica Rus?, arhimandritul Gabriel Bunge vorbe?te Într-un foarte recent interviu preluat de pe saitul www.taday.ru despre rug?ciune, citirea Sfintei Scripturi, studierea teologiei În instituşiile de Înv???mÎnt superior şi impresii personale despre Pa?tile În URSS În anul 1968. Схиархимандрит Габриэль (Бунге) о молитве, чтении Священного Писания, изучении богословия в вузах и собственных впечатлениях о Пасхе в СССР 1968 года.

— Отец Габриэль, что для Вас самое ценное в общении с другим человеком?

— Зависит от уровня глубины общения. Если сказать в общем, прекрасно, когда люди могут найти между собой общий язык. Если мы говорим о других аспектах общения, самый ценный – когда находишь в другом образ Божий. Мы все созданы по образу Божию. В абсолютном смысле этот образ — Христос. Если мы находим его в другом человеке, это самое ценное, что бывает в общении, и это является основанием настоящей дружбы. То есть не просто какая-то естественная человеческая симпатия, а осознание другого как образа Божия.

— Как часто и как регулярно Вы читаете Священное Писание?

—  Священное Писание я начал читать очень рано, задолго до того, как ушел в монастырь, так что потом для меня было совершенно естественно, что в обители мы читали Писание ежедневно за богослужениями и в кельях. Монах я уже 50 лет, и сейчас, когда многие тексты я попросту запомнил, часто размышляю над ними, и это позволяет открыть более глубокий смыл, чем тот, который мы видим во время просто чтения.  Текст можно прочитать 100 и 1000 раз, а потом однажды вы вдруг читает его и понимаете, что по-настоящему не читали ни разу, потому что открылась новая глубина и ранее не открытый вам смысл. Тексты Священного Писания подобны колодцу без дна.

— Говорят, Священное Писание нужно читать с особенным расположением. Это правильная рекомендация?

— Естественно! Некоторые святые отцы говорят, что читать Евангелие можно только стоя на коленях. Эту книгу нельзя читать как обычный текст. То есть, если читать Библию, как обычную книгу, Откровение не будет воспринято по-настоящему.

— А в чем именно заключается это особенное расположение? Как объяснить его человеку, который только начинает читать Библию?

— Это расположение – сильное желание услышать Слово Божие, а не просто любопытство или стремление накопить знания. Конечно, изучение библейских текстов, например, филологическое или какое-либо иное – имеют свои основания. Но в определенный момент все это нужно отложить в сторону и принять Слово Божие таким, какое оно есть. Библия объясняет себя сама. Как говорят, свет не нуждается в другом свете, чтобы быть светом.

— В нашей церковной традиции богословием занимались люди, у которых есть личный опыт Богообщения, молитвы. А как быть студентам кафедр теологии церковных и светских вузов сегодня? Ведь образовательная система и учебное расписание совсем не предполагает априори, что у них есть, например, духовный наставник, который мог бы передать этот опыт, подвести к нему.

— Человек, который изучает богословие, без духовной жизни не поймет ничего. На Западе есть неверующие профессора богословия, есть даже священники, которые не верят в Бога и воспринимают служение как работу, способ заработка. Это кажется невероятным, но у меня есть доказательства, что это так. Слава Богу, сам я еще никого подобного не встретил, но опыт общения с такими людьми есть у моих друзей и знакомые епископы рассказывают, что у них есть священники, которые потеряли веру и служат, потому что надо на что-то жить и кормить семью. Это конец.

Чтобы такого не случилось, надо учиться у святых отцов. Они были высоко образованны в светском плане – были риторами, философами, знали литературу, языки. Но для них эти знания были лишь инструментом. А сами отцы вели совершенно глубокую духовную жизнь.

Ведь наличие знаний вовсе не означает, что ты верно поймешь Писание, вопрос – как их использовать. Мы знаем, что богословие ариан было полностью основано на Библии. Сатана, когда искушал Христа, цитировал Священное Писание, то есть он знал эти тексты, а цитировал не чтобы проникнуть в их смысл, а чтобы его поменять, повернуть другой стороной. Лучший способ злоупотребить Священным Писанием — процитировать только половину стиха, а не полный стих.

— Можно ли научиться молитве? Ведь с одной стороны говорится о том, что учиться надо, с другой же, что молитва – дар Божий и, значит, специально, по своему желанию, ее приобрести невозможно.

— В трактате о молитве Евагрий Понтийский говорит, что Бог дарует молитву тому, кто об этом просит. Если человек не просит, то не получает. Лучший учитель молитвы – сама молитва.

— Вы монах уже 50 лет и 32 года отшельник. Сейчас приехали в Россию, в Москву. Какое у вас впечатление от того, что вы видите?

— Первое, что я вижу – невероятное изменение общества.

Храм в честь иконы «Всех Скорбящих Радость» на Большой Ордынке знаю с 1968 года.  Тогда церковь была в ужасном состоянии и своим видом напоминала консервную банку. В тот год я провел здесь Пасху, будучи еще молодым монахом, и в храм невозможно было войти – женщины толпились, теснились так, что мне пришлось выйти на улицу.  Во время крестного хода пришли десять или пятнадцать пьяных хулиганов, стали нападать на верующих и ругать их, так что крестный ход, что называется, бежал вокруг храма галопом.

В последние годы я все чаще приезжаю в Москву, в этот храм, и вижу, что церковь воскресает, реставрируется. В будний день, например, во вторник, когда я был тут, полный храм молящихся. А в пасхальную ночь даже останавливается движение машин, чтобы крестный ход мог пройти.

Для меня церкви и монастыри, которые восстановлены, — символ возрождения России. Сейчас это пока отдельные точки на карте, но на этих примерах видно, что русские люди могут сделать очень многое, если захотят. В России большие монастыри,  и мы верим, надеемся и уверены что кровь мучеников является семенем будущей Русской Церкви.

Думаю, что эти, условно говоря, точки на карте будут расширяться, так что в итоге общество сможет выздоравливать. А выздоровление нужно, ведь в России были разрушены не только храмы, но главным было моральное разрушение. Я бы не удивился, если бы узнал, что те хулиганы 60-х годов сегодня ходят в церковь.

Parinte Gabriel, care este pentru dumneavoastr? cel mai valoros lucru În comunicarea cu o alt? persoan??

Depinde de gradul de profunzime al comunic?rii. Dac? vorbim În general, e minunat atunci cÎnd oamenii pot g?si un limbaj comun unul cu cel?lalt. Dac? vorbim despre alte aspecte ale comunicarii, cel mai important e atunci cÎnd g?se?ti În cel?lalt chipul lui Dumnezeu. Noi suntem cu toşii creaşi dup? chipul lui Dumnezeu. Într-un sens absolut, acest chip este Hristos. S? ?l g?sim pe El În cealalt? persoan?, acesta este cel mai preşios lucru care se Înt?mpl? În comunicare, iar acesta reprezint? şi baza unei prietenii adev?rate. Adic? nu este vorba pur şi simplu de o simpatie uman? fireasc?, ci de În?elegerea celuilalt ca fiind chipul lui Dumnezeu.

„În Occident, exist? profesori de teologie necredincioşi”

C?t de des şi cu ce regularitate citişi SfÎnta Scriptur??

Am Început s? citesc Scriptura foarte devreme, cu mult Înainte de a pleca la Mănăstire, astfel Înc?t dup? aceea pentru mine a fost absolut firesc faptul c? la Mănăstire se cite?te Scriptura În fiecare zi, la slujbe şi În chilii. Sunt c?lug?r deja de 50 de ani, iar acum cÎnd multe dintre texte mi le amintesc pur şi simplu, m? gÎndesc adesea la ele şi asta ?mi permite s? descop?r În?elesuri mai profunde dec?t ceea ce reuşim s? p?trundem În timpul unei simple lecturi. Puteşi citi un text de o sut? şi de o mie de ori, iar apoi Într-o zi, dintr-o dat?, ?l citişi şi În?elegeşi c? nu l-aşi citit nici m?car o dat? cu adev?rat, pentru c? vi se deschide o nou? profunzime care mai Înainte nu vi s-a descoperit. Textele Sfintei Scripturi sunt asemenea unei fÎntÎni f?r? fund.

Se spune c? SfÎnta Scriptur? trebuie citit? Într-o anumit? dispozişie. E corect? aceast? recomandare?

Fire?te! Unii Sfinţi P?rinşi spun c? Evanghelia se poate citi numai stÎnd În genunchi. Aceast? carte nu poate fi citit? ca un text obiÎnuit. Adic? dac? citim Biblia ca pe o carte obiÎnuit?, Revelaşia nu va fi perceput? În mod potrivit.

În ce const? mai exact aceast? dispozişie? Cum o explicaşi unei persoane care abia Începe s? citeasc? Biblia?

Aceast? dispozişie este dorin?a puternic? de a asculta CuvÎntul lui Dumnezeu, şi nu o simpl? curiozitate sau dorin?a de a aduna cuno?tin?e. Desigur, studiul textelor biblice, de exemplu cel filologic sau oricare altul, au temeiul lor. Dar, la un moment dat, toate acestea trebuie s? fie puse deoparte şi primit CuvÎntul lui Dumnezeu, a?a cum este El. Biblia se explic? ea Îns?şi. Dup? cum se spune, lumina nu are nevoie de o alt? lumin? ca s? fie lumin?.

În tradişia noastr? bisericeasc?, teologia este studiat? de persoane care au o experien?? personal? de comuniune cu Dumnezeu, rug?ciunea. Dar cum e s? fii student la departamentele de teologie În instituşiile de Înv???mÎnt bisericeşti sau seculare de azi? La urma urmei, sistemul de Înv???mÎnt şi programa de studiu nu implic? a priori s? aib?, de exemplu, un Îndrum?tor duhovnicesc care s? le poat? transmite aceast? experien??, s? le-o fac? apropiat?.

O persoan? care studiaz? teologia, f?r? via?? duhovniceasc?, nu va În?elege nimic. În Occident, exist? profesori de teologie necredincioşi, exist? chiar şi preoşi care nu cred În Dumnezeu şi ?şi În?eleg slujirea ca un serviciu, o modalitate de a c??tiga bani. Pare incredibil, dar am dovezi c? este a?a. Slav? Domnului, eu Înc? nu am Înt?lnit o astfel de persoan?, Îns? prieteni de-ai mei au vorbit cu astfel de persoane, iar episcopi cunoscuşi spun c? au preoşi care şi-au pierdut credin?a şi slujesc pentru c? trebuie s?-şi Întreşin? familia. Acesta este sf?rşitul.

Pentru a evita acest lucru, trebuie s? Înv???m de la Sfinţii P?rinşi. Ei au avut o educaşie Înalt? pe plan lumesc: erau oratori, filozofi, cuno?teau literatur?, limbi strşine. Dar pentru ei aceste cunoa?tin?e erau doar un instrument. P?rinşii ei Înşişi duceau o via?a duhovniceasc? deosebit de profund?.

Într-adev?r, faptul c? ai anumite cuno?tin?e nu Înseamn? deloc c? În?elegi cu adev?rat Scriptura, Întrebarea e cum folose?ti aceste cuno?tin?e. ?tim c? teologia arian? s-a bazat În Întregime pe Biblie. Satana, cÎnd L-a ispitit pe Hristos, a citat din Scriptur?, adic? el ?tia aceste texte şi le cita nu pentru a le p?trunde În?elesul, ci pentru a-l schimba, a-l Întoarce pe partea cealalt?. Cel mai bun mod de a abuza de Scriptur? este s? citezi doar jum?tate de verset, iar nu versetul Întreg.

„Cel mai bun dasc?l al rug?ciunii este Îns?şi rug?ciunea”

Putem Înv??a s? ne rug?m? Pe de o parte se spune c? rug?ciunea trebuie Înv??at?, pe de alt? parte c? rug?ciunea este darul lui Dumnezeu şi, prin urmare, nu se poate dobÎndi prin propria voin??.
În tratatul s?u despre rug?ciune Evagrie Ponticul spune c? Dumnezeu d?ruie?te rug?ciunea aceluia care o cere. Dac? cineva nu o cere, atunci nu o prime?te. Cel mai bun dasc?l al rug?ciunii este Îns?şi rug?ciunea.

Sunteşi c?lug?r deja de 50 de ani şi de 32 de ani pustnic. Acum aşi venit În Rusia, la Moscova. Ce impresie aveşi despre ceea ce vedeşi?

Primul lucru pe care ?l v?d este o schimbare incredibil? În societate. Biserica ridicat? În cinstea icoanei „Bucuria tuturor celor nec?jişi” de pe strada Bol?aia OrdÎnka o cunosc din 1968. Atunci, biserica era Într-o stare groaznic?, iar aspectul s?u semÎna cu o cutie de conserve. În acel an am petrecut Pa?tile aici ca tÎn?r c?lug?r şi mi-a fost imposibil s? intru În biseric? – femeile se ?mbulzeau, se Îngr?m?deau at?t de tare Înc?t a trebuit s? stau În strad?. În timpul procesiunii au venit zece sau cincisprezece huligani beşi, au Început s? şi atace pe credincioşi şi s?-i Înjure, astfel Înc?t ceea ce se numea procesiune a devenit un galop În jurul bisericii.
În ultimii ani, tot vin la Moscova, În biserica aceasta, şi v?d c? biserica Înviaz?, se restaureaz?. Într-o zi de lucru, de exemplu, marşi, atunci cÎnd am fost acolo, biserica Întreag? se ruga. Iar În noaptea de Pa?ti, se opre?te chiar şi circulaşia maşinilor pentru a putea avea loc procesiunea.

Pentru mine, bisericile şi Mănăstirile care sunt restaurate sunt un simbol al renaşterii Rusiei. Acum, acestea sunt totuşi puncte diferite pe hart?, dar În aceste exemple este clar c? poporul rus poate face foarte mult dac? dore?te. În Rusia sunt multe Mănăstiri şi credem, n?d?jduim şi suntem Încredin?aşi c? sÎngele martirilor este s?mÎn?a viitoarei Biserici Ruse.

Vorbind la modul figurat, cred c? aceste puncte de pe hart? se vor extinde, astfel Înc?t În cele din urm? societatea s? se poat? ÎnsÎn?toşi. Recuperarea este necesar? Întruc?t În Rusia nu au fost distruse numai bisericile, ci mai cu seam? a fost o nimicire moral?. Nu a? fi surprins dac? a? afla c? acei huligani din anii `60 merg ast?zi la biseric?.

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.