versiunea moldoveneasca русская версия


Duminica învierii fiicei lui Iair.

Duminica învierii fiicei lui Iair.

18 ноября 2017

Evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Iair, conducătorul sinagogii din Capernaum, a cărui fiică, în vârstă de 12 ani, se îmbolnăvise. Încrezător în darul supranatural al lui Iisus din Nazaret, Îl roagă să-l ajute. Domnul, receptiv la durerea tatălui, intervine în grabă, redând viaţa fiicei sale, care între timp murise.De la căderea strămoşilor noştri în păcat „nimeni nu poate să scape de la moarte, nici să plătească lui Dumnezeu preţ de răscumpărare” (Ps. 48, 7). De aceea, noi trebuie să fim totdeauna pregătiţi pentru ziua morţii noastre,  

Îngerul și ceapa

Îngerul și ceapa

10 ноября 2017

În Frații Karamazov este o istorioară populară despre o femeie în vârstă care nu trăia în chip plăcut lui Dumnezeu și de aceea după moarte a ajuns într-un lac de foc. Îngerul ei păzitor se străduia să facă tot ce putea ca să o ajute. Dar singura faptă bună pe care își amintea că o făcuse această femeie, era faptul că dăduse cândva o ceapă din grădină unei cerșetoare.  

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

Zi de hram în cinstea sfântului Dimitrie

9 ноября 2017

Miercuri, 8 noiembrie 2017 pomenirea sfântului mare mucenic Dimitrie a fost o sărbătoare deosebită pentru comunitățile care își serbează hramul. Cu această ocazie felicităm toți omagiaţii care poartă frumosul nume al sfântului Dimitrie, dar mai ales creştinii şi preoţii din eparhia noastră, care au ca hram  

Ce este iadul?

Ce este iadul?

4 ноября 2017

“…. ca să nu vină şi ei în acest loc de chin” (Luca 16,28). EXISTĂ O ALTĂ LUME? Iată, iubiţii mei, uriaşa întrebare pe care o pune astăzi Sfânta Evanghelie. M-am dus odată într-un sat şi acolo m-au întrebat: Cine a venit din lumea cealaltă? Oare a înviat cineva, ca să ne spună ce se întâmplă dincolo?… Dar ce credeţi, cei care cer să vadă un mort înviind, şi dacă acesta va învia, îl vor crede? Mă îndoiesc. Nu neg faptul că nu este o mică dovadă învierea unui mort. Dar există alta şi mai puternică. Şi mii de morţi să învieze din mormânt, nu... 

De ce botezăm pruncii?

De ce botezăm pruncii?

3 ноября 2017

Unii obiectează cu întrebarea “Cum poate un prunc sa creada si sa se boteze ?” Sigur ca la prima vedere, expresii ca “pocaieste-te si boteaza-te”, sau “crede si boteaza-te” pot da impresia ca numai adultii se pot boteza. Greseala acestui mod de a gandi nu consta în faptul ca un adult trebuie sa creada inainte de a se boteza, ci în aplicarea în cazul pruncilor unei porunci adresata adultilor. Biblia nu a fost scrisa pentru prunci, ei fiind în grija parintilor, care pot auzi, întelege si crede. În plus, mai trebuie facuta o distinctie importanta între botezul copilului si cel... 

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

Slujbă arhierească în satul Rădoaia, raionul Sîngerei

31 октября 2017

Marți, 31 octombrie 2017, când facem pomenirea sfântului Apostol și Evanghelist Luca, Preasfințitul Marchel, Episcop de Bălți și Fălești, alături de un sobor impunător de preoți a liturghisit în biserica Înălțarea Domnului din satul Rădoaia, raionul Sîngerei. De la mic la mare s-au bucurat de sărbătoare, sfîntul locaș devenind neîncăpător. După sfânta Liturghie a urmat Te-deum de mulțumire, pentru binefacerile primite de la Dumnezeu. În semn de recunoștință din partea Chiriarhului  

Evanghelia semănătorului

Evanghelia semănătorului

28 октября 2017

De ce ia diavolul sămânţa din inimile oamenilor? O spune Domnul: „Ca nu cumva, crezând, să se mântuiască”. Se vede preabine de aici că, credinţa în cuvântul lui Dumnezeu e temeiul şi rădăcina mântuirii noastre. Cine nu păstrează cuvântul lui Dumnezeu — şi nimic altceva decât cuvântul lui Dumnezeu — în inima sa, nu poate să se mântuiască. Asupra inimii neîncălzite de cuvântul lui Dumnezeu stă la pândă diavolul, ca să fure. Fericit cel ce păstrează cuvântul lui Dumnezeu în inima sa ca pe bunul cel mai de preţ, nelăsând nici oameni, nici demoni să calce... 

Hramul bisericii din Măgureanca

Hramul bisericii din Măgureanca

27 октября 2017

Parohia ortodoxă din s.Măgureanca, r.Fălești își sărbătoreşte astăzi hramul cinstind-o pe Sfânta Cuvioasă Parascheva. Toate sărbătorile sunt importante, dar sărbătoarea Sfintei Parascheva ași dori să fie mai mult în atenţia şi în sufletul poporului nostru dreptcredincios. Şi aceasta datorită faptului că sfintele ei moaşte de mai bine de 300 de ani onorează pământul acesta binecuvântat de Dumnezeu şi întărește credința în sufletele tuturor celor ce cu fruntea plecată pe marginea raclei ei îi cer ajutorul.  

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

Te slăvesc pe Tine, Părinte, căci ai ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor.

19 октября 2017

«Dumnezeu se înțelege mai ușor cu copiii mici, că cei mici au suflet mai încăpător. La oamenii mari e o înghesuială de rele că nici n-ai unde să stai.» (10 ani) «Călugării nu sunt așa de vorbăreți pentru că dacă îl lasă pe Dumnezeu să le vorbească toată ziua, ei s-au obișnuit să tacă mult, ca să-L asculte, că nu pot să-L întrerupă tocmai pe Dumnezeu.» (8 ani)  

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

Liturghia sobornicească din satul Viișoara

12 октября 2017

Joi, 12 octombrie 2017, părintele-blagocin Victor Guleac a convocat clerul din circumscripție pentru a sluji sfânta Liturghie în biserica „Sf.Arh.Mihail și Gavriil” din satul Viișoara, raionul Glodeni. A devenit deja o tradițe pentru preoții din raionul Glodeni de a coliturghisi lunar și de a catehiza enoriașii, pentru a-i întări duhovnicește în lupta cu viciile, cu nepăsarea, cu sectele și cu toate provocările veacului de acum. Demn de remarcat este și faptul că cu acest prilej au fost expuse spre închinare cele mai reprezentative icoane din raionul Glodeni. Preoții... 

Arhimandritul Gabriel Bunge: „O persoan? care studiaz? teologia, f?r? via?? duhovniceasc?, nu va În?elege nimic”Схиархимандрит Габриэль (Бунге): Человек, который изучает богословие, без духовной жизни не поймет ничего

Fost monah benedictin elveşian, recent primit la Ortodoxie În Biserica Rus?, arhimandritul Gabriel Bunge vorbe?te Într-un foarte recent interviu preluat de pe saitul www.taday.ru despre rug?ciune, citirea Sfintei Scripturi, studierea teologiei În instituşiile de Înv???mÎnt superior şi impresii personale despre Pa?tile În URSS În anul 1968. Схиархимандрит Габриэль (Бунге) о молитве, чтении Священного Писания, изучении богословия в вузах и собственных впечатлениях о Пасхе в СССР 1968 года.

— Отец Габриэль, что для Вас самое ценное в общении с другим человеком?

— Зависит от уровня глубины общения. Если сказать в общем, прекрасно, когда люди могут найти между собой общий язык. Если мы говорим о других аспектах общения, самый ценный – когда находишь в другом образ Божий. Мы все созданы по образу Божию. В абсолютном смысле этот образ — Христос. Если мы находим его в другом человеке, это самое ценное, что бывает в общении, и это является основанием настоящей дружбы. То есть не просто какая-то естественная человеческая симпатия, а осознание другого как образа Божия.

— Как часто и как регулярно Вы читаете Священное Писание?

—  Священное Писание я начал читать очень рано, задолго до того, как ушел в монастырь, так что потом для меня было совершенно естественно, что в обители мы читали Писание ежедневно за богослужениями и в кельях. Монах я уже 50 лет, и сейчас, когда многие тексты я попросту запомнил, часто размышляю над ними, и это позволяет открыть более глубокий смыл, чем тот, который мы видим во время просто чтения.  Текст можно прочитать 100 и 1000 раз, а потом однажды вы вдруг читает его и понимаете, что по-настоящему не читали ни разу, потому что открылась новая глубина и ранее не открытый вам смысл. Тексты Священного Писания подобны колодцу без дна.

— Говорят, Священное Писание нужно читать с особенным расположением. Это правильная рекомендация?

— Естественно! Некоторые святые отцы говорят, что читать Евангелие можно только стоя на коленях. Эту книгу нельзя читать как обычный текст. То есть, если читать Библию, как обычную книгу, Откровение не будет воспринято по-настоящему.

— А в чем именно заключается это особенное расположение? Как объяснить его человеку, который только начинает читать Библию?

— Это расположение – сильное желание услышать Слово Божие, а не просто любопытство или стремление накопить знания. Конечно, изучение библейских текстов, например, филологическое или какое-либо иное – имеют свои основания. Но в определенный момент все это нужно отложить в сторону и принять Слово Божие таким, какое оно есть. Библия объясняет себя сама. Как говорят, свет не нуждается в другом свете, чтобы быть светом.

— В нашей церковной традиции богословием занимались люди, у которых есть личный опыт Богообщения, молитвы. А как быть студентам кафедр теологии церковных и светских вузов сегодня? Ведь образовательная система и учебное расписание совсем не предполагает априори, что у них есть, например, духовный наставник, который мог бы передать этот опыт, подвести к нему.

— Человек, который изучает богословие, без духовной жизни не поймет ничего. На Западе есть неверующие профессора богословия, есть даже священники, которые не верят в Бога и воспринимают служение как работу, способ заработка. Это кажется невероятным, но у меня есть доказательства, что это так. Слава Богу, сам я еще никого подобного не встретил, но опыт общения с такими людьми есть у моих друзей и знакомые епископы рассказывают, что у них есть священники, которые потеряли веру и служат, потому что надо на что-то жить и кормить семью. Это конец.

Чтобы такого не случилось, надо учиться у святых отцов. Они были высоко образованны в светском плане – были риторами, философами, знали литературу, языки. Но для них эти знания были лишь инструментом. А сами отцы вели совершенно глубокую духовную жизнь.

Ведь наличие знаний вовсе не означает, что ты верно поймешь Писание, вопрос – как их использовать. Мы знаем, что богословие ариан было полностью основано на Библии. Сатана, когда искушал Христа, цитировал Священное Писание, то есть он знал эти тексты, а цитировал не чтобы проникнуть в их смысл, а чтобы его поменять, повернуть другой стороной. Лучший способ злоупотребить Священным Писанием — процитировать только половину стиха, а не полный стих.

— Можно ли научиться молитве? Ведь с одной стороны говорится о том, что учиться надо, с другой же, что молитва – дар Божий и, значит, специально, по своему желанию, ее приобрести невозможно.

— В трактате о молитве Евагрий Понтийский говорит, что Бог дарует молитву тому, кто об этом просит. Если человек не просит, то не получает. Лучший учитель молитвы – сама молитва.

— Вы монах уже 50 лет и 32 года отшельник. Сейчас приехали в Россию, в Москву. Какое у вас впечатление от того, что вы видите?

— Первое, что я вижу – невероятное изменение общества.

Храм в честь иконы «Всех Скорбящих Радость» на Большой Ордынке знаю с 1968 года.  Тогда церковь была в ужасном состоянии и своим видом напоминала консервную банку. В тот год я провел здесь Пасху, будучи еще молодым монахом, и в храм невозможно было войти – женщины толпились, теснились так, что мне пришлось выйти на улицу.  Во время крестного хода пришли десять или пятнадцать пьяных хулиганов, стали нападать на верующих и ругать их, так что крестный ход, что называется, бежал вокруг храма галопом.

В последние годы я все чаще приезжаю в Москву, в этот храм, и вижу, что церковь воскресает, реставрируется. В будний день, например, во вторник, когда я был тут, полный храм молящихся. А в пасхальную ночь даже останавливается движение машин, чтобы крестный ход мог пройти.

Для меня церкви и монастыри, которые восстановлены, — символ возрождения России. Сейчас это пока отдельные точки на карте, но на этих примерах видно, что русские люди могут сделать очень многое, если захотят. В России большие монастыри,  и мы верим, надеемся и уверены что кровь мучеников является семенем будущей Русской Церкви.

Думаю, что эти, условно говоря, точки на карте будут расширяться, так что в итоге общество сможет выздоравливать. А выздоровление нужно, ведь в России были разрушены не только храмы, но главным было моральное разрушение. Я бы не удивился, если бы узнал, что те хулиганы 60-х годов сегодня ходят в церковь.

Parinte Gabriel, care este pentru dumneavoastr? cel mai valoros lucru În comunicarea cu o alt? persoan??

Depinde de gradul de profunzime al comunic?rii. Dac? vorbim În general, e minunat atunci cÎnd oamenii pot g?si un limbaj comun unul cu cel?lalt. Dac? vorbim despre alte aspecte ale comunicarii, cel mai important e atunci cÎnd g?se?ti În cel?lalt chipul lui Dumnezeu. Noi suntem cu toşii creaşi dup? chipul lui Dumnezeu. Într-un sens absolut, acest chip este Hristos. S? ?l g?sim pe El În cealalt? persoan?, acesta este cel mai preşios lucru care se Înt?mpl? În comunicare, iar acesta reprezint? şi baza unei prietenii adev?rate. Adic? nu este vorba pur şi simplu de o simpatie uman? fireasc?, ci de În?elegerea celuilalt ca fiind chipul lui Dumnezeu.

„În Occident, exist? profesori de teologie necredincioşi”

C?t de des şi cu ce regularitate citişi SfÎnta Scriptur??

Am Început s? citesc Scriptura foarte devreme, cu mult Înainte de a pleca la Mănăstire, astfel Înc?t dup? aceea pentru mine a fost absolut firesc faptul c? la Mănăstire se cite?te Scriptura În fiecare zi, la slujbe şi În chilii. Sunt c?lug?r deja de 50 de ani, iar acum cÎnd multe dintre texte mi le amintesc pur şi simplu, m? gÎndesc adesea la ele şi asta ?mi permite s? descop?r În?elesuri mai profunde dec?t ceea ce reuşim s? p?trundem În timpul unei simple lecturi. Puteşi citi un text de o sut? şi de o mie de ori, iar apoi Într-o zi, dintr-o dat?, ?l citişi şi În?elegeşi c? nu l-aşi citit nici m?car o dat? cu adev?rat, pentru c? vi se deschide o nou? profunzime care mai Înainte nu vi s-a descoperit. Textele Sfintei Scripturi sunt asemenea unei fÎntÎni f?r? fund.

Se spune c? SfÎnta Scriptur? trebuie citit? Într-o anumit? dispozişie. E corect? aceast? recomandare?

Fire?te! Unii Sfinţi P?rinşi spun c? Evanghelia se poate citi numai stÎnd În genunchi. Aceast? carte nu poate fi citit? ca un text obiÎnuit. Adic? dac? citim Biblia ca pe o carte obiÎnuit?, Revelaşia nu va fi perceput? În mod potrivit.

În ce const? mai exact aceast? dispozişie? Cum o explicaşi unei persoane care abia Începe s? citeasc? Biblia?

Aceast? dispozişie este dorin?a puternic? de a asculta CuvÎntul lui Dumnezeu, şi nu o simpl? curiozitate sau dorin?a de a aduna cuno?tin?e. Desigur, studiul textelor biblice, de exemplu cel filologic sau oricare altul, au temeiul lor. Dar, la un moment dat, toate acestea trebuie s? fie puse deoparte şi primit CuvÎntul lui Dumnezeu, a?a cum este El. Biblia se explic? ea Îns?şi. Dup? cum se spune, lumina nu are nevoie de o alt? lumin? ca s? fie lumin?.

În tradişia noastr? bisericeasc?, teologia este studiat? de persoane care au o experien?? personal? de comuniune cu Dumnezeu, rug?ciunea. Dar cum e s? fii student la departamentele de teologie În instituşiile de Înv???mÎnt bisericeşti sau seculare de azi? La urma urmei, sistemul de Înv???mÎnt şi programa de studiu nu implic? a priori s? aib?, de exemplu, un Îndrum?tor duhovnicesc care s? le poat? transmite aceast? experien??, s? le-o fac? apropiat?.

O persoan? care studiaz? teologia, f?r? via?? duhovniceasc?, nu va În?elege nimic. În Occident, exist? profesori de teologie necredincioşi, exist? chiar şi preoşi care nu cred În Dumnezeu şi ?şi În?eleg slujirea ca un serviciu, o modalitate de a c??tiga bani. Pare incredibil, dar am dovezi c? este a?a. Slav? Domnului, eu Înc? nu am Înt?lnit o astfel de persoan?, Îns? prieteni de-ai mei au vorbit cu astfel de persoane, iar episcopi cunoscuşi spun c? au preoşi care şi-au pierdut credin?a şi slujesc pentru c? trebuie s?-şi Întreşin? familia. Acesta este sf?rşitul.

Pentru a evita acest lucru, trebuie s? Înv???m de la Sfinţii P?rinşi. Ei au avut o educaşie Înalt? pe plan lumesc: erau oratori, filozofi, cuno?teau literatur?, limbi strşine. Dar pentru ei aceste cunoa?tin?e erau doar un instrument. P?rinşii ei Înşişi duceau o via?a duhovniceasc? deosebit de profund?.

Într-adev?r, faptul c? ai anumite cuno?tin?e nu Înseamn? deloc c? În?elegi cu adev?rat Scriptura, Întrebarea e cum folose?ti aceste cuno?tin?e. ?tim c? teologia arian? s-a bazat În Întregime pe Biblie. Satana, cÎnd L-a ispitit pe Hristos, a citat din Scriptur?, adic? el ?tia aceste texte şi le cita nu pentru a le p?trunde În?elesul, ci pentru a-l schimba, a-l Întoarce pe partea cealalt?. Cel mai bun mod de a abuza de Scriptur? este s? citezi doar jum?tate de verset, iar nu versetul Întreg.

„Cel mai bun dasc?l al rug?ciunii este Îns?şi rug?ciunea”

Putem Înv??a s? ne rug?m? Pe de o parte se spune c? rug?ciunea trebuie Înv??at?, pe de alt? parte c? rug?ciunea este darul lui Dumnezeu şi, prin urmare, nu se poate dobÎndi prin propria voin??.
În tratatul s?u despre rug?ciune Evagrie Ponticul spune c? Dumnezeu d?ruie?te rug?ciunea aceluia care o cere. Dac? cineva nu o cere, atunci nu o prime?te. Cel mai bun dasc?l al rug?ciunii este Îns?şi rug?ciunea.

Sunteşi c?lug?r deja de 50 de ani şi de 32 de ani pustnic. Acum aşi venit În Rusia, la Moscova. Ce impresie aveşi despre ceea ce vedeşi?

Primul lucru pe care ?l v?d este o schimbare incredibil? În societate. Biserica ridicat? În cinstea icoanei „Bucuria tuturor celor nec?jişi” de pe strada Bol?aia OrdÎnka o cunosc din 1968. Atunci, biserica era Într-o stare groaznic?, iar aspectul s?u semÎna cu o cutie de conserve. În acel an am petrecut Pa?tile aici ca tÎn?r c?lug?r şi mi-a fost imposibil s? intru În biseric? – femeile se ?mbulzeau, se Îngr?m?deau at?t de tare Înc?t a trebuit s? stau În strad?. În timpul procesiunii au venit zece sau cincisprezece huligani beşi, au Început s? şi atace pe credincioşi şi s?-i Înjure, astfel Înc?t ceea ce se numea procesiune a devenit un galop În jurul bisericii.
În ultimii ani, tot vin la Moscova, În biserica aceasta, şi v?d c? biserica Înviaz?, se restaureaz?. Într-o zi de lucru, de exemplu, marşi, atunci cÎnd am fost acolo, biserica Întreag? se ruga. Iar În noaptea de Pa?ti, se opre?te chiar şi circulaşia maşinilor pentru a putea avea loc procesiunea.

Pentru mine, bisericile şi Mănăstirile care sunt restaurate sunt un simbol al renaşterii Rusiei. Acum, acestea sunt totuşi puncte diferite pe hart?, dar În aceste exemple este clar c? poporul rus poate face foarte mult dac? dore?te. În Rusia sunt multe Mănăstiri şi credem, n?d?jduim şi suntem Încredin?aşi c? sÎngele martirilor este s?mÎn?a viitoarei Biserici Ruse.

Vorbind la modul figurat, cred c? aceste puncte de pe hart? se vor extinde, astfel Înc?t În cele din urm? societatea s? se poat? ÎnsÎn?toşi. Recuperarea este necesar? Întruc?t În Rusia nu au fost distruse numai bisericile, ci mai cu seam? a fost o nimicire moral?. Nu a? fi surprins dac? a? afla c? acei huligani din anii `60 merg ast?zi la biseric?.

Din aceași categorie:


Comentariile sunt dezactivate pentru acest articol.